ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 06/07/2014

סיור ועדת הפנים לשדרות- השלכות פגעי הרקטות על העיר שדרות

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
06/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 329 >
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ח' בתמוז התשע"ד (06 ביולי 2014), שעה 11:30
סדר היום
<סיור ועדת הפנים לשדרות- השלכות פגעי הרקטות על העיר שדרות>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

תמר זנדברג

משה זלמן פייגלין

דוד צור

אליהו ישי
מוזמנים
>
מרדכי כהן - מנהל מינהל השלטון המקומי, משרד הפנים

אבי הלר - הממונה על מחוז דרום, משרד הפנים

גיא סמט - מנהל מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

דני שחר - מנכ"ל עיר ללא אלימות ושיטור עירוני, המשרד לבטחון פנים

אפרים שימן - מפקד תחנת המשטרה בשדרות, המשרד לבטחון פנים

נירה שפך - אל"מ, מפקדת נפת נגב מערבי, אוגדת עזה, צה"ל, משרד הביטחון

רמי יצקן - סגן מנהל מחלקת פיצויים, משרד האוצר

אלון דוידי - ראש העיר שדרות

טל נחשונוב - סגן ראש העיר שדרות

טל טורן - מנכ"ל עיריית שדרות

שניאור דוד - קב"ט העיר שדרות

שי חג'ג' - ראש מועצה אזורית מרחבים

דוד טייטלבאום - חבר קיבוץ גבולות

מיכה בן חיל - חבר קיבוץ ניר עם, קבוצת 'קול אחר'
ייעוץ משפטי
תובל צ'סלר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<סיור ועדת הפנים לשדרות- השלכות פגעי הרקטות על העיר שדרות>
היו"ר מירי רגב
לא הבאנו את הפטיש, אבל זו ועדה רשמית. תודה לך קודם כל, כבוד ראש העיר, על האירוח של ועדת הפנים והגנת הסביבה בשדרות. בדרך כלל ועדת הפנים והגנת הסביבה לא נוהגת להגיע כשיש אירועים מהסוג הזה מיד לשטח, קיבלתי אישור של יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, על כך אני גם רוצה להודות לו. אני חושבת שהיתרון של הוועדה הזאת, בדיוק כמו שוועדת החוץ והביטחון מגיעה בהיבט הביטחוני לסייע לערים, ועדת הפנים צריכה לתת את כל העזרה האזרחית לערים בשלושה נושאים עיקריים שהוועדה מתעסקת איתם, כל מה שקשור למשטרת ישראל, כל מה שקשור לטיפול בערים, שיפוי נזקים או סיוע לעיר מבחינת משרד הפנים, וכמובן איכות הסביבה, הגנת הסביבה, היבטים של איכות הסביבה והגנת הסביבה, ולכן גם בסיור הזה נמצאים שלושה נציגים בכירים משלושת המשרדים האלה. יורם הלוי אמור להגיע, אבל בינתיים נמצאת פה משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים.
נמצאים פה, ראש העיר, ארבעה חברי כנסת, חבר הכנסת פייגלין, חבר הכנסת דוד צור, חברת הכנסת תמר זנדברג, חברים קבועים בוועדה, נציגי המשרדים השונים ומשום שבאמת נשיא המדינה פרס נמצא פה, אנחנו חשבנו להתחיל עם סיור ורק לאחר מכן להתכנס ולשמוע את הבעיות שיש בעיר, אבל אנחנו ננצל את המפגש הזה איתך ונשנה את הסיור, גם בהתאם לבקשתה של חברת הכנסת תמר זנדברג. אנחנו נפתח בשמיעה של ההיבטים שאתה רוצה להעלות אותם, ואני מבקשת גם שראש מועצת מרחבים, ידידי שי חג'ג', שגם אתה תנצל את ההזדמנות הזאת ותעלה סוגיות שאתה חושב שנכון להתייחס אליהן, לאחר מכן כמובן חברי הכנסת יוכלו להתייחס, המשרדים הרלוונטיים ואז נצא לסיור.
הסיור הזה הוא סיור ועדה רשמי, מתומלל, על כל מאפייניו, בדיוק כמו שבכנסת ישראל אנחנו עורכים את ועדת הפנים, כך שכל האמירות של האנשים וכל ההתייחסויות שלהם, הכול מתומלל, נקלט וכמובן נרשם. ראש העיר, בבקשה.
אלון דוידי
קודם כל שבוע טוב, ברוכים וברוכות הבאות. מירי, יושבת ראש הוועדה, הייתה פה גם בשבוע שעבר. אנחנו נמצאים למעשה שבוע וכמה שעות לאחר תחילת המטחים על שדרות ועוטף עזה. אני חייב לומר שאמנם היו פגיעות קשות בשדרות, אבל אנחנו, כל העוטף, נמצאים במצב הזה כבר למעלה מ-10 שנים. אני מחלק את ההתייחסות שלי לקטע האזרחי והקטע המדיני ביטחוני. אני חושב שכולנו, כולל כל מנהיגי העוטף, מדברים על זה שטרור צריך למחוק, לנצח. מישהו אמר לי באנלוגיה שטרור זה לא מונדיאל, יש לנו תחושה שאנחנו הולכים כאילו ב - - - יש הארכה ועוד הארכה, אנחנו מקווים שלא יהיה מצב של פנדלים, אבל המציאות הזו היא מציאות מורכבת וצריך לפתור אותה, צריך לפתור אותה בחיסול הטרור.

אני אומר את זה דווקא לא על הרקע של הפגיעות בשדרות. לי היה עצוב מאוד שאנחנו עושים הפסקת אש עם החמאס בשבוע שאנחנו קוברים שלושה נערים שכל החטא שלהם היה לעלות על אוטו, נערים נפלאים, נערים שמלאים בערכים. בסוף השבוע שלנו אנחנו פה בשדרות צריכים לחכות וכמו כל העוטף ממתינים מה שנקרא להתארגנות של החמאס ולהחלטה הפנימית שלו. ברור לי שיש פה הרבה היבטים נוספים, אבל אנחנו יודעים, כמו שבעבר הטרור הושבת על ידי 'עופרת יצוקה' ו'עמוד ענן', זה מה שצריך לעשות גם היום, בצורה ברורה, בלי שום קשר מאיזה אפיק אנחנו מגיעים, ימין שמאל וכו', הדברים הם ברורים.

לעצם העניין מבחינתנו כעיר, בשבוע האחרון שדרות התנהלה נקרא לזה במעין שגרת חירום. למרות כל הקסאמים שנפלו פה אנחנו קיבלנו החלטה להמשיך את השגרה שלנו, זה אומר שאפילו אתמול הייתה בריכה. הבריכה, שחיכינו לה שלוש-ארבע שנים שתיפתח, פתחנו אותה, הייתי עכשיו עם כבוד הנשיא פרס בבית ספר, כמעט נוכחות מלאה. בשדרות יש בתי ספר של קיץ, גני הילדים עובדים, אנחנו עכשיו שוקדים על פתיחת תכנית של חודשיים עם הנוער והילדים. את הדברים האלה אני אומר דווקא על הרקע של הפגיעות הישירות בבתים, שהוכיחו שהמלחמה שלנו על מיגון לבתי התושבים הייתה צודקת. מיגון בתי הספר, בעבר המדינה התנגדה, נאלצנו, אני ברמה האזרחית, לא כשהייתי ראש עיר, תבענו את המדינה, ועד ההורים ועוד אנשים מהעוטף. זה מוכיח את עצמו בצורה ברורה, הילדים יושבים בבטחה בבית הספר, ההורים שלהם ביום רביעי בלילה וביום חמישי בבוקר הצילו את חייהם והצילו את החיים שלהם בזכות המיגון הזה. המיגון הזה הוא לא דבר שפותר את הטרור, אבל המיגון הזה נותן חיים נורמלים לתושבים. יש לנו עדיין פער של ארבעה בתי ספר. נפגשתי גם עם שר החינוך ושוחחתי על זה גם עם שר הביטחון, אנחנו מעוניינים לבנות את בתי הספר האלה מחדש. יש לנו עדיין פערים - - -
היו"ר מירי רגב
ארבעה בתי ספר לא ממוגנים?
אלון דוידי
יש לנו עשרה בתי ספר שמתוכם שישה מוגנו מחדש, זה אומר נבנו מחדש באזור ג', זה אומר שכל סביבת הלימודים בהגנה של 100%, זה אומר שגם החצרות נמצאות ברמה של מיגון. יש לנו ארבעה בתי ספר שלפני כמה שנים מיגנו אותם בצורה של - - - אתם מוזמנים ללכת לראות אותם, בתי ספר שעל חלקם יש רשת של יונים, כל בית הספר מוקף ברשת של יונים, על מנת שיונים לא ייכנסו. המיגון הוא מיגון מסיבי, ברזל שלמעשה גורם לכך שגם המבנה עצמו לאט לאט קורס. אני חושב שזה המינימום שאנחנו מחויבים לתלמידים שלנו שדרך אגב, על פי חוק אנחנו מחויבים לשלוח את הילדים שלנו לבית הספר. במדינת ישראל אתה מחויב על פי חוק, ולכן אני מקווה שיתעשתו כולם.
היו"ר מירי רגב
זה פער שמי מטפל בו? פיקוד העורף?
אלון דוידי
פיקוד העורף, משרד הביטחון. היה פה אלוף פיקוד העורף, ראה את הדברים, סייר, אני חושב שהוא גם הביע את התרשמותו, מה הוא חושב על העניין. גם שר החינוך היה פה הבוקר, הביע את הסכמתו לעשות את המהלך הזה. זה מהלך מחויב - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הסכמה לא מספיקה, מי מביא כסף לטובת העניין הזה?
אלון דוידי
אני אגיד לך. הפרויקט הוא למעשה 70 מיליון שקל, כ-30-35 מיליון שקל זה כסף שבין כה וכה משרד החינוך אמור לתת לנו לבנייה ולגדילה טבעית, מה שצריך לעשות זה לשכנע את משרד הביטחון. זה בדומה למעונות היום, שעד היום הבעיה הזאת לא נפתרה, מעונות היום של תינוקות של שדרות. ישנו מאבק בין משרדי הממשלה לבי מי מבצע את פקודת הבג"צ. לנו, תושבי שדרות, זה פחות מעניין אותנו מי אמור לעשות את זה, מה שבטוח שזה צריך להתבצע. אנחנו נכנסים ל-1 בספטמבר כשל-300 תינוקות בשדרות אין איפה להיות, כי אני לא יכול לפתוח להם מעון רגיל, אני חייב שהמעון יהיה ממוגן.
אני חייב לומר שמהרגע הראשון שנפל הקסאם במפעל קיבלתי טלפונים מרוב שרי הממשלה, ביום ראשון התבצעה פגישה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הגיעו נציגויות מכל המשרדים. אני חייב לציין לשבח, אני גם נמצא בעיר בתכנית הבראה מאוד מאוד מורכבת, אני ירשתי גירעון של למעלה מ-120 מיליון שקל, גם משרד האוצר וגם משרד הפנים, בעיקר משרד הפנים, אני מרגיש את הליווי הזה ביום יום. זה גם בדאגה לכך שיהיו משכורות ולא יהיה מצב שהעובדים ייפגעו, וגם בשבוע הזה, שלמעשה הוחלט על מענק מיוחד לעיר שלנו, ובעקבות כך גם לעוטף, המענק הוא מאוד משמעותי, הוא יכול להקל עלינו, לתת את מה שמגיע לתושבים. תחשבו על זה, בעיר רגילה אתה אמור לתת שירות טוב לתושב, אז מה קורה בעיר שהתושבים סובלים יום יום מנפילות של קסאמים? מגיע להם עוד יותר. אני שמח שהמדינה נענתה לדבר הזה, גם שר האוצר וגם שר הפנים.

גם בנושא של החינוך הוגדל לנו תקציב על ידי שר החינוך, על מנת לקיים את הקייטנות והגנים. זה לא רק לשדרות, זה גם לכל עוטף עזה. עכשיו היינו בפגישה שבעזרת ה' גם יגדל התקציב הזה לכל החודשיים.

מבחינת ביטחון פנים, השר אהרונוביץ היה פה, הוא ביקר. למעשה העלינו את כל הנושא של חדר המצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו. אנחנו מחוברים לפרויקט 'עיר ללא אלימות'. ב'עיר ללא אלימות' יש כמה מרכיבים, יש את הנושא של השיטור העירוני. גם בעצה אחת עם השר לביטחון פנים וגם שר הפנים, למרות ששדרות נמצאת בתכנית הבראה הוחלט ששדרות ב-2015 תהפוך לעיר שמופעל בה פרויקט שיטור עירוני, לא שיטור קהילתי. זה אומר שהתחנה למעשה מכפילה את - - -
אפרים שימן
30%.
אלון דוידי
30% יותר שוטרים, זה אומר שיותר פקחים. הבקשה שלנו, גם של התחנה וגם שלנו, זה שכבר ב-2014, לא נחכה ל-2015 - - -
היו"ר מירי רגב
לא הגיע עדיין לאישור ועדת פנים. אין שום אישור, אתם לא העברתם אלינו צו מסודר של כל הערים לשיטור עירוני. אמרנו לכם בפעם הקודמת, יכול להיות שאני אחריג את שדרות בלבד, אתם לא תעמידו אותנו עם הסד בעניין של שיטור עירוני. אמרתי ואני חוזרת ואומרת, כל סוגיית שיטור עירוני מעלה הרבה מאוד שאלות בעניין הפרטת המשטרה. אפרופו, חלק ממה שקורה היום, יכול להיות שצריך לדון בזה, לא נטפל בזה כרגע, כרגע יש לנו משטרה אחת ואנחנו צריכים לשמור עליה, עם כל התקלות שיש במשטרה, ואני מקווה שאנחנו נזכה לשמוע את סקירת המפכ"ל השבוע בוועדה, שככה הוא יוכל להסביר לנו מה באמת קורה בתוך המשטרה. אבל עד אז אנחנו קיבלנו החלטה שאנחנו לא רוצים להפריט את המשטרה, למרות שבחלק מהפרויקטים, כגון שיטור עירוני, אנחנו מבינים את המשמעות של זה. אמרתי שעד שלא יגיע צו מסודר, איזה ערים הבאות אתם רוצים - - -
קריאה
יש לנו.
היו"ר מירי רגב
צו לא הגיע לוועדת הפנים, לא יהיה שום דיון על זה במהלך המושב הקרוב, אלא רק בנובמבר. יכול להיות שיש לכם, יכול להיות שאתם רוצים לאשר את זה לעצמכם, אתם לא תאשרו את זה לעצמכם. אני כבר מודיעה לכם, הוועדה לא תדון בשיטור עירוני במהלך המושב הזה. חריג יחידי שאני מוכנה לקבל זה את שדרות בגלל המצב הביטחוני.
אלון דוידי
תודה. אנחנו גם ביקשנו, שר האוצר היה פה ולמעשה גם בעקבות הנפילה באזור התעשייה אושרו לנו מיגונים - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, חוץ מביטחון פנים, שיטור עירוני, איזה עוד נושא יש לנו כאן שדורש התערבות?
אלון דוידי
במשטרה?
היו"ר מירי רגב
כן.
לון דוידי
יש את הטכנולוגיה, אנחנו מנסים ורוצים להפוך את העיר שדרות שתיהנה - - - הרי כל המצלמות, בהתחלה זה לא הנושא של הקסאמים, אבל דווקא בגלל המצב של שדרות אנחנו רוצים להשתמש בחדר המצב. כמו שאת רואה, זה נותן לנו שליטה גדולה יותר. האמת היא שגם כבוד השר, באופן מיידי - - - נעשה סיור שם, דוד, לגבי כל המצלמות? יש לנו פער של כמיליון שקל, אנחנו ביקשנו את זה משר האוצר, שר האוצר הורה לפקידים שלו לעשות את זה. אנחנו נשמח מאוד שיהיה מעקב - - -
דני שחר
1,300,000.
טל טורן
לא, מיליון זה רק לאזור התעשייה, פה זה עוד מיליון.
אלון דוידי
כן. 1,300,000 זו הנדוניה של השר אהרונוביץ, ושר האוצר היה מוכן גם לתת עוד מיליון שקל לטובת הדבר הזה.
דוד צור
תחנת מד"א וכב"א יש פה?
אלון דוידי
ודאי. נדבר גם על זה. תחנת מד"א, יש לנו תחנה חדשה, חבל שלא הייתם.
היו"ר מירי רגב
אבל לפני מד"א, נסגור רגע את המשטרה ותיכף נתייחס לשאלה שלך, דוד, וגם תיכף חברי הכנסת יוכלו להתייחס. חוץ מהמשטרה דיברנו על שיטור עירוני שאנחנו נחריג את זה חד פעמי בעניין של שדרות עוד במושב הזה.
אלון דוידי
לנו חשוב שבשדרות הנושא של המצלמות יהיה מודל ראשון שלמעשה נותן מענה ביטחוני ובטיחותי וסדרתי.
היו"ר מירי רגב
. לא נדבר על איפה המצלמות יונחו, אבל - - -
אלון דוידי
הנה, זה החדר של - - -
היו"ר מירי רגב
אלה המצלמות שבתוך חדר המצב הכולל?
אלון דוידי
נכון.
היו"ר מירי רגב
והדבר הנוסף?
אלון דוידי
והדבר הנוסף, לגבי כל התכניות האחרות אנחנו בשיתוף פעולה רגיל בנושא של הרשות למלחמה בסמים ומצילה ודברים - - -
היו"ר מירי רגב
זה פחות חשוב כרגע לעניין של נזקי ה - - -
אלון דוידי
אבל דווקא בנושא של המיגון אני רוצה לומר ואמרתי את זה. אני ראש עיר שמותקפת הכי הרבה, אבל העירייה שלי היא למעשה ללא מיגון. כלומר אתם רואים, אתם יושבים פה לא בגלל שאנחנו רוצים להכניס אתכם למתח וכל זה, כאילו בחסמב"ה, אבל באמת אם עכשיו ייפול קסאם בקומה שלישית אנחנו לא נוכל לפעול. למעשה אנחנו לקחנו פה מקלט - - -
היו"ר מירי רגב
אני רציתי לראות איך הח"כים מתנהלים עם השתטחות על הרצפה ואם הם פועלים בהתאם להנחיות פקע"ר.
טל טורן
זה בסיור.
היו"ר מירי רגב
בסיור נראה את זה.
אלון דוידי
לא, אני מדבר ברצינות, אנחנו מבקשים להקים, אני אפילו חשבתי לפנות ל - - - מכיוון שכל פעם אני מעלה את זה ומשרדי הממשלה, בעיקר משרד הביטחון אומר 'כבד, כבד, כבד', אני מתכוון היום לפנות לקרנות פילנתרופיות על מנת שיעזרו לנו לבנות. אנחנו רוצים לבנות חדר מצב, כמו בערים מתוקנות, של 300-400 מטר שלמעשה יכול להפעיל את כל העירייה דרכו, גם לתת מענה מסודר, גם למרכז את כל הדברים בצורה טובה. סתם, אם עכשיו יש נפילת קסאם ואנחנו צריכים לדעת - - - כל השבוע התנהגנו בצורה של הפעלה של כל האגפים, זה אומר אפילו אגף שפ"ע שאתה צריך להפעיל אותו ברגע שנופל קסאם, שיהיה ניקיון, שתהיה הרמת גזם, שתהיה התייחסות למנורות שנפגעות, התייחסות למים, תשתיות וכו', עובר לרווחה, שאתה צריך לתת מענה, ואנחנו הפעלנו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שעברו בכל הבתים, על מנת לפגוש - - - אפילו אתמול בבית הכנסת פנה אליי תושב ואמר לי שהוא מבקש את ההתערבות שלי על מנת שבמרכז חוסן, יש לנו מרכז חוסן מעולה פה, שבאמת - - -
היו"ר מירי רגב
אז אתה אומר שהמשרדים כן עוברים או לא עוברים?
אלון דוידי
אני אומר שבנושא של עיריית שדרות זה כאילו נראה מותרות, כאילו מה אתה מעלה את עירייה? עיריית שדרות לא יכולה להיות מופעלת, לא יכולה לעבוד באופן שוטף, אגף החינוך שלי לא ממוגן, המקום היחיד שמוגן זה אגף הרווחה. ראש העיר, כלומר אני והסגנים שלי וכל צוות ההנהלה של העיר לא נמצא במצב - - - וזה לא נכון, כי אנחנו יכולים להגיע למצב שבעבר גם היו לא רק יומיים-שלושה בשבוע, אלא חודשים שהיינו צריכים להתנהל בצורה הזו. זה בנושא של המיגון.
היו"ר מירי רגב
כב"א, מד"א?
אלון דוידי
מד"א, יש לנו תחנה חדשה. למעשה הם פעלו היטב. אני חייב לציין לשבח גם את המשטרה, אני מדבר גם על הפיקוד, את הזכרת כל מיני שמות. היו פה במוצאי שבת, הרמה של מכבי האש והמשטרה ומד"א, פעלו בצורה יוצאת מן הכלל. הבום הזה שהיה והשריפה הענקית הזו, אני הייתי בדרך וראיתי אנשים שסיכנו את החיים שלהם על מנת להציל אותנו.
היו"ר מירי רגב
גם הגנת הסביבה הייתה כאן?
אלון דוידי
גם הגנת הסביבה כל הלילה, יש פה את גיא. אנחנו נדבר גם על בעיות שיש לנו, כרגע זה - - -
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת כרגע אין בעיות כרגע עם כב"א ומד"א.
אלון דוידי
אין איתם בעיות. הוחלט על בנייה, אנחנו צריכים לבנות תחנה חדשה, צריך לעקוב אחרי זה, מכיוון שהכב"א יושבת פה במבנה שלא מתאים מספיק, זה מבנה שהיה אילוץ. אנחנו רוצים להקים תחנה חדשה, השר נתן את ההוראה, אבל מאוד מאוד חשוב לנו שהדבר הזה יבוצע. העירייה הקצתה שטח לטובת העניין ומה שצריך לדאוג זה שבתעדוף שלהם שדרות לא תלך ל - - -
היו"ר מירי רגב
תעדוף של מי?
אלון דוידי
של המשרדים, של המשרד. זה חשוב מאוד, היום זה נמצא במרכז העיר. הנגישות שלו, אם היא פחות טובה מאשר הנגישות של המקום החדש - - -
היו"ר מירי רגב
יש שטח?
אלון דוידי
יש שטח, יש הכול.
היו"ר מירי רגב
בינת שוורץ.
מרדכי כהן
קודם כל הוועדה המחוזית, אחר כך.
היו"ר מירי רגב
יש שטח, אפשר להעביר את זה?
מרדכי כהן
השטח הזה צריך להיות שטח ציבורי בתחום העירייה, אני מניח שראש העיר מאתר את השטח.
היו"ר מירי רגב
אני סומכת עליך שברגע שנסכם פה דברים אתה תוכל להתחיל להזיז אותם.
אלון דוידי
יש פערים בחירום שהתגלו לנו בנושא של משרד הפנים. אלי רגב היה פה, התקיימה פגישה, יש לנו פערים בנושא של קשר בין כל הגופים, זה צורך שעולה מכולנו, שיעבדו באותו תדר ויעבדו באותם מכשירים.
היו"ר מירי רגב
זה קורה בחמ"ל. זה אמור לקרות בחמ"ל.
אלון דוידי
כשיוצאים החוצה, שיהיה קשר. כל פעם הכניסו פרויקט אחר וכל מיני מכשירים, צריך לאפס את זה. אני חושב שזו לא רק בעיה של שדרות, זה גם בכל עוטף עזה. אנחנו מדברים על זה.
היו"ר מירי רגב
בין מד"א, כב"א ומשטרה?
קריאה
כל גופי החירום.
היו"ר מירי רגב
כל גופי החירום וההצלה לא מדברים על אותו - - -
אלון דוידי
בדיוק. הנושא האחרון שאני רוצה לדבר עליו זה דווקא הנושא של הגנת הסביבה. קודם כל נדבר על העבר, שדרות, לצערי, בשנים האחרונות, גם מהרגע שהוקמו התאגידים ולמעשה שדרות לא נכנסה לנושא של התאגידים וגם לפני כן, לא הושקעו בשדרות ברמה של התשתיות של העיר, ביוב ומים. אנחנו נמצאים פה, וראינו את זה בנפילה של הטיל באזור התעשייה, הצנרת פה של המים היא צנרת של סלאח שבתי, 30 שנה, 40 שנה?
היו"ר מירי רגב
היא מהצנרת שעוברת בכל העיר?
אלון דוידי
בחלק מהמקומות היא לא קיימת.
קריאה
השפכים זורמים בנחל.
היו"ר מירי רגב
זה נושא שצריך לטפל בו, איך זה קשור עכשיו לנזקי האירועים האחרונים?
אלון דוידי
אני אגיד לך איך זה קשור, כי המערכות שלנו למעשה קורסות יום אחרי יום. אל תשכחי ששדרות, מעבר לנפילה של הקסאמים, כל המיגון שנעשה פה, עברו פה משאיות ועברו פה כלים ששוקלים טונות על גבי טונות, כל הפרויקט של המיגון יצר גם מצב של הרבה מאוד ועדי בתים שמתלוננים על זה שמערכות לא חוברו כמו שצריך בדרך אחר כך. באזור התעשייה מערכת הביוב קרסה. כל זה נופל עלינו כשאנחנו לא בתאגיד. אני אתן לך לדוגמה, יצרנו עכשיו - - -
היו"ר מירי רגב
אתה צריך לשמוח בזה שאתה לא בתאגיד.
אלון דוידי
רגע, רגע, אני שמח שאני לא בתאגיד, אבל - - -
היו"ר מירי רגב
אנחנו הולכים לבטל את התאגידים, אתה רוצה להיות בתאגיד?
אלון דוידי
אבל רגע, אני אומר עוד הפעם - - -
קריאה
צריך שיהיה מענה גם כשאין תאגיד.
אלון דוידי
צריך להיות מענה. אני אתן לך לדוגמה, אני חתום בתכנית ההבראה שאני צריך לחכות עד נובמבר, שאף אחד לא יהיה מוכן לתאגד אותי כדי לקבל 6.5 מיליון שהשגנו אותם מהאוצר. אנחנו צריכים לקבל את הצרכים שלנו באופן מיידי. כשגיא בא ורואה את הדברים האלה, אין לי תשובות לתת לו, למה? כי הכסף לא נמצא אצלי, הכסף נמצא עכשיו בתאגיד אשקלון, בתאגידים שהם צריכים לקבל החלטה איזה תאגיד, להוציא את המכרז, לעשות תיאום איתנו. אז מעבר לזה שאין לי מספיק כסף, יש לנו 20 מיליון שקל לטפל בביוב ומים בשנת 2014-2015.

ופה אני אומר, אין לי בעיה, אני בעד לא לעשות תאגיד ואני לא רוצה שיהיה לי תאגיד, אבל מכיוון שאני לא רוצה שיהיה לי תאגיד, מכיוון שאנחנו לא מתואגדים, מכיוון שהנושא תקוע בלי שום קשר אם אני רוצה או לא רוצה, ברוב הערים הושקעו תשתיות בעשרות מיליונים בשנים האחרונות. לכו לרחובות, לכו לנתיבות, לכו לבאר שבע, לכו לאשקלון, והדבר הזה שאנחנו תקועים באמצע הוא לא מאפשר לנו לחיות בצורה הזו. אני לא מדבר על כל מיני דברים שהמחוז מדבר, על נושא של פחים מוטמנים ו - - - אלה דברים שאנחנו יודעים לעבוד מולם וכו', אבל הנושא של תשתיות ומים, ועכשיו אני שואל אותך שאלה. את שואלת מה הקשר? הקשר הוא שבן אדם שנופל לו קסאם ביום שישי בלילה, אז ביום שבת הוא צריך להתמודד עם זה. עם כל הכבוד, יש לי 120 מיליון שקל גירעון, אני מחויב בתכנית הבראה, אני לא יכול לזוז שקל ימינה שמאלה. אם כסף לא נכנס אני לא יודע להוציא אותו, גם לא יאשרו לי להוציא אותו. ואני חושב שפה צריך התערבות שלכם לנושא של - - - איך קוראים לתאגידים?
קריאה
רשות המים.
אלון דוידי
רשות המים. לבדוק את כל הכסף שיש להם בקרנות השיקום, אולי להקצות תקציב מסוים לשדרות, וכמו שבעבר, אנחנו הולכים להחלטת ממשלה בספטמבר, אולי לפני, אנחנו מבקשים שיבינו. זה לא איזה קצפת.

כל ראשי הערים, הם יגידו לך, 'עזבי, לא מעניין אותי בכלל', או כשהוא מדבר איתך, הוא יגיד לך שהוא רוצה שלא יהיה, אם תיסעי לבאר שבע הוא יגיד לך 'אני לא רוצה שיהיה תאגיד מים', אבל בינינו בסוף הוא יושב בשקט בלשכה, למה? כי אין לו בעיות ביוב, אין לו בעיות מים, ואנחנו תקועים. אני מקבל דוחות כל הזמן, ובצדק, לא יודע אם בצדק או לא בצדק, מקבל 6,000 שקל דוח כל פעם, כל יום, אבל אין לי דרך להתמודד עם זה.
מרדכי כהן
11 מתוך ה-38 רשויות הלא מתואגדות באותו מצב.
היו"ר מירי רגב
אני יודעת, אנחנו דיברנו על זה, שכרגע האוצר מתנה - - -
מרדכי כהן
כרגע מתנים את החוזר עד שזה יסתיים.
היו"ר מירי רגב
זה יסתיים בחודשיים הקרובים.
מרדכי כהן
עד נובמבר זה יסתיים?
אלון דוידי
יסתיים לאיזה כיוון?
היו"ר מירי רגב
בוא נמשיך. אלון, אתה רוצה לשמוע קצת התייחסויות של חברי כנסת לפני שאתה יוצא?
אלון דוידי
בוודאי.
היו"ר מירי רגב
אז, דוד צור, התייחסות שלך, לאחר מכן שי חג'ג', לאחר מכן תמר זנדברג, נעבור למשרדים וכמובן פייגלין.
דוד צור
אז קודם כל ראשית אנחנו מאוד מעריכים את יכולת העמידה של היישוב. אני חושב ששדרות בעניין הזה, גם היסטורית וגם בימים האחרונים, היא בסך הכול סמן ימני לעניין הזה, כולם סובלים. אנחנו כן התרשמנו שיש פה גם היערכות מבחינת המיגון וגם מבחינת העורף והשילוב של המשטרהף זמני התגובה פה הם קצרים מאוד. דיברת על חזרה לשגרה, שזה חשוב מאוד גם לשדר את זה, אבל שמענו ממך כמה נקודות שאני חושב אולי שאנחנו נוכל לסייע, פחות בנושאים הביטחוניים, יותר בנושאים האזרחיים.

אני הבנתי שגם שר החינוך היה פה בבוקר. יכול להיות שצריך להתארגן פה, בעיקר במה שקשור, זה חופש גדול, בפעולות של סיוע, למשל אם צריך ידיים עובדות במקומות מסוימים שבהם כתוצאה מהאירועים חסר. אני יודע שעסקים נפגעים, שזה נושא שהוא תמיד מאוד מטריד, כי אני משוכנע שמה שמטריד את התושבים יותר זה העסקים דווקא שימשיכו לפעול ופחות הטיל שייפול עליהם, כי עם זה המדינה צריכה להתמודד.
היו"ר מירי רגב
הוא גם לא אמר מילה, דוד, על כל סוגיית הפיצויים. נמצא פה נציג האוצר, אז גם פה אני הייתי רוצה לשמוע איפה עומדים הפיצויים והשיפויים לנזקים מסוימים.
דוד צור
היינו רוצים לשמוע אולי קצת מהעורף, איך ההיערכות פה, תמונת נוף או דברים שכן אפשר לספר עליהם בהקשר של - - -
אלון דוידי
אני שמח שאתה מעלה את זה, כי זה אבסורד. נכון לעכשיו אנחנו מוגדרים עם צו רגיל. כלומר כל השבוע הזה, שאנחנו מדברים עכשיו נגיד עם רשות המיסים ומס רכוש וכל זה, אז גם בעל המפעל למעשה רוצה שהעובדים שלו יגיעו, אין פה מצב מיוחד, אין פה מצב מיוחד בעורף, אין שום דבר. עוד פעם אני אומר, מילא היו אומרים לנו 'בואו, עוד יומיים יוצאים למבצע', וכו', אבל גם השיטה פה היא היום שאנחנו למעשה במה שנקרא העברת זמן, עד שיתארגנו מדינית, אז אנחנו מבקשים שבנושאים האלה - - -
קריאה
אנחנו לא מוגדרים כישות ספר.
אלון דוידי
לדוגמה, הבריכה, פתחנו אותה בעמל רב. בשבת הבריכה הייתה פתוחה, יום שישי היא לא הייתה פתוחה, יום חמישי - - -
דוד צור
אתה רוצה להסתבך עם גדעון סער? דווקא החלטת לפתוח בשבת את הבריכה?
היו"ר מירי רגב
לא, כי שם הם לא מוכרים כלום.
אלון דוידי
אני אגיד לך למה. יש לנו סטטוס קוו, עסקים לא פתוחים בשדרות בשבת, הבריכה הייתה פתוחה כל השנים וככה - - -
דוד צור
שלא תבין, אני בעד, לא נגד.
אלון דוידי
בריכה עירונית, היא מופעלת על ידי תרומה ייחודית של הקרן שסייעה, הקרן לידידות של הרב אקשטיין. הוא גם מסייע לנו רבות בהרבה דברים. אני רק רוצה להגיד, לדוגמה פה, יש שם עובדים, אף אחד לא יפצה אותם.
דוד צור
מירי, כזכור לך, אחת ההמלצות של תת הוועדה שלי - - -
היו"ר מירי רגב
בנושא הר הבית.
דוד צור
לא, זו ועדה אחרת.
קריאה
היא הולכת לישון עם הר הבית, קמה עם הר הבית.
היו"ר מירי רגב
כן, לא יעזור כלום.
דוד צור
עזבו את הר הבית רגע. בנושא של השלג והמצב הזה שנתקעו כולם - - -
משה זלמן פייגלין
אפשר לעזוב את הר הבית, אבל הבית רודף אחרינו לוואדי ערה, רודף אחרינו למשולש וגם לשדרות הר הבית - - -
היו"ר מירי רגב
בדיוק.
דוד צור
הייתה המלצה שהאוצר ומשרד הפנים והמשרדים האחרים צריכים להתחשב במצבים שהם מצבי ביניים. בין הכרזה על מצב חירום לבין מצב שגרה יש מצבי ביניים, כשלמצבים האלה יש משמעות מסוימת, שהיא בעיקר נאמר שיקול כלכלי. בהיעדר הכרזה על מצב חירום הרבה מאוד דברים - - - כשמכריזים על מצב חירום אז משק לשעת חירום, יש מערכת שלמה שפועלת. יצירה של מדרגת ביניים שלא צריכה להפעיל את כל המערכות האלה, אלא חלק מהן, וגם כוללת פיצוי אזרחי וגם כמה דברים - - -
אלון דוידי
יש הגדרה לזה, שהצבא אמר לנו.
דוד צור
שגרת חירום?
אלון דוידי
ישב פה יחיאל זוהר, למשל, הוא דיבר על כל הדיסקוטקים. לדיסקוטקים בנתיבות ביום חמישי בלילה מגיעים אלפים, סוגרים או לא סוגרים? עסקים, בעלי עסקים, סוגרים או לא סוגרים? לדבר הזה אין לנו תשובה ואנחנו נשמח להתערבות שלכם.
דוד צור
לעניין המדיני, לא נדבר על זה, אני חושב שאנחנו צריכים לתת לממשלה לטפל במה שהיא צריכה לטפל. יש לנו גם ראש ממשלה אחראי בעניין הזה, הוא לא מהמפלגה שלי ואני עדיין אומר את זה, שצריך לראות איך דואגים למטה לאזרחים ופחות ברמת המדיניות.
תמר זנדברג
יש פה שניים שלא מסכימים איתך.
היו"ר מירי רגב
שי, בבקשה.
שי חג'ג'
למי שלא מכיר, אני ראש מועצה אזורית מרחבים. אני קודם כל שמח שיישובי העוטף קיבלו מענקים וזה מצוין ובאמת מגיע להם. אני בא לתת פה איזה שהיא נקודת מבט של מועצה שהיא 100 מטר מעבר ל-7 קילומטרים. אצלנו כמעט כל בתי המגורים, כיוון שהם נבנו בשנות ה-60 וה-70 הם לא ממוגנים בכלל. לשמחתנו בוצעה פעולה בשנתיים האחרונות לגבי מוסדות חינוך ורובם מוגנו למעט מספר קטן, אבל מה שתוקע את המשך המיגון של מוסדות החינוך זה ועדות התכנון לבנייה שקושרות בין ההיתר לממ"ד להיתר למבנה הישן. אלה מבנים ישנים שנבנו מזמן ולא מצליחים לאתר את ההיתרים המקוריים ולכן צריך לקבל פה החלטה שמקלים בנושא של בניית ממ"דים, בוודאי ובוודאי במוסדות ציבור ובמוסדות חינוך ונותנים היתר אך ורק לממ"ד בלי להתחשב במבנה הישן.
היו"ר מירי רגב
זה נראה גם הגיוני, לא? למה תקוע דבר כזה? הרי מה יקרה? ידוע לנו, חס וחלילה יהיה שם אירוע, ימותו שם ילדים, אז מיד נמצא את אותו כלי חוקתי שיאפשר לבנות את הממ"דים, אז למה לא ללכת עכשיו ולראות באמת באזור הזה, כשכל האזור הזה הוא אזור בעייתי ונפיץ גם כך, לטפל בו בשגרה?
אבי הלר
נבחן את זה.
שי חג'ג'
דבר נוסף, כמו שאמר ראש העיר פה, כל מבנה המועצה, אין לו אפילו ממ"ד אחד. זאת אומרת אם אני צריך להעסיק את האנשים שלי בשעת חירום, באופן עקרוני שומעים אזעקה כולם נעלמים לי כמו ברווזים ב - - -
היו"ר מירי רגב
אין לכם חדר מצב? דרך אגב, לי אין בעיה עם זה שהעירייה לא ממוגנת, גם בצבא לא הכול ממוגן. יש אירוע, יורדים כולם לבור, מה קרה?
אלון דוידי
אבל אין לנו בור.
היו"ר מירי רגב
אבל יש לך את זה.
שי חג'ג'
זה נכון, בתנאי שיש לי בור. אין בור ב - - -
היו"ר מירי רגב
אבל יש לך חדר מצב כזה.
שי חג'ג'
אין, חדר המצב ממוקם - - -
אלון דוידי
אז אני אגיד לך, תלכי לאשדוד בבניין העירייה, יש חדר של 300-400 מטר, שאפשר לעשות את הדברים.
היו"ר מירי רגב
נכון, ראיתי את זה.
אלון דוידי
אנחנו לא נמצאים במציאות הזאת.
שי חג'ג'
מירי, אני אסביר. חדר המצב שלנו נמצא 6 קילומטרים מבניין המועצה, שזה משהו לא נורמלי. זה גם עלה מול משרד הפנים והמשרד להגנת העורף והוסכם שצריך לבנות חמ"ל מסודר במועצה אזורית מרחבים, בפועל התקציבים לא מגיעים. זאת אומרת התקבלה החלטה, יש פרוטוקולים בעניין ובפועל לא קורה כלום. אני כן מבקש לזרז את העניין.

ברור לי שאי אפשר למגן את המועצה האזורית לדעת או בכלל את הנגב לדעת - - -
היו"ר מירי רגב
גם לא נכון לעשות את זה.
שי חג'ג'
אבל בנושא מקלטים ציבוריים במושבים, זה נותן איזה שהיא הרגשת ביטחון.
היו"ר מירי רגב
אין מקלטים במושבים?
שי חג'ג'
יש מקלטים ציבוריים מאוד מאוד ישנים שצריכים לעבור שיפוץ.
היו"ר מירי רגב
זה הנושא שדיברת עליו קודם.
שי חג'ג'
לא, דיברתי על מבנה המועצה, קודם כל כמבנה המועצה.
היו"ר מירי רגב
לא, אבל על המקלטים שוועדות מחוזיות צריכות - - -
שי חג'ג'
לא, זו בנייה חדשה. אני מדבר על שיפוץ של מקלטים ציבוריים ישנים במושבים שאמורים לתת מענה לאוכלוסייה המבוגרת, לפחות בשקט הנפשי, במיוחד במצבים שיש הרבה זמן של מצב ביטחוני מורכב ולכן אנשים עוברים לגור במקלטים האלה. אבל המצב שלהם הוא רע מאוד, צריכה להיות תכנית מסודרת - - -
דוד צור
זה לא באחריותכם בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון ופיקוד העורף?
שי חג'ג'
כן, אבל אין תקציב ייעודי לדבר הזה. אני הכנתי פה תכנית, 3.7 מיליון, אני לא יכול להוציא את זה מתקציב שוטף, אין לי אותם. לכן צריך להיות פה איזה שהוא איגום משאבים של המשרד להגנת העורף, משרד הביטחון, משרד הפנים.
דוד צור
המשרד להגנת העורף כבר לא קיים.
שי חג'ג'
משרד הביטחון ומשרד הפנים. יש להם תקציבים לדבר הזה וצריך לנסות לקדם את העניין הזה. זה לא כסף גדול, אבל בהחלט ייתן מענה ושקט לתושבים האלה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, נתייחס לזה.
שי חג'ג'
זה בגדול מה שבאמת מפריע. אני גם קורא מפה, אנחנו מגבים את הדרג המדיני, בטח את חיילי צה"ל.
היו"ר מירי רגב
מבחינת משטרה, כב"א, איך אתם? מי במשטרה אחראי באזור שלך?
שי חג'ג'
זה משטרת אופקים ומשטרת נתיבות. זה אזור גדול, מועצה אזורית מרחבים פרושה על 580,000 דונם, שטח מאוד מאוד גדול. הדבר שחסר לנו מאוד זה מתן מענה לתמיכה נפשית לתושבים. אין לנו דבר כזה. התמיכה שמציעים לנו זה נתיבות-אופקים ושם אנחנו לא מקבלים מענה בכלל. אם היה אפשר ליצור איזה שהוא - - -
היו"ר מירי רגב
המענה הנפשי לא קשור למשטרה, זה קשור לרווחה. אני שואלת אותך מבחינת משטרה, אתם מקבלים מענה טוב?
שי חג'ג'
כן, מקבלים מענה טוב.
היו"ר מירי רגב
גם מבחינת כב"א ומד"א?
שי חג'ג'
כן, מקבלים מענה טוב, יש - - -
היו"ר מירי רגב
מבחינת רווחה יש לך בעיה.
שי חג'ג'
מבחינת רווחה יש לי בעיה, אין פתרון, אין לנו שום מענה נפשי. עוד פעם, בגלל שאנחנו לא מוגדרים יישובי עוטף עזה אנחנו לא נכללים בשום מתכונת, אבל מצד שני חוטפים טילים כל הזמן ולא ממוגנים. הייתה לי שיחה עם ראש העיר פה בבוקר, במפגש שנפגשנו, אמרתי לו 'תשמע, עדיף להיות בשדרות בימים האלה מאשר להיות אצלנו, כי פה לפחות הרוב ממוגן'.
אלון דוידי
תגיע עם התקציב שיש לכם ו - - -
היו"ר מירי רגב
תיכף הוא ייקח ממך גם הוא, לא רק אופקים.
שי חג'ג'
עוד פעם, עיני לא צרה בעוטף עזה, להיפך, אני מברך על זה, מגיע להם ובאמת אנחנו פה גם כדי לסייע בכל מה שאפשר.
אלון דוידי
בעוטף, יש פה דגם יפה של ראשי מועצות וערים שעובדים בשיתוף פעולה מלא ונפגשים כמעט פעם בשבוע-שבועיים. דואגים לנו, החמאס, כל פעם עם קסאמים.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, שי.

חברת הכנסת תמר זנדברג, ולאחר מכן ראשון המתייחסים, משרד הפנים. מרדכי, גם בהיבט של הסיוע למועצות, וגם הלר, בכל ההיבט של ועדות תכנון, גם מד"א וכב"א בשדרות וגם מה שהוא אמר לגבי המקלטים. תמר, בבקשה.
תמר זנדברג
תודה רבה. קודם כל אני רוצה להביע הזדהות והשתתפות, גם לכם ולתושבי שדרות וגם לתושבי כל המועצות בעוטף, ועכשיו אנחנו שומעים גם מחוץ לעוטף וגם מועצות אחרות שאנחנו שומעים. אני יודעת שלפעמים זה נראה שמאצלנו, מתל אביב, מירושלים, מאי שם, זה קשה להרגיש, קשה להזדהות, אני רוצה לספר לכם שהיום בבוקר אני הורדתי לטלפון שלי את האפליקציה של צבע אדום כדי שאני אדע לפחות ואקבל לסלולרי כל פעם שיש, וכבר מהבוקר קיבלתי כמה וכמה. אני גם מכירה את הנושא הזה, עד לפני שנבחרתי לכנסת לימדתי בשדרות, הייתי מרצה שם 9 שנים והיו את השנים שלימדנו רק בחדרים למטה, היו קומות שלמות, שתי הקומות העליונות, שהושבתו לחלוטין. אחר כך נבנו המבנים החדשים שהם ממוגנים. התחושה היא, גם במהלך סוף השבוע קיבלתי טלפונים, גם מתושבי שדרות, מחברים מתל אביב שיש להם משפחה בשדרות ובכל יישובי העוטף, בכל המועצות האזוריות, קיבוצים ומושבים, והתחושה, אין ספק שהיא קשה.

אני כן רוצה להעביר מסר, שאולי יש כאן איזה שהיא תחושה בשולחן כאילו כל מה שצריך לעשות והקריאה לממשלה, כפי שנשמעה גם מראש העיר, ממש בפתח הדברים שלו, ועברה ככה כאילו לסדר היום, היא לא משותפת לכל התושבים. אני באה לכאן מפגישה עם קהילה שנקראת קהילת 'קול אחר', שהם גם תושבי שדרות וגם יישובים ומושבים רבים בכל העוטף, והתחושה שם היא תחושה של חוסר תוחלת, היא תחושה שסבבי האלימות החוזרים ונשנים, לא הם שיביאו פתרון, היא תחושה ש - - -
היו"ר מירי רגב
- - - כניסה לעזה תביא פתרון.
תמר זנדברג
אני לא יודעת, ואת יודעת מה, בתור מי ששייכת למפלגת השלטון ולמפלגה שבעצם אחראית על הדברים האלה, אני רוצה להגיד לך כאזרחית, שאני לא בטוחה מה הרצון של הממשלה עצמה, האם בכלל יש רצון מה לעשות עם החמאס, ואם כן, האם יש לזה תוחלת והאם לא יבוא במקומו עוד תחליף אחר, או שהחמאס עצמו, במה זה כרוך מבחינת מחיר לנו, לאזרחי ישראל ולאזרחי האזור הזה, מה יקרה. אני כן יכולה להגיד לך, וזה מסר שאפילו התבקשתי להעביר על ידי תושבים כאן בעוטף ובשדרות עצמה, שיש כאן תקווה והייחול הכי גבוה שהתושבים מייחלים לו זה להפסקת אש. כשהם שמעו ביום שישי שיש איזה שהוא סיכוי להפסקת אש, כולם מחזיקים אצבעות. כששומעים שזה לא הולך לקרות, אז תושבים מתחילים לעזוב את האזור עם הילדים או לא יודעים מה קורה ותחושת חוסר הוודאות, תחושת הברווזים במטווח, תחושה שרק סבב יגרור סבב יגרור סבב, והאזור הזה שנים, אתה אמרת 14 שנה, 13 שנה - - -
אלון דוידי
האזור הזה שנים נמצא במציאות הזאת מכיוון שממשלת ישראל לדורותיה לא מצאה פתרון . אני עוד פעם אומר לך, תפרידי בין שני הדברים - - -
היו"ר מירי רגב
הפתרון הוא לא הפסקת אש, עם כל הכבוד.
אלון דוידי
אני אומר לך את זה כראש עיר וגם כאבא, אני רוצה להגיד לך משהו, תזיזי רגע את הפוליטיקה, ימין שמאל וכל השטויות האלה, אני מדבר איתך עכשיו פנים אל פנים, המציאות הזאת של טרור לא תעזור לשום דבר. אני מלמד את הילדים שלי בבוקר, כשאני יושב איתם, וגם כשאני הולך לבתי הספר, ספריית פיג'מה, לימודים, היסטוריה וכו', מכיוון שאנחנו כל הזמן עוסקים בטוב. הדברים שאנחנו אומרים הם משותפים לכולנו, את יכולה להביא את אלון שוסטר ואיך האמרה שלנו תמיד אומרת? קודם כל נחסל את הטרור, אחרי זה נעשה שלום. אם את חושבת שהמילים שלי הן מילים של חוסר שלום את טועה, אני ישבתי פה וראיתי את החברים שלי נזרקים מגוש קטיף, ואני אומר לך, כאב לי וליוויתי אותם, ובסוף בסוף בסוף אמרתי 'הלוואי', הלוואי הלוואי הלוואי. אבל עד ששם בעזה לא יתחילו ללמד את הילדים דברים רציניים, כמו לדבר על שלום ולדבר על תקווה ושימחקו שם את כל הגרפיטי של הג'יהאד האלה וכל האנשים, כי בסוף בסוף בסוף אתמול ושלשום ולפני שלשום ולפני שלשום ולפני עוד יום פוגעים ויורים עליי ועל הילדים שלי, יורים על כולנו. אני גם מייחל להפסקת אש, אבל אני מייחל להפסקת אש - - -
היו"ר מירי רגב
לא, לא ממקום של חולשה, ממקום של עוצמה, מהמקום של להוריד לחמאס את הראש.
אלון דוידי
אני מייחל להפסקת שאני אוכל - - -
תמר זנדברג
מכיוון שהתפרצת לזכות הדיבור שלי, שמעתי את הדברים שלך - - -
אלון דוידי
לא, אני לא מוכן שפה בחדר הזה - - -
היו"ר מירי רגב
אלון, לחברי כנסת מותר לדבר.
אלון דוידי
אין לי בעיה, אבל אני אגיד לך משהו - - -
תמר זנדברג
אז אני מעבירה לך מסר בשם תושבים שהם גם תושבים שלך - - -
אלון דוידי
אז אני מעביר את המסר - - - אז תעבירי את המסר ואני - - -
תמר זנדברג
אני אעביר אותו אם תיתן לי לסיים את דבריי.
אלון דוידי
אני אגיד לך בשמחה, אני אגיד לך מה, בחדר המצב הזה אני חושב שקודם כל צריך לדאוג למצב שהילדים שלנו לא ייפגעו. אם את בטוחה שהפסקת אש דואגת לבת שלי או לבת של אחד החברים פה, או לבן, ואומרת לו עכשיו שבזכות הפסקת האש הבת שלי תפסיק לפחד, אני חושב שזה הזוי. אני מכבד את הכמיהה לשלום, אני מכבד את הכמיהה, אבל אני חושב - - - אם את צריכה לדעת, אני הסתובבתי פה בשדרות ואני לא ראש עיר שמנותק, אני הייתי פה ממוצאי שבת והסתובבנו כל הצוות פה, יש פה דרדור חזק. אנחנו כתושבים וגם כרשות עשינו כל דבר כדי להחזיק את האנשים חזק ולא לפרק אותם, אבל לא יעזור, בן אדם שברגע - - -
היו"ר מירי רגב
73% מגיעים לבית ספר, זה הישג אדיר של העיר הזאת. זה מראה שהם לא פוחדים מהטרור ולא להוריד את הראש לטרור. אבל בואו לא נדבר עכשיו על - - -
תמר זנדברג
אני חושבת שהדברים שאתם אומרים, בדיוק - - - אם אתה חושב שאש יותר טובה מהפסקת אש - - -
אלון דוידי
לא, אני חושב שחיסול טרור הוא הדבר הנכון.
תמר זנדברג
אין שום בעיה, אתה מוזמן להיבחר לראשות הממשלה - - -
אלון דוידי
זה לא אש מול אש, זה אנשים שיורים בילדים במקום להילחם בחיילים.
תמר זנדברג
רגע, סליחה, סבבי האלימות הם הדדיים - - -
אלון דוידי
לא, סבבי האלימות הם נובעים ממדיניות - - -
תמר זנדברג
סבבי האלימות, אם אנחנו נמשיך בהם, סבב אחרי סבב - - -
אלון דוידי
איזה הדדיות? אני אומר לך בצורה מפורשת, את לא תשבי פה, הילדים שלי יום אחרי יום נמצאים פה, את לא תלמדי אותי ותגידי לי שאנחנו בתיקו. יש פה אנשים - - -
דוד צור
אתה לא צריך לצעוק עליה.
אלון דוידי
אני אגיד לך למה, כי אני לא מוכן לדמגוגיה הזולה הזאת בעיר שלי. היא לא תשווה אותי עם הנייה, היא לא תשווה אותי עם ראש ממשל - - - איזו חוצפה זו?
תמר זנדברג
שב, שב.
אלון דוידי
מה זה קשור שאת חברת כנסת?
דוד צור
היא מדברת אליך - - -
אלון דוידי
היא לא תבוא לפה ותגיד לילדים שלי שהמסר שלהם שאני דומה לטרוריסטים בעזה. עם כל הכבוד.
דוד צור
היא לא אמרה לך את זה.
תמר זנדברג
אדוני ראש העיר, אני מעבירה לך מסר, בין היתר מתושבים שלך - - -
אלון דוידי
אני יושב איתם ואני יושב עם אנשי - - -
תמר זנדברג
מאה אחוז, מצוין, אז בוא - - -
דוד צור
לא מכובד.
אלון דוידי
אבל אני שואל אותך, איך את יושבת על השולחן הזה ואומרת לי שסבבי האלימות זה אותו דבר? איך את משווה אותנו לטרוריסטים שמה?
היו"ר מירי רגב
שנייה רגע, אני מבקשת להתייחס לנזקים של האירועים האחרונים - - -
קריאה
אבל, מירי, את צריכה לענות לה. מה זה?
היו"ר מירי רגב
אני עניתי ואמרתי לה בתחילת דבריי וגם אני אגיד את זה בסוף דבריי, אני חושבת שמדינת ישראל הייתה צריכה להיכנס בצורה חזקה יותר בחמאס. כל הססנות וכל המצב שהקבינט לא מקבל החלטה יצר את הלגיטימציה של מדינת ישראל על ידי הקהילה הבינלאומית ולכן צריך היה לטפל בנושא החמאס חזק מאוד, גם בעזה וגם באיו"ש. אני חושבת שההשוואה בין מה שקורה במדינת ישראל לבין הטרור היא השוואה שהיא לא נכונה, אני יכולה להבין את הכאב שמדבר ממנו ראש העיר וטוב ששומעים את זה פה בעיר ולא בכנסת, כי פה רואים את הדברים שלא רואים שם - - -
תמר זנדברג
וזאת הסיבה שהגענו.
היו"ר מירי רגב
וזאת הסיבה לבוא ולהגיד שהתפקיד שלנו לא להוריד את הראש, אלא להרים את הראש מול החמאס.
תמר זנדברג
ובנוסף, מירי, דעתך היא לגיטימית, אני מעבירה מסר מתושבים שנמצאים כאן ומהרבה אזרחים ואזרחיות בישראל שמרגישים שסבבי האלימות האינסופיים הם ללא תוחלת והמוצא חייב להיות מוצא אחר. זה הכול.
אלון דוידי
אני רק רוצה לעדכן אותך שברגעים האלה יש צבע אדום נוסף בכפר עזה, למרות שיש הפסקת אש.
היו"ר מירי רגב
אין שום הפסקת אש. אנחנו לא צריכים לדרוש מהחמאס הפסקת אש, אנחנו צריכים להיכנס ולגרום להם לרצות הפסקת אש.
תמר זנדברג
השאלה אם אנחנו גורמים להם לרצות הפסקת אש, או אנחנו גורמים להם להמשיך.
אלון דוידי
אבל זה לא הדיון, אני חושב, שבאתם לנושאים אזרחיים.
תמר זנדברג
אדוני ראש העיר, אני רק מגיבה לדברים שאתה אמרת בפתח דבריך.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אבל הוא הגיב לדברים שאת אמרת.
תמר זנדברג
לא, התחלנו מהדברים שלו, לא מהדברים שלי.
היו"ר מירי רגב
תמר, תתייחסי להיבטים נקודתיים אזרחיים.
תמר זנדברג
מאה אחוז. אני רוצה להגיד ככה, שמענו כאן מכמה מקומות את סוגיית המיגון, יש עוד כמה סוגיות שרלוונטיות, אני בטוחה גם לשדרות וגם לעוטף עזה. ציינת ש-73% מהילדים מגיעים לבתי הספר, אתם בטח יודעים שיש רגעים, ואני לא יודעת, תעדכנו אותנו אתם, ראשי ומנהיגי הציבור, מתי מבטלים לימודים, האם העובדה שלא הוכרז מצב חירום, זאת הסיבה לכך שלא מבטלים לימודים או שההורים - - - מתי כן זה עומד לקרות? מה שאני רוצה לומר זה שהבנתי שלפחות במועצה אזורית אחת, אם לא בשתיים, לא מתקיימים היום לימודים בגילאים הצעירים, בגנים, כשבעצם רק מבתי הספר והלאה הולכים.
אלון דוידי
אני לא מכיר את זה.
תמר זנדברג
אולי לא פה בשדרות, אבל זה מה ש - - -
אלון דוידי
אני אגיד לך את התפיסה שלנו.
היו"ר מירי רגב
רק שנייה, נציגת פיקוד העורף עונה כאן שבעוטף עזה, בכל המועצות ובכל הערים, הלימודים כסדרם.
תמר זנדברג
כולל גני הילדים?
היו"ר מירי רגב
וזה כתפיסה, אז כאן אין מה לברר ואין מה לשאול. נמצאת פה נציגת פיקוד העורף שנתנה את התשובה.
תמר זנדברג
מכיוון שכמו שנאמר כאן, המצב נמשך כבר 13-14 שנה ואני לא יודעת, אני מקווה שכן אבל אני לא יודעת האם הוא הולך להסתיים בקרוב, אז אני חושבת שגם אנחנו כוועדת פנים צריכים לתת את הדעת על מה קורה, מה המענים, גם מבחינת ההורים, כאשר מבוטלים לימודים כאלה, באיזה אופן זה משבית את שגרת החיים כולה של משפחות שלמות וכמובן קודם כל של נשים - - -
היו"ר מירי רגב
אז מה את מציעה, פיצוי?
תמר זנדברג
אני רוצה לשמוע האם קיימת - - -
היו"ר מירי רגב
לא, אבל מה את מציעה? נמצא פה נציג משרד האוצר שתיכף ייתן - - -
דוד צור
אני אמרתי, לדעתי צריך למצוא מדרגת ביניים בין מצב חירום למצב שגרה.
היו"ר מירי רגב
זה מה שאמרנו גם אז, הרי אמרנו בכל הדיונים, במקרה, דרך אגב, לא תיאמתי עם אלי ישי, חבר הכנסת אלי ישי, אבל הוא כיושב ראש ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון, שמתעסקת בכל סוגיית העורף יחד עם ועדת הפנים, קיימנו סדרה של דיונים שביניהם גם המלצנו לעשות את אותה מדרגה, שלפני החירום הכולל תהיה מדרגת ביניים. לא קיבלנו עוד את תשובת הממשלה ולכן תיכף אולי אתה תתייחס לזה.
תמר זנדברג
מה שאני רוצה לשאול זה מה קורה במצב הזה שמבוטלים לימודים, האם ניתנת הדעת על ימי העבודה שנלקחים, אני רוצה להזכיר שזה בעיקר נשים כמובן שנשארות עם הילדים בבית, ולפחות מאצלנו עולה התחושה שיום הלימודים מבוטל על ידי פיקוד העורף ועל ידי הרשויות המקומיות, אבל משרדי הממשלה האחרים לא נותנים את המענה ההיקפי של פיצויים על ימי עבודה שהלכו, מה קורה עם הדבר הזה. זה דבר ראשון.

דבר שני, יש כאן נציג או נציגה של משרד הביטחון?
היו"ר מירי רגב
פיקוד העורף.
תמר זנדברג
אתם אלה שנותנים מענה לנושא הרבש"צים? רכזי הביטחון ביישובים?
היו"ר מירי רגב
חברים, אני רוצה לשחרר את מפקד משטרת שדרות. אני רוצה במעמד הזה, שמשטרת ישראל מותקפת יומם וליל על אירועים כאלה ואחרים, בצדק בחלקם היא מותקפת, אבל אני רוצה להגיד שאסור לשפוך את התינוק עם המים. אני יודעת שאתם פה בדרום - - -
דוד צור
בחלקם גם לא.
היו"ר מירי רגב
בחלקם גם לא, לכן אני מנצלת את ההזדמנות הזאת להגיד לך, אפי, שאני יודעת שבמחוז הדרום, ואתם נמצאים פה, עושים את כל מה שניתן כדי לתת את המענה הביטחוני הראוי, גם לסדר הציבורי - - - לא ידעתי, אומר כאן ראש העיר שתחנת שדרות נבחרה כתחנה מצטיינת. אז קודם כל יישר כוח לך ולכל השוטרים שפועלים, לכל דרכך - - -
משה זלמן פייגלין
מותר למחוא כפיים בוועדת כנסת?
היו"ר מירי רגב
מותר. אני אגיד לך מה, מותר, בהחלט מותר. אתה רץ לכפר עזה ואני לא רוצה להפריע לך לפעילות שלך. יישאר פה נציג המשרד לביטחון פנים, יש כאן כמה סוגיות שנלבן איתך. בכל מקרה באמת אני מודה לך ולשוטרים על העשייה הברוכה שלכם, יישר כוח, ושיהיו רק בשורות טובות.
אפרים שימן
תודה רבה לכולם.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, תמר.
תמר זנדברג
סוגיית רכזי הביטחון ביישובים. משרד הביטחון, אני לא יודעת, פיקוד העורף, האם את כתובת, אבל את בטח מודעת למצב שיש רכזי ביטחון שמשרותיהם עומדות בפני קיצוץ ובכל פעם לא ברור האם המשרה הזו קיימת, מקוצצת, מה מצבה. זה צורך שעלה מהרבה יישובים במועצות האזוריות בעוטף עזה. אז אם את יכולה לענות על זה, אני לא יודעת אם את הגורם, או שאנחנו נפנה את זה למוקד אחר במשרד הביטחון.
היו"ר מירי רגב
אם לא, אנחנו נעביר את זה בסיכום של הוועדה לעניין. שאלה נוספת?
תמר זנדברג
זהו.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה, חברת הכנסת זנדברג. אנחנו עוברים להתייחסות של המשרדים. הדובר הראשון, חבר הכנסת פייגלין אחריך ועוד יש לנו גם את חבר הכנסת אלי ישי, שאני באמת שמחה שהוא הצטרף אלינו פה לוועדה החשובה הזאת. משרד הפנים, מרדכי, כאחראי משרד הפנים על כל סוגיית העיריות, השלטון המקומי, גם אתה וגם הלר, אני מבקשת את ההתייחסות שלכם, אל"ף, איך משרד הפנים נערך במתן סיוע בכלל לעוטף עזה ולעיר שדרות, הבנתי מראש העיר כאן שבסך הכול הוא מקבל סיוע מאוד צמוד בעניין הזה, אז אני מבקשת לשמוע ממך את העניין, ומהלר את כל סוגיית הוועדה המחוזית, העברת כב"א מהשטח שלו בתוך שטח שדרות לאזור של מד"א ושם בעצם לאפשר שטח שבו אפשר יהיה להקים את התחנה, והתייחסות לגבי מה שאמר פה שי חג'ג' על כל אותם מקלטים שצריך באמת לראות איך מטפלים בהם מבחינת היתרי הבנייה יותר מהר. אחר כך מפיקוד העורף אני רוצה לשמוע התייחסות אחרת לגבי המיגון, אבל זה בתורךְ. בבקשה..
מרדכי כהן
אני אשתדל להיות מאוד ממוקד. אם הייתה מוגדרת אותה הגדרה של מדרגת ביניים, ודאי שלמשרדי הממשלה, בהקשר הזה למשרד הפנים, היה יותר קל. אבל מכיוון שהיא לא הוגדרה הנחת העבודה שלנו שהיא קיימת גם אם היא לא הוגדרה, וכך אנחנו פועלים מול שדרות.
היו"ר מירי רגב
כך המשרד קיבל החלטה?
מרדכי כהן
כך משרד הפנים פועל מול שדרות, תכנית הבראה, שיש בה עקרונות גמישים, ליווי צמוד מאוד של עיריית שדרות בכל ההקשרים. יעיד על זה ראש הרשות, שאנחנו נכנסים לסוגיות שמשרד הפנים לא נכנס אליהן, מול מקורות וסוגיות של שכר ומתנ"ס. כל מה שניתן להגמיש, כדי שהרשות תוכל לתפקד בחירום ובשגרה.

ישנה סוגיה אחת, שראש הרשות הזכיר, בצדק, ואת מודעת לזה, מירי, מכיוון שאת מרכזת את הנושא, סוגיית התשתיות של מים וביוב. כל עוד הסוגיה הזאת לא תיפתר שדרות ורשויות דומות לה ייפלו בין הכיסאות.

לכל יתר הדברים, אני חושב שניתנו מענים הולמים, כולל מהימים האחרונים, אותו מענק מיוחד. ייאמר לזכותה של שדרות, שהיא ניסתה לקדם את המהלך הזה, שראש הרשות חשב על שדרות ועל עוטף עזה וכל המהלך היה משולב, לתת מענה לשדרות ולמועצות האזוריות וכך היה, בסופו של דבר המענה הוא מענה כולל. זה יקרה בפועל בימים הקרובים, אני חושב שזה יסייע מאוד לשדרות גם בשוטף, כי צריך להבין מה המציאות בשדרות, חירום חירום, אבל בסופו של דבר צריך שכר ומי, הדברים הכי אלמנטאריים, הכי בסיסיים לא מתקיימים, או עלולים לא להתקיים, וזאת הדאגה שלנו, לאפשר לשדרות חירום ושגרה וכך זה נעשה.
היו"ר מירי רגב
אתם גם במשא ומתן עם ראש אגף התקציבים בעניין הזה?
מרדכי כהן
אני חושב שהמאמצים של הימים האחרונים הושלמו. כולנו יודעים מה המספרים, אלה סדרי גודל של 10 מיליון שקל נוספים לשדרות, שבחלקם מענק ביטחון - - -
דוד צור
תאגיד המים שלהם - - -
אלון דוידי
אין לנו תאגיד מים.
מרדכי כהן
זו סוגיה אחרת, דוד. שדרות לא מתואגדת, המשמעות היא שהתשתיות בשדרות הוזנחו שנים. רק הפחת, רק פחת המים ששדרות סובלת, מתגלגל מיד לגירעון והיא נמצאת בלופ בלתי אפשרי. עד שהנושא הזה לא יוסדר או שהיא תתואגד, או שיימצא פתרון חילופי - - -
דוד צור
אבל מה התכנון לגביה? עם מי היא אמורה להתאגד?
מרדכי כהן
עד סוף השנה אמור להיות פתרון לדבר הזה.
היו"ר מירי רגב
תיכף אני אתן התייחסות לעניין הזה.
מרדכי כהן
מכיוון שמירי מרכזת את זה, עדיף שהיא תתייחס לזה. כרגע הוקם איזה שהוא צוות בין תשתיות לאוצר לנסות למצוא מענה כולל לאותן רשויות שלא מתואגדות. 38 שלא מתואגדות.
היו"ר מירי רגב
כרגע הם מנסים להשפיע על אותן רשויות בזה שבעצם לא מעבירים להם את אותם מענקים. אני לא מוכנה שזה יהיה קשור אחד לשני.
מרדכי כהן
לא, במקרה של שדרות, שדרות הוחרגה. במסגרת תכנית ההבראה ניתן לה אותו מענק.
דוד צור
שדרות זה לא רחובות.
היו"ר מירי רגב
נכון.
מרדכי כהן
אבל לא לכל הרשויות.
היו"ר מירי רגב
לכן אנחנו נקרא בעניין שדרות, כמו שאני אחריג אותה בעניין השיטור העירוני, היא היחידה שאני אחריג אותה המושב הזה, לאשר אותה בעניין שיטור עירוני, כך צריך - - -
מרדכי כהן
היא הוחרגה.
היו"ר מירי רגב
אז צריך לוודא שזה קורה. אם היא הוחרגה, לדעתי לשר הפנים - - -
מרדכי כהן
היא הוחרגה ולגבי ביוב כבר יש התחלה של - - -
היו"ר מירי רגב
לדעתי לשר הפנים יש מערכת יחסים מאוד טובה עם האוצר והוא יכול לבדוק אם היא הוחרגה מדוע זה לא קורה.
מרדכי כהן
אני אומר לך קצת עובדות, ביוב כבר התחיל - - -
היו"ר מירי רגב
אז למה זה לא קורה?
מרדכי כהן
זה כבר קורה בפועל. מה שאלון אמר זה מעבר לאותם 6.5 מיליון ששדרות נהנית, הוא רוצה שיהיה פתרון לטווח הארוך בתשתיות.
היו"ר מירי רגב
לטווח הארוך יהיה פתרון תוך חודשיים.
מרדכי כהן
אני מקווה.
היו"ר מירי רגב
הלר, יש לך משהו?
אבי הלר
דברים פשוטים. העניין של הקמת תחנת כיבוי אש, הדבר קודם כל מתחיל בוועדה המקומית אצל אלון פה, אבל אם משרד הביטחון או מערכת הכבאות מגישה מחר בבוקר תכנית בבקשה להיתר והתכנית נמצאת, ההיתר בידיו של אלון. במקרה אחר מקסימום זה יגיע לוועדה מחוזית, אני מניח שאם - - -
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אז בואו תתנו על העניין הזה יותר גז.
אבי הלר
לגבי הנושא של הממ"דים, לגבי היתרי בנייה לממ"דים למבנים ישנים שאין להם היתר במקור. זה נושא חדש, נחשפנו, ניקח את זה לידינו, ננסה למצוא פתרון.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז, אז אנחנו גם נוציא את זה בסיכום של הוועדה, אבל, הלר, בגלל שאני יודעת ומכירה את העבודה שלך פה בדרום ואני מאוד מאוד מעריכה את צורת העבודה שלך, אני מבקשת שתיתנו לזה פתרון מהיר כמה שניתן לסוגיה הזו.

חבר הכנסת פייגלין, בבקשה, ולאחר מכן המשרד להגנת הסביבה.
משה זלמן פייגלין
תודה, גברתי יושבת הראש, אדוני ראש העיר. קודם כל באמת אני חושב שכל הוועדה מגיעה לכאן מאוחדת מתוך מטרה, אל"ף, להזדהות, ובי"ת, לפתור בעיות טכניות. טוב עשית, גברתי, שהורדת אותנו לכאן ואין ספק שהדבר חשוב ביותר.

אבל כשאני מקשיב לדיון הטכני וכיצד נוסיף ממ"דים איפה שצריך וכיצד נפתור את בעיית המיגוניות פה והמיגוניות שם, אני נזכר במילים של ביאליק, אחרי פרעות קישינב, שאמר 'השמש זרחה והשיטה פרחה והשוחט שחט'. אז עוד פעם נופלים קסאמים על שדרות ועוד פעם, בשיטת המיגוניות ובשיטת הממ"דים השיטה, שיטת המיגון, פורחת, והשוחט החמאסי ממשיך לשחוט. כלומר מצד אחד יש כאן רצון גדול, מצדי ואני בטוח שמצד כל הנוכחים, לעזור מבחינה טכנית, אבל מצד שני הרצון לדידי, חבר הכנסת צור, לברוח אל הנושאים הטכניים הטקטיים ולהימנע מהתמודדות עם הבעיה האסטרטגית תביא לכך שהשוחט ימשיך לשחוט.
דוד צור
אבל נראה לך שעם ראש העיר ועם התושבים נפתור את הבעיה האסטרטגית?
משה זלמן פייגלין
כן, בהחלט. ראש העיר מבין בדיוק מה קורה כאן. אני לא בטוח שבירושלים מבינים מה שמבינים כאן בשדרות. ועוד מעט נעבור למיגוניות בבאר שבע ומיגוניות בתל אביב ונמגן את כל המדינה לדעת ואולי נחפור את תל אביב אל מתחת לקרקע והכול ייפתר.
דוד צור
אבל זה מה שקורה לנו, שכולם מבינים באסטרטגיה ובסוף שכחנו - - - הרמה הטקטית.
היו"ר מירי רגב
חבר הכנסת צור, תאפשר לחבר הכנסת פייגלין להביע את דבריו.
משה זלמן פייגלין
אני רוצה לומר לך דבר אחד, ידידי, באמת ידידי חבר הכנסת צור, אני מודה לך שהרמת לי להנחתה. לפני 20 שנה אני עצרתי את כל המדינה כדי למנוע את זה. אז אני יודע, ידעתי להתריע ואני גם יודע מה הפתרון, אני ידעתי מה שלא ידעו בירושלים וגם היום אני יודע מה הפתרון. כן, כאן יודעים הרבה יותר טוב מאשר בירושלים מה קורה, דברים שרואים מכאן משם כבר אף אחד לא יראה. דברים שמי שראה והיה מוכן לספוג את כל הביקורת ואת כל ההשפלות וגם את המעצרים כשהיה צריך, כדי לנסות למנוע את הדבר הזה, אף אחד אחר לא יראה.
דוד צור
זו הממשלה שלך ושלי.
משה זלמן פייגלין
זו הממשלה של כולנו, אבל הממשלה כולה וכל ממשלות ישראל ב-20 השנים האחרונות, דוד, שבויות בתוך המדמנה הקונספטואלית הזאת של הסכמי אוסלו - - -
דוד צור
כן, אבל פוליטיקה יש לנו זמן לעשות בירושלים.
היו"ר מירי רגב
אנחנו נעשה את זה במליאת הכנסת.
דוד צור
באנו לעזור להם, לא באנו - - -
משה זלמן פייגלין
גברתי, משקל נגד הדברים שנאמרו קודם.
דוד צור
מה זה פה, מרכז הליכוד?
משה זלמן פייגלין
לא, זה לא מרכז הליכוד - - -
דוד צור
באנו לעזור, לא באנו - - -
משה זלמן פייגלין
נכון, באנו לעזור, אני עכשיו עוזר.
היו"ר מירי רגב
למה כל פעם שמתווכחים זה ישר מגיע למרכז הליכוד? מה כל כך רע במרכז הליכוד?
דוד צור
הכול נהדר.
היו"ר מירי רגב
אנחנו אומרים שצריך להיכנס בחמאס, מה זה קשור למרכז הליכוד? מילא לשמוע את זה מזנדברג, אבל ממך, צור?
דוד צור
עם כל הכבוד לכל הדוברים - - -
היו"ר מירי רגב
למה כל דבר לדחוף את מרכז הליכוד? מה רע במרכז הליכוד?
דוד צור
אם יורשה לי - - -
דוד צור
אתם יכולים לחבר את כל מה שכולכם נכנסתם בחמאס, עדיין לא תגיעו לעשירית ממה שאני אישית נכנסתי בחמאס, אז אל תלמדו אותי מה זו טקטיקה. באנו לפה להזדהות ולסייע ולא הצלחנו עדיין להשמיד את הטרור. אז אנחנו באנו לעזור. אין לי בעיה, אתם רוצים לדבר פוליטיקה נדבר פוליטיקה - - -
היו"ר מירי רגב
חברת הכנסת זנדברג אמרה את עמדתה, רוצה חבר הכנסת פייגלין להביע את עמדתו.
דוד צור
סליחה, לא ראיתי את דני. יש פה יותר מ-10%.
היו"ר מירי רגב
דני עכשיו הוא לא - - - חכה, עוד לא הגענו אליו.
דוד צור
לא, דילגתי עליו.
משה זלמן פייגלין
אני לא מבין בטקטיקה, אתה צודק. אני כנראה לא מבין שום דבר בטקטיקה, אבל אני כנראה קצת מבין באסטרטגיה וזה בדיוק מה שחסר כאן.
דוד צור
לא אמרתי שאתה לא מבין, משה.
משה זלמן פייגלין
אני רוצה לסיכום, גברתי, שכל עוד לא נצליח להפוך כיוון ב-180 מעלות, כל עוד לא נדע לצאת מתוך המדמנה של אוסלו, לא נוכל להתנקות מהבוץ הזה שעלינו ולא נוכל לבוא עם פתרונות אמיתיים. אני למשל מתנגד לכניסה לעזה, בשביל מה להיכנס, כדי לצאת למחרת? אם זו לא ארצנו, אנחנו לא יכולים לנצח ואין לנו מה לחפש שם. בשביל מה? בשביל שבטעות ייהרג ילד ויהיה לנו עוד גולדסטון? כל עוד באופן מהותי לא נדע להגיד 'אוסלו היה טעות', כל עוד כאן, אדוני ראש העיר, מילת ביקורת, כל עוד כאן בעיר הזאת אתה מקבל בכבוד את האיש האחראי יותר מכל לטבילתה של מדינת ישראל בתוך הקונספציה הזאת, הנשיא פרס, אתה לא יכול לצאת מזה, אתה תקוע בתוך אותה קונספציה. תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, חבר הכנסת פייגלין.

אני מבקשת מהמשרד להגנת הסביבה באופן קצר לתאר את האתגרים שיש כאן בשדרות, כיצד המשרד להגנת הסביבה מתכוון לטפל בהם ולאחר מכן נעבור לחבר הכנסת אלי ישי.
גיא סמט
אני חושב שיש הרבה אתגרים, אבל הבעיה הספציפית שהעלה ראש העיר היא הבעיה המהותית ביותר, היא בעיה של שפכים, שאזור התעשייה מזרים היום את השפכים ואין מערכת איסוף שמובילה למתקן טיהור שפכים, השפכים זורמים בתוך הנחל שעובר בתוך היישוב, גולשים למערכת הניקוז העירונית ומשם יוצאים עוד הפעם לנחל שהוא יובל של נחל שקמה. למעשה אנחנו צריכים לעצור את התעשייה, כי אתה לא יכול להמשיך עם שפכים שזורמים, והשפכים זורמים באמצע היישוב.
היו"ר מירי רגב
התעשייה שנמצאת ממול לשדרות - - -
גיא סמט
אזור התעשייה לא מחובר לביוב. אין כאלה מקרים. כלומר אני לא מכיר בדרום מקרה, וישנן רשויות אפילו יותר חלשות, הרשות היא בדירוג למ"ס 4, אם אני זוכר, אפילו בדירוג למ"ס 1 אין לי את זה, ברשויות באמת כושלות אין כזה דבר. מצד אחד אני מסתכל על ראש רשות שהוא נמרץ ורוצה ומדבר איתי ומנסה לפתור את הבעיה, מצד שני הבעיה לא נפתרת.
היו"ר מירי רגב
איך היא אמורה להיפתר?
גיא סמט
היא אמורה להיפתר על ידי זה שהרשות תשקיע, או באמצעות, כמו שראש העיר סקר קודם, תאגידים, או באמצעות קבלת כספים ממשרדים אחרים. בסופו של דבר תפקידי, מה שהמחוקק הטיל עליי, זה להגיע לאותה נקודה ולראות האם מערכת השפכים מתקיימת כמו שהיא צריכה להיות או לא מתקיימת מערכת שפכים.
היו"ר מירי רגב
כן, אבל גם להגנת הסביבה יש כסף, תשאל את השר שלך. הוא היה אצלנו לא מזמן והוא אמר שיש קרן למגזר הערבי, שזה חשוב וזה טוב ועודדנו את זה, והוא אמר שיש קרן לעוד מגזרים, אז מה הבעיה שהשר שלך יגיד שיש כאן בעיה אמיתית וגם הגנת הסביבה תוכל להשקיע כסף בעניין הזה?
גיא סמט
זה נכון שלמשרד להגנת הסביבה יש קרן ניקיון. קרן ניקיון מתעסקת בתחום הפסולת, על פי החקיקה, ובזה עיקר תקציבו של המשרד. אני הייתי גם סמנכ"ל למינהל במשרד, אני מכיר קצת את המשרד ותקציבו, אבל בסופו של דבר התקציבים האלה, מי שממונה, יש מנהלת ביוב ארצית, יש משרד התמ"ת שגם אחראי על אזורי תעשייה, זו האחריות שלהם על פי החוק ולדעתי צריך לפתור את הבעיה הזאת, הבעיה הזאת לא יכולה להימשך.
היו"ר מירי רגב
אני גם חושבת שלשר שלך יש מה לעשות, הוא מתגורר פה, הוא יודע מה קורה פה ובהחלט הגנת הסביבה, כדי לתת איכות חיים טובה יותר, בדיוק כמו שהיא הולכת ועושה את זה עם מחזור ודברים אחרים במגזרים אחרים, שהם חשובים ואנחנו בעד זה ואנחנו מקיימים על זה דיונים נקודתיים במשרד הפנים והגנת הסביבה בוועדה שלנו, הגנת הסביבה והשר יכול לתת לפה מענה. אם הבעיה פה כל כך חמורה הוא צריך גם לשים כסף מכיסו לעניין הזה. אנחנו נעביר את זה בסיכום.

חבר הכנסת אלי ישי, בבקשה, ולאחר מכן המשרד לביטחון פנים.
אליהו ישי
טוב, יישר כוח, באמת הגעתם לפה, כל הכבוד. אני רוצה לחזק גם את ראש העיר, תושבי העיר והעוטף וראשי הרשויות שם, שעושים עבודה ומתנהלים במהלך השנים האחרונות באמת לא באופן פשוט. זה ממש לא קל, אבל הם מתנהלים בגבורה ועושים את מה שצריך לעשות. אני מכיר את האזור הזה לא רק בביקוריי פה כשר הפנים וכשר התמ"ת. - - - לחוש ולחוות את התחושה הקשה של התושבים פה. הייתי פה גם כחבר ממשלה בקבינט במבצעים 'עופרת יצוקה' ו'עמוד ענן' והקו צריך להיות ברור, כשפה אין שקט גם שם אין שקט. נכון שאיפוק זה כוח, אבל לפעמים אנחנו מפרשים את האיפוק כחולשה. לא יכול להיות שפה יהיו כל הזמן סבבים ואנחנו נבוא ונגדיר שאיפוק הוא כוח. איפוק הוא כוח כשאנחנו יודעים לממש את כושר ההרתעה שלנו. כשאנחנו לא יודעים לממש את כושר ההרתעה שלנו אז האיפוק הזה הופך לחולשה. צר לי שהממשלה להערכתי די משותקת, בגלל המרכיב הקואליציוני שלה, לכן עדיין לא נעשה דבר וחצי דבר. מכל מקום הסיוע של משרדי הממשלה השונים, שאני גם מכיר את זה מקרוב, הוא סיוע חשוב.
היו"ר מירי רגב
אז אתה בעד המשך אי התגובה לפעילות החמאס?
אליהו ישי
לא, ממש לא.
דוד צור
לא, הוא בעד הרחבת הממשלה. גם אני, אלי, תבוא.
אליהו ישי
אני ישבתי בממשלות ישראל לא מעט שנים, גם בסבבים של 'עופרת יצוקה' וגם ב'עמוד ענן'. איפוק זה כוח כשאתה מחזק את כושר ההרתעה. כשאתה לא מחזק כושר הרתעה אז איפוק זה לא כוח, זה מתפרש כחולשה, ולכן כשפה אין שקט גם שם לא יהיה שקט וחייבים לפעול להחזיר את השקט. גם ב'עופרת יצוקה', לאחר מכן היה לנו שקט. איך כתוב 'ותשקט הארץ 40 שנה', אם לא 40 שנה אז כמה שנים גם חשוב. אחרי 'עמוד ענן' היה שקט של כמה שנים. לא יכול להיות שפה תהיה אש ושוב אש ושוב אש ואין פה שקט ושם יהיה שקט. הקבינט צריך לקבל החלטה. לצערי הרב יש לי איזה שהיא תחושה של ממשלה משותקת בגלל המרכיב הקואליציוני שלה. מכל מקום הממשלה חייבת לקבל החלטה ויפה שעה אחת קודם. חטפו שלושה חיילים, גם הרגו אותם וגם הטרור פה משתולל ולכן צריך לפעול באופן מיידי.

הפעולות שמתבצעות על ידי הממשלה, אני מברך אותן, גם על העמידה האיתנה וההנהגה של העיר בשעות הקשות האלה, וגם אותך, מירי, שיזמת פה את הדיון הזה. את יוזמת ותזמי עוד דיונים בהמשך, על מנת לסייע לתושבים. מצד שני, הוויכוח הענייני האסטרטגי צריך להיות בקבינט, בממשלה, בחוץ וביטחון בכנסת, במליאה של חוץ וביטחון וכדומה, אבל אין ספק שאי אפשר להשאיר את התושבים ככה חשופים. יש תחושה, של תושבי שדרות והעוטף, שאם זה היה בתל אביב לא היה שקט. אז כן הייתה פעילות, אז כן היו עושים משהו. תחושה כזאת, אני לא יכול לומר שהיא לא הגיונית, שהיא לא סבירה, לצערי הרב יש הרבה היגיון בתחושה הקשה. תודה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, חבר הכנסת אלי ישי, ידידי, שגם עשינו כמה שיתופי פעולה מאוד מבורכים במהלך המושב האחרון.
אני מבקשת את התייחסות המשרד לביטחון פנים, לאחר מכן משרד האוצר בכל היבט הפיצוי ופיקוד העורף. לאחר מכן אנחנו יוצאים לסיור.
דני שחר
אני אקריא לכם - - - ביקשתי שיכינו לי תכנית בתוך התקציב שלי בתקצוב - - - הראיתי לה את האס.אמ.אס, מתוך התקציב שלי לטובת הקיץ, פנאי וכו'. זה יבוא מהתקציב שלי, אני אעביר בצינורות שלי ושם כבר יושבים על המדוכה, זה כסף שמהר מאוד יגיע באמצעות 'עיר ללא אלימות'. אני עם ראש העיר בקשר מיום כניסתו לתפקיד, אני באמת מגיע לכאן כל סיבוב, אם אני לא במילואים אז אני מגיע לפה כל סיבוב. אני חושב ששיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון פנים הוא טוב מאוד.

הייתי כאן גם אחרי האירוע באזור התעשייה. שני דברים. אל"ף, אנחנו הכנו תכנית מהירה מאוד עם אנשי מקצוע לגבי הכנת מערכת מצלמות וכו'. לך ולראש העיר אני אומר, מה שזה עושה באשקלון, באופקים, בבאר שבע, המערכת הזאת, בהגעה מהירה של כוחות הביטחון לנקודות האירוע, כל המצלמות של 'עיר ללא אלימות' זו מהפכה. פה כבר יש תשתית מצוינת.
היו"ר מירי רגב
אבל צריך עוד מיליון ₪ כדי לסגור את זה.
דני שחר
1,300,000. אז אני יודע שעכשיו מוציאים הצעת מחליטים כדי לסכם את זה. ברגע זה יאושר - - -
היו"ר מירי רגב
הצעת מחליטים בממשלה?
דני שחר
כן, בממשלה. ברגע זה יאושר אנחנו מחר בבוקר יכולים לעבוד. אותו כנ"ל לגבי השיטור העירוני. ברגע שגברתי תאשר או תחריג את שדרות - - -
היו"ר מירי רגב
אז אני כבר מודיעה לך, תעביר צו שיטור עירוני לשדרות בלבד, ותעביר את כל השאר, אני רוצה לבחון אותם לגבי המושב הבא. שדרות הם היחידים שאנחנו נאשר אותם כרגע.
דני שחר
בהחלט. אני הייתי כאן ביום חמישי האחרון, סגרתי עם המשטרה המצוינת שיש פה ובכלל וברגע שזה יאושר, אנחנו יכולים לצאת לדרך במיידי.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. מה עם הבטחת מוסדות?
דני שחר
את מדברת על מוסדות חינוך?
היו"ר מירי רגב
כן.
דני שחר
זה לא בחצר שלנו.
היו"ר מירי רגב
אז של מי אבטחת מוסדות חינוך?
אלון דוידי
לא, זה ביטחון פנים. זה מאטצ'ינג.
דני שחר
מאטצ'ינג של משרד החינוך, זה לא אנחנו.
היו"ר מירי רגב
לא, אבטחת מוסדות, יש היבט של משרד לביטחון פנים.
אלון דוידי
החשב המלווה מבקש ממני עכשיו לקצץ. מזל שעמדנו בפרץ והנה עכשיו אנחנו עוברים את התקופה הזו. אני לא אוכל לעשות את זה לאורך זמן אם לא יבטלו את המאטצ'ינג של ה - - -
תמר זנדברג
המאטצ'ינג של מי?
היו"ר מירי רגב
לא, של המשרד לביטחון פנים. הם רוצים מאטצ'ינג בעניין של אבטחת מוסדות.
תמר זנדברג
מאטצ'ינג עם מי?
היו"ר מירי רגב
העירייה.
תמר זנדברג
העירייה נותנת את הרוב?
היו"ר מירי רגב
לא, העירייה נותנת 36%.
דני שחר
אני אבדוק את זה ואני חייב תשובה.
אליהו ישי
צריך להחריג את שדרות. במקרים האלה גם בעבר זה נעשה, צריך להחריג את שדרות מהמאטצ'ינג הזה. או לפחות לצמצם אותו, שיוכלו לעמוד בזה.
קריאה
דרך אגב, יש יישובים בארץ שלא נמצאים במצב שלנו והם ממומנים 100%.
היו"ר מירי רגב
איזה? תגידו.
קריאה
אני יושב עם קב"טי מוסד, אני במקרה אחראי גם על הנוסח ואני יודע על קב"טים. אני לא רוצה עכשיו ל - - -
אליהו ישי
שווה לבדוק את זה.
היו"ר מירי רגב
אז אני אבקש גם בסיכום הוועדה ואני מבקשת לתת לי תשובה על העניין הזה של אבטחת מוסדות. את המאטצ'ינג לצמצם להם, אם אפשר, כמו שגם אמר פה אלי ישי, אני חושבת שזה נכון ממש להחריג אותם בעניין הזה.
תמר זנדברג
מה לגבי המועצות האזוריות מהבחינה הזו?
היו"ר מירי רגב
לא העלו את זה פה, אז אני לא יודעת להגיד לך.
תמר זנדברג
לא, המועצה היחידה ששמענו כאן זה בעצם מועצה שמחוץ לטווח, השאלה על המועצות שבטווח.
אלון דוידי
אנחנו לא מחוץ לטווח, אנחנו רק לא מוגדרים יישובי עוטף.
תמר זנדברג
כן, התכוונתי מחוץ לטווח הטריטוריאלי, לא מחוץ לטווח ה - - -
היו"ר מירי רגב
הלאה, משרד האוצר.
תמר זנדברג
רגע, מישהו יודע פה? לגבי המועצות האזוריות, מה קורה שם במיגון, שמעתי היום בבוקר שיש יישובים שלא ממוגנים בכלל.
אלון דוידי
אין דבר כזה.
תמר זנדברג
השאלה על מוסדות חינוך.
אלון דוידי
בעוטף אין דבר כזה. אני מציע, חברת הכנסת, אנחנו נשמח מאוד, באמת, עכשיו עזבי כל מה שדיברנו לפני כן, אני מאוד מכבד, לא הבנת אותי ב - - - אני אמרתי בעניין הפסקת אש, קודם כל שבהפסקת אש נבוא מתוך מוצא של כוח, אנחנו לא מרגישים מוצא של כוח - - -
תמר זנדברג
רק שתבין, אתה זכאי לעמדה הפוליטית שלך, אבל גם אצלך פה אתה יכול לשמוע - - -
אלון דוידי
לא קשור לעמדה הפוליטית או לא עמדה פוליטית - - -
תמר זנדברג
לא, זאת בדיוק עמדה וזה בסדר.
אלון דוידי
רגע, רגע, רגע.
תמר זנדברג
אני שומעת אותך.
אלון דוידי
מכיוון שאנחנו נמצאים במציאות הזו, גם לפני שהייתי פה ראש עיר אני גר פה 18 שנה, לא נולדתי פה, נולדתי בבאר שבע, באתי לפה, עיר מקסימה, אנחנו מזמינים אתכם, את כולכם, יש פה אנשים שכבר שנים נמצאים באזור. חברי כנסת, אני למשל הכרתי את פייגלין כששבתתי רעב מול הבית של עמיר פרץ, 10 ימים, נראיתי הרבה יותר נחמד, אלי ישי הוא אזרח כבוד של העיר שלנו על כל מה שעשה למען האזור, אני באמת מזמין אותך לסיור של כמה שעות בעיר שלנו ובעוטף עזה. אנחנו ניסע, נסתובב, נרד אל המקומות, ניפגש עם תושבים. אני אשמח מאוד לשמוע - - -
תמר זנדברג
בשמחה רבה. אנחנו פה לא בפעם הראשונה ולא בפעם האחרונה.
אלון דוידי
לכן אני אומר, אנחנו נשמח מאוד שנעשה את זה - - -
היו"ר מירי רגב
אז היינו בגן הילדים, נכון? היה סיור בגן הילדים.
תמר זנדברג
אני אמרתי, אני לימדתי כאן 9 שנים. היום בבוקר הייתי ב - - - וזו לא פעם ראשונה שאנחנו פה בעוטף, אני שואלת בגלל ששמעתי שיש במועצות האזוריות קיבוצים ומושבים שלא ממוגנים.
אלון דוידי
התשובה היא שיש פערים. יש פערים.
תמר זנדברג
אז רציתי לשאול האם אותו דין של המאטצ'ינג ושל התקדמות התכנית, האם חל גם במועצות האזוריות?
אלון דוידי
התשובה היא פשוטה. יש דברים שאנחנו פועלים כרשות אחת, כעוטף, ויש דברים שאנחנו פועלים כל אחד לפי - - - למשל אני עכשיו דוחף, היה פה שר האוצר בשבוע שעבר, הולכים להקים מעונות סטודנטים בשדרות, כתפיסה ומענה אזרחי. גם אם יש לי חילוקי דעות עם יאיר לפיד מה המענה המבצעי, לפחות אני יודע שאת הדבר הזה, אנחנו נביא לשדרות עוד 300-400 סטודנטים וזה יחזק אותנו. אנחנו נשמח מאוד, בקיצור, לעשות את הסיור הזה.
היו"ר מירי רגב
משרד האוצר, בבקשה. פיצויים, האם הגיעו אליכם בקשות של שדרות ואחרים לגבי פיצויים? איפה זה עומד?
רמי יצקן
אני סגן מנהל מחלקת הפיצויים של מס רכוש, זה לא הכובע הכללי של האוצר, זה יותר סביב הנושא של הפיצויים ספציפית. בעקבות ההסלמה משבוע שעבר תגברנו את הצוותים שלנו, יש לנו פה מוקד קבוע בשדרות שנמצא בסנטר של פרץ בוני הנגב. איישנו אותו כמובן, הגיעו לכאן צוותים. כל נזק, כל אירוע שקורה, כל נפילה, מיד הצוותים שלנו מגיעים למקום. עד היום טיפלנו בחמישה בתי עסק, מפעלים, שנגרם להם נזק ישיר, המפעל המשמעותי יותר ששם קרתה גם שריפה, זה דנבר צבעים. אנחנו בתהליך ש - - -
היו"ר מירי רגב
אתם בתהליך של התשה? אתם מתישים אותו או אתם בתהליך של הבנה איתו?
רמי יצקן
ממש לא. את יכולה להתרשם ממנו, אני חושב, רק ביום חמישי היינו אצלו, הוא קיבל מקדמה בסך מיליון שקל. יש מהנדסים ושמאים שמלווים אותו יום יום, אין יום שאנחנו לא נמצאים אצלו.
היו"ר מירי רגב
אני מקבלת שהם מותשים.
רמי יצקן
ממש לא. אני לא שמעתי את זה ממנו.
היו"ר מירי רגב
שסופרים להם את מספר השלבים, שני שלבים יש פה? אז ניתן לכם שניים במקום להחליף את כל התריס.
רמי יצקן
את מדברת על המפעל כרגע?
היו"ר מירי רגב
אני מדברת באופן עקרוני, שההתנהלות מולכם היא התנהלות מתישה והתנהלות שעכשיו אני בכלל צריכה להוכיח שתקפו אותי, כאילו לא רואים את זה.
רמי יצקן
ממש לא. אני לא מכיר אמירה כזאת, לא שמעתי מאף ניזוק שזו הגישה. להיפך, הגישה היא מאוד לבוא לקראת ולסדר כמה שיותר מהר את הדברים. אני חושב שגם ראש העיר יודע את זה, ליווינו אותם ביום חמישי פה בסיור בכל הנזקים.

אז לצורך העניין, עוד פעם, מבחינת סקירה, חמישה בתי עסק, שניים מהם כבר זכו למקדמה שתאפשר להם חזרה לשגרה. כל השלושה - - -
משה זלמן פייגלין
שאלה ספציפית לגבי אותו מפעל, אתם מנסים לגרום לו לפתוח את המפעל מחדש?
רמי יצקן
בהחלט כן.
משה זלמן פייגלין
במה זה בא לידי ביטוי?
רמי יצקן
זה בא לידי ביטוי בכך שהוא כבר השמיש שלוש מכונות, אנחנו מאפשרים לו - - -
היו"ר מירי רגב
כן, הוא אומר שכבר נתנו לו מקדמה.
רמי יצקן
מקדמה משמעותית, יש לו מלווים, הוא כבר ניקה חצי מהמפעל ובשבוע הבא הוא מתחיל לייצר.
היו"ר מירי רגב
אני שמחה. אני אומרת לך שזה לא היה ככה בעבר, בסיור האחרון שהיה לנו בשדרות לפני - - - אני לא זוכרת מתי זה היה, זה היה לא היה ככה ואני שמחה שזה השתנה.
טל טורן
צריך להחריג את שדרות בפיצוי לגבי עובדים. אנחנו לא נחשבים כיישוב ספר, לצערי הרב. זאת אומרת שהשכר לעובדים - - -
קריאה
בגלל שלא הוכרז מצב חירום אין שיפוי לעובד בנושא שכר. הוא לא עובד עכשיו, כי המפעל פגוע.
רמי יצקן
אני אמשיך את הסקירה, ברשותכם. יש מספר נזקים לחברת חשמל, רוב הנזקים כבר תוקנו, הם בקשר ישיר מולנו. נזק לתשתיות, שהעלה פה ראש העיר, טופל מולם, הגענו לסיכום איתם על הנזק הספציפי לתשתיות באזור המפעל שנשרף. לגבי הביוב אני מדבר.
היו"ר מירי רגב
מה עם פיצויים של עובדים, זה די דומה לשאלה ששאלה קודם חברת הכנסת זנדברג, עובדים שלא יוצאים לעבודה בגלל צבע אדום.
רמי יצקן
לא יודע, חוק מס רכוש מאפשר פיצוי בגין נזק ישיר. כל מה שאנחנו מדברים כרגע זה נזק ישיר. נזק עקיף, שזה נזק שהוא תוצאה של הפסד או מניעת רווח, משולם רק ליישובי ספר. מאחר ששדרות לא מוכרת כיישוב ספר הפיצוי שניתן בעבר, למשל ב'עופרת יצוקה' וב'עמוד ענן', זה היה רק בעקבות תקנות של הוראת שעה שאפשרה להכיר לפרק הזמן המסוים הזה את שדרות - - -
היו"ר מירי רגב
מי אמור לאחד בעצם את שדרות ל - - -
תמר זנדברג
כלומר אם מחר מבטלים פה את הלימודים, ההורים שנשארים בבית עם הילדים לא מפוצים?
מרדכי כהן
אלא אם כן תהיה הוראת שעה כמו שהיה - - -
רמי יצקן
שר האוצר באישור ועדת כספים.
היו"ר מירי רגב
איזה מנגנון יכול להחריג אותם, מרדכי?
מרדכי כהן
הוראת שעה.
רמי יצקן
שר האוצר באישור ועדת הכספים. עוד פעם, זה לא פתרון פלא, אני חושב, גם מי שזכאי כיישוב ספר לפיצויים, התקנה מדברת על זה שרק פרקי זמן מסוימים של הפסקת פעילות מאפשרים פיצוי על נזק עקיף.
טל טורן
אני חושב שהמפעל עומד בקריטריונים האלה.
רמי יצקן
במקרה הזה כן. במידה שהוא היה יישוב ספר כן.
היו"ר מירי רגב
בקיצור צריך להעביר בקשה מסודרת, גם של עיריית שדרות לעניין הזה, לשר האוצר, וגם אנחנו נעביר בקשה מסודרת של הוועדה להחריג אותה. כל אותם הורים שנשארים בבית, בעקבות העניין של צבע אדום, לא יכולים להישאר לא מתוגמלים בעניין הזה. צריך לראות איך אנחנו עושים את זה, כמובן במינון ה - - - אני מבינה את סך ההוצאות, אבל מצד שני גם צריך להבין את המציאות הביטחונית של האזור.
רמי יצקן
שתי משפחות פונו לבתי מלון, שתי משפחות שנגרם להן נזק ישיר בביתן ועדיין נמצאות בבתי מלון.

סדר גודל של נזקים זה 22 רכבים, נגרם להם נזק, 38 מבנים. נזק זה גם, כמו שאמרתם, תריס, חלון, מבחינתנו זה נזק ונזקים לחקלאות.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אני רק מבקשת שלא תתישו את האזרחים ואת אותם גורמים שמגיעים אליכם. אני אומרת את זה חד וחלק, אני יודעת למה אני אומרת את זה, כל מה שחשבנו - - -
רמי יצקן
אני לא יודע למה אתם אומרים את זה. מי שעובד מולנו - - -
היו"ר מירי רגב
אז אני אפגיש אותך עם כמה מהם.
רמי יצקן
אני אשמח, אני מוכן.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אחרון הדוברים לפני הסיכום, ממשרד הביטחון, נירה, בבקשה, שעושה מילואים, יישר כוח למירה שהגיעה לפה במסגרת המילואים שלה. באמת גאווה גדולה.
נירה שפך
אני לא מייצגת את משרד הביטחון, אני מייצגת את פיקוד העורף. אני באוגדת עזה, אבל אני במקצוע עורף, אני בשני הכובעים, כי אזור עוטף עזה שייך לאוגדת עזה. אני רוצה לפתוח באמירה כללית וחשובה, אני חושבת שעיריית שדרות קפצה מדרגה בנושא תפעול במצבי חירום, במקרה הזה זה סמי חירום, הן מבחינת החוסן והן מבחינת - - - אם אנחנו נוגעים בכל הפרמטרים שאנחנו כנפה בודקים אותם, אם זה בתלונות תושבים, ב - - - באוכלוסייה, אוכלוסיות חלשות, אוכלוסיות מיוחדות, אנחנו מדברים על טיפול טוב ותענוג לעבוד עם העירייה, ואני עובדת כמה שנים וכמה מבצעים.
אני גם חייבת לציין את המנהיגות שלקח ראש העיר כאן ופשוט קרא לכל ארגוני החירום, קרא לכולם אל שולחנו, מד"א, כב"א, משטרת ישראל וצה"ל, ובקטע הזה היה יישור של כלל הגורמים פה. ישבנו בשולחן עגול ותיאמנו בינינו ובגלל זה אני חושבת שהמענה הוא יותר טוב כי כולם יודעים ומסונכרנים - - - בקטע הזה אני חייבת לומר - - -
לשאלתך, אני לא יכולה לענות על הרבש"צים, כי זה בטיפול משרד הביטחון, זה לא טיפול צה"ל, לכן את זה צריך להפנות לשר הביטחון. אני מכירה את הנושא, אבל אני לא הכתובת ולכן עדיף לא להתערב איפה שלא צריך.
תמר זנדברג
אני מציעה שגם זה בסיכום - - -
היו"ר מירי רגב
כן, רשמתי.
דוד צור
זה עלה כהצעה לסדר. לדעתי אני ועמר בר לב העלינו את זה. זה עלה כבר בשבוע שעבר.
היו"ר מירי רגב
לא ראיתי שזה אושר.
דוד צור
זהו, אני לא יודע באיזה דיון.
תמר זנדברג
אפרופו המצב הזה?
דוד צור
לא, אפרופו החדירה שהייתה מעזה וההיתקלות שהייתה שם - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא ראיתי שזה אושר, ההצעה לסדר. אבל בסדר, בואו נעביר מכתב מסודר.
נירה שפך
מבחינת בתי הספר, שהעלה כאן ראש העיר. יש חמישה בתי ספר שהוא דיבר עליהם, שהם עומדים בקריטריונים למיגון. זאת אומרת מבחינת ה - - -
היו"ר מירי רגב
אבל הוא אומר שיש פער.
נירה שפך
מבחינת קריטריונים של פקע"ר הם עומדים בקריטריונים למיגון. אני מתייחסת לשלושת - - - לנושא של המיגון, קודם הצלת חיים ולנושא השני. מה שעלה בעקבות העבודה שעשו בבית הספר בהעמסת מיגון נפגע בית הספר. זאת אומרת התשתיות, זה מה שאני אומרת, מבחינת מיגון המבנה ממוגן, ההשלכות של המיגון הן הבעיה. היה כאן אלוף פיקוד העורף בסיור, אנחנו מה שנקרא ממליצים, מצטרפים להמלצה לבנייה של ראש העיר, העניין הוא שהתקציב נמצא במשרד החינוך. אנחנו יכולים כגוף מקצועי להצטרף להמלצה הזו. זה לגבי בתי הספר.

לגבי הפערים, יש פערים במיגון - - -
טל טורן
סליחה, רגע, תיקון. משרד החינוך נותן 35 מיליון שקל לבניית בתי הספר, המיגון צריך להיות עליכם. זה הוויכוח. הכסף לבית הספר קיים, המיגון לא קיים.
היו"ר מירי רגב
נבדוק את העניין הזה.
נירה שפך
בהינתן תקציב אנחנו נעשה את זה.

בנושא המיגון, אני מדברת כרגע על היום, לא על בכלל, יש פערי מיגון שאנחנו מטפלים בהם כדי לאפשר באמת רציפות תפקודית לתושבים בתקופה של חופש. הבריכה שנפתחה ואין שם מיגון, אנחנו מטפלים.
דוד צור
באזור הבריכה, יש להם מקלטים?
קריאה
יש מיגוניות.
נירה שפך
גם כיסוי - - - כיוון שכמו שאמרתי מקבלים כאן, כל אזרח יוכל לקבל. גם בזה אנחנו מטפלים ואנחנו - - -
היו"ר מירי רגב
טוב. חברים, אני רוצה לסכם. קודם כל אני רוצה לפתוח ולחזק את ידי התושבים וראש עיריית שדרות על העשייה שלו. ראשי המועצות של עוטף עזה, תושבי עוטף עזה, שבעצם ביום יום הם אלה שחווים את החוויות הקשות האלה של צבע אדום, את הפחדים, את הפחדים של הילדים ובעצם החוויות הלא פשוטות שהם עוברים ביום יום. אני מבקשת לחזק גם את ידי המשרדים השונים שהגיעו לכאן היום. אני שומעת גם ממשרד הפנים, משרד האוצר, ששינה את חלק מהתפיסות שלו, המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, המשרד להגנת הסביבה, בסך הכול משרדים שבאו ופועלים ביום יום וכמובן פיקוד העורף.

יש מספר פערים שאני מבקשת לבדוק אותם. האחד, הפער של 70 מיליון שקלים, מיגון של ארבעת בתי הספר, גם משרד החינוך וגם פיקוד העורף. זה שאין תקציב זו לא אמירה. בסדר, אין תקציב, עכשיו צריך לראות כיצד מסייעים, כי בסוף שדרות כאן עומדים במרכז העשייה. אז אנחנו רואים כמה הם חוטפים רק בשבת האחרונה. צריך לראות איך ממגנים את בתי הספר, אבל צריך לפתור את זה.

בנושא המיגון, אני חושבת שזה הנושא היחידי שעלה, נכון? פערי מיגון בבריכות, בעיריות ובמועצות. אני חושבת שפיקוד העורף צריך לתת איזה שהוא מענה של מקלט מסוים קרוב לעירייה, שאפשר להתנהל שם. אני לא יודעת אם יש מקום כזה, שאפשר להקים חדר מצב כמו באשדוד, שזה באמת דבר מדהים, יש אירוע, יכולים לשבת שמה כולם במשך כמה ימים ולנהל את העיר כולה. זה פה. אבל אני אומרת, ראש עיר שרוצה לרדת מהעירייה יחד עם הבכירים שלו כדי לקבל החלטות מה עושים ואיך עושים, לפחות צריך איזה שהוא מקלט או מבנה סמוך, גם במועצות עוטף עזה, ואת אותו אזור למגן, כדי ששם יוכלו לקבל מענה. אין כוונה עכשיו שזה יהיה איזה מתחם גדול וענק, אבל בהחלט מתחם שיכולים ראש העיר וראש המועצה לתת פתרון נקודתי לעניין שעלה.

המנכ"ל, עלו עוד נושאים בנושאי המיגון שאני צריכה להתייחס אליהם?
טל טורן
יש פערי מיגון של מיגוניות, שחסרות ב - - -
קריאה
זה מטופל.
היו"ר מירי רגב
זה לא עלה פה.
טל טורן
זה עלה. הבריכה, למשל.
היו"ר מירי רגב
אבל דיברתי על הבריכה ועל ה - - -

לגבי ביטחון פנים. אז קודם כל אני מבקשת, לאה, שגם יעבירו לנו את השיטור העירוני, כל מי שהם רוצים והדיון היחידי שנאשר והצבעה זה יהיה שדרות, נחריג את שדרות. הדבר השני, מיליון ₪ לטובת טכנולוגיות. אני מבקשת תשובה של המשרד לגבי כב"א, אני מבקשת גם מעורבות שלכם, בשטח שהוועדה המחוזית ומשרד הפנים ייתנו לטובת העברת כב"א.

הדבר הנוסף, אני מבקשת לדעת מה קורה עם המאטצ'ינג, לצמצם את המאטצ'ינג, להחריג בעצם את המאטצ'ינג של שדרות בכל מה שקשור לאבטחת מוסדות. אני מבקשת גם לקבל התייחסות מסודרת של המשרד לביטחון פנים.
תמר זנדברג
כולל מועצות אזוריות.
אבי הלר
רציתי רק משפט אחד, הערה למה שאמרת לגבי תחנת הכיבוי, מירי, לעשות הבחנה בין החלק התכנוני ועצם הפעולה על הקמת התחנה פיזית. אני חושב ששם צריך לא מעט כסף, להקים תחנת כיבוי.
היו"ר מירי רגב
בסדר, אבל קודם כל שניתן היתר לשטח, הרי יש לנו כבר כמה תחנות כב"א שנבנו ללא היתר ועכשיו עוד ירצו להרוס אותם, כל הכסף שהוציאו. אנחנו הרי מכירים את הבירוקרטיה ואיך שזה עובד, קודם כל תסגרו את השטח, ועדה מקומית פה תסגור את כל העניינים מול ועדה מחוזית, אם תוך שבועיים אתם לא רואים התקדמות של העניין, נא להעביר את זה לוועדת הפנים, אנחנו נבדוק איפה זה עומד.

נושא משרד הפנים. בסך הכול אני רואה ששיתוף הפעולה הוא מצוין, מרדכי, וזה טוב. שמעתי את זה גם משי חג'ג', אני מקווה שזה גם לגבי כל המועצות בעוטף עזה.
מרדכי כהן
כולן.
היו"ר מירי רגב
אני שמחה לשמוע את זה ויישר כוח.
אבי הלר
בנקודה הקודמת, ההנחיה היא לקדם את זה דרך האוצר, כי זה ששדרות היא לא עיר ספר וצריך למצוא איזה שהוא פתרון זמני זה לא המאטצ'ינג, זו נקודה נוספת.
היו"ר מירי רגב
תיכף, זה לא קשור אליכם, אבל גם אתם יכולים לעזור בלהוציא מסמך מסודר במשרד האוצר - - -
אבי הלר
כן, ברור, אני רק רוצה שזה יהיה מאוד ברור. כי זה כבר נעשה, בעצם את פונה למשרד האוצר להוביל מהלך כזה שוב.
היו"ר מירי רגב
אבל גם אתם יכולים לפנות למשרד האוצר, גם בעניין הביוב וגם בעניין ה - - -
אבי הלר
אנחנו נעשה את זה.
משה זלמן פייגלין
מירי, אנחנו יכולים להמליץ להכריז כאן מצב חירום?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת.
משה זלמן פייגלין
יכול להיות שיש כאן מצב חירום?
היו"ר מירי רגב
אין לי מושג והיועץ המשפטי איננו כאן.
תובל צ'סלר
זה אני. לא, זה הממשלה. הממשלה - - -
היו"ר מירי רגב
לא, בסדר, אבל האם הוועדה יכולה להמליץ? הוועדה תמיד יכולה להמליץ.
משה זלמן פייגלין
אולי אפשר להגיד לממשלה, שהגיע הזמן להכריז - - -
היו"ר מירי רגב
תיכף נבדוק את זה. אני ארשום לי את זה.
דוד צור
אני חושב שצריך לאמץ את ההחלטה הקודמת של מדרגת הביניים.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה דווקא ללכת על מה שחבר הכנסת צור אמר, מדרגת הביניים. תיכף נגיע לזה.
דוד צור
כי אחרי זה יש לזה השלכות רוחב שאתה לא רוצה.
היו"ר מירי רגב
לגבי הוועדה המחוזית, גם לגבי כל ההיבטים של הממ"דים. אני מבקשת גם פה לקבל התייחסות כמה שיותר מהר ולנסות לפתור את הבעיה הזאת. לגבי המבנים דיברנו.

לגבי הגדרת ביניים, מדרגת הביניים של הגדרת מצב חירום. אני חושבת, לאה, שאנחנו נוציא מכתב גם לראש הממשלה, גם לשר הביטחון, בהתאם להמלצות שניתנו עוד מהוועדות שהקמנו בעניין הסופה, שכן צריך לדבר על מדרגת ביניים. אני חושבת שגם טרייבר, או אני לא זוכרת כבר מי ממשרד הביטחון, אימץ את זה, ואני חושבת שצריך לעשות את זה. אז צריך לראות איך אנחנו מאמצים מדרגת ביניים. אנחנו לא נגיע הרי למצב חירום, לא נגיע שיאפשרו במקרה כזה - - - מצב חירום זה נגזרות והשלכות רוחב מאוד מאוד רחבות, אבל לפחות כן מדרגת ביניים במציאות מהסוג הזה, כדי שהממשלה תיתן ותזרים יותר כספים לאותה עיר או מועצה שנמצאת במצוקה.
נירה שפך
יש מה שנקרא מצב מיוחד בעורף - - - זו המדרגה הכי - - -
היו"ר מירי רגב
צריך לראות לאיזה - - -
משה זלמן פייגלין
רק הערה קטנה. כשאתה מכריז על מצב חירום אתה צריך לפתור אותו.
היו"ר מירי רגב
נכון.
משה זלמן פייגלין
אז אולי מישהו מפחד במדינה.
היו"ר מירי רגב
ברור, נו. ברור לנו שהעניין הכלכלי הוא עוד דבר שקובע. מצב חירום גם לא הוכרז ב'עופרת יצוקה', שהמצב פה היה הרבה יותר חמור, בוודאי גם לא במלחמת לבנון, לא הראשונה ולא השנייה באזורי הצפון. צריך להבין שמשבר ואירוע מסוג כזה, יש לו השלכות רוחב מאוד מאוד גדולות, כמובן מבחינה תקציבית ומבחינת כל העורף והמילואים של העורף וצווי 8 לעורף. אני לא חושבת שצריך להיכנס למצב חירום, אבל אני כן חושבת שצריך לאמץ את מדרגת הביניים ואת מצבי הביניים ולראות מה נכון לאמץ באירועים מהסוג הזה ואת זה אנחנו נבחן.

בעניין של פיקוד העורף, רבש"צים. אני מבקשת לקבל התייחסות של משרד הביטחון לעניין הקיצוץ ברכזי ביטחון ומדוע זה נעשה.
דוד צור
אולי תזמני אצלך דיון על העניין?
היו"ר מירי רגב
יש לנו כמה דיונים דחופים שצריך לעשות עד סיום המושב. זה לא נראה לי כרגע הדבר הכי - - -
דוד צור
זה מעסיק אותם מאוד.
היו"ר מירי רגב
חוץ מזה זה דיון לוועדת - - -
דוד צור
ועדת חוץ וביטחון?
היו"ר מירי רגב
כן.
תמר זנדברג
כיוון שבאנו וכיוון ששמענו שזה צורך - - -
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לקבל תשובה בעניין הזה של הקיצוץ ברכזי הביטחון. אני מקבלת את זה, זה נושא חשוב. לקיים דיון, אני לא יודעת, אבל, דוד, גם אם נקיים את זה, אתה תרכז את זה.

מבחינת תקציבים. אני פונה לאוצר, ראש אגף התקציבים, שיבדוק את שחרור הסכומים לשדרות וכל עניין החסמים בשחרור הכספים לשדרות. לגבי מה שיקרה בעתיד, זו סוגיה שאנחנו נסגור אותה בחודשיים הקרובים.
תמר זנדברג
שיפוי עובדים.
היו"ר מירי רגב
שיפוי העובדים, בעניין של צבע אדום. גם פה אני מבקשת לשמוע את חוות הדעת של משרד האוצר.

בעניין של הגנת הסביבה. אני חושבת שגם השר להגנת הסביבה יכול לשים פה תקציב. צריך לטפל בזה ואני מבקשת לקיים על זה דיון נקודתי במושב הבא. בגלל שזה כבר עלה, הסוגיה שאני רוצה לטפל בה, ואני לא רוצה שבאירוע הבא כל העיר הזה תוצף בשפכים ואני לא רוצה להגיד עוד מילים כדי לתאר מה יהיה כאן ומה יוצף כאן בעיר, אז צריך לטפל בזה. אני מבקשת על זה לקיים דיון נקודתי עם המשרד להגנת הסביבה ועם מהשרד האוצר, מימון של העניין הזה וטיפול בכל תשתיות הביוב בעיר. דרך אגב, אתה הרמת את זה להנחתה וזה בסדר, המשרד להגנת הסביבה.
גיא סמט
לא, אני חושב שיש עוד שותפים, אבל זה את מחליטה.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לקיים דיון נקודתי בעיר שדרות. קיבלנו החלטה שאנחנו בוועדת הפנים נקיים מספר דיונים נקודתיים כמו לוד, לדוגמה, שגם הממשלה לקחה החלטה לטפל בלוד באופן נקודתי, על כלל המשרדים. אני מבקשת לקיים דיון נקודתי בסוגיית שדרות, לאו דווקא בצל האירוע הזה. אנחנו לא נקיים את זה במושב הזה, זה יהיה במושב הבא. במושב הזה אנחנו נרצה לשמוע תשובות של כל הגורמים הרלוונטיים והתקדמות. שיטור מקומי, ניתן לזה מיד את ההתייחסות. זאת אומרת, נושאים נקודתיים, ניתן לזה התייחסות עוד במושב הזה ובמהלך הפגרה כמובן, אבל דיון נקודתי בסוגיית העיר שדרות, כנושא של ועדת הפנים למושב הבא.

בסוגיית הארנונה, אומר לי כאן העוזר של ראש העיר, הם ביקשו להחזיר את ההנחה בארנונה ל-50%. משרד הפנים אמור להעביר התייחסות של זה. בכלל סוגיית הארנונה תעלה כדיון די מורחב בוועדת הפנים, על זה שכל עיר מחליטה - - -
מרדכי כהן
במושב הבא?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת, יכול להיות שנתחיל את הדיון במושב הזה, יש לנו דיון מהיר שדחינו אותו.
מרדכי כהן
כן, על שיטת החישוב, אבל כללי למושב הבא. עכשיו את עושה שיטת חישוב, זה נכון, אבל כללי - - -
היו"ר מירי רגב
ברור, אבל שיטת חישוב, אתם כבר תיערכו לזה, מרדכי. אני מבקשת לבחון את הורדת 50% ארנונה בשדרות. תבחן את זה, יש תקציב לשר, עכשיו לקראת סוף שנה, שייתן את זה מהחריגות שלו, מתקציב שר, לטובת העניין הזה.

בסיכום אני מבקשת להגיד שאני בהחלט חושבת שההחלטה של הממשלה לא לפעול ביד קשה יותר בחמאס, אני חושבת שהיא טעות, ואמרתי את זה גם לראש הממשלה. אני חושבת שככל שאנחנו מתמהמהים בתגובה עם יד נחושה בעניין הטרור ככה הלגיטימיות שלנו הבינלאומית תלך ותקטן, ואנחנו יודעים מה עושה לגיטימיות בינלאומית לממשלת ישראל. אני חושבת שהיינו צריכים לפעול יותר מהר כדי לנקום חד וחלק את דם שלושת הבנים שנרצחו בצורה כל כך אכזרית וכדי להחזיר את השקט לשדרות. לא יכול להיות ברצות החמאס יהיו כאן חיים סדירים וברצות החמאס אנחנו נמצאים בגיהינום בדרום. לא, המדינה צריכה להעביר מסר ברור והיא אמרה את זה כשיצאנו מכאן להתנתקות, היא אמרה את זה, 'אנחנו לא נסכים לטרור בדרום', ואנחנו רואים שהאמירות הן איקס והעשייה היא וואי. לכן צריך לפעול פה ביד חזקה יותר, בריסוק התשתיות עד כמה שניתן, אני לא אומרת במחיקת התשתיות, אבל בריסוק התשתיות, גם באיו"ש וגם בעזה.

ובנושא ערביי ישראל, אני אומרת כאן לנציג המשטרה. אנחנו נקיים דיון נקודתי בעניין ערביי ישראל. ההתפרעויות של ערביי ישראל והמצב מול ערביי ישראל הוא בלתי אפשרי. המדינה והממשלה צריכה לקבל החלטות כיצד היא פוגעת בבטן הרכה של אותם אזרחי מדינה שהם לא מבינים שקודם כל הם אזרחי חוק והם צריכים לפעול על פי החוק. כל מי שפועל כהסתה כנגד מדינת ישראל, בקריאה להמשך החטיפות, זה מהלך שלא יכול להיות. לכן אני חושבת שהחוקים שאנחנו מביאים, גם לפגוע להם בביטוח לאומי, של כל מה שקשור לילדים, וגם בחינה של שלילת האזרחות היא אמירה נכונה. אני יודעת שהשר קיבל גם את ה - - -
תמר זנדברג
למי שלילת אזרחות? מה, סליחה, מה זה קשור?
היו"ר מירי רגב
אני אומרת, ערביי ישראל שלוקחים חלק בפעילות טרור, לא יכולים לעבור לסדר היום.
תמר זנדברג
כל מי שלוקח חלק בפעילות טרור ואלימות, כולל יהודים, כולל דרך אגב מנהיגי ציבור או שרים בממשלה שעסוקים בהסתה - - -
היו"ר מירי רגב
כולל יהודים, אבל משום שזה רק ערבים - - -
תמר זנדברג
אבל שלילת אזרחות לאזרחי המדינה? לאן הגענו?
היו"ר מירי רגב
תמר זנדברג, שלילת אזרחות לערביי ישראל שפועלים בטרור נגד המדינה. חד וחלק.
תמר זנדברג
מירי, הדברים שלך - - -
היו"ר מירי רגב
המהלך הזה לא יכול להמשיך.
תמר זנדברג
אי אפשר לשמוע - - - תשמעי, את לא יכולה פה בישיבת ועדה לשבת ולקרוא לשלילת אזרחות של אזרחי המדינה.
היו"ר מירי רגב
בהחלט יכולה. בהחלט יכולה.
תמר זנדברג
הדברים שאת אומרת במדינות אירופה נשמעות כמו הימין ההזוי שלא נכנסת לפרלמנטים.
היו"ר מירי רגב
אני חושבת שהתפקיד של הוועדה הזאת - - -
דוד צור
מה לגבי המקלטים? אפשר לחזור למקלט רגע?
תמר זנדברג
אני לא מבינה, איך הדיון הזה הגיע לשלילת אזרחות לאזרחי ישראל?
היו"ר מירי רגב
ולכן משטרת ישראל תבואו ותציג - - -
משה זלמן פייגלין
מה לא הגיוני בכך שמי שמתנגד למדינה תישלל אזרחותו?
היו"ר מירי רגב
תבוא ותציג את הטיפול בהתפרעויות של - - -
תמר זנדברג
כמו שאתם יודעים, התפרעויות, רצח ומעשי טרור יש מכל הלאומים ומכל הצדדים, גם כאלה שהם שייכים למגזר שלכם.
היו"ר מירי רגב
חד וחלק, אבל משום שכרגע אנחנו רואים את מי שמשפיע על הטרור, שזה ערביי ישראל, ואדי ערה ומזרח ירושלים, לכן צריך לתת תיקון נקודתי לגבי - - -
תמר זנדברג
דווקא במזרח ירושלים אני שומעת דברים חמורים מאוד שבאו ממזרח ירושלים.
היו"ר מירי רגב
נכון, במזרח ירושלים הם זורקים אבנים ולכן נביא את הצעת החוק שאבן - - -
תמר זנדברג
ושורפים אנשים בחיים.
היו"ר מירי רגב
שאבן זה בדיוק כמו בקת"ב וזה טרור. משטרת ישראל - - -
תמר זנדברג
ולשרוף אנשים חיים מה זה?
היו"ר מירי רגב
לא יודעת מי שורף אנשים חיים, בינתיים מי שרוצח אנשים חיים בצורה כזאת זה ערבים, זה הטרוריסטים.
תמר זנדברג
אז מה את מציעה, עונש קולקטיבי לכל מי שערבי?
היו"ר מירי רגב
לא, עונש - - -
תמר זנדברג
מי שעשה את פעילות הטרור או האלימות, צריך למצות איתו את הדין במסגרת משפט. אנחנו במדינה דמוקרטית, לא שוללים את האזרחות ל - - -
משה זלמן פייגלין
ואם זה לאומני, לשלול אזרחות, מה הבעיה?
היו"ר מירי רגב
עונש נקודתי לכל ערביי ישראל שיצאו בהפגנות.
תמר זנדברג
עונש נקודתי לכל ערביי ישראל?
היו"ר מירי רגב
לכל ערביי ישראל שיצאו להפגנות והסיתו - - -
דוד צור
בואי נזמין את אנשי שדרות ירושלים שיבואו ל - - -
תמר זנדברג
וככה אנחנו, עם שוחר שלום, שמנסים להחזיר כאן את השקט, נכון?
היו"ר מירי רגב
מנהלת הוועדה, אנחנו נקיים דיון עם משטרת ומשרד המשפטים, כיצד הם מתמודדים מול ההתפרעות של ערביי ישראל, האם יש כבר עצורים, האם יש כתבי אישום וכיצד אנחנו מתכוונים לטפל מולם?
תמר זנדברג
אני מציעה להוסיף את רצח הנער בשועפט. גם שם, שבועיים אחרי, אין התקדמות בחקירה.
היו"ר מירי רגב
אנחנו עוברים כרגע לסיור.
טל טורן
אנחנו כרגע נמצאים ברחוב הרצל 55, מרכז ההפעלה של שדרות, וגולשים לכיוון כיכר. זו כיכר שנבנתה לזכרם של כל נפגעי האיבה בשדרות. מולנו נמצאת הכיכר שדיברתי עליה, כיכר נפגעי פעולות איבה.
(סיור במפעל שנפגע מטיל)
טל טורן
- - - בהתחלה חשבנו שזה קסאם אחד שנפל פה. בשעה 2:00 בלילה גילינו שהוא לא היחיד.
תמר זנדברג
איזה מפעל זה?
טל טורן
מפעל צבעים. קסאם נוסף נפל בתוך המפעל, הוא זה שלמעשה גרם לדליקה.
היו"ר מירי רגב
הוא שגרם לכל המצב הזה פה?
טל טורן
נכון, זה לא המפעל היחיד. יש עוד מפעלים שנפגעו.
דוד צור
זה חומר דליק.
טל טורן
זה חומר דליק, ולא רק זה, גם היה מיכל טינר שהתפוצץ, באוויר זו הייתה פטריית האש שראינו. אני רוצה להגיד ובאמת לציין לטובה את כיבוי אש שעבדו פה, הגיעו לפה כבאיות גם מראשון ומכל המחוז, כולל מפקד כב"א בכבודו ובעצמו שהגיע לפה וניהל פה את כל האירוע. יישר כוח.
דוד צור
הנציב?
טל טורן
הנציב עצמו. זה לא אותם כבאים שחשבנו שהם עושים מנגל ועם הכרס. הם עבדו פה חבל על הזמן.
היו"ר מירי רגב
איפה נפלה הרקטה שהשפיעה על הפיצוץ של כל זה?
טל טורן
אנחנו ניכנס ונראה פחות או יותר מה קרה שם.

(סיור בבית ספר)
היו"ר מירי רגב
אני מבינה שברגע שיש צבע אדום כל בית הספר מגיע לאזור הזה, שזה המתחם הממוגן.
טל טורן
נכון, אבל מה קרה פה? בגלל שמיגנו אותו יש לו נזקים בשוטף מה שנקרא, נזילות מים, יונים. אז שמו לנו רשת. הרשת הזאת לא מאפשרת, לא לפתוח חלונות - - - אנחנו לא קיבלנו את זה, אנחנו ביקשנו להפסיק, יש פה יונים, יש פה קיני יונים, יש פה פגר של יונים, ילדים לא יכולים ללמוד. אין שום הישג שילד יכול להשיג בבית ספר מהסוג הזה. חלונות שאי אפשר לפתוח - - -
היו"ר מירי רגב
טוב, מה, חדר ממוגן - - -
טל טורן
לא, אבל אפשר לפתוח גם חדר ממוגן, אבל פה אי אפשר לפתוח ואי אפשר גם לראות החוצה מכיוון שסליחה, זה עם חרא של יונים. לא הגיוני, לא רציני. אף אחד באזור תל אביב לא היה מוכן שהילד שלו ילמד בבית ספר כזה. ושוב, זה היה בית הספר הכי מפואר בשדרות, גם הישגים, 'מדעים אלון' זה נקרא. זה היה בית ספר באמת בעל הישגים, היום יש בעיה, גם ההישגים נפגעו.
היו"ר מירי רגב
כל בתי הספר ממוגנים בדרך הזאת?
טל טורן
לא. חמישה ממוגנים בדרך הזאת.
נירה שפך
אלה חמישה הראשונים שלא בנו חדש, אלא על הקיים נתנו את הפתרונות. אז מבחינת מיגון בית הספר ממוגן, אומר המנכ"ל של העירייה שהסביבה שנוצרה לאור המיגון לא מאפשרת לתלמידים ללמוד כמו שצריך, עם אווירת למידה, עם יכולת התפתחות. יש כאן תקלות היגייניות, תברואתיות, בעקבות חרא של יונים ומחלות ואוויר וכל הדברים האלה. אם באים לבחון מיגון, כן, ממוגן, האם כך היית רוצה - - -
טל טורן
אני לא מסכים, זה בהסתייגות. גם מהנדס העיר לא מוכן לתת אישור שבית הספר הזה ממוגן. הוא לא ממוגן הרמטית.
נירה שפך
זה כבר ויכוח בין מחלקת מיגון בפיקוד העורף לבין המהנדס.
טל טורן
מחר מחרתיים מהנדס העיר יכול להחליט 'אני לא פותח את בית הספר הזה', וזו החלטת בג"צ. החלטת בג"צ היא לבנות בתי ספר ממוגנים ואנחנו היום לא ניתן אישור שבית הספר הזה ממוגן. מהנדס העיר, אני אומר, לא ייתן אישור שבית הספר הזה ממוגן, לא בטוח שנפתח את שנת הלימודים עם בית ספר כזה, אלא אם כן ייתנו פתרון, או הבטחה לפחות שזה זמני.
קריאה
גם פיקוד העורף לא נותן אישור כתוב שזה ממוגן, הוא אומר בעל פה. ביקשנו אישור כתוב, אף אחד לא נותן אישור כתוב.
טל טורן
אף אחד לא מוכן לתת.
קריאה
הוא אומר 'אני מרשה ללמוד פה, הוא מוגן', אבל הוא לא כותב לנו שהוא מאשר.
היו"ר מירי רגב
הבנתי.
טל טורן
זה מה שרצינו להראות לך, זו המציאות שבה אנחנו חיים, לצערי הרב. שוחרי השלום דואגים לנו.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, אנחנו התרשמנו, היינו גם במפעל, היינו בבית שנפגע פגיעה ישירה, ראינו את הפערים של המיגון. אני חושבת שבהחלט הוועדה התרשמה מהביקור הזה, אנחנו נפעל מול המשרדים הרלוונטיים לתקן את אותם ליקויים שאפשר לתקן אותם. אנחנו נחזור עכשיו לחדר המצב ואתם תמשיכו בשגרת יומכם.
טל טורן
תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 14:30.>

קוד המקור של הנתונים