ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 09/06/2014

הקמת מאגר מידע שיכלול את פרטי הנהגים שרישיונם נפסל- ישיבת המשך לישיבות הוועדה מה-15.10.13, 25.11.13, 13.5.13 וה- 19.5.13

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לפניות הציבור
09/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 67>
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, י"א בסיון התשע"ד (09 ביוני 2014), שעה 12:00
סדר היום
<הקמת מאגר מידע שיכלול את פרטי הנהגים שרישיונם נפסל- ישיבת המשך לישיבות הוועדה מה-15.10.13, 25.11.13, 13.5.13 וה- 19.5.13>
נכחו
חברי הוועדה: >
עדי קול – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
>
ג'קי לוי - מנהל תחום קציני בטיחות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

גליה חרדון - אחראית מחשוב שיטת הניקוד-אגף מערכות מידע, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רפ"ק סימונה זילבר - ר' תחום יעוץ וחקיקה את"ן, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק ג'ורג' קיוורקיאן - ע' יועמ"ש, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

ירון אבטליון - רע"ן תקציבי משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

דוד פורשר - מ"מ מנהל יחידת ממשל זמין, משרד האוצר

עו"ד יפעת רווה - משרד המשפטים

עו"ד גבי פיסמן - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד עמי רוטמן - היועץ המשפטי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

אילן גרודסקי - מנהלת תחום טכנולוגיה ועוזר תחום אכיפה, עמותת אור ירוק

שמעון סודאי - יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה

אייל הדר - מ"מ יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה

ספי דיין - קצין בטיחות, חבר מועצה, איגוד קציני הבטיחות והתעבורה

משה שנפ - מתנדב במשטרת התנועה הארצית

עו"ד אודי בן ארי
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל. חבר המתרגמים
<הקמת מאגר מידע שיכלול את פרטי הנהגים שרישיונם נפסל- ישיבת המשך לישיבות הוועדה מה-15.10.13, 25.11.13, 13.5.13 וה- 19.5.13>
היו"ר עדי קול
צהריים טובים. אני שמחה לפתוח את הישיבה בנושא מאגר פסולים. כולנו כאן כבר חברים ותיקים. הפעם אני לא אספר לכם על הועדה לפניות הציבור כי נראה לי שמי שנמצא כאן מכיר אותה באופן מאוד אינטימי. התכנסנו עכשיו, כשבועיים אחרי הדיון הקודם כדי לקבל תשובה לגבי שני נושאים מרכזיים. שתי התקדמויות. האחת לגבי הסיכום בין משרד התחבורה למשרד לביטחון פנים בנושא התקציבים ולוח הזמנים להקמת, לא המאגר אלא החלופה שהצגנו בה אנחנו מדברים על אפשרות חשיפת אינפורמציה לקציני בטיחות. השנייה, דיברנו עם משרד המשפטים ומשרד הפנים בזמנו בקשר להצעת חוק שאנחנו יכולים להגיש בנוגע לאפשרות לחשוף בפני עובדי הרשויות המקומיות את מאגר המרשם הפלילי. אשמח לקבל עדכון לגבי שני הדברים.
אפתח ואגיד, שמעתי בשבועות האחרונים מכל מיני מקומות, כאמור, המאגר הזה אינו מהווה תחליף ראוי למאגר הפסולים שאותו רצינו להקים מלכתחילה ולו לא מצאנו פתרון יעיל ומשמעותי. אני ממשיכה לנסות וממשיכה לחשוב. אפילו באחת מתכניות הבוקר קראתי לאנשים להציע הצעות כיצד להתמודד עם הנושא הזה. אני חושבת שזה צעד בדרך להתקדמות לקראת חשיפה של נוהגים בזמן שלילת רישיון. צעד מחייב אך לא מספיק. במשפטים אומרים, תנאי הכרחי אבל לא מספיק. יואל הדר לא נמצא ואני בכיתי את זה.
ירון אבטליון
הוא ביקש להודיע שהוא לא יוכל להגיע.
היו"ר עדי קול
אני יודעת. משה אתה תייצג אותו בכבוד.
משה שנפ
רק מהצד התקציבי, לא המשפטי.
ירון אבטליון
אני מהמשרד לביטחון פנים. בשבוע שעבר נפגשנו עם סמנכ"ל משרד התחבורה. פחות או יותר יש בינינו הסכמה. מתחילים להעביר את המיליון שקל הראשונים בעניין הקמת המאגר. אפשר להעביר אותם אחרי שהנושא יבחן. עדיין לא קיבלנו את פירוט העלויות.
היו"ר עדי קול
מי כאן ממשרד התחבורה?
גליה חרדון
אני ממשרד התחבורה.
היו"ר עדי קול
זאת הייתה המטרה. שבועיים אמרנו שתקבלו פירוט, תקבלו החלטה.
ירון אבטליון
לא קיבלנו. הבנתי שזה אמור להתקבל היום-מחר.
היו"ר עדי קול
רגע, רגע רגע. אנחנו ביקשנו, ונתתי שבועיים ולכן כינסתי את הדיון להיום.
קריאה
העברתי את זה לאמנון והייתי בטוחה שזה עבר גם להם.
היו"ר עדי קול
לא בדקתם את זה. אתם מגיעים היום לדיון. מטרת הדיון הייתה לדעת האם החומר הזה הועבר ואם זה נסגר. לא יכולתם לבדוק שזה עבר לפני?
ירון אבטליון
העברתם אותו היום? אז יכול להיות שלא ראינו את - - -
היו"ר עדי קול
העברתם אותו היום. תסלחו לי, - - -
קריאה
סליחה, אתמול.
היו"ר עדי קול
בכל מקרה אני נתתי שבועיים. שאלתי אתכם כמה זמן תצטרכו, דיברנו על זה ואמרתם שבועיים ואתם תעבירו את הפירוט, אתם תקבלו אותו ותחליטו אם אתם יכולים להתמודד איתו. למה שבועיים לא הספיקו בשביל הדבר הזה? אני אוכל לקבל תשובה? אשאל את משרד התחבורה למה הפירוט הכספי של הוצאה שכבר הערכתם קודם, למה אי אפשר היה לקבל אותה בשבועיים? יש שתשובה?
גליה חרדון
הפירוט הועבר.
היו"ר עדי קול
אתמול.
גליה חרדון
לפני.
היו"ר עדי קול
היום הייתם צריכים לבוא אלינו עם תשובה איך מתקדמים ועם לוח זמנים.
ירון אבטליון
אני חושב שזה לא מהווה מגבלה כרגע.
היו"ר עדי קול
למה? אתה יכול לתת לי לוח זמנים היום?
ירון אבטליון
כן. ברגע שנקבל נעשה את זה כבר השבוע. שבוע מהרגע שפרויקט הנתונים יגיע נוכל להעביר פנייה תקציבית על חצי מיליון וחצי מיליון לתחילת הקמת המאגר. לא נראה לי שיש שם משהו חריג, זה רק מקובל שנבדוק מה יש שם.
היו"ר עדי קול
אני מבקשת תאריכים. היום הייתם צריכים לבוא - - -
גליה חרדון
יש בידי את הסכומים.
היו"ר עדי קול
אותי לא מעניינים הסכומים. אני מזכירה לכם, התפקיד שלי לפקח שאתם באמת עושים את העבודה שלכם. אני יודעת, כי דברתי אתמול עם שני הגורמים והבנתי שזה לא קרה אתמול. לכן לחצתי ולכן אני מקיימת את הישיבה הזאת. זאת הישיבה השנייה היום ואני עושה את זה רק בגלל שאני מרגישה שאם אני לא מקיימת את הישיבות, אני לא מצליחה להזיז אתכם. זה חבל בעיניי. אני אומרת לפרוטוקול: חבל שרק כשאני מקיימת דיונים הדברים מתקדמים אחרי שמונה שנים שהחוק הזה חוקק. אני חושבת שאתם מנסים למצוא פתרון. אני שואלת את השאלה שלי, התכוונו לקבל תשובה היום.

בהנחה שהם מעבירים תוך שבועיים את התקציב הראשוני, תוך כמה זמן אנחנו יכולים להגיד שהנושא הזה יעלה לאוויר?
גליה חרדון
אני ממשרד התחבורה, אגף מערכות מידע. יש לוחות זמנים שסוכמו יחד איתם באותה ישיבה. סגירת התקציב כפי שסוכם עד ה-1 ביולי, ברגע שהתקציב באמת יעבור ב- 15 ביולי נתחיל בשיתוף ממשל זמין לפתח את - - -
היו"ר עדי קול
תוך כמה זמן?
גליה חרדון
תחילת הפעילות תהייה ב-1 בפברואר 2015.
היו"ר עדי קול
וזה יוצא - - -
גליה חרדון
חצי שנה, כמו שאמרנו.
היו"ר עדי קול
ממשל זמין?
גליה חרדון
זה מסוכם איתם.
היו"ר עדי קול
השאלה אם זה לא הרבה מדי חצי שנה. למה לא ינואר 2015 כדי שנוכל לפתוח את השנה עם - - -
דוד פורשר
ישבנו גם עם משרד התחבורה בנדון. אנחנו יכולים לפתח את זה תוך שלושה חודשים, אבל אנחנו תלויים בממשקים שצריכים להתקבל ממשרד התחבורה. כלומר, גם צריכים לקבל את מאגר קציני הבטיחות - - -
היו"ר עדי קול
אני רוצה שזה יקרה בינואר 2015. אני אצא מפה בקריאה ואני ארצה לקבל תשובה איך עושים את זה בינואר. להזכיר מאיזו שנה אנחנו מחכים לזה? לא. נכון. מתי עבר החוק הזה? אני חושבת שאם הם יכולים לעשות את זה בשלושה חודשים, גם אתם, אומנם שבועיים לקח לכם להעביר את התמחור. אני חושבת שגם אתם יכולים להזדרז כדי שהמאגר יצא לפועל.

אני מצהירה כאן על ההודעה. זה צריך להיות בינואר 2015. אם אתם מתעכבים אני אבקש תשובה על זה.
דוד פורשר
עלה העניין של איזה קציני בטיחות יהיו חלק - - -
היו"ר עדי קול
זו החלטות מקצועיות. אני רוצה שבינואר 2015 זה יהיה.
דוד פורשר
אנחנו צריכים לקבל את הרשימה.
היו"ר עדי קול
בסדר. שוב, זו עבודה ביניכם. אנחנו רוצים שבינואר 2015 הדבר הזה יעלה לאוויר בכל דרך שהיא.
דוד פורשר
מבחינתנו זה אפשר.
היו"ר עדי קול
תודה רבה. בינואר 2015 אנחנו יוצאים לדרך עם סוג של מאגר לקציני בטיחות.

הנושא השני, בבקשה יפעת.
יפעת רווה
אנחנו קיימנו עם משרד פנים ישיבה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי. אני אדבר כעת כמשרד המשפטים. מבחינתנו משרד המשפטים, אישרנו את הדבר הזה. הכנו את זה. יש המלצה של "ועדת קנאי" שלפיה מרשם פלילי יכול לעבור לרשויות מקומיות. יש לזה חשיבות רבה - - -
גבי פיסמן
מדובר על מרשם פלילי באופן כללי ולא רק מידע ביחס לעבירות תעבורה. על פי הצעת "ועדת קנאי" אמורות הרשויות המקומיות לקבל מידע מהרשם הפלילי לצורך העסקת עובדים וכן לצורך כל התקשרות שיש בה מתן שירותים או העסקת עובדי קבלן.
יפעת רווה
אני רוצה להדגיש שלדבר הזה יש חשיבות מכמה כיוונים. האחד, מהכיוון יישום המלצת "ועדת קנאי" בנושא המרשם הפלילי. השני, מהכיוון של הוועדה הזאת, השלישי מהכיוון של הנושא הועדה הלאומית - - -
היו"ר עדי קול
מבחינתי אתם לא הייתם הבעיה. הבעיה הייתה משרד הפנים.
יפעת רווה
לכן, כדי לנסות לקדם את זה קיימנו ישיבה אצל רז נזרי. ביקשנו ממשרד הפנים, היכולת שלנו זה לבקש, ביקשנו לקדם את זה כמה שיותר מהר. יש פה נציג של משרד הפנים?
שלומית אבינוח
היא לא פה. היא הוזמנה.
יפעת רווה
אנחנו מבחינתו מקווים, רוצים - - -
היו"ר עדי קול
אתם יודעים אם הבעיה שהייתה לה נפתרה?
גבי פיסמן
משרד הפנים ביקש לקיים התייעצות עם השלטון המקומי והרשויות המקומיות.
היו"ר עדי קול
ולא יודעים אם הוא קיים אותה או לא. מעולה שמשרד הפנים לא נמצא כאן. אנחנו נפנה למשרד הפנים ונדרוש לקבל מהם תשובה לגבי ההתקדמות הזאת.

אמרתי לכם שזה יהיה דיון קצר ודיון מעקב. אני רוצה להכריז כאן על היציאה לדרך של הנושא הזה. מן הסתם נקיים דיון נוסף בינואר 2015 כדי לוודא שהדבר הזה יצא לאוויר. בינואר 2015 אנחנו יוצאים לדרך, אני לא צריכה לקיים את הדיון לפני.

אני יודעת שאתם, הגורמים הרלוונטיים, לא מרוצים. אני אשמח לקבל הצעות להקמת מאגר כזה. תתכתבו עם הגורמים הרלוונטיים. יש כאן שלושה נציגים שישבו כאן בדיונים לאורך שנים, יפעת, יואל שהיה פה וחוה שהייתה באופן קבוע. אתם מוזמנים לפנות אליהם עם הצעות ולראות איך אתם מתקדמים. אם תהייה אפשרות התקדמות להקמת המאגר אני אשמח לקיים את הדיון בנושא הזה כאן בוועדה.
אילן גרודסקי
זאת אומרת שאנחנו צריכים לפנות אליהם פרטנית?
היו"ר עדי קול
כרגע התשובה היא - - -
יפעת רווה
אני אבקש לומר משהו בעניין הזה. אנחנו במשך כמה וכמה שנים לא רצינו לבטל את הדבר הזה כי רצינו חלופות. בסופו של דבר התוצאה שהגענו אליה, שלא היו חלופות וגם לא היה מאגר. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כממשלה או כמשרד המשפטים שיש חוק שכל כך הרבה שנים לא מיושם. אף אחד מאיתנו לא הצליח לגרום שזה כן יהיה מיושם. לכן אנחנו חושבים שבשלב הזה אם לא מצליחים ליישם את זה, זה חייב להתבטל. אי אפשר שבספר חוקים יהיה חוק כזה והוא לא מקוים. זה לא מקובל.
היו"ר עדי קול
אנחנו ניתן תקופה של שלושה חודשים להציע הצעות רלוונטיות למשרדים הרלוונטיים. המשרדים ישקלו. נקיים כאן דיון בעוד שלושה חודשים עם ההצעות שעלו. אם נראה שאנחנו לא מצליחים למצוא פתרון נצטרך לבטל את החוק הזה כי החוק הזה, לדעתי, הוא בזיון לכנסת ולממשלה.
יפעת רווה
תנאי ראשון לפתרון כזה שהוא ישים.
אילן גרודסקי
אנחנו כאור ירוק מברכים על הכלי שנותנים לקציני בטיחות בתעבורה. אנחנו חושבים שזה ראוי וזה בסדר גמור. אנחנו מברכים על כל צעד קטן ובמיוחד על תאריך היעד הראשון לינואר 2015. אנחנו לא חושבים שצריך לבטל את העניין הזה. אנחנו נשמח להציע את ההצעות שלנו.
יהודה -אודי בן ארי
שאלת הבהרה. רציתי לוודא. צי הרכב של המדינה כולל המשטרה, האם הם כלולים באופרציה? אני אומר את זה לאחר שהסתבר לא מזמן שיש קצין משטרה שנהג עשר שנים בפסילת רישיון.
היו"ר עדי קול
גם למדינה יש קציני בטיחות.
יהודה -אודי בן ארי
האם החובה לוודא ולבדוק, אותם החובות אותו דבר.
גבי פיסמן
המדינה יכולה לעשות את זה כבר היום. יש סמכות לנציב המדינה לקבל מידע מהרשם הפלילי.
היו"ר עדי קול
אותו בכלל שיהיה לגבי קציני בטיחות יהיה גם - - -
יהודה -אודי בן ארי
הדבר השני, אני רוצה לומר משהו שאני חוזר עליו, אבל צריך להבין. כשאומרים 'ניסינו שמונה שנים ליישם את החוק ולא הצלחנו'. זה סוג אמירה שחוזרת - - -
היו"ר עדי קול
סליחה, אני עוצרת אותך כי חוזרת על אמירותיי מהדיון הראשון שלא הייתה בו. אני אומרת שהאמירה הזאת באופן עקרוני לא מקובלת עלי. שלא תחשוב שקיבלתי את האמירה ששמונה שנים ניסנו ולא הצלחנו. השתכנעתי שבאמת היה ניסיון כן שלא צלח.
יהודה -אודי בן ארי
הבנתי והכול בסדר. מבחינתי היסטוריה, שמונה שנים שמונים שנה זה מת. עכשיו אני שואל, אומרים למה זה לא אפשרי. בוא נגיד - - -
היו"ר עדי קול
בוא לא נפתח את זה שוב. אני מבקשת לא לפתוח את זה שוב. אמרתי שזה דיון קצר. הבטחתי לכל המשתתפים. אני מבקשת שאת ההצעה תעביר למשרד המשפטים.
יהודה -אודי בן ארי
אני מבקש להסביר שבכל זאת יש כאן חשיבות לסוג של גישור או הקטליזאטור של הכנסת - - -
היו"ר עדי קול
תשמע, הייתי פה, קיימנו שמונה דיונים בנושא הזה. אני ישבתי ועשיתי הרצאות שלמות על הממשק וכמה קשה ליצור ממשק במדינת הסטארט-אפ. אני חושבת שאמרתי את זה אי אלו פעמים. השתכנעתי שלא ניתן למצוא פתרון כרגע שהוא פתרון יותר יעיל ממה שיש לנו. אני מאמינה בצדדים, באמת השתכנעתי בכנות נכונותם ובמאמץ הגדול שהם עשו. הייתי מאוד שמחה למצוא דרך. שוב, אם יש הצעה אני אבקש להעביר. אנחנו נתכנס כאן בעוד שלושה חודשים. יפעת, אם תראי שלא קיבלנו הצעות אז אולי לא יהיה צורך. אם לא יהיו, אנחנו נפעל לבטל את החוק הזה.
שוב, אם יש לנו רעיונות לחוקים טובים יותר שיכולים להיות ישימים, אנחנו נשמח להגיש אותם.
שמעון סודאי
שאלה. בנוגע למשרד התחבורה הבנתי שתהייה איזו הגבלה לקציני הבטיחות מתי יוכלו להיכנס ולבדוק את הנושא הזה. השאלה האם תהייה הגבלה.
היו"ר עדי קול
לא תהייה הגבלה.
גליה חרדון
לא תהייה הגבלה, אבל תהייה לזה עלות.
שמעון סודאי
עלות זה בסדר, הגבלה לא תהייה. זאת אומרת שאני יכול בכל רגע נתון להיכנס ולבדוק. לא רק כשאנחנו מקבלים אנשים לעבודה אנחנו בודקים, אנחנו בודקים תוך כדי.
דוד פורשר
שאלה אולי לא רלוונטית, מה עם חברות צי רכב? אני מדבר כעת לצורך העניין על חברת היי-טק שיש לה 5,000 עובדים - - -
היו"ר עדי קול
יש לה קצין בטיחות וקצין הבטיחות יוכל.
קריאה
הם לא רשומים באף מקום.
קריאה
בטח שהם רשומים.
היו"ר עדי קול
אני מבקשת שאת הפרטים הטכניים תעשו ביניכם, תפקידה של הכנסת לפקח שהגוף המבצע יבצע בצורה הטובה ביותר.

אני מודה לכולם. אנחנו לא נפרדים. אנחנו נפגש שוב בינואר 2015, אני מקווה שנגזור את הסרט או מה שלא יהיה. לפני כן, אם תהיינה הצעות תוך שלושה חודשים בנוגע לחוק, להעביר.
תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:15.>

קוד המקור של הנתונים