ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 25/06/2014

חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 48), התשע"ה–2015

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
25/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 324>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, כ"ז בסיון התשע"ד (25 ביוני 2014), שעה 16:20
סדר היום
<הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 48) (מניעת נזקי שביתת רעב), התשע"ד-2014 - הכנה לקריאה שנייה ושלישית – הצגת נוסח מתוקן>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר

דוד אזולאי

ישראל אייכלר

דוד צור

יפעת קריב

באסל גטאס

דב חנין

מרב מיכאלי
מוזמנים
>
רויטל גור - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

סג"ד איתן גולן - רע"ן מנהלי חקיקה-שב"ס, המשרד לבטחון פנים

נעמה פויכטונגר - מח' ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

טליה אגמון - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הבריאות

ד' - יועמ"ש חקיקה, משרד ראש הממשלה
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור

עידו בן יצחק
תובל צ'סלר – מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
<הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 48) (מניעת נזקי שביתת רעב), התשע"ד-2014>
הכנה לקריאה שנייה ושלישית – הצגת נוסח מתוקן
היו"ר מירי רגב
חברים, אני פותחת את ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לאחר מפגש די מרגש עם שלוש האמהות של החטופים, פה יחד ביוזמתה של חברת הכנסת שולי מועלם. נמצאות שם חברות כנסת וגם שרים וחברי כנסת וביחד גם קוראים פרק תהלים וגם שרים שירים שהילדים אוהבים. מאוד מאוד מרגש ומאוד עצוב ובאמת נתפלל לחזרתם בשלום הביתה.

אנחנו חשבנו שנכון להציג לכם את אותם סעיפים ואותם תיקונים שאנחנו רוצים להכניס לתוך החקיקה. אני רוצה להגיד כאן לטובת הפרוטוקול שהמפגש הזה מתאפשר, וגם מילה לעפר שלח מ'יש עתיד', באמת הצלחנו יחד איתו לפתור את אותה בעיה שכמעט ולא הביאה אותנו להצבעה, אבל הגענו לנוסח טוב, מאוזן, כמו שאמרתי גם לפני כן, ואני מבקשת מהיועצת המשפטית של הוועדה, מירי, שתציג את התיקונים.
דוד אזולאי
אולי רק שאלה אחת להבהרה, האם ההסכם שמתגבש בין האסירים הביטחוניים לשב"ס, האם זה קשור להצעת החוק הזאת?
היו"ר מירי רגב
אני דיברתי הבוקר עם פרנקו, עם היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, אני חושבת שברגע ששמעו אתמול בלילה שהקואליציה מאוחדת ואנחנו הולכים להשאיר את החקיקה, אני מתארת לעצמי שזו גם הייתה אחת מהסיבות להפסיק את שביתת הרעב. אבל בכל מקרה זו פעילות שעשה השב"ס בהתנהלות מול עורכי הדין ומול שובתי הרעב ואני חושבת שזו התנהלות נכונה של השב"ס. מאוחר מדי, אבל בסופו של דבר מה שחשוב, ששובתי הרעב לא ימותו ויחזרו - - -
דוד אזולאי
אפשר לשמוע מנציג השב"ס תשובה ברורה לעניין הזה?
היו"ר מירי רגב
אין שום בעיה שנציג השב"ס ייתן.
איתן גולן
לי אין מידע בקשר לפרטים שאתם מדברים עליהם.
היו"ר מירי רגב
לפרטי ההסכם, אתה מדבר?
דוד אזולאי
לא, אני לא מבקש לפרטי ההסכם, אני רק שואל שאלה, האם ההסכם שמתגבש עם האסירים הביטחוניים קשור להצעת החוק.
איתן גולן
כיוון שאינני יודע לאשר אם מתגבש או לא מתגבש הסכם אני לא יכול להשיב לשאלה. צר לי.
דוד אזולאי
תודה.
באסל גטאס
זה לא מתגבש, זה נגמר, ההסכם נעשה - - -
דוד אזולאי
לא, זה עוד לא נגמר.
באסל גטאס
השביתה נגמרה.
היו"ר מירי רגב
לא, אבל אני לא יודעת אם הגיעו לכל ה - - - אני מציעה שנעבור על הפרטים של השינויים. אני רוצה להודות לכולם, לכל חברי הכנסת שהיו כאן ולקחו חלק בדיונים. הקשבנו קשב רב להערות שהערתם וחשבנו שיש לחדד מספר נושאים משום שהם עלו ממספר חברי כנסת, למרות שהנושאים האלה לא משנים את מהותו של החוק. החוק במהותו, אני חושבת, הוא חוק, כפי שאמרתי, שהגיע לוועדה והחוק שהוכן לתסקיר הצעת חוק, שיצא מהוועדה, הוא חוק טוב, הוא חוק מאוזן. לא קיבלנו את המלצת הממשלה כפי שהיא, אלא שינינו אותה, אבל התיקונים שעשינו הם תיקונים מחדדים נוספים, שהציעו פה חברי כנסת, ביניהם כמובן 'יש עתיד', חבר הכנסת באסל, חבר הכנסת דב חנין, חבר הכנסת אזולאי, אייכלר, שנמצא פה שגם הוא אתמול דיבר והביע את הערותיו, ועוד חברי כנסת נוספים שאינם נמצאים פה.

אז התיקון הראשון זה בסעיף 19יג(א). תיקון ראשון מבהיר שהרופא שייתן - - -
באסל גטאס
גברתי, אני מוכרח לצאת.
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. אני אציג במהרה את התיקונים. תיקון ראשון מבהיר שרופא שייתן את חוות הדעת הרפואית הוא רופא שמטפל באסיר או שטיפל בו לאחרונה. התיקון הזה נועד להסיר חששות שעלו בוועדה שמא תבוא חוות דעת מוזמנת ולכן נקבע שרק רופא שטיפל בו ומכיר את הצרכים הרפואיים שלו יוכל להגיש את חוות הדעת הרפואית.

תיקון שני, הנסיבות הרפואיות בהן תהיה הצדקה לפנייה לבית המשפט. בנוסח הקודם נכתב 'סכנה חמורה או נזק בלתי הפיך לבריאותו של האסיר', ואילו בנוסח החדש נכתב 'סכנה לחיי האסיר או נכות חמורה בלתי הפיכה'. הנוסח הזה תואם את הנוסחים שקיימים גם בחוק זכויות החולה.

תיקון שלישי, הוספת הוראה שאומרת שהגשת הבקשה תהיה באישור היועץ המשפטי לממשלה או מי שהיועץ הסמיך לכך. כאן יש התחייבות של הממשלה שהוא הסמיך או את פרקליט המדינה, או אחד משני המשנים ליועץ המשפטי לממשלה - - -
מירי פרנקל-שור
לא, לפרקליט המדינה. אנחנו הבנו שזה ל - - -
היו"ר מירי רגב
אז תסבירו. אם יש כאן בעיה, תסבירו מה הבעיה.
נעמה פויכטונגר
בשמחה. להבנתנו זו פשוט טעות טכנית, הכוונה היא שהוא יסמיך, כמו שאמרה גברתי את פרקליט המדינה או את אחד מהמשנים לפרקליט המדינה.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שהיועץ המשפטי לממשלה יסמיך את פרקליט המדינה או את אחת מהמשנים ליועץ המשפטי לממשלה.
מירי פרנקל-שור
אחד המשנים לפרקליט המדינה.
נעמה פויכטונגר
זה שני ענפים שונים, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה אינם עוסקים בעיצוב הליכי המשפט ולכן הכוונה פה למשנים לפרקליט המדינה.
מירי פרנקל-שור
או פרקליט המדינה עצמו או אחד מהמשנים שלו.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. פרקליט המדינה או אחד משני המשנים, וזאת הבהרה שנדרשת לפרוטוקול. אתם גם תצהירו את זה בסעיף הרלוונטי בהצבעות.
סעיף 19יג(ד), תוספת של סעיף חדש שאומר שגם לפני הפנייה לבית המשפט ישוחחו עם האסיר וינסו לקבל את הסכמתו לטיפול וגם יסבירו לו על ההליך המשפטי. שוב, כדי לנסות להביא אותו לאכול מרצון ולא בכפייה.
מירי פרנקל-שור
ולא על ידי הוראת בית המשפט.
היו"ר מירי רגב
ולא על ידי הוראת בית המשפט. באמת תוכלי להוסיף את הסעיפים, היועצת המשפטית של הוועדה.

סעיף 19יד(א), תיקון שממשיך את התיקון שכבר הזכרתי, לגבי סכנה לחיי אסיר או נכות חמורה בלתי הפיכה. במקום סכנה חמורה או נזק בלתי הפיך לבריאותו של האסיר. את זה כבר אמרתי בסעיף הקודם.

סעיף 19יד(ב), תוספת שמבהירה שבית המשפט צריך להשתכנע שלאסיר נמסר כל המידע הרפואי שחולים זכאים לו כיום לפי חוק זכויות החולה.
סעיף 19יד(ד)(3), התיקון הזה נועד לאפשר לאסיר להודיע לבית המשפט מה היא מטרת שביתת הרעב שלו.

סעיף 19יד(ז), סעיף חדש שמטרתו להבהיר מה קורה מבחינת הטיפול הרפואי במצב שבו הייתה פנייה לבית המשפט, אך הוא טרם נתן את החלטתו. במקרה כזה קובע הסעיף שיחולו ההוראות הרגילות של חוק זכויות החולה. זאת סוגיה שהעלה דב חנין, שאלה שהוא העלה במהלך הדיון, זאת אומרת אם בית המשפט לא מקבל החלטה לגבי האסיר ששובת רעב לא לקבל טיפול, או לא לא לקבל טיפול, יחול עליו חוק זכויות החולה.
מירי פרנקל-שור
או אם יש הידרדרות במצב.
היו"ר מירי רגב
או אם יש הידרדרות ולא הספיקו להגיע לבית המשפט.

סעיף 19טז(א), תיקון שמבהיר שכל מטפל יוכל לתת את הטיפול רק בתחום עיסוקו. כלומר פעולות שנעשות על ידי רופא יעשה רופא, פעולות שנעשות על ידי אחות תעשה אחות. לא חשבנו אחרת לרגע, אבל הבהרנו את זה לטובת החקיקה. אם מישהו חשב לרגע שרופא יעשה את תפקיד האחות והאחות תעשה את תפקיד הרופא, אז הבהרנו בחקיקה שהרופא יעשה את תפקידו כרופא והאחות תעשה את תפקידה כאחות.
נעמה פויכטונגר
אני רק רוצה לציין שזה יכול להיות גם רופאה ואח.
היו"ר מירי רגב
ברור, ברור, גם רופאה ואח.
ישראל אייכלר
לא, צריך לציין את זה.
היו"ר מירי רגב
וסעיף 19טז(ה), סעיף חדש שאומר במפורש את מה שהתחייב עליו גם השר, שהמטפל לא יהיה חייב לתת לאסיר שובת רעב את הטיפול הרפואי שהתיר בית המשפט. הכוונה היא כאן לכל מטפל, בין אם מדובר ברופא, בין אם מדובר באחות. כל מי שאמור לתת את הטיפול הרפואי שבית המשפט התיר, כפי שגם אמרנו בחקיקה עצמה, רשאי הרופא או המטפל. אז מי שלא מבין ש'רשאי' זה כן או לא, אז הוספנו תוספת 'לא חייב'.

אלה הדברים. כפי שאמרתי, התיקונים האלה הם תיקונים שמחדדים, שמסבירים את הצעת החוק, שגם ככה הנושאים הוטמעו בהצעת החוק, חוץ משתי הסוגיות שעליהן העיר, כפי שאמרתי קודם, כשחבר הכנסת דב חנין לא היה פה. כאן הבהרנו את השאלה שלך, מה קורה אם בית המשפט לא מקבל החלטה בעניין האסיר, אז הכנסנו את זה לתוך החקיקה שיחול החוק ואני חושבת שזו הערה נכונה, ולכן גם אמרתי שאנחנו נשקול אותה.
ישראל אייכלר
יש לי שאלה לגבי המצב הנפשי. את אמרת שתיגרם לו נכות בלתי הפיכה, שזו אחת הסיבות. אתמול הערתי כבר השבוע שברגע שמכניסים עניין פיזי אנחנו יודעים בדיוק מה זה סכנה ומה זה נכות ומה היא סכנת חיים. בנפשי זה מאוד מאוד לא ברור. זאת אומרת כל אחד יכול לחשוב שאם יהיה כך וכך אז הוא בסכנת נכות נפשית חמורה. היות שהחוק הזה לא נועד רק לאסירים ביטחוניים או למחבלים, זה יהיה חוק לכלל האנשים יש לי חשש, אולי צריך להוציא את העניין של מצבו הנפשי, כמו שביקשתי, שידברו רק על מצב בריאותי גופני.
היו"ר מירי רגב
בבקשה, היועצת המשפטית של משרד הבריאות, בבקשה, והיועצת המשפטית של הוועדה, אם תוכלי להוסיף פה משהו. בבקשה.
טליה אגמון
אנחנו דיברנו על הנושא הנפשי ואמרנו שיש מצבים שבהם חוסרים תזונתיים מסוימים יכולים לגרום לפגיעה קוגניטיבית, שלפעמים היא הפיכה ולפעמים היא בלתי הפיכה. נכות נפשית היא נכות רפואית, יש סעיפי נכות נפשית בחוק הביטוח הלאומי. זה לא משהו שלא יודעים להעריך אותו. זה נכון שנכות חמורה בלתי הפיכה, בפחות מקרים היא תהיה נפשית, אבל זה לא משהו שצריך באופן מפורש להחריג אותו.
ישראל אייכלר
בואי נגיד לך תיאורטית. מגיע בן אדם, יש לו איזה דת מוזרה והוא כל הזמן אומר לא נח נח נח, הוא אומר מו מו מו משה, והפסיכולוג והפסיכיאטרים וכל אלה יחשבו שהוא הולך לקראת חוסר צלילות קוגניטיבית ויש סכנה שהוא יישאר ככה ויאכילו אותו בכוח. בלי שום קשר, לא לעניין ביטחוני ולא עניין של מחבלים. כשאני פותח דלת לעינויים או לשליטה של אנשים על אנשים זה דבר מסוכן מאוד, במיוחד במדינה דמוקרטית, לא מאפשרים לאנשים לשלוט בחיים של אנשים אחרים, אלא אם כן יש עניין של סדר ציבורי ויש עניין של הפרות חוק. כשמדובר בזכויות האדם הבסיסיות ואם זה חוק כל כך כללי, ברגע שאת מכניסה את הסעיף הנפשי, נכון, את צודקת שבעניין ביטוח לאומי לעזור לאדם שיש לו בעיה נפשית צריך לעזור לו, יש בתי חולים לחולי נפש והכול, אבל ברגע שיש טיפולים - - - את יודעת שבברית המועצות במשך 50-60 שנה אנשים ישבו בבתי ספר על סעיף נפשי? בשעה שהם היו אנשים צלולים, בגלל שהם לא היו קומוניסטים מספיק. תשאלו את האנשים שישבו כאסירי ציון ואת שאר הרפיוזניקים והסרבנים. לכן כשעושים חקיקה ראשית צריך מאוד להיזהר מהעניין הזה של נפשי, כי מחר זה עלול להתפרש שאפשר לעשות עם הבן בתחום הנפשי, כדי להצילו מכל מיני דמיונות נפשיים, וזה דבר מסוכן מאוד.
מירי פרנקל-שור
אני רק רוצה להפנות לתשומת לבך, חבר הכנסת אייכלר, שבסעיף 19יד(ד)(1), בעמוד 4 לנוסח שאנחנו חילקנו, כאשר בית המשפט בא להחליט בבקשה שהוגשה לו הוא צריך לשקול בין היתר את מצבו הרפואי של האסיר, לרבות מצבו הנפשי וההשלכות על מצבו כאמור, כמובן על מצבו הרפואי הפיזי ועל מצבו הנפשי. לכן מכאן אני מסיקה, כאשר תוגש חוות דעת לבית משפט, או חוות הדעת הרפואית, היות שבית המשפט יצטרך לשקול את זה תהיה התייחסות בחוות הדעת לגבי ההשלכה על מצבו הנפשי.
ישראל אייכלר
אבל אני לא סומך על בית המשפט שהוא יבין במצבו הנפשי של האדם. אני לא רוצה לתת את גורלי בידי בתי המשפט, את מניחה שאם אני יושב בבית סוהר מסיבות אידיאולוגיות בית המשפט לא איתי. לכן העניין של 'לרבות מצבו הנפשי', אולי אפשר להוציא את זה. אני לא מבין למה צריך את זה בכלל, למה צריך 'לרבות מצבו הנפשי'? זה פותח פתח לכל העינויים הנפשיים שיש בעולם.
טליה אגמון
השיקול של מצבו הנפשי מתייחס לשאלה עד כמה הסכמתו מדעת - - -
היו"ר מירי רגב
הוא לא רוצה את מצבו הנפשי. הוא אומר - - -
ישראל אייכלר
מצבו הרפואי.
היו"ר מירי רגב
הוא אומר אני רוצה לשקול את מצבו הרפואי, קשה לשקול את מצבו הנפשי, אנחנו לא יודעים להגיד מה הוא מצבו הנפשי, אז הוא אומר, 'תורידו את מצבו הנפשי'.
ישראל אייכלר
אגב, זה כלול ברפואי.
דוד צור
יש בזה היגיון כי הרי כל החוק - - -
היו"ר מירי רגב
במה יש היגיון?
דוד צור
שהמצב הנפשי יישאר. כל המהות של החוק היא בסוף לבחון האם הסירוב שלו לקבל טיפול בא ממקום נפשי שהוא מודע לסירוב ולהשלכות של העניין, או שהוא במצב נפשי כזה, גם בגלל ההרעבה וגם בגלל הסיטואציה שבה נמצאים כולם, שניטל ממנו נאמר - - - הסירוב הוא לא סירוב שבא ממקום נפשי שהוא יציב. לכן אני חושב שיש משמעות לשקילה של המצב הנפשי הזה.
ישראל אייכלר
אתה צודק במקרים רגילים, אבל אתה עלול להיכנס למצבים לא רגילים.
דב חנין
עם כל הכבוד, גברתי, אני מתנגד לכל החוק, אבל לגופו של עניין, הערתו של חבר הכנסת ישראל היא הערה נכונה. אני חושב שיש פה פתח באמת לתוצאות מאוד בעייתיות, וכמו שאמר חבר הכנסת אייכלר, ובצדק, אם יש איזה שהוא מצב שבו בן אדם איבד לצורך העניין את שפיות דעתו אז זה חלק ממצבו הרפואי.
ישראל אייכלר
זה המצב הרפואי.
היו"ר מירי רגב
דוד אזולאי, אתה רוצה להגיד משהו? יפעת? לפני שאנחנו נגיד כמה מילים ונסגור את הדיון? ואני רוצה כמה מילים של היועצת המשפטית.
יפעת קריב
האמת היא שאני מסכימה עם מה שנאמר לגבי מצבו הנפשי. אין לי אמירה מיוחדת לזה, אבל בהחלט יש היגיון במה שאמרת.
היו"ר מירי רגב
חברים, אני חושבת שאנחנו פתחנו את החוק מספיק, עשינו את השינויים הנדרשים. יש גם תוצאות. שובתי הרעב סיימו את שביתת הרעב שלהם - - -
דב חנין
רק בזכות העובדה שלא היה חוק.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת בזכות מה, יכול להיות שבזכות זה שאתמול כבר פורסם שהקואליציה הגיעה להבנה והחוק הזה יאושר בשבוע הבא.
דב חנין
הם עוקבים אחרי המשא ומתן של הקואליציה.
היו"ר מירי רגב
תאמין לי, הם עוקבים אחרי - - - מצבם כזה שיש להם רדיו ועיתונים, יש למחבלים ולטרור כל מה שהם רוצים פה, גן עדן יש להם בבתי הסוהר ובכל מקום שהם נמצאים.
דוד אזולאי
זה מחיר השקט.
היו"ר מירי רגב
זה מחיר השקט של השב"ס, שעליו לא נדבר כרגע. את עמדתי אני אמרתי, אני באופן אישי חושבת שהחוק הזה - - -
יפעת קריב
סליחה, חשבתי ששאלת אותי רק על המילה האחרונה, עכשיו שאת רוצה לשאול על הכול, אז אם זה על הכול אני אשמח להוסיף עוד מילה.
היו"ר מירי רגב
אז תוסיפי עוד מילה. בכל מקרה אני לא פותחת את החוק שוב, אבל בבקשה, את יכולה להוסיף לטובת הפרוטוקול.
יפעת קריב
אז אני רוצה לומר שאכן התקיימו בימים האחרונים הרבה מאוד דיונים גם עם היועצים המשפטיים שלא נמצאים פה, של המשרד לביטחון פנים, וגם עם היועצים של הוועדה, ואני רוצה להגיד מבחינתי את השינויים של הדברים שאמרתי קודם, ההסתייגויות והשינויים שהתקבלו - - -
היו"ר מירי רגב
אבל אני הקראתי את כולם.
יפעת קריב
לא, אני אומרת בשפה שלי את הדברים שהיו מהותיים לי - - -
דוד אזולאי
אבל הדברים נאמרו עכשיו, כל ההערות.
יפעת קריב
לא, אני לא קוראת את זה בתוך ה - - -
דוד אזולאי
לא, אני אומר שכל התיקונים נאמרו.
יפעת קריב
אני אגיד את זה ממש בקצרה. חוות הדעת הרפואית שעל בסיסה תוגש הבקשה לבית המשפט לא יכולה להיות סתם של רופא, אלא רק רופא שמטפל באסיר או טיפל בו לאחרונה. דבר נוסף שעשינו בו שינוי זה רף ההתערבות, הן לשם בקשת ההגשה והן לשם מתן ההחלטה, עלה מאפשרות ממשית שייגרמו בתוך זמן קצר סכנה לחיי האסיר או נכות חמורה בלתי הפיכה, שזה היה דבר שהיה מאוד מאוד חשוב לנו לאורך כל הדרך. דבר שלישי זה לא ניתן להגיש את הבקשה אלא באישור מראש של היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיכו לכך. זו גם הייתה אחת מהבקשות המרכזיות והשינוי הזה נכנס. הדבר הרביעי, הוספת פסקה לפיה לא תוגש בקשה אלא רק לאחר שנעשה מאמץ ניכר לקבל את הסכמת האסיר, לרבות שיחה של הרופא עמו ולאחר שהוסברו לו מהות הפנייה לבית המשפט והשלכותיה. כל מה שאני אומרת, אם יש משהו תתקני אותי, כי אלה מבחינתי הדברים.
מירי פרנקל-שור
מה מבחינתך?
יפעת קריב
לא, אני אומרת שאלה הדברים שנכנסו השינויים וזה מה שהסכמנו וזה מה ש - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא יודעת מה מבחינתך, השינויים פה נאמרו. אני לא יודעת מה זה מבחינתך או לא מבחינתך.
יפעת קריב
בסדר גמור, אני קוראת את זה על פי הצעת החוק, אני רק אסיים עוד שלושה דברים. בית המשפט לא יקבל החלטה על טיפול בכפייה, אלא רק לאחר שווידא שהאסיר קיבל את מלוא ההסברים על מצבו הרפואי על פי התנאים שקבועים בחוק זכויות החולה. הדבר השישי שהתקבל לשינוי פה בחוק, שבמסגרת השיקולים של בית המשפט לשקול נכללת גם עמדת האסיר, לרבות בנוגע למטרת שביתת הרעב. הדבר השביעי שנכנס לתוך החוק, מתוך ההסתייגויות שלי, זה שהטיפול יינתן על ידי מטפל שהטיפול נמצא בתחום עיסוקו, והדבר השמיני והאחרון שנכנס, אלה שמונת השינויים המשמעותיים וההסתייגויות שהתקבלו, שאין לחייב את המטפל לתת את הטיפול.
היו"ר מירי רגב
אז אני מבינה שאת בעצם מסירה את ההסתייגויות שלך.
יפעת קריב
אני מסירה את ההסתייגויות לאחר שהתקבלו שמונת הדברים המרכזיים שביקשתי, שחלקם כוללים כמה הסתייגויות ביחד, כי הדברים חוזרים על עצמם בתוך החוק והדגשנו אותם.
מירי פרנקל-שור
אמנם 'יש עתיד' מסירה, אבל כולם יצטרכו - - -
היו"ר מירי רגב
אז מה עושים במצב כזה?
עידו בן-יצחק
אז הם נשארים - - -
היו"ר מירי רגב
על שמם.
היו"ר מירי רגב
על שמם של האחרים. טוב, אז כפי שאמרתי בתחילת דבריי, חשבתי שיהיה נכון להתפשר עם 'יש עתיד', ניהלנו באמת משא ומתן עם עפר שלח, משום שחשבתי שהשינויים לא משנים באופן מהותי את החוק, הם רק מחדדים את הדברים שכבר אמרנו במהות החוק ולכן חשבתי שאין שום סיבה להתנגד אליהם. החוק הוא חוק מידתי.
ישראל אייכלר
אבל מסירים את העניין הנפשי?
היו"ר מירי רגב
לא. החוק הוא חוק מידתי, אני חושבת שלא נצטרך להשתמש בו, כבר ראינו שעצם החוק הזה הוא הרתעה מספיק חמורה ולכן גם שמענו כבר הבוקר שהאסירים הביטחוניים ששבתו רעב הפסיקו לשבות רעב.
יפעת קריב
זו לא רק הרתעה, זה השבוע שנתנו - - -
היו"ר מירי רגב
כפי שאמרתי גם בתחילת הדיונים, אני באופן אישי חשבתי שהחוק הזה מיותר, חשבתי שאם אסיר ביטחוני רוצה לשבות רעב והוא מבין שבסופו הוא גם ימות, צריך לאפשר לו זאת, אבל כיבדתי את החלטת הקואליציה להביא הצעת חוק מידתית ואני חושבת שכך הובילה את זה הוועדה בדיונים מאוד מעמיקים ורציניים. הצעת החוק תבוא להצבעה ביום שני הקרוב בעזרת ה' בוועדת הפנים ובערב במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.
דוד אזולאי
מתי ההצבעות על ההסתייגויות?
היו"ר מירי רגב
באותו יום, ביום שני בבוקר, החל מהשעה 10 תהיינה הצבעות על ההסתייגויות ועל החוק כולו ואחר הצהריים תהיינה גם ההסתייגויות וגם הצעת החוק במליאה.
ישראל אייכלר
אם הגישו בהצעת החוק תיקונים חדשים פה, אז אולי אפשר להכניס את ההסתייגויות?
היו"ר מירי רגב
לא, זהו, אין, לא נפתח יותר. אנחנו לא משנים את זה.
ישראל אייכלר
גם כשהגישו חוק - - -
היו"ר מירי רגב
זו התגובה להסתייגויות שהגישו.
דוד אזולאי
הרב אייכלר, סביר להניח שזה לא יגיע להצבעות במליאה.
מירי פרנקל-שור
אי אפשר כבר להגיש הסתייגויות.
ישראל אייכלר
גם אם הושגה הצעה מתוקנת?
מירי פרנקל-שור
לא, זו לא הצעה מתוקנת, זו הצעה שהתקבלה מההסתייגויות בוועדה.
היו"ר מירי רגב
כתוצאה מההסתייגויות שהוגשו.
יפעת קריב
אבל זה רק מראה כמה ההליך, זה שזה לקח עוד שבוע שינה כל כך הרבה, לא רק שינה את החוק, אבל גם שינה בהיבט של שובתי הרעב. השבוע הזה - - -
היו"ר מירי רגב
יפעת, מספיק, די, עשיתם את הסיבוב שלכם על כלום. באמת, נו, די, עשיתם את הסיבוב על כלום. החוק, מי שקורא את החוק, לא אני, קחו את החוק שהוועדה הוציאה וקחו את החוק עכשיו ותראו את השינויים. אם יש באמת שינויים מהותיים - שאפו, אבל אין. די, מספיק.
יפעת קריב
אני יכולה ל - - -
היו"ר מירי רגב
די, דיברנו, עשיתם את הסיבוב שלכם השבוע. אני שמחה - - -
יפעת קריב
הכי חשוב ש - - - ההישג הכי גדול.
היו"ר מירי רגב
אני שמחה שהצלחנו לחדד דברים שכבר היו בחוק. החוק לא שונה מהותית, כפי שאמרתי. אני רוצה להודות - - -
דוד אזולאי
מה שמפריע לי שמפלגת העבודה - - -
יפעת קריב
החוק שונה לחלוטין.
היו"ר מירי רגב
כן. אני רוצה להודות לכל נציגי הממשלה שהגיעו לכאן ושמעו בקשב רב שוב ושוב ושוב כמעט את אותן הסתייגויות. אני רוצה להודות מאוד לייעוץ המשפטי של הוועדה, למירי ולעידו, על כל המאמצים שעשיתם בשבועיים האלה.
דב חנין
התודה הזו היא גם בשם מתנגדי החוק.
היו"ר מירי רגב
יפה, אז אני שמחה שבמשהו אנחנו מתואמים. באמת על כל המאמץ שעשיתם כדי שנביא חוק ראוי ומאוזן ומידתי להצבעות ביום שני הקרוב.
יפעת קריב
אבל אנחנו כן מבקשים שלהבא ייעשה הליך דמוקרטי תקין בוועדה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 16:45.>

קוד המקור של הנתונים