ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 07/07/2014

הצעה לסדר-היום בנושא: "כ-500 תינוקות וילדים בשדרות ובעוטף עזה ללא מקום במעונות לשנת הלימודים הבאה"

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
07/07/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 306>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ט' בתמוז התשע"ד (07 ביולי 2014), שעה 9:15
סדר היום
הצעה לסדר-היום בנושא: "כ-500 תינוקות וילדים בשדרות ובעוטף עזה ללא מקום במעונות לשנת הלימודים הבאה" – של חברי הכנסת גילה גמליאל, איציק שמולי, יעקב מרגי ואורי מקלב
נכחו
חברי הוועדה: >
גילה גמליאל – מ"מ היו"ר
דוד צור

איילת שקד
אורי מקלב
יעקב מרגי
מוזמנים
>
אורי שיינין - רפרנט תעסוקה באגף תקציבים, משרד האוצר

מלי שטריגלר - מנהלת אגף בכיר למעונות יום, משרד הכלכלה

דן להב - סגן ראש אגף פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה

שאול אהרן - סמנכ"ל וראש אגף היערכות לחירום, משרד הביטחון

ורד כרמון - מפקחת ארצית גיל רך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

נוח אלמסי - מנהל מחלקת הרווחה, מועצה אזורית שדות נגב, יישובי עוטף עזה

שרי שילון - יו"ר אגף מנהל נציבת קבילות הציבור, נעמ"ת

ענת לרנר - מנהלת תחום הגיל הרך, שדרות

אבי טייב - נציג ההורים, שדרות

רות לביא - נציגת המעונות במתנ"ס, שדרות

אלעד קלימי - ממונה על החינוך בעיר שדרות

אבנר עורקבי - אהב"ה
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי
הצעה לסדר-היום בנושא
"כ-500 תינוקות וילדים בשדרות ובעוטף עזה ללא מקום במעונות לשנת הלימודים הבאה" – של חברי הכנסת גילה גמליאל, איציק שמולי, יעקב מרגי ואורי מקלב
היו"ר גילה גמליאל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. הדיון נקבע כתוצאה מיוזמה של חברי הכנסת יעקב מרגי, אורי מקלב, איציק שמולי ואנוכי, שדרשנו להעלות דיון במליאת הכנסת סביב העניין, בו 500 תינוקות בכל עוטף עזה ושדרות , לא תהיינה להם מסגרת לקראת שנת הלימודים הבאה. זה דבר שלא נתפס וזו הסיבה שדרשנו לכנס דיון ממוקד בוועדה, על מנת לגבש את כל המשרדים השונים שהגיעו לכאן, שיציגו בפנינו את הפתרון. כל הבעיות בין המשרדים, הוא בטח דבר שלא מעניין את תושבי ותושבות שדרות, מה שצריך למצוא עכשיו זה פתרון ומענה לבעיה, שהיא בעיה חמורה.
בזמן שהגשנו את ההצעה בראשיתה, המצב הביטחוני לא היה. אבל בימים אלה, הם מגנים ממש בגופם על החזית הדרומית של מדינת ישראל וזה דבר שנשמע לכולם בסדר. אבל כשצריכים לדאוג לזכויות שלהם, זה נתון למצב בו המשרדים השונים לא ממש נותנים את המענה.

לפני שאחזיר את זכות הדיבור למשרדים השונים, אני אתן לחברי חברי הכנסת לדבר, בראשם חבר הכנסת יעקב מרגי ולאחריו חבר הכנסת אורי מקלב.
לאה ורון
לפני כן, חברת הכנסת גילה גמליאל, שהעבירה את ההצעה לסדר היום לוועדת הכלכלה ביחד עם חברי הכנסת המציעים, ממלאת את מקומו של יושב-ראש הוועדה הקבוע, אבישי ברוורמן.
היו"ר גילה גמליאל
רציתי גם להודות ליושב-ראש ברוורמן וגם לך, לאה, מנהלת הוועדה על כך שקיימתם את הישיבה במהירות הבזק.
יעקב מרגי
תודה גברתי היושבת ראש, תחילה אצטרף לדברי הברכה ליושב-ראש הוועדה שאכן הדיון היה אך ורק בשבוע שעבר במליאה וכבר מצאנו את זה בסדר היום, תודה לך.
אומר בקצרה. כמי שחי בטווח ה-20 ק"מ, רק מההדים שאנחנו שומעים וההדף, זה לא נוח ולא נעים לחיות באזור. כל שכן תושבי שדרות. אני לא יודע אם אפשר לומר את המילה "לחיות" כי זה לא נורמאלי. המדינה סומכת על החוסן האזרחי ולא אצה לה הדרך. אני לא רוצה לנגוע בנקודה הזו, למרות שאני חושב שזו הנקודה המרכזית שצריכה להנחות את משרדי הממשלה.

אני בא משם, הייתי שר כמה קדנציות בכנסת, אני מכיר את הבירוקרטיה, את האילוצים ואת "יש זמן" ו"סמוך". בימים כאלה אין התנהלות של רגיעה. זה מושג מוטבע, שבחירום מתנהגים לא כברגיעה, לא קריטריונים ולא בירוקרטיות. העסק צריך להיעשות מהר ומידי. לא ייתכן של-500 ילדים אין מענה. שוב, תודה על היוזמה.
היו"ר גילה גמליאל
תודה לחבר הכנסת יעקב מרגי. חבר הכנסת אורי מקלב בבקשה.
אורי מקלב
תודה רבה לך גברתי יושבת הראש וחברי, חבר הכנסת מרגי. ראשית, את מצטנעת ואומרת שהצענו את זה ביחד, אני אומר שאני הצטרפתי להצעה שלך, לאור המצוקה שהעלית ומעלה על כל יישובי הדרום ועוטף עזה. בנושא הספציפי התמקדת במעונות, גם כאמא לילדות שיודעת מה המשמעות של ההתמודדות של אמא בכל מקום בארץ, עם מקום ומענה למסגרת לילדים הקטנים ובוודאי כשמדובר ביישובי הדרום, שנמצאים כל הזמן תחת איום ופחד מפני טילים ורקטות.
ניקח לעצמנו דוגמה, מה קורה כשיש חסר ב-500 מקומות לילדים. מה קורה עם האמא שצריכה לעבוד? שתי אלטרנטיבות עומדות בפניה: הקלה יותר, כשהמסגרת הממשלתית הממלכתית לא נותנת לה מענה, היא תחפש מסגרות פרטיות. המשמעות של מסגרת פרטית זו משפחה, טובה לא טובה, הוכשרה או לא הוכשרה, מטפלת שמחזיקה בבית מינימום 5 ילדים, וזה נקרא משפחתון פרטי. כשאנחנו מדברים על מחסור ב-500 מקומות זה כולל גם מעונות וגם משפחתונים. המחיר שלה הרבה יותר גבוה, כל האפקטיביות של יציאה לעבודה יורדת ולפעמים זה גורם לכך שלא תצא לעבודה.

דבר שני, צריך לחשוב איזה דאגה מלווה אותה כל היום, איך המטפלת צריכה להתמודד עם חמישה תינוקות כשהיא צריכה להוריד אותם למקום מוגן ברגע שנשמעת אזעקה. היא מטפלת בכמה ילדים, היא צריכה להתמודד עם זה, איך היא עושה את זה? הרי היא לא יכולה לעשות את זה בצורה טובה ומה האמא צריכה לחשוב. איך אפשר לעבוד ככה?

זה במקרה שיש מקום, יש הרבה מקרים שאין בכלל את האלטרנטיבה הזו וזה גורם לה לא לעבוד. ההשלכה של המחסור הזה בשדרות, הוא הבבואה של המחסור הכללי שקיים בכל הארץ. אבל המשמעות של ההיבט הנכון בעת חירום זה בשדרות.

אנחנו צריכים לדעת מתי קוראים לזה מחסור, מתי קוראים לזה מצוקה ומתי קוראים לזה כשל. כשיש מחסור של 10%, 20%,30%, זה נקרא מחסור. אבל כשיש משפחתונים, מעונות, שהמחסור הוא 100% יותר, זה נקרא כשל של המערכת. מחסור של 100% זה כבר כשל.

שתי החלטות מרכזיות החליטה הממשלה לפני שנתיים, כדי להרגיע ולהשתיק את המחאה החברתית. האחת לגבי גני הילדים ואחת לגבי המעונות. לגבי גני הילדים, להרחיב את חינוך החובה מגיל 3 ובאותה שנה נפתחו כל הגנים, מצאו אלטרנטיבות לגני הילדים, מצאו פתרונות, היה כסף היו פתרונות. זה נכשל במעונות. שם לא רק שלא התקדמנו, הלכנו אחורה. שם כל השנה המצוקה גדלה וגדלה, אני לא מדבר על כך שאין בניה בכלל.

אי אפשר לפתור בעיות בבת אחת. משפחתונים זה כבר לא בנייה, למה יש חסר כזה במשפחתונים? זו שאלה של העברה של תקציב. אם ימצאו תקציב בנייה, כשמדובר על מאות מיליונים למעונות, להעביר למשפחתונים, אין מצב כזה בכלל. כל שנה הבירוקרטיה גדלה. המשרד, שהשר שלה צועק מעל בימת הכנסת על כל חוק צרכני וחברתי, יש כבר כל כך הרבה בירוקרטיה והוא לא רוצה להוסיף, הבירוקרטיה הכי גדולה, שזכתה במקום ראשון בין כל המשרדים זה במשרד הכלכלה. תשעה קבין בירוקרטיה ירדו על המדינה, שמונה לקח משרד הכלכלה. הם נכשלו פה.

צר לי, כי אנשים טובים עומדים בראש. יש גם מנהלת חדשה, כולם מאד טובים. צריך להוציא את המעונות והמשפחתונים ממשרד הכלכלה. הם לא מסוגלים לכך. להעביר אותם למשרד החינוך. זה הפתרון היחיד. או שהם נותנים פתרון מידי.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. ארצה ברשותכם לשמוע את הנציגים של עוטף עזה ושדרות. אתחיל עם אבי טייב, נציג ההורים.
אבי טייב
שלום לכולם. אספר את הסיפור איך כל המהלך הזה הגיע לדיון בוועדת הכלכלה. כאבא לילדה שמסיימת מעון ולתינוקת בת 4 חודשים, הגעתי למצב שאין מקום במעון לשנה הבאה. בנוסף לזה הצטרפו אלי הורים לרשימת ההמתנה. בשדרות יש מעל 250 ילדים שנמצאים ברשימת המתנה למעונות. התאגדנו קבוצה של הורים, פנינו לרשות וביקשנו פתרון.
כל הכתובות הגיעו בסופו של דבר למשרד הכלכלה, פנינו גם לשם. קבלנו מענה שצריך לצאת קול קורא לבניית מעון. בסופו של דבר היינו צריכים להפעיל את הכלים של התאגדות כהורים, פנינו לכלי התקשורת, הגענו לתכנית "יהיה בסדר" שם שפכנו את כאבנו, בעוד שהמצב הביטחוני כרגע בשדרות לא הכי מזהיר, נוספה לנו עוד חזית להתמודד אתה, זה איפה לשים את הילדים שלנו בשנה הבאה. אשתי מורה במשרד החינוך, ובגלל המצב הזה שכרגע אין לה מקום במעון, היא שוקלת אם בכלל למצוא עבודה לשנה הבאה.

הצטרפו אלינו הרבה הורים, פנו אלי הרבה הורים שרצו להצטרף למחאה. כאן הצטרפה חברת הכנסת גילה גמליאל, לאותו שידור ב"יהיה בסדר" ולקחה על עצמה את היוזמה. באותו היום הייתי פה בכנסת, פניתי לכל מיני גורמים ביניהם משרד הכלכלה, בבקשה שיקשיבו ויבינו שהפתרון כרגע הוא לא קול קורא שיצא לבניית מעונות כי זה לא יצא בסופו של דבר. בשדרות צריך מעונות ממוגנים, לא מספיק רק כמה מעונות ממוגנים, צריך משפחתונים. יש 250 ילדים שמצריכים אכלוס של לפחות שלושה מעונות.

הבת שלי עדיין נמצאת ברשימת המתנה. אני מקווה שהיא תכנס. אני בא בשם כל ההורים שהילדים שלהם נמצאים ברשימות ההמתנה, כ-250 ילדים. הרבה אימהות שלא יודעות מה תעשנה בשנה הבאה, לא החזירו תשובה למעסיקים שלהם. מצד אחד אנחנו סומכים על המשלה מבחינת הביטחון, שיתנו תשובות ונותנים את כל הגיבוי. יש חוסן בשדרות ויש חוסן להורים בשדרות, אבל מצד שני, יש פה חזית שנייה שאנחנו יוצאים נפגעים ממנה. אימהות, שמשרד הכלכלה מעודד אותם לצאת לעבודה, יישארו בסופו של דבר בבית, כי אין לילדים שלהם מקום, לא במעונות ולא במשפחתונים. שבוע שעבר ראינו שקסאם פגע בבית שמשמש כפעוטון, שזה מכניס עוד דילמה קשה לסיפור.
אורי מקלב
המזל היה שהיו רק שני ילדים ושהקסאם לא התפוצץ.
אבי טייב
אני רוצה להגיד תודה רבה לחברת הכנסת גילה גמליאל, שהעלתה את הכאב והעניין הזה ברמה כזו ואנחנו מקווים שיימצא פתרון.
היו"ר גילה גמליאל
אני מקווה שנצא מכאן עם בשורות טובות. נמשיך עם ענת לרנר, מנהלת תחום הגיל הרך בשדרות.
ענת לרנר
בוקר טוב. בשדרות יש כ-2700 ילדים. מתוכם כ-800 ילדים נמצאים במעונות יום, גילאי לידה עד 3. משפחתונים כרגע אין לנו, משום שהם לא מסודרים ולא מסובסדים. נוצר מצב שיש הורים ששולחים ילד אחד למעון, יום ילד אחד למשפחתון פרטי - משלמים כפול - וילד אחד נשאר בבית עם האמא. כל הפיצול הזה לא הגיוני ולא טוב. הורים לא יכולים לצאת לעבוד בצורה מסודרת וזה מאד פוגע.
משנת 2010 יש לנו עלייה בילודה, שזו ברכה בפני עצמה. מ-350 יילודים בשנה עלינו ל-450 יילודים.
יעקב מרגי
בבניין הזה לא לכולם זו ברכה.
ענת לרנר
זה בדיון אחר. אנחנו מרגישים את זה וזה משפיע על הנושא. המעונות שלנו מפוקחים, המעונות שלנו מקבלים שירותי איתור הדרכה ועבודה מקצועית. אני מנהלת את תחום הגיל הרך מלידה עד 6, אנחנו משתדלים לעשות עבודה מקצועית. המצב כרגע הוא באמת בלתי נסבל, כי משפחתונים פרטיים עדיין לא מסודרים, לא עונים לנו על הקריטריונים, אין לנו פיקוח עליהם והרבה מאד הורים במצב הזה לא עובדים וכפי שאמר חבר הכנסת מקלב, המצב מאד קשה. יש בשדרות משולש של מצב ביטחוני קשה, מצב סוציו-אקונומי קשה ואוכלוסייה שהייתה הרבה מאד שנים בהגירה ועלייה. כל המשולש הזה עושה את החיים בשדרות מאד לא פשוטים.
היו"ר גילה גמליאל
תודה. אלעד קלימי ממונה על החינוך וההנדסה בעיר.
אלעד קלימי
בוקר טוב. ראשית אני רוצה לתת את הרקע לסיפור המציאות בשדרות. שדרות נמצאת במצב שהוא לעיתים שגרה לעיתים חירום. היום אנחנו לא בחירום כי משרד הביטחון, פיקוד העורף החליט שהמצב הוא לא מצב חירום. אבל זה מצב שנקרא שגרת חירום.
יעקב מרגי
בפועל אתם בחירום כל הזמן. מצב חירום לא בוטל אצלכם.
אלעד קלימי
זה מה שאני רוצה להגיד. זו שגרת חירום. המושג שגרת חירום, בו כל רגע אנחנו נכנסים ל-24 שעות של שקט, שהופכות להיות שעתיים של שקט ואז זה שעתיים חירום, שעתיים שקט וזה מתחלף כל הזמן. המצב יוצר המון בעיות, לא רק עם המעונות, שלשם כך התכנסנו, אבל כדי לתת את האווירה גם בעלי עסקים קטנים סובלים מאד בשבועיים האחרונים. המצב הוא לא מצב חירום, אף אחד לא ישפה אותם על זה, כי כאשר מכריזים על מצב חירום יש פתרון לבעלי העסקים. לא באתי לייצג אותם רק אני חייב לתת את התמונה המלאה והתמונה היא בעייתית.

כפי שאמרה ענת, יש את המשולש הזה ואני כהורה חושב איפה לשים את הבת שלי שנה הבאה. אשתי מסיימת חופשת לידה וצריכה לחזור לעבודה. אין מקום במעונות ואני מחפש פתרון. לא כל פתרון, שבעיר אחרת ההוא פתרון, יכול להיות פתרון גם בשדרות. אתה צריך שזה יהיה ממוגן, אני לא יודע אם בחוק, אבל לדעתי זו דרישה של פיקוד העורף, אבל גם אם זו לא דרישה רשמית של פיקוד העורף זו בוודאי דרישה של ההורים, דרישה שלי כהורה. זה צריך להיות ממקום ממוגן, בטוח.

הייתי רוצה שהפיקוח של משרד הכלכלה יהיה לא רק פיקוח פורמאלי. אני צריך שהמטפלת תדע להתמודד עם מצבי חירום, תדע מה לעשות, זה מאד חשוב. מפה באה הזעקה של ההורים וההתגייסות שלנו כעירייה. אני מוכרח לציין שמשרד הכלכלה התגייס לזה מהר. אני רוצה לציין לטובה את השר נפתלי בנט ואת מלי, ראש אגף מעונות, שדברו אתנו והבטיחו שייתנו שני סוגי פתרונות. אחד לטווח הארוך, שזה הפתרון האמיתי, שאני מקווה שיעבור בהחלטת ממשלה בספטמבר, לבניית מעונות ממוגנים.
היו"ר גילה גמליאל
לפני שאתה מתקדם למה יהיה. איך הגעתם למצב בו 250 משפחות כרגע בשדרות ללא מענה לשנה הבאה. כפי שאתה אומר בעצמך, שאין מקום למעונות, איפה היה משרד הכלכלה? עכשיו יש ראש עיר חדש, ואני מבינה שהיו בעיות טרם כניסתו. אנחנו עומדים על הנקודה שם הייתה בעיה, איך אנחנו יוצרים פתרון למענה לזמן הקרוב. שבשנת הלימודים הבאה בעוד שנתיים אשתך תוכל לשים את הילדים במסגרת בטוחה. מכיוון שלא כל מסגרת יכולה להכיל את המצב הבטיחותי והביטחוני. אני רוצה לשמוע את משרד הכלכלה, לא שאתה תדבר בשמם. אני רוצה להבין איך אתה בדיוק נערך לעניין הזה.
אלעד קלימי
כעירייה, עיקר המאמצים שלנו הם מול משרד הכלכלה ושבוע שעבר גם משרד ראש הממשלה נכנס לתמונה. היו שני כשלים, אחד מטעם הרשות, כולם יודעים שהתחלף ראש עיר וראש העיר הקודם עשה, אבל לא עשה די, יכול להיות שלא הבין את התמונה. אני לא רוצה לדון בראש העיר הקודם, הוא לא רלוונטי לדיון. אני מתחבר לדבריו של חבר הכנסת מרגי שאמר, שיש סוג של קריטריונים וצריך לעמוד בהם. הורים, עמותות פרטיות פנו למשרד הכלכלה בשנה שעברה וחסר נייר פה וחסר נייר שם, הם לא הבינו את המקרה החריג שיש פה, שזה לא עניין של קריטריונים ואפשר להמשיך כי זה לא נורא אם לא עומדים בקריטריונים, לא הבינו שצריך להיכנס לעניין של חירום, של מסלול מקוצר. אני לא יודע איך עושים את המסלול הזה, אבל זה המשרד צריך להחליט, אם בהצעת מחליטים או בדרך אחרת, בקיצורי דרך כאלה ואחרים. בשבועיים האחרונים אני מבין שהם נכנסו לתהליך הזה של קיצורי הדרך, אבל על זה הם כבר יענו לך ולא אני.
לאה ורון
אולי אתה מוכן לפרט לוועדה מה אתה, כעובד עיריית שדרות, עשית לפתרון העניין, להימנעות מכניסה לבעיה כזו, להיערכות מבעוד מועד.
אלעד קלימי
פנינו למשרד הכלכלה באופן רשמי וגם באופן לא רשמי, דהיינו פגישה עם השר בעניין. דובר פה על בירוקרטיה, אני לא מכיר כל כך את הבירוקרטיה של משרד הכלכלה אם זה תשעה קבין או שמונה קבין, כן נאמר לנו שיש הרבה בירוקרטיה בעניין של מעונות והן יפתרו ממש בחודשים הקרובים. זה נאמר לנו בנובמבר.
היו"ר גילה גמליאל
זה נאמר לכם לפני חצי שנה וכלום לא נעשה. איך אתה כל כך אופטימי? הישיבה הזו נועדה בדיוק בשביל שלא יבטיחו לכם הבטחות ובספטמבר יגיעו כל ההורים ולא יהיה להם מענה למעונות. ברשותך אני רוצה לדעת על כמה מעונות מדובר.
אלעד קלימי
אנחנו מדברים על שלושה מעונות תלת כיתתיים לפתרון הארוך טווח. לפתרון הקצר הטווח סדר גודל של כ-50 משפחתונים לכ-240 ילדים.
היו"ר גילה גמליאל
לא ניתן לטעמכם לסיים בניה של מעונות תוך חודשיים ואין שום תשתית כרגע של מבנים.
אלעד קלימי
אין סיכוי למבנים כי זה חייב להיות מבנה ממוגן שמקימים מאפס. יש שטחים שהקצנו ותכניות שהכנו כעירייה. אנחנו מוכנים עם תכניות. יש כסף, היתר הבניה נמצא ומתחילים לבנות.
היו"ר גילה גמליאל
כמה זמן לוקחת בניה של בניין כזה?
אלעד קלימי
כ-9,10 חודשים.
היו"ר גילה גמליאל
כלומר אם לא תתחילו כבר עכשיו גם בשנה הבאה תהיה בעיה.
אלעד קלימי
נצטרך להתחיל בקרוב מאד.
לאה ורון
כמה ילדים יש בכיתה של מעון כזה?
ענת לרנר
במעון יום יש עד 80 ילדים. זה מחולק ל-3 כיתות לפי גילאים.
אלעד קלימי
80 כפול 3, זה 240 ילדים.
רות לביא
לפי הקריטריונים של משרד הכלכלה לכל כיתה יש מספר ילדים - - -
היו"ר גילה גמליאל
לקחתם בחשבון את הצפי של הילודה לשנה הבאה?
אלעד קלימי
לא.
היו"ר גילה גמליאל
זה חמור מאד, תגיעו שוב לשנה הבאה עם אותה בעיה.
אלעד קלימי
בעוד שנתיים שלוש נגיע לאותו שבר.
היו"ר גילה גמליאל
נפנה למשרד הכלכלה שייקח גם את הדברים האלה בחשבון. השאלה האם יש פוטנציאל של היענות להקמה של 50 משפחתונים. יש את הביקוש, יש את ההיצע. יש דרישה לפתיחת משפחתונים ורק אין את המענה? איפה נקודת הכשל?
ענת לרנר
אנחנו יכולים להגיד שיש מטפלות שעובדת בצורה לא מסודרת ואנחנו רוצים להכשיר אותם. עוד לא ניסינו את זה. פנינו כבר לפני שנתיים ושלוש למשרד הכלכלה בבקשה לאשר לנו פתיחת משפחתונים. זה לא אושר מאותה סיבה שלא אושרו מעונות יום. זו לא בקשה ראשונה שאנחנו מבקשים. גם עם מעונות יום, פנינו ב-2013 עם קול קורא ונדחינו. צפינו את הבעיות ואני מקווה שעכשיו נוכל לפתור אותן.
אורי מקלב
גברתי היושבת-ראש, אני מוכן לקחת את האחריות שכל בקשה וכל אישור של משפחתון, יהיה מי שיעמוד בראשו ויהיה מוכן ללמוד את זה ולהפעיל את זה. יש בעיה בשדרות ומקומות כאלה, שאנשים מחפשים עבודה, יש אבטלה ומחסור בעבודות, אחרי קול קורא יהיו לכם מיד 50 משפחתונים, אפילו יותר שירצו לפתוח אצלם בבית משפחתונים. אין ספק בעניין, רק תביאו את התקציב.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה ברשותכם לעבור לצד המקצועי. נציג משרד הביטחון, מתי מוכרז מצב חירום?
שאול אהרן
כשמוצאים לנכון להכריז על מצב כזה. זה לא מדד מדויק, מספר של קסאמים שצריכים ליפול. ברגע שהחיים נפגעים כתוצאה מהמצב אז מוכרז מצב מיוחד. כשהשירותים לא נפתחים, שמשרדי הממשלה לא פועלים בשטח – זה לא המצב היום. נכון שהמצב היום לא סביר אבל סך הכול אין הפרעה לעבודה התקינה. משרדי הממשלה עדיין פעילים שם, עדיין קיימת פעילות רגילה, עם הפרעות באמצע. חייבים להבין שמצב מיוחד מוכרז בעיקר כדי לתת למשק לעבוד. ברגע שמוכרז מצב מיוחד, את יכולה לרתק אנשים לעבודה, זה לא המצב היום.
היו"ר גילה גמליאל
זו הייתה שאלת אגב. תודה. חשוב לי לשמוע את נציגי משרד הכלכלה, מנהלת אגף בכיר למעונות יום, בבקשה.
אורי מקלב
אפשר לברך אותה על כניסתה לתפקיד.
היו"ר גילה גמליאל
ברכתי אותה כבר בישיבות קודמות, מבחינתי היא כבר לא כל כך חדשה. אני אשמח לברך אותך על התוצאה, במידה ותהיה כזו.
מלי שטריגלר
אתחיל בבשורה, כדי להוכיח לך שיש תוצאות. כדי לפתור את הבעיה המיידית החלטנו להקצות כסף משלנו ולפתוח מערך משפחתונים באופן הכי מהיר שאפשר. הסרנו כל חסם אפשרי, זרזנו את התהליכים, ביטלנו כל דרישה שאפשר היה לבטל. בנינו קורס מאד מהיר, כיוון שכמו שדובר, אי-אפשר לתת מטפלות ללא הכשרה לקחת את הילדים. בנינו קורס מזורז שיוכלו לעבור אותו עכשיו בקיץ ולסיים אותו תוך כדי עבודה.
היו"ר גילה גמליאל
מה הצפי?
מלי שטריגלר
לכמה שיהיה צורך.
היו"ר גילה גמליאל
טוענים כאן שיש צורך ל-50 משפחתונים אתם ערוכים לזה?
מלי שטריגלר
יש 250 ילדים מהמידע שיש לנו. אני חולקת עליך, ברשותך, לגבי היכולת לגייס 50 מטפלות אנחנו מדברים על דירות עם ממ"דים, כמה שהעירייה תצליח לבנות, אנחנו הקצנו את הכסף, בנינו את הקורס, בנינו את המערכת, הסרנו את כל החסמים.
היו"ר גילה גמליאל
הקורס הזה, מה אורכו?
מלי שטריגלר
הקורס המלא הוא 800 שעות. יצרנו משהו יותר מזורז ומהיר. אנחנו מעריכים שהקורס לא יסתיים עד תחילת השנה מכיוון שיש הכרח בסיסי - - -
היו"ר גילה גמליאל
את מוסרת נתונים שאני לרגע באה לברך אותך ואז את אומרת שלא תספיקו לסיים עד תחילת שנת הלימודים. אם זה לא נותן מענה, אז מה? הצטרפה אלינו חברת הכנסת איילת שקד.
מלי שטריגלר
אנחנו בקשר עם העירייה - - -
היו"ר גילה גמליאל
אבל זה לא עוזר לי עם המענה. אם את אומרת לי קיצרתי מהלכים, הסרתי חסמים אבל זה לא יספיק לפתיחת שנת הלימודים. אז מה המענה?
מלי שטריגלר
אנחנו מצפים לתשובה ממחלקת הגיל הרך בעירייה - - -
היו"ר גילה גמליאל
אני חייבת להבהיר נקודה. אני מאד מצטערת, אני לא מתכוונת שהכדור יתחיל לרוץ שוב מיד ליד. אתם מחכים להם והם מחכים לכם, זה לא מעניין את תושבי שדרות, הם מחכים לפתרון. אם את אומרת לי שקיצרת מהלכים וזה לא נותן פתרון אז הפתרון שלך הוא לא פתרון, מה לעשות.
מלי שטריגלר
אם אסיים תראי שיש פתרון.
עמית פרסיקו
ברשותכם רק אומר מילה, עמית פרסיקו, יועץ שר הכלכלה. מבחינתנו וזו הייתה גם הנחיית השר, כל מה שמהצד שלנו, אנחנו רצים. אם צריך כסף – הכסף שם. אם צריך אישורים – האישורים שם. כמובן שיש תהליכים שאי-אפשר לקצר, זה ביטחון של ילדים, קריטריונים שצריך לעמוד בהם, זו גם האחריות שלנו כלפי האימהות.
אורי מקלב
בירוקרטיה אחת שאין תשובה למה עושים את זה. השאלה שנשאלה פה, נניח הקורס הוא 800 שעות, מדוע אי-אפשר להתחיל בקורס בהתחייבות שכל אלה שנמצאות ימשיכו בקורס תוך כדי השנה.
מלי שטריגלר
זה מה שאמרתי שיקרה. יהיה גם הליך מאד מזורז למטפלות שיש להם ניסיון וצריכות לעבור קורס הרבה יותר מקוצר. אם יימצאו כאלה, כל שיימצאו יותר מטפלות עם ניסיון וידע מוקדם - - -
היו"ר גילה גמליאל
ואם לא ימצאו? אז מה?
מלי שטריגלר
יש לימוד בסיסי שמוכרחים לתת.
אורי מקלב
לא יפתחו משפחתון ללא חדר ממוגן.
מלי שטריגלר
לרוב יש חדר מוגן.
היו"ר גילה גמליאל
אני אומרת שכל דרישה לגיטימית, אני לא באה לחפש אשמים. אבל זה דבר לא נתפס ש-500 משפחות, דווקא במקומות שצריכים את העזרה, איכשהו זה נפל בין הכיסאות. זה לא היה קורה בתל אביב ואני גרה שם, איך זה קורה דווקא באזורים של שדרות ועוטף עזה?
אני מנסה להיות אתכם ואני מבינה שזה הגיע לפתחו של משרדכם לפני מעל חצי שנה אם לא 8 חודשים. למה עכשיו? גם עכשיו זה לא ממש עם פתרון. לאור הדיונים, גם מה שקיימנו במליאה וגם הדיונים כאן. איפה התשובות?
איילת שקד
עדכנת על 50 המשפחתונים ועל המיגון?
מלי שטריגלר
לא הספקנו לעדכן על המיגון.
איילת שקד
היו צריכים לקום מעונות רק שהיה צריך לשלם את המיגון. הצענו שזה יהיה בהחלטת ממשלה, הצענו את זה לראש עיריית שדרות, זה ראוי שבהחלטת ממשלה יעבירו את הכסף למיגון. ראש עיריית שדרות, יחד עם הראל לוקר החליטו לא ללכת על החלטת ממשלה ודחו את זה לספטמבר, לכן משרד הכלכלה אישר - - -
היו"ר גילה גמליאל
כי זה לא רלוונטי, זה לא נותן מענה. את צריכה להבין שגם אם עכשיו עוברת החלטת ממשלה, שמממנת את המיגון של אותם פעוטונים זה לא עוזר. מכיוון שעכשיו אל יספיקו לבנות, זה אומר שזה לא נותן מענה למה שראש העיר צריך לכאן ועכשיו. אז זה לא העיקר להעביר החלטת ממשלה, כדי שכולם ירגישו שעשו משהו אבל לא יהיה פתרון.

מה שכן צריך לעשות זה לפעול בשתי חזיתות: אני מברכת את ההחלטה של השר לתקצב את המיגון ולתעל את המשאבים לכך וצריך לדאוג שהבניה תתחיל כמה שיותר מהר מכיוון שאם לא לשנה הזו, לשנה הבאה. כל המספרים פה לא לוקחים בחשבון את הילודה לקראת שנה הבאה.
לאה ורון
באיזה סכום מדובר?
עמית פרסיקו
לבנות שלושה מעונות יום תלת כיתתיים זה כ-10 מיליון שקל ומיגון זה עוד 5 מיליון שקל.
היו"ר גילה גמליאל
כל הסיפור 15 מיליון שקלים, על בסיס זה היום תראו באיזו מצוקה נמצאים התושבים. זו שערורייה לכל הדעות. אני רוצה שבמסקנות הוועדה ירשם כבר שהכספים האלה יוקצו לבניית המעונות האלה לקראת השנה הבאה, שלא נגיע לדיון מחודש פה בוועדה.
לאה ורון
זה משרד הכלכלה מקצה את אותם 15 מיליון.
עמית פרסיקו
אני רוצה להגיב על הסיפור הזה. צריך להבין את תהליך בניית המעונות.
היו"ר גילה גמליאל
שוב אתם רוצים לגלגל בין המשרדים?
עמית פרסיקו
אני ממש לא רוצה להיכנס לדיון הזה. כנציגי הממשלה די אם נאמר שהכסף יימצא ואנחנו מתחייבים לזה. את ההתחשבנויות בין משרדי הממשלה נעשה בינינו ולשנה הבאה יהיה תקציב.
היו"ר גילה גמליאל
אני מתנצלת שאני עוצרת אותך. אין לשנה הבאה "יהיה תקציב". על מנת שלשנה הבאה יהיו מעונות, אז עכשיו יש תקציב, כי עכשיו צריך לבנות, לא שנה הבאה.
עמית פרסיקו
אני רוצה להסביר משהו לגבי תהליך אישור המעונות. עד שנה שעברה הוא היה מאד סבוך והשנה למדנו שיעור ממשרד החינוך ועברנו לתקצוב כמו שהם עושים. אנחנו עובדים בשיטה בה העירייה מבצעת את שלבי התכנון, יכול להיות במימון שלנו וברגע שכל עירייה מוכנה עם התכנית שלה אנחנו ישר נותנים את הכסף. מי שמוכן ראשון – מקבל ראשון. זה חל גם על עיריית שדרות. הכדור אצלם כי מובן שהם הרשות המתכננת לצורך העניין. הם יבואו עם הנתונים ואנחנו כבר אמרנו שברגע שהם יבואו אנחנו נאשר את זה. את תהליך הבינוי אי אפשר לקצר, זה לוקח כמעט שנה לבנות מעונות לכן התגייסנו לתהליך המידי של הקמת המשפחתונים. אם עכשיו עיריית שדרות תמצא 50 מטפלות, תגייס מטפלות מוכשרות מבחינתנו אפשר להתחיל את זה מחר. אנחנו ניתן את הכסף, ניתן את האמצעים וגם תעדוף בירוקרטי, כדי שהשנה תפתח כמו שצריך. גם אחריש שוחחנו עם ראש העיר, אז אולי ה-1 בספטמבר זה לא יעד ריאלי לעוד 25-50 משפחתונים אבל גם אם ב-1 באוקטובר זה יהיה מוכן, הוא יהיה מאושר מזה לדעתי.
אלעד קלימי
אם אני מבין נכון את כללי המשחק, לגבי כל רשות ראשונה שתהיה מוכנה, אז אין לנו שום סיכוי כי אנחנו לא עומדים ביעד, חסר המיגון.
עמית פרסיקו
שוב אני אומר, את סוגית המיגון, הממשלה לקחה על עצמה לפתור לשנה הבאה.
היו"ר גילה גמליאל
חברי הכנסת לא מספיק מבינים את חידוד הנקודה לגבי הפתרון לתושבי שדרות ועוטף עזה בספטמבר הקרוב.
איילת שקד
הבנתי ממשרד כלכלה, משלום שלמה, שהמשרד אישר מיד 25 משפחתונים ועוד 25 אם רוצים.
עמית פרסיקו
אישרנו מידית 25 בכסף. כבר הוצאנו כסף. כמו שהציע חבר הכנסת מקלב, עשינו בעצמנו, הסטנו, באישור משרד האוצר מתקציב הבינוי.
לאה ורון
למה הכוונה שאישרתם 25 משפחתונים?
מלי שטריגלר
תקצוב ל-25 משפחתונים, הדרכה למטפלות.
עמית פרסיקו
אני עונה לשאלתה של חברת הכנסת שקד, כשימוצה הסכום הזה, אני אשמח מאד שזה יקרה, אנחנו נאשר גם אתה שאר. זה הכול.
נח אלמסי
נח אלמסי מעוטף עזה. הסיפור הזה של חוסר לא נחת עלינו, אנחנו בקשר של כמה שנים סביב בניית מעונות. לצערי הכדור הזה מתגלגל, גם כשאישרו לנו מעון הכסף לא הספיק למיגון ונאלצנו להקטין את המעון. במקום מעון של שלוש כיתות הקטנו לשתי כיתות שזה לא מספיק. עד היום אנחנו תקועים עם כל מיני קומבינות איך מפעילים את המעון.

הסיפור של הקמת מעונות ממוגנים הוא בלתי אפשרי. כל אחד זורק על השני את המיגון, אלה אומרים תקצבנו רק את המעון והמיגון לא עלינו. רצים בין משרידם בגלל זה. רמת הבירוקרטיה בהתחלה היא בלתי אפשרית. לקח לנו 3 שנים להקים מעון, זה לא הגיוני. גם אם אתה מתחיל עכשיו זה לא 9 חודשים כמו שאומרים לך. יש משרד של רואה חשבון שיושב בחיפה שטרטר אותנו הלוך ושוב, חצי מועצה התעסקה עם זה.
מלי שטריגלר
זה נגמר, נכנסנו לנוהל חדש.
נח אלמסי
זה נראה תמיד כמו בן חורג במשרד הכלכלה. כשמשרד החינוך תקציב גנים, הכול היה מתוקצב, מהתחלה עד הסוף, אין להיתקע באמצע.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לפנות לוועדת הכלכלה, שתצא קריאה לדרישתי ולדרישת חברי הכנסת מקלב ומרגי, בטח יצטרפו לכאן גם חברים אחרים - שלום לחבר הכנסת דוד צור שהצטרף אלינו - שכל העניין הזה יהיה גם בתקנות. לקבוע את כיתות המעונות לפי מספר תושבים. אז, זה בלי האינטרסים של ראשי הרשויות בגלל שאין משאבים, או משרדי הממשלה השונים, זה משהו שיהיה קבוע בצורה חד משמעית מפורטת בתקנה ולא תלויה בנסיבות. אם ראש הרשות מתפקד או לא מתפקד או אם השר יודע לקצות משאבים או לא. שתהיה תקנה מובנית והתושבים לא יצטרכו להיפגע כתוצאה מזה. אני רוצה לקבל תשובה ברורה ממך עמית.
עמית פרסיקו
לפני כן, הערה למשפט האחרון שאמרת, בסופו של דבר, ככל שהדברים נוגעים למשרד הכלכלה, זה תלוי באימהות עובדות. המטרה שלנו בהחזקת מעונות היום, זו הסיבה שזה אצלנו, כדי להוציא אימהות לעבוד. לכן התכנון שלי לא יהיה אף פעם פר הילדים במקום מסוים אלא פר אימהות עובדות במקום מסוים. גם שם, מאחר והתקציב שלי הוא מוגבל יש לנו קריטריונים שמתעדפים אימהות חד הוריות לפני אחרים, ילדים ממשיכים לפני אחרים. את הכסף הזה אני יודע לחלק כדי למקסם את היציאה לתעסוקה.
היו"ר גילה גמליאל
אנחנו צריכים לעבור עידן ולעבור שינוי בחשיבה. זה לא העניין של האימהות, בעידן בו המדינה לא מאפשרת לאחד מבני הזוג לעבוד, לא משנה אם זו אישה או גבר, בנסיבות כאלה מן ההכרח להוביל שיינתן המענה. זו הדרישה והיא לא מכוונת על בסיס הנקודה הזו. דברתם על זה שאתם מתקצבים 25 משפחתונים בשדרות. מה לגבי עוטף עזה?
עמית פרסיקו
הפניות הנקודתיות שקבלנו בשבועיים האחרונים היו משדרות. הם באו אלינו עם המסמכים ועם הנתונים של 250 ילדים ולהם התייחסנו. בנושא עוטף עזה, אם אני לא טועה, כבר בונים בימים אלו ויהיו לשנה הבאה בדיוק היקף כזה של מעונות, שלושה מבני מעונות חדשים.
מלי שטריגלר
בעוטף עזה, בעקבות החלטת ממשלה מ-2010 בשלוש רשויות בשער הנגב, אשכול ושדות נגב נבנו 16 כיתות מעון ממוגנות בשנים האחרונות.
אבנר עורקבי
מה עם הילדים המיוחדים?
נח אלמסי
הם עוד לא נבנו. מ-2010 לא הצלחנו לבנות אותם. זה לא נכון. בשער הנגב בכלל, אנחנו עוד הצלחנו לקדם מעון אחד, בשער הנגב יש 9 שלא הצליחו לקדם, עוד לא התחילו.
מלי שטריגלר
אני מקווה שבנוהל התקצוב החדש שלנו - - -
נח אלמסי
התחמקתם גם מהנושא של המשפחתונים. אנחנו הגשנו בקשה ואומרים שאין יותר תקנים למשפחתונים. אז גם את זה אנחנו מבקשים באותה מידה לעוטף עזה. לא יכול להיות שאתם אומרים פה שיש פתרון ואנחנו, שנה רודפים אחריכם ולא מקבלים תשובה.
מלי שטריגלר
יש אכן מצוקה של משפחתונים בכל הארץ. התקציב למשפחתונים ממוצה עד תום. אנחנו בהחלט מודעים לבעיה בכל הארץ והנושא אמור להיכנס לדיוני התקציב של 2015.
נח אלמסי
כלומר אין פתרון לשנה.
היו"ר גילה גמליאל
מה את אומרת לילדים האלה?
עמית פרסיקו
נשמח לקבל נתונים של המשפחתונים גם לגבי יישובי עוטף עזה ונבדוק גם אותם. אני אחזק את דבריה של מלי, אנחנו בתקציב גירעוני של משפחתונים. אנחנו מתכננים להעלות את זה בתקציב הבא. הפתרון שהצענו לשדרות כרגע הוא מתוך תקציב אפס של משפחתונים, פשוט הבאנו ממקום אחר.
היו"ר גילה גמליאל
מה אתה אומר לתושבי עוטף עזה. אין לכם פתרון? מה הפתרון?
עמית פרסיקו
הפניה שנעשתה אלינו נעשתה לגבי משפחתונים משדרות. עוטף עזה לא פנו אלינו בנושא הזה. אני מבקש מהם שיפנו אלינו ונבחן את זה.
היו"ר גילה גמליאל
לא יאומן, זה לא עולה על הדעת.
אבנר עורקבי
שלא יגידו שלא פנינו אלינו. פנינו אליהם לגבי החינוך המיוחד. אנחנו מבקשים שגם להם יהיה מיגון. יש לנו פניות, גם פרטניות וגם באופן כללי.
מלי שטריגלר
מעונות לילדים עם צרכים מיוחדים שייכים למשרד הרווחה, אנחנו לא הכתובת.
היו"ר גילה גמליאל
אני מבינה יותר ויותר, שעצם זה שהטיפול בפעוטונים נמצא במשרד הכלכלה זאת הבעיה. אז הנציגות הזו מטופלת ברווחה, שם לא יודעים איך מתנהגים מול המשרדים השונים. עובדה שכל שאר הגנים שמתנהלים מול משרד החינוך עובדים ומתנהלים בצורה סדירה ונכונה.
עמית פרסיקו
פועלים תחת חוק חינוך חובה.
היו"ר גילה גמליאל
על מנת שגם הסוגיה הזו של המעונות לא תידחק לשוליים מתוך משרד הכלכלה על כל הסדרי העבודה שיש לכם שם, מן הראוי שייחסו לזה יותר חשיבות. לעניין של פעוטות מגיל 0-3, שהתכנים החינוכיים אמורים להיות נר לרגלינו, כי שם הקליטה היא המשמעותית ביותר וזה הבסיס שלהם והכלים שהם לוקחים אתם לאורך כל החיים. הזילות הזו, של לשים את זה כמשהו שולי, פנו אלינו או לא פנו אלינו, אתם לא אשמים. יש פה מדיניות קלוקלת בעניין הזה. על כן גם כאן צריך לשקול מחדש ששר הכלכלה ושר החינוך יבחנו האם באמת מקומם של הפעוטונים אמורים להיות במשרד הכלכלה.
מלי שטריגלר
משרד הכלכלה לוקח בשיא הרצינות את נושא מעונות היום. אגף מעונות היום הוא השני בגודלו במשרד הכלכלה.
היו"ר גילה גמליאל
אולי זה בגלל מי שהייתה בתפקידך הקודם, אבל איך את לא יודעת שחסרים 250 מעונות בעוטף עזה? איך אין מענה לעוד 250 ילדים ומשפחות בשדרות. את רוצה לומר לי שלא פנו אליכם?
מלי שטריגלר
אני יכולה להגיד שאנחנו פועלים תחת מסגרת תקציב. יש לנו מגבלות תקציביות. אנחנו לא יכולים לענות לכל דרישה ומכיוון שאנחנו לא תחת חוק חינוך חובה אנחנו לא מחויבים ולא מסוגלים להיענות ל-100% מהילדים.
היו"ר גילה גמליאל
אם אתם לא מסוגלים, אז זה צריך לעבור משרד.
עמית פרסיקו
זה לא עניין של לא מסוגלים.
היו"ר גילה גמליאל
זה מה שהיא אומרת.
מלי שטריגלר
מדובר על תקציב לא על יכולת ביצוע.
היו"ר גילה גמליאל
מפאת קוצר הזמן אני נאלצת לסיים את הישיבה. אני מודה למנהלת הוועדה לאה ורון שהכניסה את הדיון במהירות הבזק משבוע שעבר מפאת חשיבותו.
שרי שילון
יש לנו אולי פתרון ל-50 ילדים בשדרות. אני מנעמ"ת, יש לנו 2 מעונות שם, אחד רב תכליתי, שניהם מוגנים. מתדפקים על דלתנו, המכסה מלאה לחלוטין. אני שמחה שהמוטו שלנו בנעמ"ת הוא חוק חינוך חינם מהגיל הרך. אנחנו כבר נלחמות על הדבר הזה זמן רב.

הפתרון הוא שמכיוון שאמרו שיש תעדוף בירוקרטי והנחות בנושא של מטפלות. לנו יש מטפלות מנוסות, יש כ-24 כיתות בכל שדרות במעונות המוגנים. משרד הכלכלה קיצץ במספר הילדים בכיתות. אם יעשה תעדוף בירוקרטי ויחשוב על זה שעדיף לתת - - -
היו"ר גילה גמליאל
זה הפתרון?
נח אלמסי
אנחנו נלחמים להוריד את מספר הילדים ואת רוצה להעלות?
היו"ר גילה גמליאל
לדאבוני אני נאלצת לסכם את הישיבה. אני רוצה לפנות לנציגי משרד הכלכלה. אני קוראת לכם ליצור ישיבת עבודה עם הנציגים גם של עיריית שדרות וגם של עוטף עזה ולהעביר מסמך בכתב לוועדת הכלכלה לא יאוחר מה-15 ביולי, בו תציגו את כל הפתרונות. אני רוצה לשמוע על פתרון לכל 500 הילדים בשדרות ועוטף עזה. לאור זה נשקול קיום של ישיבה נוספת בנושא. המסקנות שהגענו אליהם במהלך הישיבה יהיו בדף הסיכום של הוועדה. אני מודה לכולם הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:15.>

קוד המקור של הנתונים