ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 20/07/2014

תקנות העתיקות (ניהול רשימת מצאי), תשמ"ג-1983

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
20/7/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 239>
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום ראשון, כ"ב בתמוז התשע"ד (20 ביולי 2014), שעה 9:00
סדר היום
<תקנות העתיקות (ניהול רשימת מצאי), התשע"ד-2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
עמרם מצנע – היו"ר
מוזמנים
>
מירב כהן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד התרבות והספורט

נטלי שמילה - משרד התרבות והספורט

אמיר גנור - מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות, רשות העתיקות

ד"ר איתן קליין - סגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ומפקח על המסחר בעתיקות, רשות העתיקות

פראס בדחי - עו"ד, היועץ המשפטי, רשות העתיקות

רוני פירר - מנהל, מרצה וסוחר עתיקות מורשה

ישעיהו צדוק - בעל עסק תרשיש

מוטי ארד - עו"ד, מייצג סוחרי עתיקות
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
<תקנות העתיקות (ניהול רשימת מצאי), התשע"ד-2014>
היו"ר עמרם מצנע
בוקר טוב. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. על סדר היום תקנות העתיקות (ניהול רשימת מצאי), התשע"ד-2014. כדרכנו, אנחנו נאפשר למשרד התרבות להציג את התקנות וכך גם לרשות העתיקות. נשמע הערות כלליות ממי שיש לו עניין, כמו סוחרי העתיקות, וניתן לזה משהו סביב חצי שעה עד ארבעים דקות, על פי הצורך. לאחר מכן אנחנו נקריא את התקנות ונעבור סעיף-סעיף ונאשר אותו.
משרד התרבות.
מירב כהן
בוקר טוב. תודה אדוני היושב ראש. מדובר בסט תקנות קיים, תקנות ניהול רשימת מצאי, שלאור העובדה שנדרש לעדכן אותן ולהתאים אותן לזמננו, מוגש לכם סט תקנות חדש. נמצא כאן היועץ המשפטי של רשות העתיקות שירחיב על התוכן. אני רוצה לציין מבחינת ההליך שזה נוסח שעבר את מחלקת חקיקת משנה במשרד המשפטים והתקבלו אישורי התייעצות מהרשות ומראש הרשות, מר שוקה דורפמן, כפי שנדרש.
פראס בדחי
בוקר טוב, תודה. מזה חודשים אנחנו יזמנו את עדכון תקנות המצאי שלצורך הקיצור נקרא להן תקנות המצאי. תקנות אלה עוסקות בעיקר בדיווח של רשימת המצאי שיש אצל הסוחרים לגבי העתיקות בחנות, ברכישות, כאשר כל עתיקה ועתיקה אמורה לקבל מספר ולהיות מדווחת במערכת החדשה.

התקנות שהיו קיימות עד היום הן תקנות משנת 1983 ומאז זרמו הרבה מים בנהר. אלה תקנות שלא מתאימות לעידן החדש הטכנולוגי ולכן יזמנו את עדכון התקנות כדי להתאים אותן לעידן הטכנולוגי. עיקר החידוש בתקנות הוא שהדיווח נעשה היום אינטרנטי ולא ידני כפי שהיה על פי התקנות מ-1983. זה אחד החידושים העיקריים שיש בתקנות והוא דיווח דרך אתר האינטרנט.

המערכת על פיה ניתן לדווח כבר שלוש שנים בהכנה. אחרי שהכנו את המערכת, יצרנו קשר עם הסוחרים, דיברנו אתם, ניסינו להטמיע את המערכת אצל הסוחרים עוד בתהליך הכנת התקנות על מנת שהתהליך יהיה קל, נגיש, גמיש, ידידותי למשתמש עד כמה שאפשר. סיימנו את המערכת והעברנו אותה לכל הסוחרים במדינת ישראל שמונים כיום 64 סוחרים. חלק מהסוחרים התחילו כבר להטמיע את שיטת הדיווח בתוך המערכת החדשה האינטרנטית 15 סוחרים מתוך ה-64 סוחרים בפועל כבר השלימו את כל הדיווח לתוך המערכת על פי התקנות החדשות.
היו"ר עמרם מצנע
זאת אומרת, הכניסו פנימה לתוך המערכת את כל האינוונטר שלהם?
פראס בדחי
כל האינוונטר.
קריאה
לא את כל. את רוב.
פראס בדחי
כשאני מדבר על רוב, אני מדבר על כמעט תשעים אחוזים מהאינוונטר וזה כאשר התקנות עוד לא נכנסו לתוקף. אנחנו נמצאים בקשר מתמיד עם הסוחרים. נפגשנו אתם, דיברנו אתם, הצגנו להם את המערכת, ניסינו להסביר להם איך אפשר להשתמש במערכת כדי שהכניסה לתוך התקנות תהיה יותר חלקה. לכל סוחר יש שם משתמש וסיסמה אישית אתה הוא יכול להיכנס למערכת ולהתחיל לדווח.

זה אחד החידושים העיקריים שיש בתקנות וזה כדי לאפשר לנו, לרשות העתיקות, מערכת אכיפה ובקרה גבוהה מאוד על מנת שנוכל לאכוף את הוראות חוק העתיקות וכל מה שקשור למסחר בעתיקות. דבר שני, זה גם יאפשר תקשורת ישירה בין רשות העתיקות לבין הסוחרים במקום כל הניירת והתכתובת שהייתה עד היום ברישום ידני וזה דבר שיותר לא יהיה קיים. הכול יהיה באון-ליין דרך המערכת. זה חידוש ראשון.

החידוש השני שיש בתקנות האלה שלא היה קיים בתקנות של 1983 הוא הבקשה של הרשות, הדרישה של הרשות להכניס לכל פריט תמונה. אני יודע שהנושא הזה מעורר אולי הרבה שאלות, אבל הנושא הזה היה מאוד חשוב והוא פרי ניסיון שצברנו במשך שנים רבות בנושא של אכיפת עתיקות. כדי להמחיש את החשיבות והצורך בהכנסת תמונה של כל פריט לתוך המערכת, הבאנו כמה דוגמאות כדי להסביר לוועדה למה הדבר הזה חשוב.

אנחנו חושבים שהכנסת תמונה היא היום דבר פשוט מאוד וקל מאוד. כמעט לכל אדם יש היום בטלפון שלו מצלמה והוא יכול לצלם ולהעלות את התמונה לתוך המערכת ולעשות זאת בקלות, בלי מאמץ ובלי הוצאות כספיות. הדבר החשוב ביותר הוא שכמעט כל סוחר מהסוחרים שרשומים ויש להם רישיונות, יש להם אתר אינטרנט ובאתר האינטרנט הם מנסים למכור את העתיקות ומציגים אותה ומצלמים אותה, ולפעמים חלק מהם יוזמים מכירה פומבית לשמה הם אפילו מוציאים קטלוגים. הנושא הזה כמעט בשגרה הוא לא מכביד ולא גורם לבעיות.
אלה שני החידושים שיש בתוך התקנות.

הדבר השלישי שאני רוצה לומר שהיום הכנסנו לתקנות גם את הנושא של המטבעות ואמרנו איך צריך לרשום אותן, איך צריך לרשום דברים שהם לא מטבעות כמו למשל כלי חרס. הנושא הזה היום הרבה יותר ברור.

לצורך הדוגמה, אדוני היושב ראש, הבאנו כדי להציג בפני הוועדה למשל דוגמה של שני נרות חרס. בשיטה הקודמת הידנית היה כתוב נר חרס. מה היה קורה בפועל? מה שקורה בפועל הוא שנר החרס הזה שנמכר לקליינט חיצוני – ואני לא אומר את זה מתוך חס וחלילה האשמה או דברים כאלה אלא אני אומר את זה מתוך הפרקטיקה והניסיון שצברנו – באים שודדי עתיקות, חופרים, מוצאים עתיקות, מציעים אותן לסוחרים, בינתיים נר החרס שנמכר לקליינט שמספרו 144, בשיטה הקודמת לא הייתה לו תמונה אלא רק היה כתוב נר חרס ואי אפשר לזהות איזה נר חרס נמכר חוץ ממספר 144. הנר נמכר ובינתיים הכניסו נר אחר עם מספר 144 על המדף. בפועל המלאי לא ירד אלא נשאר אותו מלאי למרות שבשכל הישר המלאי העסקי של העתיקות אמור לרדת. אם אתה מוכר והפריט לא נמצא, המלאי אמור לרדת. בינתיים בשיטה חוקית כמעט המלאי נשאר אותו מלאי ולא ירד.

כך לגבי מטבעות. אנחנו הבאנו דוגמאות של מטבעות ורצינו להראות שיש צורות שונות של מטבעות. בינתיים בשיטה הקודמת היה רשום מטבע ואתה לא יכול לדעת אם המטבע הזה בצורה הזאת שיש עליו את הציורים או העיטורים או הכתב המסוים לבין המטבע הזה. הם אמנם תחת אותו שם, מטבע, אבל מדובר בשני מטבעות שונים. אם אתה היית מוכר את זה, יכולת להכניס את זה כי זה אותו שם אבל בפועל המטבעות שונים. אנחנו רוצים למנוע את זה.

לצערי הרב זה הפך את סוגיית הלבנת ההון למאוד בעייתית כי בנושא של המסחר הבלתי חוקי בעתיקות, כלומר, הגביל את בעיית הלבנת ההון. היה ניתן למכור עתיקות בלי בקרה ובלי פיקוח של רשות העתיקות אבל בשיטה החדשה אנחנו מקווים – כמעט בטוחים – שזה יצמצם עד מאוד את בעיית הלבנת ההון במסחר הבלתי חוקי בעתיקות.

לסיכום אני רוצה לומר את הדברים הבאים. התקנות האלה, עברנו אתן דרך ארוכה דרך משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה. עברנו על כל פסיק, על כל נקודה, על כל משפט. התקנות עברו הרבה תיקונים. עברנו יחד עם הלשכה המשפטית במשרד התרבות והספורט, עם הדס פרבר ועם מירב וזה הגיע לשרת התרבות והספורט לימור לבנת. קיימנו דיון פרטני על התקנות האלה ודנו בהן עוד לפני שהן הגיעו לוועדה. הן הגיעו לוועדה אחרי דרך ארוכה של התייעצויות ובדיקות מקצועיות ואני מקווה ומצפה שהוועדה תאשר אותן ונוכל להתקדם הלאה. תודה רבה.
היו"ר עמרם מצנע
האם קיימתם גם דו שיח עם הסוחרים?
פראס בדחי
הסברתי את התהליך. המערכת הזאת שהשקענו בה המון כסף, רשות העתיקות יזמה אותה, היא לא הטילה שום הוצאה על הסוחרים. היה לנו דין ודברים עם הסוחרים הצגנו להם את המערכת, הסברנו להם את הרציו וביקשנו שיתחילו לאט לאט להטמיע. עשינו פיילוט עם הסוחרים לגבי המערכת. אנחנו יודעים שיש הערות פה ושם של הסוחרים ותכף הוועדה תשמע אותן. אני חושב שהכנת התקנות נעשתה בהתחשב בכל מה שקיים מסביב. את הטענות ליבנו ושמנו אותן על השולחן וקיימנו התייעצות לגביהן ובסופו של דבר החלטנו יחד עם משרד המשפטים ומשרד התרבות שהנוסח הסופי שמוגש לוועדה הוא הנוסח הנכון והמותאם.
היו"ר עמרם מצנע
כמה זמן אתם נותנים לסוחרים קיימים להעביר את האינוונטר שלהם מהרישום הידני לרישום המקוון?
פראס בדחי
לא בכדי אמרתי שאנחנו ניסינו להטמיע את המערכת הרבה לפני כן אבל לא קשר לזה, ב-31 בדצמבר 2014, כל רישיונות המסחר בעתיקות פג תוקפם והסוחרים צריכים לחדש את הרישיון למסחר. מכאן עד דצמבר, אפילו אחרי התקופה שנקבעה בתקנות של תשעים ימים, רשות העתיקות לא תבקש ולא תכביד על הסוחרים.
אני אוסיף ואומר עוד דבר. אם יהיה סוחר שיהיה לו מלאי חריג שידרוש זמן נוסף והוא יפנה לרשות העתיקות בעניין הזה, אוזנינו כרויות ותהיה לו אוזן קשבת ברשות העתיקות על מנת לתת לו יותר זמן להתארגן. הנושא הזה הוא לא בעייתי.
היו"ר עמרם מצנע
עוד מישהו מרשות העתיקות?
איתן קליין
כן. בוקר טוב. שמי דוקטור איתן קליין. בתפקידי אני משמש כסגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ומפקח על המסחר בעתיקות. בסך הכול פארס אמר את רוב הדברים ולכן אני רוצה לדבר על הרציונל של המערכת. מה שהיה חשוב לנו זה למנוע הלבנה של עתיקות שבמקורן שייכות למדינה. חוק העתיקות קובע שהחל משנת 1978, כל עתיקה שמתגלה בארץ ישראל, שייכת למדינה. מה שקורה בפועל זה ששודדי עתיקות שודדים אתרי עתיקות, מחפשים מטבעות, פריטים יקרי ערך והמטרה שלהם היא כמובן לממש את הרכוש כאשר הדרך ההגיונית היא למכור את הרכוש שהם הצליחו לשדוד לסוחרי עתיקות שבפועל ימשיכו את התהליך וימצאו לקוחות פוטנציאליים. מכיוון שאנחנו יודעים שזה התהליך, וכבר התעסקנו בהרבה מאוד תיקים שהצלחנו להצביע על העובדה שסוחרי העתיקות קיבלו מידי שודדי העתיקות פריטים שבפועל שייכים למדינה, ובסופו של דבר סוחרי העתיקות מנסים להלבין את העתיקות הללו במלאי המסחרי החוקי שלהם באמצעות הרישיון שהם מקבלים מהמדינה ובעצם להפוך את הפריטים לרכושם הפרטי, לשם כך אנחנו יצרנו את המערכת. צילום של כל פריט ופריט, אני לא אומר שהוא באופן סופי ימנע את התופעה הזאת, אבל לי כמפקח על המסחר בעתיקות הוא יעזור מאוד כדי שאני אוכל לפקח באופן יעיל על המלאי המסחרי של הסוחרים וכדי שהם לא ינסו בפועל להלבין את העתיקות ויגנבו בפועל רכוש של המדינה, יהפכו אותו לרכושם הפרטי ויממשו אותו בכסף.
היו"ר עמרם מצנע
יש דוגמה לתקנות כאלה או לחוקים כאלה במדינות אחרות?
אמיר גנור
בוקר טוב. אני מנהל היחידה. מדינת ישראל היא חריגה בנוף בכל המרחב שלנו. למעשה אנחנו המדינה היחידה שמתירה בחוק סחר בעתיקות, בשונה מכל מדינות המרחב. זאת אומרת, כל מי שמסביבנו, העתיקות שייכות למדינה ואסור בכלל להתעסק אתן, אסור למכור אותן ובוודאי שאסור לסחור בהן ולייצא אותן מהמדינה החוצה. לצערנו בגלל סיבות היסטוריות של קבלת חוק העתיקות ב-1978, השאירו את הפתח הזה של סחר בעתיקות. בפועל רוב המלאי שנמצא בידי סוחרי העתיקות, מתי שהוא, בשלב מסוים, נשדד, אם זה לפני חוק העתיקות או אם זה אחרי חוק העתיקות. רק בשנת 2002 בסיוע הוועדה הזאת הצלחנו לעשות שינוי חוק ששיפר את יכולת האכיפה שלנו בנושא סוחרי העתיקות. עד שנת 2002 סוחר עתיקות יכול היה לקנות עתיקות מכל שודד שהיה מגיע אליו. הדבר היחיד שהוא היה צריך לעשות זה לרשום את שם השודד, מספר תעודת הזהות שלו, וכזה הוא יצא פטור. היום זה קצת שונה. היום הסוחר יכול לקנות או מסוחר אחר או מאדם או אספן שקיבל את האישור שלנו וביקש למכור את הדברים.

הרציונל שלנו הוא שמלאי העתיקות הוא מלאי קיים, המלאי המסחרי של העתיקות שהוא לא המלאי של העתיקות שאנחנו היום חופרים ומוצאים בחפירות מסודרות. המלאי המסחרי של העתיקות הוא מלאי קיים, הוא מלאי מצומצם. בפועל רק מבחינת נתון, כל שנה אנחנו נותנים רישיונות יצוא, המשרד שלנו נותן רישיונות יצוא לאותם 67 סוחרי עתיקות. לדוגמה, בשנה האחרונה נתנו רישיון ל-45 אלף פריטים שעזבו את ישראל ועברו למדינות אחרות. המלאי בפועל, כנס פח השמן, לעולם לא מתכלה. זאת אומרת, הוא כל הזמן מתחדש ומאיפה הוא מתחדש? הוא מתחדש מאותם תעלולי הלבנה, לפי הדוגמה שהוצגה כאן עם הנרות. אנחנו רואים את הרציונל של המדינה, אנחנו רוצים לשאוף להגן על העתיקות של המדינה ורוצים שהן יישארו כאן. הסחר בעתיקות, נכון שהוא קבוע בחוק אבל אנחנו רוצים לפקח עליו ולא יתכן שאינטרס צר של שלושים-ארבעים סוחרי עתיקות יפגע באינטרס של המדינה לשמור על אוצרות התרבות שלה וזה מה שבעצם קורה כאן.

ההתנגדות של סוחרי העתיקות לכל תהליך הרישום ואנחנו עשינו אתם תהליך מסודר מאוד. אנחנו פנינו אליהם, אנחנו התייעצנו אתם לגבי איך לעשות את התוכנה. יותר מזה, כמה וכמה סוחרי עתיקות, לפני שהכנסנו את התוכנה, ניהלו בעצמם את רשימות המלאי באמצעות מחשב. הלכנו לאותם סוחרים, למדנו איך הם עשו את זה, על בסיס מה שהם עשו אנחנו הלכנו ופנינו למפתחים שפיתחו את התוכנה. כל התהליך היה מסודר ואנחנו עשינו פיילוט ממושך של למעלה משנה שלמה עם חמישה סוחרי עתיקות ושמענו את ההתנגדויות שלהם, החלפנו ושינינו את כל מה שהיה צריך לשנות בהתאם לדברים והתהליך התחיל לזרום. 15 סוחרים כבר רשמו ואז התעוררו כמה חוכמולוגים ואמרו, רק רגע, ברגע שאנחנו נכניס תמונה, בעצם נגמר הסיפור, נפסיק לעשות את כל תעלולי המצאי ולכן בואו נתקע את התהליך. כך לפני שנה וחצי בעצם עצרו אותנו מלבצע את הרישום של התקנות האלה.
היו"ר עמרם מצנע
אתה חושב שעד תשעים ימים מרגע אישור התקנות אפשר למצות את כל התהליך הזה של מעבר מידני למקוון?
אמיר גנור
אני חושב שאוזננו מאוד כרויה לסוחרים. אנחנו עובדים אתם בשיתוף פעולה. בדינמיקה הזאת של שוק העתיקות, סוחרי העתיקות מתקשרים אלינו על בסיס יום יומי. אנחנו נותנים שירות לסוחרי העתיקות ברישיונות יצוא וברישיונות יבוא כמעט כל יום. התקשורת בינינו היא מאוד טובה. אני יודע שיש כאן סוחר, שעיה צדוק שיושב כאן והוא ותיק סוחרי העתיקות ויש לו למעלה מ-10,000 פריטים במלאי שלו. אני חושב שיקשה עליו לעשות את זה תוך תשעים ימים וזאת דוגמה פרטנית שאנחנו נוכל להגיד שלך יש הארכה לשנה קדימה, אבל רוב סוחרי העתיקות יצליחו לעשות את זה.
היו"ר עמרם מצנע
נאמר כאן שבסוף השנה הנוכחית מחדשים את כל הרישיונות. הרישיון ניתן אחת לתקופה?
אמיר גנור
זה תהליך קבוע. בחוק העתיקות הרישיון ניתן מ-1 בינואר עד 31 בדצמבר.
היו"ר עמרם מצנע
כל שנה.
אמיר גנור
כל שנה. בכל שנה אנחנו מחדשים ותהליך החידוש הוא שסוחר העתיקות מעביר את רשימת המלאי לרשות העתיקות, אנחנו עוברים על הרשימה ורואים מה הוא קנה ומה הוא מכר במהלך השנה, חותמים על הרשימה ושולחים לו אותה עם הרישיון החדש. המעבר לתוכנה החדשה למעשה ייתר את התהליך הזה כי כל המלאי ישוקף און ליין בתוך המערכת. יותר מזה, סוחר עתיקות שהחליט עכשיו למכור לסוחר עתיקות אחר את המלאי שלו או חלק מהמלאי שלו, בלחיצת כפתור זה יתעדכן גם ברשימת המלאי של הסוחר הזה וגם ברשימת המלאי של הסוחר ההוא.
היו"ר עמרם מצנע
רבותיי סוחרי העתיקות.
מוטי ארד
בוקר טוב. אני עורך דין מוטי ארד, מייצג 17 סוחרי עתיקות גדולים, ותיקים וישרים. אני מצטער שמצד ימין שלי נאמרו דברים שרמזו כאילו מי שמתנגד לתקנות הוא אדם לא ישר וחבל שכך. אני אציג את הדברים.
היו"ר עמרם מצנע
הייתם צריכים לשבת בצד שמאל. בצד ימין זה תמיד בעייתי.
מוטי ארד
יש כאן הצגה של תמונה לכאורה תמימה ופשוטה וכמעט טכנית. להעלות למחשב תמונות של עתיקות, למה לא, זה נראה קידמה ודבר שמתבקש. העניין הוא שמי שהקשיב טוב, באוזן כרויה, יכול היה לשמוע שלמעשה יש כאן מאבק. רשות העתיקות לא רוצה בקיומם של סוחרי עתיקות בישראל. שמענו כאן אמירה שישראל היא המדינה היחידה במרחב בה מותר סחר בעתיקות. המרחב שמדובר בו זה המרחב הגיאוגרפי שסביבנו ואנחנו יודעים מי נמצא במרחב הגיאוגרפי שסביבנו כאשר למעשה במדינות המערב בעולם המפותח יש סחר בעתיקות, סחר חוקי ומותר ולא תחת המכבש שרשות העתיקות מפעילה. רשות העתיקות, כבר בשנת 2002 ניסתה לקדם הצעת חוק לצמצום הסחר בעתיקות. חלק מההוראות נכנסו אבל הכנסת לא קיבלה את כל ההוראות של הצעת החוק. הכנסת לא החליטה לחסל את המקצוע הזה. זה מקצוע בו יש 64 סוחרי עתיקות.
היו"ר עמרם מצנע
67 או 64?
איתן קליין
64. יש שבעים חנויות לסחר בעתיקות ו-64 סוחרים.
מוטי ארד
עשרות בני אדם שמתפרנסים מהמקצוע הזה.
היו"ר עמרם מצנע
אני מבין מה אתה אומר, אבל נדמה לי שכל הוויכוח יכול להתמצות בכמות הזמן שייתנו לסוחרים לעשות את המעבר הזה אבל לא בצורך.
מוטי ארד
אני עוד אתייחס לצורך. אני רק רוצה לומר שמה שקרה כאן זה שרשות העתיקות נמצאת בפני כבודכם מסיבה אחת בלבד, בגללנו. רשות העתיקות ניסתה לפני שנה להכניס את כל הדבר הזה בהנחיות. מדובר כאן בעניין חוקתי, בעניין של זכויות של אנשים. אתם למעשה משנים תקנות קיימות בקשר לניהול המלאי. אז נלך לכנסת. זאת אומרת, הכנסת דנה בזה כי נמצאים כאן סוחרי עתיקות ואומרים שזה עניין מספיק רציני כדי שהכנסת תדון בו, בתיקון של תקנות.
הסיבה - חוץ מאשר העניין הטכנולוגי שנאמר כאן, שזאת לא סיבה מספקת - שאומרים כאן חבריי לתיקון הזה היא כדי למנוע סחר לא חוקי בעתיקות. יש סחר חוקי בעתיקות. למשל, כל עתיקה שנמצאה לפני 1978, שזה החוק, מותר לסחור בה. מותר לסחור בעתיקות שיובאו לישראל בצורה חוקית. יש סחר חוקי בעתיקות.

נאמר כאן שיש הלבנת הון. אז קודם כל, בואו נרד מהמילה הלבנת הון כי זה לא הון אלא אלה עתיקות.
היו"ר עמרם מצנע
כן, אבל הן הופכות להון.
מוטי ארד
זאת מעין פרפראזה.
היו"ר עמרם מצנע
זה מימוש ההון ואחר כך הלבנתו.
פראס בדחי
מוכרים וזה כסף.
היו"ר עמרם מצנע
זאת בריחה לוויכוח על טרמינולוגיה.
מוטי ארד
הרעיון שאנחנו מדברים כאן הוא על סחר לא חוקי בעתיקות. שודדי עתיקות. קודם כל, כאשר באים לעשות תיקון, המינימום הוא שבאים ואומרים מה אני בא לתקן ולא בסיסמאות אלא בנתונים. שתציג רשות העתיקות מה היקף הסחר הלא חוקי בעתיקות. אם למשל אומרים שאנחנו מצאנו שיש שני סוחרים, אז אולי הוועדה תתרשם בצורה מסוימת.
היו"ר עמרם מצנע
אלה פלפולי פלפולים. הדרישה להשתמש באמצעים המודרניים וגם לצלם היא דרישה לגיטימית ללא קשר כרגע לשוד או לא שוד או הון או לא הון. השאלה היחידה היא כמובן כמה זמן צריך לתת לסוחרים כדי לעשות את זה.
מוטי ארד
אנחנו מבקשים מהוועדה לשקול את זה בצורה הרבה יותר רחבה כי מדובר כאן ברצון לחסל את המקצוע וחבריי רומזים לזה ואני אתייחס גם לנושא של כמה זמן זה לוקח. פנינו בעניין הזה לפני מספר חודשים לרשות העתיקות ולא קיבלנו תשובה אמיתית. אני אגיע לזה אבל לפני כן אני רוצה לומר שמתייחסים לעתיקות הרבה יותר גרוע מאשר מתייחסים לסחר בנשק או לסחר בתרופות. מדובר כאן בעתיקות, חשוב מאוד, צריך להגן על זה, אבל הכללים שרוצים לשים כאן של מעקב יום יומי דרך מחשב בהזנה יום יומית למחשב של כל מכירה באופן מיידי וכל קנייה באופן מיידי, וכל הנושא של התמונות, תכף אני אתייחס גם לזה אבל אני רוצה קודם לכן להתייחס לנושא של הסחר הלא חוקי.

כל מעשה חקיקה, כאשר הוא פוגע באוכלוסייה מסוימת, הוא צריך להיות רציונלי. מה המשמעות של רציונלי? שהוא ישיג את המטרה לשמה הוא נועד. אם הצילום הזה באמת ימנע סחר לא חוקי, יש לזה באמת משקל הרבה יותר חזק ויותר כבד. אם אדם רוצה לעשות מסחר לא חוקי, הוא לא צריך לעשות את מה שאמר כאן חברי אלא מה שהוא צריך לעשות, זה להחזיק את החומר הלא חוקי שלו מתחת לדלפק. הוא לא צריך לתת לו מספר 144. זאת אומרת, אם יש אדם עם מחשבה לא חוקית, הוא לא מוכר את הדבר שלו שהוא לא חוקי על הדלפק. אז מה יצא? תהיה תמונה. התמונה הזאת תהיה של משהו חוקי. יבוא, ירצה למכור משהו לא חוקי, יוציא מתחת לשולחן שלו את הלא חוקי וימכור אותו. הרי התמונה לא תמנע את הדבר הזה.
פראס בדחי
הוא מסכן את הרישיון שלו. אם הוא ישים מתחת לשולחן ויגיע מפקח.
מוטי ארד
אני לא התערבתי בדבריכם.
היו"ר עמרם מצנע
תנו לו לדבר. תאמינו לי, אני שומע.
מוטי ארד
סחר לא חוקי בכל דבר, בין אם זה בתרופות או בסמים או בנשק, לא מתרחש על הדלפק ואנשים שרוצים לעשות דברים שהם לא חוקיים, מוצאים את הדרכים בצורה נסתרת. לכן התמונה לא תסייע. התמונה תגרום – וברשות העתיקות יודעים – להוציא אנשים מהמסחר בעתיקות. אמרו כאן בצורה גלויה שהם לא מבינים איך המלאי לא נגמר. שנים הם עובדים והמלאי נשאר, אבל זאת מהותו של מסחר. זה כמו שיגידו סוחרי המכוניות למה המלאי לא נגמר? כי כל הזמן יש תנועה של הדבר הזה. זה מוכר לזה וההוא מוכר לזה והאספן מוכר לסוחר והסוחר מוכר לאספן. זאת מהות המסחר אבל הם לא רוצים שיהיה מסחר. נכון, אבל הכנסת החליטה שיהיה מסחר. הם רוצים למנוע את המסחר בעתיקות? יגישו הצעת חוק מתאימה. גם לזה יש דרך. מנסים לעשות כאן דברים בלי ללכת בדרך החוקית.

עכשיו אני אסביר את הקושי. כבודו אומר, בסדר, אז אמרו לכם לצלם, תצלמו. מדובר כאן קודם כל בחלק מהאנשים שאין להם מערכות מחשב בכלל.
היו"ר עמרם מצנע
אם היו פותחים את הפרוטוקולים של מע"מ ושל מסים בכלל במעבר מפנקסים למחשבים, היינו שומעים את אותן טענות.
רוני פירר
מעל גיל 67 מס הכנסה פטר אנשים שלא העבירו ממוחשב לפני כן מדיווח מקוון ונתנו ידני.
מוטי ארד
תודה לרוני פירר שהוא סוחר עתיקות ותיק שאני מבקש שגם הוא יאמר כמה מלים. נמצאים אנשים שאין להם מערכת מחשב בכלל או שהם לא מעדכנים את המלאי שלהם כי לא נדרשו מעולם לעדכן אותו בצורה ממוחשבת והם יצטרכו להכניס לעסק מערכת מחשב. מדובר כאן במלאי שהוא יכול להיות מלאי קטן של 3,000 פריטים ויכול להיות מלאי גדול של שלושים אלף פריטים. מה צדוק, יש לו מלאי של עשרים אלף פריטים.
ישעיהו צדוק
עשרים וכמה אלף.
מוטי ארד
עשרים וכמה אלף פריטים. תתאר הוועדה לעצמה שמדובר בחנות סופרמרקט ענק של המון המון פריטים ואתה צריך לצלם כל פריט ופריט כשמטבעות צריכים לצלם משני הצדדים וחותמות צריך לצלם משני הצדדים. במקרה כזה, צריך לקחת מישהו שמתאים לזה.
היו"ר עמרם מצנע
כמה סוחרים יש להם מעל 10,000 פריטים? לפי הרישום שלכם.
קריאה
שניים.
פראס בדחי
בדיוק לזה התייחסתי, ואמרתי שלמקרים החריגים תהיה לנו אוזן קשבת.
מוטי ארד
זה פשוט לא נכון.
היו"ר עמרם מצנע
זה מה שרשום אצלם.
רוני פירר
סליחה, אני מתנצל. תיקון טעות. כאשר אומרים מעל 10,000 פריטים, מטבעות לא נלקחים ברישום של המספרים של המלאי אלא כתוב בשורה אחת למשל אלף מטבעות. זאת שורה אחת אבל הכמות, יש הרבה יותר מאשר שני סוחרים שיש להם למעלה מ-10,000 פריטים. זה נכון?
איתן קליין
כן. אנחנו הנחינו את הסוחרים לגבי פריטים זעירים או קטנים כמו מטבעות שלא יצולמו אחד אחד אלא שיצולמו בקבוצה. קבוצה, זה אומר חמישים מטבעות, שישים מטבעות.
רוני פירר
דיברנו כרגע על כך שיש יותר משני סוחרים שיש יותר מ-10,000 פריטים.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר גמור. תמשיך ותגיע לסיום. הדברים שאתה אומר הם ברורים.
מוטי ארד
אני אגיע עכשיו לדברים אותם בדקנו. בהנחה שכל רישום במחשב ייקח עשר דקות להכניס את הפריטים של המחשב, להעלות את התמונה וכולי, לפי חישוב פשוט לגבי 3,000 פריטים, שזה אוסף קטן, מדובר כאן בשני חודשי עבודה של אדם ואם זה אוסף של שלושים אלף פריטים או עשרים אלף פריטים, מדובר בשנות עבודה של אדם. ההוצאה הכספית יכולה לנוע בין כמעט מאה אלף שקלים עד 700 אלף שקלים כי מישהו צריך לעשות את זה. אני לא מצפה ממר צדוק שהוא יכניס את זה. הוא ייקח אדם שיצלם את הפריטים וזה עולה כסף. החישוב שלנו מגיע למאות אלפי שקלים לסוחר ובין חודשים לשנות אדם לסוחר כאשר הרישיון שלו הוא לשנה.

כאשר באים ואומרים נטל כזה שמוטל על הקבוצה הזאת – קבוצה לא גדולה – לעומת התועלת, והתועלת היא שנהיה בשנות האלפיים או ה-3,000, איך שרוצים ואנחנו כאן בעניין של עתיקות, ולמנוע סחר לא חוקי. אז הסחר הלא חוקי לא יימנע, כאשר מדובר בצילומים של חמישים מטבעות שכל אחד נראה אחרת וכמות של מטבעות שיכולה להיות מתחת לדלפק. כאן מדובר במהלך שהוא מהלך מכוון לחיסול מקצוע ואנחנו מבקשים מהוועדה לא לאפשר את זה בכסות של מודרניזציה. אפשר לעודד מודרניזציה, אפשר לתת הטבות למי שיעשה את זה, אפשר בהסברה כמה זה מועיל להם אבל לא בכפייה.
היו"ר עמרם מצנע
איזה סוג הטבות עולה על דעתך?
מוטי ארד
למשל יש עניין שהם צריכים לבקש אישור לגבי מכירה, לגבי יצוא של עתיקות ולגבי יבוא של עתיקות. יש כל מיני אישורים שצריכים לקבל מהרשות. מי שיהיה ממוחשב און ליין, יקבל שירות יותר מהר והשירות יהיה שירות און ליין. הטיפול בבקשות שלו יהיה יותר מהיר כי זה און ליין למשל.
היו"ר עמרם מצנע
זה תוצאתי.
מוטי ארד
אני מניח שעם השנים אנשים ירצו יותר ויותר לעשות את זה.
היו"ר עמרם מצנע
אלה לא הטבות.
רוני פירר
לפי הנוהל שמוכר לי, אני מבין שהערות לגבי סעיפים יהיו בזמן קריאת התקנות.
היו"ר עמרם מצנע
כן.
רוני פירר
יש כאן מספר טעויות.
היו"ר עמרם מצנע
לא נחזור על נושאים עקרוניים. טעויות טכניות או אפילו מהותיות של מילה פה ומילה שם, אפשר יהיה לתקן תוך כדי הקראה. כרגע, בשלב הזה שיש לנו עוד עשר דקות בשבילו, אנחנו רוצים לדבר על הדברים העקרוניים.
רוני פירר
בראש וראשונה, יש לי בקשה אישית. יש שני סוחרים בלבד בתחום העתיקות שלחלוטין אינם משתמשים במחשב ואני משער שהם יעידו על כך שזה נכון. הם מעל גיל 67. לפחות אני יכול להעיד שזה נכון. כמו במס הכנסה, יש פטור מחובת דיווח מקוון. אם מס הכנסה שזה דבר פחות חשוב מעתיקות, ללא ספק, המחוקק מצא לנכון לפטור, אני לא רואה שום סיבה שזה לא יהיה כאן.
בהוראה שיצאה בזמנו מרשות העתיקות שכפי שנאמר כאן על ידי חבריי לא הייתה כל כך חוקית, שעד סוף שנת 2013 יש לדווח באופן מקוון, היה עלי לשכור מישהו בתשלום רב ביותר כדי שיצלם חלק קטן מהעתיקות שיש לי.
היו"ר עמרם מצנע
כמה עתיקות יש לך? מה האינוונטר שלך?
רוני פירר
מבחינת מספרי מלאי, זה 2,700. מבחינת כמות, זה הרבה מעל 10,000 כי יש שורות שיש בהן כמות גדולה של פריטים. זה נוהל הרישום וזה גם מופיע כאן. פריטים, הרבה מעל 10,000 והבאתי גם דוגמאות לכאן.
היו"ר עמרם מצנע
זה ברור. הנקודה ברורה.
רוני פירר
הבאתי כדי להראות מה זה פריטים קטנים ואני אשמח להציג אותם כי יש בזה חשיבות. בקשה אישית. יש רק שני סוחרים. אני משער שמוכר לכם כמאל אימאם, בחור ערבי ממזרח ירושלים, ואנכי. אנחנו היחידים שלא משתמשים במחשב. אני מבקש פטור בדיוק כמו שיש במס הכנסה. שנינו מעל גיל 67, באופן מקרי לחלוטין נולדנו באותו שבוע אבל זה לא קשור להיותנו סוחרי עתיקות. זאת בקשה אישית.
היו"ר עמרם מצנע
כמה מתוך ה-67 הם ממזרח ירושלים?
אמיר גנור
בערך חצי-חצי.
רוני פירר
יתר ההערות שלי הן טכניות לגבי הסעיפים.
היו"ר עמרם מצנע
תשאיר אותן להקראה.
רוני פירר
אני מציע שאם התקנה הזאת לגבי הצילום תתקבל, היא מיועדת נגד נושא הלבנת הון, שגם מס הכנסה יבקש מכל הסוחרים במדינת ישראל לצלם את כל המלאי שלהם ולדווח באופן מקוון למס הכנסה על כל מכירה וכדומה. זה יהיה בגדול האח הגדול שעינו פקוחה 1984.
היו"ר עמרם מצנע
מר צדוק, רוצה להוסיף משהו?
ישעיהו צדוק
אין לי מה להוסיף. אמרו את הכול.
היו"ר עמרם מצנע
כמה פריטים יש לך?
ישעיהו צדוק
למעלה מעשרים אלף. 23 אלף. הם יודעים. הרישום נמצא אצלם.
היו"ר עמרם מצנע
אבל בחלוקה של פריטים רשומים.
ישעיהו צדוק
כן, אבל יש עוד חבילות של עשרות אלפי פריטים כמו ברונזה בכמויות.
איתן קליין
הוא הסוחר הגדול ביותר במדינת ישראל.
היו"ר עמרם מצנע
אין ספק שאי אפשר לעמוד בתקנות האלה לפי שוויון. אני מבקש שתהיו יצירתיים ותציעו מנגנון שיהיה בתקנות. אי אפשר לאשר תקנות ולסמוך על רצונכם החופשי כי אחרת לא היינו עושים תקנות.
מירב ישראלי
לא נוכל לנהוג באופן לא שוויוני בין סוחרים בלי שתהיה לך הסמכה לזה בתקנות. אתה אומר שנלך לקראתם, אבל אם אין לך הסמכה לעשות את זה, אתה לא תוכל להפלות בין סוחר לסוחר ולהחליט בעצמך ש-10,000 כן ו-3,000 לא.
מוטי ארד
אם עיכבו בשנה עד שהם הגישו את התקנות האלה ולא קרה כלום. זה לא שיש כאן נושא דחוף של הברחת נשק.
רוני פירר
שנה וחצי.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו נתחיל בהקראה ואתם תארגנו תקנון או תאריך מאוחר יותר או לקבוע באמת שפריטים רשומים - - -
פראס בדחי
אולי נקדים את המאוחר אדוני. ברמת העיקרון אוזנינו כרויות אבל גם בפועל מוכנים שבמקום תשעים ימים, התחולה תהיה 120 ימים ואפילו אני מוכן להכניס סעיף שבמקרים חריגים תוגש בקשה ונטפל בה. ננסח את זה ברוח הזאת.
היו"ר עמרם מצנע
תחשבו תוך כדי. בסדר. אנחנו מתחילים בהקראה.
מירב ישראלי
תקנות העתיקות (ניהול רשימת מצאי), התשע"ד-2014

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 17 ו-46(א) לחוק העתיקות, התשל"ח-1978 (להלן – החוק), לאחר התייעצות במנהל רשות העתיקות ובמועצת רשות העתיקות ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת לפי סעיף 2 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, וסעיף 21א לחוק יסוד: הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:


אישור הוועדה הוא לפי סעיף 2 לחוק העונשין וסעיף 21 לחוק יסוד: הכנסת, מכיוון שכל עבירה על התקנות היא גם עבירה פלילית. לכן צריך את האישור.

1. בתקנות אלה -
"אתר האינטרנט של הרשות" – באתר האינטרנט של הרשות שכתובתו http://iaa./priza.info
"המנהל" – מנהל הרשות לרבות מי שהמנהל הסמיכו בכתב לעניין תקנות אלה.

"מלאי מסחרי" – עתיקות המוחזקות בידי סוחר והמוצעות למכירה.

"מקום העסק" – המקום המוגדר ברישיון מקום העסק לפי סעיף 16 לחוק.

"מק"ט סוחר" – המספר הסידורי השוטף שנותן סוחר לעתיקה מיד עם רכישתה או קבלתה.

"מק"ט רשות העתיקות" – המספר שנותנת הרשות לכל עתיקה, במערכת הממוחשבת.

"סוחר" - מי שבידו רישיון.

"רישיון" – רישיון למסחר בעתיקות לפי סעיף 15 לחוק.

"רשימת מצאי" – רשימה שבה מצוינות כל העתיקות שהן מלאי מסחרי.
היו"ר עמרם מצנע
האם יש איזושהי הערה לפתיחה ולסעיף 1?
מוטי ארד
רק לגבי העניין של חוק העונשין. זה גם חשוב לעניין. אנחנו עוסקים בנושא שיש לגביו עבירה פלילית לגבי כל דבר ולכן החשש של סוחרי העתיקות שאם הם לא יעמדו בתקנות בגלל שהם לא יכולים לעמוד מבחינה טכנית, זה יהווה עילה.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו נתקדם, אבל לניסוח הזה אין הערות.

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 1 אושר
היו"ר עמרם מצנע
הוועדה מאשרת את הפתיחה ואת סעיף 1.
מירב ישראלי
2. ניהול רשימת מצאי

(1) סוחר ינהל רשימת מצאי באמצעות עדכון נתונים לגבי כל פריט ופריט ברשימת המצאי לפי הטופס שבתוספת הראשונה. סוחר יעדכן את הדיווח על רשימת המצאי באופן מקוון באתר האינטרנט של הרשות לפי תקנה 6.
(2) ברשימת המצאי יצוין בטור "הערות" מיקומה המדויק של כל עתיקה, לרבות אם הוצגה בחלון תצוגה של בית העסק או שהיא מצויה במחסן של בית העסק.
היו"ר עמרם מצנע
הערות לסעיף 2.
מוטי ארד
לסעיף הזה, צריך לשים לב שהטופס כולל כבר את הדרישה לתמונה. ככל שהנושא של התמונות כן יהיה לו אוזן קשבת, אנחנו מזכירים שזה נמצא ב-(א). שנית, מדובר כאן בחדירה קשה לפרטיות של בעל עסק כשבאים ואומרים לו שברשימת המצאי הוא צריך לומר את המקום המדויק של כל עתיקה ואם הוא מזיז אותה מהחלון למחסן או כל תנועה של העתיקה הזאת, כאילו מדובר באיזה חומר רדיו אקטיבי מסוכן. מה הצורך הזה כל הזמן לעקוב און ליין אחרי העתיקה ולדעת היכן היא נמצאת?
פראס בדחי
למה זה אמור להפריע לכם אם אתם מנהלים מסחר בצורה חוקית? ממה אתם צריכים לחשוש בעניין הזה? הרי העתיקות שלכם מוצגות למכירה באון ליין כל הזמן. אדם יכול להיכנס לחנות ולקנות את העתיקה. למה אתם חוששים מהעניין הזה? אם זה חוקי וללא בעיות, מה הבעיה?
מוטי ארד
קודם כל, הנושא של חוקי לא צריך להכניס אותו לכל סעיף ולכל אמירה. הדבר שמפריע הוא שסוחר כדרך של סוחרים משנה את התצוגה שלו לפעמים והוא מוציא משהו מהחלון ושם אותו במחסן או במקום אחר. למה אתם צריכים כל הזמן לדעת איפה בדיוק ברגע זה נמצאת העתיקה? זה לא אסיר ברישיון.
מירב ישראלי
למיטב הבנתי זה קיים בתקנות הקיימות. הדבר היחידי שיש הבדל בין התקנות הקיימות לתקנות החדשות הוא המילה "מדויק". השאלה, לאור הדבר הזה, למה הכוונה במילה מדויק מעבר לעניין הזה. אולי פשוט להוריד את המילה "מדויק" ולהשאיר את זה בנוסח כפי שהיה שזה או חלון או מחסן.
איתן קליין
אותו הדבר. הרי זה הופיע כבר בתקנות הקודמות והם מילאו אחר החוק.
מירב ישראלי
התיקון היחידי זה באמת העניין של ה-מדויק. אפשר למחוק את זה או שיש לזה משמעות?
איתן קליין
אני רוצה מדויק.
רוני פירר
נאמר קודם שהמערכת הממוחשבת תפטור את המערכת הידנית. בסעיף 2(א) כתוב במפורש שצריך גם את זה וגם את זה. סוכן ינהל רשימת מצאי באמצעות עדכון נתונים לגבי כל פריט ופריט ברשימת המצאי לפי הטופס שבתוספת הראשונה.
מירב ישראלי
זה טופס מקוון.
רוני פירר
לא.
מירב ישראלי
לפחות זאת הכוונה.
רוני פירר
אני מציע לקרוא את ההמשך. זה נכון שיהיה גם זה וגם זה?
פראס בדחי
לא. רק במחשב.
מוטי ארד
אתה תצטרך לפי התקנות האלה להיות כל היום על המחשב ולעדכן.
רוני פירר
לא. גם ידני.
היו"ר עמרם מצנע
הוא אומר שכאילו מחייבים אותו לנהל גם ידני וגם ממוחשב.
רוני פירר
גם וגם. כתוב. אפשר לראות את זה בהמשך.
היו"ר עמרם מצנע
האם אפשר להוסיף בסעיף 2(א) את המשפט לפי הטופס המקוון?
רוני פירר
כל פעם שמעדכנים פריט, צריך לעשות גם את המספור הממוחשב וגם את המספור הידני. אם אין טופס ידני, אי אפשר לעשות.
היו"ר עמרם מצנע
מאחר ואין לך בכלל מחשב, אתה כנראה לא מכיר. הטופס מופיע במחשב. ממלאים אותו.
רוני פירר
לא. הטופס בסעיף 15 לא מופיע במחשב. את כוונת הדברים אני לא יודע. אני קורא אותם.
היו"ר עמרם מצנע
אני דווקא הבנתי מכוונת הדברים שזה טופס ממוחשב. לכן אני מציע, כדי להסיר ספק של מר פירר, לכתוב מצאי לפי הטופס המקוון.
איתן קליין
זה כתוב בסעיף (א) פסקה שלישית.
היו"ר עמרם מצנע
עדכון נתונים לכל פריט ופריט ברשימת המצאי לפי הטופס המקוון שבתוספת הראשונה.
רוני פירר
אז אין מק"ט סוחר.
מירב ישראלי
למה? יש סוחר ממוחשב, אם אני מבינה נכון.
היו"ר עמרם מצנע
נכון.
רוני פירר
בסעיף (ב), המקור של סעיף (ב), פשוט לעדכן את האנשים, זה כאשר יש עתיקה שאיננה בחנות. למשל בחלון תצוגה שהוא לא בחנות או במחסן של העסק. זאת הייתה הכוונה המקורית ולא בדיוק בתוך החנות, האם זה נמצא על המדף הזה או המדף הזה. חבל שזה לא כתוב כך.
מוטי ארד
העניין שזה הופך להיות מקוון במחשב און ליין כל הזמן, זה שינוי מהותי.
היו"ר עמרם מצנע
זה ברור.
מוטי ארד
פעם בשנה לכתוב.
היו"ר עמרם מצנע
אדוני, אתה הלא יודע כי אתה בטח כן מצוי במחשב שזה לא דבר מסובך. הדבר המסובך הוא להעביר את המלאי הקיים למערכת ממוחשבת. ברגע שזה קיים שם, זה דבר לגמרי טבעי ונורמטיבי שאתה לוקח פריט, מוכר אותו, מוציא אותו מהמחסן ושם אותו בחלון הראווה, אתה לוחץ על כפתור במחשב. זאת לא בעיה. דרך אגב, אם אתה לא עושה את זה באופן רציף, אז אתה צריך לנהל גם מערכת רשומה כי אתה צריך בסוף היום או בסוף השבוע להעביר מתוך מה שעשית אל המערכת הממוחשבת וזה בעייתי.
מוטי ארד
כמו בענייני מס, בניהול מלאי לצורך מס, יש ספירת מלאי אחת לשנה, אז פעם בשנה עושים את זה.
היו"ר עמרם מצנע
הלא זה מלאי עתיקות שכל פריט הוא ייחודי. זה לא מלאי גבינות או מלאי בשר או מלאי קופסאות צבע.

אני חוזר רגע לסעיף 2. האם מקובל עליכם להוסיף ליתר ביטחון: לגבי כל פריט ופריט ברשימת המצאי לפי הטופס המקוון שבתוספת הראשונה?
פראס בדחי
אנחנו לא מתנגדים אדוני.
היו"ר עמרם מצנע
הדבר הנוסף, בסעיף (ב), להשאיר: מיקומה של כל עתיקה בלי "המדויק". "המדויק", מישהו יתרגם לקורדינטה בעשר ספרות.
פראס בדחי
זאת לא כוונת המשורר.
היו"ר עמרם מצנע
אז תוריד את המילה. אנחנו מורידים את המילה "המדויק".
פראס בדחי
בסדר.
היו"ר עמרם מצנע
הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 2 אושר
היו"ר עמרם מצנע
הוועדה מאשרת את סעיף 2 עם התיקונים עליהם דיברנו.
מירב ישראלי
3. מקום החזקת מלאי מסחרי

(1) מלאי מסחרי של סוחר יימצא רק במקום העסק.

(2) סוחר לא יחזיק אוסף במקום העסק.
מוטי ארד
לגבי 3(א), מלאי מסחרי של סוחר יימצא רק במקום העסק. גם כאן יש מניעה מהסוחר להעביר את זה למחסן שלו במקום העסק, להעביר את זה למקום אחר שמוגדר ויהיה כתוב און ליין היכן הוא. למה להכריח אותם שבמקום העסק יהיה כל המלאי? למר צדוק יש עשרות אלפי פריטים, אולי החנות יותר קטנה ואין שום הגיון בדבר וסיבה מעבר לרצון להקשות.
מירב ישראלי
מה זה בעצם מקום העסק? למה הכוונה במקום העסק?
איתן קליין
המסחר בעתיקות מוגבל לכתובת מסוימת.
מירב ישראלי
אבל אחזקת מלאי, המחסן הוא חלק מהעסק גם אם הוא בכתובת אחרת.
איתן קליין
הוא מציין אותו. זה חלק מהעסק.
מירב ישראלי
כמו ב-(ב) שם יש לך שתי אפשרויות, יש לך בית העסק שם זה בית הממכר, ויש לך את המחסן של בית העסק. אלה שתי האפשרויות.
איתן קליין
מקום העסק והוא מופיע ברישיון.
רוני פירר
הסעיף בסדר.
איתן קליין
יש תקנות לרישיון למסחר בעתיקות.
רוני פירר
הסעיף בסדר.
איתן קליין
אז מה לא בסדר?
רוני פירר
אני לא אמרתי. אני אמרתי שהסעיף בסדר.
מוטי ארד
אני מייצג מעבר למר פירר.
היו"ר עמרם מצנע
מקום העסק בסעיף ההגדרות, בסעיף 1, כתוב: המקום המוגדר ברישיון, מקום עסק לפי סעיף 16. האם שם מוגדר העסק ומחסניו גם אם הם במקומות אחרים?
פראס בדחי
שם מוגדר מקום העסק, בהגדרה.
איתן קליין
אם יש לו מחסן בכתובת אחרת, הוא רושם בהערות שהפריטים נמצאים במחסן בכתובת אחרת.
מירב ישראלי
אבל לפי הסעיף הזה הוא לא יכול להחזיק אותם במקום אחר. זה מה שהסעיף אומר.
פראס בדחי
הוא צריך להחזיק אותם במקום העסק. מה זה מקום העסק? הוא מוגדר בחוק.
היו"ר עמרם מצנע
תקריא לנו.
מירב ישראלי
סעיף 16 אומר: ברישיון למסחר בעתיקות יצוין מקום העסק. תוקפו של הרישיון יהיה למקום זה בלבד ויוצג שם במקום בולט.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא מספיק?
מירב ישראלי
השאלה היא האם מה שכתוב ברישיון זה רק מקום המסחר עצמו, החנות, או שגם המחסנים ומקומות אחרים, כי את המלאי בוודאי אפשר להחזיק לא רק בחנות אלא גם במקומות אחרים.
פראס בדחי
אם לבעל הרישיון יש מחסן והוא מחשיב אותו כחלק מהעסק שלו, הוא מציין אותו בתוך הרישיון.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא מה שכתוב.
פראס בדחי
מבחינת הרישיון, כשאתם מקבלים רישיון, מה כתוב?
רוני פירר
נכון.
פראס בדחי
זה מה שכתוב. זה לא נושא שבמחלוקת. זאת הערה שאני לא מבין.
היו"ר עמרם מצנע
יכול להיות שזה לא במחלוקת, אבל במלל הכתוב זה לא ברור.
פראס בדחי
הכתובת כתובה ברישיון.
היו"ר עמרם מצנע
קראנו עכשיו את סעיף 16. סעיף 16 מדבר על מקום העסק. לפי המלים הפשוטות של החוק הוא לא מאפשר מחסנים נוספים.
פראס בדחי
אבל מחסן הוא מקום העסק.
היו"ר עמרם מצנע
לא. זאת כתובת אחרת. צריך לתת לזה ביטוי כאן. זה לא משנה שיש לכם תורה שבעל פה. צריך רק לתת לזה ביטוי.
מוטי ארד
לרבות מחסן שיוגדר ברישיון.
פראס בדחי
אין בעיה.
מירב ישראלי
זה בסדר לכלול את זה במקום העסק.
היו"ר עמרם מצנע
בהגדרות.
מירב ישראלי
כן.
היו"ר עמרם מצנע
מקום העסק, המקום המוגדר ברישיון, מקום עסק ומחסנים.
פראס בדחי
לא. המקום המוגדר ברישיון לרבות מחסנים.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר. לרבות מחסנים לפי סעיף 16 לחוק.
מירב ישראלי
בסדר. שיהיה ברור שצריך לכלול את זה.
היו"ר עמרם מצנע
מה זה סעיף (ב)? סוחר לא יחזיק אוסף במקום העסק.
מירב ישראלי
ההגדרה של אוסף היא בחוק.
פראס בדחי
אוסף זה אדם שיש לו 15 פריטים בלבד והם לא למסחר.
מירב ישראלי
אני מקריאה. "דבר עתיקות של 15 עתיקות ומעלה למעט עתיקות המוחזקות בידי סוחר עתיקות כמלאי מסחרי". זה אוסף פרטי.
איתן קליין
זאת אומרת, יכול להיות שלסוחר יהיה מלאי מסחרי אתו הוא סוחר וחוץ מזה יהיה לו אוסף שהוא להנאה אישית, נקרא לזה כך, והוא לא יכול להחזיק אותו במקום העסק אלא להחזיק אותו אצלו בבית.
היו"ר עמרם מצנע
למה? מה הרציונל?
איתן קליין
שמא יהיה ערבוב.
מוטי ארד
אז תכתוב שיהיה בנפרד. שיוחזק בנפרד.
פראס בדחי
יש הבחנה בין אספן לבין סוחר.
היו"ר עמרם מצנע
אבל סוחר יכול להיות גם אספן.
פראס בדחי
סוחר יכול להיות גם אספן.
אמיר גנור
אני אסביר מה הרציונל. זה נטו עניין של אכיפה. כאשר אנחנו מגיעים לעשות ביקורת בחנות ומוצאים שם פריט שלא רשום והוא פריט ייחודי, תמיד יכול לבוא הסוחר ולהגיד שהוא לא רשם אותו כי הפריט הזה שייך לאוסף הפרטי שלו.
היו"ר עמרם מצנע
אז תכתוב שסוחר לא יחזיק אוסף במקום העסק למעט אם האוסף רשום על פי חוק זה.
אמיר גנור
או יכול להיות שהוא של אספן אחר.
רוני פירר
סוחר עתיקות שרוצה למכור פריט מהעסק שלו, צריך להעביר את הסטטוס של הממצא מהאוסף הפרטי לאוסף מסחרי.
היו"ר עמרם מצנע
אני אומר. סוחר לא יחזיק אוסף במקום העסק למעט אם האוסף על פריטיו רשום על פי חוק זה.
איתן קליין
אדוני, יש תקנות מאוד מפורטות לאספני עתיקות ואנחנו כאן מתנגשים עם תקנות קיימות.
פראס בדחי
אני אסביר את הרציונל. זה פשוט מאוד. אי אפשר להכניס את המילה למעט כי ברגע שהוא מעביר למלאי, זה לא הופך להיות אוסף ולכן זה הופך להיות מיותר. אתה בפועל אומר שלא יחזיק למעט אבל ברגע שהאוסף או הפריט מהאוסף עבר למלאי המסחרי, הוא כבר לא באוסף. לכן אין טעם לתקן.
אמיר גנור
הוא צריך להיות און ליין במערכת כפריט.
מוטי ארד
אוסף הוא לתצוגה ולא למכירה.
אמיר גנור
הרציונל הוא שאנחנו נגיע לחנות עתיקות לעשות ביקורת על המלאי המסחרי ונראה שם פריטים שהם לא רשומים, סוחר העתיקות יאמר לנו שזה האוסף שלו.
מוטי ארד
אני מציע שזה יוחזק בנפרד, שיהיה מוחזק בנפרד.
אמיר גנור
ולכן זה לא צריך להיות בחנות.
מוטי ארד
בנפרד בעסק. הוא יכול להחזיק, אם יש לי כאן חלון לאוסף.
היו"ר עמרם מצנע
חברים, אנחנו מאשרים את סעיף 3 כמו שהוא.
מוטי ארד
אדוני, סעיף 3 כולל את המחסן.
היו"ר עמרם מצנע
כן. תיקנו בהגדרות.
מוטי ארד
עדיין לגבי אוסף.
היו"ר עמרם מצנע
חברי היקר, מלומדי, הנושא נגמר. שמענו ואנחנו מתקנים לגבי סעיף 3(א) ומוסיפים בהגדרות.

הצבעה

בעד – פה אחד
סעיף 3 אושר
היו"ר עמרם מצנע
סעיף 3 אושר.
מירב ישראלי
4. זיהוי עתיקות

(1) סוחר יציין כל עתיקה ברשימת המצאי במק"ט רה"ע ובמק"ט סוחר לא יאוחר מיום אחד אחרי יום העסקים שבו הגיעה העתיקה לרשותו. סוחר יציין את מק"ט הסוחר גם בתווית הסימון שתודבק על העתיקה או בתג הסימון שיוצמד לעתיקה או ירשום אותו על גבי העתיקה בדיו שאינה ניתנת למחיקה בנקל.
מוטי ארד
לגבי הזמן שניתן כאן, לא יאוחר מיום עסקים אחד. שוב, מדובר כאן בדחיפות איומה? מה יקרה אם זה יהיה שלושה ימים?
אמיר גנור
זה קיים בתקנות.
מירב ישראלי
בגלל שזאת עבירה פלילית, באמת רצוי לתת זמן סביר.
היו"ר עמרם מצנע
שלושה ימים?
אמיר גנור
זה קיים בתקנות.
מוטי ארד
אבל עכשיו זה מקוון. הכול במחשב.
היו"ר עמרם מצנע
התקנות האלה מבטלות את התקנות ההן. מה אכפת לכם שאלה יהיו שלושה ימים?
איתן קליין
קודם כל, אני חושב שזה צריך להתבצע בו במקום ולא יום אחרי.
היו"ר עמרם מצנע
גם אני חושב.
איתן קליין
ברגע שאתה מכרת עתיקה, אתה תנהל לעצמך רישום ידני של מה שמכרת ושלושה ימים לאחר מכן במחשב?
היו"ר עמרם מצנע
גם אני חושב אבל עדיין אפשר לתת שפיל. המחשב התקלקל.
אמיר גנור
זה משפיע על כל העניין. כל הרציונל של המערכת שהיא מעודכנת כל הזמן.
איתן קליין
אם אני אגיע לחנות ואני אבדוק את המלאי המסחרי שלהם, פתאום אני אגלה שיש דברים שלא עודכנו ואז יגידו לי שמכרו אותם יום לפני.
מירב ישראלי
אבל יש חשבונית.
איתן קליין
אני מקווה שיש חשבונית. זה במקרה הטוב.
היו"ר עמרם מצנע
אם אין, לא תוכל לבדוק בכלל.
פראס בדחי
למה שלושה ימים כדי לכתוב?
מוטי ארד
מסחר זה משהו שונה קצת מאשר לשבת ליד המחשב ולהקליד מסמכים כמו שאני עושה.
פראס בדחי
תאמין לי שהמחשב היום, כולנו עובדים במחשב ולא צריך לעשות מזה עניין. להביא ניירת ולכתוב, לפעמים לוקח יותר זמן מאשר ללחוץ על כפתור.
היו"ר עמרם מצנע
בואו נתקדם ותכף אני אתן פסיקה.
רוני פירר
אני מקווה ששמתם לב שצריך גם מק"ט של רשות העתיקות וגם מק"ט סוחר. זאת אומרת שיש רשימה ידנית.
אמיר גנור
המחשב נותן אוטומטית.
רוני פירר
כתוב.
היו"ר עמרם מצנע
למה זה מחייב רישום ידני?
רוני פירר
מחייב, כי אחרת אני לא אוכל להגיע למק"ט סוחר. נראה את זה גם בהמשך.
היו"ר עמרם מצנע
לא הבנתי.
רוני פירר
בלי רשימה ידנית אין מק"ט סוחר ואת זה גם נראה בהמשך.
היו"ר עמרם מצנע
למה? מק"ט סוחר, הסוחר נותן את המספר.
רוני פירר
נכון.
היו"ר עמרם מצנע
אתה מכניס אותו למחשב.
רוני פירר
הוא צריך להיות רצוף.
היו"ר עמרם מצנע
אתה מכניס מספר.
רוני פירר
זה לא מהמחשב. זה מהידני.
איתן קליין
מק"ט סוחר לא חייב להיות רצוף מבחינתכם. הוא צריך להיות רצוף מבחינת הסדר הכרונולוגי, אבל אם הכנסת פריט שהוא 234 ואחר כך 236, זה לא משנה אם יש פריט 235 באמצע. המערכת יודעת לסדר את זה בעצמה.
רוני פירר
כתוב בהמשך שצריך להיות רצוף.
פראס בדחי
הסוחר מכניס רק מספר אחד.
רוני פירר
דיברו כאן הרבה על מחשבים. אני רוצה להזכיר שאין לי מושג בדיוק מה זה.
היו"ר עמרם מצנע
את זה אני מבין. אני אומר לך שאין שום סיבה לנהל ידנית רק בגלל שצריך מק"ט.
מירב ישראלי
מתי הוא מקבל את המק"ט של רשות העתיקות?
איתן קליין
המערכת נותנת אותו אוטומטית.
מירב ישראלי
זאת אומרת, הוא מעדכן את המספר הסידורי השוטף שלו, שולח את זה ואז הם שולחים לו בחזרה?
איתן קליין
לא. זה מופיע במערכת.
פראס בדחי
המערכת נותנת את זה.
מירב ישראלי
מה זה אומר שסוחר יציין כל עתיקה ברשימת המצאי, הוא יסומן במק"ט רשות העתיקות? הסוחר יציין את זה.
פראס בדחי
ברגע שהוא מכניס את הפריט שלו, יש מספר.
מירב ישראלי
לא הוא מציין את זה. המערכת מציינת את זה.
היו"ר עמרם מצנע
הוא מקבל במחשב והוא צריך לסמן על הפריט.
מירב ישראלי
לא. זה לא על הפריט. זה ברשימת המצאי.
איתן קליין
את צודקת. אני אסביר. ברגע שהסוחר פותח דף חדש שבו הוא מעדכן את נתוני הפריט, ישר נפתח לו אתר רשות העתיקות, מלאי של רשות העתיקות, והוא צריך להזין את מק"ט הסוחר. זאת אומרת שברגע שהוא עושה את הפעולה של פתיחת דף.
מירב ישראלי
לא הוא מציין.
היו"ר עמרם מצנע
מירב צודקת. אתם כותבים כאן סוחר יציין - כלומר, אמירה לסוחר – ברשימת המצאי במק"ט רשות העתיקות ובמק"ט הסוחר. בעצם הוא צריך לציין רק את מק"ט הסוחר. זה אוטומטית. אז לא צריך לכתוב את זה כאן. סוחר יציין כל עתיקה ברשימת המצאי במק"ט הסוחר לא יאוחר מ-.
מירב ישראלי
אולי יום עסקים אחד לפחות.
איתן קליין
לא יאוחר מיום אחד.
מירב ישראלי
יום אחד אחרי יום העסיקים שהגיע לרשותו, יום עסקים אחד.
מוטי ארד
כל המהות היא לא רק אכיפה אלא יש גם התנהלות.
היו"ר עמרם מצנע
רגע. אנחנו תיקנו את זה כך שלא רשום מק"ט רשות העתיקות אלא רק מק"ט סוחר.
מירב ישראלי
מה שהוא צריך לציין על העתיקה, זה באמת רק מק"ט הסוחר. הנושא של מק"ט רשות העתיקות זה למעקב שלהם.
היו"ר עמרם מצנע
אפשר דרך אגב לכתוב בסוגריים שמק"ט רשות העתיקות יוזן אוטומטית על ידי.
מירב ישראלי
זה מחייב אותם.
היו"ר עמרם מצנע
כן.
מירב ישראלי
אין לי בעיה, אבל אז זה מחייב אותם ולא קשור לסוחר.
פראס בדחי
במק"ט רשות העתיקות או במק"ט סוחר שהמערכת הממוחשבת תנפיק באופן אוטומטי לא יאוחר מיום אחד.
מירב ישראלי
יש מה שרשום במחשב ויש מה שהוא כותב על העתיקה. אלה שני דברים שונים. מה שהוא כותב במחשב, הוא מזין, לפי מה שאמרתם לי, את מק"ט הסוחר ואז הוא מקבל אוטומטית. לצורך מה אתם צריכים את מק"ט רשות העתיקות? מה זה עוזר לכם?
אמיר גנור
שיהיה סינכרון בין המלאי שלו למלאי.
מירב ישראלי
אבל הוא לא צריך לעשות עם זה שום דבר.
אמיר גנור
הוא לא עושה עם זה כלום. הוא רק מזין מספר.
היו"ר עמרם מצנע
מיותר לציין את זה. כאן יש נהלים שמחייבים את הסוחר. הסוחר יציין את מק"ט הסוחר. נקודה.
פראס בדחי
אבל הפיקוח, אם למשל יש בעיה ואנחנו צריכים לבוא לבית המשפט ולומר שהנה, זה המספר שהיה רשום של הסוחר, אותו מספר שהיה רשום אצלנו ולעשות סינכרון בין שניהם.
היו"ר עמרם מצנע
אבל זה לא תפקידו אלא זה תפקידכם. אתם מזינים.
פראס בדחי
זה תפקידנו. אני אומר שצריך את המק"ט שלנו. המק"ט שלנו, לא קשור אליו והוא לא צריך לעשות כלום אלא אנחנו צריכים לעשות.
מירב ישראלי
תגיד לי איזה הוראה אתה רוצה להכניס.
אמיר גנור
אפשר לכתוב "ויקבל מק"ט רשות העתיקות".
היו"ר עמרם מצנע
לא. זה אחר כך מטיל על הסוחר משהו ואני חושב שזה לא נכון לעשות. הסוחר יציין כל עתיקה ברשימת המצאי במק"ט סוחר. בסוגריים: רשות העתיקות מזינה באופן אוטומטי את מספר מק"ט רשות העתיקות.
איתן קליין
מק"ט רשות העתיקות יתקבל אוטומטית.
היו"ר עמרם מצנע
לפי דעתי מיותר לציין את זה.
מירב ישראלי
נכון.
מירב כהן
אולי אפשר, כמו שהקראתם, סוחר יציין כל עתיקה ברשימת המצאי במק"ט סוחר ובמק"ט רשות העתיקות כפי שהונפק על ידי המערכת באופן אוטומטי.
היו"ר עמרם מצנע
לא. הוא לא צריך לעשות את הפעולה הזאת. נניח יש תקלה במחשב? אני מציע לא לציין את זה בכלל.
מירב ישראלי
עכשיו צריך לראות אם בכלל צריך את ההגדרה של מק"ט רשות העתיקות בתקנות. אני לא יודעת. יכול להיות שזה מיותר.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו מוחקים את מק"ט רשות העתיקות.
פראס בדחי
אולי נשאיר את זה בסוגריים ולא נמחק את זה. שיהיה ברור שהמערכת נותנת. זה לא קשור אליו. הוא לא צריך לעשות כלום.
היו"ר עמרם מצנע
לא אכפת לי.
איתן קליין
צריך להשאיר את זה בסוגריים.
פראס בדחי
שיהיה ברור שיש מק"ט רשות העתיקות.
מירב ישראלי
תקנות הן נורמה. הן נורמה שמחייבת מישהו לעשות משהו ויש לה גם עבירה פלילית. אלה תקנות. תקנות הן לא הצהרות כלליות על דברים שרשות העתיקות עושה. אם אני אכתוב את זה בתקנות, זה יחייב מישהו לעשות משהו. אי אפשר לכתוב את זה בסוגריים.
פראס בדחי
אני חוזר לעניין הזה כי עת ישבנו עם מיכל רבינוביץ' ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, עת ישבנו על התקנות, היא התעקשה שזה יהיה.
מירב ישראלי
היא כנראה לא הבינה מה זה אומר.
אמיר גנור
יש על זה משהו בהגדרות הכלליות בסעיף 1.
מירב ישראלי
נכון. אני אומרת שאולי לא צריך את זה.
אמיר גנור
לכן אפשר לפרט יותר בסעיף 1 ולומר מה זה. לכתוב המספר שנותנת הרשות באופן אוטומטי.
מירב ישראלי
תקנות, חקיקה, הגדרות, זה דבר שמופיע רק אחר כך. הגדרות זה לא משהו אופרטיבי. הגדרות זה משהו שמשמש אותנו אחר כך בהוראות האופרטיביות. אם אתם רוצים להגיד שיש לזה איזו נפקות לגבי הסוחר, לא לגבי רשות העתיקות.
פראס בדחי
זה דבר שלא קשור לסוחר אלא קשור לרשות העתיקות. אני אומר שכפי שמנוסח כאן, אני חוזר לשיחה עם מיכל רבינוביץ' מייעוץ וחקיקה, כאשר אנחנו הולכים להגדרות וברור שהחובה הזאת לא מוטלת על הסוחר אלא על רשות העתיקות, היא לא צריכה להפריע אם היא מופיעה.
מירב ישראלי
הגדרה זה לא דבר שעומד בפני עצמו. הגדרה זה משהו שבא להגדיר משהו שאתה אחר כך משתמש בו בתקנות. אתה רוצה לכתוב כאן איזושהי הוראה שמחייבת את רשות העתיקות לעשות משהו. בסדר. תעשה הוראה. אני לא מבינה את הנפקות של זה לצורך התקנות.
פראס בדחי
הסברתי לך את הרציו. הרציו הוא שמק"ט רשות העתיקות ומק"ט סוחר לגבי אותה עתיקה עושה סינכרון ויוצר מערכת אכיפה יותר טובה והרי זאת מטרת התקנות.
מירב ישראלי
זה אצלכם.
פראס בדחי
בסדר, זה אצלנו. ברגע שאנחנו אומרים בהגדרות שהחובה הזאת מוטלת על הרשות, זה לא קשור אליו.
היו"ר עמרם מצנע
בהגדרות לא מטילים חובה. עזוב רגע את ההגדרות.
מירב ישראלי
אין לי בעיה. תכתוב בתקנות שאם תתקבל במערכת מק"ט סוחר, תשלח רשות העתיקות מק"ט רשות העתיקות לסוחר.
היו"ר עמרם מצנע
אני אומר לכם, תורידו את זה.
אמיר גנור
אפשר להוריד.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו מסכמים. אנחנו מורידים את מק"ט רשות העתיקות.
מוטי ארד
אדוני, לעניין של הזמן.
היו"ר עמרם מצנע
תכף נחזור לזה. נגמור את הסעיף ונראה אם יש עוד התייחסות לזה.
מירב ישראלי
(2) לגבי עתיקה זעירה, שלדעת המנהל אין אפשרות לציין את מק"ט הסוחר שלה על העתיקה כאמור בתקנת שמנה (א), יציין הסוחר את מק"ט הסוחר שלה על גבי כלי הקיבול שבו היא מוצגת, ולא תופרד העתיקה מכלי הקיבול כל זמן שהיא כלולה במלאי המסחרי של הסוחר.
רוני פירר
עד כה לא היה מק"ט סוחר נפרד לכל עתיקה זעירה.
איתן קליין
היה.
מירב ישראלי
למיטב ידיעתי זה כמו בתקנות הקיימות.
רוני פירר
לשום עתיקה זעירה לא היה מק"ט נפרד.
פראס בדחי
אותו סעיף. לא שינינו כלום.
רוני פירר
מישהו פתח את הנושא ולכן אני מעיר. לאף עתיקה זעירה לא היה מק"ט נפרד.
היו"ר עמרם מצנע
יכול להיות שלא היה, אבל בתקנות הקיימות זה כתוב.
מירב ישראלי
זה מה שהמנהל מורה.
רוני פירר
עכשיו חידשו אותן ואני אומר כעובדה שעד עכשיו לפריט זעיר לא היה מק"ט נפרד, באישור רשות העתיקות.
מירב ישראלי
לקבוצה היה?
רוני פירר
נכון. לקבוצה.
מירב ישראלי
זה מה שהם מתכוונים לעשות. זאת אותה הסמכה.
רוני פירר
אבל כאן כתוב אחרת.
מירב ישראלי
זה אותו הדבר.
רוני פירר
כתוב שיש מק"ט שאי אפשר לציין עליו, אבל עדיין יש לו מספר נפרד. "את מק"ט הסוחר שלה".
אמיר גנור
שלה, זאת העתיקה.
מירב ישראלי
זאת אומרת, הוא אומר שמה שנקרא היום בתקנות מספר סידורי שוטף, שאנחנו מחליפים אותו במק"ט סוחר, התקנה מנוסחת בדיוק אותו הדבר אלא אם מספר סידורי שוטף והוא אומר שלמרות שהתקנה היא כזאת, בפועל לא דרשו מהם לציין גם על כלי הקיבול את כל המספרים הסידוריים אלא נתנו מספר – אם אני מבינה נכון – סידורי אחד לקבוצה. אני מבינה נכון?
פראס בדחי
עד היום הייתה כוס עם מאה מטבעות והיו מציינים כוס מספר 10 עם מאה מטבעות.
רוני פירר
זה בדיוק מה שהוא אומר וזה לא מה שכתוב כאן.
היו"ר עמרם מצנע
צריך לתקן את הנוסח.
מירב ישראלי
כאן כתוב שעל הכוס יהיה 1,2,3, 4.
היו"ר עמרם מצנע
יציין הסוחר על גבי כלי הקיבול את מק"ט כלי הקיבול ומספר הפריטים בתוכו.
רוני פירר
אלא אם כן הכוונה אחרת. אני לא יודע.
מירב ישראלי
אולי כן. אולי אתם מתכוונים עכשיו לתת לכל פריט מק"ט סוחר.
היו"ר עמרם מצנע
לא. הם לא מתכוונים.
רוני פירר
הפריט היחידי שהיה ספציפי, אלה מטבעות זהב.
היו"ר עמרם מצנע
אני מקריא את הנוסח: יציין הסוחר את מק"ט כלי הקיבול ומספר הפריטים בתוכו.
מירב ישראלי
צריך לתת הגדרה.
היו"ר עמרם מצנע
לכוס הזאת יהיה מספר מק"ט ויהיה כתוב עליה מספר הפריטים.
מוטי ארד
אם אנחנו בעולם יותר מודרני, שהדברים מוצגים לא רק בקערות, אני מדבר על עתיקות זעירות, זה יכול להיות גם מגש.
היו"ר עמרם מצנע
כלי קיבול.
קריאה
צריך להכניס את זה להגדרות.
מירב ישראלי
כן. בסדר. את זה נעשה אחר כך.

(3) בעתיקה שהיא מטבע ינהג סוחר כלהלן:

(1) אם המטבע מזהב או מכסף יציין הסוחר את המטבע במק"ט סוחר כאמור בתקנת משנה (ב). מטבעות מאותו חומר ימספר הסוחר במק"ט סוחר במספרים עוקבים.
(2) אם המטבע מחומר אחר – ייכלל המטבע בחבילה של מטבעות מאותו חומר, שתישמר בכלי קיבול נפרד. בכל חבילה יהיו מטבעות בכמות שהסוחר ירשום על גבי אריזת החבילה ושתתאים למספר המטבעות שיש בה אותה שעה. מספר המטבעות שבחבילה יהיה תואם למספר המטבעות המופיעות במערכת הדיווח הממוחשבת של רשות העתיקות. אם יש יותר מחבילה אחת, ימספר הסוחר את החבילות במק"ט סוחר במספרים עוקבים.

(3) סוחר יכלול ברשימת המצאי מטבעות עתיקים, חרוזים עתיקים או חפצים אחרים המשובצים בתכשיטים המצויים בידיו וייתן להם מק"ט סוחר.

(4) סוחר לא יציין שתי עתיקות במק"ט סוחר זהה.
רוני פירר
אין לי כל התנגדות לסעיף (ג)(3), סוחר יכלול ברשימת המצאי מטבעות עתיקים משובצים. אני לא משבץ. כדאי לרשות העתיקות לבדוק את הסעיף הזה כי זה נותן רשות לאנשים שהם אינם סוחרי עתיקות למכור שיבוצים. נכון להיום יש הרבה יותר חנויות שמוכרות עתיקות משובצות מאשר חנויות עם רישיון. הרבה יותר ובלי שום פרופורציה.
פראס בדחי
אבל אנחנו מדברים על סוחר.
רוני פירר
זה נותן אישור. תבדוק את זה משפטית.
היו"ר עמרם מצנע
זה לא נותן אישור.
רוני פירר
זה נותן אישור לאנשים שאין להם רישיון למכור משובצים.


בסעיף (1) ו-(2), המשמעות היא לשנות את כל מספור העתיקות הקיים היום במה שקוראים מק"ט סוחר. המשמעות היא לשנות את כל המק"ט סוחר הנוכחי. כתוב כאן שצריך גם לשמור על מספרים עוקבים. זאת אומרת, זה לשנות את כל שיטת המספור. אם רשום לי באיזשהו מקום ואחר כך זה רשום במקום אחר, עוד חמש מטבעות ברונזה ואחר כך כעבור שנה קניתי עוד חמש שזה במספור אחר, כפי שהסברת קודם, עכשיו אני אצטרך לשנות את כל שיטת המספור עבור מטבעות ברונזה ועבור מטבעות כסף. לפני כן לא היה צריך לשנות.
מירב ישראלי
הוא אומר שיש כאן סתירה בין ההגדרה של מק"ט סוחר לצורך למספר מטבעות מאותו חומר באופן שוטף כי מק"ט סוחר זה ברגע שאתה מקבל עתיקה, אתה נותן לה מספר. השאלה אם יש רשימה נפרדת למטבעות שהיא שוטפת במספור מהמק"ט סוחר הרגיל.
פראס בדחי
ממש לא.
אמיר גנור
ממש לא. אני לא מבין את ההערה. יש כלי קיבול. מק"ט פעם אחת נותן את מספר כלי הקיבול. מה זה שייך?
מירב ישראלי
זה לא מה שהסעיף אומר. הסעיף אומר שלגבי הנושא של כלי קיבול שהם לא מטבעות, זה 4(ב) וזה משהו אחד. עכשיו אנחנו מדברים על (ג) שאלה מטבעות, שיש להם הוראה מיוחדת. כאן לא מדובר על כלי קיבול אלא מדובר בכסף וזהב. מדובר על כל מטבע באופן אינדיבידואלי ועל מטבעות מחומרים אחרים, זאת חבילה.
אמיר גנור
זה כלי קיבול.
מירב ישראלי
אבל ב-(1) בכלל אין כלי קיבול לגבי מטבעות כסף וזהב ולגבי (2), יש מספרים. מק"ט סוחר במספרים עוקבים. זה מעלה את אותה שאלה. מק"ט סוחר, לפי ההגדרה – לא משנה אם זאת החבילה או המטבע אבל זה מעלה את אותה שאלה – אומר שהמספר הסידורי השוטף שנותן סוחר לעתיקה מיד עם רכישתה או קבלתה. זאת אומרת, ברגע שאני מקבלת מטבע, אני נותנת לו מספר גם אם קודם קיבלתי כד ואחרי כן קיבלתי לא יודעת מה.
רוני פירר
נניח חרס ואחר כך מטבע.
מירב ישראלי
בדיוק. הוא מקבל מספר 3. אחרי עוד זמן מה קניתי עוד מטבע. עכשיו הוא יקבל מספר 7. אני לא יכולה לתת לו מספור שוטף לפי אותו חומר.
היו"ר עמרם מצנע
אם הוא קנה עוד מטבע מחומר אחר, הוא מכניס לתוך החבילה ומשנה את המספר כך שבמקום חמישים פריטים יש לו עכשיו 51 פריטים.
רוני פירר
זאת צריכה להיות חבילה נפרדת.
מירב ישראלי
כתוב כאן שאם יש יותר מחבילה אחת, ימספר הסוחר את החבילה במק"ט סוחר.
היו"ר עמרם מצנע
אני עכשיו הבאתי עוד שני מטבעות מחומר אחר. אני ב-(2). אני יכול לעשות אחת משתיים: או להכניס אותם לכלי קיבול קיים ולשנות את המספר, או לפתוח כלי קיבול חדש.
איתן קליין
הם יהיו חייבים לפתוח כלי קיבול חדש.
מירב ישראלי
זה לא ברור.
רוני פירר
אחרת המספרים לא יהיו עוקבים.
איתן קליין
למה שהם לא יהיו עוקבים? הם יהיו עוקבים במערכת.
מירב ישראלי
איך?
איתן קליין
לאו דווקא של מטבעות.
מירב ישראלי
לכן מה שכתוב כאן, לא נכון.
איתן קליין
יהיו מספרים עוקבים במערכת של הסוחר. על המלאי שלו. למשל מספר 1 יהיה מטבע, מספר 2 יהיה כד חרס, מספר 3 יהיה נר. זה לא משנה. יהיו לו מספרים עוקבים של כל המלאי.
מירב ישראלי
זה לא מה שכתוב כאן. כאן כתוב שהמטבעות צריכים להיות בסדר שוטף או החבילות צריכות להיות בסדר שוטף.
היו"ר עמרם מצנע
אני חוזר ואומר שכאן לא נאמר שאם אחרי שנה קניתי עוד שני מטבעות, אני לא יכול להכניס אותו באותו כלי קיבול. לא כתוב. כתוב שבכל חבילה יהיו מטבעות בכמות שהסוחר ירשום על גבי אריזת החבילה ושתתאים למספר המטבעות שיש באותה שעה. כלומר, הוספתי שתי מטבעות ואני מתקן את המספר. זה לגבי תוספת מטבעות לכלי קיבול. דרך אגב, אני מציע להשתמש באותו מונח כל הזמן, לא חבילה אלא כלי קיבול. אם יש יותר מכלי קיבול אחד, יקבל מספרים עוקבים.
מירב ישראלי
אבל הוא לא יכול לקבל מספרים עוקבים כי זה סותר את ההגדרה של מק"ט סוחר.
היו"ר עמרם מצנע
אם אני עוד שנה מביא כלי קיבול חדש, איך אני נותן לו מספר עוקב?
איתן קליין
זה עוקב במערכת. במלאי המסחרי שלו.
קריאה
אפשר להוריד את המילה "עוקב".
מירב ישראלי
אבל זה לא עוקב מטבע אחרי מטבע. במטבע אחרי מטבע זה לא יכול להיות ובחבילה אחרי חבילה זה גם לא יכול להיות.
פראס בדחי
יהיה מספר עוקב אם הוא מוסיף. לא יהיה מטבע 1,2,3.
היו"ר עמרם מצנע
בכל מקום שכתוב חבילה, אני מבקש לתקן לכלי קיבול כדי שיהיה מונח אחד.
מוטי ארד
למה שזה לא יהיה כלי תצוגה?
היו"ר עמרם מצנע
כלי קיבול. כלי קיבול זה הכול.
מוטי ארד
הם סוחרים. הם מציגים דברים.
היו"ר עמרם מצנע
בסדר. כלי קיבול. גם במחסן זה כלי קיבול. גם אם זה בקערה פתוחה, זה כלי קיבול.

לעניין הזה, אני לא רואה כאן בעיה, למעט ה"עוקב".
מירב ישראלי
צריך למחוק את הסיפא ב-(1) וב-(2).
היו"ר עמרם מצנע
אם יש יותר מחבילה אחת, ימספר הסוחר את החבילות במק"ט סוחר אחר.
מירב ישראלי
לא. מק"ט סוחר זה לפי מה שהוא אומר.
היו"ר עמרם מצנע
תמחקו את המילה "במספרים עוקבים".
מירב ישראלי
לא צריך את זה. אפשר למחוק את זה.
היו"ר עמרם מצנע
את כל הסעיף הזה אפשר למחוק.
מירב ישראלי
את הסיפא ב-(1) וב-(2).

אני אומר מה אני מוחקת. ב-(ג)(1), מטבעות מאותו חומר ימספר הסוחר במק"ט סוחר במספרים עוקבים – הורדנו. ב-(ג)(2), אם יש יותר מחבילה אחת, ימספר הסוחר את החבילות במק"ט סוחר במספרים עוקבים – הורדנו. אי אפשר למספר את זה במספרים עוקבים אם מק"ט הסוחר הוא עוקב.
היו"ר עמרם מצנע
כן.
פראס בדחי
כלומר, את מוחקת את המשפט "ימספר הסוחר במק"ט סוחר במספרים עוקבים".
מירב ישראלי
נכון. את הסיפא ב-(1) וב-(2).
פראס בדחי
בסדר.
מירב ישראלי
יש לי עוד שאלה. ב-(2), מספר המטבעות שבחבילה יהיה תואם למספר המטבעות המופיעות במערכת הדיווח הממוחשבת של רשות העתיקות. אתם בעצם אומרים לו שאם הוא לא דיווח נכון, אתה לא הוספת. מה המשמעות של זה?
פראס בדחי
אם יש לו בכלי הקיבול עשרים מטבעות, בדיווח צריך להיות עשרים.
היו"ר עמרם מצנע
כן, אבל לא במחשב שלכם.
אמיר גנור
אותו הדבר. אנחנו מסתכלים על המחשב שלנו.
היו"ר עמרם מצנע
הוא לא יכול להיות אחראי על מה שכתוב אצלכם. תכתבו המערכת שלו.
מירב ישראלי
הוא צריך לדווח על כל מטבע. זאת החובה שלו. אם הוא לא עושה את זה, זה לא יופיע אצלכם.
אמיר גנור
יש את אתר האינטרנט של הרשות ויש הגדרה.
היו"ר עמרם מצנע
לא של הרשות. שלו.
מירב ישראלי
זה צריך להיות ברשימת המצאי שלו.
היו"ר עמרם מצנע
יהיה תואם למספר המטבעות המופיע במערכת הדיווח הממוחשבת של הסוחר.
מירב ישראלי
ברשימת המצאי. אנחנו נראה איך לנסח את זה.
היו"ר עמרם מצנע
עוד שאלות לגבי סעיף 4 למעט מספר הימים?
רוני פירר
אני מקווה שברור שכתוצאה מהכנסת מטבעות כסף לסעיף (1) שהם לא בכלי קיבול.
היו"ר עמרם מצנע
נתנו להם את אותו מעמד של זהב. נתנו למטבעות כסף את אותו מעמד כמו למטבעות זהב.
רוני פירר
נכון. הפירוש הוא לשנות את כל מק"ט הסוחר של הסוחרים היום.
מוטי ארד
זאת עוד עבודה חדשה.
היו"ר עמרם מצנע
כן. ברור.
מירב ישראלי
לגבי(3), רציתי להבין למה זה בנפרד מכל דבר אחר. כל מה שמגיע אליו, הוא צריך להכניס לרשימת המצאי. אלה גם דברים שהם לא למכירה? מה המשמעות של (3)?
איתן קליין
את מדברת על תכשיטים?
מירב ישראלי
כן.
היו"ר עמרם מצנע
יכול להיות לך תכשיט שהוא לא עתיק. למשל עגיל בתוכו משבצים פריט עתיק.
מוטי ארד
איך זה מדווח?
איתן קליין
עד היום זה לא היה ברור איך מדווחים על זה. אנחנו רוצים שהם ירשמו את זה בספרי המלאי.
מירב ישראלי
למה כתוב כאן במיוחד מטבעות עתיקים?
היו"ר עמרם מצנע
כי אפשר לשבץ מטבע עתיק בתוך תכשיט.
איתן קליין
יכולה להיות שרשרת בתוכה יש מטבע מאוד נדיר של מרד בר-כוכבא.
מירב ישראלי
זאת אומרת, המשמעות היא שהיום זה לא בטוח שזה מדווח?
איתן קליין
כן.
אמיר גנור
היום קוראים לזה תכשיט ואנחנו אומרים שהמטבע שווה יותר מכל התכשיט.
מוטי ארד
איך אתם אוכפים את זה אצל חנויות התכשיטים?
היו"ר עמרם מצנע
לא אוכפים. אני מניח שאם סוחר של תכשיטים מחזיק אצלו מטבע עתיק, הוא עובר על החוק כי הוא לא סוחר.
מוטי ארד
אבל אנחנו רואים כאן את מדיניות האכיפה הכול כך כבדה שמוטלת על הסוחרים לעומת ענף שלם של הרבה מאוד חנויות במדינה שמוכרות את הדברים האלה ולא מתייחסים לזה.
היו"ר עמרם מצנע
אנחנו נעצור כאן כי הזמן נגמר. אני רוצה שנאשר את סעיף 4 עם הניסוחים.

אני רוצה לתת כאן שלושה ימים ולא יום אחד, אלא אם כן יש לכם התנגדות.
אמיר גנור
התנגדות משמעותית מאוד מבחינת האכיפה. כל התרגילים שלהם, שלושה ימים זה המון זמן.
היו"ר עמרם מצנע
נתת כאן יומיים, אז מה הבעיה לתת שלושה ימים?
פראס בדחי
נתנו יום אחד.
היו"ר עמרם מצנע
נתת יום אחד אחרי יום העסקים.

אנחנו משאירים את הנושא הזה פתוח אבל זאת הנטייה שלי ולכן נא לחשוב על זה. הנטייה שלי היא בסעיף 4(א) לתת יותר זמן, לתת שלושה ימים במקום יומיים. תציעו ניסוח. נתווכח על זה בישיבה הבאה.

כאן אנחנו עוצרים. האם מבחינתכם אנחנו יכולים להמשיך ביום שלישי, ה-22 ביולי, בשעה 9:00 בבוקר.
פראס בדחי
אין בעיה.
היו"ר עמרם מצנע
אז נמשיך ואני מקווה שנסיים.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:30.>

קוד המקור של הנתונים