ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 15/07/2014

לקחים מאוזלת ידם של גורמי התכנון בהקמת ישובי המפונים מגוש קטיף

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
15/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' >
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, י"ז בתמוז התשע"ד (15 ביולי 2014), שעה 11:00
סדר היום
<לקחים מאוזלת ידם של גורמי התכנון בהקמת ישובי המפונים מגוש קטיף>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד אזולאי

זבולון כלפה

יפעת קריב

נחמן שי
מוזמנים
>
יעל סלומון - מנהלת תחום תכנון אסטרטגי, משרד הפנים

אליסיה סיבר - מתכננת מחוז דרום, משרד הפנים

גיא קפלן - סגן מתכננת מחוז מרכז, משרד הפנים

דני מורביה - ר' מועצה אזורית לכיש, מרכז המועצות האזוריות

אליעזר אוירבך - ועד מתיישבי גוש קטיף

ירון חגית - ועד מתיישבי גוש קטיף

חמוטל שפירא - ועד מתיישבי גוש קטיף

סיגל סופר - ועד מתיישבי גוש קטיף

מרים בן חמו - ועד מתיישבי גוש קטיף

יואב ברק - ועד מתיישבי גוש קטיף

יורם אוהב ציון - ועד מתיישבי גוש קטיף

שמוליק ליזרוביץ - ועד מתיישבי גוש קטיף

קובי אלירז - ועד מתיישבי גוש קטיף

פישל אלדין - נציג מפונה גוש קטיף

יהודה פבזנר - יהודה פבזנר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם
<לקחים מאוזלת ידם של גורמי התכנון בהקמת ישובי המפונים מגוש קטיף>
זבולון כלפה
אני מתכבד לפתוח את הדיון של ועדת הפנים. כשהיושבת ראש תגיע, אני אצטרך לנטוש לטובת דיון אחר שמתנהל בוועדת הכספים. היום הכנסת מציינת 9 שנים לביצוע תכנית ההתנתקות. בתור תושב גוש קטיף יש תחושה של גירוש מהגוש. זאת התחושה גם היום, 9 שנים אחרי. במסגרת הוועדה אנחנו מתבקשים, לפי איך שאני רואה את הנושא, לבחון את התנהלות התכנון סביב ההקמה של הישובים.
לפני שנפנה לנושא עצמו אני חייב מספר מילים כלליות. יושב איתנו היום ראש רשות שקלטה מאות משפחות. אני צודק? דני מורביה הוא ראש מועצה אזורית בלכיש. אנחנו מדברים על 9 שנים אחרי. זאת מציאות שבוודאי לא מטיבה עם האנשים. אנחנו מבינים שיש התמשכות של תהליכים. זה לא היה אמור להגיע לדבר הזה. התמשכות התהליכים בוודאי לא הייתה צריכה להגיע לתמונת המצב ש-9 שנים אחרי עדיין ישנם ישובים שנמצאים בכל מיני שלבי התארגנות כאלה ואחרים, מי יותר ומי פחות. בוודאי יש רצף של כל מיני נסיבות ומקרים, אבל ללא ספק מבחן התוצאה הוא שהאנשים נמצאים במציאות של סבל. נוסיף על זה את המציאות הביטחונית שנכפתה עלינו אחת לכמה שנים. בוודאי שהתחושה של הארעיות וההימצאות במבנים זמניים חסרי אמצעי מיגון לא תורמת לתחושות האישיות, רק מציפה ומסבכת את הדברים יותר ויותר.


אני מבין, חמוטל, שיש לכם איזה שהוא מסמך שנותן פריסה כוללת.
חמוטל שפירא
כן.
זבולון כלפה
תיכף נקבל את הנתונים מאנשי ועד מתיישבי גוש קטיף, שלהם יש את הראייה הכוללת. אדוני ראש המועצה, האם תוכל להרחיב בכמה מילים לגבי ההבנה שלך בסוגיה הזאת של התכנון, התקדמות התכנון, התמשכות התהליכים, איך היה, מה היה? אתה מלווה את זה מהשלב הראשוני?
דני מורביה
בדיוק. אני מלווה את זה מסוף 2005, תחילת 2006. בתחילת 2006 התחיל כל ההליך. זה היה תהליך ארוך. אני חייב לציין שמתחילת הדרך היה ליווי צמוד לוועדה המחוזית. עשו את כל המאמצים. התהליך לקח זמן. אין מה לעשות, זה חלק מההליך התכנוני.
זבולון כלפה
למה הוא היה צריך לקחת זמן?
דני מורביה
הייתה לנו בעיה במרחב שלנו בנושא ביוספרה.
זבולון כלפה
מה זה נושא ביוספרה?
דני מורביה
תכנית אב מבחינה ביוספרית - -
זבולון כלפה
היא בעלת תוקף באותו מרחב?
דני מורביה
היא לא בעלת תוקף.
זבולון כלפה
למה היא צריכה להפריע?
דני מורביה
כי המועצה הארצית הגבילה, הפריעה בהתחלה בדיון להקמת הישובים. בהתחלה היו סמלים במקומות אחרים. בסוף, דרך פשרה ודיון במועצה הארצית עם שמאי אסיף ועם הוועדה המחוזית, הוחלט להקים את הישובים. אם זה היה אגוז בהתחלה, זה עבר למערות חזן, כשבסוף הוקם ישוב נווה דקלים.
זבולון כלפה
אני רק רוצה לחדד את הנקודה. אתה בעצם אומר שהיה שם רעיון של תכנית ביוספרה.
דני מורביה
תכנית אב ביוספרית.
זבולון כלפה
היא לא הייתה בתוקף, אבל בכל זאת יצרה עיכובים או הפריעה להתקדמות תהליך התכנון.
יורם אוהב ציון
הרעיון של התכנית הוא לשלב את האדם והטבע. אין לה תוקף. עם זאת הוועדה המחוזית מאוד מאוד התייחסה לזה. זה גרם עיכוב מאוד מאוד גדול בתהליכים. מכיוון שהם אינם בתוקף, היינו צריכים להיות כל הזמן במעין מאבק.
זבולון כלפה
אנשי משרד הפנים ומינהל התכנון, אתם מכירים את זה?
יורם אוהב ציון
אפילו מאבק משפטי. ייאמר לזכות הוועדה המחוזית שהיא לא - -
זבולון כלפה
הייתי רוצה שבתשובות שלכם לאחר מכן תתייחסו למציאות שבה יש תכנית שאין לה תוקף. היא בעצם משפיעה רבות על תכניות שאנחנו רוצים לתת להן תוקף.
דני מורביה
זה לא גרם לעיכוב מהוועדה המחוזית, אלא מההסתכלות של המועצה הארצית. הגענו בסוף לסיכום שעושים תכנית מתאר מצומצמת למזרח לכיש. זה אומר שמקימים את הישובים, אבל יחד עם זאת מריצים תכנית מתאר מצומצמת למזרח לכיש. זה אומר הקמת ישובים עד אזור אמציה. בין אמציה לשמריה תקום תכנית מתאר מקומית שתרוץ במקביל. הישובים קמו. את תכנית המתאר עדיין לא סיימנו. אני חייב לציין שההליך בוועדה המחוזית התחיל עם דודו כהן, מליסיה ואבי. הועדה המחוזית עשתה, מבחינתנו, את הדבר הטוב. היא התאמצה. היא עשתה את הכל בהליך הכי קצר שהם יכלו, במגבלות. מליסיה, לדעתי, תסביר את זה יותר טוב. חוץ מנושא הביוספרה שהתחיל בתחילת התהליך מול המועצה הארצית עם שמאי אסיף והצוות, מבחינת הוועדה המחוזית - -
זבולון כלפה
מה תמונת המצב היום?
דני מורביה
צריך להגיד גם את הדברים הטובים. היום אין לנו בעיה. ניתן להקים. 4 ישובים אנחנו מקימים. 3 עבור המפונים. אליאב זה עבור דתיים חילוניים. מבחינה תכנונית אין בעיה עם 4 הישובים. 3 ישובים בונים.
היו"ר מירי רגב
מי הם שלושת הישובים?
דני מורביה
בני דקלים, נטע וכרמי קטיף. נטע זה עבור מפונים מכפר דרום ומתל קטיפא. בני דקלים זה עבור נווה דקלים. כרמי קטיף עבור הישוב קטיף.
היו"ר מירי רגב
איפה זה עומד כרגע?
דני מורביה
מבחינה תכנונית אין בעיה. תכנונית אנשים יכולים לבנות. ב -3 ישובים כבר בונים. בישוב קטיף יש בעיה של חתימה על הסכם מול המינהל, על הסכם משבצת. זה לא קשור לצד התכנוני. אנחנו לקראת הסוף, כך אני מקווה. אין פה בעיה תכנונית. יש בעיה של זכויות מול מקרקע ישראל לגבי חתימה להסכם על המשבצת. זה הליך שלא קשור לתכנון. יש השפעות מסוימות בתכנית מתאר מזרח לכיש מצומצמת. אנחנו טוענים שלא צריך להיכנס לקו הכחול של היישוב. יש את זה בהתנגדויות.
היו"ר מירי רגב
אני לא מבינה למה זה תקוע. זה תקוע בגלל המינהל?
זבולון כלפה
לא תקוע.
דני מורביה
לא תקוע. אנחנו 9 שנים אחרי, אבל בתחילת הדרך מבחינה תכונית זה לקח זמן בגלל תכנית הביוספרה. זה מול המועצה הארצית, לא מול הוועדה המחוזית.
היו"ר מירי רגב
צריך לטפל בדברים, לכן אנחנו פה. ב-4 הישובים האלה אין בעיה של תכנון? מבחינת משרד הפנים ומינהל התכנון העניין סגור?
דני מורביה
כן.
היו"ר מירי רגב
איפה הבעיה כרגע? שיווק?
דני מורביה
לא. יש רק לישוב אחד הסכם משבצת.
יורם אוהב ציון
אני חושב שבתהליך בקטיף מה שרואים בסוף זה את הבירוקרטיה הארוכה. בקטיף, כמו שאמר דני, יש אישור, יש תב"ע מאושרת, אפשר לעבוד. בגלל שזה מושב שיתופי, אז בוועדת קרקעות ,שהיא הוועדה שמכשירה את הנושא של המשבצות, הביאו לדיון גם את ישוב הקבע וגם את הקרקע החקלאית. ברגע שיש הפרה בחוק קטן באיזה שהוא מקום - -
היו"ר מירי רגב
מי זו ועדת קרקעות?
יורם אוהב ציון
ועדת הקרקעות זה משרד החקלאות ומינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר מירי רגב
האם מינהל מקרקעי ישראל נמצא פה?
דני מורביה
לא. הם לא צד תכנוני. הם צד של זכויות בקרקע.
היו"ר מירי רגב
כרגע זה תקוע במינהל?
יורם אוהב ציון
זה כרגע תקוע בוועדת הקרקעות שיושבת מתחת למשרד החקלאות ועובדת יחד עם המינהל. עכשיו נגמר הנושא של המשבצת, אז רוצים לעשות ועדה חדשה. יש מחלוקת אם צריך ועדה חדשה או מספיק להישען על הישנה. צריך את קיצורי התהליכים, להגיד: חבר'ה, יש פה מהלך, צריך לגמור אותו.
היו"ר מירי רגב
מי מנהל את זה? חקלאות?
יורם אוהב ציון
משרד החקלאות. זה באחריות מנכ"ל משרד החקלאות.
היו"ר מירי רגב
צריכה להיות פנייה למנכ"ל משרד החקלאות על כך שאנחנו צריכים לקדם את נושא המשבצת. את הסכם המשבצת בכרמי קטיף צריך לקדם מול מנכ"ל משרד החקלאות ומינהל מקרקעי ישראל. זה יקודם. זה סיכום אחד של הוועדה. איפה עוד עלו בעיות?
חמוטל שפירא
לקחנו מהשנים הראשונות מצגות ממינהלת תנופה, שאחראית הייתה על יישוב אנשי גוש קטיף, וממינהלת סלע במשרד ראש הממשלה לגבי המקום שאליו מפוני גוש קטיף רוצים ללכת. כל הישובים שאליהם אנשי גוש קטיף היו מיועדים להגיע היו ידועים. אף אחד לא המציא את זה רק עכשיו. אנשי גוש קטיף, למרות המכה הגדולה שהם קיבלו, בחרו להמשיך בחלוציות, בחרו להפריח את השממה בישובים שונים-בחבל לכיש ובישובים בין אשקלון לאשדוד. מאבני איתן בצפון ועד חלוציות בדרום אנשי גוש קטיף מפוזרים. אני חושבת שהיה פה רצון רע ולא כוונת זדון של אף אחד. הימשכות התהליכים הייתה גדולה מאוד. למרות שאנחנו יכולים לראות פה איך מינהלת סלע מהיום הראשון יודעת את המקומות ובטוחה שאוטוטו אנשים נכנסים, בפועל, אם זה בגלל מינהל התכנון, אם זה פתאום ארכיאולוגיה שמצאו, ואם זה הסכם צד ג' שבכלל לא קשור, יש עדיין 40% מאנשי גוף קטיף שלא נמצאים בבתי הקבע. חלק מהאנשים שעוברים לבתי הקבע עושים את זה רק בשנים האחרונות. זה לקח יותר מידי זמן להיכנס לבתי קבע. אפשר להראות דוגמאות בטבלה הזאת. יש לנו פה דוגמאות טובות של כרמי קטיף שאני ויורם מדברים עליהן. עוד מעט שמוליק ידבר פה וייתן את הדוגמה של ניצן. אפשר מהדוגמאות הספציפיות האלו לבוא וללמוד על הכלל. אני לא יודעת אם יש תשובה לשאלה למה זה לוקח כל כך הרבה זמן.
היו"ר מירי רגב
מה הטענה הספציפית שלכם? הוועדה הזאת לא מתכנסת כדי לדבר ברמה הכללית, היא מתכנסת כדי לקדם נושאים שקשורים לוועדת הפנים. על הנושא של המשבצת דיברנו. ועדת הקרקעות תטופל. הנושא השני זה מה שאמר זבולון והעלה דני . מה את מעלה כרגע? זה שזה לוקח זמן?
חמוטל שפירא
יש את הדוגמה של לכיש. תיכף נבקש מניצן את הדוגמה שלהם. אלו דוגמאות ספציפיות. אני חושבת שוועדת הפנים צריכה לעקוב אחרי לוחות הזמנים לגבי המשפחות שעדיין לא נכנסו לבתי הקבע. אנחנו תמיד אומרים שמשרד הביטחון היה אחראי על הגירוש ומשרד השיכון היה אחראי על השיכון. אם זה היה הפוך, כנראה שלא היה גירוש והיו הרבה ישובים חדשים.
היו"ר מירי רגב
כמו שהיום אנחנו נכנסים בחירום לעזה ומשרד השיכון נמצא בקבינט. בואו לא נחלק מחמאות.
זבולון כלפה
משרד השיכון לא בקבינט.
היו"ר מירי רגב
הבוס שלו בקבינט.
חמוטל שפירא
אני מבקשת מהוועדה לעקוב אחרי זה ש-40% מהמשפחות עדיין לא בקבע.
היו"ר מירי רגב
מי המשרד שאמור להעביר אותם לבתי קבע?
חמוטל שפירא
יש המון בירוקרטיה והמון משרדים. מינהלת תנופה אחראית על הסנכרון. יש את משרד השיכון.
היו"ר מירי רגב
להגיד את זה כאמירה זה בסדר, אבל אני רוצה להיות קונקרטית. אני רוצה לראות מה אני מסכמת מהדיון הזה.
אבי פרחן
ראש הממשלה אמור להביא אותנו הביתה חזרה.
היו"ר מירי רגב
זה בסדר להגיד שנלך לראש הממשלה, אבל עכשיו אנחנו פה. אני רוצה לראות איך אנחנו יכולים לקדם דברים. כדי לדבר על ראש הממשלה יש לנו את המליאה היום. ב-16:00 אתם מוזמנים לשמוע אותי מדברת. השאלה פה איך אנחנו מתקדמים. תעלו דברים נקודתיים כדי שנוכל לקדם.
שמוליק ליזרוביץ
יש תב"ע של 600 יחידות בניצן. התב"ע הזאת הופקדה ואושרה ב-2005. ב-2008, לאור צרכים ושינויים, התחילו לעשות שינוי תב"ע במהלך העבודות של משרד השיכון. מ-2008 עד היום שינוי התב"ע עדיין תקוע, עדיין לא הושלם.
זבולון כלפה
מה מהות השינוי?
היו"ר מירי רגב
איפה זה נמצא?
שמוליק ליזרוביץ
כרגע זה נמצא בדיון בהתנגדויות. חלק מהמתנגדים היו המועצה ועוד מספר אנשים. כרגע המצב הוא שיש קידום של מרכז מסחרי לאנשים שהיה להם - -
היו"ר מירי רגב
באיזו ועדה זה נמצא כרגע?
שמוליק ליזרוביץ
כרגע זה נמצא במשרד הפנים במחוז דרום להתנגדויות. זה מ-2008. אנחנו היום ב-2014.
זבולון כלפה
מתי זה הופקד?
שמוליק ליזרוביץ
זה הופקד לא מזמן.
היו"ר מירי רגב
אצל אבי הלר?
שמוליק ליזרוביץ
לפני כמה חודשים. יש מרכז מסחרי שאמור להיות לבעלי עסקים שנמצאים בקרווילות .
היו"ר מירי רגב
אנחנו מדברים עכשיו על תב"ע ש-6 שנים לא קודמה. היא כרגע נמצאת במחוז דרום. תיכף משרד הפנים יענה לנו על זה. עכשיו אנחנו מדברים על נושא שני.
שמוליק ליזרוביץ
רק לתת דוגמה למה זה גורם. יש אנשים שהיו להם עסקים בגוש קטיף ושמו אותם בקרווילות. אחד הדברים שהתב"ע הזאת הייתה צריכה לאשר זה מרכז מסחרי. כרגע הם קיבלו צו פינוי מהקרווילות. אין להם לאן ללכת.
היו"ר מירי רגב
למה?
שמוליק ליזרוביץ
הם קיבלו צו פינוי כי החליטו לפנות את כל הקרווילות. לאור זה שהמדינה החליטה לפנות את הקרווילות, בעלי העסקים קיבלו צו פינוי. זאת אחת הדוגמאות. משנת 2008 עד 2014 זה עדיין לא נפתר.
היו"ר מירי רגב
כמה בעלי עסקים יש שם?
שמוליק ליזרוביץ
10.
היו"ר מירי רגב
באיזה תחומים?
שמוליק ליזרוביץ
עסקים קטנים. שירותים למיניהם.
היו"ר מירי רגב
בניצן?
שמוליק ליזרוביץ
כן.
היו"ר מירי רגב
מדובר בקרווילות שמיועדות לתת שירותים לתושבים. מבקשים שהם יתפנו. לאן ילכו?
זבולון כלפה
יישארו באוויר.
היו"ר מירי רגב
זה נושא שני שתיכף משרד הפנים יענה עליו. יכול להיות שמשרד הפנים מתכוון לבוא עם המשאית שמוכרים עליה כלי ניקוי, אוכל. אתם מכירים את זה? היא עוברת פעמיים ביום. יכול להיות שמשרד הפנים מתכוון להחליף את הקרווילות בזה.
אבישי נתיב
אני בעל זכות בקרקע באותה מידה כמו כל המפונים. אושר לי דונם אדמה מסחרי. המינהלת לא רוצה להקצות לי דונם. היא אומרת לי שאני אקבל רק 100 מטר כפי שהמבנה היה בגוש קטיף. אם אנחנו שייכים לאותו מגזר של מפונים, למה אני צריך לקבל את מה שלא מגיע לי? אם מגיע לי דונם, תנו לי את הדונם איפה שזה יהיה במדינה. גם את זה לא רוצים לתת. היה לי דונם מסחרי שאושר בוועדות ובבית משפט. הטענה של המינהלת היא שמגיע לי רק 100 מטר מתוך הדונם. חקלאים שגידלו ב-15 דונם, קיבלו 15 דונם ושילמו עבור יתרה אם הם רצו.
היו"ר מירי רגב
למה דונם מסחרי זה לא כמו קרקע חקלאית?
דני מורביה
זה לא תחום תכנון, זה תחום מינהל. בעל הקרקע זה המינהל.
אבישי נתיב
המינהלת היא הגורם שצריך להפנות אותי למישהו.
דני מורביה
אתה צודק, אבל זה לא ועדת הפנים.
אבישי נתיב
מדברים פה על קרקע מסחרית.
דני מורביה
הם תכנון. הם לא קובעים - -
אבישי נתיב
אני שייך למשבצת הזאת של נווה דקלים. הזמינו אותי לישיבה שבה אמרו לי שאני אקבל רק 100 מטר. למה? אם אני שייך אליכם, אני רוצה לקבל את כל הזכויות שלי באותה מידה.
חגית ירון
חמוטל דיברה על מעקב אחרי היישום של מה שצריך לעשות עם המפונים.
היו"ר מירי רגב
למה קמה המינהלת?
חגית ירון
אני לא יודעת.
היו"ר מירי רגב
מה תפקיד המינהלת אם לא למעקב? לתת גו'בים לאנשים? תפקידה לעקוב אחרי החלטות הממשלה.
זבולון כלפה
לבצע את החלטות המשלה.
חגית ירון
הוחלט על העתקת קרווילות ליישובי הקבע. חלק מהאישורים למתן אישור הצבת קרווילה במגרש - מתעכב. הקרווילות לא מאוישות כולן. אנחנו עוד רגע ניכנס, בעזרת השם, לפתרון נוסף של משפחתיות. אני מקווה שהאישורים למשפחתיות ירוצו. כמו שהם אומרים, הסיפור הזה ייגמר בחצי שנה, לא חצי שנה בוועדות ועוד 7 חודשים להקמת המשפחתיות. זה משהו שאפשר לבקש שהוועדה תדרוש מהשטח. אני לא יודעת אם זה עוד דבר שקשור לוועדה הזאת, אבל אני רוצה להגיד אותו בוועדה הזאת. אתמול בניצן נלקחה ביובית ליד קרוואן. אם נלקחה הביובית הזאת מניצן לטובת מישהו אחר, צריך לשאול שאלות. השאירו אם חד הורית עם 2 ילדים בקרוואן, בלי אפשרות מיגון. אני חושבת שגם את זה צריך להכניס איפה שהוא בתוך ישיבת הפנים.
אבי פרחן
אני מודה לך, חברת הכנסת רגב. אני מוביל את קהילת אל-הים שמיועדת להתיישב בקיבוץ נווה ים. מדובר בקהילה שחלקה נעקרה מחבל ימית והקימה את הישוב אלי סיני. 9 שנים ועדיין לא עלה הטרקטור לעשות את עבודות הפיתוח, את התשתיות, את יישור השטח, מים, חשמל, ביוב וכן הלאה. התחלנו 31 משפחות, שרדו 20 משפחות. אני לא מאשים את אלה שלא שרדו והלכו למקומות אחרים. צריך לברך ולפרגן ולחזק להודות למשפחות האלו ששרדו. אנחנו היום בני ערובה של ראש המועצה חוף כרמל, כרמל סלע, ושל רשם האגודות שמינה את מפרק מפעיל, עו"ד יפתח עניא. בגלל סיבות בירוקרטיות של הקיבוץ משתמשים בנו כבני ערובה. לא נותנים לפתח, למרות ששר השיכון אטיאס, כאשר הקיבוץ לא רצה לחתום על הסכם עם משרד השיכון, כתב להם שאם הם לא יחתמו עד סוף אוגוסט הוא מתחיל לבנות את השכונה של המפונים בלבד. אורי אריאל, שר הבינוי היום, עם כניסתו לתפקיד קרא לזה פעולות בוני אמון. צריך להתחיל ליישר את השטח, לחשוף את השטח, לשים שם נגריה ישנה ולהתחיל לשקם אותנו. פעולות בוני אמון, כדי שאנשים יתחילו לראות שמשהו זז. כמו שאמרתי, ראש המועצה ומפרק מפעיל מנע מאורי אריאל. כל פעם נקבע תאריך. דחפנו את אורי אריאל, שיהיה בריא. את הקבלן שזכה במכרז לביצוע העבודות, שהיה צריך להתחיל בינואר 2013, פיטרו. בזכותו של אורי אריאל הוא החזיר אותו למדף ונשאר בכוננות מדף. האריכו לו את המנדט עד 30 ביוני. היום אני לא יודע מה קורה. אני מבקש ממך – אני יודע שאת יודעת להיאבק - שתובילי את הנושא הזה בתקיפות. אריק שרון דפק על מכסה המנוע. אני קורא לשרים של הבית היהודי, שזה גם אורי אריאל וגם בנט שממונה על רשם העמותות, שידפקו על מכסה המנוע ויגידו להם שיתחילו לעבוד. יש שם את הפרשה עם דני דנקנר ואחרים. אני לא אכנס לזה. שווה שביקורת המדינה יבדקו מה קרה בקיבוץ הזה. תוציאו אותנו מהדבר הזה. שיתחילו בעבודות הפיתוח של המפונים. די. עברו 9 שנים. לחלופין אני מציע לוועדה ובאמצעותך לראש הממשלה שיתפוס את המובלעת הצפונית, את גוש נצרים ואת פילדלפי, ויחזיר אותנו הביתה. ניתן להסיר את הבטונים. יש יסודות לבתים, יש תשתיות. אני מעדיף לחזור הביתה. זה יותר מהר מאשר לבנות את הבית בנווה ים. אני מזמין אותך לביקור אצלנו בנווה ים.
יוסי אטיאס
יהיה לי קצת קשה להתבטא. אני עובר בתקופה האחרונה טיפול פסיכיאטרי בעקבות הפינוי. תסלחו לי, אני בתוך התקף של חרדה ודיכאון מהחיים. אני עזבתי 4 חודשים לפני ההתנתקות. הסנסור שלי לעזיבה היה אחי שהוא הלום קרב ממלחמת לבנון השנייה . אני טיפלתי בו במשך כמה שנים. הבאתי אותו להכרה מול משרד הביטחון כ-100% נכה. פחדתי שהילדים שלי יקבלו טראומות ופוסט טראומות. ספגתי הכל עלי. לקחתי את גורלי בידי. השכרתי בית. התחילה אצלי מערכת לחצים שמתבטאת היום בהתקפים נוראיים. לא הפסקתי לעבוד יום אחד מאז הפינוי. אני מבצע פרויקטים ברחבי הארץ. היה לי מפעל בגוש שמייצר מזגנים. את המזגנים בבית של עמיר פרץ אני בניתי. עבדתי ברחבי הארץ. לא הפסקתי לעבוד רגע. לא הייתי בחיים טפיל על החברה. אני אחד מהצל"שניקים של מלחמת לבנון הראשונה. עשיתי הרבה מעשים שהצילו אנשים. היום, אחרי כל מה שעברתי, אני נמצא במצב נפשי ירוד, ללא בית. בניתי את הבית שלי בתנאים לא תנאים, עם מכל מים של 500 ליטר וגנרטור. אחרי שביקשו ממני להוציא טופס 4 כדי להתחבר לחשמל, הייתי מחובר כמה חודשים לגנרטור. אי אפשר היה להמשיך לחיות בצורה כזאת. במשך 4 חודשים נאבקתי להביא את תשתיות החשמל למתחם. הכל היה עלי - הילדים, הלחץ בבנייה. בניתי בתקופה הכי קשה, כאשר מחיר הברזל היה בשמיים. לא היה לי מספיק כסף כדי לגמור את הבית.
היו"ר מירי רגב
מה הבעיה כרגע?
יוסי אטיאס
אני הדוגמה הקלאסית למפונה שלקח את גורלו בידו ונמצא במצב כזה. אני מבקש מהמדינה שתתעשת כמה שיותר מהר. אולי לשים לכל משפחה ומשפחה איזה צוות שיטפל וילווה אותם באופן אישי. אני הולך לעשות מעשה קיצוני. אני מזהיר את הוועדה.
היו"ר מירי רגב
חס וחלילה. אתה אדם מאמין, נכון? אנחנו מקדשים את החיים.
יוסי אטיאס
אין שום קשר לאמונה. אני מעדיף שהגג ייפול על הראש שלי ולמות סוף סוף אם המדינה שהגנתי עליה בחירוף נפש הביאה אותי למצבים האלה של לחץ אחרי לחץ. איפה היכולת האנושית של העם היהודי להסתכל אחד על השני? הפכנו להיות חסרי מוסר וחסרי ערכים מינימאליים לתפקיד של האנושות.
היו"ר מירי רגב
יוסי, הבנתי את מה שאתה אומר. אנחנו נדבר בנפרד.
יוסי אטיאס
אני חושב שראוי שהוועדה, השרים וחברי הכנסת יתנו את דעתם על אחד שעשה הכל כדי לא להיות טפיל על החברה.
היו"ר מירי רגב
ישר כוח. שיהיו בשורות טובות תמיד.
אבישי נתיב
אני מבקש ממך, כמו שיוסי אמר, שתבדקו משפחה משפחה, כדי שכל משפחה תקבל את הזכויות שלה, לא מעבר לחוק. אני יכול להוכיח שיש לכם בתוך המינהל אנשים מושחתים. אם אתם רוצים, אני אביא את הניירות. כדאי שתעיפו אותם.
היו"ר מירי רגב
אני לא יכולה להתייחס לאנשי המינהלת בלי שאני רואה את הניירות.
אבישי נתיב
אני אביא לך את הניירות כדי שתראי.
היו"ר מירי רגב
משרד הפנים, נא התייחסותך לגבי כמה סוגיות. אחד, מדוע לקחה ההחלטה של ניצן כל כך הרבה זמן? שתיים, מדוע מפנים את בעלי העסקים מהקרווילות לפני שיש להם לאן ללכת?
זבולון כלפה
דיברנו על התכניות, על התכנית הביוספרית.
אליסיה סיבר
אני אתחיל בנושא הביוספרי. כמו שנאמר, הנושא הביוספרי זו לא תכנית סטטוטורית, זאת תכנית שאומצה על ידי המועצה הארצית לפני כמה שנים.
היו"ר מירי רגב
מה זו התכנית הזאת?
אליסיה סיבר
זאת תכנית שבאה לחלק אזור רגיש ומיוחד ולא מתוכנן של מועצה אזורית לכיש, בין היתר, כי יש חלק מבני שמעון ויש כאלה מחוץ למחוז שלנו של אזור ירושלים. זה אזור מאוד מאוד גדול לאורך כל הגבול עם איו"ש.
זבולון כלפה
אני רוצה לעזור טיפה ולחדד. תכניות זה בעצם כמו חוק. או שיש תוקף לתכנית, או שאין לה תוקף. אני רוצה שתצביעי על הנקודה הזאת, כי עלה פה משהו שהוא בעיני מאוד תמוה.
אליסיה סיבר
לכל האזורים האלה אין תכנית מתאר מקומית, חוץ מתכנית מתאר מחוזית שלא אומרת הרבה לגבי שטחים ענקיים של המחוז. על זה התלבשה תכנית ביוספרית , שזאת תכנית שבאה לתת מדיניות פיתוח ושימור בשטחים האלה. היא לא קבעה שום דבר מעבר לזה של להגיד שיש אזורים רגישים שצריך לקחת בחשבון כשבאים לתכנן. התכנית הזאת, שהיא לא סטטוטורית, אומצה על ידי המועצה הארצית. היא חייבה אותנו ללכת ולהתחשב בה לכשנתכנן משהו באזור הזה. יצא הגורל שתושבי גוש קטיף רצו להתיישב דווקא במקומות - -
יורם אוהב ציון
מדינת ישראל ביקשה מאיתנו.
אליסיה סיבר
לא היה תכנון. כל האזור לא היה מתוכנן. היינו צריכים להתחיל מהתחלה.
היו"ר מירי רגב
על איזה אזור מדובר?
זבולון כלפה
מדובר על אזור מזרח לכיש.
דני מורביה
מבית גוברין עד שמריה. כל המרחב הזה.
זבולון כלפה
להבדיל מכל הנוכחים שהיו פה, אני הייתי בערב של היווצרות תכנית ההתיישבות באזור הזה. הייתה פגישה ראשונה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז. ישבנו בחדר 3 אנשים. הוא היה אחד מהם. אני הייתי השני. היה עוד יהודי נוסף. הוא הציע את ההצעות. הוא בא עם הרעיונות, הוא בא עם התכניות. אנחנו לא ידענו על מה מדברים. אף אחד לא הזכיר את הסיפור הזה של תכנית ביוספרית. לא שמעו על זה מעולם. התחלנו להתקדם ולעבוד רגיל, כמו שמקדמים תכנית במדינת ישראל. אם יש תכנית שיש לה תוקף, אתה יודע עם מה להתמודד. כשאין תוקף לתכנית - אני שם בצד את זה שאני חבר כנסת - אני לא מתייחס אליה, היא לא קיימת.
אליסיה סיבר
זה לא שזה בא כדי לתת חסם לתכניות. האזור לא היה מתוכנן. להקים ישובים באזורים שאין תכנון - -
היו"ר מירי רגב
עזבי את האזור הזה. לאיפה התכוונתם להעביר את המפונים?
אליסיה סיבר
היו הצעות לגבי הרחבת ישובים.
היו"ר מירי רגב
עזבי עכשיו הרחבה, עזבי הצעות. פיניתם אנשים. עכשיו עושים פינוי בינוי פינוי. המדינה פינתה אנשים? לאן התכוונו להביא אותם?
אליסיה סיבר
היו תקנות. מיד משרד הפנים התקין תקנות כדי לתת פטור מהיתר להקמת כל מיני שכונות ומבנים יבילים למגורים ולמבני ציבור. ב-2005 נתנו פטור מהיתר מלא. יש לי פה דפים שלמים.
היו"ר מירי רגב
אם כולם טיפלו, מה קורה עכשיו?
אליסיה סיבר
יש נוהל להקמת ישובים. אני לא יכולה מהיום למחר להקים ישוב.
היו"ר מירי רגב
למה? אם יכולים לפנות ישוב מהיום למחר, יכולים גם להקים מהיום למחר.
אליסיה סיבר
אני אומרת לך מה שמחייב אותי מבחינת החוק. היה צריך שינוי תכנית מתאר מחוזית להקמת ישוב.
היו"ר מירי רגב
בקיצור, אין לך תשובות לגבי תכנית ביוספרית.
אליסיה סיבר
יש לי תשובה.
היו"ר מירי רגב
אין לך תשובות. זאת מדיניות שהתקבלה על ידי המועצה. עכשיו צריך תכנית ועוד תכנית מתאר.
קריאה
התכנית מאושרת.
אליסיה סיבר
כל התכניות אושרו.
יעל סלומון
ראש המועצה אמר שאין לו טענות לעניין התכניות.
אליסיה סיבר
זה הכל אושר. התכניות קודמו. קידמנו ישובים למרות הביוספרה.
היו"ר מירי רגב
אם קידמתם יישובים, מה הבעיה?
יורם אוהב ציון
מירי, הבעיה היא גורם הזמן.
היו"ר מירי רגב
עזוב. מה שהיה לא מעניין. אם אנחנו רוצים להתעסק בעבר, בואו נביא גרעינים ונתעסק בזה כולנו. השאלה אם רוצים להתקדם קדימה. אם באתם לדבר איתי על העבר, אין טעם לקיים דיון.
דני מורביה
אצלנו אין בעיה. ההיפך. הוועדה מחוזית עשתה את העבודה על הצד הטוב ביותר.
היו"ר מירי רגב
מה הבעיה כרגע?
דני מורביה
כרמי קטיף.
היו"ר מירי רגב
מה שאמרנו על הסכם המשבצת והעניין של העסקים.
דני מורביה
זה גם לא בסמכותם.
אליסיה סיבר
אנחנו לא מחלקים מגרשים. אנחנו מאשרים תכניות.
היו"ר מירי רגב
מי אמור לתת את התשובות?
זבולון כלפה
מינהל מקרקעי ישראל.
היו"ר מירי רגב
מינהל מקרקעי ישראל אומר שאין לו מה להגיד. הוא אומר שמשרד הפנים נותן תשובות. גם המינהלת אומרת שאין לה מה להגיד.
זבולון כלפה
יש פה שתי סוגיות. יש סוגיה אחת של קידום התב"ע שהתחילה ב-2008 ועדיין לא הסתיימה. זה קשור לנושא הזה של העסקים, אם הבנתי נכון. תקן אותי אם אני טועה.
היו"ר מירי רגב
זה קשור לקידום תב"ע. זה בניצן.
אליסיה סיבר
התכנית של ניצן הופקדה ב-17 בינואר 2014. היא תובא לדיון. הוגשו התנגדויות לתכנית הזאת. יש גם התנגדות של ראש המועצה חוף אשקלון. ב-4 לאוגוסט התכנית תובא לדיון בשמיעת התנגדויות. נשמע את ההתנגדויות. אם הכל בסדר נאשר את התכנית. אנחנו בסוף התהליך.
היו"ר מירי רגב
מתי אתם שומעים את ההתנגדויות?
אליסיה סיבר
ב-4 לאוגוסט.
היו"ר מירי רגב
לגבי ניצן ב-4 לאוגוסט. מה לגבי העסקים שרוצים לפנות אותם מהקרווילות?
אליסיה סיבר
זה לא התחום שלי.
היו"ר מירי רגב
של מי התחום?
קריאה
זה בתחום של האגף הממשלתי במשרד האוצר אצל גבי שוחט.
היו"ר מירי רגב
הנושא של בעלי העסקים זאת אחריות האוצר?
ליאור כלפה
כל הנושא של הפינוי של המבנים הזמניים באתרי הקרווילות נתון לידיו של הדיור הממשלתי. מבחינתו הוא לא מכיר שום דבר. זה חלק מהבעיה שעולה פה בדיון. הבעיה היא ראייה כללית. למינהלת כבר אין מזמן את הראייה הכוללת. היא לא מסוגלת לראות את הראייה הכוללת.
היו"ר מירי רגב
מה היא עושה?
ליאור כלפה
שאלה טובה. האגף לדיור ממשלתי עובד עצמאית. ככה גם קרה לפני שנה. כולכם ראיתם בכותרות שפינו שני מבנים יבילים מבית ספר, והשאירו בית ספר יסודי במשך 4,5 חודשים ללא כיתות במשך יום, יומיים לפני תחילת שנת הלימודים. במקרה זה אותו תחום מועצה ואותו ראש מועצה. הדברים חוזרים על עצמם. כל זה נובע מחוסר אחריות כוללת שהייתה בתחילת הדרך ולא קיימת היום.
זבולון כלפה
לגבי סוגית העבר אין מה לדון פה. יש לגבי סוגיות העתיד. יש פה לא מעט מקרים. שמענו קצת את הדברים הנרגשים של יוסי, של אבישי ושל אחרים. המציאות מאוד מאוד עגומה. יש פה מגוון גדול של בעיות מורכבות שמשיקות לתחומים שונים ולמשרדים שונים. המציאות כרגע היא שהמשפחות של גוש קטיף נמצאות כל אחת בפני עצמה כלפי כל משרד, כמו הדוגמה האחרונה שדיברנו עליה של בעלי העסקים. כרגע בעלי עסקים נמצאים במבנים שהשייכות שלהם היא למשרד האוצר. משרד האוצר בא ולוקח את המבנים האלה כי תם זמנם. לאנשים אין פתרון. אין מישהו שרואה את הראייה הכוללת. זה דבר שהוא מאוד מאוד חסר. מינהלת תנופה לא כל כך פועלת בחודשים האחרונים. מגיעות אל שולחני פניות רבות מאנשים. אין לאל ידי להושיע כרגע, כי נכון להיום אין שום כתובת אחת מסודרת שרואה את הראייה הכוללת. היא מחויבת לפתרון ומחויבת ללוחות זמנים. לא יכול להיות שהסיפור הזה צריך להימשך 9 שנים. צריך לתחום את העסק הזה באיזה שהוא דד ליין, לבוא ולהגדיר שלצורך העניין – מצידי במחצית 2015 – האירוע הזה יסתיים. צריך להושיב את כל הגורמים יחד – רמ"י , משרד האוצר, משרד הפנים, מינהלת תנופה, משרד השיכון, כדי שיבואו ויפתרו את הבעיות אחת לאחת. לא נותרו הרבה בעיות, אבל כל בעיה היא בעיה מורכבת מאוד. אם לא נעשה בשיטה הזאת, נמצא את עצמנו בעוד שנה וגם בעוד שנתיים באותו דיון.
היו"ר מירי רגב
צר לי שאנחנו יושבים פה 9 שנים אחרי במציאות העגומה הזאת. היה ברור לחלוטין שמרגע שמפנים יהיה לאנשים לאן ללכת, יהיה להם איפה לגור.
זבולון כלפה
זה היה סלוגן.
היו"ר מירי רגב
כן. זאת בושה וחרפה למדינה שכך היא מתנהגת כלפי אזרחיה . אני מתכוונת לשלוח את הסיכום הזה לראש הממשלה, לשרי הממשלה, כולל למי שצריך לקבל החלטה. בושה וחרפה למדינה שלא דואגת לאזרחיה 9 שנים אחרי. זאת בושה וחרפה. המצב פה הוא שלכאורה יש מינהלת. אין פה שום מינהלת. יש פה מינהלת שלא יודעת מה היא עושה. אני לא יודעת מה תפקידה. אין יד מכוונת של לשכת ראש הממשלה, של מינהלת. האחריות בסופו של דבר על ראש הממשלה לדאוג שלכל תושב תהיה קורת גג.
לאור המציאות הזאת החלטתי להקים ועדת משנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשותו של זבולון קלפה יחד עם נחמן שי ודוד אזולאי, שתאסוף ותטפל בכל סוגיית המינהלת. מרגע זה ועדת הפנים לא מתעסקת בעניין הזה. זה לא אחריותנו הכוללת. הוועדה תעסוק בסוגיות שעלו כאן, ובסוגיות נוספות שהיא תמצא לעצמה לנכון לטפל בהן. כתב המינוי של הוועדה יעבור לראש הממשלה כחלק מהמסמך הזה ולכל שרי הממשלה. אני מבקשת להצביע על הוועדה מחר בבוקר. נוציא כתב מינוי, נביא את היועץ המשפטי ונצביע מחר בבוקר על ועדת המשנה. ועדת המשנה תעבוד כמובן גם במהלך הפגרה. במסגרת דיוני ועדת המשנה אני מבקשת שיהיה דיון אחד למליאה כולה. תחליטו מה אתם רוצים להביא בפני מליאת הוועדה. תביאו את ההמלצות שלכם ,נגבש אותן, נזמן את השרים הרלוונטיים ונפעל בעניין הזה. אין ברירה. אם הממשלה לא מבצעת את תפקידה, הכנסת כמפקחת על הממשלה תאלץ אותה לעשות - -
דוד אזולאי
קיימנו בזמנו ביקור עבודה בחבל לכיש. יש דף סיכום. הכנסת אז התפזרה ולא עקבנו. הייתי מבקש, בהמשך לדברים האלה, שמנהלת הועדה תוציא את הסיכומים שהיו באותו סיור, על מנת שנוכל לעקוב אחרי כל הדברים.
היו"ר מירי רגב
מקובל. אני בהחלט מקבלת את ההמלצה. כל הדיונים בסוגיות האלו יעלו ויועברו לוועדה. הוועדה תוציא סיכומים , המלצות ביניים, כל מה שזה אומר.

לגבי הנושאים הנקודתיים. גם הנושאים הנקודתיים עוברים לכולם ובעותקים לגורמים הרלוונטיים – מנכ"ל משרד החקלאות, שר החקלאות, שר השיכון ובנצי. אני מבקשת לזרז את המשבצת של ועדת הקרקעות לגבי כרמי קטיף, הסוגיה שעלתה כאן על ידי ראש המועצה. אני מבקשת לזרז ולקבל את התייחסות מחוז דרום ב-4 לאוגוסט לגבי שינוי התמ"א של ניצן, אישור התכנית. עם כל הכבוד להתנגדות של ראש המועצה, הוא לא הקובע. בשביל זה יש ועדה מחוזית. אנחנו לא נותנים וטו לראש מועצה או לראש עיר.
לגבי הסוגיה של העסקים. סוגיית העסקים זה פשוט ביזיון. משום שאין תמ"א לניצן ובתוך התמ"א שתאושר אמור להיות מרכז מסחרי, אז לקחו קרווילות. יש שם איזו מכולת וכמה עסקים קטנים. רוצים כרגע לפנות את הקרווילות ולא לתת להן מענה מסחרי אחר. זה באחריות שר האוצר. משום שרק רעש ומכתבים לא יספיקו, אני מבקשת להעלות הצעה לסדר בשבוע הבא. יש 4 סיעות שונות שכל אחת תעלה הצעה לסדר רק על הסוגיה הזאת. זאת שאלה שיענה עליה סגן שר האוצר. נשמע מה התשובה של האוצר תהיה בעניין הזה.
דוד אזולאי
זה היה כבר פעם במליאה.
היו"ר מירי רגב
לא היה.
דוד אזולאי
הוא יחזור על אותו דבר. זה מוכן.
היו"ר מירי רגב
אי אפשר לפנות קרווילות. איפה אנשים ילכו לקנות חלב? אלא אם כן שר האוצר או מישהו אחר מתכוון לבוא עם רכב מכולת.
דוד אזולאי
היה כבר דיון במליאה.
היו"ר מירי רגב
מתי? בוועדה הזאת?
זבולון כלפה
חבר הכנסת יצחק כהן מש"ס יזם בזמנו איזה דיון, הצעה לסדר. עלה גם סגן שר האוצר שהגיב. אמרו שיבדקו וילכו לקראת.
דוד אזולאי
באיזו ועדה זה עלה.
היו"ר מירי רגב
אם זה הלך לוועדת כספים, זבולון היה יודע כי הוא שם.
זבולון כלפה
לשם זה לא הגיע.
דוד אזולאי
אולי בכלל לא דנו בזה.
זבולון כלפה
חבר הכנסת יצחק כהן הגיש.
דוד אזולאי
אני מציע לבדוק באיזו ועדה זה עלה, אם זה נמצא בכלל בוועדה, או שהסתפקו בכלל בהודעת סגן שר האוצר.
היו"ר מירי רגב
בוא נניח שזה היה והסתפקו. אז מה?
דוד אזולאי
אז אפשר לקיים דיון נוסף.
היו"ר מירי רגב
בנושא העסקים אני מבקשת להעביר מכתב לשר האוצר על כך שלא יכול להיות שמפנים עסקים שנותנים מענה של שירותים – מכולות, פיצה, מזכרות. זה לא אולמות. אלה דברים שנותנים מענה יום יומי לאזרחים. לא יכול להיות שיפנו אותם עוד לפני שנותנים מענה אחר. אני קוראת לשר האוצר למנוע את הפינוי של העסקים בניצן. אני מבקשת את התערבותו של ראש הממשלה בעניין הזה. זה פשוט אבסורד הדבר הזה. במקביל, זבולון, תבדוק אם הייתה הצעה לסדר כזאת, מה התשובה שניתנה ואם אנחנו יכולים להעלות את זה שוב. אם כן, אני בשמחה אעלה את זה שוב.
הדבר הנוסף שעלה פה זו הבקשה הנקודתית שהעלה כאן אבישי בעניין זה שמגיעה לו קרקע מסחרית בהיקף של דונם והוא לא מקבל. מי קובע את כללי המשחק האלה?
זבולון כלפה
מינהלת תנופה או בית המשפט.
אבישי נתיב
בית המשפט ומינהלת תנופה אישרו את זה.
היו"ר מירי רגב
כמובן שצריך להעביר עותק למינהלת תנופה. שיקראו מה אני חושבת עליהם. מי זה ראש מינהלת תנופה?
אבישי נתיב
אין. יעקב עזב.
זבולון כלפה
שאלה טובה.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת שמינהלת תנופה תעביר יותר פרטים על הסיפור הזה.
אבישי נתיב
גם לגבי בית. זה אותו דבר.
היו"ר מירי רגב
ועדת המשנה אמורה לעסוק במעקב אחר החלטות הממשלה . גם לגבי הנושא של אל-הים ועדת המשנה תתייחס, תגיד לנו איפה זה נמצא כדי שנראה ונוכל לבדוק. תבדוק אם אפשר לעזור נקודתית בנושא של יוסי. אני לא יודעת מה אפשר. אם זה משהו נקודתי, אפשר לעזור. יכול להיות שהמינהלת תוכל לסייע לו בתמיכה.
אבישי נתיב
את הפיצויים שמגיע לנו פיזית לא קיבלנו. זה מאבק של 9 שנים.
היו"ר מירי רגב
זאת בושה. אני אשמח לשמוע מראש הממשלה מי הוא ראש המינהלת.
אבישי נתיב
שר השיכון.
היו"ר מירי רגב
הוא משלכם. הוא אפילו לא ליכודניק.
ליאור כלפה
הוא חבר טוב, הוא ידיד.
היו"ר מירי רגב
תפתרו את הבעיות עם החברים.
ליאור כלפה
המינהלת כבר 5,6 שנים לא מתפקדת. עכשיו עוד יותר גרוע.
היו"ר מירי רגב
אם אורי אריאל הוא ראש המינהלת, זאת בושה וחרפה. אם זה היה מישהו מהליכוד יכולנו לבוא בטענות, אבל זה מהבית היהודי.
אני מבקשת להודות לחבר הכנסת זבולון כלפה שהעלה את הנושא הזה בציון 9 שנים להתנתקות כאן בוועדת הפנים. עד היום ועדת הפנים בראשותי לא עסקה בסוגיות האלו. אני חושבת שוועדת המשנה תיתן מענה הולם. אם ראש המינהלת הוא מהבית היהודי וגם כלפה מהבית היהודי, אין ספק שנקדם את נושא המתיישבים שעדיין לא נמצאו להם פתרונות. אני מבקשת להתנצל בפניכם על כך שאלה פני הדברים. אני מבחינתי אעשה את כל מה שנדרש כד לסייע בתחומי הטיפול של ועדת הפנים והגנת הסביבה.
דוד אזולאי
אני מבקש שאולי תהיה פנייה של ועדת הפנים לראש המשלה להקים ועדת מנכ"לים מכל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, על-מנת לפתור אחת ולתמיד את הבעיות.
היו"ר מירי רגב
בקשתך מתקבלת. תהיה פנייה של ועדת הפנים לראש הממשלה להקים ועדת מנכ"לים שתיתן מענה מידי. לאחר 9 שנים הגיע הזמן לתת מענה לבעיות של מתיישבים שאין להם קורת גג, שאין להם פרנסה, שיש להם בעיות אחרות שהממשלה צריכה לפתור אותן. חברים, תודה רבה. שיהיו רק בשורות טובות.
<הישיבה ננעלה בשעה 12:00.>

קוד המקור של הנתונים