ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 23/06/2014

מניעת הסרת פיגומים בכותל הקטן ע"י משטרת ישראל - התייחסות המשרדים: ראש הממשלה, המשרד לבטחון פנים והמשרד לשירותי דת

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
23/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 316>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, כ"ה בסיון התשע"ד (23 ביוני 2014), שעה 14:00
סדר היום
<מניעת הסרת פיגומים בכותל הקטן ע"י משטרת ישראל - התייחסות המשרדים: ראש הממשלה, המשרד לביטחון הפנים והמשרד לשירותי דת>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד צור

<ג'מאל זחאלקה>
מוזמנים
>
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
רותם פלג - מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים

ניצב יוסי פריינטי - ממ"ז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

נצ"מ אבי ביטון - ממ"ר דוד, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

תנ"צ שאול גורדון - יועמ"ש, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

נצ"מ חיים בלומנפלד - עוזר המפכ"ל, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

שימי מרציאנו - עוזר מ' מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

מיכאל פרנקנבורג - יועמ"ש משטרת ישראל-י-ם, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

אודי שלוי - רמ"ט השר לבט"פ, המשרד לביטחון הפנים

תנ"צ רפי יפה - דובר המשטרה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

גלית זיו - ע' דובר מחוז ירושלים, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

שבתי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי/חרדי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

דוד גוברין - מנהל מחלקת ירדן, משרד החוץ

עו"ד חגי אברהמי - ממונה ייעוץ משפטי, המשרד לשירותי דת

אליהו ליפשיץ - מנהל מחלקה בכיר ייעוץ משפטי, משרד התיירות

עו"ד גבריאלה פיסמן - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ד"ר דוד קורן - יועץ רה"ע לענייני מזרח ירושלים, עיריית ירושלים

הרב שמואל רבינוביץ - רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הקרן למורשת הכותל

מתתיהו הכהן דן - יו"ר העמותה, עטרת כהנים

דביר הורן - עטרת כהנים

ד"ר שמואל ברקוביץ - מומחה לירושלים והמקומות הקדושים, עטרת כהנים

עו"ד הילה כהן - פורום משפטי למען א"י

אביעד ויסולי - יו"ר המטה המשותף של תנועות הר הבית והמקדש

דוד דהאן - יו"ר הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

<מניעת הסרת פיגומים בכותל הקטן ע"י משטרת ישראל - התייחסות המשרדים: ראש הממשלה, המשרד לביטחון הפנים והמשרד לשירותי דת>
היו"ר מירי רגב
חברים, אני רוצה לפתוח את הדיון בסוגיית הכותל הקטן. אני מודה לשר שהוא נמצא פה, למפכ"ל המשטרה, לממ"ז ירושלים כמובן ולקצינים שנמצאים כאן, לרב הכותל שנמצא פה ולחברים שהגיעו לטובת הדיון הזה.

הדיון הזה בסוגיית הכותל הקטן הוא כבר דיון שלישי. היינו שם כוועדה בסיור כדי לראות מה קורה בכותל הקטן. לכולם ברור שהכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי.
ג'מאל זחאלקה
לא לכולם ברור, זה רק לך.
היו"ר מירי רגב
זה התשובה שקיבלנו מלשכת ראש הממשלה: הכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי. ולכן, מי שאמור לטפל בכותל הקטן כחלק מאותו כותל מערבי זה מי שיש לו אחריות על הכותל המערבי. קרי, הרב רבינוביץ שנמצא פה. האחריות שלך היא לטפל בכותל המערבי ובכותל הקטן כשבעצם זה רצף אחד שאמור לאפשר ליהודים שמאמינים, או גם למוסלמים שמאמינים, לבוא ולהתפלל בכותל. מי שרוצה ומי שמאמין יכול להתפלל בכותל המערבי ובכותל הקטן.

אני ביקרתי בכותל הקטן וראיתי מה קורה שם - שמשתינים על הכותל הקטן, שיש זבל על הכותל הקטן, ותיארתי לעצמי שאף אחד לא רוצה שכך יתייחסו למקום הקדוש שלו. ניסיתי לבדוק האחריות של מי לטפל במתחם הזה של הכותל הקטן. האחריות היא כמובן של מי שאחראי על הכותל המערבי. כמו שהוא מטפל בכזאת עקביות בכותל המערבי, כך הוא צריך לטפל גם בכותל הקטן.
נוצר ויכוח בעניין הפיגומים שיש על הכותל הקטן. יש שם פיגומים, מין קיר כזה, ואני שמחה שהשר, לאור זה שאני העברתי לך את הבקשה גם שיניתי את הדיון אז. ביקשתי שתראה את זה. אמרת: אני רוצה לראות את זה בעיניים. אני מעריכה את זה מאוד שירדת וראית את זה במקום. נמצא פה נציג משרד החוץ? איפה אתה?
דוד גוברין
כן, נמצא.
היו"ר מירי רגב
תודה.

רצינו שהכותל הקטן ינוקה ויישאר נקי עד כמה שניתן בדיוק כמו הכותל המערבי. שאלנו את משרד החוץ האם יש בעיה עם הכותל הקטן, האם יש בעיה להוריד את הפיגומים בכותל הקטן. נציג משרד החוץ שאחראי על הקשר עם ירדן אמר: בהסכמים שלנו מול ירדן אין שום התייחסות לכותל הקטן. הר הבית זה הר הבית, אנחנו עומדים בסטטוס-קוו של הר הבית. כל מה שקשור לכותל המערבי ולכותל הקטן הוא באחריות ממשלת ישראל.

דיברתי עם המפכ"ל ארוכות. אמר לי המפכ"ל: יש החלטה מדינית שלא מורידים את הפיגומים. פניתי לממשלה, פניתי לראש הממשלה: האם יש החלטה שלא מורידים את הפיגומים, ומדוע? מזכיר הממשלה חזר אליי. כבוד השר, אין החלטת ממשלה שנוגעת לפיגומים, אין החלטת ממשלה שמדברת שאין להסיר את הפיגומים. אני אשמח שפה בדיון הזה יציג לי המפכ"ל או היועץ המשפטי של המפכ"ל על איזה החלטת ממשלה אתה מדבר שעל פיה אתה מונע מעיריית ירושלים, מראש עיריית ירושלים שרוצה לטפל בפיגומים, שרוצה לטפל במה שצריך, מונע ממנו להסיר את הפיגומים מההר. פה אני רוצה, בבקשה, לשמוע ולפתוח את זה לדיון.

השר, הנושא העיקרי זה סוגיית הפיגומים שתודה לאל עד אתמול הצלחתי למצוא את תשובתו של - - -
ג'מאל זחאלקה
גברתי, אני רוצה לדבר.
היו"ר מירי רגב
בוודאי, אתה רשום לזכות דיבור. זחאלקה, כבר רשמתי אותך.

תומר, היועץ המשפטי של הוועדה, אני רק מבקשת לאור המכתבים שקיבלנו גם ממזכיר הממשלה, אם אתה רוצה להוסיף פה משהו שלא אמרתי. אם לא, נפנה ישירות לרב הכותל שייתן לנו התייחסות לגבי הכותל הקטן, למפכ"ל ולשר וכמובן חבר הכנסת זחאלקה. היועץ המשפטי של הוועדה, בבקשה.
תומר רוזנר
אני רק אחזור על דברים שאמרתי באחת הישיבות הקודמות בנושא הזה. השאלה הפרלימינרית, המקדמית, שממשלת ישראל צריכה לתת עליה את דעתה היא השאלה האם מבחינת הדין בישראל הכותל הקטן הוא מקום קדוש שהיא מכירה בו כמקום קדוש לצורך הדין הישראלי, להבדיל כמובן מהרגשות הדתיים או האמוניים של האנשים שכמובן איתם אי-אפשר להתווכח.
מבחינה משפטית הכרה בהיותו של מקום מקום קדוש לפי המשפט הישראלי היא החלטה של רשויות המדינה והיא לא נחתכת באופן אוטומטי על-פי האמונה הדתית של עדה או דת זו או אחרת. זו שאלה ראשונה לפני שמטפלים במהות של הנושא הזה.
לגבי הפרטים - אם הממשלה סבורה שצריך לטפל במקום הזה כמקום קדוש לפי הדין הישראלי, כמובן שיש לכך השלכות הן במובן של אחריות מיניסטריאלית, הן במובן של אחריות טיפול בפועל. הנושא הזה גם הוא צריך לבוא לדיון ולהכרעה בממשלה.
היו"ר מירי רגב
תודה. לפני רב הכותל רק מתי דן, בבקשה קצר.
מתתיהו הכהן דן
תודה לך. קודם כל, כל מה שהתקדם בכותל הקטן נעשה בגיבוי המשטרה. אני חב פה הרבה תודה בשם כל המתפללים בכותל הקטן למשטרת ישראל, למפקד תחנת דוד, מפקד המחוז, כמובן למפכ"ל ולשר, כי מאז הביקור הראשון שלך הרבה דברים התקדמו, גם לרב רבינוביץ, שבתיאום עם רשות העתיקות פעלו ברחבת הכותל, שיפצו את הקיר וסידרו את הרצפה. הרבה דברים השתנו. גם עיריית ירושלים הניחה שם בעקבות הבקשה שלך שלט שהמקום הזה הוא מקום קדוש.
אלא מה? לכולם אני מחמיא פה, חוץ מלמשרד הדתות. משרד הדתות לפי חוות דעת שקיבלנו מד"ר שמואל ברקוביץ שנמצא פה לידי והוא יכול להרחיב בזה מתחמק באופן עקבי מהמחדלים ומהמעשים הקשים שנעשים שם והוא מטיל את הכול על הקרן למורשת הכותל. זה נכון שהקרן למורשת הכותל מתחזקת את רחבת הכותל, אבל יש את חוק השמירה על המקומות הקדושים. מי שממונה על ביצוע החוק הזה זה שר הדתות. היועץ המשפטי של משרד הדתות מטעה את הוועדה. הוא מטעה אותך, הוא מטעה את כולם, ברגע שהוא קובע שכל האחריות על הכותל עוברת לקרן. הקרן מתחזקת, אבל כשיש פגיעה במקום הקדוש הזה מי שאחראי מיניסטריאלית להסיר את הפגעים האלו ולשים שומרים זה שר הדתות שהוא מתחמק.
היו"ר מירי רגב
גם שר הדתות הוא חלק מהוועדה, אנחנו מפקחים גם על משרד הדתות. הוא מן הסתם יענה על זה ביום רביעי בוועדה. הוא לא יוכל להתחמק מזה.
מתתיהו הכהן דן
אני רק רוצה להגיד שהגשנו לך היום את חוות הדעת של ד"ר ברקוביץ אחרי שבדקנו את כל - - -
היו"ר מירי רגב
אני לא רוצה להיכנס לזה. אני רוצה לנצל את זה שהמפכ"ל פה והשר פה ואני רוצה לפתור פעם אחת ולתמיד את סוגיית הפיגומים.
מתתיהו הכהן דן
ברשותך, רק להוסיף עוד משפט אחד. הפיגומים האלו, למי שלא זוכר, הונחו ב-1972 על-ידי עיריית ירושלים כדי לחזק בניין שמט ליפול. הוא כבר לא מט ליפול ממזמן.
היו"ר מירי רגב
נכון.
מתתיהו הכהן דן
אחרי שהפיגומים עמדו הרבה שנים ולפני כמה שנים הרשות לפיתוח ירושלים אחרי שהתקבלו חוות דעת של מהנדסים שאין צורך יותר בפיגומים, הסירו פיגום אחד, והכול עבר בשקט, חוץ מאיזה כותרת בעיתון "הארץ".

אנחנו מסתדרים עם השכנים, מכבדים את השכנים הערבים והם מכבדים אותנו - אני רוצה להדגיש את זה. אין שום עימות עם השכנים. יתרה מזאת, לפני כמה שנים במימון הוואקף בנו שם בנייה והשכנים זרקו את פסולת הבנייה לתוך החלל של הפיגומים. באו לפנות, באה המשטרה ועצרה אותנו מלפנות את הזבל כי לא נתנו לעירייה. אמרו: יש פה סטטוס-קוו. ממתי יש סטטוס קוו על פח אשפה? הכול היה חשוף לעיני כל. מה עשתה המשטרה יחד עם העירייה? ואני לא מדבר על הפיגומים, במקום לזרוק את הזבל אל הפח הביאו את הפח, הדביקו פח על הכותל. עזבי את הפיגומים. איפה נשמע כדבר הזה במדינה מתוקנת?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
מתי זה היה? לפני עשר שנים.
מתתיהו הכהן דן
בערך, בגיבוי המשטרה. אני הייתי עם ראש העיר שם. מפקד מקומות הקדושים אז אומר: יש פה סטטוס קוו. איזה סטטוס-קוו? פח אשפה על הכותל? מי יכול להעז לעשות דבר כזה?
היו"ר מירי רגב
זה לא יאומן. לסטטוס קוו ישנו פה משרד החוץ שתיכף ידבר.
מתתיהו הכהן דן
אבל כשיש אשפה ברחוב איזה סטטוס קוו? איזה המצאות?

לסיום, היתה ועדה, הקימה גולדה מאיר ב-1972. לפני הפיגומים התחילו לקדוח בכותל הקטן חורים כדי לחזק את הבית הזה וכל הארץ הזדעזעה מזה. הרב של הכותל אז, הרב גץ זכרונו לברכה, הביא את כל הרבנים הראשיים. מנחם בגין היה שם, כולם הזדעזעו. היו בטוחים שמזיזים את זה. היתה קצת רשלנות, לא היתה מספיק נוכחות שם. בכל מקרה זה עומד שם בלי שום סיבה. זה לא פוגע בשום מרקם חיים בין היהודים לערביים. גם בכותל הגדול לפני מלחמת ששת הימים או השחרור היתה כניסה ליהודים וערבים התפללו. לא יכול להיות שהפח הזה ימשיך להידבק על הכותל עם הזבל. כולם, גם השכנים, אמרו לי: תגידו למשטרה. הם מונעים מבחינת - - -. אגב, התחיל תהליך - - -
היו"ר מירי רגב
מתי, הבנו את העניין. אני מבקשת מרב הכותל ואחר כך חבר הכנסת זחאלקה. אחר כך משרד החוץ יתייחס בבקשה למה שקורה בכותל הקטן, האם באמת תהיה אינתיפאדה שלישית אם יורידו את הפיגומים – שנדע על מה אנחנו מדברים, וכמובן התייחסות של הגורמים שנמצאים פה.

רב הכותל, בבקשה איך אתה מתייחס לכותל הקטן? האם הוא חלק מהכותל המערבי? האם הוא מקום קדוש או לא מקום קדוש?
שמואל רבינוביץ
ברור שהכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי. על הכותל המערבי נאמר: מעולם לא זזה שכינה מן הכותל המערבי, וגם החלק שאנחנו נמצאים בו ומתפללים היום, רחבת הכותל המערבי המוכרת, גם הכותל הקטן זה מהקצה הדרומי שלו ועד הקצה הצפוני שלו.

לגבי האחריות והניהול של המקום - הקרן למורשת הכותל המערבי כפופה למשרד ראש הממשלה. משרד ראש הממשלה קיים דיון ובו הוא החליט לתת את האחריות לכותל הקטן על הקרן למורשת הכותל המערבי. הסכמנו, התחלנו בתהליך בשיתוף עם המשטרה. בתהליך הזה המקום עבר שיפוץ, החליפו את הרצפות, טיפלו בביוב, שיפצו את הקיר ביחד עם רשות העתיקות.
היו"ר מירי רגב
היה בלבנים של הכותל שינוי גדול.
שמואל רבינוביץ
זה תהליך איטי. מדובר על מקום רגיש. אי-אפשר לעשות את הכול במכה אחת וביום אחד. ואז הגיעה עיריית ירושלים ואמרה: לא. אנחנו רוצים לנהל את המקום הזה. אם עיריית ירושלים יודעת לנהל מקום קדוש - מצוין. אין לנו שום רצון ללכת ולחטוף דברים מאחרים. באותו רגע שעיריית ירושלים לקחה על עצמה את האחריות אנחנו נסוגנו. מאז כמובן התהליך הפסיק, לא התקדם שום דבר. אני מאמין שיש גם פתרונות לסיים את כל הדבר הזה אם הוא יהיה חכם, בשקט ולאט. כאשר עיריית ירושלים לקחה על עצמה את האחריות, שתגיע לדו-שיח עם המשטרה ותמצא את הדרך מתי לעשות את זה.
היו"ר מירי רגב
אתה מדבר על הפיגומים.
שמואל רבינוביץ
זה חלק. הפיגומים הם חלק. מדובר פה במקום קדוש.
היו"ר מירי רגב
ראש העיר ניר ברקת היה פה ביום ירושלים. שאלו אותו על העניין של הכותל הקטן. הוא אמר: אני מוכן אתמול להסיר את הפיגומים, המשטרה מונעת את זה ממני.
שמואל רבינוביץ
כבוד היושבת-ראש, זה לא רק פיגומים. זה מקום שצריך להתנהל כמקום קדוש עם כל הרגישות שבו. הוא גם מקום מעבר לשכנים, הוא גם רחוב, הוא גם מקום של תפילה. צריך לנהל את המקום הזה בחוכמה. אנחנו מוכנים לנהל את זה אם תהיה הסכמה. אם אין הסכמה - שעיריית ירושלים תנהל את זה.
היו"ר מירי רגב
נציג עיריית ירושלים, אני רוצה שתענה למה שאמר כאן הרב. אנחנו נקיים דיון על האחריות הכוללת על הכותל. אני לא רוצה לעכב כרגע לא את השר ולא את המפכ"ל. אני רוצה לגעת בנושא הפיגומים כי זה הדבר שכרגע הכי מפריע לי. לקחתם אחריות על הכותל הקטן. מדוע אתם לא מטפלים בכותל הקטן? מדוע אתם לא מתחזקים אותו כפי שצריך לתחזק אותו?
דוד קורן
קודם כל, לי קוראים ד"ר דוד קורן. אני יועץ ראש העיר לענייני מזרח העיר. בכותל הקטן בהיבטי ניקיון, שיפוץ, תחזוקה וכו', עיריית ירושלים מטפלת באופן שוטף. באותו הקשר גם הושם השלט שהתבקש בדיון שעבר.
היו"ר מירי רגב
שזה מקום קדוש.
דוד קורן
כן. בנוסף לזה, יש שם סוגיה של הסדרה מי דולחין שאנחנו מטפלים בזה כבר מול הגיחון כמו בכל ההיבטים של שיפוץ, ניקוי תחזוקה וכו'. זה בטיפול אינטנסיבי מאוד של מינהל התפעול בעיריית ירושלים.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת, הבעיה היחידה שלכם כרגע זה שאת הפיגומים אתם לא יכולים להוריד כי המשטרה לא מאפשרת לכם.
דוד קורן
בהינתן שיש אישור להורדת הפיגומים, כמו שאמר ראש העיר, עיריית ירושלים. צריכים כמובן להתייעץ בהיבטים הנדסיים של חשש מקריסה. כל עוד שאין שום בעיה הנדסית עיריית ירושלים תבצע את כל מה- - -
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. אנחנו לא רוצים ששום דבר יקרוס, חס וחלילה. אנחנו רוצים שהכול ייעשה בצורה מכובדת ומסודרת.

חבר הכנסת זחאלקה. לאחר מכן אני רוצה את עמדת משרד החוץ בעניין האם יש איזושהי בעיה בהסרת הפיגומים ברמה המערכתית. חבר הכנסת זחאלקה, בבקשה.
ג'מאל זחאלקה
תודה, גברתי. בעקבות הדיון שנערך כאן אני פניתי לוואקף המוסלמי וגם לירדנים והתשובה חד-משמעית, בניגוד למה שאמר נציג משרד החוץ והוא עומד להגיד את אותם דברים עוד פעם, לכן את מזמינה אותו כל הזמן.
היו"ר מירי רגב
אני מזמינה את משרד החוץ, לא את אותו נציג.
ג'מאל זחאלקה
שלטונות ירדן רואים בכל שינוי במקום שאת קוראת לו הכותל הקטן, במקום הזה, כהפרה להסכמים עם ירדן כאשר ההסכמים מתייחסים למסגד אל-אקצה ולמעטפת שלו. לא רק למסגד גופא אלא גם לסביבה שלו ישנו סטטוס-קוו גם עם הוואקף. היתה הבטחה של משה דיין בזמנו לא לשנות שום דבר. לא במקרה הפיגומים נשארו כל כך הרבה שנים, לא במקרה. אם זה היה כך במקרה אז מזמן - - - היתה סיבה למה זה כך.
היו"ר מירי רגב
מה?
ג'מאל זחאלקה
כי לא רצו להפוך את זה לעוד מקום שמה שאת אמרת. הכוונה שלך היא לא רק להסיר פיגומים אלא להפוך אותו למקום קדוש, להכריז עליו.
היו"ר מירי רגב
לא צריך להפוך אותו, הוא כזה.
ג'מאל זחאלקה
להכריז עליו.
היו"ר מירי רגב
הוא חלק מהכותל המערבי.
ג'מאל זחאלקה
זה הדעה והעמדה שלך.
היו"ר מירי רגב
זה לא שלי.
ג'מאל זחאלקה
הוואקף המוסלמי לא מכיר בכך, מתנגד לכך. שלטונות ירדן מתנגדים לכך. כל ניסיון שייעשה כדי לשנות את הסטטוס קוו במקום הזה, אני אומר לך, זה יגרור אחריו - - -
היו"ר מירי רגב
אינתיפאדה שלישית.
ג'מאל זחאלקה
אל תשימי לי מילים בפה.
היו"ר מירי רגב
לא, - - - רק למה להיערך.
ג'מאל זחאלקה
אני יודע לגמור משפט בעברית, תדעי לך.
היו"ר מירי רגב
אז תגיד.
ג'מאל זחאלקה
זה יגרור מחאה גדולה מאוד. אני חושב שצריך להימנע מזה. בירושלים ישנו הר העצה הרעה מול אבו-טור ואני חושב שאת צריכה ללכת להתגורר שם כי את כל הזמן נותנת רק עצות רעות שמלבות אש. הטלפון שלך מצלצל כל הזמן ואת רוצה להבעיר אש.
היו"ר מירי רגב
אתה צודק. אני רוצה ללמוד ממוסלמים - - -
ג'מאל זחאלקה
את פירומנית. כל פרובוקציה אפשרית את הולכת עליה. זה חוק רגב. כל פרובוקציה אפשרית את עושה את זה.
היו"ר מירי רגב
תודה רבה לך, חבר הכנסת זחאלקה. חבר הכנסת זחאלקה, אני למדתי ממך. אני לא עושה את מה שאתה עשית בהודו ובאחרים כאחד שנמצא בתוך כנסת ישראל ובוגד במדינה. אני פשוט רוצה שליהודים יהיו זכויות במדינת היהודים.

נציג משרד החוץ, נא עדכן אותנו, בבקשה, האם יש איזה סטטוס קוו לגבי הפיגומים בכותל הקטן? האם הכותל הקטן הוא חלק מההסכם עם הוואקף או לא? שכבר נדע ונחליט איך נפעל בעניין הזה. דוד, מה תפקידך?
דוד גוברין
דוד גוברין, אני מנהל מחלקת ירדן במשרד החוץ.

לא מסמכותו של משרד החוץ לדון האם הפיגומים נחוצים מבחינה הנדסית או לא.
היו"ר מירי רגב
זה ברור. אגב, זה גם לא מתפקידנו.
דוד גוברין
אני רק רוצה להתייחס להיבטים המדיניים. הירדנים מגלים רגישות רבה לכל מה שקשור בנושא ירושלים ומנסים באופן עקבי להרחיב את הפרשנות של סעיף 9 בהסכם השלום שבו ישראל הכירה במעמד המיוחד של הירדנים למקומות הקדושים לאסלאם בירושלים. כשאני אומר "מנסים להרחיב את הפרשנות" זה נוגע גם לחפירות או לעבודות שרשות העתיקות מבצעת בעיר העתיקה, זה נוגע לכותל הקטן, זה נוגע לעוד הרבה דברים אחרים, כמו למשל, לקיחת חסות גם על הנוצרים בירושלים וכדו', טענות ל- custodianship, מה שנקרא לקיחת חסות על המקומות באופן מאוד מאוד רחב.
אנחנו, וציינתי את זה בדיון הקודם שקיימנו, לא מקבלים את הפרשנות המרחיבה של הירדנים בנושא הזה. יש לנו על כך ויכוח קבוע איתם. יש להם טענות שאנחנו מפרים את החוק הבין-לאומי, שאנחנו מפרים את הסכם השלום, שאנחנו מפרים אמנות בין-לאומיות וכד', והם תוקפים אותנו ומבקרים אותנו. תוקפים אותנו גם במישור הבילטרלי וגם בזירת האו"ם. לא מזמן נערך דיון במועצת הביטחון שבו השגריר הירדני תקף וביקר אותנו והעלה גם את הסוגיות האלה. אנחנו חלוקים עם הירדנים על העניין הזה ועל הפרשנות הזו.

לגופו של עניין, וכך גם ענינו לירדנים בזמנו, אנחנו לא רואים שיש להם מעמד בכל מה שקשור לכותל הקטן. יחד עם זאת, צריך לזכור שהירדנים הם אלה שמממנים את משכורותיהם של קרוב ל-600 מעובדי הוואקף. הוואקף טוען לבעלות על המקום. אני לא יודע האם יש לטענה הזו תוקף או לא. בכל מקרה, המגעים שמתנהלים בין משטרת ישראל והוואקף הם מגעים ברמה היום יומית. הקשרים טובים מאוד. אני חושב שהמשטרה מנהלת את זה בצורה מאוד מאוד טובה ויעילה עם הרבה מאוד תבונה. מה שאנחנו צריכים לעשות, אנחנו צריכים פה לאפשר למשטרה להמשיך את המשא ומתן ואת המגעים שהיא מנהלת באופן שוטף במגוון רחב של סוגיות והיא עושה את זה על הצד הטוב ביותר וגם את הסוגיה הזו.
היו"ר מירי רגב
אתה אומר, כרגע אין הפרה. הכותל הקטן הוא לא חלק מהאחריות של ההסכם שלנו עם הירדנים. הירדנים מרחיבים אותו ומשום שאפשרנו לוואקף לנהל משא ומתן עם המשטרה, בעצם הדרג המדיני - אין לו אמירה פה. הוא לא אמר פה כלום. הדרג המדיני אמר: אין בעיה בכותל הקטן. הכותל הקטן הוא מקום קדוש, הוא חלק מהכותל המערבי. אין שום בעיה להסיר את הפיגומים. אבל בגלל משא ומתן שיש בין הוואקף למשטרה בעצם הם הקובעים את המציאות ולא הממשלה קבעה את המציאות. האם אני מבינה נכון את דבריך?
דוד גוברין
כן.
היו"ר מירי רגב
כן. תודה. כבוד השר, אני רוצה להגיד כאן עוד הערה. אני שוחחתי אתמול ארוכות גם עם מזכיר המשטרה כדי להבין אם יש החלטת ממשלה בעניין הכותל הקטן. וכפי שנאמר לי, אין שום החלטת ממשלה, אלא אם כן המפכ"ל יציג את זה היום יחד עם היועץ המשפט של המשטרה או היועץ המשפטי של השר. עד רגע זה לא קיבלנו. דיברתי אתמול עם יואל ארוכות. ביקשתי ממנו אם הוא יכול להביא לי את ההחלטה שעל פיה המפכ"ל קיבל את ההחלטה לא לגעת בפיגומים - - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא, אני לא קיבלתי בגלל החלטת ממשלה. אני קיבלתי בגלל הערכת מצב שלי.
היו"ר מירי רגב
אה, עכשיו זה גם הערכת מצב? הבנתי.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
מה זאת אומרת? בואו נעשה סדר. אני לא הפניתי לשום החלטת ממשלה.
שמואל ברקוביץ
אין החלטת ממשלה על הכותל הקטן.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
ברור שלא. אנחנו גם לא אמרנו.
היו"ר מירי רגב
אני מבינה את מה שאומרים לי, היתה לי שיחה ארוכה עם המפכ"ל הרי בטלפון.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני לא דיברתי על שום החלטת ממשלה. אני דיברתי על הסטטוס-קוו שמבחינתנו - - -
היו"ר מירי רגב
אז זה החלטה שלך. אבל אתה הרי שלחת אותי לממשלה לבדוק את זה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
ואמרתי שהיחידים שיכולים לתת לי הוראה לאפשר את הורדת הקיר הזה זה הממשלה.
היו"ר מירי רגב
אבל הם לא מתערבים בזה, הם לא אמרו לך לא להוריד אותו.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני אמרתי שהיחידים - - -
היו"ר מירי רגב
אז הם אמרו לי: אם הם לא אמרו לו לא להוריד אותו אין שום בעיה שיוריד אותו.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא, זה עובד הפוך.
היו"ר מירי רגב
הם אמרו שאין שום בעיה להוריד אותו. זאת אומרת, אתה קיבלת החלטה - - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
גברתי היושבת ראש, דקה.
היו"ר מירי רגב
אני רוצה להבין. אתה מדבר על הר הבית, מדברים על החלטות ממשלתיות. אנחנו עכשיו מדברים על הכותל הקטן. אין החלטה על הכותל הקטן, אין החלטה על הכותל הקטן, לא להסיר את הפיגומים. קיבלת את ההחלטה הזאת. אני שואלת, על בסיס מה?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני חוזר למה שהסברתי באריכות בדיון על הר הבית. אנחנו אחראים על שלום הציבור וביטחונו בכל מקום, כולל הכותל הקטן. אנחנו על בסיס הערכת מצב שלנו אמרנו שכל שינוי - את קוראת לזה פיגומים, יש כאלה שקוראים לזה אשפה, יש כאלה שקוראים לזה קיר, יש שם כרגע, מה שאנחנו רואים זה קיר מפח, זה מה שרואים בעין - ההזזה של הדבר הזה, על-פי הערכתנו, ואני לא נכנס כרגע לכל הערכת המצב, היא יכולה לסכן מאוד את שלום הציבור וביטחונו, ולכן, אנחנו התנגדנו. אמרתי שהיחידים, וכאן אני כפוף לדרג המדיני - אם הדרג המדיני יקבל החלטה ויגיד: למרות המלצותיך כמפכ"ל אנחנו רוצים, מאשרים או מחליטים להזיז את הקיר למרות המלצותיך, אנחנו כמובן נבצע את מה שהדרג המדיני יחליט. עד שלא תתקבל החלטה מפורשת כזו אני אמרתי - - -
היו"ר מירי רגב
כרגע מבחינתך הערכת המצב היא שאם מורידים את הזבל שנמצא על הכותל הקטן או את הפיגומים שנמצאים על הכותל הקטן אז מה יקרה?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא, לא. אני לא מדבר בסיסמאות. כל שינוי בסטטוס קוו, כל שינוי במצב שקיים כבר שם עשר שנים, מאז ששמו את זה, 2004, כל שינוי כזה - - -
היו"ר מירי רגב
רגע, שנייה. אבל אומר לך נציג משרד החוץ שהכותל הקטן הוא לא חלק מהסטטוס-קוו.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
זה לא רלוונטי לשיקולים שלי. חבר'ה, השיקולים שלי זה שלום הציבור וביטחונו - זהו, זה השיקול.
היו"ר מירי רגב
זה השיקול שלך. אתה מקבל בסוף את ההחלטות בשטח ובזה אתה בעצם גורם לכך שכותל קטן, מקום מקודש, נמצאים עליו פיגומים וזבל שזה דבר לא הגיוני.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני אמרתי שאם תהיה החלטה מפורשת אנחנו נבצע כל מה שיחליט הדרג המדיני.
מתתיהו הכהן דן
מי נתן למשטרה את הסמכות לגבות - - - ?
היו"ר מירי רגב
זה פשוט לא יאומן.
מתתיהו הכהן דן
כבוד המפכ"ל, הנה הזבל.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני מכיר את כל התמונות לפני ואחרי. חבר'ה, תאמינו לי. עשיתי שיעורי בית. אני לא מדבר סתם.
מתתיהו הכהן דן
בסדר, אבל את הסטטוס-קוו אתם הפרתם בגלל שעד שלא היה שם זבל לא שמו את הפח הזה. זה האמת.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
מתי, עשור הדבר הזה קיים שם.
מתתיהו הכהן דן
כי לא היה מישהו שהרים את זה עד שמירי רגב לא - - -
להשאיר זבל על הכותל?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אז עכשיו אני אומר את עמדתי. אני מניח שאם הייתם באים לקודמי הייתם שומעים אותו הדבר.
מתתיהו הכהן דן
אבל להשאיר זבל על הכותל? זה נראה לך נכון? זה כבוד ישראל וכבוד ירושלים שיש זבל על הכותל? מה זה נוגע לירדן? האם הירדנים בעד זבל על הכותל? לאן אנחנו מגיעים? תסתכל, יש זבל על הכותל. למה? אני לא מבין את זה. עזוב את הפיגומים רגע.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני לא יודע פיגומים. אני הייתי שם ולא ראיתי זבל.
מתתיהו הכהן דן
מה לא ראית? כי כיסיתם את זה. הסתרתם את זה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
חבר'ה, אני לא הייתי שם לפני עשור.
מתתיהו הכהן דן
אבל אני הייתי שם ואני אומר לך פה כעד שאתם הייתם שותפים להסתרה של הזבל. הכול התחיל מזה שיש זבל על הכותל שמישהו יקום ויגיד: עד כאן. מה זה נוגע לירדנים?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
קודם כל, זה לא - - - אני ראיתי את התמונות. זה גם נראה - - -
מתתיהו הכהן דן
מה "תמונות"? הנה התמונה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
הכותל יקר לא פחות מ- - -
מתתיהו הכהן דן
אז למה יש זבל על הכותל?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
באמת את מה שהיה לי אמרתי. אם הדרג המדיני, ופה נמצא השר - - -
קריאה
הדרג המדיני יושב לידך.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
נכון. אני מציע שגם הממ"ז יגיד משפט. אגב, עושה שם ימים כלילות.
היו"ר מירי רגב
את המדיניות את הקובע.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
נכון. אני גם מציע שהממ"ז יגיד איזה משפט, אגב, מי שעושה שם ימים כלילות.
היו"ר מירי רגב
אבל, את המדיניות אתה קובע.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא, לא – רגע באמת. אמר כאן מתי ובצדק. אתם צריכים להצדיע לשוטרים ששומרים שם על המתפללים כל יום. מספיק כבר.
היו"ר מירי רגב
אנחנו מצדיעים לשוטרים ואנחנו עוברים עכשיו לנושא אחר שזה הפיגומים.
מתתיהו הכהן דן
אנחנו מצדיעים להם כל הזמן.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אתם לא, אתם רק - - - אי-אפשר להגיד כל הזמן לבוא ולהגיד: המשטרה, המשטרה. בזכות המשטרה אפשר להגיע להתפלל שם והם עושים את זה בשגרה קבוע, בזכות השוטרים שנמצאים שם כל היממה.
היו"ר מירי רגב
מצוין. אנחנו גם אמרנו את זה בדיון שעבר.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא אמרתם את זה. מירי, אני לא שמעתי את זה היום.
מתתיהו הכהן דן
לא אמרתי את זה היום? אני פתחתי את הדיון. אני אמרתי שאנחנו חבים- - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני רק שמעתי שאנחנו שמים זבל על הכותל.
מתתיהו הכהן דן
לא. אנחנו חבים תודה יום יומית. יתרה מזאת, מפקד מרחב דוד יצר תקן חדש של מש"ק הכותל הקטין – לזכותכם ייאמר, לזכותו. אנחנו כל הזמן משבחים את המשטרה - שלא תצא אי הבנה. כולנו מצדיעים לשוטרים, למפקדים, יום ולילה. אבל זה לא נוגע כי זה לא עניין של המשטרה פה.
היו"ר מירי רגב
העניין של הפיגומים.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אמרתי – כל מה שרוצים לעשות שם שינוי בשטח בעין, אנחנו אמרנו את עמדתנו. זו המלצתנו. אני מזכיר, אנחנו משטרה ויש מעלינו דרג מדיני. זו המלצתנו. אם ההמלצה שלנו לא תתקבל על-ידי הדרג המדיני אנחנו תמיד נדע להתאים את עצמנו להחלטות, אבל זה לא עובד הפוך. ההחלטה שלנו המקצועית היא שכל שינוי שם הוא מסכן את שלום הציבור וביטחונו – זו ההמלצה.
שמואל ברקוביץ
כבוד המפכ"ל השאלה היא מאוד פשוטה. אני מבין היטב את עמדתך שאתה אומר: אנחנו החלטנו שהורדת הפיגומים, פינוי הזבל - - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אנחנו מעריכים ועל בסיס זה אמרנו את המלצתנו. המלצתנו לדרג המדיני זה לא להזיז.
שמואל ברקוביץ
כבוד המפכ"ל, אני רק הוצאתי שתי מילים ואתה לא נותן לי אפילו לגמור את המשפט. אני מקשיב לך בכבוד רב. ראשית כל, שלא יהיה לך שום ספק, מפקדי המשטרה מכירים אותי. כולנו מעריכים מאוד את עבודת המשטרה. ומה שאמרת שבלי העבודה הסיזיפית והקשה של המשטרה יהודים לא היו בכלל מגיעים לשם – זה נכון מאוד. שים נקודה, לא אמרנו את זה מטעמי נימוס.
אבל אני גם מבין את מה שאתה אומר שהאמצעי הזה, שהפיגומים האלה לפי דעתך הם חלק מאיזשהו סטטוס-קוו. כלומר, הזבל הפך לחלק מסטטוס-קוו. השאלה שאני שואל אותך כאדם שמבין שאתה אחראי על שמירת הביטחון שם, עזוב את הדרג המדיני, אתה החלטת שלא להוריד את הפיגומים כי זה נחוץ לשמירת שלום הציבור. ואני שואל אותך, למה, על בסיס מה החלטת שאם תוריד פיגומים וזבל שהם משנת 72' ולא נחוצים לשמירת יציבות של שום דבר, למה החלטת שההורדה שלהם שרק יתרמו לשיפור המקום, זה מהווה גורם להפרת שלום הציבור?
היו"ר מירי רגב
אל תפרט פה את הערכת המצב.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
לא, לא. מה פתאום? אנחנו לא ניכנס להערכת המצב, אני רק אגיד משהו. הרי לא אני קובע סטטוס-קוו. סטטוס-קוו זה מה יש בעין בשטח. הדבר הזה קיים שם כמה עשורים ומ-2004 זה כבר עם הפח הזה. זה לא סתם הפיגומים נשארו שם כל כך הרבה שנים. מי שהחליט לשים אותם שם אותם. למה שמו אותם מלכתחילה? - - -
היו"ר מירי רגב
בטעות שמו.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
רגע. מי ששם אותם - אם היו מורידים אותם יום או יומיים אחרי, לא היינו כאן היום. מאחר והדבר הזה נמצא שם כל כך הרבה שנים הוא נתפס, זה עניין תודעתי. אני מסתכל על איך זה נתפס בכל הצדדים, כולל הצד שמבחינתנו הוא הצד שאנחנו מקשיבים היטב למה קורה שם, לרחשים. אגב, זה לא רק בתוך מדינת ישראל, זה הרבה מעבר. זה הרי סוג של הערכה ואנחנו מקבלים הרבה מאוד מידע ואנחנו הגענו למסקנה. זו המסקנה שלנו, זו ההמלצה שלנו, זו העמדה שלנו. אני חושב שהיא מאוד מבוססת. האמן לי שאם אפשר היה לעשות את הדברים ככה ולעבור לסדר היום זה מה שהייתי ממליץ לשר. כמו שאני מכיר את השר לביטחון הפנים, האמינו לי שהוא היה מקבל החלטה בדקות. אבל הסיפור כאן הרבה יותר מורכב, הרבה יותר מסובך. הוא הרבה יותר נפיץ ורגיש ממה שזה נדמה. אפילו העובדה שזה עלה כאן בוועדה, הבאזז שזה גרם, אתם אפילו - - - אני לא רוצה להיכנס לזה, אני פשוט לא רוצה להיכנס לזה. אני רק אומר זה - - -
היו"ר מירי רגב
אני מקבלת את מה שאתה אומר, ותיכף ניתן לשר להגיד, אבל זה מין תחושה שמישהו גנב עכשיו משהו. הוא גנב אותו כבר אז זהו, בואו לא נשנה את המצב. אנחנו אומרים: אם הוא גנב את זה במצב שהוא לא תקין - - -, זה הכותל הקטן, ריבונו של עולם. זה מקום קדוש.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אבל זה כמה עשורים, זה לא מאתמול. את רוצה לעשות כאן שינויים של כמה עשורים.
היו"ר מירי רגב
בסדר, לא אמרתי שאתה אשם בזה. אני אומרת שאומר פה משרד החוץ: אין פה שום בעיה. הירדנים מרחיבים כל הזמן את הפרשנות. התפקיד שלנו גם, ריבונו של עולם, כמחוקקים, כמקבלי החלטות, אתם מבצעים קבלת החלטות, לא כל הזמן לכרסם ביכולת שלנו להיות ולהיות גאים במקומות הקדושים. מילא - הר הבית דיברנו. הבנו את הדברים האלה על התפילה. כותל קטן, פיגומים על הכותל, מה הבעיה להוריד את זה? מה זה ישנה? למה, זה יביא את האינתיפאדה השלישית? אני לא מבינה את זה.
אני אומרת לך שבמזכירות הממשלה לא יודעים מזה. אנחנו כמובן כוועדה נבקש החלטת ממשלה בעקבות הדברים שאתה אומר. אני כנראה לא הבנתי אותך נכון. הבנתי שזו החלטת ממשלה, ולכן טרטרתי את הממשלה בעניין הזה ואין החלטת ממשלה. זאת אומרת שזה סטטוס-קוו שמפקדי המשטרה לדורותיהם מול הוואקף זה מה שהם החליטו והדרג המדיני לא שם. בסוף יש דרג מדיני שמקבל החלטות. בסופו של דבר, הדרג המדיני הוא הדרג המדיני שנבחר. התפקיד שלנו זה לשמור על המקומות הקדושים, מה גם שעל פי משרד החוץ אין כאן שום נגיסה או שום צמצום של ההסכם שלנו עם הירדנים, אז לפחות שאת הכותל הקטן נשמר.
מתתיהו הכהן דן
כבוד היושבת-ראש, אני רק רוצה לדייק. הסטטוס-קוו במירכאות הופר לפני ארבע שנים. לפני ארבע שנים עיריית ירושלים בתיאום עם המשטרה הורידו את הפיגום הראשון שעמד שם כך וכך שנים ולא קרה כלום.
היו"ר מירי רגב
לא קרה כלום.
מתתיהו הכהן דן
לא קרה כלום, חוץ מכותרת אחת ב"הארץ" ואיזה מכתב של ממלכת ירדן. לא קרה כלום. הסטטוס-קוו כבר הופר, ולכן מדובר על הפיגום השני. אז להיתלות בסטטוס-קוו שנמצא שם ארבעים שנה, אנחנו מפחידים את עצמנו לדעת.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת ממך, כבוד השר, לפני שאתה מתייחס לעניין הזה לשקול את הדברים ששמעת פה בוועדה משום שהנושא הזה הוא נושא שגם אני העליתי אותו בפניך. אתה לא הכרת אותו לפני כן. זה עלה בוועדה מספר פעמים. לא הצלחתי לקבל תשובות ברורות מהמשטרה עד לאחר שדיברתי באמת עם המפכ"ל והמפכ"ל עכשיו אומר דברים שאני לא הבנתי, אבל כנראה לא הבנתי נכון. ומה שהוא אמר זה אין החלטת ממשלה אלא זה בעצם סטטוס-קוו שכך נוצר בשטח בין המשטרה לבין הוואקף. ומשום שאין כאן בעיה של ההסכם מול הירדנים - - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני לא אמרתי את המילים האלה. לא אמרתי: סטטוס-קוו בין המשטרה לוואקף?
היו"ר מירי רגב
לא. אין הנחיה של הממשלה שלא תסיר את הפיגומים ואין הנחיה של המשטרה שתסיר את הפיגומים. אין הנחיה כזאת כי היא לא נדרשה לזה. היא מעולם לא נדרשה לזה כי לא טיפלו בזה בצורה רצינית. עכשיו אנחנו מטפלים בזה בצורה רצינית. משום שלא נדרשה לזה הממשלה, מזכיר הממשלה אומר לי: מה את רוצה ממני? אין לנו הנחיה לגבי הכותל הקטן, אין הנחיה כזאת. אז עכשיו מה אתה אומר? אתה אומר: את בדקת את זה מכל הכיוונים. הלכת עם זה לממשלה. כרגע מה שאני מבינה, אין בעיה עם משרד החוץ והירדנים, אין בעיה של הסכם. יש בעיה אחת שאתה טוען שיש כאן נראות שעשר שנים זה היה המצב. משום שזה היה המצב, אם נסיר את הפיגומים זה יכול ליצור בעיה על-פי הערכת המצב שלך, ואתה תסיר את הפיגומים רק במצב אחד-– שהממשלה תורה לך על כך למרות שהממשלה מעולם לא הורתה לך לא להשאיר את זה ולא להשאיר את זה. אני מבינה את מה שאתה אומר. אתה אומר שיש כאן בעיה של הערכת מצב. אומרים פה אנשים שעוקבים אחרי העניין הזה - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
טוב, אז שיבואו ויחליפו אותי ויקבלו את ההחלטות.
היו"ר מירי רגב
לא.

- - לפני ארבע שנים הסירו אחד מהפיגומים ולא קרה כלום, חוץ מכותרת ב"הארץ". אומרים: בואו נשלים עם זה ונוריד את הפיגומים השני. אבל לא משנה, הבנתי. זה החלטה מדינית. אין החלטה מדינית כזאת שלא להוריד. זה החלטה כרגע של מציאות בשטח שכך היא נקבעה.
השר, אני מבקשת ממך האם תוכל לאור זה ששמעת את כלל הדעות פה בוועדה לשקול את המלצתך ואת החלטתך בעניין זה למשטרה, לאור העובדה ששמעת כאן שקודם כל שאין כאן בעיה עם משרד החוץ והסכם עם ירדנים, ושנית, שהכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי ומחר בכותל המערבי גם יהיה לנו פיגום שלא נצליח להעביר, בכל זאת זה המקומות הקדושים שלנו, ושלישית, אין החלטת ממשלה, משום שאנחנו חושבים שלא צריך להרחיב את הפרשנות של מה שקורה בירושלים ומשום שהתפקיד של המשטרה הוא גם לשמור על הסדר הציבורי כמו שאתם תמיד אומרים את זה. שמירה על הסדר הציבורי זה גם לא כל הזמן לכרסם במעמד המקומות הקדושים של היהודים אלא לאפשר באמת למקום הכותל להיות מקום נקי ומסודר ושיהודים יוכלו לבוא ולהתפלל שם כפי שצריך. לא נותנים להם לעבור את הכותל הקטן, אז לפחות בכותל הקטן שיוכלו להרגיש שהם יכולים לעשות את זה בצורה ראויה. אני אשמח אם תוכל לשקול את בקשת הוועדה בעניין הזה.
שמואל ברקוביץ
חברת הכנסת רגב, בדיון הקודם הופיע נציג המשטרה ואמר שלמשטרה אין בעיה ל- - -, מה קרה בינתיים?
היו"ר מירי רגב
נכון, יפה. זה גם מה שאמרתי למפכ"ל. משום שהמפכ"ל אמר שקציני המשטרה צריכים להגיד את מה שהוא אומר אז עמדתו היא כנראה הקובעת, לא העמדה של אותו נציג שהיה פה בוועדה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אני לא יודע. נמצא פה מפקד מחוז ירושלים - - -
היו"ר מירי רגב
אבל היה פה נציג של המשטרה שאתם שלחתם, לא אני הבאתי אותו, שאמר: אין למשטרה בעיה להסיר את הפיגומים. ולכן, "ירדתי" על ראש העיר. ראש העיר אמר לי: לא, זה המפכ"ל. הבנו. כנראה שנציג המשטרה אמר את דעתו האישית ולא את עמדת המשטרה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
נמצאים פה כל המפקדים הרלוונטיים.
היו"ר מירי רגב
איך קוראים לנציג המשטרה שהיה פה בפעם שעברה? אנחנו נביא לך אותו. הוא היה פה. הוא אמר: אין בעיה - - -. אני אעביר לך את הפרוטוקול. נציג המשטרה אמר פה: אין בעיה להסיר את הפיגומים, אין בעיה. אנחנו מבינים שיש בעיה והבעיה היא של המפכ"ל – אוקיי. אני מבקשת לשמוע ממך, השר, מה אתה אומר על זה.
אביעד ויסולי
הפיגומים, אגב, זה הפרת חוק התכנון והבניה. אין לפיגומים האלה היתר בנייה.
היו"ר מירי רגב
כבוד השר, בבקשה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני ביקרתי שם ולא בפעם הראשונה וראיתי את הכותל הקטן. אני אומר לכם, מה שאני ראיתי, וזה נשמר, כל מה שהוזכר פה על-ידי מתי והחברים שבאמת יש שיפור דרמטי שם, גם מבחינת הניקיון, גם מבחינת התיקון של מפגעי בטיחות, החלפת קו הביוב, טיפול, הצבת מצלמות, ועוד כהנה וכהנה. אני אומר לכם, וגם על הפח שדיברנו, גם שם נמצא פתרון. מה שנשאר זה הפיגום עצמו שמחזיק שם את מה שאני לא הייתי, מעבר לפיגום הזה, מעבר לפח הגלי הזה, אבל זה מה שנשאר.
אני אומר לכם, אני באמת לא מבין מה הבעיה. אני אומר את זה באחריות. האם הפח הגלי הזה זה הבעיה? אם זו הבעיה אני רוצה להבין. אין משהו. כרגע אפשר להתפלל, המקום נקי, מסודר, מתפללים. המוסלמים עוברים למוסלמים. הכול מסודר ונשאר הפח הגלי שנמצא מאחורי זה. הוא נמצא שם עשר שנים ואולי יותר, אני לא יודע.

אני אומר לך באמת גברתי היושבת-ראש, מה רוצים? להוריד את הפח הגלי? זו הבעיה?
היו"ר מירי רגב
שלא יהיה זבל על הכותל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
לא, אין זבל.
קריאות
יש זבל.
היו"ר מירי רגב
זה זבל. מאחורי זה זה זבל. ראית את התמונות של מה שיש מאחורה?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
חבר'ה, אבל אני הייתי שם.
מתתיהו הכהן דן
כבוד השר, מסתירים את הזבל עם הפח הגלי. הנה, הזבל פה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני אומר לכם, מה שנכנס לכותל הקטן להתפלל. אני לא ראיתי מאחורי הפח כי אני לא חפרתי.
היו"ר מירי רגב
אז הוא מראה לך את התמונות מאחורי הפח.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא הייתי שם.
מתתיהו הכהן דן
אבל אנחנו היינו שם.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא בא להתווכח איתכם. אני רק אומר, אני לא הייתי מאחורי מה שקורה אחרי הפח הגלי.
בא המפקח הכללי ואומר
רבותי, בהערכת מצב שהוא ביצע, יש אפשרות לסכנה אם יקרה אם יורידו שם. הוא עשה הערכת מצב והוא אמר: רבותי, אני לא ממליץ לגעת בזה. אז אני אומר את עמדתי. עמדתי מקובלת על - - -, שהיא לא לגעת כרגע, ולא בהמשך, ואני מקבל את המלצת המפכ"ל ומפקד המחוז. אני מקבל את ההמלצה לא לגעת. אין לי שום כוונה לשנות את הסטטוס-קוו ואני תומך בעמדת המשטרה. יש אפשרות, גברתי יודעת את זה, לעלות לממשלה, זה גם בסדר גמור.
היו"ר מירי רגב
אכן נעשה זאת.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אין בעיה. אני אומר את עמדתי. אם יש כוונה להפרות סדר או לפגיעה או כל דבר אחר בהערכת מצב שהמפקח הכללי עשה, זאת ההמלצה אליי, אני מקבל את ההמלצה. אני חושב שכרגע המקום נראה טוב, מסודר. מה יש מעבר לפח הגלי אני לא יודע.
היו"ר מירי רגב
זבל. אתה רוצה שאביא לך את התמונות?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא יודע, אני אמרתי.
היו"ר מירי רגב
אבל למה שלא תבדוק מה יש שם?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אבל אנחנו מדברים כרגע על הכותל הקטן.
היו"ר מירי רגב
הכותל הקטן, נכון, שעליו מוצמד פח.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אנחנו רוצים להרחיק אותו, להגדיל אותו? זאת הכוונה.
היו"ר מירי רגב
לא.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אז זה מה שאני מבין.
היו"ר מירי רגב
על הכותל הקטן יש מין קיר כזה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני הייתי שם.
היו"ר מירי רגב
יפה. בין הקיר, בין הכותל הקטן לפח, יש זבל. אנחנו מבקשים ממך שאת הזבל הזה על המקום הקדוש תסירו.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא ראיתי שום זבל. ואם יש, יש שם מפקדים.
קריאה
הנה התמונה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
בין הפח לבין הזה אני לא ראיתי שום זבל. אני לא יודע איך אפשר להגיע לשם כי הפח הוא מלמעלה עד למטה.
היו"ר מירי רגב
אז אנחנו נלך יחד איתך.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני אומר מה שאני ראיתי. אתם אומרים שיש זבל - - -
היו"ר מירי רגב
זבל, מזה זה בא.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא מתווכח איתכם.
היו"ר מירי רגב
הנה, זה הזבל שיש. הרי מזה זה בא.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא יודע.
מתתיהו הכהן דן
כבוד השר, אנחנו - - -
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מתי, היכולות שלך שאתה יודע מה קורה מאחורי הפח. לי אין את ה- - -
מתתיהו הכהן דן
מה זה "היכולות שלי"? אני ראיתי את הזבל.
היו"ר מירי רגב
אבל ראינו את הזבל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אבל אני בא משם.
מתתיהו הכהן דן
כיסו את זה. במקום לזרוק את הזבל אל הפח הביאו את הפח אל הזבל וכיסו. כל פח אשפה אתה לא רואה את הזבל כי הוא מכוסה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
חבר'ה, אפשר לנקות את הזבל?
קריאה
כן.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
שינקו.
מתתיהו הכהן דן
אבל המשטרה לא נותנת, זו הנקודה. אני אסביר לך רגע. אגב, יכול להיות שכל הדיון הזה לא היה מתקיים אם כשבאנו לנקות את פסולת הבניין שהשכנים שפכו שם עם הוואקף היינו מנקים. הפיגום היה נשאר, שום דבר לא היה עולה על סדר יומה של הוועדה. אלא מה? המשטרה טענה שאסור לנקות את פסולת הבניין. עשו מזה סיפור. זה סתם היה נגמר בדקה אחת. יש שם פסולת בניין.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מתי, ממתי התמונה הזו?
מתתיהו הכהן דן
מיום אחד לפני ששמו את הפח הגלי הזה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מתי זה היה?
מתתיהו הכהן דן
תשס"ד.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
באיזה שנה? 2004?
מתתיהו הכהן דן
נכון.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
נגמר.
מתתיהו הכהן דן
לא, זה נשאר.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אין.
מתתיהו הכהן דן
יש.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
יש פח גלי.
מתתיהו הכהן דן
הפח הזה זה פח אשפה שבנו אותו על הכותל. ריבונו של עולם, יש לך את הרגש היהודי לא פחות ממני - יותר. אתה לא יכול - - -
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מתי, כדי להבהיר את הדברים, אני לא אתן לשנות ולא אוריד את הפח, נקודה.
מתתיהו הכהן דן
אתה מוכן שיהיה פח אשפה על הכותל?
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
לא אמרתי.
מתתיהו הכהן דן
זה מה שיש.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אתה ראית?
מתתיהו הכהן דן
כן. הפח גלי זה פח אשפה על הכותל. יצקו אותו על הכותל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אי-אפשר לראות, אני הייתי שם.
מתתיהו הכהן דן
אבל הפח גלי זה פח אשפה שבנוי. כבוד השר, ריבונו של עולם, בנו פח אשפה על הכותל. מה, אנחנו מזמן התורכים? בנו פח אשפה על הכותל.
היו"ר מירי רגב
אם אנחנו נלך לשם כדי לראות מה יש ב- - -
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אבל אני הייתי, מירי. אני ראיתי. אני נעמד מול הפח אני לא רואה כלום.
מתתיהו הכהן דן
כי זה פח אשפה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מה, יש לכם עיניים שרואות את הפח?
מתתיהו הכהן דן
אבל בכל פח אשפה ברחוב לא תראה את הזבל כי הוא מכוסה. זה פח אשפה שבנו על - - -, כבוד השר.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אבל איך אתם יודעים?
היו"ר מירי רגב
אנחנו נוכיח שיש זבל בין הפח לכותל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אבל איך אתם יודעים? אני הייתי שם, אין.
היו"ר מירי רגב
מה "אין"? אתה לא ראית מה יש מאחורי הפח. אתה בעצמך אומר שלא ראית. אם לא ראית זה לא אומר שאין זבל.
מתתיהו הכהן דן
לפני שנה וחצי גלעד ארדן היה השר הממונה על איכות הסביבה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
ולמה הוא לא הוריד את זה?
מתתיהו הכהן דן
סליחה, רגע. אני אספר לך. הוא גם לא האמין. כולם אמרו לו: אין כלום, אין כלום. הלך, שלח פקיד. הכניס מצלמה מבעד לפח כדי לאמת את התמונות שאנחנו מחזיקים והוא השתכנע. ואז היה פה דיון אצלו. בא אליו מפקד המחוז דאז ניסו שחם, אמר לו: על גופתי המתה. את הזבל לא תוציא. יש זבל ואתה לא תוציא את הזבל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אתה יכול להוציא את הזבל בלי להוריד את הפח?
מתתיהו הכהן דן
הפח הזה - אתם בניתם אותו.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני שואל.
מתתיהו הכהן דן
לא, אי-אפשר.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אי-אפשר. הבעיה היא עם הפח.
מתתיהו הכהן דן
הבעיה היא הפח. הבעיה היא שהעירייה בגיבוי המשטרה בנתה פח אשפה על הכותל.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מה?
מתתיהו הכהן דן
בנתה פח אשפה. כבוד השר, אני בטוח שאתה לא יכול להשלים עם זה.
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
מאה אחוז. רבותיי, תודה רבה.
היו"ר מירי רגב
שנייה, אני רק רוצה לסכם. קודם כל, אני רוצה להגיד את מה שאמר גם מתי בתחילת הדיון, מה שאמרתי גם בדיון שעבר ויצא גם בסיכום הדיון. אם המפכ"ל היה קורא אז הוא היה רואה את זה. אמרתי גם אז שמאז שהתערבה הוועדה במה שקורה בכותל הקטן היכולת של היהודים להגיע לכותל הקטן היא מדהימה. זה בזכות המשטרה, ואני מברכת על כך. אמרתי את זה וגם סיכמתי את זה בדיון שעבר ואני חוזרת על זה פה עכשיו ואומרת את זה, ואני שמחה על כך. נעשות שם כל מיני עבודות יחד עם רשות העתיקות, וזה יופי וזה חשוב.

הדבר היחידי שנשאר זה באמת הסוגיה של הזבל שמכוסה על-ידי הפיגומים משום שאתה טוען שאתה לא יודע שזה זבל - - -
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'
אני לא ראיתי זבל. אין לי עיניים שחודרות את הפח.
מתתיהו הכהן דן
אפשר לשלוח גורמי מודיעין שיחפרו שם.
היו"ר מירי רגב
רגע, רגע. משום שאתה אומר שאתה לא יודע שזה זבל כי אתה גם לא מוכן הרי שזבל יהיה על הכותל הקטן שזה מקום קדוש, לא אני שולחת, המשטרה, שהמשטרה תצלם את מה שיש מאחורי הקיר בין הפח לכותל. אם היא תראה שיש שם זבל שתפנה את זה. אם היא תראה שאין שם זבל שלא תפנה את זה.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
יש לנו תמונה כזאת וראינו אותה ואני ראיתי אותה. זה לא זבל, זה חומרי בניין של בנייה.
קריאה
זה לא זבל?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
רגע, בוא נדבר עברית. חומרי בנייה שנמצאים שם בתוך הפיגומים במין תאים, תאים, תאים כאלה ועליהם יש את הדבר הזה. אגב, זה גם בעצם סוג של קיר, אם את רוצה להתייחס אליו כך.
קריאה
מה?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
רגע, שנייה. הפח הזה – הרי הוא מחזיק, נכון?
מתתיהו הכהן דן
הוא לא מחזיק כלום, הוא רק מכסה את הערווה של - - -
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
רגע. אם זה באמת היה איזה שקית זבל שאתה מזיז אותה ובזה היה נגמר העניין – הרי זה לא האישו. כדי לעשות מה שמבקשים פה צריך להוריד שם את הפח הזה. ההורדה של הפח הזה היא בדיוק על מה שדיברנו בעניין ההערכה שיש.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. אז אני מבקשת כרגע, האם אנחנו יכולים לקבל לוועדת הפנים תמונות עדכניות של מה שיש מאחורי, בין הפח לכותל?
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו
אנחנו יכולים, אני חושב. אפשר לארגן את זה.
היו"ר מירי רגב
יפה. אז אני מבקשת לקבל את זה. אחרי שנקבל את זה, כבוד השר, אני מבינה שההחלטה שלך היא לקבל את המלצת המפכ"ל.
משום שזה בכל זאת נושא שאני חושבת שהממשלה צריכה לתת את הדעת, אחרי שנקבל את התמונות המסודרות והעדכניות שהמשטרה יעבירו לנו, אנחנו מסמך מסודר להחלטת הממשלה עם התמונות של חומרי הפסולת והבניין וממשלת ישראל תחליט. אם ממשלת ישראל תחליט שבעיניה על הכותל הקטן, המקום הקדוש, יכולים להיות חומרי אשפה ובניין, זו החלטת הממשלה. אם היא תחליט שלא אז היא תורה למפכ"ל להסיר את הפיגומים.

תודה רבה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:20.>

קוד המקור של הנתונים