ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 02/06/2014

צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ד-2014, בדבר חניה בחופי הכנרת

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת הכלכלה
02/06/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 280>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ד' בסיון התשע"ד (02 ביוני 2014), שעה 12:00
סדר היום
<צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ד-2014, בדבר חניה בחופי הכנרת>
נכחו
חברי הוועדה: >
אבישי ברוורמן – היו"ר
מוזמנים
>
יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

חוה ראובני - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אסנת בורקנטל - תובעת באגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

יוסי חטוקאי - קצין אגף תנועה צפון, המשרד לביטחון פנים

שחר פרלמוטר - לשכה משפטית, משרד הפנים

דני גבאי - גזבר מורשה חתימה, איגוד ערים כנרת

משה הר ציון - מנהל יחידת פיקוח ואכיפה, איגוד ערים כנרת

יצחק גביש - פקח אכיפה ורישוי עסקים, איגוד ערים כנרת

חיים שטרן - יועץ משפטי, איגוד ערים כנרת

ליטל כהן גלעדי - סטודנטית לעבודה סוציאלית, אונ' ת"א

קובי כהן גלעדי - סטודנט באוניברסיטת ת"א
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
ענבל דגן (מתמחה)
רכזת בכירה בוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד
<צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ד-2014, בדבר חניה בחופי הכנרת>
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותי, צהרים טובים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא: צו התעבורה (עבירות קנס) (תיקון), התשע"ד-2014, בדבר חניה בחופי הכנרת. פנה אלי גם יושב-ראש המועצה בנושא הזה, ורדי, שוחחתי אותו. עו"ד חוה ראובני, הבמה שלך, בקצרה וכהרגלך ברהיטות.
חוה ראובני
תודה רבה, אדוני. למעשה אנחנו כאן נותנים סוג של שירות לאיגוד ערים כנרת, שיש לו את הסמכות לפי חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת להתקין חוקי עזר, בין היתר בנושא הסדרת החניה. הוא מעוניין לאכוף אותם לא על-ידי העמדה לדין אלא במתן דוחות קנס. הגישה של משרד התחבורה, וידוע לי שגם משרד המשפטים תומך בכך, רוצים שכל אכיפת החניה במדינת ישראל, כל אכיפת דיני התעבורה למעשה תהיה אחידה, וככל שמדובר בקנסות זה יעשה דרך צו עבירות קנס אחד ואחוד, מדיניות אחידה ותיאום פנימי, כשהן הרשויות האוכפות השונות. לכן נבחר לא להתקין צו עבירות קנס לפי חוק הסדרת הטיפול בחופי הכנרת אלא לתקן את צו התעבורה (עבירות קנס) ולהקנות בו את הסמכות.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, המים קצת עולים בכנרת אז גם הזמן שישלמו יותר חניות, בסדר.
חוה ראובני
על מדיניות האכיפה ותוכן חוק העזר – אני מציעה להפנות את השאלות לאיגוד עצמו.
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה. עו"ד עצמון, רצית להוסיף הסתייגות או הבהרה?
איתי עצמון
רציתי לשאול שתי שאלות כלליות: שאלה ראשונה, לפי נוסח הצו מדובר על כל איגוד ערים, כלומר, זו לא הוראה ספציפית שחלה רק על איגוד ערים כנרת. אני אשמח אם נציגי משרד הפנים או נציגי האיגוד עצמו יוכלו להבהיר האם יש עוד איגודים שיש להם סמכויות בנושא תעבורה, בנושא חניה, או שזה הוא האיגוד היחיד שמוסמך לפי חוק? והאם מכוח חוק איגודי ערים – שזה הוא ההסדר הכללי בעצם שחל על איגודי ערים – נהיתן להסמיך איגוד ערים אחר בסמכויות בנושאים האלה?
שחר פרלמוטר
אני אשיב על כך. התשובה היא שלא, כלומר, אין היום עוד איגוד ערים שמוסמך בחניה, אין גם צפי לזה, זה גם לא משהו שאני חושב שהרשויות ירצו.
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת, גם כשצופים פני עתיד – לעתיד הנראה לעין זו רק הכנרת.
שחר פרלמוטר
זו רק הכנרת והמטרה כאן היתה שלא להוציא את איגוד ערים, את התחולה שלהם, מחוקים אחרים שבהם ההתייחסות היא כללית. זה הכול.
היו"ר אבישי ברוורמן
אוקיי, תודה.
איתי עצמון
שאלה נוספת שרציתי להעלות: מדובר על סמכויות פיקוח שקיימות היום לפקחי איגוד ערים כנרת במספר תחומים, בין היתר לפקח על חיקוקים שמפורטים בתוספת השנייה. כלומר, לא מדובר על סמכות אכיפה שמוגבלת לענייני חניה או לענייני תעבורה, אלא למשל גם בנושאי תקנות הנמלים (בטיחות השיט), הפרק התשיעי לתקנות האלה שמדבר על בטיחות של הרוחצים בימת הכנרת לעניין הזה, וכן לגבי חיקוקים נוספים, פקודת העיירות ופקודת המכרות. השאלה שלי, מבחינת משאבי האכיפה – ככל שהוועדה כרגע מתבקשת לאשר את התיקון לצו התעבורה – האם אנחנו נראה מצב שבפועל אוכפים בהתלהבות את עבירות החנייה אך לא אוכפים, או אוכפים במידה מועטה, את החיקוקים האחרים? אני חושב שזאת שאלה שכדאי שנציגי האיגוד ישיבו עליה.
חיים שטרן
אדוני היושב-ראש, צהרים טובים, אני אנסה להשיב לשאלה. קודם כל, כמובן שכמדיניות אנחנו נדרשים לאכוף רשימה לא קצרה של חוקים, יש בתוספת השנייה לא פחות מ-23 כלי חקיקה שהאיגוד נדרש לאכוף אותם, אבל כמובן שיש איזה סוג של תעדוף פנימי, החל מדברים שקשורים לסכנת חיים. למשל, נגעת בנושא של פקודת הנמלים (בטיחות השיט) - כמובן שנושא בטיחות השיט הוא נושא שהוא הרבה יותר קריטי לאכיפה מבחינת מניעת סכנה לחיים, לגוף, לנפש ולרכוש, ביחס לקנסות חניה.

הגם שקנסות חניה כשלעצמם הן כלי – ולכן מתבקש התיקון הזה שעומד על שולחן הוועדה היום – משום שהם כלי חשוב ביותר לפקח להסדיר את החניה והתנועה בחופי הכנרת במיוחד בעונות של עומס. עונת הרחצה נפתחה בסך הכול לפני חודש ימים, ה-1 במאי, מאז חלף חג העצמאות, אנחנו קרובים לחג שבועות, בחגים – כולנו מכירים את כבישי סובב כנרת, הם לא כבישים רבי מסלולים, מדובר על כביש דו מסלולי, יש מסלול אחד לכל כיוון תנועה, הכבישים די צרים – מה שקורה זה שבתקופות העומס האלה, במיוחד עכשיו לקראת החגים, לקראת החופש הגדול, נוצר ג'ונגל של תנועה וחניה, שהתיקון הזה – שאנחנו מאושרים לתקן את האישור שלו – יהווה כלי מאוד יעיל במלחמה בכל הנושא הזה.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני רוצה לשאול אותך שאלה מעבר לזה, הלוא אני אאשר את החוק הזה, אבל יש עומס אדיר, כמו שציינת. מה עושים מעבר לזה כדי שיגיעו הרבה מאוד אנשים ויוכלו לבלות בכנרת? צריך לשנות את התחבורה, תשתיות – מה עושים עם הדברים האלה?
חיים שטרן
יש בהחלט יוזמה להגדלת והגברת חניוני האיגוד בכל אותם חופים שהם בתחום הניהול, הפיקוח של - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מה מבחינת תכלס? הלוא אני מכיר את יוסי כאיש ביצוע, איזה תאריך? מתי יהיו עוד חניונים, דברים וסידורים?
חיים שטרן
אני אתן דוגמה. למשל, רק בשנה החולפת נפתח חניון גדול מאוד בחוף צאלון, ישנם חופים במזרח הכנרת שיש מקום להתרחב, להוסיף ולהרחיב חניונים נוספים. ישנה בעיה דווקא במערב הכנרת כיוון שיש שם בעיה של תפיסה, של שטחים, של בעלויות וכיוצא בזה. במזרח הכנרת – ושם בעצם היום עיקר התנועה של מטיילים בחופי הכנרת, דווקא במזרח בגלל שיש עורף חופי מאוד רחב – לכן שם כבר נפתחו חניונים חדשים, כמו שציינתי בצאלון.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני אשאל אותך שאלה או מישהו אחר מפה, אתה עושה אקסטרפולציה ל-5 שנים הקרובות ואתה רואה שהכנרת פופולרית, אנשים מגיעים למקומות האלה – מה יקרה? דוחות יהיו, אנשים ישלמו, ההכנסות תגדלנה, אבל הקהל, איפה הוא יחנה בעיקר ב-5 השנים הקרובות במידה והוא עולה לשכשך רגליו במי הכנרת?
חיים שטרן
אז, שוב, אני אומר, ישנה בהחלט כל הזמן מחשבה על הנושא הזה ויוזמה להרחיב. פיזית זה אפשרי יותר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
מחשבה זה דבר נורא חשוב כי סוף מעשה במחשבה, אבל מה קורה במעשה?
חיים שטרן
אז אני אומר, פיזית זה יותר קל בחופי מזרח.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבין, אבל יש תוצאות בשטח שדברים קורים כרגע? מישהו יכול לדווח לי לא בשפה יורידית אלא בשפה מעשית?
משה הר ציון
אמנם זה לא התחום - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
אבל אתה מודע לבעיה.
משה הר ציון
אני מודע לבעיה ואני יכול לנסות לענות לשאלתך. הקמה של חניונים והקמה של תשתיות סביב הכנרת – הרי כל המהות של הקמת האיגוד הזה היתה שאי אפשר היה לעשות כי תוכניות המתאר לא היו מעודכנות. אנחנו התבשרנו בחודש האחרון שהתמ"א הספציפית של תיקון חופי הכנרת, תוכניות המתאר, עברו במועצה הארצית ואושרו ועכשיו אפשר יהיה להתחיל לעשות את הפיתוח שמדובר עליו – הגדלה של החניונים ככל הניתן. בצד המערבי, כמו שהוא אמר - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
יש בעיה יותר קשה.
משה הר ציון
כן, יש שם כביש 90, בין הכביש לקו המים עם הכנרת לפעמים זה 10 מטרים, זה לא יאומן, זה תחום רצועת הכביש.
היו"ר אבישי ברוורמן
צריך למצוא פתרונות יצירתיים.
משה הר ציון
נכון. בנוסף אנחנו מאפשרים בעונות העומס ובעונות הלחץ תחבורה ציבורית בחינם, אוטובוס, שאטל שיוצא פעם בשעה מטבריה לכיוון הצפוני ובפעם בשעה לכיוון הדרומי, מוביל אנשים. אנשים היום יכולים לחנות בצמח, בחניה חינם יותר גדולה, לעלות על שאטל, לרדת בחוף לבנון. השאטל בחינם.
היו"ר אבישי ברוורמן
השכיחות של השאטל הזה היא מספיק גבוהה? הוא כל הזמן מלא ונוסעים? זאת אומרת, במידה ואנשים יפסיקו לחנות בגלל הקנסות אתם, אני מניח, תעלו את השכיחות של השאטלים ואת המספרים שלהם.
משה הר ציון
הקנסות לא יפסיקו את החניה, להפך, יסדירו את החניה. אנחנו רוצים לתת קנסות לאלה שחונים במקומות הלא נכונים.
היו"ר אבישי ברוורמן
על זה אני מדבר, ברגע שאנשים לא יחנו במקומות הנכונים ויעברו לחנות במקומות אחרים ייתכן שתצטרכו להגדיל את שכיחות השאטלים כדי שציבור יותר גדול ישתמש. הנקודה היא ברורה, אני אשמח לקבל מראש המועצה, יוסי ורדי, כדי שאני אחלק לחברי הכנסת – אחרי האישור של התיקון היום – את התוכניות ל-5 שנים הקרובות לפתירת הבעיה לאור העובדה שהתמ"א אושרה, לגבי אפשרות לאזרחים לחנות באמצעות כל העזרים, שאטלים ואחרים, מה התוכנית שלו לגבי לבוא לכנרת, לחנות כהלכה ולהרגיש טוב.
משה הר ציון
עוד נקודה אחת שאולי תעניין פה, בחניונים מסוימים – איפה שזה ניתן מבחינה פיזית – אנחנו מאפשרים, בונים ומכשירים חניונים מחוץ לחניון המוסדר בתשלום. אז נכון שצריך ללכת עוד 100-200 מטרים עם הצידניות ביד אבל יש אפשרות לציבור גם לחנות בתשלום. יש את זה בדוגה, יש את זה, נדמה לי, בלבנון, יכולים לחנות בחוץ ולרדת לחוף בצורה רגלית.
היו"ר אבישי ברוורמן
איך המחירים של החניונים שם? הם מחירים מאוד גבוהים?
חיים שטרן
תעריפים הם תעריפים ממש נוחים ושווים לכל נפש. לדוגמה, כאשר בעיריית בתל אביב גובים 6.2 שקלים לשעה ברחובות העיר – לא בחניון מוסדר, בחניון מוסדר גובים גם 8 שקלים ויותר – אצלנו זה מתחיל מ-5.7 שקלים ל-3 שעות הראשונות ו-2 שקלים לכל שעה נוספת.
איתי עצמון
לפי חוק העזר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך. שאלה אחרונה, עו"ד עצמון.
איתי עצמון
אני ממשיך את השאלה שלי לעניין בטיחות המתרחצים, האם יש הבדל באכיפה אם אני מדבר על מקומות רחצה מוכרזים לבין מקומות רחצה שאינם מוכרזים? וכיצד ציבור המתרחצים אמור לדעת מה לעשות ככל שישנו כלי שיט שעלול לסכן את הבטיחות של אותם מתרחצים? מה מידת ההסברה שלכם בחופים?
משה הר ציון
אנחנו מוסמכים מבחינת בטיחות השיט בסך הכול לשני סעיפים בתקנות בטיחות השיט, 68(א) ו-68(ב).
איתי עצמון
לא, לכל הפרק התשיעי. לפי פרט 23 לתוספת השנייה לחוק כתוב: תקנות הנמלים (בטיחות השיט) פרק תשיעי, שכולל יותר משני סעיפים, אדוני.
חיים שטרן
זה נכון אבל הסעיפים המהותיים זה שניים.
איתי עצמון
האופרטיביים, בסדר, אבל אתם מוסמכים לגבי כל הפרק התשיעי.
משה הר ציון
אנחנו באמת מכוונים את הפיקוח לעניין הזה כי יש לו השלכות על בטיחות הנופשים, ולראיה, בשנה שעברה נפצע אדם קשה מפגישה של אופנוע ים. הם מגיעים, הם משתוללים בתחום ה-300 מטר, זו בעיה קשה מאוד. אנחנו, ביחד עם השיטור הימי, מנסים להתמודד עם זה, אנחנו נותנים דוחות.
היו"ר אבישי ברוורמן
כמה מפקחים יש לכם על הנושא?
משה הר ציון
אנחנו 3 מפקחים סך הכול, זו טיפה בים.
היו"ר אבישי ברוורמן
ככה זה בכל דבר, בגז הבישול היו 6, תמיד זה ככה, יש חוק אבל אין אכיפה כי אין מפקחים.
יפעת רווה
מה קרה לזה שנפצע על-ידי האופנוע ים?
משה הר ציון
הטיפול הוא טיפול משטרתי, הוא אותר, הגיעו אליו, הוא ברח לבאר שבע, המשטרה הגיעה אליו - - -
היו"ר אבישי ברוורמן
העלינו פה את הנושא של אופניים חשמליים בתל אביב, גם ראש העיר פנה אלי. בתל אביב כולם עושים דוחות חניה אבל באופניים החשמליים כולם קופצים למעלה, למטה, יש תאונות ואף אחד לא – לכן לדבר הזה גם צריך להפנות פקחים.
יפעת רווה
עוד אין להם סמכות פשוט.
איתי עצמון
אבל כאן יש סמכות, סמכות ברורה.
היו"ר אבישי ברוורמן
צריך להעניש ולתפוס מישהו למען יראו ויראו. אני חושב שהבנתי את הנקודה, בהתאם לכך אני אבקש מעו"ד ראובני להקריא את הסעיף כדי שאוכל להצביע עליו. בבקשה, עו"ד ראובני.
חוה ראובני
"בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו-30 לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), בהסכמת שרת המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 30(א) לפקודה ולפי סעיף 21א(א) לחוק יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מצווה לאמור:

תיקון התוספת
1. בתוספת לצו התעבורה (עבירות קנס), התשס"ב-2002, בפרט 3, ברישה, במקום "עירייה או מועצה מקומית" יבוא "עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים".
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מודה לך, חוה. אני מעלה להצבעה.

הצבעה

בעד – פה אחד

התיקון אושר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אושר פה אחד. אני רק מסכם שאנחנו אישרנו את זה בשמחה. אני מודע לכך, אני בעצמי מסתובב מפעם לפעם בחופי הכנרת. אבל אני מבקש מצוות של אנשי איגוד ערים, מידידי יושב-ראש המועצה יוסי ורדי, אני אשמח לקבל התייחסות בכתב לתוכניות עתידיות עם לוחות זמנים לגבי פתרונות חניה לציבור המגיע לכנרת וכמובן גם התייחסות לבטיחות של המתרחצים. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים