ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 17/06/2014

תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134) (הוראת שעה), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הכלכלה
17/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 291>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, י"ט בסיון התשע"ד (17 ביוני 2014), שעה 15:30
סדר-היום
<תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134) (הוראת שעה), התשע"ד–2014>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
מוזמנים
>
חן בר-יוסף - מנהל מינהל הדלק והגפ"מ, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

יהודה גסנר - מנהל לענייני בטיחות, מינהל הדלק והגפ"מ, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

נחום יהושע - כלכלן, מינהל הדלק והגפ"מ, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

גל נוי אפרת - עו"ד, לשכה משפטית, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

מלאכי אלפר - מנכ"ל, פז זיקוק אשדוד

ד"ר עמירם גרובייס - כימאי ראשי, פז זיקוק אשדוד

ערן זונשיין - עוזר מנכ"ל, פז זיקוק אשדוד

סער פרג - עו"ד, פז זיקוק אשדוד

יורם טמיר - מנכ"ל ש.א.מ. מרכז הגז ויו"ר חט' חברות הגז הקטנות באיגוד לשכות המסחר

אמנון בן ארצי - ראש אגף הנדסה, דור אלון טכנולוגיות גז בע"מ

גבי כספי - ראש אגף רכש ובטיחות, דור אלון טכנולוגיות גז בע"מ

מירי שאול - מנהלת רגולציה, "פזגז"
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק
<תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134) (הוראת שעה), התשע"ד–2014>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, אחר צהריים טובים, אנחנו פותחים דיון בתקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134) (הוראת שעה). קיבלתי את המכתב משר האנרגיה, התשתיות הלאומיות והמים, אני מבין שהייתה בעיה מסוימת, מכיוון שאני לא כל כך מבין - - -
לאה ורון
אדוני רק לא ציין את המועד של המכתב, ולא נתן ח"ח לעצמו על זה שהוא כבר העמיד את זה על סדר-יום הוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
11 ביוני 2014 - ביקשתי אתמול משר האנרגיה שיצטרף אלי ואל הנהלת האוצר לעזור לתעשייה ולצרכנים כדי לפקח על מחיר הגז הטבעי, אמרתי: דולר אחד שמורידים נותן מיליארד שקל ישירות לתעשייה ולצרכנים, ותראו, עוד לא שמעתי את התגובה, אני כבר ב-11 ביוני – מה התאריך היום?
איתי עצמון
17 ביוני.
עמירם גרובייס
17.
היו"ר אבישי ברוורמן
17 ביוני, פחות משבעה ימי שבתא, אני כבר מעלה את זה ומכנס ועושה את הדברים. אז אני מבקש, אני גם מצפה ששר האנרגיה יפעל בהתאם. רבותי, חן בר-יוסף, אנחנו מכירים כבר לא מהיום, אתה מנהל מינהל הדלק, אנא תאמר לנו מה צריך לעשות, הצג את הבקשה ותסביר לי בלשון בן-אדם – שהוא טוב במתמטיקה, בבגרות היה לו עשר בכימיה, אבל מאז הוא לא עשה דבר – מה זה אולפינים. תודה.
חן בר-יוסף
או-ווה.
היו"ר אבישי ברוורמן
או שגרובייס מהחברה פה יסביר.
עמירם גרובייס
אולי אני אסביר.
לאה ורון
ד"ר עמירם גרובייס.
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כול – חן, לפני שאתה מתחיל – תגדיר לי מה זה אולפינים בלשון בני-אדם ואחרי זה, חן, תגיד לי מה הבעיה.
עמירם גרובייס
קודם כול, אנחנו מדברים בגז בישול, בגפ"מ, גז בישול מורכב ממולקולות שיש בהן שלושה או ארבעה פחמנים, זה יכול להיות קשרים יחידים ויכול להיות קשרים כפולים. אולפינים זה כל אותם מולקולות בגז הבישול שיש להם קשרים כפולים והם מהווים משאב חשוב לתעשייה, כי מהם עושים למעשה את כל החומרים הפלסטיים: פוליפרופילן ופוליאתילן.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, זה היתרון שלהם, בגלל - - -
עמירם גרובייס
בגלל שמשתמשים בהם לתעשייה.
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנתי. עכשיו, חן, תסביר לנו את הבעיה ואיפה קבורים האולפינים.
חן בר-יוסף
שלום, צהריים טובים, בעיקרון התקן הישראלי קבע החל משנת 2008 שמקסימום האולפינים שמותרים בגפ"מ למרות יתרונם לתעשייה לא יעבור את ה-20%. זה היה 40% בשנת 2005, ירד בהדרגה ל-30% והיום 20%. כאשר הסיבה המרכזית היא שאותם אולפינים, עם כל יתרונם לתעשייה, בסוף הצרכן נהנה מהם פחות, עד כדי כך שהם עלולים להישאר בתחתית מיכל וכן הלאה, במיוחד אם זה במשך תקופה ארוכה.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, הם מהווים סיכון לצרכן, מאיזה בחינה?
חן בר-יוסף
לא כל כך מהר סיכון. הם קודם כול לא מהווים יתרון לצרכן בהיבט הזה שהערך האנרגטי שקיים בהם, הצרכן פחות יכול ליהנות ממנו באחוזי ניצולת יותר נמוכים, זה דבר ראשון. מעבר לזה, הצטברות של האולפינים לאורך זמן במקומות שבהם לא מבוצעים תהליכי ניקוי ותהליכי תחזוקה נאותים בצורה שוטפת – מקומות כאלה, שוב, לאורך זמן, והזמן הכוונה לחודשים רבים או שנים – יכולים להוות בעיה.
היו"ר אבישי ברוורמן
בוא, תן לי דוגמה. תן לי דוגמה על מה אתה מדבר, על מיכל, על מה? תן לי דוגמה על איזה גוף ספציפי לדוגמה, מה הגוף? מה קרה? איך האולפינים התיישבו בתחתית? אחרי תקופה איזו סכנה הם מהווים? רק שאבין בלשון בני-אדם. בבקשה.
יהודה גסנר
אסביר.
היו"ר אבישי ברוורמן
מנהל מינהל הדלק והגז.
יהודה גסנר
עוד לא. מנהל לענייני בטיחות.
היו"ר אבישי ברוורמן
כבר העליתי אותך בדרגה, אתה רואה, רשום פה.
לאה ורון
זה מה שהם ממלאים בטפסים, זה לא מה שאנחנו כותבים.
יהודה גסנר
כבר היה שווה. בכל אופן, האולפינים כפי שהוסבר זה אותן מולקולות שלא בהכרח – כשאנחנו רוצים להשתמש בגז אז במילה "גז" אני אומר: אני רוצה להשתמש במה שיכול לעבור במערכת הגז בצורה הכי נקייה. אם אני מתחיל להעביר גפ"מ שמכיל – אגזים - חלקי פלסטיק, אז החלקיקים האלה עלולים לגרום לסתימות, בדרך כלל – אני מגזים במילה "סתימות", אבל זה מחייב עבודות תחזוקה שמחייבות בדרך כלל ניקוי של אותן דיזות אותן נחירים שדרכם מזרימים את הגפ"מ. לכן גם בצו שכתבנו התנינו שם איזושהי התניה, כי ככל שאתה מחמם אותו ומעביר אותו דרך מאייד – מתקן שנועד להפוך את הגז ממצב צבירה נוזלי לגז באופן הרבה יותר מהיר – אנחנו לא רוצים ליצור שם את הסתימות. וזו בעצם ההסתייגות היחידה שלנו, שבאותו מקום שיש מאייד חזקה עלינו, המאייד הוא של ספק הגז, וספק הגז ככל שהוא מודע לזה שזה גפ"מ עם יותר אוליפינים, הוא יודע כיצד להתמודד עם זה.
לגבי גז הבישול שכל אחד מאתנו צורך בבית מהבלונים, בכל מקרה אנחנו צורכים את הגז מהפאזה העליונה, מהקצה העליון הוא במצב צבירה גזי, כך ששם הנושא הזה בכלל לא מתעורר. בסך הכול, בוודאי שלתקופה של שבועיים וגם בעונת הקיץ אין עם זה שום בעיה. גם בתיאום שעשינו עם המשרד להגנת הסביבה בהתחשב בעונה ובכמות הקטנה, בפרק הזמן הקצר – אני לא יודע אם נציג הגנת הסביבה נמצא פה, אבל כשתיאמנו את זה אתו אז גם הוא לא הביע שום התנגדות.
היו"ר אבישי ברוורמן
מתואם, כן. תודה. אם כך, חן בר-יוסף, מה אתה רוצה מכבודי, כבודם, וכל חברי הכנסת שנוכחים פה?
חן בר-יוסף
בעיקרון, התקן איננו תקן רשמי, הוא תקן שמוחל בצו, והצו קובע: לא יספק האדם יותר - - -
איתי עצמון
בתקנות.
לאה ורון
תקנות.
חן בר-יוסף
תקנות, סליחה. חקיקת משנה. התקנות קובעות שלא ניתן לספק ביותר מ-20% אולפינים. בית-הזיקוק נכנס למשהו שהוא קורא לו: "תהליך ריענון" של אחד המתקנים שלו, והם פה בשביל להסביר יותר, ובשל האילוץ שהסגירה או ההשבתה הזמנית של המתקן יוצרת - בית-הזיקוק לא יוכל לספק את הגפ"מ לתקופה הנתונה של אותו שיפוץ קטן או אותו ריענון בתקן של 20%, לכן הם מבקשים את ההחרגה הזמנית של 30%. בדקנו אתם, מסתבר שהאירוע הזה קורה אחת ל-18 חודש וזה עלול או צפוי לקרות לנו שוב, - -
היו"ר אבישי ברוורמן
לאיזו תקופה?
לאה ורון
20 ביוני עד ה-10 ביולי.
חן בר-יוסף
- - צפוי לקרות לנו שוב בתוך שנה וחצי. זו תחזוקה מונעת שאנחנו מעודדים, משרד הכלכלה מעודד, זה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
הבנתי, הסברת – רבותי, - - -
חן בר-יוסף
רק עוד נקודה אחת, אם יורשה לי.
היו"ר אבישי ברוורמן
כן.
חן בר-יוסף
ולנו חשוב שזה גם יירשם לפרוטוקול. התקנות האלה הן תקנות שעוסקות במוצר ובתקן של מוצר. למעשה, בית-הזיקוק הולך לספק למשק מוצר שהוא מוצר נחות. בדיון הקודם בוועדה כשדיברנו על הסוגיה הזאת הצענו, וגם התקבל, שהחברה תמכור אותו במחיר נמוך יותר. הייתה רק בעיה אחת, כיוון שאנחנו מדברים פה על סדר גודל של עד 3,000 טון מתוך 25,000 טון שנמכרים במשק בחודש, המשמעות של זה בסוף לציבור היא למיכל גדול של 48 קילו - שקל, ולמטר קוב, שזה מי שצורך בצוברים וכן הלאה, היא 5 אגורות למטר קוב, שזה אומר משהו שהציבור בכלל לא רואה, לא שם לב, זה צד אחד.
היו"ר אבישי ברוורמן
אין לזה משמעות.
חן בר-יוסף
מצד שני, הפער בין המחיר של המוצר הנחות הזה למוצר רגיל יכול להגיע עד 50 דולר לטון. אנחנו מדברים פה על 3,000 טון, סדר גודל של בין 400,000 ל-500,000 שקל, שמהם לדעתנו כן ראוי שהציבור ייהנה, וזה תלוי בנוסחת המחיר של המוצר הנחות. אנחנו מציעים שגם תירשם לפרוטוקול איזושהי התחייבות של החברה להעביר את זה לטובת הציבור, שתתרום את זה לאיזה גוף שהחברה תרצה, כמובן שלא נגיד איזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
רק לא לפוליטיקאים.
חן בר-יוסף
לא, גם לא אגיד לאיזה גוף, גם אם הוא גוף וולונטרי לחלוטין. אנחנו לא מתכוונים להגיד לאיזה גוף זה, שהחברה תחליט, אבל שתוסיף את זה, זה נראה לנו ראוי כי - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אכן אמרת הערות כלליות. מישהו רוצה להוסיף?
יורם טמיר
אדוני ביקש הסבר בלשון בני-אדם. הדוגמה הטובה ביותר שאני יכול למצוא זה כאילו לכפות על ציבור הצרכנים או כלל הצרכנים במדינת ישראל תזונה עתירת כולסטרול, זה ממש בלשון בני-אדם.
יהודה גסנר
אבל זה טעים.
היו"ר אבישי ברוורמן
או לשתות "קוקה-קולה", מה שאני עושה עכשיו.
לאה ורון
או דיאט.
יורם טמיר
הבקשה הצנועה הזאת שמדברת על סדר גודל של 3,000–4,000 טון מכלל 400,000 טון, נדמה לי טון ייצור במדינת ישראל היא באמת אולי בטלה בשישים, אבל אני פה בעיקר להזכיר לאדוני שזו מן דוגמה טובה לפארסה הכוללת של התנהלות של המשרד בנושא משק הגפ"מ במדינת ישראל. וגם אדוני התבטא כבר שהגיע הזמן להיכנס לעובי הקורה. ההשפעה הכלכלית – גם של כמות מזערית כזאת מעבר לבעיות תחזוקה שתוארו פה – היא תרומה למה שנקרא בשפה המקצועית Slug, זאת אומרת המשקעים ששרויים בתוך מיכלים מטלטלים בתחתית המיכל, והם באים על חשבון גפ"מ נטו שלא מסופק בשל כך לצרכנים. אז הנושא הזה צריך להיות ברור.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רק רוצה להבהיר דבר אחד, יורם, מדובר כאן מ-10 ביוני עד ה-1 ביולי - - -
חן בר-יוסף
20 ביולי.
לאה ורון
20 ביולי.
היו"ר אבישי ברוורמן
20 ביולי?
קריאה
22 בפועל, מתחילים ב-22 עד 14 יום הם מבקשים.
היו"ר אבישי ברוורמן
14 ימים. האם ב-14 ימים האלה – תמיד, אתה יודע, כל דקה יכול להגיע המשיח, ובהסתברות יכול להיות – האם 14 הימים האלה מחייבים את כל הדיון הגדול והנורא זה, כולל אשתו של יהודה גסנר שסובלת מזה?
לאה ורון
סליחה, מדובר מה-20 ביוני 2014 ועד ה-10 ביולי 2014.
היו"ר אבישי ברוורמן
שלושה שבועות.
יורם טמיר
התשובה היא לא, בעיקר שיש אלטרנטיבה, אדוני.
לאה ורון
אה, לא בכל הימים?
היו"ר אבישי ברוורמן
מה האלטרנטיבה בשלושה שבועות האלה?
יורם טמיר
האלטרנטיבה היא לייבא את כמות הגפ"מ הזאת במקום, ושבתי-הזיקוק יתחזקו את המערכות שלהם - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
טוב.
עמירם גרובייס
אפשר להגיב?
היו"ר אבישי ברוורמן
בהחלט. יורם אמר את דברו, ועכשיו ד"ר עמירם גרובייס, כימאי ראשי פז זיקוק, בבקשה.
עמירם גרובייס
מה שהאדון אמר מבטא אמונה שלא הוכחה. בעבר, אני מדבר על לפני למעלה מעשר שנים, כמות אותם אוליפינים בתוך הגפ"מ הייתה 65% ולפעמים אף יותר, ואז היה עם זה בעיות. לא שאין היום בעיות בגפ"מ, Slug ודברים כאלה שהאדון ציין, בהחלט יכולים לקרות, אבל הם אינם נובעים מהאוליפינים וזה בדוק.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. אני רוצה לחדד את מה שאתה אומר כדי שיירשם בפרוטוקול. יש בעיה של Slug, יש בעיות אחרות בגפ"מ, אבל זה לא שייך לאולפינים, וההבדל המשמעותי גם כן, לדעתך המלומדת ככימאי, בין 20% ל-30% זה לא כל כך משמעותי. ולכן, לקחת את הסיכון הנורא מ-20% ל-30% לתקופה של 20 יום, אנחנו יכולים לקבל את זה ברוגע רב כי אנחנו מקבלים החלטות על מיליארדים לתקציב הביטחון, שינוי כל מבנה האוצר בשתי שניות של מיליארדים, אז אנחנו נתחם את הוועדה הזו להצבעה ברגע זה, אלא אם כן יש עוד איזה הערה נוספת.
לאה ורון
לא, אבל צריך לקרוא.
היו"ר אבישי ברוורמן
עכשיו הקריאה.
יורם טמיר
יש לי רק הערה נוספת - -
היו"ר אבישי ברוורמן
בבקשה, מר טמיר.
יורם טמיר
- - לסיפה בדברי מאחר שהאלטרנטיבה היא יבוא, ושיטת הפיקוח על המחירים בבתי-הזיקוק מבוססת על מחירי היבוא, אז גם ההיגיון הכלכלי מצדיק את - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אתה בעצם אומר מה שקאטו הזקן אמר: קרתגו חייבת – בהזדמנות זאת אולי נפרוץ את כל הדברים ונעשה סדר בבתי-הזיקוק, אבל זו שיחה כבר הרבה יותר רחבה מאשר שלושת השבועות של האולפינים. יש מישהו – לגבי התרומה של ה-500,000 שקל מנציגי "פז", אני רואה פה אפילו את הגב' שאול שגם מייצגת את "פז" בקשרי מימשל.
מירי שאול
אני מעוניינת - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
שמעתם את ההערה ואולי תעשו משהו יפה עם הדבר הזה?
לאה ורון
לא, שמישהו מהם יודיע מה הם יכולים לעשות.
היו"ר אבישי ברוורמן
מישהו יודיע את זה. מישהו רוצה לדבר בנושא?
מלאכי אלפר
רשמנו את זה בפנינו, גם דיברנו על כך, ואנחנו נראה את התרומה, את הכמות שפועל תועבר לשוק אל מול פער המחירים שבאמת יהיה קיים באותה עת. כי פער המחירים הזה הוא למעשה אקראי ומשתנה לפי הציטוטים בשוק, הוא יכול להיות בערכים שחן ציין והוא יכול להיות גם בערכים יותר נמוכים, ולפי מה - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
ותחשבו את זה ותשלחו לנו. מר אלפר, מה שאני מבקש, תעשו את החישובים אחרי שקיבלתם, אם זה 400,000, 500,000, 600,000, דווחו לנו ותגידו לנו לאיפה תרמתם את זה. תודה רבה.
לאה ורון
תעבירו בכתב לוועדה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מאוד מודה לך, ולכן אני מבקש להגיע להקראה. מי הקריין הנוכחי?
גל נוי אפרת
"תקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134) (הוראת שעה), התשע"ד–2014
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 29 ו-30 לחוק הגז (בטיחות ורישוי), התשמ"ט–1989 (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

1. הוראת שעה
1
בתקופה שמיום כ"ב בסיוון התשע"ד ( 20 ביוני 2014 ) עד יום י"ב בתמוז התשע"ד (10 ביולי 2014) –

(1)
יראו כאילו על אף האמור בתקנה 2 לתקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134), התשס"א–2001, התכולה המרבית המותרת של אולפינים בייצור גפ"מ היא בשיעור של 30 אחוזים;

(2)
לא יספק ספק גז גפ"מ שתכולת האולפינים שבו עולה על הקבוע בתקן 1134, למיתקן גז - שבבעלותו, באחריותו או שהוא אחראי לתחזוקתו, לפי העניין - שמותקן בו מאייד, ולא יעשה בו שימוש, אלא אם כן המאייד מטופל ומתוחזק לפי נהלים כתובים של ספק הגז והוראות היצרן והתחזוקה מתבצעת בידי מתקין גז בעל רישיון כדין, שקיבל מידע בדבר כמות האולפינים בגז והדרכה מספק הגז לעניין הספקת גז מסוג זה;

(3)
לא יספק ספק גז גפ"מ שתכולת האולפינים שבו עולה על הקבוע בתקן 1134, למיתקן גז - שבבעלותו, באחריותו או שהוא אחראי לתחזוקתו, לפי העניין - שמותקן בו מאייד, והוא מצוי באזור מגורים או במבנה תעשייתי, ולא יעשה בו שימוש, אלא אם כן המאייד איננו מבוסס על חימום ישיר, ומצוי בו חומר תווך בין מקור החום לבין הגפ"מ."
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מאוד מודה לך, אם אין שום הערה של אף אחד מחברי הכנסת, ואני רואה שלא - - -
איתי עצמון
אני רק רוצה לשאול, תספיקו לפרסם את התקנות ברשומות? מכיוון שהתחילה היא בעצם ב-20 ביוני 2014.
גל נוי אפרת
ברגע שנקבל את האישור הרשמי מהוועדה נעביר את זה לרשומות.
היו"ר אבישי ברוורמן
הצבעה

בעד – פה אחד
התקנות אושרו.
היו"ר אבישי ברוורמן
קיבלתם אותם. אני מאשר את זה פה אחד.
לאה ורון
וגם בכתב.
היו"ר אבישי ברוורמן
גם בכתב – מה שתעשו, הכול, תצאו לדרך. ויש לי רק הערה לד"ר גרובייס כדי שיודיע לאשתו, אם אתה נוסע על כביש 1, ד"ר גרובייס, יש שם שריפה, אז תודיע לאשתך שיכול להיות שאתה מאחר. תודה רבה.
לאה ורון
אושר.
איתי עצמון
אושר. התקנות אושרו.

<הישיבה ננעלה בשעה 15:56.>

קוד המקור של הנתונים