ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 27/04/2014

ישיבת ועמ"ש מעקב אחר פעילות לניתוק זיקתה של דברי חקיקה ממצב חירום (חה"כ אברהם מיכאלי)

פרוטוקול

 
הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני עותק 1 מתוך 2 עותקים
פרוטוקול מס' 4
מישיבת ועדת משנה מעקב אחר פעילות זיקתם של דברי חקיקה מהכרזה על מצב חירום

ועדת החוץ והביטחון

יום ראשון, כ"ז בניסן התשע"ד (27 באפריל 2014), שעה 11:30
סדר היום
ישיבת ועמ"ש מעקב אחר פעילות לניתוק זיקתם של דברי חקיקה ממצב חירום (חה"כ אברהם מיכאלי)
נכחו
חברי הוועדה: אברהם מיכאלי – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
עוזי יצחקי - מנכ"ל משרד התחבורה

הרצל רבניאן - יועמ"ש משרד התחבורה

ברק טייכמן - עוזר מנכ"ל משרד התחבורה

ישי יודקביץ - יועמ"ש משרד הביטחון

דן שגב - משרד הביטחון

גאל אזריאל - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דנה יפה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שרון גוטמן - יועמ"ש אגף שירות מזון, משרד הבריאות

אסתי כהנא-גוטליק - רכזת רישום ארצית, המחלקה לתמרוקים, משרד הבריאות

אפרת אביאני - יועמ"ש משרד החקלאות

סיגל מרד - לשכה משפטית, משרד הכלכלה

דפנה גוטליב - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

יעל בן עמוס - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

רוני מר - לשכה משפטית, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
עידו בן-יצחק
ראש תחום בכיר (לביטחון)
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

ישיבת ועמ"ש מעקב אחר פעילות לניתוק זיקתם של דברי חקיקה ממצב חירום
היו"ר אברהם מיכאלי
בוקר טוב כולם. יותר נכון כבר צהריים, שעת חצות כבר. הנני מתכבד לפתוח ישיבה נוספת של ועדת המשנה לעניין המקב על צווים שזיקתם לעניין הכרזת מצב חירום במדינה. חברות וחברים שנמצאים פה כבר מתורגלים במעקבים האלה, אבל אני כבר היום מצפה מכולם להגיד לי שהמעקב הזה הולך להסתיים. אנחנו הולכים להוריד את כל הסוגיות האלה של הארכת מצב חירום לצורך הזה מעל סדר היום ועוד מעט נעבור פריט-פריט.

ביקשתי שכמה מנכ"לי משרדים יופיעו היום כי לצערי לא קיבלתי תשובות למכתבים ששלחנו אליכם. הצוותים מופיעים מטעמכם, מטעם כל מיני משרדים, אבל אני מרגיש שאין להם הרבה מה להוסיף על מה שהם אמרו לי עד עכשיו ולכן המובילים במשרד חייבים לקבל החלטות מה הם רוצים, לאן הם רוצים להגיע. נתחיל משרד-משרד וניגע בסוגיות שקשורות לכל משרד. אני רוצה לדעת מה המצב.

אני מברך את מנכ"ל משרד התחבורה שנמצא פה אתנו, מר עוזי יצחקי. נפתח בכם היום, משרד התחבורה, כי יש 6 צווים שקשורים בשני נושאים שעדיין לא קיבלנו תשובות עליהם. לצערנו, גם לא עדכנתם מה קורה עם זה, אפילו ששלחנו לכם כמה מכתבים.

זה לא מקובל עלי שהכנסת לא תקבל תשובה ממשרד ממשלתי. זה דבר שלא נאה ולא יאה ולא מקובל. אני מקוו שיש הסבר טוב לזה שתשובות לא נשלחו. אנחנו מתכבדים בך היום ישירות, אז בוא בבקשה. עידו, תתחיל לפרט לנו, בבקשה, במה אנחנו מדברים.
עידו בן-יצחק
הנושאים הראשונים קשורים בצווים של כלי השיט. כלי שיט קטנים המסיעים נוסעים בשכר וסיווג בטיחותי של אֳנִיּוֹת נוסעים. נושאים שאמורים להיות מוחלפים בתקנות.
עוזי יצחקי
אני רוצה להודות לוועדה. גם אנחנו במשרד התחבורה רואים חשיבות גדולה מאוד לביטול אותם צווים. זה באמת שייך לשנים קודמות. אנחנו חושבים וסבורים שהמהלך הזה לעגן את כל הפעילות הענפה מאוד של המשרד בתקנות ובחוק הוא תהליך מבורך וגם טוב לנו.

לגבי ההתייחסויות. פנייה אחת או שתיים שהגיעו אלי, אני זוכר שהגבנו בינואר ובפברואר. הבנתי שהייתה איזו סוגיה עם הלשכה המשפטית אצלנו, אבל מתברר שהייתה אי-הבנה. יושב פה הרצל מהלשכה המשפטית שיכול אולי אחרי זה להגיד כמה מילים. אבל כל תשובה לוועדות הכנסת, לחברי הכנסת, מטופלת באופן אישי ומתקבלת – אנחנו מקפידים על העניין הזה – בזמן סביר ואישית שר או מנכ"ל חותמים על תשובות לחברי כנסת ולוועדות.

עד כה המשרד ביטל כ-10 צווי פיקוח על מצרכים ושירותים: דמי שימוש כלי רכב, גרירת כלי רכב וחילוצו, הסעות באוטובוסים ומוניות, הסעות מיוחדות באוטובוסים, שירותים בנתב"ג, כלי צמ"ה ועוד. את מה שציינתם לגבי הנמלים והספנות, יש אכן שני צווים: צו סיווג בטיחותי של אֳנִיּוֹת נוסעים וכלי שיט קטנים.

אנחנו פועלים לאשר את הנוסח מול הגופים הביטחוניים, אנחנו עושים עבודה בעניין הזה, להתאים בעיקר את הסמכויות שמוקנות לכל אחד בדין. יש פה הרבה עניין של טיפול בגבולות אחריות וסמכויות של כל אחד מהגופים. קיבלנו הערות של משרד המשפטים בעניין הזה ואני קבעתי פרק זמן של כחודשיים לסיום העניין הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, מר יצחקי, אבל כבר בפברואר קיבלתם תשובה ממשרד המשפטים.
עוזי יצחקי
היו הרבה הערות, לכן - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
כמה הערות? עורכת הדין גאל, כמה הערות העברתם? בקילו? בחצי קילו?
עוזי יצחקי
היו הרבה. כמה הערות היו?
הרצל רבניאן
אני לא זוכר את המספר אבל היו הרבה.
עוזי יצחקי
היו הרבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הרצל כבר ותיק אצלי, הוא מכיר כבר את התגובות שלי על הדבר הזה. אני יודע כמה אתה כמנכ"ל והשר דוחפים דברים מאוד גדולים, אתם מזיזים הרים. אני מתכוון לזה ברצינות, מי שלא מכיר את השר ולא מכיר את העבודה שלכם, אתם מזיזים הרים. אין שום סיבה שהתקנות האלה כבר שנים אנחנו מטפלים בהן מולכם.

חברים, אני לא יכול לעלות על בימת הכנסת ולהסביר אתכם, למה בגלל משרד התחבורה אני מבקש מחברי הכנסת לאשר מצב חירום במדינה. כל הממשלה הזאת נראית מגוחכת: חודשיים, שלושה, ארבעה חודשים לא מצליחים להביא תקנות לכנסת. אני לא מבין את זה.
עוזי יצחקי
בשל העובדה שמדובר בתיאום עם גופים ביטחוניים ואני מכיר את זה גם מתחומים נוספים, לצערי, התיאום אתם מאוד קשה, מאוד מפורט. אני חושב אנחנו נשלים את זה בתוך כחודשיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב, בבקשה. אני מבקש, מר יצחקי - - -
עוזי יצחקי
אם כמובן נצליח לפני – הרצל, בוא - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
רגע, רגע. האמן לי, לא סתם ביקשתי שתהיה פה אתנו היום. הייעוץ המשפטי של כל משרד ומשרד, אני כל-כך מעריך ומכבד אותו כי לכל ישיבה שהם באים פה הם מזיעים - -
עוזי יצחקי
הם צריכים את הגיבוי - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
- - הם מזיעים פה בתירוצים שהם לא מאמינים בהם. אני אומר לך, ועדת הכנסת היא רחמנית כלפיהם, אם היו מופיעים אצל שופט בבית משפט עם טיעונים כאלה, השופט היה זורק אותם מהמדרגות. חברים, אתם לא יכולים, כמובילי המשרד, לשלוח אותם הנה והם עומדים פה ומסבירים לי תירוצים של כיתה א' במשפטים.
עוזי יצחקי
צודק. זה יטופל ואני מתחייב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבקש ממך, כיוון שאתה פה אתנו היום ואני מכבד אותך מאוד ואני מכבד מאוד את השר, אני מבקש את שני הדברים – עוד מעט נרחיב בנושא השני. משרד המשפטים, הם לא מעכבים לכם הערות, גם להם יש לחצים: לא רק משרדך, יש להם 15 משרדים ששולחים להם וגם אני דוחק בהם כל פעם לענות לכם תשובות במהירות כדי שתתקדמו. אם יש בעיה – שים אותה על השולחן. אם אין בעיה - - -
עוזי יצחקי
לא, לא. אני לא חושב - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
זה סדר העדיפות, רבותי, לכם במשרד, אני מאמין שיש לכם מספיק צוותים. אם אין לכם צוותים, מצדי תגייסו עוד צוות בשביל הפתרון הזה. אנחנו צריכים ב-12 במאי לעלות על בימת הכנסת ולשכנע את חברי הכנסת בשבילכם, שהצו הזה לא יבוטל. אם הצו הזה יבוטל – מה תעשה?
עוזי יצחקי
אנחנו נודיע באמת את פרק הזמן - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה פרק זמן מוגדר, קח שבוע ימים, בסדר? עד ל-4 במאי. ב-4 במאי יש ישיבה גדולה של הוועדה המשותפת של ועדת חוץ וביטחון וחוקה בסוגיה הזאת בדיוק. גם שם תדרשו - - -
עוזי יצחקי
תוך שבוע - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה עד יום ראשון הבא.
עוזי יצחקי
ביום ראשון הבא נודיע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם תודיעו בוועדה מה לוח הזמנים הסביר, אני קורא לזה סביר – לא חודשים – שתביאו את התקנות האלה. אגב, מה יקרה בכנסת? אני מבטיח לך, יהיו ויכוחים גם על התקנות, חלק כזה וחלק אחר. אני מכיר את התקנות.
עוזי יצחקי
יש פה גם הרבה גורמים.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון. יש תקנות שונות שלכם שאני שהיום שוכבות – במקרה, אנחנו מכירים בוועדת חוקה יש לנו תקנות שיש עליהן ויכוח עם הדייגים כבר 3 שנים, 4 שנים. אנחנו ערים לכך שגם הכנסת תעבוד על התקנות האלה זמן נוסף, אבל את זה אני לא סופר לכם כאיחור. איחור אני סופר לכם להגשה. תן לי להאשים את הכנסת – אני אטפל בזה. זו הסוגיה הראשונה.
עוזי יצחקי
בסדר גמור. מאה אחוז.
אורי מקלב
מה סיכמת, אדוני?
היו"ר אברהם מיכאלי
עד יום ראשון הם מביאים לנו לוח זמנים ריאלי כדי לסיים את זה. הם התקדמו די יפה בכמות הגדולה שהייתה להם, נשארו להם עכשיו 6 צווים בשני נושאים.
עוזי יצחקי
אני רוצה לציין, כבוד יושב-ראש הוועדה, שעכשיו חזרתי מוועדת הכלכלה, יצאת משם באמצע דיון על חוק שירותים לרכב. הוועדה הומה וגדושה מבעלי עניין ואינטרסים. אנחנו שם נעביר את חוק שירותים לרכב ונבטל 5 צווי פיקוח בבת אחת. אנחנו אמונים על העניין וברגע שזה יגיע – זה יבוצע.

דבר נוסף הוא פיקוח על כלי שיט - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא דבר אחד – יש 4 צווים.
עידו בן-יצחק
לא, לא. זה בנפרד.
עוזי יצחקי
זה בנוסף, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, עידו, גם פה אותו דבר.
עוזי יצחקי
אנחנו רוצים להפיץ, אני אודיע עד מתי, תזכיר חוק. הייתה ישיבה לפני שבועיים במשרד המשפטים בהשתתפות נציגים של חיל הים, משרד התחבורה, משטרת ישראל וכל גורמי משרד המשפטים. חלה התקדמות בניסוח החוק. נפיץ תזכיר חוק - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
תזכיר חוק זה אומר שעוד שנה אין לנו מה לדבר.
עוזי יצחקי
לא. בתזכיר החוק נקבע זמן.
גאל אזריאל
הכוונה היא לחוק הספנות, אם אני לא טועה.
עוזי יצחקי
פיקח על כלי שיט. חוק הספנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
לפי ההיגיון של התזכיר, עד שזה יטייל בכל משרדי הממשלה - - -
גאל אזריאל
אני רוצה להוסיף בנושא הזה. מדובר - - -
עוזי יצחקי
סליחה, אני לא מכיר אותך.
גאל אזריאל
אני מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
היא ממשרד המשפטים, תפוס אתה יחסים טובים כי היא - - -
עוזי יצחקי
עם משרד המשפטים יש לנו יחסים מצוינים.
גאל אזריאל
החקיקה של חוק הזה היא באמת מסובכת והיא מורכבת מהרבה שאלות שקשורות לביטחון המדינה במים הטריטוריאליים והחוץ-טריטוריאליים. בחצי שנה האחרונה הגענו למסקנה שכדאי שאנחנו נהיה מעורבים במשרד המשפטים כבר בשלבים הראשוניים.

בדרך כלל אנחנו לא עושים את זה – אנחנו מחכים שהמשרד יגבש את המדיניות ואחר כך יבוא אלינו. הנושא הוא כל-כך מורכב ונראה שהוא מערב כל-כך הרבה בעיות ושאלות משפטיות, שהגענו למסקנה שיש מקום כבר לעשות דיונים עם כל הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים.

הגורמים האלה, המקצועיים, שמטפלים בזה, בכלל עובדים בחיפה. הם באים למשרד המשפטים. הם באו, כמו שמנכ"ל משרד התחבורה אמר, לפני פסח לדיון בנושא אחרי שכבר לפני חצי שנה היה עוד דיון, הבנו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני חצי שנה היה דיון.
גאל אזריאל
אני יודעת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז מה? המרחק בין חיפה לירושלים הוא חצי יום, לא חצי שנה.
גאל אזריאל
יש גם צורך לשעורי בית בתוך המשרד. אנחנו מוסיפים את המסקנות של משרד המשפטים ומנסים לתרום בנושא, אבל עיקר העבודה הוא של משרד התחבורה ושל הצבא. בגלל שהבנו שיש צורך בהתערבות שלנו כבר בשלבים האלה, קבענו עוד שני דיונים של ימים שלמים בחודש הקרוב, זה מאוד יוצא מן הכלל מהבחינה הזאת, עם הרבה גורמים שיבואו למשרד המשפטים ליום שלם של דיונים פעמיים בחודש הקרוב. אנחנו מאוד מקווים שזה יאפשר לחקיקה להתקדם.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה ההערכה שלך אחרי שמגבשים נוסח תזכיר? אתם יחד עם משרד התחבורה יכולים לתת לי לו"ז אופטימי שתוך חודש-חודשיים יהיה גמר סיבוב התזכיר?
גאל אזריאל
לא נראה לי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז את מבינה כרגע איפה אני נמצא? שנים אני מנהל אתם משא ומתן לקדם את החוק. אמרו לי שמקדמים כבר לפני 4 שנים.
גאל אזריאל
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת לא אשמתך, עוזי, אז לא היית במשרד התחבורה.
עוזי יצחקי
הייתי, אבל לא מנכ"ל. אני כבר 20 שנה במשרד.
היו"ר אברהם מיכאלי
תראה באיזה מצב מגוחך אני נמצא כרגע: אני צריך להסביר על המאמץ שאתה עושה בשבוע או בשבועיים האחרונים, מה קרה ב-4 שנים. אני סופר את כל ה-4 השנים, אני לא סופר רק את השבועיים האחרונים.
עוזי יצחקי
אנחנו באמת נעשה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל יושבת אתי כבר 4 שנים פה.
גאל אזריאל
5 שנים, נראה לי.
עוזי יצחקי
נחזק ביחד כוחות - - -
אורי מקלב
אדוני היושב-ראש, כשהחוק הזה יתקדם, מה הוא יבטל? רק צו אחד?
גאל אזריאל
זה יבטל חוק להארכת תקנות שעת חירום.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה צו כבד, לפי מה שאומרים לי.
עוזי יצחקי
צו כבד מאוד.
גאל אזריאל
זה לא צו פיקוח.
אורי מקלב
ועוד צווים אחרים?
גאל אזריאל
לא.
עוזי יצחקי
זה חוק – לא צו.
היו"ר אברהם מיכאלי
כל הסיפור של טריטוריות, בינלאומי.
אורי מקלב
כל הנושא של פיקוח על כלי שיט.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הביטחון גם בתמונה, לא?
עוזי יצחקי
כן.
אורי מקלב
למשל, סיווג ביטחוני - - -
גאל אזריאל
הצבא בתמונה.
עידו בן-יצחק
זה כולל את ההיבטים היותר ביטחוניים, עד כמה שאני מבין.
אורי מקלב
ביטחוניים או בטיחותיים?
גאל אזריאל
ביטחוניים. זה חוק שמאפשר למדינה את הכלים ואת כל הוראות הביטחון בימים שמסביב למדינת ישראל.
ישי יודקביץ
בחירום לאנייה לנסוע צפונה, דרומה, שמאלה – כל הדברים האלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
חברים, ברגע שאומרים ביטחון, אני לא עומד דום. אני מכבד.
גאל אזריאל
זה חוק מסובך.
היו"ר אברהם מיכאלי
אחרי שקידמנו פה את החוק הכבד, שאנחנו מתגאים שבגלל הלחץ שלנו הוא התקדם - - -
ישי יודקביץ
זה כלי של משרד התחבורה לחירום.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון שבוועדת חוקה זה לא מתקדם בקצב שהיו רוצים, אבל, חברים, למשרד התחבורה גם מותר לבקש חוק שהוא מורכב ומסובך ושיעזרו להם לקדם את זה. זה מה שאני רוצה. כרגע פתחנו את זה כי - - -
גאל אזריאל
כמו שהצעת חוק המאבק בטרור לקחה שנים רבת במשרד המשפטים עד שהתבשלה להצעת חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם זה שנים רבות.
גאל אזריאל
אני יודעת. אנחנו באמת עושים כל מאמץ כדי לקדם את זה, אבל צריך להיות מודע שזה לא החלפה של צו פיקוח בנושא שולי או קטן יחסית – אלה באמת הוראות שנותנות למדינה את הכלים להתמודדות עם כל מיני - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חייב לקבל פה לו"ז. אם לא עכשיו, אז ביום ראשון הקרוב. בוועדה הרחבה שיושבת אני אמור להגיד: רבותי, עשינו מאמצים, אבל לא הולך. למה? ככה. אני צריך לקבל לו"ז. את אומרת שבחודש הקרוב יהיו שני דיונים חשובים שיכולים לתת גם תמונה יותר ברורה לאן זה הולך.

לפי מה שאני מבין, יכול להיות בהחלט שבתחילת החודש הבא אנחנו כבר נדע, אחרי שתי הישיבות הגדולות שיהיו לכם, מה הלו"ז הריאלי של ההתקדמות. יש תזכיר, אין תזכיר, יהיה תזכיר.
גאל אזריאל
כדי לעמוד על הדיוק, הופץ תזכיר כבר ב-2008 בנושא הזה.
עוזי יצחקי
ב-2007 אפילו.
גאל אזריאל
מאז היו כל מיני שינויים והבנות שמה שכתוב בתזכיר זה לא בדיוק מה שהגורמים המקצועיים רוצים שיהיה, ככה שצריך לעבד את זה שוב ולעבוד על זה בצורה יותר מדויקת. לדעתי יהיה צורך לשוב ולהפיץ תזכיר, לכן נכון שזה לא מאוד משפיע שהייתה כבר הפצת תזכיר.

אנחנו עושים כל מאמץ כדי לסייע למשרד התחבורה להתקדם. אני לא יכולה לתת - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אין מילה כזאת "כל מאמץ" כי כל מאמץ אומר שמעכשיו עד יום ראשון, חוץ משבת וחג שאין לכם באמצע, חוץ מיום השואה הערב, תעבדו רצוף. אי אפשר לקבל את ההסברים האלה פה אחרי שנים שאני מבקש מכם לקדם את זה.

אתם ומשרד התחבורה ומשרד הביטחון, אין גיוס חירום אצלכם בקידום של הדברים האלה. זאת התחושה הלא-טובה שלי. חוק חשוב, מאוד חשוב – אם הכנסת מחליטה שלא מאריכים את הצווים האלה, מה תעשו? איך תסתדרו? הרי לא יהיה לכם חוק ולא צו.
זאת התחושה שאין לכם
אתם חושבים שהכנסת מאשרת אוטומטית. אני אומר לכם שהכנסת לא הולכת לאשר אוטומטית, כולל אם לראש הממשלה יהיה משבר בקואליציה. מה תעשו? אתם לא מבינים. הדבר הזה נמרח יותר מדי שנים כבר, לא שבועות ולא חודשים, שנים.

אני רוצה ביום ראשון הקרוב, בישיבה הרחבה של הוועדה המשותפת, תבואו ותתנו הערכה מהסוג הזה שיש סיכוי שבסוף החודש תדעו לו"ז יותר ברור.
גאל אזריאל
מובן שלמשרד המשפטים אין יכולת לתת הערכה.
עוזי יצחקי
אנחנו ניתן הערכה.
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל, אני לא מפיל עליך כרגע את התיק.
גאל אזריאל
אני יודעת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אומר למר יצחקי ששיתוף הפעולה שלכם הוא נפלא עד היום. אני יודע שאתם באמת עוזרים, אבל אתם לא יכולים לעשות במקומם. לכן כל מי שקשור בזה, אם יש שתי ישיבות בחודש הזה זה טוב, אבל אם הייתם שואלים אותי, כשר וכמנכ"ל לא הייתי ישן בלילה כשאתם בסכנה שמחר מישהו יבטל לכם את הצו הזה פה בכנסת ואז תישארו בלי כלום. מה תעשו?

אם הצו הזה יבוטל, אני מבטיח לך, כמו שאני מכיר את שר התחבורה, הוא לא היה נותן לכם חופש שבוע מהמשרד והייתם גומרים את החוק הזה. לכן, חברים, אתם רואים שיש פתרון בידכם.

מה הנושא השלישי?
עוזי יצחקי
עוד שלושה צווי פיקוח נוספים של מצרכים ושירותים שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים שירותים ושבאמת אנחנו צריכים להסדיר אותם בחוק ובפקודת התעבורה: פיקוח על הרכבל, פיקוח על המונים במוניות ופיקוח על השכרת רכב. דווקא הנושא השלישי התקדם מאוד בתקופה האחרונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה "הסעה, סיור, הסעה מיוחדת"?
עוזי יצחקי
זה השכרת רכב.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכול ביחד?
עוזי יצחקי
כן. בזה דווקא התקדמנו והעברנו למשרד המשפטים נוסח. יש כמה הערות – אנחנו נקיים עוד - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
שוב, זה סיפור מ-10 בפברואר: ההערות הגיעו אליכם ואני לא יודע - - -
עוזי יצחקי
נכון. בעניין הזה עשיתי דיון אצלי עם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. גם את זה אני אעביר עד יום ראשון ואני אגיד עד מתי אנחנו מסכמים את העניין הזה. פיקוח על מונים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שהכול יחד?
עוזי יצחקי
כן. עניין הרכבת קצת יותר מורכב והרבה שאלות התעוררו. לא פשוט. בכלל התעוררה שאלה בשבוע האחרון אם זה כלי תחבורתי או לא. ראש עיריית חיפה אומר: עכשיו תיתן לי 285 מיליון שקל לעשות רכבל ממרכזית לב המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה. לא פשוט.
עידו בן-יצחק
אתם עדיין כורכים את שלושת הנושאים יחד?
עוזי יצחקי
נכון לעכשיו כן. אבל אני אראה איך אני יוצא מהמורכבות הזאת. אני אודיע עד יום ראשון את לוחות הזמנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל, אתם מעודכנים בכל ההתכתבויות האלה?
גאל אזריאל
רפרנטים שעובדים עם משרד התחבורה, עובדים אתם על הנושאים האלה. בחלק מהנושאים היו כבר ישיבות על תחילת מדיניות או רצון של מדיניות של משרד התחבורה והיו הערות של משרד המשפטים. בחלק מהן, כמו שמנכ"ל משרד התחבורה ציין בעצמו, יש התלבטות מקצועית בתוך משרד התחבורה לגבי הדרך שרוצים לבחור בה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל מתי מסיימים את ההתלבטויות האלה? צריך להכריע.
עוזי יצחקי
חוץ מהרכבל, אנחנו יותר מגובשים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
חוקים מכריעים בסוף, חוקים.
עוזי יצחקי
יכול להיות שאת הרכבל אנחנו נחריג ואנחנו נראה מה לעשות.
גאל אזריאל
קודם כל, מדובר בשאלות של מדיניות לפני שמגיעים למשפט.
עוזי יצחקי
אם זה כן תחבורה, לא תחבורה – זאת שאלה בעייתית מאוד.
היו"ר אברהם מיכאלי
מר יצחקי, אני מכל הלב רוצה להיות כבר אחרי כל הוויכוחים האלה.
עוזי יצחקי
גם אנחנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לך עוד מה לעשות חוץ מלהתעסק בדברים האלה. מצד שני, אני אומר שזה חייב להיכנס לסדר עדיפות עליון אצלכם. לא הצלחתי לקבל מכם עד עכשיו תחושה, חוץ מזה שהרצל הופיע פה כל פעם והסביר מה הוא יכול עשות – הוא לא יכול לעשות מעבר לזה כולם. הרצל הוא לא שר בפועל, הוא שר בתואר. נכון, הרצל?

אני מבקש שביום ראשון הקרוב תהיו פה בישיבה. אתם תתנו לוועדה הרחבה הסברים לכל מה שאני שואל היום, לכן הקדמתי את הישיבה הזאת בכמה ימים כדי שניתן לכם כמה ימים להתארגן לקראת הישיבה הגדולה. צריך לבוא עם תשובות משכנעות כדי שחברי כנסת יחליטו איך להמליץ לכנסת. הוועדה הרחבה ממליצה לכנסת מה לעשות עם הצווים השונים של המשרדים השונים.

לכן אני מבקש ממך מעורבות אישית שלך למעקב. אנחנו עושים כרגע על כל אחד ואחד מהדברים האלה. אתה יודע איך לדרוש מהפקידים שלך לעשות מאמצים עליונים כדי לסיים את הטיפול. בסדר?
עוזי יצחקי
מאה אחוז.
היו"ר אברהם מיכאלי
חבר הכנסת מקלב?
אורי מקלב
אני מסכים אתך. גם המנכ"ל מסכים אתך.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש עוד צווים שלא קשורים כרגע בעיכובים שלכם. אנחנו מטפלים בזה מול ועדות כנסת.
עוזי יצחקי
יש בוועדת הכלכלה חוק שירותי רכב שמתקדם מאוד.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש שני נושאים.
עוזי יצחקי
יש גם את תקנות שירותי ההובלה. הבטיחה לי מנהלת הוועדה, לאה ורון, שהיא תכניס את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה רואה שאני לא שואל אותך על זה שאלות. על זה אני אשאל את פרופסור ברוורמן.
עוזי יצחקי
הם עוזרים. ועדת הכלכלה היא עשר באמת. אין שום טענה.
היו"ר אברהם מיכאלי
פרופסור ברוורמן יעשה מה שצריך לעשות. כמו שבזמנו רציתם להתקדם בדירוג של פיקוח על הטיס - -
עוזי יצחקי
בטיחות התעופה.
היו"ר אברהם מיכאלי
- - וועדת הכלכלה פתרה את זה בצורה מכובדת עם ועדת משנה שהקימו, והיום אתם משודרגים. משרד התחבורה מתגאה בזה שהיום אנחנו בין המדינות המובילות בעולם, נכון?
עוזי יצחקי
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם על זה צריך לחשוב בצורה כזאת שזה סדר עדיפות עליון. אין מה לעשות.
עוזי יצחקי
בסדר גמור. יבוצע. תודה רבה. אנחנו נודיע עד יום ראשון. אנחנו נזמן כבר השבוע דיון. תודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בהצלחה.

מי נמצא אתנו ממשרד החקלאות? שלום. הבנתי את הבעיה שיש לך אבל לא נחזיק אותך חצי שעה. אל תדאגי. יש לנו שני נושאים או שמדובר בשני צווים בסך הכול, כן? שני צווים: ייצור מספוא והסחר, נכון?
אפרת אביאני
יש כמה נושאים שהייתה בהם התקדמות מאוד-מאוד גדולה במושב הקודם של הכנסת: חוק הפיקוח על מזון לבעלי חיים, שאמור להחליף את צו המספוא, אושר על-ידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת במושב הקודם, זה עבר קריאה שנייה ושלישית ופורסם.

אנחנו צריכים להתקין תקנות בתוך שנה וחצי מיום הפרסום. הוא פורסם ב-5 במרץ ואנחנו כבר עובדים על כתיבת התקנות ואנחנו מאמינים שאנחנו נגיש אותם במסגרת לוח הזמנים שנקבע בחוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם לוקחים את כל השנה וחצי כאפשרות.
אפרת אביאני
לא, לא. אנחנו עובדים במרץ על זה. אנחנו גם לוקחים סיוע של עורך דין חיצוני בכתיבה בגלל שיש מסה מאוד-מאוד גדולה של כתיבה שם. אבל זה בהחלט מקודם בסדר עדיפות ראשון, אבל עדיין זה לוקח זמן כי זו יצירה של תשתית רגולטורית חדשה, מפותחת, מודרנית. לא מה שהיה בעבר אלא מסתכלים על מה שקורה באירופה מבחינת הפיקוח. יש התקדמות ולא מורידים את הרגל מהגז.

חוק הדבש, תזכיר החוק פורסם - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
רגע, זה לא קשור לאותו חוק?
אפרת אביאני
לא. זה חוק אחר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני שואל אותך על הראשון: החוק אושר בכנסת ומבחינתכם החוק קיים אבל אין לו שיניים כי אין תקנות.
אפרת אביאני
הוא לא נכנס לתוקף עד שיהיו תקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכנסת התחשבה בזה ובגלל המורכבות נתנה לכם מספיק זמן להתארגן.
אפרת אביאני
נכן, אנחנו כבר התחלנו לכתוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה יקרה מחר אם הצו הזה יבוטל? איך תסתדרו? או שאתם כבר מקווים שהכנסת בכיס של שר החקלאות.
אפרת אביאני
לא, לא. ממש לא. אני לא חושבת שלרגע שידרנו שהכנסת - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אומר לך שזה מה עלול לקרות. אחרי שיש חוק אנחנו מבקשים אורכה להתקנת תקנות? יש גם היגיון.
אפרת אביאני
אבל צריך לומר את האמת: אני חושבת שזה נכון לא רק לחוקים של משרד החקלאות, זה נכון לחוקים בכלל. ברגע שאתה מחוקק חוק, העבודה של הרגולציה לא נגמרת עד שאתה לא משלים את זה גם בתקנות. למרבה הצער ככה זה עובד, ככה עובדת השיטה.

לכן, מבחינת המאמצים שמשרד החקלאות עשה, ואני חייבת לומר שגם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות עשתה מבחינת החוק הזה, הם מאמצי על. היינו פה ממש בדיונים אינטנסיביים ועשינו כל מאמץ כדי לקדם את החוק הזה והוא אכן קודם. עכשיו, תוך כדי זה, אנחנו כבר עובדים על כתיבת התקנות וגם לוקחים סיוע במיקור חוץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה ההערכה הריאלית שלך שהתקנות יוגשו לכנסת? את אמרת לי שזה פורסם רק במרץ.
אפרת אביאני
נכון, זה פורסם במרץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אומר שיש לכם מרוץ של שנה וחצי מבחינתכם? יש לכם שנה וחצי. את יכולה לדבר אתי על צמצום של התקופה?
אפרת אביאני
אני בטוחה שאנחנו נוכל כבר להגיש תוך שנה ממרץ כי זה כבר נכתב. אני לא צריכה את כל השנה וחצי אבל אני לא יכול להבטיח כי זה פשוט מארג של כמה סטים של תקנות, חלק בנושא היתרים, חלק בנושא תנאים לייצור מזון במפעלים, חלק בנושא תנאי הובלה. חלקם משולבים, אבל אני לא יכולה להתחייב שברגע שנגיש אותם, הכול יהיה גמור. אבל בהחלט זה בסדר עדיפות גבוה וזה כבר בעבודה מאוד אינטנסיבית שהתחילה עוד לפני שהחוק עבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
היום, עיקר העבודה אצלכם במשרד. עוד לא מעורב משרד המשפטים בתמונה כי עוד לא העברתם להם טיוטת תקנות אפילו.
אפרת אביאני
אנחנו עדיין בניסוחים שהתחלנו אתם עוד לפני שהחוק עבר, תוך כדי הדיונים בכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
המצב הוא מסובך.
אפרת אביאני
אני מבינה.
היו"ר אברהם מיכאלי
תבינו שהנושא הזה של הארכת מצב חירום, אני לא יודע מה הוועדה תחליט בהמשך ולכמה זמן היא תמליץ לכנסת להאריך. אתם נופלים בגדר חוקים שמעכבים את עניין ההכרזה לעוד שנה לפחות. אני לא יודע אם הכנסת תוכל להסכים לכם בזה. תיקחו את זה בחשבון.

לכן, אם לקחתם עורך דין אחד, תצטרכו לקחת 3, לא יודע כמה, כדי לעבוד על מגוון נושאים כדי לגבש את זה. אני חושב שאת תעבירי את המסר שלי היום כבר לשר החקלאות או למנכ"ל משרד החקלאות, להגיד להם: עם כל הכבוד ועם כל הרצון לעזור, הכנסת לא תיתן להם מה שאישרו בוועדה לגבי שנה וחצי, אני לא בא בטענות לוועדה, הוועדה לא הייתה ערה לזה שזה במסגרת הכרזת מצב חירום.
אפרת אביאני
כן, כן. הייתה ערה. הוועדות יודעות שזה חקיקה שמחליפה, אבל גם יודעים שתקנות לוקחות זמן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מציע לכם לחשוב טוב-טוב כי אני לא בטוח – אנחנו הפעם, בשונה ממצבים קודמים, אנחנו נותנים לחברי הכנסת על כל משרד ומשרד דיווח איך המשרד הזה מתפקד. השר לא ישמח שמחר הוא יראה בפרוטוקול הכנסת דיווח שהמשרד לא עובד בצורה הסבירה שאנחנו כמחוקקים רואים.

לכן אני מציע שתעבירי לשר שהשנה וחצי או השנה שאתם חושבים זה זמן לא ריאלי בעיני. הוא לא ריאלי כי בהתחשב בזה שיש לכם פה לחץ של הכרזה, ואני לא יודע כמה פעמים בשנה הזאת ההכרזה תידרש, אתם לא תרגישו נוח שכל פעם יעלו לבימה ויגידו שזה בגלל משרד החקלאות או עוד שניים שלושה אחרים. רוב המשרדים כבר מתקדמים. אנחנו משבחים את עבודת - - -
אפרת אביאני
גם אנחנו מתקדמים. אני חושבת שמבחינת מאמצי החקיקה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
על מה שהתקדמתם תקבלו ציון טוב.
אפרת אביאני
זה ברור לי.
היו"ר אברהם מיכאלי
על מה שלא התקדמתם תקבלו ציון רע. מה לעשות.
גאל אזריאל
בכל זאת, הם חוקקו את החוק.
אפרת אביאני
כשעובדים ב-120 או 150 אחוז, זה רק נושא אחד. הנושא השני שהוא חוק חדש לגמרי שעבר ועדת שרים לחקיקה ופורסם לקריאה ראשונה וצריך לעבור קריאה ראשונה בתחילת המושב הזה, הוא חוק חדש בנושא הדבש. גם עליו עבדנו בצורה מאוד אינטנסיבית, גם בלוח זמנים מאוד קצר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם כך, אני יכול להוסיף עוד משהו: אני רואה שיש לכם גם יכולת להתקדם בקצב טוב.
אפרת אביאני
אתה רוצה לתת לי גם חקיקה של משרדים אחרים?
היו"ר אברהם מיכאלי
תעשו סמינריונים במשרדים.
אפרת אביאני
אנחנו על קצה גבול היכולת שלנו אבל אנחנו באמת עושים מאמץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין קצה גבול יכולת, צריך לתגבר צוותים, אין מה לעשות. המסר שלי לקראת הישיבה שתהיה לכם בוועדה המשותפת הוא שאני מציע שתבואו עם לו"ז. יש לכם מספיק זמן להתארגן במשרד מה להגיד לוועדה המשותפת כדי שתוכלו לשכנע את חברי הכנסת, שם יישבו יותר משני חברי כנסת, מדוע המשרד מעכב את התקנות: יש לכם קושי מסוים? התגברנו, חבר הכנסת המליץ ואנחנו צמצמנו משנה וחצי לכמה חודשים פחות – זאת כדי שהוועדה תשתכנע.

זה היה הנושא הראשון. מה הנושא השני?
עידו בן-יצחק
הנושא השני הוא החלב.
היו"ר אברהם מיכאלי
היום יש דיון, הבנתי.
אפרת אביאני
היום יש דיון ואנחנו הולכים לסיים. נשארו לנו עוד שני סעיפים בצו הדבש שחשבנו שאולי נעשה תקנות קצרות כאלה - - -
עידו בן-יצחק
לא בצו הדבש.
גאל אזריאל
צו החלב.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא צו הדבש.
אפרת אביאני
צו החלב, סליחה.
עידו בן-יצחק
חלב ודבש.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שהתקנות האלה עוד לא הוגשו.
אפרת אביאני
אלה תקנות כתובות. הן לא הוגשו כי מאוד-מאוד קשה בתוך לשכה משפטית שיש בה עומס עבודה מאוד גדול ורפרנטים שעוסקים בתחום, כשיש לנו תקנות שכבר תלויות ועומדות וכבר מסיימים אותן בכנסת, להתחיל במקביל לעבוד על סט נוסף לפני שגמרנו את הראשון.
היו"ר אברהם מיכאלי
את זה לא הבנתי.
אפרת אביאני
אבל התחלנו – הן כבר כתובות. כשאתה משקיע את עיקר המאמצים בנושא אחד, זה מאוד-מאוד קשה להשקיע את אותן אנרגיות ועוצמות במקביל בעוד סט וכולם קשורים בביטול מצב חירום, אדוני, אני מבקשת להדגיש: כל המאמצים האלה קשורים כולם לצווים שתוקפם תלוי במצב חירום. בנושא של התקנות האחרונות האלה, אנחנו גומרים את התקנות של המכסות היום - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם גומרים ולא גומרים, כי בסוף, מה אתם עושים - - -
אפרת אביאני
מה לעשות? זה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא יודע אם ועדת הכלכלה יודעת שהחלק השני עדיין מעכב. אני לוחץ על פרופסור ברוורמן ואני אומר לך שהוא באמת נענה לי יותר מיושבי-ראש ועדות אחרים, הוא נותן סדרי עדיפות לחוקים האלה או לתקנות שלכם. אני לא יודע אם הוא יודע היום שהחלק השני של התקנות שטרם הוגשו מעכב את כל המימוש. אז מה עשינו? הצו עדיין נשאר בתוקף.
אפרת אביאני
אפשר לבטל בערך 90% מהצו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אפשר לבטל 90%? אני לא יודע אם ניתן.
אפרת אביאני
אחרי שתקנות המכסות יעברו היום, אפשר יהיה לבטל 90% מהצו ויישארו רק שני סעיפים קטנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז מקסימום לא יהיו לכם שני הסעיפים האלה.
אפרת אביאני
המשרד שומע את הכנסת, שומע ומקשיב ומבין את הסיכון ועושה גם את המאמצים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שפה, עם כל ההערכה לעבודה שהשקעתם גם בקידום החוק וגם בקידום התקנות, אם היום ועדת הכלכלה גם תאשר לכם את התקנות, אתם לא אישרתם כלום. אתם נשארתם באותו מצב: אני לא יודע מתי יוגשו תקנות, מתי יהיה דיון? חברים, אני לא רוצה להגיד לכם שהכנסת בסוף עובדת על עצמה, הכנסת חושבת שהיא מקדישה זמן בפגרה, מזמנת דיון כדי לסיים לכם את זה אבל אם יש חלק שיתקע לכם את הכול – לא עשינו כלום: הצו לא יבוטל, התקנות לא ייכנסו לפועל.
אפרת אביאני
התקנות עכשיו יכנסו לפועל ויידרש עוד סט אחד של תקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה ההערכה שלך, הלו"ז שאת מעריכה לגבי החלק הנוסף של התקנות?
אפרת אביאני
עד סוף השנה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה סוף השנה? סוף השנה הזאת?
אפרת אביאני
סוף שנת 2014.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מודיע לך: לא קיבלתם ולא תקבלו. אני מודיע לכם שהצו יבוטל – תחיו עם מה שיש. אין מה לעשות. מי שמתכנן בחלק הזה שהתקנות יוגשו למשרד המשפטים עד סוף השנה, בכל הכבוד - - -
אפרת אביאני
לא למשרד המשפטים. לא אמרתי למשרד המשפטים – לכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שלא תקבלו את זה. בואו נראה מה יקרה בוועדה המשותפת. לכן, החלק השני, תיקחו לכם בחשבון שאולי בחלק הנוסף של ההארכה שתינתן עכשיו – כי הפעם אני מאמין שלא תהיה הארכה ארוכה - - -
גאל אזריאל
הבקשה של הממשלה היא לשנה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הממשלה יכולה לבקש עד מחר. מה לעשות? הממשלה יכולה לבקש הרבה דברים. הממשלה ביקשה לפני 5 שנים, 6 שנים, 7 שנים – היא צריכה להתבייש כבר. מה לעשות? חברי הכנסת עושים מעצמם צחוק כשהם מרימים יד על הכרזה שהיא לא צריכה להיעשות.

אני מציע שתודיעי למשרד, לשר, למנכ"ל, שהכנסת לא תיתן לחלק השני של התקנות בחוק הזה של ייצור חלב – במידה וזה יאושר, והלוואי שזה יאושר, התקנות האלה כנראה זה מה שיש, בחלק השני תחיו בלי זה. בסדר?
עידו בן-יצחק
ההארכה של מצב החירום היא של כלל החוקים, אנחנו לא יכולים לאשר - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני כרגע מדבר במובן של שקלול חוקים כוללניים, בשביל זה לא מאשרים.
גאל אזריאל
אני רוצה לציין שיש עוד סט של תקנות של משרד החקלאות שנמצא על שולחן ועדת הכלכלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא הגיע לדיון?
אפרת אביאני
זה היה בדיון בפגרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ייצור דבש?
אפרת אביאני
לא, לא. בנושא טיפול בדגים.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הבריאות מטפל בזה?
אפרת אביאני
לא. זה שלנו בתיאום עם משרד הבריאות. אלו תקנות שלנו שהדיון בהן לא הסתיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם גברת גאל התכוונה לרמוז לי שהכנסת תזדרז, תגידי למערכת שהערת את ההערה. אני מבטיח לך דבר אחד: הכנסת תעשה את עבודתה יותר מהר מכם, זה מה שאני חושב, לבושת הממשלה. מאז שהתקנות הונחו פה, חוץ מחוק אחד שמשיקולים של גורמים שאני לא רוצה להגיד מיהם שמעכבים את חוק מניעת הטרור בוועדת חוקה, השיקולים היו אחרים, לא שהכנסת לא רצתה או כן רצתה. בסוף, עובדה שהתחילו לדון בזה.
גאל אזריאל
כמו שאנחנו רואים את ההתקדמות של הממשלה, אנחנו רואים את ההתקדמות של הכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם עוד רחוקים מאוד מההתקדמות של הכנסת. הכנסת בקושי מטפלת בתקנות השונות, אולי בשנה האחרונה.
גאל אזריאל
רוב הסטים של התקנות שמונחים על השולחנות של וועדות הכנסת היום, היו מונחים גם לפני הבחירות.
היו"ר אברהם מיכאלי
כמה זמן עבר מהבחירות? שנה.
גאל אזריאל
עברה יותר משנה מהבחירות. הם היו כמה חודשים מונחים על השולחנות של הוועדות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
תתפללי שהממשלה לא תתפרק, בסוף זה יידחה - - -
גאל אזריאל
- - - נראה לי שאנחנו יכולים לדבר על שנתיים והדיונים רק התחילו והם לא מתקדמים.
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל, אני לא אנהל מול משרד המשפטים את הוויכוח הזה כי יש לנו חשבונות יותר ארוכים. אני מבקש להעביר את המסר שלתקנות האלה לא תינתן אורכה נוספת עד סוף השנה. עם התקנות האחרות גם יש לי בעיה כי המחוקק נתן לכם תקופה ארוכה, אבל זה כבר סיפור שנצטרך להתמודד אתו בנפרד.

אלו שני הדברים הגדולים שיש להם, חוץ מהנושא של משרד הבריאות?
עידו בן-יצחק
חוץ מהנושא של הדבש, שהוא לא בידיים שלהם.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה בכנסת. מה שבכנסת – האשמה היא בינתיים עלינו.
אפרת אביאני
לא אשמה כי זה רק הונח. עוד לא הספיקו אפילו להביא את זה למליאה.
גאל אזריאל
זה רק פורסם לפני היציאה לפגרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה חוק לקריאה ראשונה?
עידו בן-יצחק
זה לקריאה ראשונה. זה היה אמור לעלות ביום האחרון של המושב ובסוף לא עלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אם כך האשמה פחותה.

עוד משהו ממשרד החקלאות? אני מודה לך, תודה.
אפרת אביאני
תודה רבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ביום ראשון אתם באים עם תשובות מוכנות?
אפרת אביאני
אני לא יודעת מי יבוא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא יודע מי יבוא. אני לא מנהל משא ומתן – מצדי שהשר יבוא כי ביום ראשון זה יהיה בוועדה המשותפת, הגדולה. השר או המנכ"ל.
גאל אזריאל
אני רוצה לציין שאף אחד ממשרדי הממשלה לא קיבל זימון לדיון שהולך להתנהל בשבוע הבא.
היו"ר אברהם מיכאלי
סליחה?
אסף פרידמן
יצא זימון.
גאל אזריאל
יצא זימון, כנראה, לחברי הכנסת ולא למשרדי הממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
תבדקו את זה דחוף.
גאל אזריאל
אנחנו מעבירים את המסר בעל פה כדי שיהיה זימון - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
תתפללו שתהיה ישיבה, אחרת לא תהיה לכם הכרזה.
גאל אזריאל
חשבתי שהדיון יהיה אחרי הפגרה ומאוד הופתעתי שהוא יהיה בפגרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך? יש הכרזה. מיד אחרי הפגרה יש הכרזה.
גאל אזריאל
הרי כל הספירה עד ה-31 במאי התבססה על זה שנוכל לעשות את הדיון בזמן המושב ולא בפגרה.
עידו בן-יצחק
את הדיון במליאה. הדיון במליאה יהיה בשבוע הראשון.
גאל אזריאל
ב-12 במאי, כמו שחבר הכנסת מיכאלי אמר.
היו"ר אברהם מיכאלי
כך הבנתי.
גאל אזריאל
לכן יכולנו לשבת ב-11 במאי.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך?
עידו בן-יצחק
לא משנה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם אין להם זימון לישיבה בשבוע הבא, שייקחו את זה בחשבון, זה דחוף. אתם צריכים להודות על זה שיש דיון כדי שתהיה הכרזה. אם לא – שיכריזו בממשלה, לא בכנסת. תודה לך.

משרד הביטחון, אני מציין לשבח את משרד הביטחון שסוף-סוף התקדמנו במכירת כרטסי העינוג, הצו בוטל.
ישי יודקביץ
אמרתי לך קודם, ארגון הנכים לא אוהב את זה כי ביטלנו להם אופציה לשיקום תעסוקתי בתחום עם משרדי הכרטיסים, אבל אנחנו נתמודד עם זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני סומך עליכם שאתם יודעים לפתור בעיות.
ישי יודקביץ
תפיסת מקרקעין: דיברנו אתך לפני כן לגבי הצופן – זה בטיפול.
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי עיסוק באמצעי הצפנה, הייתה לי ישיבה מקדימה במסגרת הדיונים היותר צנועים וחסויים. זה בטיפול המשרד מול משרד המשפטים, אל תעלבי, יש כנראה גורמים נוספים במשרד המשפטים שמטפלים בסוגיות ואנחנו נקבל דיווחים בהמשך ונטפל בזה כמו שצריך.
ישי יודקביץ
לגבי הסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, טוב שגאל נמצאת פה כי היא מכירה את כל התכתובות. אנחנו כרגע מחליפים טיוטות ויש מחלוקות בין-משרדיות משולשות ומרובעות, אבל יותר משולשות, כשקודקוד אחד זה משרד המשפטים והקודקודים האחרים הם משרד הביטחון והמשרד לביטחון הפנים.

כרגע, טיוטה אחרונה הועברה למשרד המשפטים. אנחנו צריכים לעשות עוד דיון אחד גדול או עוד שני דיונים, משרד המשפטים מנהל את האירוע הסה, כדי לנסות לצמצם מחלוקות בעיקר בחזית מול המשרד לביטחון פנים. אני לא אכנס פה לתוכנם של דברים, אבל יש לנו שניים-שלושה סעיפים.

אנחנו קבענו שבמחצית מאי, סוף מאי, תהיה לנו טיוטה לוועדת שרים, אבל אני לא יודע כבר מה לומר לך, אולי גאל תגיד.
היו"ר אברהם מיכאלי
המנכ"ל כתב לי שלאחר חג הפסח מצפים לקיום סבב נוסף של התייעצויות בהובלת משרד המשפטים. אתם מובילים את זה באמת?
גאל אזריאל
אני לא יודעת מה הפירוש של המילה "הובלה" במכתב הזה.
ישי יודקביץ
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה למשפט אזרחי, ארז קמיניץ, צריך לקיים דיונים נוספים בנושא.
גאל אזריאל
מדובר בתזכיר חוק שהופץ על ידי משרד הביטחון, שהגורם העיקרי הוא משרד הביטחון, זה נכון. לפני פסח התקיים דיון אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אזרחי. כדי משרד המשפטים יביע בעל פה את ההערות שלו למשרד הביטחון אחרי שהן גם הועברו בכתב וכדי שנוכל להתקדם מהר ככל האפשר עשינו ישיבה גדולה עם כל הגורמים הרלוונטיים.

בישיבה התברר שקיימת עוד מחלוקת די עמוקה עם המשרד לביטחון פנים והנושא הזה רק עלה בזמן אותה ישיבה ולכן כנראה, כמו שיש ציין, הולכת להיות עוד ישיבה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא הזה כדי להכריע בין העמדות השונות של המשרדים השונים בעניין הזה. זה לא נושא פשוט, אבל הכוונה היא לעשות את הישיבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ההובלה היא במובן שהישיבה תזומן על ידכם?
גאל אזריאל
כן. יש כבר החלטה לזמן אותה והיא תזומן ממש בשבועות הקרובים. זה מערב גורמים בכירים מכל המשרדים ככה שזה לא קל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני שואל אתכם כשני משרדים מובילים הקטע הזה: יש צורך שאני אזמן פה את המשרד לביטחון פנים כדי לקבל מהם תשובות?
גאל אזריאל
אני לא חושבת שבשלב הזה זה נחוץ. יש להם עמדה – אנשים אחרים חולקים על העמדה שלהם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא מדבר כרגע על שינוי עמדה. אני מדבר על זה שמבחינתם הם משתפים פעולה עכשיו. אם לא משתפים פעולה זה - - -
גאל אזריאל
הם משתפים פעולה רק יש להם עמדות שונות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז מה הלו"ז הריאלי שאחרי הישיבה הבאה תדעו? ככה כתב לי פה מנכ"ל המשרד: ניסיון לסכם את נוסח הצעת החוק לאחר ליבון המחלוקות.
ישי יודקביץ
אני מניח שנהיה חכמים יותר אחרי אותה ישיבה או ישיבות נוספות אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אוכל לקבל מכם דיווח לעוד חודש? מתי הישיבה הבאה להערכתך?
גאל אזריאל
הם טרם קבעו את המועד של הישיבה. הם יודעים שזה דחוף והם מנסים למצוא את המועד הנכון. זה מערב את היועצים המשפטיים שלנו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבקש לישיבה הרחבה של הוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וחוץ וביטחון, לקבל מכם, שני המשרדים שנמצאים פה, למתי זה נקבע. אין שום סיבה שזה לא ייקבע השבוע. מתי נקבעה ישיבה נוספת כדי שנוכל אנחנו להעריך לאיפה אנחנו מתקדמים עם זה. בסדר? ביום ראשון הקרוב הם ידווחו לנו מתי נקבעה הישיבה לצורך גיבוש הנוסח שמדברים עליו.
ישי יודקביץ
יש לנו עוד הצעת החוק קטנה שנתקעה בוועדת החוץ והביטחון.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש רביזיה בוועדת החוץ והביטחון.
ישי יודקביץ
אם תצליח לשכנע את חברת הכנסת מיכאלי - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא צריך לשכנע. יש לנו פה בעיה בוועדת החוץ והביטחון לגבי כינוס ישיבות, כך אני מבין. נכון, אסף?
אסף פרידמן
כן.
גאל אזריאל
והיא תוותר על הרביזיה?
ישי יודקביץ
אם היא תוותר על הרביזיה, אפשר להביא את זה - - -
עידו בן-יצחק
אנחנו לא עוסקים - - - יש לה אולי סיבות ענייניות להגיש רביזיה. פשוט צריך לקיים דיון. יכול להיות שהרביזיה תידחה ויכול להיות שהיא תתקבל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מקווה שבשבוע הקרוב, עוד לפני פתיחת המושב, תהיה פה איזו החלטה כלשהי. ככה אומרים. לכן, הסוגיה הזאת, אני מבטיח לך, לא היא תעכב את הכרזת מצב חרום. תודה למשרד הביטחון.

המשרד הבא הוא הרשות להגנת הצרכן. הרשות לסחר הוגן, סליחה. נתקלנו בשתי רשויות שהתלבטנו לגביהן. אמרו במשרד הכלכלה שזה תלוי בהן, יש חילוקי דעות. נתחיל עם נציג משרד הכלכלה ונציגי הרשות בנפרד. מי פה מטעם משרד הכלכלה?
סיגל מרד
אני ממשרד הכלכלה. אני לא רואה פה נציג מהרשות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה חמור מאוד. זימנו אותם בעקבות הדיווח הקודם שיש לכם מחלוקת אתם.
סיגל מרד
אני אתן את העדכונים שלנו לגבי המחלוקת שיש או אין.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לשמוע פתרון – המחלוקת לא מעניינת אותי.
סיגל מרד
מבחינתי אין מחלוקת. הנושא הזה הובא לשר שקבע את קביעתו.
היו"ר אברהם מיכאלי
השר הכריע? הרי הרשות כפופה לשר.
סיגל מרד
עוד לפני, אני לא יודעת מתי קבלתם את העדכון - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
בישיבה הקודמת.
סיגל מרד
אז אני לא יודעת. אני יודעת שיש החלטה של השר.
עידו בן-יצחק
על מה אנחנו מדברים כרגע?
סיגל מרד
מתי הרשות עדכנה אותך? מה כתבו?
עידו בן-יצחק
לגבי תקנות שמסדירות את ההיבטים הצרכניים של מעליות. העדכון האחרון שהם העבירו לי בתחילת אפריל הוא שיש מחלוקת בינם לבינכם באחת הסוגיות שם ושמעריכים שניתן יהיה לפתור את זה במהלך חודש מאי.
סיגל מרד
אני אעדכן. לגבי צו המעליות, זה אולי נשמע כמו תירוץ מכיתה א' אבל זה אמתי, זה גם קורה בחיים: ממש ביום שלפני ערב החג פעלנו כדי לסיים את התיקונים ולהעלות את התזכיר למערכת התזכירים, ארעה תקלה והקובץ כולו נדפק ועבודה של כמה שעות שקדמה לאותו סיפור נמחקה ולא נשמרה. ניסיונות של מערכת המחשוב לשחזר לא צלחו. בקיצור, הכול ירד לטמיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לכם טיוטה שמישהו ידפיס את זה?
סיגל מרד
לא. זה דברים שבעצם היא סנכרנה, הערות שהיא קיבלה מכל מיני גורמים וזו עבודת שיחזור מאוד מאסיבית. מי שמטפלת בנושא הזה חוזרת בתחילת השבוע הבא מחו"ל ובעצם זה הדבר היחיד שהיא תעסוק בו באותו שבוע כדי שכבר באותו שבוע יופץ תזכיר.

אני מניחה שברגע שנפיץ תזכיר, גם הרשות להגנת הצרכן תוכל לראות את הנוסח של הדברים כפי שהם מופיעים בתזכיר, וככל שיהיה צורך בעוד ליבון דברים – אנחנו נלבן אותם פנימית במשרד. אם אני מבינה למה הכוונה של עידו, זו בעצם הייתה המטרה שהנושא הובא מלכתחילה בפני השר והוא הכריע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מכבד את הכרעת השר, בשביל זה הוא שר. הרשות כפופה לשר, כך אני מבין. אני טועה במשהו?
סיגל מרד
לא. כך גם אנחנו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אם הם חולקים על השר – יש להם בעיה עם השר. אם השר הכריע והתזכיר מופץ – מבחינתי התקדמנו.
סיגל מרד
אני יכולה להגיד לך, למען הדיוק, שהם לא ראו נוסח סופי, הם לא ראו את הנוסח.
עידו בן-יצחק
עד כמה שהבנתי כל הנושא של המעליות היה אמור להיות מוסדר בשני נתיבים.
סיגל מרד
זאת ההכרעה של השר.
עידו בן-יצחק
ההכרעה היא שזה יהיה נתיב אחד?
סיגל מרד
שהנושא הבטיחותי יוסדר במסגרת תיקון לפקודת הבטיחות בעבודה וההיבטים הצרכניים יוסדרו בחקיקה או בהסדר נפרד באחריות הרשות להגנת הצרכן. על זה הם חולקים. בסדר, אבל זאת הייתה הכרעת השר.
עידו בן-יצחק
לא זה מה שדווח לי. חבל שהם לא פה. דווח לי שיש מחלוקת אתכם לגבי עניין ספציפי בתוך התקנות.
סיגל מרד
יש ניואנסים בפן הצרכני של מיהו צרכן והאם הצו יחול רק לגבי צרכן פרטי או האם הוראות צרכניות יחולו גם על מי שכרגע לא מוגדר בחוק הגנת הצרכן כצרכן. לכן יש שר שיכריע מי היחידה הרלוונטית במשרד לטפל בנושא.
היו"ר אברהם מיכאלי
מכובד. מבחינתי, לגבי קידום אותו תזכיר חוק, לא רואה שום סיבה שהרשות מהווה כרגע גורם שמעכב משהו כי השר הכריע.
סיגל מרד
היא כרגע לא מעכבת כלום כי עוד לא ראתה את הנוסח בעצמה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מקווה שיש תקשורת טובה ביניכם. צריך לתווך ביניכם איזה בורר? לא, נכון?
סיגל מרד
לא צריך מתווך, אנחנו משרד אחד עם שר אחד שיכול להסדיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני סומך על השר שיודע איך לגרום שיעבירו דיווחים מדויקים לכנסת. בכנסת, כשמעבירים חצי משפט, הוא צריך להיות אחרי 10 בדיקות. לכן, מי שדיווחו פה ליועץ המשפטי של הוועדה בסוגיה הזאת, אני מצפה ממך להודיע להם שבפעם הבאה לא יעבירו דיווחים שמהם נבין דברים אחרים.

עובדה היא שהם אפילו לא הופיעו פה. זה חמור מאוד. מבחינתי, אתם משרד הכלכלה, תנזפו בהם שהם לא באו פה לוועדה בכנסת שהם זומנו אליה.
סיגל מרד
אנחנו נעדכן את לשכת השר.
היו"ר אברהם מיכאלי
תעדכנו את מי שצריך.
סיגל מרד
עכשיו לגבי יתר הנושאים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
רגע, אנחנו הולכים סעיף-סעיף. סעיף אחד היה התקנת מעליות ומתן שירות למעליות. על זה כרגע גברת סיגל דיברה. תזכיר חוק העוסק בהיבטים הבטיחותיים היה אמור להיות מופץ במרץ, כרגע היא אומרת שהייתה תקלה. זה יופץ ובמהלך הימים הקרובים, אני מקווה שזה יועלה כבר לאתר, נכון?
סיגל מרד
ברגע שזה מופץ – זה מופץ במערכת תזכירים.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואז, משרד המשפטים עוד לא ראו את זה אפילו.
סיגל מרד
לא. במשרד המשפטים ראו את הטיוטה. עבדנו מול משרד המשפטים. עדיין יש עוד הערות של משרד המשפטים, זה זרם לאורך כל התקופה הזאת. בשלב מסוים, כשהבנו שאין לזה סוף, אמרנו שנפיץ תזכיר ונקבל עוד הערות ואז נעבוד על הדברים במקביל. הערות ממשיכות לזרום, גם השבוע קבלתי הערות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. אנחנו מחכים לשבוע הבא, לדיון הנוסף של הוועדה המשותפת, שם אתם תדווחו לנו על ההתקדמות שלכם.
סיגל מרד
בדיון ב-4 במאי לא יהיה לי חדש כי היא חוזרת ב-4 מאי והיא תעבוד באתו שבוע.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא טוב. מה תסבירי לוועדה?
סיגל מרד
אין לי מישהו שיכול להחליף את כל הידע שקיים אצלה ואת כל הסיכומים של מה שהיא קיבלה.
עידו בן-יצחק
האם עד ל-12 במאי?
סיגל מרד
אני מאוד מקווה שכן. כן, 12 במאי זה כבר שבוע לאחר מכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבקש, אני רוצה שתודיעי לשר בשמי שהדבר הזה שיש תקלה, יכול לקרות, אבל אני לא יכול לקבל את ההסבר שבגלל שאחת או אחד שלא נמצאים במשרד, המשרד משותק. לא יכול להיות כזה דבר. תודיעו לשר שב-4 במאי אני רוצה תשובת שר, מה הוא הולך להתחייב כלפינו בפתרון העניין.

עם כל הכבוד, אני לא אקבל את ההסברים שאם מישהו לא נמצא או חולה, שיהיה בריא, המשרד משותק. הוא לא אוהב את זה כאיש שפותר בעיות גדולות – ככה הוא אומר – שהמשרד שלו משותק בסוגיה הזאת. אני רוצה תשובת שר ליום ראשון הקרוב, ה-4 במאי, איך הוא מתכוון לפתור את הסוגיה הטכנית – כך אני קורא לה, כי הצו עדיין לא מאושר, הצו עדיין רחוק מאוד מלהיות מאושר.

הנושא השני הוא הפיקוח על היהלומים.
סיגל מרד
טיוטת תזכיר הועברה למשרד המשפטים - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מחודש פברואר זה לא חזר אליכם?
סיגל מרד
לא סיימתי.
היו"ר אברהם מיכאלי
כך כתוב לי, זה הדיווח.
סיגל מרד
משרד המשפטים העביר הערות. חלק מההערות שלהם כבר נתקבלו והוטמעו בנוסח. חלק מההערות עדיין נמצאות בבחינה. לצורך זה הוזמן מחקר משפטי השוואתי בין מדינות שונות, כדי לבחון הסדרים שונים. לפי זה ימשיכו להתקדם. לוח הזמנים שנמסר לי הוא שתוך חודשיים נחזור למשרד המשפטים ונהייה במצב מתקדם הרבה יותר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לשמוע הסבר למה חודשיים.
סיגל מרד
בגלל הבדיקה ההשוואתית שצריך לעשות. אחרי שמקבלים אותה צריך לקיים דיון עם הגופים הרלוונטיים כדי לראות מה נכון - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אלה הסברים כלליים. על הצו הזה אני מנהל שיחות עם משרד הכלכלה כבר מהקדנציה הקודמת, אמרו לי בזמנו שיש בעיות כאלה ואחרות.
סיגל מרד
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
ברוך השם, התקדמנו כבר במשהו, אז מה הסיבה של עוד חודש ועוד חודש ועוד חודש? אם יש בעיה – תגידו לי מה הבעיה. אם אין בעיה – למה עוד חודשיים? איזה מחקר השוואתי? למחקר השוואתי אתם יכולים לחכות אולי שנתיים והוא לא יגיע.
סיגל מרד
זה לא מחקר של שנתיים. זה נמצא כבר בשלב - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל למה חודשיים? בפברואר ישבתי אתכם, נכון? הדיווח האחרון היה שבזמנו, בישיבה שלפניה, שיש מגעים עם איגוד היהלומנים, הגוף שאמור לחיות עם התקנות החדשות, שבלתי אפשרי לשנות את התקנות האלה, זה יגרום להתמוטטות כלכלת המדינה – ככה לפחות הסבירו לי – שזה בלתי אפשרי לשנות. אני רואה שיש אפשרות לשנות ויש אתם דו-שיח אתם מתקדמים, אז למה עוד חודש ועוד חודש, חברים? אני לא יודע.
סיגל מרד
אני מנסה כרגע במקביל לברר על הבעיות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה תשובה ברורה: איך אנחנו שמים בסוף את התזכיר לפחות לאישור. זה תקנות או תזכיר?
עידו בן-יצחק
זה תזכיר.
סיגל מרד
זה תזכיר חוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
וגם לוח זמנים מוגדר, בסדר? מה הנושא השלישי?
סיגל מרד
סעיף 11, חוק שעות עבודה ומנוחה. עבודת ועדת השעות מתקדמת בצורה יפה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה יפה? אני רוצה לשמוע מה קורה כאן. אני חושש מהסוגיה הזאת, אני יודע כמה היא רגישה, אני יודע כמה היא מסובכת ואני מכיר את הגורמים השונים שקשורים לפתרון של העניין. אני רוצה דיווח לכנסת כי אני מתכוון במליאת הכנסת, ביום ההכרזה, לעלות ולהסביר לכנסת שפה יש סוגיה שאולי משנה סדרי עבודה במשק.

אבל אני רוצה דיווח. אין ועדות שׁוּ-שׁוּ. אנחנו כבר מדברים על הסוגיה הזאת שנתיים-שלוש-ארבע שנים. לא יכול להיות שאתם תנהלו ועדות ואנחנו לא יודעים מה קורה אתכם. מי מרכז את הוועדה הזאת?
סיגל מרד
נדמה לי שהמשנה למנכ"ל, מיכל צוק, הממונה על התעסוקה, אם אני לא טועה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רוצה בנדמה לי, לכנסת לא מדווחים בנדמה לי. אני רוצה דיווח מפורט על עבודת הוועדה הזאת: מי מוביל, מי קובע, מה לוח הזמנים. אם צריך ליזום פה משהו במסגרת אחת מוועדות הכנסת, לזמן אותם לברור – אנחנו נעשה את זה.
סיגל מרד
מבחינת לוחות זמנים, הוועדה אמורה לסיים את עבודתה עד חודש יוני והיא מתכוונת לסיים את עבודתה במועד. כרגע, ההמלצות שלה במסגרת הישיבות גובשו, מתקיימים הליכים של שמיעת ארגונים רלוונטיים, שזה בעצם השלב שבו היא נמצאת.

עד סוף חודש יוני מתכוונת הוועדה לסיים את עבודתה ולהגיש את מסקנותיה, כך שאנחנו לא מדברים פה על משהו שנמרח. הייתה בעיה בעצם כינוס הפורום, הדיונים הגדולים, אבל כרגע זה נכנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל, מה לכם ידוע על הוועדה הזאת? אתם שותפים בה?
גאל אזריאל
כן. יש נציגים של משרד המשפטים שחברים בוועדה. מדובר בוועדה פנים-ממשלתית שיש בה נציגים של מספר משרדי ממשלה שקשורים לנושא. כמו שסיגל ציינה כרגע, הם קיימו דיונים רצופים. הוועדה התחילה לפעול רק בינואר - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
ההסתדרות שותפה בדיונים האלה היום?
גאל אזריאל
לפי מה שאני מבינה מסיגל, עכשיו הם נמצאים בשלב של שמיעת הארגונים, אז התשובה היא כן.
סיגל מרד
עכשיו זה יעבור לשלב של שמיעתם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבקש ליום ראשון הקרוב שיוגש לנו מכתב מפורט על מה שקרה בוועדה הזאת עד היום, כמה זמן היא יושבת, ממתי היא יושבת, כדי שאנחנו נראה שהסוגיה הזאת מטופלת. אנחנו שקלנו כל מני דרכים להתערבות ככנסת כדי לקדם את זה כי הסוגיה באמת כבדה ורגישה במובן של תפעול המשק.

אבל אם אתם מתקדמים – אני שמח. אני רוצה לקבל דיווח לוועדה כדי לדעת שאתם עובדים ואתם מתקדמים, בסדר? המכתב הזה יועבר דחוף לפני הישיבה הבאה.
סיגל מרד
נושא נוסף זה נושא הצעצועים המסוכנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בנושא הצעצועים המסוכנים, אני מבין שהחוק מונח ועדיין לא עלה במליאה. זה יעבור כנראה בתחילת המושב או יבוא לקריאה ראשונה בתחילת המושב.
סיגל מרד
זה גם מה שנמסר לי, זה יעלה לקריאה ראשונה ב-12 במאי.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה בטח מונח בנשיאות הכנסת להביא את זה למליאה.
סיגל מרד
נושא אחר שיש לנו הוא הצו בעניין סימון קוד של מזון ארוז מראש.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה "שינוי תואר"?
עידו בן-יצחק
לא, לא. שינוי תואר זה צו שהביטול שלו הוא טכני, רק לא ניתן לבטל אותו כל עוד מספר צווים של משרד הבריאות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
הם אמורים להפוך לתקנות או לחוקים?
עידו בן-יצחק
כן. סימון הקוד, זו טעות שלי, לא מופיע לך פה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אומר שזה בטיפול שלהם לבד במשרד הכלכלה?
סיגל מרד
יחד עם משרד הבריאות. הטיוטה הראשונית שלנו הוכנה כבר. היא עדיין מצריכה ליטוש ועבודה פנימית שלנו. אנחנו מעריכים שבטווח של החודש הקרוב נסיים ונוכל להעביר את הטיוטה הזאת גם למשרד המשפטים ובוודאי למשרד הבריאות ומשם להתקדם.

ככל הנראה, יש תלות בין התיקון הזה – לא ככל הנראה – יש תלות בין התיקון הזה לתיקון של פקודת בריאות הציבור (מזון), התיקון הגדול שנמצא על השולחן והדברים יהיו תלויים זה בזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ברשותך, אני רוצה לשמוע את תגובת משרד הבריאות. גם אצלכם זה מופיע לי ברשימה. איך אתם התקדמתם עם זה?
סיגל מרד
הם מחכים לנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי סימון קוד, כן.
שרון גוטמן
אנחנו ממתינים לטיוטה שיכינו במשרד הכלכלה. בשלב הזה הועברו מספר נהלים למשרד הכלכלה. הועברו טיוטות של נהלים אבל הטיוטה עצמה עד לא הועברה.
היו"ר אברהם מיכאלי
עורכת הדין שרון גוטמן ממשרד הבריאות, הכנת הנוסח, לי הדיווח הקודם, כך אני מבין, אמורה להיות על ידי משרד הבריאות.
עידו בן-יצחק
יש פה שני דברים. רובו של הצו הזה, עד כמה שאני מבין, אמור להיות מוסדר במסגרת התיקון שמקדם משרד הבריאות לפקודת בריאות הציבור (מזון) שתכף נגיע אליה. יש היבט אחד שם שהוא רלוונטי למשרד הכלכלה בתוך הצו של סימון הקוד ואותו מקדם משרד הכלכלה בעצמו יחד עם משרד הבריאות.
סיגל מרד
במסגרת תקנות של משרד הבריאות. זה ישתלב כתקנות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
כלומר חוק אחד לא יפריע לחוק השני להתקדם, כי זה יכול להיות בקצב שונה.
שרון גוטמן
מאחר והם צריכים את האכסניה של הפקודה שלנו, הם מכינים את התכנים והאכסניה תינתן בפקודה שלנו. הם כרגע עוסקים בעבודה המקצועית של עריכת התקנות והניסוח שלהן, ברגע שזה יושלם מבחינה טכנית, זה ישולב אצלנו בתקנות שלנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
בתקנות, לא בחוק. בתקנות שיחוקקו אחרי אישור החוק שיחוקק מתי שיחוקק.
שרון גוטמן
יש כבר פקודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הפקודה קיימת – לא משנים את החוק לגמרי.
שרון גוטמן
- - - תזכיר החוק שאנחנו מטפלים בו, שמאחד כמה צווים, אמור לתקן את הפקודה. הוא בעצם תיקון לפקודה, הוא לא חוק חדש.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם לא עושים חוק חדש.
שרון גוטמן
התקנות האלה לגבי סימון קוד, אמורות להיות תקנות מכוח אותה פקודה מתוקנת.
היו"ר אברהם מיכאלי
מבחינת סנכרון ביניכם, הקידום שאתם מקדמים כרגע את פקודתם בריאות הציבור (מזון), לא מפריע לכם להתקדם שם?
שרון גוטמן
לא, להיפך. זה לא אמור להפריע.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שרציתי לשמוע. יש לנו עוד איזה עניין מול משרד הבריאות ומשרד הכלכלה שעובדים בחפיפה?
עידו בן-יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
עוד משהו שקשור למשרד הכלכלה?
עידו בן-יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
תודה לך. תכינו את מה שביקשתי ליום ראשון הקרוב.
אסף פרידמן
רק רגע, ברשות היושב-ראש, ביקשתי מדנה לבדוק כי זה הטריד אותי: ב-10 באפריל יצא זימון לישיבה של השבוע הבא. תבדקי עם חדווה בר למה לא קיבלת.
גאל אזריאל
גם שאר המשרדים לא קיבלו.
אסף פרידמן
שאר משרדי הממשלה לא קיבלו? אז במשרד לא גילו לכם עדיין, אבל הלשכות שמולן עובדת הכנסת קיבלו ב-10 באפריל כבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אולי בגלל פגרת הפסח.
אסף פרידמן
יכול להיות, אולי בגלל הפסח, שאף אחד עוד לא התעורר שם.
שרון גוטמן
אנחנו קיבלנו.
גאל אזריאל
אני לא יכולה לדעת מה קרה בדיוק.
אסף פרידמן
הנה, יש פה משרדים שקיבלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אלה משרדי ממשלה שמקפידים לאכול מהדרין מן המהדרין מפסח עד שבועות.
גאל אזריאל
אני מופתעת. אצלנו, בדרך כלל, ישר מעבירים לי בלי בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותי, אסף, ברשותך תעבירו תזכורת כדי לוודא שכולם קיבלו ולא יהיו פה אי הבנות.
אסף פרידמן
אני אוציא תזכורת.
היו"ר אברהם מיכאלי
באותו יום צריכים להחליט אם בכלל לאשר להם את ההכרזה. גאל כבר מצפה שנה, אז אמרתי לה שלא תתאכזב.
גאל אזריאל
האמת היא שמבחינתי, בחצי שנה או בשמנה חודשים הקרובים, לא אהיה פה כדי לעשות את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אפשר לא להכריז בכלל.
גאל אזריאל
דווקא הייתי רוצה לשנה כדי לטפל בזה בעצמי, אבל זה לשיקולכם.
היו"ר אברהם מיכאלי
את הולכת לעזוב אותנו, איזו סיבה יש לי להאריך את זה?
גאל אזריאל
דנה יפה תחליף אותו ותיקח את זה לידיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
המשרד הבא הוא משרד האנרגיה?
עידו בן-יצחק
כן. משרד האנרגיה לא זומן לפה. מנכ"לית המשרד העבירה מכתב. הנושא היחיד אצלם שלא תלוי בכנסת הוא הנושא של הסדרים במשק הדלק. הודיעו במליאה על הכוונה להחיל רציפות על הצעת חוק משק הדלק, אבל עוד לא הצביעו.

ההסבר הוא מחלוקת בין משרד הביטחון לבין המשרד להגנת העורף לגבי אחד הנושאים שבהצעת החוק. המנכ"לית אמרה כך: בנסיבות העניין, ככל שתתייתר המחלוקת בין משרד הביטחון לבין המשרד להגנת העורף לעניין סמכויות ביחס להצעת החוק שבנדון, בכוונתנו לקדם את הליכי החקיקה של הצעת החוק.

אני מניח שהעניינים שנוגעים למשרד להגנת העורף, המשך קיומו או סמכויותיו, יתבהרו במהלך החודש הקרוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מציע, עם כל הכבוד למכתב הזה שאמרתי שיספק אותי לישיבה הזאת, בישיבה הבאה גם המשרד להגנת העורף וגם משרד האנרגיה יופיעו לוועדה המשותפת כדי לתת את ההסבר למחלוקת ביניהם. כל עוד המשרד להגנת העורף – אלא אם משרד המשפטים יעדכן אותי שיש שם בעיה שאי אפשר לפתור אותה - - -
גאל אזריאל
הבעיה היא לא משפטית. אני מניחה שבוועדת החוץ והביטחון מודעים היטב לבעיות שיש בין שרים מסוימים בממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה כבר לא ועדת חוץ וביטחון – זה כבר בתקשורת. כל העיתונים כותבים על זה.
עידו בן-יצחק
משרד האנרגיה הוא לא צד במחלוקת הזאת. זאת מחלוקת הרבה יותר רחבה, שבמקרה יש לה שלוחה גם בהצעת החוק הזאת, על מה תפקידו של המשרד להגנת העורף.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לכם היום עמדה לגבי האפשרות שמשרד האנרגיה יתקדם בלי המשרד להגנת העורף?
גאל אזריאל
השאלה לא הועברה אלינו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן אני שואל: משרד האנרגיה מודיע לי שהוא מנוע בגלל המשרד להגנת העורף - - -
גאל אזריאל
מדובר בהחלטה של שר האנרגיה לקדם או לא לקדם את הצעת החוק בנסיבות הנוכחיות של המחלוקת בין שני שרים אחרים. זה לא משהו שהלשכות המשפטיות יכולות לעשות - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני שואל אם עמדת משרד המשפטים היא לקדם את זה - - -
גאל אזריאל
משרד המשפטים לא יכול להחליט אם לקבל הצעת חוק שאישר משרד אחר, לצערנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שקיבלנו מכתב גם מהמשרד להגנת העורף, נכון? מה הם כותבים?
עידו בן-יצחק
המשרד להגנת העורף אומר שהצעת חוק הדלק אושרה בממשלה הקודמת ועברה קריאה ראשונה. בתאריך 13 באוקטובר 2013 החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה להודיע לכנסת על רצון הממשלה להחיל דין רציפות על הצעת החוק והורתה, בין היתר, כי קודם לכן נציגי משרד הביטחון והמשרד להגנת העורף יסכמו ביניהם את סוגיית הסמכויות בנושא הפעלת משק לשעת חירום, וככל שלא תושג הסכמה – יובא הנושא להכרעתה של הוועדה – זאת אומרת להחלטה של ועדת השרים לחקיקה. משלא הושגה הסכמה בין השרים, משך משרד האנרגיה והתשתיות את הצעתו.

לאור ההתפתחויות האחרונות, הודעת השר להגנת העורף והמתנה להכרעתו הצפויה של ראש הממשלה בנידון, אנחנו ממליצים להמתין להבהרת תמונת המצב שייתכן שתייתר את הצורך בקיום הדיון בנושא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שפה אולי מצפים לפתרונות מהסוג האחר.
גאל אזריאל
אני משערת, כמו שעידו הציע, שנראה התפתחויות בחודש-חודשיים הקרובים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני דווקא לא הייתי נוהג בשיטה הזאת. ראשית, יכולה ועדת שרים לחקיקה להתכנס – הם מתכנסים כל שבוע בתחילת המושב. אני רוצה שמשרד המשפטים - - -
גאל אזריאל
צריך שהשר הנוגע בעניין הרלוונטי יבקש להעלות את הנושא לוועדת השרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
ועדת שרים לא יכולה ליזום דיון לבד על חוק שנמצא במריבה בין שני שרים?
גאל אזריאל
הוועדה לא יוזמת. שר שחבר בוועדה צריך לבקש ליזום את הדיון, למיטב הבנתי.
עידו בן-יצחק
לא. זה רק אם השר יפנה. אני לא רואה אותו פונה בנסיבות האלה.
גאל אזריאל
מדובר בהצעת חוק שמוכנה לגמרי. נראה לי שאם זה ימתין חודש-חודשיים, ונראה איך הדברים מתפתחים, אז יכול להיות שעדיף לתת קצת זמן לדברים להתקדם לבד ונראה. אם התמונה לא תתבהר עד אז – ננסה למצוא פתרון אחר.
היו"ר אברהם מיכאלי
נשקול לפי שני המכתבים שנשלחו אלינו אם לזמן את שני המשרדים לדיון הקרוב של הוועדה המשותפת.
עידו בן-יצחק
את משרד האנרגיה אני מציע בכל מקרה לזמן לדיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוודאי. הוא הצד הנוגע.
גאל אזריאל
משרד הביטחון בא לדיון בכל מקרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הגנת העורף כרגע מיוצגים על ידי משרד הביטחון?
גאל אזריאל
לא. יש להם יועץ משפטי משלהם. המחלוקת היא בין משרד הביטחון למשרד להגנת העורף משרד האנרגיה הוא המשרד - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
במשרד להגנת העורף מעלים הסתייגויות משלהם, כנראה, זה לא קשור למשרד הביטחון. זה מה שאני מרגיש.
עידו בן-יצחק
ההסתייגויות של המשרד להגנת העורף נוגעות לזה שניתנו בהצעת החוק סמכויות מסוימות למשרד הביטחון, שלטענתם צריכות להיות שלהם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם כך, משרד הביטחון הוא הגורם הנוסף שנמצא במחלוקת הזאת.
עידו בן-יצחק
אני מניח שמצד משרד הביטחון שהצעת החוק תישאר כמות שהיא.
גאל אזריאל
ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
נשקול את זה. ממשרד האנרגיה יגיעו, אבל מה הם יכולים לחדש למעט זה שיגידו שהממשלה לא מתפקדת? זה מה שהם יכולים להגיד.
גאל אזריאל
אני לא בטוחה שהם יגידו את הדברים בצורה כזאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא מצפה ממך לתגובה, אבל משרד המשפטים לא יכול לעמוד בצד כמו או"ם. אנחנו נשקול יחד עם יושב-ראש הוועדה המשותפת האם בסיטואציה הזאת נזמן אותם או לא לישיבה באותו יום. את הדיווח הזה יש לנו?
עידו בן-יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
באותו יום אני גם רוצה לשמוע את עמדת משרד הביטחון בדיון. תגידו להם שילמדו את הסוגיה אם הם לא בקיאים בה. שיידעו שאנחנו מעלים את הסוגיה הזאת בוועדה המשותפת להכרעת הוועדה.
עידו בן-יצחק
הם בקיאים. דברתי אתם.
היו"ר אברהם מיכאלי
חוץ מזה, דברים אחרים של משרד האנרגיה מתקדמים בכנסת, נכון?
גאל אזריאל
או שלא.
עידו בן-יצחק
בדרך זו או אחרת.
היו"ר אברהם מיכאלי
דעה פסימית על הכנסת - - -
גאל אזריאל
אני מאוד אופטימית לגבי הכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הבריאות, בבקשה. נתחיל לפי הסדר ונראה איפה יש חפיפה עם משרדים אחרים.
עידו בן-יצחק
הנושא הראשון הוא התכשירים להדברת מזיקים לאדם.
אסתי כהנא-גוטליק
אני מאגף הרוקחות. יש לנו שני צווים. צו פיקוח מצרכים ושירותים לתכשירים להדברת מזיקים לאדם. החלק של משרד הבריאות הוא התכשירים דוחי יתושים שבאים במגע עם העור. בחנו כמה רגולציות שקיימות בעולם. בספטמבר האחרון יצאה רגולציה חדשה של אירופה, מספר 528. כרגע אנחנו פועלים בשיתוף הלשכה המשפטית להכין טיוטה ראשונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
תקרבי קצת את המיקרופון אליך.
אסתי כהנא-גוטליק
אנחנו פועלים לאמץ רגולציה חדשה שיצאה באירופה בספטמבר האחרון, רגולציה מספר 528, שתיתן לנו מענה. אנחנו מקווים להוציא טיוטה ראשונה להפצה לציבור תוך כחודשיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
כבר בדיון הקודם דיברת על סוף יוני כתאריך, נכון?
אסתי כהנא-גוטליק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז הודעתי שאני לא מסכים לזה. אנחנו כבר בסוף אפריל ואתם אומרים שבבדיקות שלכם אתם כבר מגבשים את הנוסח?
אסתי כהנא-גוטליק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא יודע מה להגיד לכם כי לא יהיה לכם מנכ"ל עוד מעט ואני לא יודע מה ללחוץ עליכם. עכשיו אנחנו בסוף אפריל, התקדמתם ושמעתי על הבעיה שיש עם השינויים באירופה, כבר שמענו על זה לפני שנה, יותר משנה. בזמנו, הייעוץ המשפטי של המשרד הציג את הסוגיה הזאת כסוגיה רגישה.

מה הסיבה שאתם לא מניחים את התקנות האלה? לא מפיצים אותן? זה עניין של חוסר תקנים? אין צוותים? עוד חודשיים לבקש מאתנו זה אומר שאנחנו נותנים לכם זמן בלתי מוגדר. למה בלתי מוגדר? אני לא יודע מה יהיה הלאה בעוד חודשיים: משרד המשפטים עוד לא העירו את ההערות שלהם. אני לא יודע איזה עוד משרד נוגע בדבר הזה, בטח איכות הסביבה, לא?
עידו בן-יצחק
יכול להיות.
אסתי כהנא-גוטליק
איכות הסביבה עשו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
הם נתנו את ההערות שלהם?
אסתי כהנא-גוטליק
זה בתחום אחריותם כבר מזמן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מתכוון למובן של החפיפה ביניכם. מי נמצא פה מאיכות הסביבה?
עידו בן-יצחק
יעל בן עמוס.
היו"ר אברהם מיכאלי
זכותם להתערב מתי שיתערבו.
שרון גוטמן
הם הגישו הצעת חוק לגבי חומרים שלא באים במגע - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל אני מדבר כרגע על הזמן שלוקח לתאם דברים בין המשרדים אפילו שאין להם התנגדות. אני רוצה לקצר את ההמתנה הזאת. מה הסיבה שזה לא יוגש עד סוף יוני? זה טוב, זה נוח. קיבלתי אפילו פנייה לא להכביד עליכם. אבל בכל הכבוד, אני רוצה לשמוע ממך - - -
אסתי כהנא-גוטליק
זה עניין של לשכה משפטית.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הסיבה, לשכה משפטית? אין לכם צוות עבודה שיכול לעמוד בזה? אני רוצה לדעת את זה כי אין שום סיבה שאתם מבקשים ממני עוד חודש ועוד חודש בלי הצדקה לזה. אם יש כבר חומר שנלמד וחומר משווה – אז מה הבעיה להפיץ את התקנות האלה?
אסתי כהנא-גוטליק
אני אבדוק את עם הלשכה המשפטית.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לקבל תשובה כבר בשבוע הבא. אני לא אתן הסכמה לעוד חודשיים סתם. על מה? זה עניין טכני? לשבת לכתוב? אני לא יודע. פה צריך סדרי עדיפות, כמו שאמרתי קודם כבר מספר פעמים, יש סדרי עדיפות במשרד, אתם יכולים להוציא לפועל את התקנות האלה. אנחנו מדברים על זה לפחות 3 שנים. אז אמרו לי שהסיבה היא שבאירופה זה הולך להשתנות. זה השתנה באירופה בספטמבר. אין שום סיבה שזה יעוכב עוד. את מכירה את התקנות במשרד המשפטים?
גאל אזריאל
למיטב ידיעתי שום טיוטה לא הגיעה עדיין למשרד המשפטים. אני מבינה שהלשכה המשפטית של משרד הבריאות עדיין לא ניסחה את הטיוטה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני יודע את זה, זה לא שהם מעכבים לכם. אבל הם גם יכולים, בצדק, לעכב בדרך, להעיר הערות, להחזיר חזרה. אז זה לא סוף יוני, זה יהיה עוד חודשיים ועוד חודשיים ואנחנו לא נצא מזה. אני רוצה שאת התקנות האלה תגישו כבר להפצה. אחר כך, אם תתעורר בעיה או לא תתעורר – נראה בהמשך. אני רוצה ביום ראשון הקרוב שאתם תבואו לוועדה המשותפת ותדווחו על לו"ז יותר קצר מבחינת הפצת התקנות. זה בעניין התכשירים.

מה הנושא השני, סימון קוד? אני מבין שזה חלק מארבעה צווים אחרים, נכון?
עידו בן-יצחק
כן.
שרון גוטמן
רק רגע. כדי לשחרר את אסתי. יש נושא אחד בתחום התמרוקים.
אסתי כהנא-גוטליק
הצו של התמרוקים.
עידו בן-יצחק
סעיף מספר 11.
היו"ר אברהם מיכאלי
סעיף 11? הנושא התמרוקים כבר עבר לוועדת העבודה, כך נאמר לי. מה הבעיה שם?
אסתי כהנא-גוטליק
זה עוד לא בא לדיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לוקח את האשמה עלי מול יושבי-ראש ועדות שעוד לא התחילו לדון. פניתי אליהם כבר וכל אחד מהם הבטיח לי שבתחילת המושב תינתן עדיפות לצווים שכבר נמצאים אצלם. אני מבטיח לך שנעמוד בקשר בתחילת המושב. אנחנו נוציא להם מכתבים נוספים כדי לזרז אותם.

אלה תקנות עצמאיות, נכון? הן לא קשורות למשהו שאת כרגע דיברת עליו מבחינת קודם? זה רשום לנו שטרם נדון בוועדת העבודה והרווחה. אני כבר הוצאתי מכתב ואני הולך להוציא עוד מכתב לקראת פתיחת המושב, כדי שיידעו שהדבר הזה ייכנס לסדר עדיפות. בסדר?
אסתי כהנא-גוטליק
תודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
נעבור עכשיו הלאה. סעיפים 2, 3, 4, 5 – הם במסגרת חוק אחד בעצם?
עידו בן-יצחק
סימון קוד של מזון ארוז מראש, איכות מזון, חימום מוצרים, הסחר במזון, יצואו ואחסנתו.
שרון גוטמן
כל אלה זה הטיוטה של תזכיר החוק. הבנתי שהמנכ"ל היוצא דיבר אתך היום - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא לא דיבר אתי, אבל הועבר אלי מסר.
שרון גוטמן
כל הנושא של תזכיר החוק - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנתי מה קרה. הרי אמרתם בזמנו שבפברואר תסיימו את זה.
שרון גוטמן
קודם כל, מול משרד החקלאות התקבלה החלטה. היו דיונים אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה והוחלט שכל הנושא של חלוקת הסמכויות בין המשרדים יוציאו אותו כרגע כדי לקדם את התזכיר ולא להיתקע.

התזכיר ישקף רק את המצב הקיים משום שהמשרדים לא הצליחו בשנה האחרונה להגיע לידי הבנות, למעט בנושא אחד שזה נושא בדיקות המשנה – בדיקות שהיום מבוצעות לפי מספר מקורות חקיקתיים ויש לגביהן עתירות לבג"ץ שתלויות ועומדות – הנושא הזה אמור להיות מוסר ולהיכנס לתוך תזכיר החוק. על זה יש לנו כרגע ישיבות עם משרד החקלאות והאוצר.

הממשלה, בשלב הזה, כולנו יודעים, בוחנת אפשרויות שונות להורדת יוקר המחייה. זה עיקר פועלה בימים אלה. בין האפשרויות יש את נושא הסרת החסמים בפיקוח על ייבוא מזון. חלק ניכר מתזכיר החוק עוסק בנושא של הסדרת הפיקוח על ייבוא מזון, נושא שעד היום לא עוגן בחקיקה, בוודאי לא בחקיקה ראשית.

בערב החג יצאה משלחת משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות לאירופה כדי לבחון איך מתבצע הפיקוח של ייבוא מזון מחוץ אירופה לתוך אירופה. הם היו במספר מדינות וחזרו עם הבנות חדשות לגבי הסרת חסמים בפיקוח על ייבוא ושינוי השיטה הנוהגת.

כרגע, הם לומדים את הנושא ואיך זה משליך על כל הפרק הזה בתזכיר החוק שאמור להיות מותאם למצב באירופה. התקיימו ישיבות – בערב החג ואחרי החג – שתי ישיבות עם משרד המשפטים בנושא הזה. אנחנו בוחנים איך אפשר לשלב את התיקונים האלה בתוך תזכיר החוק. המשמעות היא הגברת האחריות של היבואן, הגברת הענישה שלו אבל מצד שני ייבוא בצורה פחות ביורוקרטית.

זה בעצם מה שיש לי כרגע. אין לי מעבר לזה ברמה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
זה יכול לשנות גם את הלו"ז העתידי לגבי גיבוש התזכיר.
שרון גוטמן
נכון. השבוע אמורה להתקיים ישיבה אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנושא, אחרי הנסיעה וכל התובנות, ושם נראה את לוחות הזמנים שיתקבלו ולפי זה נוכל לדעת. זה בהיבט של תזכיר החוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה להבין שארבעת הנושאים שקשורים לאותו חוק - - -
שרון גוטמן
יותר מארבעה, לדעתי. באופן עקיף, זה משליך גם על עוד תקנות.
עידו בן-יצחק
כן. באופן עקיף, יש עוד 9 צווים שממתינים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אותם צווים שכרגע בודדנו אותם, אפשר יהיה לטפל בהם רק לקראת החוק בסוגיה הזאת של מזון. זה חוק עם הרבה משמעויות מבחינת נושאים. מבחינתכם, יש לכם כמעט 15 צווים שקשורים לזה. ככה זה יוצא.
שרון גוטמן
זה מאוד מקביל לאירופה, להם יש Food law וזה מאוד מקביל לחוק האירופאי של פיקוח על מזון. הפקודה היא פקודה מנדטורית שלא עשו בה אף פעם שינוי, היו כמה הצעות חוק פרטיות. היא משנת 83' אבל היא נוסח מנדטורי. מאז קום המדינה לא כל-כך נגעו בנושא הזה. היו המון צווי פיקוח כי פעם משרד הכלכלה היה מפקח על מזון ואחרי זה משרד הבריאות. אף פעם לא עשו טיפול מסיבי כזה של רגולציה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן אני מאוד מאוכזב שהדבר הזה לא מתקדם, גם בשביל לפתור את זה. כל חודש יצוץ לכם איזה גוף אירופאי כזה או אחר שילמד אתכם איך לחוקק את זה ובסוף לא נחוקק את החוק הזה אף פעם.
שרון גוטמן
אתה מתפרץ פה לדלת פתוחה כי אני מאוכזבת יותר. אני עבדתי הרבה שעות על - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לזה סוף, אין לזה סוף.
גאל אזריאל
לפי מה שהבנתי, גם מהדיווחים של שרון, הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות של הממשלה עצמה. שמעת ממנה שהישיבות מתנהלות אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ראיתי הרבה נושאים שהתנהלו אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה לפני הרבה שנים, ועדיין נמצאים שם. בזמנו דיווחתם לנו על חודש פברואר וזה נדחה למרץ. כרגע אני שומע ממך שלא רק משרד החקלאות גרם לכם לעכב את זה אלא גם נושאים אחרים שאתם בוחנים בעצמכם.
שרון גוטמן
זה לא משרד החקלאות, זה שני המשרדים ביחד.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה את מעריכה כרגע? איך אני יכול לראות את הלו"ז?
שרון גוטמן
אין לי דרך לתת לך לוחות זמנים עד שאני לא אשמע ממי שמנהיג את מדיניות המשרד לאיזה כיוון הוא הולך. התזכיר נוסח בהתאם לתפיסה פיקוחית מסוימת של ייבוא מזון שיש רישום של יצרנים בחו"ל. כרגע הם רוצים לבטל את כל הנושא של רישום יצרנים בחו"ל ולתת לכל אחד לייבא מזון בלי שום איזושהי חובה מוקדמת שהוא צריך.

כל התפיסה משתנה מאוד וצריך להתאים את הנוסח כי גם הענישה בתזכיר הותאמה לנושא שהיבואן צריך שיעמוד במספר תנאים ואם לא – הוא מקבל עונש בהתאם. כרגע הכול משתנה וצריך להתאים את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לכם מנכ"ל היום שאני יכול לדרוש ממנו להתחייב לי לעוד חודש.
שרון גוטמן
הבנתי שהוא נמצא עד חודש יוני.
גאל אזריאל
הבנתי שהוא גם לקח על עצמו לקדם את הנושא הזה ככל האפשר עד עזיבתו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא תלוי במנכ"ל. מנכ"ל מתחלף תמיד חושש להתחייב. אני מכבד את השרה אבל אני לא יודע כמה היא קובעת בדברים - - -
שרון גוטמן
יכול להיות מצב שהמנכ"ל יחליט – אני לא יודעת כרגע – יכול להיות שהוא יחליט שמבחינתו הוא רוצה לקיים את ההבטחה שלו וידרוש שינוי של איזשהו נוהל. בחוק הוא מבין בעצמו שלוחות הזמנים של יוני, כרגע הם לא ריאליים.
היו"ר אברהם מיכאלי
עם כל ההבנה ועם כל הרצון לתת לכם עוד זמן להתארגן, המצב לא מאפשר לכם, זה לא אני לבד: בשבוע הבא תצטרכו שוב לתת הסבר לוועדה המשותפת בסוגיה הזאת את כל מה שהסברת היום עם הסברים נוספים, אולי.

תעבירי מסר למנכ"ל שאני שמעתי בקשב רב כמו שהוא ביקש. אין לי בעיה אבל אני לא יכול בלי לו"ז מוגדר לאפשר לכם להגיד "יהיה בסדר" כי זה אומר שאני לא יודע מתי זה יהיה. ההערכה שלכם צריכה להיות ריאלית לאיזה כיוון זה יכול ללכת בעוד שבוע, בעוד חודש.

אפשר לבקש אורכה לעוד חודש, נניח, אבל לא להשאיר את זה באוויר ונדע תשובה רק אחרי הכרזה נוספת שנעשה וגם אז לא נדע איפה זה עומד. הבנתי שהמנכ"ל לא בארץ, רציתי שהוא יהיה פה היום אבל הוא לא בארץ. אני מבקש שייתן לכם כלים או הערכה שלו כמה זמן הוא רואה כראלי ואחרי כך וכך זמן תבואו ותדווחו לוועדה שוב מה התקדם.

גם את מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא זימנתי אותו פה היום כי לא ידעתי שהוא זה שמנווט את הסוגיה. אבל אני רוצה לשמוע ממנכ"ל משרד הבריאות מה הוא רואה כריאלי, לאור ההתפתחויות שחלו במשרד במובן של החלפת מנכ"ל.

אני רוצה לשמוע בוועדה המשותפת בשבוע הבא את הלו"ז שהוא מעריך שהוא יכול להתחייב כמנכ"ל המשרד ולאיפה זה מוביל מבחינת התפתחות, בסדר? זאת הסוגיה הכבדה הזאת של חוק המזון, פקודת בריאות הציבור (מזון).

כן, עידו, אלו סעיפים 2, 3, 4, 5 ביחד. יש פה תקנות שכבר נמצאות במשרד הכלכלה - - -
עידו בן-יצחק
בנושא סחר ומזון יש תקנות של משרד הכלכלה שמחליפות סעיף אחד בצו הזה והן אושרו בוועדת הכלכלה לפני שבועיים וחצי.
היו"ר אברהם מיכאלי
טוב. זה חלק אחד מהמכלול של אותה הצעת חוק, נכון?
עידו בן-יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה עוד? סעיף 6.
עידו בן-יצחק
שמן מינרלי.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה נפתר, כך הבנתי, סוף-סוף.
שרון גוטמן
כן. השרה חתמה בחול המועד.
היו"ר אברהם מיכאלי
עוד לא הבנתי את כל הסוגיה ומה שקרה שם.
שרון גוטמן
אני יכולה להסביר: שמן מינרלי - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. החביאו ממנה את הצו? לא הראו לה את הצו? לא הבנתי. למה היא לא חתמה?
שרון גוטמן
לא יודעת. היא לא חתמה. היא רצתה סקירה של המצב באירופה מול המצב בארצות הברית לגבי אותו שמן מינרלי שמשתמשים בו כחומר שמסייע ייצור, הוא אמור לשמן את המכונות שחותכות את הלחם. היא רצתה לדעת מה הכמויות בחקיקה האירופאית ובארצות הברית. עשינו לה סקירה מקיפה, היא למדה את הנושא והשתכנעה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז היא חתמה.
שרון גוטמן
היא חתמה והעברתי כבר למשרד המשפטים ביום חמישי.
גאל אזריאל
ביום חמישי אחרי הצהריים התקנות המחליפות והצו לביטול הועברו למשרד המשפטים. ראינו את זה היום בבוקר וזה כבר הועבר למחלקת הרשומות שמכינה את זה לפרסום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מעריך שזה יהיה תוך כמה ימים, נכון?
גאל אזריאל
העברנו את המסר. הם עושים כל מאמץ כדי שזה יפורסם השבוע, לפני הדיון בוועדה המשותפת. אם לא יספיקו עד אז – זה יהיה רק עניין של יום-יומיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, כדי שייגרע מהחובות שלהם ויתווסף לזכויות. סעיף 6 סוף-סוף נפתר. אני תכננתי אחרי הישיבה הזאת להתקשר לשרה ואני לא עושה את זה בדרך כלל. אבל בסוף אמרו לי שהיא חתמה. אני מכבד את רצונה ללמוד, אין לי בעיה, אבל היה משהו מוזר: חודשים דיווחתם לנו שזה נמצא אצלה על השולחן. אבל אם זה נחתם – אנחנו שמחים שזה מתקדם.

מה הצו הנוסף? שני צווים, בעצם.
עידו בן-יצחק
הנושא האחרון קשור למשרד להגנת הסביבה, הנושא של מכשירי קרינה. הוסבר לוועדה במשך כל השנים שהנושא יוסדר במסגרת חוק הקרינה של המשרד להגנת הסביבה. עודכנו ביום חמישי על ידי המשרד להגנת הסביבה שהכוונה היא לא לכלול את זה - - -
דפנה גוטליב
לא. המכתב שהשר שלח לחבר הכנסת מיכאלי הבהיר שיש שתי אופציות: אופציה אחת היא לעשות חוק מסגרת שכולל את כל הרגולטורים. אבל אנחנו הולכים על האופציה של לעשות חוק רק שלנו בגלל לוח הזמנים המקוצר. בפברואר כבר עדכנו את כל המשרדים שאנחנו רוצים חוק שלנו.
עידו בן-יצחק
זה לא היה כל-כך ברור פה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז הם מתקדמים לכיוון מסוים, למה שהשר רוצה לקדם – אז נוצרה לקונה?
עידו בן-יצחק
יש פה שתי אפשרויות. אפשרות אחת: הם הולכים לכיוון של חוק יותר רחב ואז כוללים בתוכו את משרד הבריאות וזה ייקח להם יותר זמן. אפשרות שנייה: הם לא כוללים בחוק את משרד הבריאות. אז השאלה היא מה משרד הבריאות עושה, כי יש לו פה שני צווים שצריכים למצוא פתרון. אנחנו צריכים את ההתייחסות של שני המשרדים לנושא הזה.
דפנה גוטליב
האופציה של חוק מסגרת זה יהיה חוק לא רק עם משרד הבריאות. זה יהיה עם משרד הבריאות, משרד התחבורה, משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה והוועדה לאנרגיה אטומית, שהם כל הרגולטורים הרלוונטיים לנושא.

לכן, בחירה של האופציה הזאת – אגב, במכתב השר כתב שזו האופציה המקצועית, הנכונה – היא בעצם שינוי של כל המערך הקיים. זה אומר לא הארכה של כמה חודשים אלא הארכה של כמה שנים כי זו עבודה של שינוי כל הסדר הקיים כרגע וקביעת מערך חדש של טיפול בנושא.

לכן השר אמר שנקדם חוק שהוא חקיקה רק שלנו שנוגעת רק לסמכויות של המשרד להגנת הסביבה והוא יהיה באמת בלוח הזמנים המקוצר שהתחייבנו עליו. אם נבחר בחוק מסגרת, חשוב לנו להבהיר – הייתה כאן איזושהי אי הבנה – החוק יהיה חוק של כל הרגולטורים האלה, זאת אומרת, חוק של 5 שרים ולא חוק רק של המשרד להגנת הסביבה. אנחנו התנדבנו בזמנו לרכז את הנושא, אבל האחריות היא של כולם.
עידו בן-יצחק
האחריות היא שאלה נפרדת. אגב, הדיון הזה אולי היה צריך להתקיים ב-2010 ולא ב-2014.
דפנה גוטליב
כן, יכול להיות. זה היה ברור לצוות המקצועי כל הזמן וכנראה הייתה איזושהי אי הבנה שלא עברה כאן. הצוות המקצועי הבין את זה: מדובר בסמכויות שגם אם היינו רוצים לקחת לעצמנו, אנחנו לא יכולים.
עידו בן-יצחק
מי תהיה לו סמכות – זה פחות עניינה של הוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
העניין הוא איך מתקדמים.
דפנה גוטליב
אם נשארת סמכות של משרד הבריאות, שרת הבריאות צריכה להיות חתומה על החוק ואז ודאי שהחוק הוא לא חוק של המשרד להגנת הסביבה אלא הוא חוק - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה היא מי יכול לפתור את כל המחלוקת הבין-משרדית הזאת? מישהו צריך להכריע בזה.
יעל בן עמוס
בגלל זה אנחנו עושים חוק.
דפנה גוטליב
בדיוק בגלל זה אמרנו - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. מה שהשר רוצה לעשות, זכותו כשר להגנת הסביבה לעשות, בסדר. בכל הדברים, גברת גוטמן, לא שמעתי מה עמדתכם בסוף: אתם הולכים על חוק עצמאי, נפרד?
שרון גוטמן
אני אישית עודכנתי על-ידי הוועדה ביום חמישי והעברתי את זה מיד למי שאמונה בלשכה המשפטית והיא הפנתה את זה למנהלת האגף הרלוונטי במשרד, שראה את זה רק היום בבוקר. עדכנתי בעל פה את המנכ"ל ערב נסיעתו.

הם ביקשו זמן ללמוד את זה כי הם לא ידעו על זה קודם. הם בקשו זמן, הם ביקשו ממני שבועיים לתת לכם את העמדה שלהם. אני מבינה שבגלל החלופה הראשונה, יכול להיות שאתם צריכים לדבר עם הגורמים הרלוונטיים שוב במשרד להגנת הסביבה.
דפנה גוטליב
חשוב לי להבהיר ואני חושבת שגם דיברנו עם הוועדה על זה: היה צוות מקצועי של כל הרגולטורים, שהתחיל לעשות עבודה. ברגע שהשר שלח את המכתב הזה לחבר הכנסת מיכאלי, על זה אני יכולה להעיד כי ישבתי שם, הקראנו את המכתב הזה לכל הגורמים הרלוונטיים וכולם ידעו.

יש לי כאן מייל מחודש מרץ, ממשרד הבריאות, שאמר באמת שהם לא מצטרפים אלינו. הדבר היה ידוע וחשוב להגיד את זה. כולם יודעים. אני לא יודעת איפה זה נפל - - -
שרון גוטמן
כך נאמר לי היום, שעה לפני הדיון.
דפנה גוטליב
אנחנו הודענו על הסיטואציה הזאת לצוות המקצועי. באמת לא היו שם יועצים משפטיים, אנחנו הודענו לגורמים המקצועיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך משרד הבריאות יכול לחיות בלי החלק הזה, שהם יקדמו אותו לבד? הרי יש בזה גם איזשהו היגיון של תוצאה.
שרון גוטמן
אני זוכרת שמדובר על הקרינה ממכשור רפואי, מציוד רפואי, שנמצא בבתי חולים. אני לא אוכל לתת חוות דעת מקצועית.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי את זה.
שרון גוטמן
את זה אני רוצה לבקש מהם. אני אבקש שהם יזדרזו – הם ביקשו שבועיים, אני אבקש פחות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני זוכר שהצוותים המקצועיים הזהירו אותנו פה כל הזמן על הקרינה המייננת, שזה חוק מאוד מסובך, מאוד מורכב ומאוד רגיש. אני מקבל את הרגישויות, אבל בסוף מגיע לתוצאה שדורכים במקום ולא מתקדמים.

אם הפלונטר שנוצר הוא שמתקדמים מצד אחד ובסוף משרד הבריאות לא יכול לאפשר את המצב הזה שהלקונה תישאר בחוץ כי זה מפריע, אז לא התקדמנו במובן של ביטולי צווים לפחות, אני לא נכנס לתוכן – התוכן הוא עניין מקצועי. אם יישארו בחוץ 2 צווים שהם במכלול – אז המכלול בסוף לא נפתר.

אני שואל עכשיו את משרד המשפטים: מי מתאם את כל המשרדים האלה? רק משרד ראש הממשלה?
גאל אזריאל
לכאורה, כשיש מחלוקת בין שני משרדים, הם יכולים להביא את זה למנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל כנראה שאין מחלוקת מקצועית, יש מחלוקת ובעיה לגבי הזמן שייקח להחלפת הצווים. אני מבקשת שאלת הבהרה: כמה זמן זה ייקח לכם אם אתם עושים את ההסדרה לכם? אם זה לא חוק מסגרת, כמה זמן זה ייקח?
דפנה גוטליב
אם זה שלנו, השר התחייב בפני הוועדה שתוכן הטיוטה של הצעת החוק תצא עד סוף יולי הקרוב, תזכיר חוק יופץ בדצמבר ויועבר לאישור ועדת שרים לחקיקה עד סוף יוני 2015.
גאל אזריאל
יש אופציה שבינתיים, במקום להגיע לחוק מסגרת, תגיעו לחוק שעוסק בעניינים שלכם ושל משרד הבריאות?
דפנה גוטליב
זה ייקח יותר זמן. את זה אנחנו חוזרים ומבהירים: אם מדובר בחוק שיעסוק גם בדברים שלנו וגם במשרד הבריאות, הפנייה צריכה לבוא גם משרת הבריאות שאומרת שהיא רוצה להצטרף לחוק שלנו, וביחד צריכים לבקש עוד זמן. זה לא יהיה הזמן שכרגע התחייבנו עליו.
היו"ר אברהם מיכאלי
הזמן שלכם ארוך מאוד. עד יוני 2015 זה יותר משנה.
דפנה גוטליב
ביוני 2015 זה יעבור לוועדת שרים לחקיקה.
גאל אזריאל
אתם מדברים על הפצת תזכיר תוך 8 חודשים מהיום.
דפנה גוטליב
לפני הפצת התזכיר, אנחנו כמובן נעביר את זה להערות של כל הגורמים הרלוונטיים ולכן אנחנו לוקחים את הזמן, בגלל שבאמת מדובר בנושא שנוגע ל-5 רגולטורים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רואה פה תחזית אופטימית.
גאל אזריאל
אני חושבת שקודם כל משרד הבריאות צריך לגבש את - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא רק עניין של משרד הבריאות. מותר לשרים לחלוק זה על זה. אני רוצה לדעת מי בסוף מביא לתוצאה שהצווים האלה יתבטלו. אני לא נכנס לתוכן.
גאל אזריאל
כמו לגבי כל הצווים האחרים, כל שר אחראי על הצווים שלו. משרד הבריאות אחראי על הצו בנושא הקרינה של המכשירים הרפואיים. דרך אגב, אם אני לא טועה, הצו השני הוא הכרזה על אותו נושא, כך שזה בעצם אותו נושא ולא שני נושאים.

אני לא מבינה בנושא, לא מכירה את זה בכלל – יכול להיות שמשרד הבריאות יכול לקחת על עצמו לקדם באותו לוח זמנים את ההסדרה ולהכניס את זה בתוך החוק של המשרד להגנת הסביבה. אני לא מבינה בזה, אני מציעה שניתן לגורמים המקצועיים במשרד הבריאות לבחון את הנושא בשבוע-שבועיים הקרובים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני יכול לתת להם שבוע-שבועיים לדווח לנו לאיפה הם רוצים להגיע או מה הלו"ז. עלי לא מקובל עדיין מה שמהמשרד להגנת הסביבה הודיעו לי, עד יוני 2015, אפילו עם כל המורכבות. זה לו"ז בלתי מוגדר. זה לו"ז שאף אחד לא יודע מה יהיה.

הסוגיה החדשה הזאת מחזירה אותנו שנתיים אחורה וגם יותר, נכון, גברת גוטמן? מתי דיברנו על זה? את זוכרת בפעם האחרונה? לפני שנים.
שרון גוטמן
מבחינתי, זה לא היה באחריות משרד הבריאות, אבל יכול להיות שיש דברים שלא מגיעים לידיעתי.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. לכן אני רוצה לקבל מכם משהו יותר ברור. תחזית אם אתם מטפלים בזה או הם מטפלים בזה או מטפלים בזה ביחד. לכן שאלתי מי יכול לעזור לכם בזה כדי שכל הדברים האלה יגובשו.
גאל אזריאל
כרגיל, אני אעמוד בקשר עם המשרדים אבל קודם-כל זאת שאלה מקצועית.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי, שאלה מקצועית. אבל תביני, בגלל המחלוקות כמו של הגנת העורף, שהם רבים עוד לפני השר הנוכחי, גם השר הקודם כנראה רב אתם, אנחנו נראים מגוחכים. זה לא יכול להיות שבממשלה כל אחד עושה מה שהוא רוצה, זה לא עובד ככה, נכון? במיוחד שהכרזה או אי הכרזה של מצב חירום קשורה בסוף לממשלה, לא קשורה רק למשרד הספציפי.
גאל אזריאל
ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני שואל איך פותרים דברים כאלה בזמן מוגדר? מישהו מתחייב ואנחנו פותרים את זה. כרגע אני לא רואה פה התחייבות שמחר השר, שיהיה בריא, עוזב את המשרד. השר מאוד רציני, מה שהוא לקח על עצמו, כל התחייבות שהוא נתן לי בימים – הוא עמד בימים. כרגע הוא מתחייב לי למשהו אבל הוא עלול מחר ללכת למפלגה אחרת.

אני רוצה לשבוע הבא, לא לעוד שבועיים, בשבוע הבא, אחרי שתעשו בירור מזורז ביניכם משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה, תביא לנו את כל מה שצריך. טוב שהקדמנו את הדיון הזה בכמה ימים, הדיון היה אמור להיות ביום רביעי ואמרו שמיום רביעי ליום ראשון לא תספיקו להכין. עכשיו יש לנו מספיק זמן מהיום ועד יום ראשון לעשות את כל הבירורים ביניכם כדי שהוועדה המשותפת תשמע הסבר.

אתם לא ממשלת ימין או ממשלת שמאל, אתם אותה ממשלה – כולכם ממשלת שמאל - - -
דפנה גוטליב
אנחנו יודעים להגיד תוך כמה זמן - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
תיעזרי בכל הגורמים שיושבים פה, יושבים פה באמת נציגים הכי בכירים של המשרדים השונים בממשלה. גאל, אני מבקש שתעזרי להם בזה כי אני לא רוצה שביום ראשון הבא תתחילו לדבר ככה כי יש אנשים שיתקפו אתכם על זה.

תבואו ותתנו גם את המשמעויות של הפיצולים, ואז, גברת גוטמן, תגידי להם: אל תיקחו שבועיים, תיקחו יומיים. תודיעי לשרת הבריאות ולמנכ"ל שהסוגיה הזאת לא קלה, יש לנו לחץ וצריך להודיע לאן אנחנו הולכים ומה המשמעויות ושידווחו לנו על זה ביום ראשון בוועדה המשותפת. בסדר?

מה עוד יש לנו ממשרד הבריאות? אני תמיד מציין שמשרד הבריאות שהיו לו הכי הרבה צווים והכי הרבה בעיות ואנחנו התגברנו, זה לא שלא התקדמנו אתם, אבל בסוף, תמיד מה סופרים לכם בבנק? את המינוס. כמה כסף החזקתם לפני כן, לא מעניין אותם. מנהל הבנק יטריד אתכם כל הזמן אם יש מינוס.

זה מה שהולך לעלות הפעם. במליאת הכנסת יונח דוח מפורט על כל משרד ממתי זה. לאף שר לא נעים שבמליאה מדברים על צו מלפני 50 שנה שכבר מטפלים בסוגיה הזאת, ואנחנו נכתוב את זה. אין לי ברירה, בכנסת הכול שקוף כבר, נשים את זה על השולחן וחברי הכנסת יראו את זה. מי שיתקוף ואיך שיתקוף – אין לי שליטה עליו.

יש לנו עוד משהו ממשרד הבריאות?
עידו בן-יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
היתר כבר בכנסת.
עידו בן-יצחק
או צווים שתלויים זה בזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש פה 9 צווים שתלויים בכל מה שתיארנו קודם, נכון?
עידו בן-יצחק
כן.
יעל בן עמוס
סליחה, אנחנו משוחררים, נכון?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. אני רוצה לשאול אותך עוד שאלה בנושא הדברת מזיקים: השר התחייב והניח את זה על שולחן הכנסת. שבחתי אותו על זה ומגיע לו תשבחות. אני לא יודע מה יהיה עם התוכן. זה עבר לקריאה ראשונה או שלא הספיקו?
עידו בן-יצחק
זה עוד לא עבר קריאה ראשונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
יעבור בתחילת המושב. אז משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה משוחררים היום.
עידו בן-יצחק
יש לי הערה לפרוטוקול בנושא חוק הקרינה: אותה בעיה של משרד הבריאות התעוררה גם עם הוועדה לאנרגיה אטומית. שוחחתי הבוקר עם הוועדה לאנרגיה אטומית והבנתי שנפתרה - - -
דפנה גוטליב
הוועדה לאנרגיה אטומית זה שמדובר בסעיף אחד רק שצריך להיכנס לחוק. אמרנו להם שכל עוד הם מנסחים את הסעיף ומדובר רק בסעיף אחד, זה בסדר מבחינתנו, וזה גם לא אמור להאריך את לוח הזמנים.

לגבי משרד הבריאות, בגלל שמדובר בהסדרה משמעותית יותר, צריכה להיות הארכה של לוח הזמנים במידה ומדובר בחוק משולב.
היו"ר אברהם מיכאלי
תשבו על זה מול משרד הבריאות ותגיעו אתם לכל מה שצריך להבהיר כדי שאנחנו נדע איפה אנחנו רואים במכלול את כל הצווים האלה ואיך מתקדמים. תודה למשרד הבריאות ותודה למשרד להגנת הסביבה. מה עם משרד הפנים?
עידו בן-יצחק
לא נמצא פה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הייתה צריכה להיות ישיבה היום, נכון? בין שר הפנים ליועץ המשפטי לממשלה. תגיד כמה מילים בעניין לפרוטוקול.
עידו בן-יצחק
גאל, הישיבה עם שר הפנים עדיין מתקיימת?
גאל אזריאל
מתקיימת אבל המועד שלה נדחה לבקשת שר הפנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה?
גאל אזריאל
שר הפנים ביקש לדחות את המועד של הדיון אבל יהיה דיון בכל זאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין היום דיון?
גאל אזריאל
היום אין דיון, לצערי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם ככה, היה צריך להגיד לו להיות פה, אז הוא היה מגיע. זה אומר שהסוגיה הזאת שוב תידחה.
גאל אזריאל
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רואה פתרונות. זה נראה מגוחך וזה לא בסדר. זאת גם סוגיה חשובה מאוד-מאוד, הכול בסדר, אבל צריך לפתור את זה. אם כך, בשבוע הבא, עם כל הכבוד, יופיעו פה בוועדה המשותפת שר הפנים, יש מנכ"ל למשרד, נכון?
גאל אזריאל
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לפחות ממלא מקום מנכ"ל. יש במשרד היום מנכ"ל בפועל.
עידו בן-יצחק
אתה רוצה שהוא יזמן לדיון בשבוע הבא?
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה, מכיוון שהם לא הופיעו פה היום וסמכנו עליהם שיעדכנו אותנו איך הם מקדמים את הסוגיה. אם לא, שיופיעו בוועדה המשותפת שר או מנכ"ל.
גאל אזריאל
שר הפנים ביקש דיון אצל היועץ המשפטי לממשלה ונקבע תאריך לדיון אבל הדיון נדחה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אומר שהיום לא היה דיון. חשבנו לקבל ממנו דיווח לקראת הישיבה של הוועדה המשותפת. ממילא תכננו לקבל מהם דיווח. אם היום לא הייתה ישיבה, זה אומר שהם לא התקדמו במאומה. תודיע להם, לאור זה שאנחנו לא קיבלנו שום דיווח, שראשית, נשמע מהם דיווח. שנית, שיבואו לוועדה המשותפת ויסבירו מה הם רוצים לעשות עם זה. אין כרגע שום לו"ז מבחינתם.
גאל אזריאל
למיטב הבנתי, כל עוד לא תתקיים אותה ישיבה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לו"ז, אני לא רוצה להשאיר את זה באוויר. זה חוק אחד מהכבדים שיש ובלעדיו אני לא יכול לבטל את מצב החירום, כך אני מבין, נכון?

משרד האוצר, חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים. נמצאים פה? שלום.
רוני מר
שלום.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת הפעם הראשונה שאתה פה. הקשבת לאווירה הכוללת, נכון?
רוני מר
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אמנם אתם משרד חשוב מאוד, אך עד עכשיו לא זימנו אותך לישיבות כי אמרנו שאין קשר ספציפי למשרד. אבל אתם, כמו משרד המשפטים, קשורים לכל המשרדים, אני מציע לכם להטיל סנקציות: כל משרד שלא מתקדם עם זה – לעצור לו תקציב. תאמין לי, מחר כל אחד ימצא צוותים והכול. אף אחד, אגב, לא מתלונן עד עכשיו על תקנים. שאלתי אותם: נעזור לכם מול שר האוצר? אמרו: לא צריך. אם כך, נעבור לסנקציות האחרות.
רוני מר
כמו שאמרת, בעקבות הישיבה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה), משרד האוצר קיבל על עצמו את האחריות לעשות את עבודת המטה, לתכלל את עבודת המטה, בכל הקשור לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים.

שמענו במהלך הסקירה שחלק מהמשרדים עובדים גם על הצווים שהוצאו מכוח החוק הזה במקביל. אנחנו עושים את העניין הזה, העדכון בהתקדמות בעבודה בשני שלבים. מאחר ועבודת התכנון הוטלה על משרד האוצר מכוח הראיה הרחבה גם של החוק והמשרד וההשפעות הרחבות במגוון תחומים שיש לכל משרד בנגיעה שלו, אבל למכלול יש השפעה מאוד גדולה על משק המדינה. בגלל זה נבחר משרד האוצר לעשות את התכלול הזה.

רוצים לעשות איזושהי עבודה, עושים עבודה מסודרת. גם בתוך המשרד עשינו סקירה ראשונה של התחומים והצווים שהוצאו מכוח החוק בחלוקה למשרדים השונים, לתחומים המקצועיים השונים. אנחנו עכשיו נמצאים בשלב שבו הגורמים המשפטים הרלוונטיים מבחינתנו במשרד עובדים מול גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד על כל נושא מקצועי.

אני אשתמש בדוגמאות שהעלו כאן: רפרנטים רלוונטיים במשרד התחבורה, במשרד הבריאות, במשרד האנרגיה, כלכלה, עובדים על הצווים הרלוונטיים שלהם בראייה הרוחבית שלנו. כלומר, לנסות לראות את המשמעויות הכלליות של הצווים האלה בראייה שלנו ולגבש איזושהי עמדה ראשונית לגבי היכולת לנתק את הצווים האלה מכוח החוק, מכוח ההכרזה על שעת חירום.

השלב הבא אליו אנחנו נתקדם הוא באמת עבודה של הרפרנטים המקצועיים האלה מול המשרדים עצמם. קצת מה ששמענו כאן, משרדים שכבר התקדמו בעצמם - - -
עידו בן-יצחק
אם אפשר, עצור רגע. השאלה היא לא לגבי הצווים שבהם לכל משרד יש לו את האחריות שלו אלא לגבי החוק עצמו.
רוני מר
החוק עצמו, העבודה עליו – כך זה הוגדר בישיבה אצל אורית קורן, אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה – העבודה שלנו על ריכוז כללי, הרי הדיון על החוק או הביטול שלו נדחה לשלב מאוחר בגלל הצווים. כלומר, הדיון הזה התחיל בשלב מאוחר בגלל הצורך בצווים.

אנחנו עושים עכשיו את הבדיקה הזאת כדי לראות מה אפשר לנתק מבחינת החוק באופן כללי, מבחינת התחומים, מבחינת האחריות, שהחוק מעניק לשרים. הצווים הם חלק מזה, הם חלק מהמכלול הזה - - -
גאל אזריאל
אני אעביר את הסיכום דיון שנערך אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורית קורן. יש שלושה חלקים בחוק – נראה לי שהצגתי את זה כבר בוועדה לפני פעם או פעמיים – אחד זה החלק של הצווים שאנחנו כבר כמה שנים עובדים ביחד וכל משרד לוקח על עצמו אחריות לבטל או להחליף את הצווים שנמצאים באחריות שלו. זה לא קשור למשרד האוצר.
בנוסף לזה יש שני חלקים
אחד, לבחון ליתר ביטחון, אבל למיטב הבנתנו יש כבר מדיניות רבת שנים של משרד המשפטים, שהיום לא צריך להפעיל את חוק הפיקוח כשלעצמו בעת שיגרה, בעקבות פסק דין שנסי. זה שנים שזה כבר ככה.

אבל ליתר ביטחון ולאור העובדה שבזמן של שגרה, כשלא תהיה על הכרזה על מצב חירום, חוק הפיקוח לא יהיה בתוקף, ענינו להצעה של משרד האוצר לקחת את הבחינה הזאת על עצמו ולפנות לכל משרדי הממשלה ולשאול אותם אם הם בטוחים שבזמן שיגרה הם לא צריכים להפעיל אף הוראה שמעוגנת בתוך החוק.

בחוק הפיקוח יש בסעיף 5 סמכות להתקין צווי פיקוח. זה הסעיף שמכוחו הותקנו כל צווי הפיקוח שאנחנו מדברים עליהם כבר כמה שנים. יש כל מיני סעיפים אחרים שמכוחם קמות כל מיני סמכויות אחרות לשרים שהוסמכו על פי החוק.

כמו למשל, סמכות פיקוח על כך שמוכר של מוצר שבפיקוח לא יסרב למכור את אותו מוצר לאדם כזה או אחר ללא סיבה, או כל מיני סעיפים אחרים. זה הפרויקט שהוטל על משרד האוצר: לפנות לכל משרדי הממשלה ולבדוק אם הם בטוחים שבזמן של שיגרה הם לא צריכים אף אחת מההוראות שיש בתוך החוק. זה החלק של משרד האוצר.

בנוסף לכך, משרד ראש הממשלה יוזם בימים אלה הצעת החלטה שלפיה יוקם צוות בין-משרדי שיבחן את הצורך בחוק בזמן של חירום. זה לא קשור לעבודה של הוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך הכרזות במצב חירום אמתי? חלילה, שלא יהיה.
גאל אזריאל
כי כשיש הכרזה על מצב חירום, בכל מקרה החוק יהיה בתוקף. לאור העובדה שאנחנו בוחנים את החוק ואת הצווים, חשבנו שיש מקום גם לבחון את החוק בעת חירום. זה פרויקט אחר שהוא לא קשור לעבודה של הכנסת.

בכל זאת, לעמוד על הדברים המדויקים: הפרויקט של משרד האוצר מתמצה בבחינה ליתר ביטחון של הצורך של כל משרדי הממשלה בהוראות שנמצאות בחוק, לא בצווים, בעת של שיגרה.
רוני מר
חשוב להגיד כדי להשלים: אנחנו רואים את התפקיד הזה – הוטל או נלקח, לא משנה – כך שמשרד האוצר מתכלל את הסיפור הזה. האחריות היא לבדוק מול המשרדים. אנחנו רוצים לעשות את זה באיזושהי ראייה כללית שלנו.

כלומר, בראייה משקית כוללת, לפני שמשרד ספציפי אומר שהוא סבור כך או כך, כמו שגאל ציינה, אם נכון לנתק או לא נכון, לראות מבחינתנו אם יש השלכות רוחב לסיפור הזה. זה המהלך שתיארתי קודם ושאנחנו מבצעים עכשיו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם עובדים כרגע במקביל, ללא קשר לביטול של הצווים על ידי המשרדים שכרגע אנחנו דוחקים בהם ומלחיצים אותם כדי שלא ישאירו את זה?
גאל אזריאל
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
הגדרתם לכם, בטיפול במקביל איזשהו לו"ז איך נצליח יום אחד פה להתכנס? או שלקראת הדיון של הכרזת מצב חירום, יקרה מצב שגמרנו עם כולם תיאורטית ומשרד האוצר יגיד לי: כן, אבל אני עכשיו לא מאשר כי יש לי דברים כאלה או אחרים.

זה חייב להיות בתיאום מלא ביניכם, שאתם מתקדמים בחלק שלכם, כפי שגאל חילקה אותו כרגע לכמה חלקים. כמובן שמשרד המשפטים עושה את שלו. ומשרד ראש הממשלה – אני לא יודע אם זה עניין של חקיקה שם או לא חקיקה – גם הם רוצים את הצעת המחליטים שלהם להביא. את אומרת שמשרד ראש הממשלה חושב על הקמת צוות משותף.
גאל אזריאל
כל ההחלטות האלה נעשו בתיאום ובשיתוף פעולה של כל המשרדים הרלוונטיים ואנחנו שותפים לכל המהלכים בנושא.
היו"ר אברהם מיכאלי
ראשית, זה שמשרד האוצר הוכנס לתמונה בעקבות השינוי שאתם קבעתם, שהם לוקחים על עצמם את החלק שלהם, כפי שהבנתי, זה חשוב לי כדי לראות בתמונה הכוללת מי עוד גורם שאמור מחר להיפגע.
גאל אזריאל
מבחינה כרונולוגית, כשהתחלנו את העבודה של צוות המעקב בכנסת הקודמת, היו 170 או 180 צווים בערך. כשהגענו למצב שביטלנו 100 צווים ונשארנו עם כ-60 צווים בתוקף, הגענו למסקנה שהגיע המן כבר לטפל בחוק עצמו.

פעם זה היה נראה לנו מאוד רחוק ועכשיו אנחנו יודעים שיש לנו לו"ז של שנה-שנתיים מקסימום, אם אנחנו מסתכלים על כל שאר תהליכי החקיקה שנמצאים בשלבים כאלה או אחרים ולכן חשבנו שהגיע הזמן לטפל בחוק עצמו והתהליכים יהיו במקביל.
היו"ר אברהם מיכאלי
גברת גאל, האם אתם לעצמכם, בטיפול שכבר התחלתם, אני מבין, הגדרתם לו"ז? אני כוועדה צריך לדעת איפה החלק שלכם בטיפול או כמה זמן אתם צריכים כדי לגבש את עמדתכם או שאתם עדיין תלויים במשרדים האחרים שייגמרו או לא יגמרו לטפל בביטול הצווים.
רוני מר
כמו שאמרתי, חלק מדברים האלה קשורים כמובן גם לעבודה של המשרדים עצמם אבל החלק שלנו, לא נקבעו לו לוחות זמנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז צריך לדעתי לקבוע. אתם חייבים לקבוע לכם לוח זמנים כי במה שקשור לוועדות האחרות, כמו שאני דוחק במשרד המשפטים, אני דוחק גם בכם. לכם יש את הראייה המשקית ואת הנזק שהצווים האלה במתכונתם הנוכחית גורמים למשק.

ברגע שהצו לא מתורגם לחקיקה מודרנית, עדכנית, לתקנות – אתם, עם כל הכבוד, יכולים בסוף לדון בהוזלת המחירים במשק אבל לפי צו הפיקוח אתה לא יכול לעשות כלום. אולי לפי החקיקה החדשה כן תוכל, לכן גם לכם כמשרד אוצר צריכה להיות לכם ראייה איך להתערב בזה ככל שניתן.

אני אומר שלכם ולמשרד המשפטים יש עמדה אחרת בכל הסוגיה כי אתם משרדים שיכולים לכל משרד להגיד: רבותי, אני השתתפתי בדיון כזה היום, רבותי, זה לא ילך ככה, אנחנו חייבים להזדרז, הבעיה היא לא התקנים, אני אומר לך, הבעיה היא סדרי עדיפות.

אני רוצה לישיבה הבאה שתהיה בעזרת השם בשבוע הבא עם הוועדה המשותפת של ועדת חוקה וועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון, שהמשרדים השונים שידווחו ואתה תבדוק כבר במהלך השבוע מה הלו"ז לחלק שלכם בצורה כזאת או אחרת. כמה זמן אתם צריכים להתארגן כדי שבסוף לא נגיע למצב שכולם סיימו את עבודתם ואתם רק אז תתחילו להתארגן. זה לא יינתן לכם, לכן אני רוצה שתנצלו את התקופה הזאת ותגדירו לעצמכם מה יהיה הלו"ז.
רוני מר
רשמתי לעצמי. כמו שאמרתי, את העבודה שלנו התחלנו. אני לא מעריך שנגיע לזה - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מצוין. לכן אני רוצה שתגיד אם אתה צריך חודש-חודשיים-שלושה-ארבעה. גם משרד המשפטים נמצאים תחת מעקב, גם להם יש חוקים. מתקדמים בהתחשב בנסיבות – יש משרדים שאתם תלויים בהם, ובלי קשר לזה מתקדמים במה שקשור בחלק שלכם. בסדר?
רוני מר
בסדר גמור.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפי, תודה. בשבוע הבא גם תופיע אצלנו במובן.

גאל, אני מגיע לחלק של משרד המשפטים. כמובן שוועדת החוקה קבעה דיונים. סדרת דיונים הם קבעו.
גאל אזריאל
הדיונים התחילו לפני - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
התחילו – אבל אני דוחק לקבוע יותר דיונים. אני דוחק שם בלי קשר לכובע שלי פה.
גאל אזריאל
הבנתי שעד עכשיו הדיונים היו מאוד-מאוד כלליים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין מה לעשות. הדיונים התחילו שם ממה שציפתי שיתחילו. הרי סוגיה כזאת, בלי לתת דיוני הקדמה, אי אפשר להתחיל.
גאל אזריאל
כמובן.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי עוד לא הסתיימו דיוני ההקדמה. יש שם עוד מה שירצו לדבר בכלליות.
גאל אזריאל
יכול להיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל עכשיו, כשהדיון בחוק כבר התחיל, זה תלוי הרבה מאוד בשיתוף פעולה של צוותים משפטיים. אני מדגיש את זה ואומר לך, יושב-ראש הוועדה אמר לי: אני רוצה להתקדם אבל הם לא נותנים לי.
גאל אזריאל
הבנתי שיש הרבה הערות גם לייעוץ המשפטי.
היו"ר אברהם מיכאלי
בחלק הראשון והשני, אני חושב שכבר הזזנו את העגלה.
גאל אזריאל
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
שם זה היה תקוע ואנחנו הזזנו. מה קורה לגבי החלק השלישי?
גאל אזריאל
אין לי את הרשימה שלך.
היו"ר אברהם מיכאלי
השרה כתבה מכתב. סוף-סוף היא מצאה זמן לוועדה שלנו וכתבה לנו מכתב.
עידו בן-יצחק
העוזר שלה כתב.
גאל אזריאל
חוק הסדרי משפט ומנהל. אני מתנצלת, הצגתי כבר מספר פעמים בפני הוועדה את השיקולים והם לא השתנו מאז, ככה שהשרה טרם הגיעה למצב שהיא יכולה לקבל החלטה על קידום הצעת חוק בנושא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שהשרה בוודאי מעודכנת על כל ההתקדמות שלנו פה.
גאל אזריאל
כמובן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז גם היא צריכה כבר לקחת את הסוגיה.
גאל אזריאל
מבחינה משפטית, הנושא הוא רק ביטול סעיף.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי, אבל השאלה היא מה צריכים לעשות כדי שאותו ביטול לא יגרום לכם נזק, או מה החלופה?
גאל אזריאל
הביטול הזה הוא גם ליתר ביטחון מחשש של פרשנויות כאלה ואחרות של מה יקרה אם אותם סעיפים יפסיקו להיות בתוקף ברגע שלא תהיה הכרה על מצב חירום. אנחנו לא נמצאים במצב של חוקים שחייבים אותם כדי להמשיך להתמודד עם מצב החירום. להיפך, מדובר בסעיפי שדווקא הטיבו עם התושבים במזרח ירושלים. כפי שהצגתי בפני הוועדה, מדובר בנושאים שהם מאוד רגישים בעת האחרונה ואנחנו לא יודעים מתי הם יפסיקו להיות כאלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
עידו, יש לך משהו להוסיף בסוגיה הזאת?
עידו בן-יצחק
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם ככה, אנחנו לא רואים את החוק הזה כבעייתי במובן של להגיע לגמר, נכון?
גאל אזריאל
לא. אני מניחה שכאשר זה יגיע לכנסת, זה לא יהיה משהו ארוך מאוד.
היו"ר אברהם מיכאלי
דבר שני, אני חוזר על מה שאני מצפה ממשרד המשפטים: לגלות מעורבות יתר בכל הסוגיה הזאת של המשרדים. נכון שאת ההערות שלכם לא מעכבים ומשתדלים להגיב ולהחזיר להם מהר, אבל אני עדיין לא מרוצה. עם כל הניסיון המרובה שלנו, ואני מקבל ממך רמזים שאת פורשת לכמה חודשים - - -
גאל אזריאל
אני יוצאת לחופשת לידה. אני מחויבת.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, שיהיה בשעה טובה.
גאל אזריאל
תודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אומר שלא פתרנו את הסוגיה הזאת. אני מרגיש עם זה לא בסדר גם עם עצמי, אולי לא הייתי מספיק תקיף. בעיני הסוגיה הזאת לא נפתרה. בינינו, לא ראיתי מעורבות ייתר של הייעוץ המשפטי לממשלה.
גאל אזריאל
נציגת היועץ המשפטי לממשלה בנושא הזה זאת אני, ואני גם עושה כמיטב - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, חלילה, כלפייך אני אומר את זה, אלא במובן שמשם ללחוץ ולדרוש מהמשרדים שיעשו את שלהם. לא ראיתי את המעורבות הזאת.
גאל אזריאל
מדובר בעבודה פנים ממשלתית והעבודה שנעשית בתוך הממשלה לא תמיד צריכה להשתקף בפני הכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע זה צריך להשתקף, צריך להשתקף. אם העבודה לא משתקפת – זאת בעיה של הממשלה כי בסוף הכנסת תוקפת את הממשלה מעבר למה שמגיע לה.
גאל אזריאל
אם אנחנו מדברים על ההתקדמות שהייתה מהדיון האחרון בסוף ינואר עד עכשיו, בכל זאת 3 הצעות חוק שלימות הונחו על שולחן הכנסת. זה מאמץ לא בלתי מבוטל. יש התקדמות בכל הדברים. אני יודעת ואני גם שותפה לתחושת התסכול ולתחושה שהדברים לוקחים זמן.
אבל בכל זאת הממשלה מתקדמת
משרד החקלאות, כמעט כל הדברים שלו נמצאים על שולחן הכנסת, אפשר להגיד אותו דבר על משרד האנרגיה, משרד הכלכלה כמעט סיים, הדבר שמונע את ההתקדמות ממשרד הבריאות והוא די מחסום זה העניין של יוקר המחייה שהוא סוגיה שנמצאת בראש סדר העדיפויות של הממשלה ונמצאת במרכז השיח הציבורי בחודשים האחרונים.

אני מניחה ומבינה שבאמת יש רצון לקדם את הדברים ואם אנחנו עוברים על כל הצווים האלה, אני מצטערת שאני שוב אומרת את זה כמו בדיונים על ההכרזה הקודמת, אבל בערך חצי מצווי הפיקוח נמצאים כבר היום על שולחנות ועדות הכנסת. זאת התקדמות מאוד משמעותית. כשנגיע להחלפה של הצווים האלה יישארו לנו בערך 20 שצווים.
היו"ר אברהם מיכאלי
הדיווח שאני הולך לשים על השולחן כולל את כל הוועדות. שלא תחשבי שאני עושה הנחה לכנסת. אנחנו נכתוב בפירוט: לצו כזה וכזה הגיעו תקנות, הגיע חוק, וזה מהיום הראשון באחריותם. אז חברי הכנסת שתוקפים – יתקפו את עצמם.
גאל אזריאל
אם כבר אנחנו מדברים על דיונים שנמצאים בוועדות, אני יודעת שנשלחו מכתבים מטעמך ליושבי-ראש ועדות ויש ניסיון ולחץ שמופעל כלפיהם. ממה שאני שומעת מהדינים שהתקיימו, יש תקנות שלא התקיימו בכלל דיונים לגביהם ויש תקנות שבזמן האחרון שמענו שיש פתאום רצון לקיים דיונים והתקיימו דיונים, אבל אני הבנתי שברוב הדיונים שהתקיימו הם היו מאוד כלליים ולא נכנסו לפרטי הפרטים ולא היה ממש רצון להגיע לאישור התקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא נכון, לא נכון. אני לא השתתפתי בכל הדיונים וברוב הדיונים לא השתתפתי, תביני, שיטת הדיונים בוועדת היא כזאת שנותנים לאנשים לדבר. בוועדות יושבים גורמים שאת לא מעלה על דעתך, שלהם יש אינטרסים שהתקנות האלה לא יאושרו והחוקים האלה לא יקודמו.
גאל אזריאל
אני יודעת. באותו מצב שהממשלה מנסה בכל זאת, למרות הלחצים של המשק, להתקדם ולהציע הצעות חוק ולהניח אותן על שולחן הכנסת, אני מניחה שזה גם האינטרס של הכנסת בנושאים האלה לנסות להתנתק ככל האפשר מהשפעה של גורמים חיצוניים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מסכים אתך שהכנסת חייבת לשתף פעולה בייתר שאת ואני אומר לך שהוועדות יסיימו את העבודה מהר משאתם מצפים כממשלה, אלא אם יש משהו לא בסדר באמת בתוכן.
גאל אזריאל
כל הצעת חוק או כל הצעה של תקנות לא יכולה לרצות כל אדם.
היו"ר אברהם מיכאלי
בשביל יש בוועדה קואליציה ואופוזיציה. תגרמו לזה – לממשלה יש שליטה ברוב הוועדות פה, מה לעשות.
גאל אזריאל
דווקא בוועדות - - - נחות התקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אל תדאגי, אפילו ועדת כלכלה – אני חושב שהם קיימו הכי הרבה דיונים פה.
עידו בן-יצחק
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
דיונים התחילו. אם גמרו או לא גמרו זה סיפור אחר. מבחינתי, אני לוקח על עצמי לזרז אותן ככל שניתן.
גאל אזריאל
בסדר גמור.
היו"ר אברהם מיכאלי
במסגרת הדיווח שלנו גם לוועדה המשותפת וגם למליאה, כשזה יגיע, אנחנו הולכים לפרט הכול: כל צו מה היה, איפה הוא נכנס, כדי שנדע איפה אחריות הממשלה. הכנסת תוקפת – שיידעו. הם גם תוקפים את עצמם כי חצי מההכרזה כבר נמצאת בתוך הכנסת, מבחינת הכמות. אנחנו לא מסתירים כלום.
גאל אזריאל
נקודה אחרונה, בבקשה. אם אנחנו מדברים על הזמן של ההכרזה, אני מניחה שגם נגיד את הדברים ביום ראשון הקרוב, אבל כשאנחנו עוסקים בקידום של עוד הכרזה, אני לפחות עובדת על ההכרזה ולא יכולה לעבוד על קידום הפרויקט.

נכון שפה בכנסת מתקיימים שני דיונים לקראת כל הכרזה, אחד בוועדה המשותפת ואחד במליאה, לנו בממשלה זאת התעסקות מרובה לקדם עוד הכרזה. זה לעשות עוד החלטת ממשלה, לתאם עם כל הגורמים, לקיים את הדיון בממשלה, לעדכן את הכנסת. כל זה לוקח הרבה זמן וזה בא על חשבון הקידום של הפרויקט.

ככל שההכרזה היא יותר קצרה – זה מטיל עלינו יותר עבודה בנושא הזה ומשאיר פחות זמן לעסוק בצווי הפיקוח.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש דעה אחרת שאומרת שכמה שאתה נותן זמן ארוך יותר להתארגן לפעם הבאה – הם עובדים פחות.
גאל אזריאל
כשיש צוות ועדת משנה, אז הנימוק הזה, לדעתי, אני מצטערת, פחות רלוונטי כי המשרדים באים כל חודשיים לוועדת המשנה ופה הלחץ האמתי מופעל. בדיונים של הוועדה המשותפת שואלים את הגורמים הביטחוניים ושאולים את משרד המשפטים, הגורמים של המשרדים פחות רלוונטיים לעצם ההכרזה עצמה כי בעצם מכריזים על מצב חירום בגלל – לפחות לעמדת הממשלה – הצורך הביטחוני, לא בגלל החקיקה.

התפקיד של ועדת המשנה הוא לפקח על צווי הפיקוח. הוועדה המשותפת עוסקת בעצם ההכרזה שהיא תוצר של המצב הביטחוני במדינה. אבל זו תהיה החלטה של הכנסת.
היו"ר אברהם מיכאלי
הפעם, הדוח המלא הזה יונח, אני מקווה, בשבוע הבא גם בפני הוועדה המשותפת. אנחנו נבהיר להם איפה התקדמנו מהפעם הקודמת וזה היה לפני 5 חודשים בערך, נכון? 5 חודשים זה הרבה זמן. עם כל הכבוד, ציפיתי להרבה יותר ב-5 חודשים האלה.

כשאני בא היום ומציג את הדוח, אני אתן לוועדה המשותפת להחליט כמה הם רוצים עוד להתחשב באורך התקופה בפעם הבאה. את זה נראה בוועדה. אני מבין שזה מפריע להעלות כל פעם, גם במליאה, ולדון בזה כי זה שעות דיון במליאה. זה לא דיון של חצי שעה.
גאל אזריאל
אני יודעת. יש גם הרבה עבודה בתוך הממשלה. במקום לעבוד על צו הפיקוח - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא מרחם על הממשלה. עם כל הכבוד, הצווים האלה כבר נמצאים בממשלה. אם לא אנחנו, הוועדה שלנו – את הרי שותפה אתי בזה – אנחנו לא היינו גומרים את הצווים האלה בעוד 50 שנה כי למי זה הפריע? תראי לי איזה שר, איזה מנכ"ל או איזה יועץ משפטי במשרד שעבד עם הצווים האלה. היו ממשיכים עם זה עוד.

אותו בג"ץ זירז אותנו, את הכנסת, ולכן אותם גורמים שעדיין דוחקים בנו ומגישים עתירה – מישהו הגיש עוד עתירה?
עידו בן-יצחק
לא, כל עוד יש התקדמות.
היו"ר אברהם מיכאלי
כי הם עושים את החשבון - - -
גאל אזריאל
יש התקדמות בינתיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בכל מקרה בוודאי תבואי ביום ראשון ותגידי את עמדתך.
גאל אזריאל
אני מקווה שאני עדיין אהיה פה עד יום ראשון.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה? יש כזה דבר?
גאל אזריאל
אני מקווה שלא, אבל אתה יודע - - -
היו"ר אברהם מיכאלי
למה? את כל יום מחכה?
גאל אזריאל
לא כל יום מחכה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ניתן לך מי שבירך מיוחד.
גאל אזריאל
תודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בכל מקרה, תודה רבה. תודה לכל הצוות. אני מאוד מעריך גם את העבודה המדוקדקת שאתם עושים, אבל חברים, בסוף בזכות זה אנחנו מזרזים אותם, אחרת לא הייתם מופיעים אצלנו אפילו פעם בשנתיים. גאל, את משאירה פה צוות ממשיך, אני מבין.
גאל אזריאל
כן. עורכת הדין דנה יפה תחליף אותי, מאיה תסייע לה בנושא.
היו"ר אברהם מיכאלי
נעים מאוד, נעים מאוד. אנחנו נשמח. כל ההערות הכלליות הן כמובן גם כלפי הצוות הממשיך כי אנחנו רוצים שאתם תהיו הקטליזטורים של המשרדים שכל אחד עושה כפי יכולתו. כשמנכ"ל משרד מופיע פה זה די קיצוני כי אני לא רוצה שהוא יופיע פה.

אבל כשמשדרים לי שהצוות במשרד לא מצליח להתגבר, אז שהמנכ"ל יופיע פה, שהשר יופיע פה. אני אגרום לזה שבפעמים הבאות, אם לא אראה התקדמות, הם יופיעו פה. פה זה עוד חדר שקט, יש פרוטוקול. כשיתקפו אותם במליאה אתם תראו שזה מזיז להם.

לכן, הדוח הזה הפעם – אנחנו הולכים על הדוח הזה ואני כמובן אתאם את זה עם יושב-ראש הוועדה המשותפת. אנחנו נראה הפעם לחברי הכנסת שיש לנו מעקב אחרי כל צו ויודעים בדיוק איפה הוא זז – חלק בכנסת וחלק בממשלה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים