ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 29/04/2014

שינוי צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה), התשע"ד

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
29/04/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 265>
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, כ"ט בניסן התשע"ד (29 באפריל 2014), שעה 10:00
סדר היום
<שינוי צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה), התשע"ד>
נכחו
חברי הוועדה: >
מירי רגב – היו"ר
דוד אזולאי

משה זלמן פייגלין

דב חנין
מוזמנים
>
מיכאל אביטן - רת"ח חסיונות ומשב"ל, המשרד לבטחון פנים

שמעון בר גור - רח"ט כליאה, המשרד לבטחון פנים

איתן גולן - רע"ן מנהלי וחקיקה, המשרד לבטחון פנים

קתרין בן צבי - רע"נ אסטרטגיה, המשרד לביטחון הפנים

עמית דלל - ר"צ תשתיות ופריסה, המשרד לבטחון פנים

רויטל גור - ע' יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

יואל הדר - יועמ"ש בט"פ, המשרד לבטחון פנים

נטע מלין - מתמחה יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

נעמה פויכטונגר - מחלקת ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

עינב מורגנשטרן - מתמחה, משרד המשפטים

חגית לרנאו - עו"ד, הסנגוריה הציבורית

שירית בכר - נציגת פורום פלילי, לשכת עו"ד

אדנו סיסאי - סטודנט

עדי נגיסה - סטודנט
ייעוץ משפטי
עידו בן-יצחק; תובל צ'סלר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי
<שינוי צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה), התשע"ד>
היו"ר מירי רגב
שלום לכולם, בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה.

קיבלתם את המכתב שלי?
שמעון בר גור
קיבלנו את המכתב שנושא תאריך 23 באפריל רק אתמול בשעות הצהריים.
היו"ר מירי רגב
אבל זה אמור להיות לכם אם אתם באים לאשר תקן כליאה. תכף תענה על זה.

נמצא פה חברי חבר הכנסת דוד אזולאי, יושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה הקודם וחברי מהמשרד לביטחון הפנים ומהשב"ס, היועץ המשפטי של הוועדה, מנהלת הוועדה, נציגים נוספים מהפרקליטות. אנחנו פותחים את הישיבה בפגרה. אבל חשבתי לנכון לכנס היום את הוועדה לדון בכמה נושאים. הנושא שאנחנו דנים עליו היום הוא צו שחרור מנהלי ( תקן הכליאה) של השב"ס אמור לפוג ב-5 בחודש. שלחתי מכתבים לכל השרים שכפופים לוועדה הזאת שאומרים שאם לא תתארגנו במושב הקרוב להתעסק בנושאים של צווים ותקנים בחופשת הפגרה הבאה באוגוסט לא מכנסת ועדה אם זה לא בנושאים אקטואליים. קרי, בכל מה שקשור לחקיקה ולצווים – שהיועצים המשפטיים יעשו את עבודתם מראש. שלחתי מכתב לכולם. אני לא מכנסת ישיבה בפגרה בעניין צווים. אם אתם יודעים שמשהו מסתיים ב-5 בחודש, ואתם יודעים שזה בפגרה, אז נא כדי שכל חברי הכנסת יוכלו להיות חלק מדיון כזה ולא רק חברי הכנסת שנמצאים בארץ. קחו זאת לתשומת לבכם לקראת כנס הקיץ הבא שהוא כנס קצר. כל מה שאמור לפוג במהלך אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר, נא להביא כבר במושב הקיץ.
הוועדה הזאת דנה פעמיים בראשותי בנושא תקן כליאה. אישרנו את תקן הכליאה ל-17,300 בהקשר של השחרור המנהלי. אף פעם לא אהבתי את העניין של השחרור המנהלי. היו לי שיחות ארוכות על זה עם מירי, היועצת המשפטית של הוועדה, ועם עידו, אבל הבנתי שכך אנחנו פועלים. אמרתי גם לשב"ס בדיון הקודם שאני לא אהיה חותמת גומי של הנציב בכל מה שקשור לתקן מנהלי. אנחנו נשאל את השאלות, ואם לא נקבל עליהן תשובות לא נאשר את התקן המנהלי. לא ישוחררו אנשים בתקן מנהלי. הצפיפות בבתי הסוהר תגדל, וגם ככה אני לא יודעת עד כמה התקן המנהלי משפיע על הצפיפות, והשב"ס לא יוכל להשתמש בזה כאמצעי ענישה או תגמול לאסירים.

לכן לקראת הדיון הזה וידאנו שהשב"ס אמור היה להעביר אלינו מה שמראש הוא אמור להעביר אלינו אחת לשנה. נכון, עידו? כתבת לי. על-פי החוק, השב"ס צריך לעדכן כמה אסירים יש, מה התפוסה שלהם, כמה שוחררו במתקן כזה או אחר, מהם תנאי המחיה שלהם. אנחנו אמורים לקבל את הדוח הזה, ואז לשמוע את דוח הסנגוריה ולראות אם יש פערים. זה לא שקיבלתם את התאריך 23 באפריל – הזכרנו לכם שתבואו עם הנתונים האלה לכאן כי אם לא, לא נאשר לכם. אנחנו לא חותמת גומי שלכם. לכן כתבתי לכם מכתב ברור שאם אתם רוצים לקבל את התקן המנהלי אתם תסבירו לנו. החוק אומר שהשחרור המנהלי הוא לגבי כלל האסורים, לא רק השפוטים; מי שנמצא בבתי-חולים, מי שנמצא עצור – לגבי כולם. זאת אומרת אם התקן של השב"ס הוא 25 מקומות כליאה, והוא יכול להכיל רק 20,000 אז הוא צריך לבוא לקבל תקן על 20,000, למה על 17,000? נכון שעשינו את התיקון של השפוטים מעל ארבע שנים – שגם בעניין הזה נקבל תכף כמה החלטות ותעשו כולם עבודה על העניין הזה. אבל הייתם צריכים לבוא עם תשובה: מה עם מצבת כלל הכלואים בבתי-הכלא ובבתי המעצר כיום בשירות בתי-הסוהר וחלוקה לאוכלוסייה: עצורים, פליליים, ביטחוניים, מנהליים, אסירים פליליים-ביטחוניים – כל מה שאנחנו יודעים. זה על פי החוק, לא המצאתי פה שום דבר חדש. אני טועה, נציגת הפרקליטות? אני מפרשת נכון את החוק?
שמעון בר גור
אני אתן תשובות, אז את לא צריכה - -
היו"ר מירי רגב
אתה מנהל את הדיון? תודה.
נעמה פויכטונגר
יש כמה דקויות, זה לא כל-כך ברור כי החוק חל לגבי אסירים שפוטים.
היו"ר מירי רגב
החוק לא חל לגבי אסירים שפוטים. מכיוון שידעתי שאני לא אצא איתכם ראש הכנתי שיעורים. תכף אני אראה לך מה כתוב בחוק.
שמעון בר גור
גברתי, אולי תיתן לי לפתוח להסביר?
היו"ר מירי רגב
לא. אני פותחת את הדיון. אתה משיב.


על-פי החוק, "מספר האסירים המוחזקים בכלל בתי הסוהר, לרבות אסירים המאושפזים בבתי-חולים, לפי סעיף 15א ו-16 או השוהים בחופשה, לפי סעיף 36, וכן עצורים המוחזקים בכלל בתי-הסוהר". זה החוק. אני יודעת לקרוא חוק.
נעמה פויכטונגר
על זה אין ויכוח.
היו"ר מירי רגב
יפה, מצוין. אז תכף תסבירו לנו.
נעמה פויכטונגר
אני רק אסביר את הפער בינינו, אם אפשר. אין ויכוח על כך שהתפוסה מתייחסת לכל מי שנמצא תחת אחריות שב"ס.
היו"ר מירי רגב
מעולה.
נעמה פויכטונגר
ספציפית, אני אומרת, שההוראות הנוגעות לשחרור מנהלי חלות על אסירים שפוטים.
היו"ר מירי רגב
זה נכון.
דוד אזולאי
על מי זה חל?
היו"ר מירי רגב
על אסירים שפוטים מעל ארבע שנים.
קריאה
לא, לא.
נעמה פויכטונגר
שחרור מנהלי יכול לקבל רק אסיר שפוט, לפי התנאים שקבועים בחוק. זה נכון שהתפוסה נמדדת לפי כל מי שצריך לגור במתקני שב"ס.
קתרין בן צבי
אבל התקן לשחרור מנהלי הוא מכלל התפוסה.
היו"ר מירי רגב
מכלל התפוסה.
נעמה פויכטונגר
נכון, אין ויכוח על זה.
היו"ר מירי רגב
בתאריך 5 במאי עמד צו התקן על 17,300 מקומות כליאה, ואנחנו רוצים לדעת: כמה אסירים שוחררו בשחרור מנהלי? כמה מהם אסירים שפוטים לתקופת מאסר שאינה עולה על ארבע שנים? כמה היו שפוטים לתקופה העולה על ארבע שנים? איך ועדת השחרורים מאשרת מי משתחרר ומי לא? החוק נותן שיקול דעת למפקד השב"ס - -
שמעון בר גור
- - -
היו"ר מירי רגב
תכף. אני אתן לך לדבר, אני מבטיחה לך. לא נצא מהדיון הזה בלי שתדבר.

מי מאשר את הקריטריונים? האם השר מאשר את הקריטריונים? האם הפרקליטות מאשרת את הקריטריונים? האם בכלל יש מעליו גוף ערר? אסיר הוא עבריין שצריך לשבת בכלא, אין ספק; אבל הוא בן אדם. אני רוצה להבין את העניין הזה. מהו הפרמטר המקצועי בשב"ס לקביעת מקום כליאה בהתאם לשטח המחיה? היום מרחב המחיה הממוצע לאסיר הוא כשלושה מטר מרובע, אבל בבתי-סוהר מרחב המחיה הוא נמוך עוד יותר. זאת אומרת, לפי מה קבעו פרמטרים למחיה שאפשר לשים שם מיטה? האם צריך להיות חלון או לא צריך להיות חלון בחדר? האם צריכים להיות רק שירותי בור או כמו אצל הביטחוניים שיש מי שמימן אותם אז אין בור? מה קורה שם מבחינת הפרמטרים?

מאז כניסתו לתוקף של תיקון מס' 41 לפקודת בתי הסוהר – שהוא בעיני תיקון בעייתי, אבל נדבר עליו – כמה אסירים ריצו עד תום את תקופת מאסרם, וכמה שוחררו בשחרור מנהלי? אלה השאלות המנחות ששלחנו אליכם.
דוד אזולאי
גברתי היושבת ראש, ברשותך, אני מבקש לשאול עוד שאלה ולקבל עליה תשובה: כאשר ההתחשבנות מול משרד האוצר מתבצעת, לפי איזה חישוב זה נעשה? האם לפי אותו תקן כליאה שאנחנו מאשרים או לפי הנתונים שקיבלנו שזה תקן כליאה כללי שמדבר על 120,143? אם אדוני יוכל להשכיל אותנו בעניין הזה אני אודה לך מאוד.
היו"ר מירי רגב
שאלה חשובה וטובה. תודה. בבקשה, רח"ט כליאה.
שמעון בר גור
ברשותך, קודם אני אעשה את ההבחנה. את דיברת על שחרור מנהלי ועל שיקול דעת של הנציב ושל ועדת השחרורים. ברשותך, אני אעשה הבחנה חדה: לגבי שחרור מנהלי הקריטריונים קבועים בחוק. ברגע שמגיעים לספירה מסוימת שעולה על התקן שאתם קבעתם נציב שירות בתי-הסוהר מחליט שיש שחרור מנהלי באותו יום, וברגע זה מסתיימת הסמכות שלו, ואנחנו עוברים לחוק. כל אסיר משתחרר לפי הקריטריונים הקבועים בחוק. אסיר ששפוט לחצי שנה מקבל שבועיים, אסיר ששפוט שנה מקבל שלושה שבועות וכך כל חצי שנה הוא מקבל שבוע נוסף. לשירות בתי-הסוהר אין שיקול דעת. אין שחרור פרטני.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שאין מצב שאנשים ששפוטים מעל ארבע שנים ונכללים בהסכם של שחרור מנהלי, והם אמורים להשתחרר שבועיים לפני כן אין מצב שהם לא משתחררים.
שמעון בר גור
עד ארבע שנים כל אסיר שמגיע לפרקו המנהלי, והספירה עולה על התקן, נציב בתי הסוהר קובע שיש שחרור. בזה מסתיים התפקיד של שירות בתי-הסוהר. אנחנו בודקים בפרק הזמן של שבועיים-שלושה מי משתחרר.
היו"ר מירי רגב
אין מצב שמישהו נמצא בכלא מעל ארבע שנים ויכול להגיע לשחרור מנהלי, ולא השתחרר שחרור מנהלי.
שמעון בר גור
עד ארבע שנים אין מצב. מתי יכול להיות כזה מצב? אתם קבעתם שעד 5 במאי תקן הכליאה הוא 17,300. אם ספירת האסירים בכל בתי-הסוהר עומדת על 17 אלף זאת אומרת שנציב בתי הסוהר לא יכול להחליט על שחרור מנהלי כי החוק קובע שאין שחרור מנהלי. זאת אומרת שאותו אחד שמרצה מאסר של שישה חודשים ונמצא בשבועיים האחרונים שלו, זה לא זכות מוקנה שהוא צריך להשתחרר, אלא רק אם המספר גבוה מ-17,300. אם לא יתמלאו התנאים שקבועים בחוק – לא שירות בתי-הסוהר – אז הוא לא ישתחרר. אם יש היום בשירות בתי-הסוהר 17,000 אסירים לא יהיה שחרור מנהלי.
היו"ר מירי רגב
אם כרגע אנחנו במצב שיש שחרור מנהלי, ויש אסירים ששפוטים מעל ארבע שנים, ויש אסירים ששפוטים עד ארבע שנים. מי הראשון שישתחרר בשחרור מנהלי? מי יקבע את זה, החוק או השב"ס? מה גובר על מה בחוק? האם מעל ארבע שנים או עד ארבע שנים?
שמעון בר גור
גברתי עושה עירוב בין שני דברים. תני לי להסביר, אני חושב שאני יודע למה את מכוונת. נאמר שיש לנו מצב רק של אסירים ששפוטים עד ארבע שנים ומתקיים שחרור מנהלי. תקן הכליאה הוא 17,300, ויש לי 17,305 אסירים – המספר עלה בחמישה על תקן הכליאה. לכאורה, אם נשאל את הסובבים באולם כמה צריכים להשתחרר, התשובה היא חמישה. אבל לא. אם יש לי בתוך בתי-הסוהר לא חמישה שנמצאים בתוך המנהלי, אלא יש 30 אסירים ששפוטים לחצי שנה שהם בתוך השבועיים, לכאורה כל ה-30 האלה צריכים להשתחרר. התוצאה הסופית בפועל תהיה שכל ה-30 האלה ישתחררו. הפקודה קובעת את המנגנון שברגע ששירות בתי-הסוהר או הנציב מורה שיש שחרור מנהלי מתחיל סבב בין כל הקבוצות – אלה של שבועיים, שלושה. אני עובר על כולן - -
עידו בן יצחק
מתחילים משבועיים.
שמעון בר גור
מתחילים משבועיים ועוברים עד הסוף.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שגם אם יש רק חמישה מעל התקן כל ה-30 שהם בטווח החוק משתחררים.
שמעון בר גור
מי שישתחרר זה כל אלה בקבוצה הזאת שיושבים הכי הרבה זמן על תקופת המאסר המנהלי. שוב, אין שיקול דעת לנציב, אני לא מפעיל שיקול דעת. אני לא בוחר מי ישתחרר ומי לא ישתחרר.
היו"ר מירי רגב
אני קיבלתי תלונות אחרות גם מאסירים וגם מהסניגוריה. אתה אמרת את זה לטובת הפרוטוקול בוועדת הפנים והגנת הסביבה, שאין מצב שיש אנשים שהגיעו לתקן של שחרור מנהלי ולא ישתחררו. כלומר אם יש החלטה לשחרר כל ה-30 משוחררים.
שמעון בר גור
אם כולם במצב של שבועיים. אם בתוך הקבוצה יש שפוטים לחצי שנה, ואני לא משחרר שחרור מנהלי מלא - -
היו"ר מירי רגב
למה?
שמעון בר גור
כי החוק קובע את זה. אני חוזר על ההסבר שלי: אם יש לי 17,320 אני לכאורה צריך להגיע ל-20; אבל אם יש לי 30 שעומדים בתנאים אני אשחרר את ה-30. אבל אם יש לי 50 לא בטוח שכל ה-50 ישתחררו, כי החוק קובע מנגנון ואומר לי לעבור מקבוצה לקבוצה עד שאני מגיע בקירוב ל-30.
היו"ר מירי רגב
איך אתה עובר מקבוצה לקבוצה? זה שיקול דעת של השב"ס.
שמעון בר גור
לא שיקול דעת.
היו"ר מירי רגב
אז איך אתה עובר מקבוצה לקבוצה?
שמעון בר גור
הפקודה אומרת לי לעבור מקבוצה לקבוצה. נניח שבקבוצה אחת יש לי מישהו שהוא בשבועיים האחרונים של החצי שנה שלו – הוא לא שבועיים מהסוף, אלא רק 10 ימים מהסוף; וחבר שלו ישתחרר 12 ימים מהסוף. החוק קובע שזה של ה-10 ימים ישתחרר ראשון כי הוא יושב כבר הרבה יותר זמן בכלא. זה של ה-12 יחכה לסבב הבא. שירות בתי-הסוהר לא מצביע ואומר, אתה תצא, אתה לא תצא.
דוד אזולאי
קודם כול מחצי שנה ואילך?
שמעון בר גור
ואילך עד מקסימום - - -
היו"ר מירי רגב
לשכת עורכי הדין, אם יש לך שאלות על העניין הזה כדי להבהיר לי את העניין אני אשמח.
שמעון בר גור
הנושאים האלה עלו בעתירות, וקיבלו אישור של בית המשפט. המנגנון הזה נקבע בשיתוף פעולה ובהתייעצות. זאת אומרת הפרשנות למנגנון הזה עם פרקליטות המדינה והמשרד לביטחון הפנים. אין שיקול דעת פרטני.
נעמה פויכטונגר
אני רק רוצה לומר שהדברים שאמר מר בר גור מפורטים בסעיף 68ד לחוק שמתאר מנגנון אובייקטיבי של החתך שנעשה.
עידו בן יצחק
תודה, נעמה.
שמעון בר גור
ברור לכם ששחרור חלקי הוא ככל שאנחנו קרובים ל-17,300. מהבחינה הזאת ככל שהמספר יהיה נמוך יותר הסיכוי שיהיה שחרור מנהלי גבוה יותר. אבל החל מ-1 בינואר 2014 אין שחרור מנהלי חלקי. הספירה היא כזאת שהיום יש 650 אסירים מעל 17,300. כל יום משתחררים כל מי שבפרק הזמן - -
היו"ר מירי רגב
בתוך פרק הזמן כולם.
שמעון בר גור
החל מ-1 בינואר 2014.
היו"ר מירי רגב
עידו, בבקשה.
עידו בן יצחק
הדברים נאמרו. החוק קובע שצריך לחלק לקבוצות לפי יתרת המאסר – קודם כול מי שיתרת המאסר שלו יותר קצרה – ככה הולכים עד שממלאים הכול. אם במקרה יש כמה אסירים שיתרת המאסר שלהם זהה, ונניח נשארו חמישה מקומות, והם עשרה אז כל העשרה ישוחררו. אבל ברמה העקרונית המדרג הוא לפי יתרת המאסר.
שמעון בר גור
מכל קבוצה עוברים.
היו"ר מירי רגב
אבל בקבוצה של ה-10 כל העשרה יעברו; בתוך קבוצה של 12 כל ה-12 ישוחררו.

לשכת עורכי הדין, בבקשה.
שירית בכר
נציג השב"ס מדבר בעצם על מי ששפוט מתחת לארבע שנים. צריך לזכור שמי ששפוט מעל לארבע שנים זה אומר שזה צריך לעלות לוועדת שחרורים. שם אנחנו יודעים שזה לא שווה.
היו"ר מירי רגב
מה החוק אומר לגבי שפוטים מעל ארבע שנים?
שמעון בר גור
אתם מערבבים. החוק אומר את אותו דבר.
היו"ר מירי רגב
אז אני רוצה להבין.
שמעון בר גור
החוק אומר שמי ששפוט מעל ארבע שנים ייכנס לסבב שתיארתי כרגע רק אם ועדת השחרורים החליטה לשחרר. אם היא החליטה לשחרר – כל ההסבר שאמרתי לפני כמה דקות, חל.
שירית בכר
רק אם החליטה לשחרר.
היו"ר מירי רגב
אז מה הבעיה עם זה. אם החוק קובע שלגבי אסירים השפוטים מעל ארבע שנים זה צריך לעבור ועדת שחרורים, וועדת השחרורים קובעת – קודם כול מי זה ועדת השחרורים ולפי אלו פרמטרים היא קובעת?
שמעון בר גור
עם כל הכבוד, זה נושא שהוא מחוץ לדיון הזה. ועדת שחרורים שייכת להנהלת בתי-המשפט. בראש הוועדה יושב שופט עם אנשי ציבור. אפילו המינוח שאתם נוקטים "ועדת השחרורים של בתי-הסוהר" לא מדויק.
היו"ר מירי רגב
ועדת השחרורים היא בעצם ועדה שיפוטית מחוץ לשב"ס. דרך אגב, כל מה שאנחנו שואלים בוועדה קשור לוועדה גם אם אתה חושב שהוא לא קשור לוועדה. לכן האמירה שלך, נא תחזור בה.

ועדת השחרורים הוא גוף שיפוטי שלא קשור לשב"ס, וזה כבר משמח אותי. שנית, אחרי שוועדת השחרורים קבעה היא בעצם מעבירה את ההחלטות שלה אל השב"ס, והשב"ס פועל על-פי החוק בדיוק באותו מדרג של ארבע שנים.
שמעון בר גור
אמת.
היו"ר מירי רגב
תמשיך בסקירה שלך.
שמעון בר גור
זה ההסבר לגבי ההבחנות בפתיחת הדברים שלך. הצו עומד לפקוע ב-5 במאי, ואנחנו מבקשים להעמיד אותו על 17,416 מקומות. במכתב שפירטנו – ואני לא חושב שזה המקום לפרט – יש נוסחה שאנחנו פועלים לגביה זה שנים. הרעיון הוא שאנחנו לוקחים את כלל מקומות הכליאה שנמצאים בשב"ס. אני לא נכנס לדיון בעניין הזרים. מרכז השהייה בחולות לא במשחק - -
היו"ר מירי רגב
למרות ששם המרחב אחר לחלוטין. שם הם בכלל לא אסירים.
שמעון בר גור
אני אומר יותר מזה: גם הזרים שנמצאים מכוח צו משמורת וצו הרחקה בסהרונים ובגבעון – לא אלה של חולות – גם אלה לא במשחק וגם לא אוכלוסיית האסירים האזרחיים – אלה שנעצרים בגין חובות הוצאה לפועל או סרבנות גט.
היו"ר מירי רגב
למה?
שמעון בר גור
כי ככה החוק קובע בסימן ט'.
עידו בן יצחק
חוק אסירים שפוטים.
היו"ר מירי רגב
למה? זה לא הגיוני. הרי הוא הולך למתקן של השב"ס, לא למתקן אחר. לגבי הזרים בחולות זה ברור לי כי חולות הוא בכלל לא בית-כלא, והשב"ס עשה שינוי אדיר, ובא עם תפיסה אחרת לחלוטין לגבי חולות, וזה גם בא לידי ביטוי. זה פתוח, וכל מי שרוצה לבוא יכול – אין עין יותר ביקורתית על השב"ס ממתקן חולות. לכן על מתקן חולות אני לא רוצה לדבר. אבל מרגע ששב"ס אמור לתת שירות של כליאה לעצורים, מה זה משנה אם זה עצור על מכות או על סרבנות לתשלום? זה חלק ממקום שהוא תופס בכלא. אלא אם כן הוא לא נמצא בכלא, אלא נמצא ב - - - של הכלא.
שמעון בר גור
אמרה נעמה ממשרד המשפטים שבסופו של דבר מי שמשתחרר זה רק השפוטים. אבל לצורך קבלת ההחלטה - -
היו"ר מירי רגב
צריך את הכלל.
שמעון בר גור
נכון.
היו"ר מירי רגב
לכן פתחתי והבהרתי את החוק. אני רוצה לדעת כמה עצורים יש.
שמעון בר גור
- - - אבל איזה כלל? כלל הפליליים. האסירים האזרחיים בעניינים של הוצאה לפועל יושבים באגף נפרד בבית-סוהר "מעשיהו" ובבתי מאסר אחרים.
היו"ר מירי רגב
אבל האם אותו אחד שיושב ב"מעשיהו" מבחינת השב"ס הוא לא משפיע?
שמעון בר גור
לא.
היו"ר מירי רגב
למה?
שמעון בר גור
כי הוא באגף מיוחד שהוקצה לו.
היו"ר מירי רגב
אבל אם הוא לא היה יושב באגף שהוקצה לו - -
שמעון בר גור
החוק מחייב אותי להפריד בין אסירים אזרחיים לפליליים, ולכן הם יושבים בנפרד.
עידו בן יצחק
הם לא יכולים לנייד ביניהם - - -
היו"ר מירי רגב
אני שואלת שאלה פשוטה: החוק דיבר על כלל האסירים השפוטים - -
שמעון בר גור
הפליליים.
היו"ר מירי רגב
התיקון שנעשה לחוק מדבר על זה. החוק היה בהתחלה שכל מי שעבר את המכסה משתחרר, לא משנה אם הוא פלילי - -
עידו בן יצחק
לא, זה תמיד היה אסיר.
שמעון בר גור
לא, לא. זה תמיד היה אסיר שפוט.
עידו בן יצחק
זה שוב מה שנעמה התייחסה אליו בהתחלה: התפוסה כוללת גם אותם, אבל - -
שמעון בר גור
בשנת 1993 כשהאסירים והעצורים ישנו על מזרונים - -
היו"ר מירי רגב
רגע, אני רוצה להבין. יכול להיות שאני לא מבינה היטב את החוק. האם לפני תיקון החקיקה מס' 41 לפקודת בתי-הסוהר שחרור מנהלי בוצע באופן רוחבי ביחס לכלל האסירים השפוטים – פליליים, זרים וביטחוניים?
שמעון בר גור
לא. פליליים וביטחוניים. בחוק אין מושג של "ביטחוני".
היו"ר מירי רגב
לשכת עורכי הדין, בבקשה.
שירית בכר
אנחנו העברנו נייר עמדה מאוד מפורט עם כמה הערות עקרוניות.
היו"ר מירי רגב
ואני רק רוצה להבין את השאלה כי זה יעזור לי להבין לפי מה הם קובעים את תקן הכליאה.
שירית בכר
כמו שאנחנו רואים את הדברים, נקודת ההנחה בקביעת תקן כליאה נועדה לשמור על שטח מחיה מינימלי לאסיר.
היו"ר מירי רגב
נכון, מזה זה התחיל.
שירית בכר
כדי למנוע צפיפות וכדי לרווח. אנחנו לא הבנו לגמרי את התחשיב שלכם - -
היו"ר מירי רגב
לא רק אתם. בגלל שלי תמיד הייתה בעיה עם נוהל שחרור מנהלי, ועוד בתחילת הדרך שאלתי מישהו מהאקדמיה איך עושים את זה, לפי מה מחליטים? אם כל התפוסה היא 25,000 למה מחליטים דווקא על 17,000 ולא על 20,000? נשגב מבינתי, אבל בסוף אני אלמד.
שירית בכר
אולי נשמע מהי התפוסה בפועל.
היו"ר מירי רגב
מה אתם מבינים מהתקן?
שירית בכר
כמו שאנחנו רואים את הדברים נקודת ההנחה צריכה להיות שתקן כליאה אמור לשמור על שטח מחיה מינימלי לאסיר, ובכך למנוע צפיפות. אני לא נכנסת לדיון של שחרור מנהלי. שחרור מנהלי זה רק על שפוטים. אבל בתחשיב שאתם עושים צריך לקחת את הזרים ואת העצורים. הם יכולים לחיות בצפיפות? באוכלוסיות האלה לא צריך לטפל בצפיפות שלהם?
היו"ר מירי רגב
הנושא של תקן כליאה עלה פעם לבג"ץ? מעניין אותי לדעת אם בג"ץ אמר את דברו בעניין הזה. כי אני אומרת לכם שיש פערים בין מה שאומר השב"ס לבין מה שהחוק אומר. אני מבינה בדיוק מה שאומרת לשכת עורכי הדין וגם ממה שהבנתי מהיועצת המשפטית שלנו. שחרור מנהלי התחיל מבורג - -
שמעון בר גור
בשנת 1993.
היו"ר מירי רגב
אני יודעת שזה היה בורג האבא, לא הבן. הוא בעצם עשה את השינויים הראשונים הכי גדולים, רפורמות בבתי-הסוהר של החופשות ושל התקן המנהלי. זה נוצר בגלל הצפיפות בבתי-הסוהר. אמרו שיש צפיפות בבתי הסוהר, אנחנו רוצים לרווח את בתי-הסוהר, וקבעו תקן מנהלי, וקבעו לפי מה. אני הבנתי שאז לא היה. מה זה תקן כליאה? תקן כליאה אומר מה גודל המחיה הנורמלי שמתאים לסך הכלואים. לא משנה אם הוא עצור ל-24 שעות או אם הוא יושב שמונה שנים או ארבעים שנה. ואני מוציאה את חולות ומקבלת את העניין של הזרים. זה לא משנה אם הוא בבית-חולים כי הרי אחרי בית-חולים הוא יבוא לכלא.
שמעון בר גור
סופרים אותם.
היו"ר מירי רגב
נכון שרק את השפוטים הפליליים משחררים בנוהל מנהלי, זה נכון. אבל אתה צריך להגיד לי מהו סך הכול.
שמעון בר גור
אני סופר את כולם חוץ מאשר את האזרחים שהם 20. לשכת עורכי הדין לא מסכימה איתך, היא רוצה לספור גם את הזרים.
היו"ר מירי רגב
לא, עזוב את הזרים. היא רוצה לספור את העצורים ואת בתי-החולים. אתם סופר את כולם?
שירית בכר
כמה יש לכם בפועל. אם נקבל מספרים זה יעזור.
שמעון בר גור
שירות בתי הסוהר אחראי ל-21,721 אנשים, מתוכם כ-2,900 זרים – ואני כולל פה את חולות ואת סהרונים; יש 195 עצורים ביטחוניים, שפוטים ביטחוניים – 3,316; 1,567 עצורים ביטחוניים עד החלטה אחרת ועד תום ההליכים; יש לנו 190 עצורים ביטחוניים לימים; יש לנו 8,835 שפוטים פליליים; יש 2,072 עצורים פליליים עד תום ההליכים; עצורים פליליים עד החלטה אחרת – 1,126; שפוטים / עצור צבאי – 27; אזרחים – 14; עצורים לימים – 506.
היו"ר מירי רגב
בעצם אתה אומר לי שהכנסת לפה גם את העצורים וגם את אלה שנמצאים בבתי-חולים. את כולם הכנסת חוץ מאשר שני גורמים: את חולות ואת סהרונים ואת 14 האזרחים.
שירית בכר
גברתי, מה לגבי מי שעושה עבודות שירות, ותיאורטית קיימת האופציה שהוא יכול לחזור?
קריאה
לא קשור.
היו"ר מירי רגב
לא, הוא עושה עבודות שירות.
שמעון בר גור
עם כל הכבוד לך, את יורה לעצמך ברגל.
שירית בכר
אני שואלת כדי להבין.
היו"ר מירי רגב
אני מבינה כשמסבירים לי. עבודות שירות לא, כי הוא לא חוזר לכלא. מי שנמצא בבית-חולים ברור שיבריא מתישהו, והוא יחזור לכלא, אז הוא צריך מקום לישון בו.
שמעון בר גור
כשהוא יחזור בהפסקה מנהלית נחשב אותו.
משה זלמן פייגלין
נכון לומר שפליליים זה בערך 3/4 מהמספר?
שמעון בר גור
אם תסכם את הפליליים תגיע לסדר גודל של 12,700; ביטחוניים יש לנו 5,270 וכל השאר זרים.
היו"ר מירי רגב
זאת אומרת שכרגע יש 20,000 מקומות - -
שמעון בר גור
יש לי 20,000 אנשים שאני אחראי עליהם.
היו"ר מירי רגב
מתוך זה אתה רוצה 17,416 תקן כליאה.
שמעון בר גור
אנחנו אחראים על 20,721. מקומות הכליאה שיש לנו הם לאוכלוסייה הרלוונטית לתקן הכליאה לשחרור מנהלי. זה אומר – מקומות כליאה לאוכלוסייה פלילית / ביטחוניים – עצורים, שפוטים, פליליים / ביטחוניים. שוב, אין מושג כזה בחוק "אסיר ביטחוני". אסיר ביטחוני שנשפט בבית המשפט המחוזי נשפט על-פי סדר הדין הפלילי האזרחי. ההגדרה ל"ביטחוני" היא הגדרה פנימית של שב"ס.
דב חנין
מבחינת המדינה הוא עשה עבירה פלילית.
שמעון בר גור
כן.
היו"ר מירי רגב
כמה כאלה יש?
שמעון בר גור
כ-20,143 מקומות. איך אנחנו גוזרים את תקן הכליאה שאנחנו מבקשים לצורך שחרור מנהלי? ב-20,000 המקומות האלה יש אגפים רגילים של אסירים פליליים; יש אגפים שמיועדים לאסירים ביטחוניים; יש אגפי הפרדה; יש אגפים שמורים; יש אגפים לנוער; יש אגפים לנשים; יש אגפים נקיים מסמים ואגפים לשיקום. לא אגף הזה כאגף הזה. אם באגף הפרדה יש 30 מקומות יש רק 15 אסירים שיש עילה להכניס אותם להפרדה, ב-15 המקומות הנותרים אני לא יכול להכניס אסיר רגיל.
היו"ר מירי רגב
ברור. זאת הגמישות שאתה עושה - -
שמעון בר גור
הנוסחה היא כזאת שכשמדובר באסיר ביטחוני שאין בהם נקיים מסמים ואין הנושא של אגף "מתקדמים" ואגף "משתלבים", שם הגמישות התפעולית שלנו היא יחסית גבוהה. שם לצורך תקן לשחרור מנהלי על כל 100 מקומות אנחנו נספור 95 כי ההנחה ששם - -
היו"ר מירי רגב
הגמישות שלך היא אחרת מאגף שבו אתה יכול להכניס את כולם. זה ברור לי.
שמעון בר גור
באגף פלילי רגיל אני רוצה גמישות של 10%, זאת אומרת שעל כל 100 אני אספור לצורך השחרור המנהלי 90 מקומות, לא את כל ה-100.
היו"ר מירי רגב
אז למה בעצם עליתם מ-17,300 לעוד 116? מה השתנה?
שמעון בר גור
לא שהספירה של האסירים שאני אחראי עליהם עלתה – היא עלתה, אבל זה לא קשור. אם תסתכלי בסעיף 10, השינויים שנערכו בשנה האחרונה – בכל ועדה שאנחנו משתתפים בה כאן בשנים האחרונות שירות בתי-הסוהר מתאר את הפעילות לשיפוץ אגפים שנעשית על-פי התייעלות פנימית שלנו ממשאבים של שב"ס, התכנית הרב-שנתית למכשור כב"א באגפים. לכן יש מצבים שלצורך שיפוצים האגפים נסגרים, ואז אני מוריד את זה מאותם 20,000.

לשכת עורכי הדין והסנגוריה הציבורית, אני מזכיר לכם ששנים אגף המעבר בבית-סוהר "השרון" היה נושא לביקורות. האגף הישן נסגר ונבנה אגף לתפארת שמשמש כרגע אגף מעבר. בבית סוהר "איילון" פתחנו אגף חדש רגיל ואגף שמור. ב"שרון" סגרנו את ההפרדה ופתחנו שמור, ב"אוהלי קדר" פתחנו טעוני הגנה.
היו"ר מירי רגב
הבנתי. כל השיפוצים האלה הביאו מצד אחד לרווחה, ובגלל הריווח אתם מגדילים את מספר האנשים לשחרור מנהלי.
שמעון בר גור
בדיוק. לכן המספר עומד כרגע על 17,416. אני מזכיר שהספירה כרגע עומדת על 650 אסירים יותר. לכן המצב הוא שאין חשש בעתיד הקרוב - -
היו"ר מירי רגב
שישחקו בעתיד עם השחרור המנהלי לענישה ולתגמול.
שמעון בר גור
אנחנו לא משחקים עם השחרור המנהלי לענישה ולתגמול. רק לסבר את האוזן, בזמנו כשאחד משלושת רוצחי ראש הממשלה רבין, דרור עדני, היה אמור להשתחרר בשחרור מנהלי הוגשה עתירה לבג"ץ נגד נציב שב"ס שיורה לנציב שב"ס להחליט שדרור עדני לא ישוחרר. ההחלטה הייתה של בג"ץ. לנציב שירות בתי-הסוהר יש שיקול דעת אחד: להחליט שיש שחרור מנהלי. ברגע שיש שחרור מנהלי כל אלה שעומדים בקריטריונים האובייקטיביים משתחררים. לכן אותו אחד שוחרר.
היו"ר מירי רגב
תודה. עד כאן הבנתי. דב חנין, בבקשה.
דב חנין
אני מנסה להבין את המספרים שלכם וגם את המנגנון שאתם עובדים לפיו, ואני חייב לומר לך שיש דברים מסוימים שנראים לי מאוד אופטימיים. למשל, אתם אומרים שביחס לאסירים ביטחוניים הגמישות התפעולית שלכם היא 5%. זה יוצא מתוך הנחה מאוד אופטימית שלא יהיה צורך פתאומי בעוד מקומות לאסירים ביטחוניים. אני לא נכנס כרגע לדיון הזה, אבל - -
שמעון בר גור
אני לא עובד על צפי עתידי, שאם בעוד שנה יהיה מבצע אז אני משריין לי 300 מקומות.
דב חנין
לא, לא. הרי מה זה גמישות תפעולית - -
יואל הדר
אבל גם שיהיה שחרור.
דב חנין
אני לא יודע. זה 88. זה לא עושה את המספרים. אני אומר כרגע מתוך הנחת מציאות שאומרת לשירות בתי-הסוהר שהוא צריך לשמור לעצמו מרווח מסוים בתוך המערכת כדי לא להיות מופתע ממצבים שיכולים להתרחש בשנה הקרובה. בהחלט יכול להיות מצב של שחרור - -
היו"ר מירי רגב
ואז ייקחו אותם לחולות מכיוון שהם יחזרו לארץ מוצאם - -
קתרין בן צבי
שירות בתי-הסוהר שומר מקומות כליאה למצב כזה.
דב חנין
יכול להיות מצב של שחרור אסירים. מצד שני בהחלט ייתכן שאם המשא ומתן המדיני יקרוס תהיה דווקא התלקחות והמון אנשים שיבצעו מעשים לוחמתיים כאלה ואחרים או פיגועים. לכן אני לא מבין למה לגבי אסירים ביטחוניים אתם נותנים לעצמכם גמישות הרבה יותר נמוכה מאשר הסטנדרט הרגיל? לכאורה – אני לא אומר שצריך לתת יותר. אני אומר – אותו דבר כמו כל האסירים. אין איזשהו צפי שאומר שדווקא באסירים ביטחוניים - -
שמעון בר גור
המנגנון הוא לא נושא פני עתיד, הוא נושא פני הווה - -
דב חנין
הוא נושא פני הווה, מאה אחוז. אבל אתה נותן לעצמך גמישות תפעולית להווה. לא ברור לגמרי. בכלל לא ברור.
שמעון בר גור
לשירות בתי-הסוהר יש תכניות מגרה במידה שיש הסלמה או כשיש מעצרים ביטחוניים או פליליים ברחבי הארץ.
דב חנין
אבל זה לא בא לידי ביטוי.
היו"ר מירי רגב
אבל דב, אתה אומר עכשיו, תבנו עוד בית כלא או תעשו עוד אגפים פנויים. זה במקום מה שאנחנו צריכים לעשות לגבי החברה הבריאה.
דב חנין
אני אגיד מה אני אומר, ואני אומר את זה אחר כך בתורי בצורה יותר מדויקת.
קתרין בן צבי
חבר הכנסת חנין, אני יכולה לענות לך.
דב חנין
אני רק רוצה להבהיר את השאלה: המסקנה של הדבר הזה צריכה להיות שתקן הכליאה בפועל צריך להיות יותר נמוך כדי לאפשר לכם גמישות תפעולית יותר גבוהה.
היו"ר מירי רגב
אוקיי, הבנו.
שמעון בר גור
משפט אחד, ברשותך, גברתי.
היו"ר מירי רגב
משפט אחד. כי בסוף אנחנו לא נאשר לך את התקן.
שמעון בר גור
חשוב שכדאי שנבין על מה מדובר. היום יש 650 אסירים מעל התקן. אם אתם חושבים ש-650 משתחררים אתם טועים. כל יום ממוצע האסירים שעומד בתנאים של השחרור המנהלי זה 40-30, זה לא 600. לכן אם אני מוריד עכשיו את הגמישות המנהלית, ואני מגיע למספר של 17,200 לא ישתחררו 650, אלא אותם 30 - - -
היו"ר מירי רגב
הבנו. סנגוריה ציבורית, בבקשה.
דוד אזולאי
אני רק רוצה להסב את תשומת לבך שלא קיבלתי תשובה, ויש לי עוד כמה שאלות.
שמעון בר גור
אתה צודק - - -
היו"ר מירי רגב
אומרים לך פעם אחת, פעם שנייה. אני עוד לא במדים עכשיו. אם הייתי במדים הייתי מרגישה נוח יותר להגיד לך "די". סנגוריה ציבורית, בבקשה, ואחר כך דוד אזולאי.
חגית לרנאו
לא הייתי בתחילת הדיון ואני מתנצלת, אבל הדיון כרוך בשאלה איך מנסים להרחיב את הצפיפות. ניסיתי להקשיב למספרים ובמיוחד לשאלה, למה תקן הכליאה עולה ב-116 מיטות. אני מבינה שעשיתם שינויים, אבל מאחר שאתם לא מפרטים בכל אחד מהשינויים – אז סגרתם אגפים ופתחתם אגפים ושיניתם ייעוד של אגפים ושיפצתם, אבל איפה בתוך התהליך הזה - -
היו"ר מירי רגב
את יכולה להגיד איפה הבעיה שלכם עם התקן המנהלי שמבקשים עכשיו אישור שלו?
חגית לרנאו
אין לי שום אישור על התקן המנהלי. זאת הזדמנות להבין מגמה כללית. הרבה שנים דיברתם על תכנית חומש ועל תכנית עשור. איך כמגמה כללית אם חושבים על ריווח? מדי שנה אתם מעלים את התקן. אתם אומרים שיש לכם יותר מיטות תקינות להחזיק בהם אסירים, והשאלה היא איך נוצרו מהשנה שעברה לשנה הזאת נוצרו אותן 116 מיטות? האם תוכלו להרחיב?

אני גם לא יודעת אם כרגע יש לכם נתונים, אבל הסתכלתי יחסית לשנים קודמות, ויחסית למה שהיה ב-2012 יש שינויים פנימיים שאני לא יודעת מה ההסברים שלהם, ואם אתם תוכלו להגיד. אחד מהם זה העלייה הגדולה של 30% במספר המיטות באגפי ההפרדה בטעוני פיקוח. הם היו ב-2012 462 ועכשיו הם 604. מה מסביר את הדבר הזה? עלייה גדולה יותר של 50% יש במה שאתם קוראים לו "אגפים ייחודיים" של נשים, קטינים וקשישים – מ-3,032 ב-2012 ל-4,928 עכשיו. מזה יש ירידה במספר האסירים הפליליים הרגילים, אבל השאלה היא מה זה משקף. האם זה משקף שינויים במגמות של כליאה? האם זה משקף שינויים ארגוניים אצלכם?
היו"ר מירי רגב
תודה. לשכת עורכי הדין ואחר כך דוד אזולאי.
שירית בכר
שב"ס בעצם אומר פה שתקן הכליאה נקבע רק לפי שפוטים ולא לפי סך - - -
שמעון בר גור
לא, לא.
שירית בכר
זה מה שיוצא.
שמעון בר גור
לפי מה שכתוב בסעיף 68ג' לפקודת בתי-הסוהר.
שירית בכר
לא לפי תפוסת כלל הכלואים. זה לא כולל עצורים, לא כולל - - -
היו"ר מירי רגב
זה כן כולל עצורים. הוא אמר שני תחומים בלבד שלא נכללים: 24 אזרחים ומתקן חולות.
שירית בכר
אנחנו מבינים את התחשיב שלהם. אנחנו רק אומרים שעמדתנו היא שתקן הכליאה צריך להיקבע לפי שטח מינימלי לאסיר. שב"ס הציג את זה בכמה פורומים מקצועיים שאני נכחתי בהם – זה 6.5 לאסיר. אנחנו חושבים שתקן כליאה צריך להיקבע לפי שטח מחיה לאסיר. זאת העמדה המקצועית שלנו.
עידו בן יצחק
זה מה שנכון לעשות. למרבה הצער, זה לא מה שקובע החוק.
היו"ר מירי רגב
אבל אנחנו מחוקקים ואנחנו יכולים אולי לשנות את החוק. אם צריך אנחנו נשנה את החוק.
עידו בן יצחק
המנגנון של השחרור המנהלי הוא בעייתי. הוא מתבסס על קריטריון כמותי ולא על קריטריון איכותי. הוא לא קובע מה המרחב שצריך להיות לכל אסיר, אלא רק אומר מספר של אסירים.
שירית בכר
זה לא מטפל בצפיפות בסופו של דבר.
היו"ר מירי רגב
בסופו של דבר המנגנון הזה לא משיג את מטרתו, לדעתי. דוד אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
גברתי היושבת-ראש, אני רוצה להתחבר לדבריה של הגברת מהסנגוריה הציבורית. כמו שאומרים, את חטאי אני מזכיר היום. בזמנו נהגתי שכל פעם שהיה דיון על תקן כליאה זאת הייתה הזדמנות בשבילנו לקבל סקירה על מה שנעשה בשנה האחרונה בשב"ס. לדעתי, אנחנו מפספסים את הדבר הזה כרגע. אישית אני יודע שנעשו שיפוצים בכמה מקומות; אני יודע שיש הרחבות ויש שינויים. אבל הדבר הכי חשוב כאן, ועליו לא קיבלנו שום נתון הוא שטח המחיה התקני הממוצע. כאשר אתה מבקש הגדלה של תקן כליאה בעוד כ-100 מקומות, לא שמענו מהו שטח המחיה, והאם התקדמנו מהפעם הקודמת עד הפעם הזאת. בנוסף לכך עדיין לא קיבלתי תשובה על השאלה שלי: כאשר מתחשבנים מול משרד האוצר, ההתחשבנות היא על תקן הכליאה או על המספר שנתון לנו פה של כל האסירים. אני לא יודע - -
שמעון בר גור
חד משמעית לא לפי תקן הכליאה לשחרור מנהלי. חד משמעית זה לא לפי 17,300.
דוד אזולאי
תרשה לי, ואחר כך תענה לי. אני רוצה שהתשובה תהיה מסודרת לפרוטוקול. זה נתון מאוד חשוב. אדוני אמר שבמסגרת הבקשה שלכם לתקן כליאה שאתם מגישים אתם גם לוקחים בחשבון את כל השיפוצים שנעשו במשך השנה, וזה כולל את שטח המחיה של אותם אסירים. הבנתי נכון או לא?
שמעון בר גור
לא. אמרתי שאם אגף סגור לרגל שיפוצים הוא לא נכלל בספירה.
דוד אזולאי
אבל לא שחררת אותם הביתה. הם נמצאים באגף אחר בצפיפות איומה לתקופה מסוימת.
שמעון בר גור
היא הנותנת. אם הייתי סופר אותם המספר לא היה 17,400 אלא 17,700, והתוצאה הייתה שלא היית משחרר אסירים.
דוד אזולאי
אבל לאותם אסירים מהאגף שנמצאים בשיפוצים נעשה עוול. אתם לא לוקחים את זה בחשבון.
שמעון בר גור
גם אם נעשה עוול ויש אי נוחות זמנית - -
דוד אזולאי
זה לא זמנית. סליחה, אם שלושה-ארבעה חודשים או חצי שנה זה זמני בשבילך – אני לא יודע. אסיר שנמצא במשך כחצי שנה בתנאים לא תנאים – ואנחנו מקבלים תלונות על כך – זאת ההזדמנות שצריך להגיד את הדברים האלה. אני מצפה שכאשר אתם עושים שיפוצים – ואני מברך על כך – לא יכול להיות שהשיפוצים נמשכים כל כך הרבה זמן, ובאותה תקופה האסירים סובלים בגלל אותם שיפוצים. כאשר דוחסים לתוך חדר אחד 20-16 אסירים בגלל שיפוצים – ויש מצב כזה - -
שמעון בר גור
יש אולי שני מקומות בכל בתי-הסוהר עם 16 אסירים בתא.
דוד אזולאי
אז אני מפנה אותך ל"איילון". כדאי שתבדוק את זה. אני לא אתן לך נתון שאני לא מכיר. אנחנו מוצפים כאן במכתבים שמגיעים אלינו מאסירים, ואנחנו אומרים את הדברים בשמם.
היו"ר מירי רגב
אל תגיד את שם האסיר, אחרת הוא ייצא מכלא אחד, ויעבור לכלא אחר.
דוד אזולאי
זה מה שאני רוצה להגיד. אני לא תמיד יכול להגיד את שמו של אותו אסיר שפנה אלי פן יבולע לו, חס ושלום.
היו"ר מירי רגב
בדיוק. אנחנו במערכת הפחדה פה. זאת לא מערכת שמאפשרת. זאת מערכת הפחדה עד שנבדוק מה זה "החור השחור" הזה שנקרא "שב"ס".
דוד אזולאי
אני גם רוצה לדעת מהו שטח המחיה של אסיר. אני עדיין לא שמעתי האם התקדמנו מאז הפעם הקודמת או לא.
קתרין בן צבי
כשיהיה לנו - - - נאמר.
היו"ר מירי רגב
יואל, בבקשה.
יואל הדר
הדיון הזה מדי שנה משמש פלטפורמה לדברים הרבה יותר רחבים מאשר רק תקן הכליאה - -
היו"ר מירי רגב
אבל אתם לא מציגים כלום.
יואל הדר
- - בתקן הכליאה אנחנו מבקשים להיטיב עם האסירים. אם לא היינו מבקשים את תקן הכליאה המשמעות הייתה שהיו יותר אסירים ופחות מקום. אנחנו בעצם מבקשים להיטיב. לכן מי שרוצה להיטיב עם האסירים צריך לתמוך בזה.
דוד אזולאי
יואל, שלא יהיה לך ספק. אני לא זוכר שפה דרשו תקן כליאה ודחינו את זה. לא היה כדבר הזה.
יואל הדר
ברור שלא.
דוד אזולאי
אנחנו מנצלים את ההזדמנות של הדיון הזה כדי לקבל נתונים חדשים.
יואל הדר
גם על זה אני מסכים אתך. מאחר שזה בפרוטוקולים של הוועדה אפשר לראות שלפני כמה שנים גם הצעתי לבטל את המונח של "תקן כליאה". במיוחד במצב היום, כנראה לא נגיע ל-6.5 מטר.
היו"ר מירי רגב
עד שלא נבנה בית-סוהר אחר.
יואל הדר
אם הייתי מבטל את תקן הכליאה אוטומטית החוק קובע את המנגנון של השחרור המנהלי, ולא היינו צריכים לבוא לפה בכלל. אין מסלול שלשב"ס יש שיקול דעת. אם לא היינו קובעים דבר כזה השחרור המנהלי היה מתבצע: עד ארבע שנים – אוטומטית, ומארבע שנים – מי שוועדת השחרורים אישרה לו. בכלל לא היינו צריכים מונח של תקן כדי להתכנס. גם היום אני סבור שאין צורך בדבר, אבל החוק קובע. עד שלא השתנה החוק אנחנו באים לפה ומסבירים.
היו"ר מירי רגב
מזל.
יואל הדר
בכלל לא מזל. כי אחרת היינו באים לישיבה כשגברתי הייתה קובעת- -
היו"ר מירי רגב
אני מכירה את זה.
יואל הדר
לא היה מצב שגברתי ביקשה נתונים ולא קיבלה.
כפי שהוסבר פה, התקן המנהלי לא יכול לשמש ענישה נגד אדם מסוים, ואין לשב"ס שיקול דעת, לפי תחילת הדברים.

לגבי הדיווח לכנסת – הכנסת קבעה בחוק את הדיווחים שאנחנו עושים. ב-13 בינואר הגשנו דיווח לכנסת כנדרש על-פי חוק. כל דיווח אחר שהכנסת מבקשת שלא על-פי חוק, גם נתונים אחרים, אנחנו עושים את זה; גם לא מכוח החוק, אלא מכוח בקשת הכנסת כמפקחת על הרשות המבצעת. גם את זה אנחנו נותנים כשאנחנו נדרשים לכך. לא היה מצב שאמרנו לכנסת "לא", ובוודאי לא לוועדה הזאת.

לגבי סיום פקיעת הצו. הכנסת קובעת מתי צו מסוים פוקע. אין שום בעיה במקום לקבוע ב-4 במאי הייתה יכולה לקבוע את סיום פקיעת התקן ל-31 במרס, ואז היינו מגיעים לכאן במושב. זאת אומרת הכול בידי הכנסת, ואי אפשר לבוא בטענות כלפינו מדוע אנחנו באים עכשיו כי הכנסת יכולה לקבוע פקיעה בסוף מושב, ואז נגיע לפני סוף המושב. הכול בידי הכנסת, לא בידינו, אם זה לא ברור מה שהבהרתי עכשיו.
היו"ר מירי רגב
לא, ממש לא ברור.
יואל הדר
הצו הקודם נקבע על-ידי הכנסת לשנה, ואמור לפקוע ב-4 במאי.
היו"ר מירי רגב
נו, בסדר.
יואל הדר
הכנסת הייתה יכולה להחליט לפקוע את הצו ב-31 במרץ - -
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. מעכשיו אני אאשר לך את הצו לעוד חודשיים.
יואל הדר
לא - -
היו"ר מירי רגב
אל תשחק איתי משחקים. הכנסת קבעה לשנה. אם אתה יודע שהשנה הזאת פגה בפגרה תבוא חודש לפני כן לאשר את זה.
יואל הדר
רציתי לבוא לפני חודש.
היו"ר מירי רגב
זה הכול. אל תבוא אלינו ברגע האחרון עם בקשות, ואני צריכה להביא אנשים מהפגרה כדי לאשר לך משהו שפג ב-5 במאי. אני רוצה לאפשר לחברי הכנסת להשתתף בדיונים.
דוד אזולאי
אנחנו נהנים להיות פה.
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. אבל אני יכולה לעשות בפגרה דיונים אקטואליים מהותיים שהכנסת צריכה להגיד את אמירתה ברמה הציבורית. אבל בנושא חקיקה שמחייב אותי לאפשר לכל חבר כנסת להביע את אמירתו בוועדה זה צריך להיות בזמן פעילות הכנסת. אני שלחתי מכתב לכל משרדי הממשלה ואמרתי שבפעם הבאה שהם לא ידאגו לזה, והפקידים הבכירים לא ידאגו שהדבר הזה יבוצע, מצדי בפגרה תעבדו לפי החלטות שלכם ואחריות שלכם.
יואל הדר
דווקא בנושא הזה פניתי לפני כן, אבל לא חשוב.
היו"ר מירי רגב
מצוין. בגלל שפנית לפני כן אנחנו עושים את זה היום. הוועדה שלנו לא מספיק יעילה, לא עובדת מספיק ימים ושעות במשך המושב – כמו שאתה יודע – אז אני אתן לך בסוף כוכבית.
יואל הדר
אני אשמח.
משה זלמן פייגלין
אני רוצה להגיד מילה כי יש דיון במליאה בנושא "הדסה" שאני צריך להגיע אליו.
היו"ר מירי רגב
צריך לזכור בדיון על "הדסה" שיש עוד כמה בתי-חולים; יש בתי חולים בפריפריה. יש עוד כמה בתי-חולים. עם כל הכבוד לבית-חולים "הדסה" שיתכנסו לתקציב מסוים. אם רבע מהתקציב של "הדסה" יהיה בקריית שמונה ובבאר-שבע אז עוד כמה אזרחים במדינה הזאת היו מקבלים טיפול ראוי. לא צריך מיד כולם לעזור להדסה. יש עוד כמה בתי-חולים בארץ. אני פשוט משחררת את מה שיש לי להגיד על "הדסה".
משה זלמן פייגלין
תכף אני אגיד לך מה דעתי על חברת "שראל" ומה שקורה בבתי החולים הציבוריים. אני יכול לתת לך עכשיו הרצאה שלמה.

שאלה בנוגע לבתי-הסוהר. אמרת כאן שיש כ-13,000 אסירים פליליים בישראל. האם יש לך טבלאות השוואה למדינות העולם החופשי?
שמעון בר גור
כדאי שקתרין שהיא ראש מדור אסטרטגיה תענה על זה.
קתרין בן צבי
ביחס למדינות מערב אירופה אנחנו במקום פחות טוב.
משה זלמן פייגלין
באיזה מושגים?
קתרין בן צבי
אל תתפוס אותי במילה, אני אשמח לשלוח לך טבלאות, אבל אנחנו עומדים על כ-130 כלואים ל-100,000 תושבים. במדינות אירופה המערביות זה יורד ל-90-80 כלואים ל-100,000 תושבים. אבל ארצות-הברית עומדת על 720 כלואים ל-100,000 תושבים.
משה זלמן פייגלין
ארצות-הברית זאת מדינה שחיה על כידונים. זאת מדינה שיש לה עניין כלכלי לכלוא אנשים.
קתרין בן צבי
גם באנגליה השיעור גבוה יותר.
משה זלמן פייגלין
ברוסיה זה יותר מאשר בארצות-הברית או פחות?
קתרין בן צבי
פחות. ארצות-הברית מככבת, אבל רוסיה די קרובה אליה.
משה זלמן פייגלין
מי שמדבר על הפרטת בתי הסוהר צריך להבין לאן זה מוביל.
קתרין בן צבי
ארצות-הברית הבינה שזה לא משתלם כלכלית. עכשיו היא עושה את התהליך ההפוך כי זה לוקח לה חלק גדול מהתל"ג.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת גם את ההתייחסות שלך לבתי-הסוהר העתידיים. במועצה הארצית לתכנון ובנייה המשמעות היא שבתי-הסוהר העתידיים יהיו צפופים יותר.
קתרין בן צבי
בבנייה העתידית? ודאי שלא.
עידו בן יצחק
התיקון האחרון שאושר בחודש שעבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה מדבר, למעשה, על ביטול סעיף 8 לתמ"א 24 ככל שהיא נוגעת לבתי-סוהר עתידיים. הסעיף הזה קובע מה שיעור בתי הסוהר שיהיו בהם תאים ליחיד, ומה יהיה השטח של מגרש - - - שטח לטיול וכדומה - -
היו"ר מירי רגב
כמה אסירים ישמש בית-סוהר. אני יכולה להעביר לך את סעיף 8.
עידו בן יצחק
אני מניח שהיא מכירה.
קתרין בן צבי
אתה מתייחס לתמ"א 24. הבקשה היחידה שהגשנו לשינוי בתמ"א 24 בוועדת הפנים הארצית לפני כחודש זה להוסיף שטח שאיתרנו במגידו של כ-300 דונם לבנייה עתידית; כי התמ"א לא מאפשרת לנו לבנות בשטחים שאינם כלולים בתמ"א.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת התייחסות והבהרה במכתב שלך לשר הפנים, לבינת שוורץ. אני רוצה להבין האם התמ"א העתידית לשירות בתי-הסוהר מבטלת את התנאים למתן היתר בנייה של סעיף 8. אם כן, זה אומר שאנחנו הולכים לבתי סוהר צפופים יותר, וכרגע צריך לעשות פאוזה של העניין הזה.
עידו בן יצחק
אני לא יודע מה הם ביקשו, אני יודע מה החליטה הוועדה.
היו"ר מירי רגב
מה החליטה הוועדה?
עידו בן יצחק
מדובר על כך: "הוספת בית סוהר נוסף לאלה המופיעים בתכנית יהיה באישור המועצה הארצית. בית-סוהר שהוסף יהיה פטור מהוראות סעיף 8 וסעיף 9".
יואל הדר
אם אפשר להעביר גם לנו.
היו"ר מירי רגב
היועץ המשפטי, נא לשלוח, בבקשה - -
שמעון בר גור
אני מזכיר שזה עדיין כפוף לתקנות - - - של 4.5 מטר. רק שלא יהיה צפוף יותר.
היו"ר מירי רגב
רגע, אני מבקשת לשלוח מכתב גם למנהל וגם לשר. אני רוצה להבין מה אומר סעיף 6, ואני רוצה גם התייחסות של נזרי לעניין הזה. מה זה אומר ביטול של סעיף 8 בבתי-סוהר עתידיים. זה אומר שהצפיפות תהיה גדולה יותר כי לא יהיו אותם תנאים שמחייבים אותם בחוק. אלא אם כן יש שינוי.
מיכאל אביטן
זה לא רק בתי-סוהר. כל תכנון של בית סוהר חדש מתוכנן במרחב מחיה של 6.5 מטר לכלוא. כבר היום אנחנו עובדים על תכנית לבית-סוהר חדש לנשים שגם שם התאים מאוד מרווחים. אתמול הייתי בדיון על זה. אנחנו מדברים על 14 מטר לתא של שתי כלואות. זה מרחב עצום.
דוד אזולאי
ימות המשיח.
מיכאל אביטן
אנחנו מדברים גם על שטחים ציבוריים מאוד רחבים. אנחנו שמים את הדגש על מרחב מחיה.
נעמה פויכטונגר
גברתי - -
היו"ר מירי רגב
לא. אני חייבת לעבור להצבעה ולסכם את הדיון. דב חנין, בבקשה.
דב חנין
הכלי של תקן הכליאה הוא כלי שיש לו חשיבות עצומה. זה בעצם מנגנון שמאפשר לכנסת לשלוט ולבקר את ההתקדמות של השב"ס שאנחנו מקווים שתהיה ותימשך לאפשר לאנשים שכלואים בישראל מרווח יותר גדול למחיה. כל המערכת שהציגו נציגי השב"ס – שיש לי הרבה כבוד אליהם – פועלת נגד הכיוון הזה. כל ההפרדות שאומרות, את אלה אנחנו לא מחשיבים ואת אלה אנחנו לא מחשיבים, ואלה בעצם לא נחשבים – זה לא קשור. זה שאנשים נמצאים במתקן "סהרונים" או במתקן "חולות" ורוצים להתייחס אליהם אחרת מאשר אסירים אחרים זה לגיטימי מבחינת שב"ס, אבל זה לא לגיטימי מבחינת שטח המחיה. זה אחד ממתקני שב"ס שעומד לרשות שב"ס. זה חלק מהטריטוריה שעומדת לרשות המערכת. לכן גם המספר הזה הוא רלוונטי, גם המספר הזה צריך להיכלל. כל המנגנונים של הגמישות התפעולית שמוצעים פה מציעים גמישות תפעולית מאוד מצומצמת. לכן תקן הכליאה בפועל שצריך לאשר אותו יותר נמוך מאשר המספר שהיה קודם לכן, ובטח לא צריך לעלות על המספר שהיה קיים קודם לכן.

גברתי, אני הייתי מציע נוכח ההערות שלך שאני גם לגמרי מסכים איתן שמה שלא יאושר בתקן הכליאה יאושר למסגרת זמן מאוד מצומצמת ומוגבלת כדי לאפשר לנו במהלך ימי הכנס לקיים דיון יותר מקיף ויותר רציני בסוגיות האלה.
היו"ר מירי רגב
מאה אחוז. תודה רבה. חבר הכנסת דוד אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
אני רוצה להצטרף לחברי חבר הכנסת דב חנין. אני מציע לאשר את תקן הכליאה לתקופה של חצי שנה. לקראת הישיבה אני מבקש לקבל קצת יותר נתונים. נתון מינימלי שאני מבקש לדעת ולא קיבלנו אותו: כמה אסירים השתחררו בשנה האחרונה בתקן מנהלי?
שמעון בר גור
כל שנה בינואר אנחנו מדווחים. בכל שנה עברו שני דיווחים לכנסת.
דוד אזולאי
שמעון, תסכים איתי שכשאתה מגיע לוועדת הפנים, והנושא שעל סדר היום הוא תקן הכליאה מן הראוי היה שהנתון הזה יוצג בפנינו. זאת הכותרת הראשית.
קתרין בן צבי
אנחנו הגשנו אותו.
יואל הדר
אנחנו שמחים להגיע לפה חדשים לבקרים. אין שום בעיה.
דוד אזולאי
זה גם מראה שנעשתה עבודה. אני אומר את זה מתוך הערכה. כשאנחנו באים לפה וצריכים לשמוע נתונים – זה גם בשבילכם. אני יודע שאתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. זאת ההזדמנות גם לפרגן לכם.
יואל הדר
אנחנו שמחים להיות מוזמנים לפה, אדוני.
היו"ר מירי רגב
דוד, תכף תשמע את הסיכום שלי. הוא לא רחוק ממה שאתה ממליץ.

נעמה, בבקשה.
נעמה פויכטונגר
לגבי נושא התמ"א שעלה פה, כמובן נתייחס כמו שגברתי ביקשה.
היו"ר מירי רגב
חשוב לי מאוד שנקבל מכתב שרז יידע מהסיפור הזה. אם זה מבטל את כל - - -
נעמה פויכטונגר
לא, לא. אז בעניין הזה - -
היו"ר מירי רגב
אוקיי, יכול להיות שזה בתוך העניין. אין בעיה, רק תנו לי תשובה כדי שבסוף זה לא יביא אותנו למצב שהצפיפות הולכת וגדלה.
נעמה פויכטונגר
רק רציתי להבהיר בכל מקרה, וחשוב לי שזה יהיה בפרוטוקול שבכל בינוי עתידי חלות הוראות תכנון - - -
היו"ר מירי רגב
תודה. שב"ס רוצים להוסיף משהו? רח"ט כליאה?
שמעון בר גור
לא. דברים נאמרו. רק לגבי האמירה שלך "החור השחור" – שירות בתי-הסוהר הוא הארגון הכי מבוקר ושקוף, ואין לאמירה הזאת כל בסיס.
היו"ר מירי רגב
כשאני אקבל תשובה מדוע הגעתי לכלא "מעשיהו", ואחרי שהאסירים בכלא התלוננו על כך שאין להם מזגן כולם הועברו לתא אחר, אז אני אאמין לך. אני אמשיך לבוא כמבקרת רשמית לבתי-הסוהר. לא יכול להיות שאסיר ידבר איתי ויעבור מקום כי הוא דיבר איתי. כשזה לא יקרה אני אאמין שאתה צודק. למרות שיש לי כבוד מאוד גדול לנציב. אני מאוד מעריכה את פעילותו, ואני גם מחבבת אותו ברמה האישית. אבל עדיין יש דברים שאני חושבת שצריך לעשות אותם אחרת. רק היום ב-18:00 יש לנו דיון איך מטפלים באסירים. אני נותנת לכם צ'אנס בכל מיני דיונים לפני שזה יתפוצץ. אני יודעת שאתם עושים עבודה טובה, אני יודעת שאכפת לכם, אבל יש דברים שצריך להשתפר בהם.
דוד אזולאי
אני מבקש נתונים כספיים. את זה לא קיבלתי.
שמעון בר גור
אמרתי שחד-משמעית זה לא לפי 17,300.
קריאה
לפי תקן הכליאה.
היו"ר מירי רגב
אני מבקשת לעבור לסיכום הדיון ולהצבעה. אני נוטה לאשר לחצי שנה בלבד את תקן הכליאה של 17,416 המבוקש על-ידי השר ועל-ידי השב"ס. אני מבקשת שבדיון הבא בנובמבר – עשיתי לך הנחה כדי שלא תצטרך להתעסק עם הפגרה – כשהמושב מתכנס עוד לפני שנאשר את תקציב המדינה תוצג מצגת. אני מבקשת שלדיון הזה יגיע פרנקו. נראה אותו קצת, לא רק ב"יום השב"ס" שנקיים. בדיון הזה יוצגו סוגיות עקרוניות כפי שאמר היועץ המשפטי למשרד הפנים, והוא צודק. כל הדיון הזה בא כדי לתת מרחב ולמנוע צפיפות. לכן נקבל פעם אחת ולתמיד מה זה תקן מחיה של חדר, על-פי מה נקבעת צפיפות, כמה כלואים יש לנו, איך זה נמדד. אני רוצה שראש הארגון שמוביל את האסטרטגיה, ובסוף גם מאשר את הטקטיקה יציג את זה לוועדה. משום שתקן הכליאה והמעצר המנהלי נובע מתפיסה רחבה וכוללת של שירות בתי-הסוהר שהנציב יבוא ויציג את זה פה עם כל השאלות ששאלנו. לחלקם קיבלתי תשובות מצוינות מהרח"ט ועל חלקן עדיין אין לי תשובות.
אני מבקשת שתכינו את עצמכם לדיון הזה בלי שנתזכר אתכם במכתב מה צריך להכין לדיון הזה. הדיון הזה לא יבוא עם צו שאומר לי מה אני צריכה לאשר וכמה אני צריכה להרחיב. אין לי בעיה להרחיב יותר מקומות, אבל אני רק רוצה לדעת נתונים. אני רוצה שכולנו נבין את עולם הנתונים שאנחנו חיים בו. לכן אני מבקשת לברר כל מה שקשור לתקן הכליאה בשטח המחיה המינימלי לאסיר כפי שראוי שיהיה. אני מבקשת לבחון בכלל האם אפשר לעשות תקן כליאה לפי כלא ספציפי. האם לא כדאי לפי כלא ספציפי לטפל בתקן כליאה, ואז הרבה יותר נכון ויותר נוח כי הרח"ט יגיד לי - -
שמעון בר גור
ואז הטענות על שיקול דעת פרטני יהיה גדולות כרימון.
היו"ר מירי רגב
לא יודעת, בואו נראה.
קתרין בן צבי
"שים אותי בכלא הזה כדי שאני אוכל להשתחרר מנהלית".
שמעון בר גור
אם אתם רוצים, בסדר.
היו"ר מירי רגב
הבאתי הצעת חוק שלצערי נפלה, אבל אני עדיין חושבת שתקופת השחרור המנהלי הקבועה בתוספת לפקודה היא חשובה. הייתה הצעת חוק שלי ושל חברי, חברי הכנסת דוד אזולאי, ואני מבקשת להעלות אותה שוב לוועדת שרים לחקיקה. היא נפלה לפני שלושה חודשים, ואני אעלה אותה במהלך המושב הבא. אני כן אבקש התייחסות של רז נזרי לסוגיה הזאת. זאת סוגיה שמתקשרת מידית - -
נעמה פויכטונגר
סליחה, גברתי, האם מר נזרי לא דיבר איתך על הנושא הזה?
היו"ר מירי רגב
אני מדברת על הגדלת תקופות השחרור המנהלי הקבועות בתוספת לפקודה. אני אשלח לכם שוב ואדבר איתכם שוב על ההצעה. אין שום בעיה.

כמו-כן אני מבקשת לפרט בוועדה כמה אסירים השתחררו, כמה נשארו. אני מבקשת לקבל תשובה עוד לפני הישיבה על ביטול סעיף 8 בתמ"א החדשה. אני מבקשת לקבל תשובה ברורה גם מהיועץ המשפטי וגם מבחינת מנהל התכנון. אני מבקשת לקבל את זה ללא קשר. אני מבקשת להתייחס לזה בדיון הכולל. רצית לקבל גם את ההיבט התקציבי. הוא ענה לך שהוא מקבל תקציב על כלל הכליאה ולא על התקן המנהלי. האם זה סיפק אותך או האם אתה רוצה גם התייחסות לעניין הזה?
דוד אזולאי
חשוב שנקבל נתון שאין לנו אותו מזמן – מה עלות אסיר למדינה?
היו"ר מירי רגב
אין בעיה. אני מבקשת שגם הסוגיה התקציבית תוצג פה – כמה עולה אסיר למדינת ישראל? מה העלות התקציבית? יכול להיות שיש לכם פערים, וועדת הפנים תסייע לכם מול משרד האוצר, כמו שאנחנו עושים עם המשטרה לגבי שכר השוטרים. זה נושא שלקחתי לתשומת לבי, ואני אטפל בו. אז יכול להיות שיש לכם כאן פערים שהוועדה יכולה לבוא באמירה ברורה לשר האוצר שפה צריך לשנות ואפילו לסייע לכם. אני מבקשת להביא את הסיכום הזה להצבעה.
יואל הדר
צריך להקריא את הצו.
היו"ר מירי רגב
סליחה. תקראו, בבקשה.
עידו בן יצחק
(הקראה): 1. תקן הכליאה בכלל בתי-הסוהר הוא 17,416 מקומות כליאה.
2. תוקפו של צו זה לשישה חודשים מיום פרסומו.
זה למעשה יהיה עד 5 בנובמבר.
היו"ר מירי רגב
תעשה את זה עד סוף נובמבר.
יואל הדר
עד כ"ט בנובמבר.
היו"ר מירי רגב
תעשה את זה עד סוף נובמבר כדי שנוכל להיערך, והשב"ס יוכל להיערך כדי לתת את כל התשובות.
עידו בן יצחק
עד 30 בנובמבר.
היו"ר מירי רגב
אוקיי. מי בעד החלטת הוועדה? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

בעד – 2
נגד – אין

נמנעים – 1
היו"ר מירי רגב
בעד – חברת הכנסת מירי רגב וחבר הכנסת דוד אזולאי; נמנע – חבר הכנסת דב חנין. הצו אושר. תודה לכולם.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:15.>

קוד המקור של הנתונים