ישיבת ועדה של הכנסת ה-19 מתאריך 18/03/2014

חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12), התשע"ד-2014

פרוטוקול

 
PAGE
2
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
18/03/2014

הכנסת התשע-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שני
<פרוטוקול מס' 73>
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, ט"ז באדר ב התשע"ד (18 במרץ 2014), שעה 10:30
סדר היום
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014>
הצעתם של חברי הכנסת
חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס, יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל
נכחו
חברי הוועדה: >
עליזה לביא – היו"ר
חנין זועבי – מ"מ היו"ר

דב חנין – מ"מ היו"ר
משה גפני

אורי מקלב

יפעת קריב
מוזמנים
>
ורד פאר סוויד - מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

אירית רם - סגנית ממונה מפקח על הבחירות, משרד הפנים

יוסי עדס - רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד דנה יפה - משרד המשפטים

עו"ד מאי מנחם - משרד המשפטים

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

יאיר ברקול - עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון - חבר המתרגמים
<הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014>
הצעתם של חברי הכנסת
חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס, יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל
היו"ר עליזה לביא
אני שמחה לפתוח את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. היום יום שלישי, ה-18 במרץ 2014, ט"ז באדר ב התשע"ד. על סדר היום הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12) (עידוד ייצוג הולם לנשים), התשע"ד-2014 של חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה, באסל גטאס, יפעת קריב, עליזה לביא, דב חנין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, זהבה גלאון, גילה גמליאל, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, נחמן שי, שולי מועלם-רפאלי, מיכל רוזין, עיסאווי פריג', משה מזרחי, מיכל בירן, מאיר שטרית, דוד צור, רות קלדרון, רינה פרנקל.


המשך דיון, הכנה לקריאה שנייה ושלישית.

אני מזכירה לכולנו שהצעת החוק הזאת נדונה באריכות רבה בוועדה כהכנה לקריאה ראשונה וכך עשינו גם בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. במסגרת הדיונים הועלו סוגיות שונות והסתייגויות.
אורי מקלב
זה הדיון השני. את אומרת באריכות לקראת הקריאות.
היו"ר עליזה לביא
הועלו הסתייגויות בנוגע להצעה ולהזכיר לך חבר הכנסת מקלב הן נדונו בוועדה. למעשה אדוני הוועדה סיימה את דיוניה בהצעת החוק בשבוע שעבר, למי שלא זוכר, ורק בשל אילוץ של הקדמת דיוני המליאה לא התקיימה הצבעה על ההצעה.

במהלך הדיון נקבע מועד אחרון להגשת ההסתייגויות. המועד נקבע בסמכות לפי סעיף 86(א) לתקנון הכנסת. בימים האחרונים פנו מספר חברי כנסת באופן אינטנסיבי, וחג הפורים לא זה שמנע בעדם, וטענו כי יש להם הסתייגויות מהותיות נוספות להצעת החוק. אני מבינה שסיפור המגילה הזכיר להם כנראה הסתייגויות נוספות שיש להם בחוק הזה וזה תרם רבות למרוץ שהיה בעניין הזה. בהתאם להבנות שאני דוגלת שצריך לנקוט בהן, להתייחס לרגישות של קבוצות כאלה ואחרות – ואני מבינה שהנושא מעיק כי אחרת אין לי יכולת לפרש את הבקשות החוזרות ונשנות – אני מוכנה לפנים משורת הדין – ואני מבקשת שזה יירשם בפרוטוקול – לאפשר להגיש הסתייגויות נוספות אבל ככל שאכן מדובר בהסתייגויות מהותיות הנוגעות להצעת החוק.

בנוסף אני מאפשרת לנמק את ההסתייגויות החדשות בתוך מסגרת זמן של שעה אחת בדיוק. אני חוזרת על זה, שעה אחת בדיוק, עד לשעה 11:30. ככל שאראה שמטרת הגשת ההסתייגויות היא עיכוב הדיון וההצבעות בוועדה, אני לא אאפשר את זה. בשעה 11:30 אנחנו נתחיל את ההצבעות על הצעת החוק.

חברת הכנסת יפעת קריב, תרצי להוסיף משהו?
יפעת קריב
אני חושבת שהכול נאמר. ככל שחורשים יותר ויותר בהצעת החוק הזאת, יש בעצם גם קולות מתוך הממשלה לחזור לנוסח המקורי שגם עליו דיברנו הרבה מאחורי הקלעים ובמהלך פורים וראינו שאנחנו נכנסים לקו חדש אל מול משרדי הממשלה כאשר משרד הפנים מסרב לחזור לנוסח המקורי ומשרד האוצר רוצה לחזור אליו. אדוני חבר הכנסת מקלב, אני משערת שאת הנוסח המקורי של הצעת החוק אתה מכיר. זה לוקח אותנו למקום אחר לגמרי. בהצעת החוק הנוכחית יש לנו בעצם אמירה מאוד משמעותית ומאוד פשוטה שמתגמלת רק את הרשימות שמכניסות נשים. זאת הצעת חוק שלא יכולה לעשות שינוי דרמטי אם היא תקרה באופן טבעי. זאת הצעת חוק שאני מקווה שגם בעתיד נבטל אותה, שנגיע לשוויון מגדרי בין נשים לגברים בשלטון המקומי ואז לא יהיה לנו שום צורך לעשות העדפה מתקנת ולחזק את הזירה הזאת.
אורי מקלב
סחיטה באיומים?
יפעת קריב
אין כאן שום דבר. אתה ממשיך לקבל את מה שקיבלת ותמשיך לקבל בעתיד את מה שקיבלת.
אורי מקלב
זאת סחיטה באיומים.
יפעת קריב
אני חושבת שיותר מתמיד המטרה שלנו היא לחזק את תחום הנשים ואת תחום מעמד האישה ולהגיע לשוויון מגדרי של חמישים אחוזי נשים בכל דרך שהיא. חד משמעית, זאת המטרה.
היו"ר עליזה לביא
תודה. אני רוצה לברך את תלמידי בית הספר נתיב מאיר שנמצאים כאן. חברת הכנסת קריב, תסבירי בשתי דקות את הצעת החוק לטובת התלמידים שהצטרפו אלינו.
יפעת קריב
שלום לכם תלמידי בית ספר נתיב.
אורי מקלב
נתיב מאיר. יש בית ספר לצילום שנקרא נתיב והם באים ישיבת נתיב מאיר שיש לזה משמעות.
יפעת קריב
תלמידי ישיבת נתיב מאיר. שלום לכם. אנחנו מדברים כאן על הצעת חוק שהיום נדונה לקריאה שנייה ושלישית. בתהליך קודם כל ההצעה מגיעה לוועדת שרים, יש הליך מאוד ארוך לקריאה ראשונה ואחר כך לקריאה השנייה והשלישית. זאת הצעת חוק שמדברת על השלטון המקומי, על הזירה של הרשות המקומית שיש בה חברי מועצת עיר שאתם בטח מכירים. אנחנו אומרים שבכל רשימה שרצה לרשות ונבחרת, שליש מהייצוג שלה צריך להיות ייצוג נשים. היום למרבה הצער בהרבה מקומות במדינת ישראל כלל אין ייצוג נשי, לא ברשימות ולא במועצת העיר. זאת זירה קהילתית, משפחתית, הזירה המוניציפאלית ובעצם הצעת החוק דנה אם צריך לתגמל רשימות שמכניסות נשים או לקנוס רשימות שלא מכניסות נשים. היה על זה דיון מאוד מאוד ארוך שלמעשה לא הסתיים עד לרגע זה. כרגע ההצעה האחרונה מדברת על כך שנתגמל רשימה בה יהיה שליש נשים. זה דבר שיתבטל בעתיד כאשר יהיה שוויון מגדרי בין נשים לבין גברים.

על רקע המגילה ראינו כמה משמעותית אישה שמובילה הליך ויכולה לשנות עתיד של עם שלם. כך אנחנו מאמינות.
היו"ר עליזה לביא
תודה. למעשה אתם עדים עכשיו לכלי פרלמנטרי שחבר הכנסת מקלב משתמש בו ומבקש להגיש הסתייגויות. אנחנו מאפשרים לו עכשיו להגיש את ההסתייגויות שלו על הצעת החוק שהיום אנחנו אמורים להצביע ולהעביר אותה למליאה לאישורה.

חבר הכנסת מקלב, בבקשה, תציג את ההסתייגויות שלך. תתחיל בראשונה.
אורי מקלב
תודה רבה. אני קודם כל מודה על עצם קיום הדיונים. יש שיח ויש הידברות ואני מודה בכך אבל אני לא יכול להסכים שזה לפנים משורת הדין. אני חושב שעל פי דין מגיע לי להגיש את ההסתייגויות. מכיוון שאת כיושבת ראש לא היית בדיון הקודם, אני מניח שחלק מהדברים שאת אמרת הם בגל הטעיה. אני לא רוצה להרחיב כי אני מבין שזמני מוגבל ולכן אני לא יכול להגיב על מגילת אסתר . יש עוד הרבה דברים שנאמרו על ידיכם עליהם רציתי להגיב עליהם, אבל אני מצמצם את זמני כדי להתמקד בנושא ההסתייגות.
הדיון שהיה כאן בפעם הקודמת לא מוצה. הוא הופסק עם תחילת ההסתייגויות שלי אותן ביקשתי להגיש. היה כאן דיון מקצועי בנושא המימון כפי שהוא התבטא. יכול להיות שאני גם התבטאתי בעניין הזה אבל זה היה בעקבות התפתחויות בנושאים כגון האם חוק מימון המפלגות חל גם על ה-15 אחוזים, התוספת, או לא חל עליהם. זה היה דיון שהתקיים בעקבות התפתחות שחלה כאן. האם קנס או האפשרות של מבקר המדינה להגדיל או להפחית 15 אחוזים ממימון המפלגות, האם זה גם יחול על ה-15 אחוזים אלה. אלה דברים שנדונו כאן. זאת גם הסתייגות אבל זה עוד לא קשור להסתייגות אותה ביקשתי. אני דרשתי והייתי צריך להפעיל את הייעוץ המשפטי בעניין הזה. אני חושב שזה היה צריך להינתן ממילא אבל מכיוון שהדברים הרי ברורים לכולנו, היינו בדיונים, אני אתמקד.

ברשותכם, אני מבקש לומר כמה מילות הקדמה לגבי ההסתייגויות. מכיוון שמטבע הדברים ההסתייגויות לא מנוסחות משפטית, חשוב לתת רקע קצר להסתייגויות אותן אני מבקש להציג כדי לדעת מה אופן החשיבה שלי בכל נושא החוק וממילא ממה אני מסתייג.

אני מודע לכך שמסתכלים עלי כמי שמייצג מפלגות בהן לא משולבות נשים. אני יודע שגם לכם ידוע שרוב המצביעים למפלגת יהדות התורה גם לרשויות המקומיות הן נשים. נשים מצביעות למפלגה יותר מגברים. הכול נעשה מרצון, כמו שקורה בבחירות להקמת רשימה.
משה גפני
עד מתי הישיבה?
היו"ר עליזה לביא
הסתייגויות עד 11:30 והצבעה ב-11:30.
משה גפני
אני הולך לישיבת ועדת החוקה וחוזר כי יש לי כמה הסתייגויות מאוד מהותיות.
היו"ר עליזה לביא
עד 11:30.
משה גפני
אני מודה לך על הליברליות.
היו"ר עליזה לביא
אתה יודע שהכול אני עושה בשבילך.
משה גפני
אני מודה לך על זה.
היו"ר עליזה לביא
אתה יודע שתמיד יש שיתופי פעולה ודיאלוג.
יפעת קריב
אתה יודע שהדיון על ועידת הנגב זז ל-10:30.
משה גפני
זה לא בסדר. אני אומר שהכנסת לא בסדר. אני צריך להיות בוועידת הנגב ולא כאן. כל הדיונים כאן מיותרים.
יפעת קריב
אתה אמרת שאתה רוצה להתפלל ואפשרנו לך להתפלל ולהגיע.
אורי מקלב
ב-11:30 יש רביזיה בחוקה גם על הנושא של המרת מטבע.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו עכשיו לא ביומן. כל הדיבורים האלה הם על זמן ההסתייגויות שלך.
משה גפני
אנחנו לא ביומן. אנחנו במבול שהפלתם עלינו.
אורי מקלב
אני מבקש להוריד זמן פציעות.
היו"ר עליזה לביא
אין זמן פציעות. יש לי ב-12:00 דיון נוסף.
אורי מקלב
קידום נשים. גם אם יש נושא בו מתקיים עוול ואין מספיק נשים שמשולבות ברשימות לרשויות המקומיות, הדרך לתקן את העולם צריכה להיעשות בצורה של שוויוניות, מניעת הפליה וקדימות של מישהו אחת, של מפלגה אחת על פני השנייה. החוק הזה בעצם מביא לידי כך שמפלגה שתשלב נשים, תקבל יותר כסף כמימון מפלגות. זה דבר שבמהות שלו אסור שיהיה בכלל ובוודאי שלא בנושא בחירות בהן צריכה להיות שוויוניות בגישה. עיר שיש בה למשל ארבע מפלגות שרצות, שתיים שילבו נשים ושתיים לא שילבו נשים מכל סיבה שלא תהיה – הן לא רצו או שלא היו נשים שהסכימו להשתלב ברשימה – יש כאלה שרצות לבחירות האלה עם יותר מימון ויש כאלה שרצות לבחירות האלה עם פחות מימון. זה דבר שבמהותו מהווה חוסר שוויון.
היו"ר עליזה לביא
התמרוץ מהווה חוסר שוויון?
אורי מקלב
כן. יש כאן העדפה ממשית של מפלגה אחת על פני השנייה. אם למשל ייתנו כסף לדרבון כדי שנשים תשתלבנה בתוך הרשימות, לכך משרד הפנים יקציב תקציב – ואני אגיש על כך הסתייגות – זה לגיטימי. זה לגיטימי כשיש מגזר אחד שבאיזשהו מקום יש חוסר שוויון או חוסר יכולת.
היו"ר עליזה לביא
אני חייבת לשאול אותך שאלה. אני מוקירה אותך ואני באמת רוצה לשאול אותך בכנות אמיתית. אתה הרי מייצג ציבור, אתה עכשיו אמרת שציבור המצביעות בקרב המפלגות החרדיות הוא גדול יותר מציבור המצביעים ואני רוצה לדעת עד כמה הדברים שאתה עכשיו אומר משקפים באמת את התפיסה של המצביעות שלך. הרי הן מנועות מלהיות בכנסת. אתם לא מאפשרים להן. עד כמה כנים דבריך באשר לציבור המצביעות שלך? כאן בוועדה אנחנו יושבים לא מעט עם נשים חרדיות שכן רוצות לפרוץ לפוליטיקה, כן רוצות לבוא ולהשפיע, וכן סובלות ממצוקה של חוסר עניין שלכם, חברי הכנסת הגברים החרדיים, במצוקה הזאת. אני מזכירה לך את הגננות החרדיות, אני מזכירה לך את המורות החרדיות, אני מזכירה לך עוד סוגיות בעניינן של נשים חרדיות שאלה הבנות שלכם, שאלה הנשים שלכם, שכמה שטוב יהיה להן – יהיה גם טוב לכם. למה אתה יוצא כל כך חוצץ? למה רק אתה? איפה כל חבריך החרדים? דווקא בגלל שאני מכירה אותך ואת הלהט שבדברים שלך, אני רוצה לנסות להבין את שורש ההתנגדות שלך.
אורי מקלב
אני אענה על אחרון אחרון ועל ראשון ראשון. אני אשתדל לענות אבל יש לי את מסגרת הזמן המוגבל. אם את מורידה אותי מהזמן, אין לי שום בעיה להאריך ולקיים כאן דיון פילוסופי בנושא. קודם כל, אני לא מייצג את עצמי. את גם רואה שעל ההסתייגויות חתמו 12 חברי כנסת נוספים.
היו"ר עליזה לביא
כן, אבל לך יש את רשות הדיבור. אתה עקבי בעניין.
אורי מקלב
לצערי יש כאן הפליה של יהדות התורה.
יפעת קריב
אני מסכימה עם הדברים שאמרה יושבת הראש, גם לגבי ההערכה והרצינות. היה לנו ניסיון משותף בעבודה בוועדת הפנים בצורה מאוד עמוקה ורצינית שלא חתכה מגזרים.
אורי מקלב
אני מנסה לענות ולומר למה אני נמצא כאן. אני שליח של כולם. אין בי יותר מאחרים. על ההסתייגויות חתמו כולם ואני שליח של חבריי לסיעה. מכוח כך שאת ישיבת הוועדה ביום שני שעבר את קבעת לשעה 8:30 בבוקר ובנסיבות האלה ראו אותי כאחד שנמצא כאן ב-8:30 בבוקר כאשר לאחרים זה יותר קשה. זאת הסיבה היחידה שאני נשלחתי לכאן. למשל חבר הכנסת גפני גר מחוץ לעיר והוא גם צריך להתפלל לפני הגעתו, גם אני צריך להתפלל ובימי שני התפילה היא עוד יותר ארוכה כפי שבוודאי תלמידי נתיב מאיר יודעים. אני נשלחתי לכאן. לא התנדבתי אלא נשלחתי.

לא זו אף זו, בנושא הזה אנחנו מופלים כאן כי אנחנו סיעה לה אין ייצוג בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. לאט לאט אני אטמיע את שמה החדש של הוועדה. בגיל שלי זה לוקח לי זמן.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו כאן כדי לעזור לך.
אורי מקלב
אני מודה. אנחנו מעריכים שלנשים יש יכולות יותר גבוהות מאשר לגברים, ודאי גם בנושא הזה וזה מתוך הערכה שיש לנשים. אני רוצה לומר לכם במילה אחת שכיהנתי כ-15 שנים כחבר מועצת העיר וכסגן ראש עיריית ירושלים. אני, לא מישהו אחר, שילבתי נשים רבות בוועדות אותן הקמתי, ועדות שכונתיות. צריך להבין שבירושלים שכונה היא יותר מעיר ושכונה מונה חמישים אלף תושבים, ארבעים אלף תושבים.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו קוראים לזה מינהל קהילתי.
אורי מקלב
דרך המינהלים הקהילתיים, דרך ועדות שונות, נשים השתלבו. הייתה להן מובהקות קהילתית מאוד מאוד גבוהה. אנחנו מעריכים את זה ומדרבנים את זה ואכן עשיתי הרבה למען זה. השנים הביאו תועלת מאוד מאוד גדולה בעניין הזה.

אי אפשר להסתכל כל הזמן דרך המשקפיים של מנסים להפריע. לא. מי שמכיר את העבודה שלנו יודע שזאת דרך הפעולה שלנו, דרך העבודה שלנו ואני חושב שגם מציינים אותנו בעניין הזה. היועצת המשפטית, ענת מימון, הייתה בוועדת הכספים ואני חושב שהמעורבות של חברי הכנסת מיהדות התורה הייתה יותר גבוהה משל חברי כנסת אחרים ולכן זה דווקא לא חידוש. אל תיקחי את זה אישי ואל תיקחי את זה יותר בנושא הזה.

עכשיו נגיע לגופם של דברים. עוול אי אפשר לתקן בעוול. אי אפשר לתקן הפליה בהפליה. עצם נתינה של מימון מפלגות עודף למישהו אחד, זה תמיד לא נכון ובבחירות זה עוד יותר לא נכון. בבחירות צריך לשמור על טוהר הבחירות. כל הזמן מדברים במושגים בהם לא מדברים בדברים אחרים. אם רוצים לפתור בעיה, צריך לטפל בה באופן ישיר ולדעת מה באמת מפריע ומה הדבר שגורם לכך שנשים לא משתלבות ולאחר מכן למצוא את הפתרונות לכך. לקחתם את הדבר שהוא הכי מאוס, שהוא הכי לא רלוונטי בנושא הזה, שזה כסף ואתם רוצים לתת יותר כסף. למי נותנים יותר כסף? אם הייתי נותן איזה תגמול לאותה אחת שנבחרה, זאת שרוצה להיבחר, והייתי נותן לה אפשרות להשתלב – זה חלק מההסתייגות – הייתי תומך בזה. אני ליוויתי – ומלווה גם היום – ואני יודע מה הקשיים שעומדים בפניך בוועדת הכנסת. כולנו יודעים שאין שום תגמול למי שנבחר למועצת העיר. זה שונה מגברים שלפעמים הם עצמאיים, לפעמים יש להם נושאים פוליטיים והם פעילים פוליטיים.
היו"ר עליזה לביא
זאת הצעת החוק הבאה שלי, התגמול. אתה מוזמן לתמוך בה.
אורי מקלב
אני תומך בה. למה אני צריך לתמוך בה? אני מגיש את זה כהסתייגות כאן. למה את צריכה לחכות להצעת החוק הבאה שלך? אני רוצה לעשות מגדרי. גם אם זה לא תגמול, אני מבקש לקחת את ה-15 אחוזים האלה ולהחזיר הוצאות למתמודדת או לאחת שמכהנת שיש לה הוצאות על סידור הילדים וכולי. אני לא ארחיב בדבר הזה.
היו"ר עליזה לביא
אם חס וחלילה אין לה ילדים, על מה נחזיר לה?
אורי מקלב
תמורת דברים כאלה שמהווים הוצאות. מי שאין לה ילדים, בסדר, ימצאו דרכים אחרות. אם היינו לוקחים כספים ובמקום הכספים האלה, או תוספת לכספים האלה, לוקחים תקציב כדי לעודד את השתלבות הנשים בתוך הרשויות המקומיות, הייתי אומר שזה דבר שנכון לעשות אותו. מי שמכיר את הפוליטיקה, הפוליטיקה המקומית היא הרבה יותר חזקה. היא קיימת גם במפלגות אחרות, וגם אתן חברות במפלגה פוליטית, אמנם חדשה, ובוודאי זה קיים במפלגות הישנות. מי שמבקש להקים רשימה, לא תעמוד לנגד עיניו התוספת התקציבית. לא זה מה שידרבן להכניס נשים לרשימה אלא האינטריגות הקיימות ובגלל שהוא רוצה לקחת כאלה שהוא חייב לתת ייצוג כזה ואחר לנשים שמביאות יותר ציבור. בסופו של דבר מה שעומד לנגד עיניו של מי שמקים רשימה, אם זאת לא רשימה מפלגתית אלא רשימה חדשה, רשימה מקומית, זה מי שיביא לו יותר קולות. יכול להיות שהוא ירצה לשלב נשים שמביאות יותר קולות, וזה מה שקורה ברשויות המקומיות וגם קורה גם בכנסת. אני מניח שהוא פנה ויש כאלה שלא הסכימו. אחת ההסתייגויות שלי כאן היא איסור פיטורים בעקבות פעילות עירונית. מישהו מעסיק מישהי שאין לה עבודה אחרת ועכשיו אנחנו יודעים שלא נותנים לפטר עובדת עקב מחלת ילד. איסור פיטורים של מעביד עקב הכרח שלה כי היא צריכה להשתתף בהצבעות בוועדות עירוניות או במועצת עיר. זאת הסתייגות של מה בכך? אני חושב שזאת הסתייגות מאוד גדולה שהיא תוכל להביא נשים להשתלב ברשויות המקומיות ולא דברים אחרים.
ענת מימון
אני רוצה להבין. איסור פיטורים, שהיא לא תצטרך לעזוב את מקום העבודה?
אורי מקלב
החיסורים שלה, אי ההשתתפות שלה בעבודה בעקבות ההכרח והצורך שלה להיות נציגה במועצת העיר, שלא יוכלו לגרום לפיטוריה. יש כאן כמה סוגים וכמובן צריך לסווג את זה ולראות מתי זה קורה ובמה מדובר.
היו"ר עליזה לביא
אני רוצה להזכיר לך שחברך שהיה כאן לפני רבע שעה מספק לי עבודה. כשהעברתי את חוק הדיינים, הוא שאל אותי למה אני לא עושה את זה לשופטים ומיד העברתי זאת. אני מזכירה לך שזה היה החוק השני שלי. אין בעיה. אני מאוד שמחה על שיתוף הפעולה, על היוזמות ועל הזוויות הנוספות שאתה מגלה. אנחנו נשנה את הכול בחקיקה וגם בתקנות. למשל מחר אתה מוזמן לוועדה, אז נציג כאן קוד אתי שפיתחנו יחד עם ארגוני הנשים, יחד עם מרכזי הסיוע ויחד עם המכון הישראלי לדמוקרטיה ועוד כלים פרלמנטריים שעומדים לרשותנו גם על אכיפה וגם על רגולציה. אני אומרת שבאמת אנחנו עכשיו נמצאים בשיעור של עוד משימות שיעמדו כאן ואנחנו נביא את הכול בחקיקה. אני מאוד שמחה על שיתוף הפעולה עם המפלגות החרדיות. זה ממש פורץ דרך. יושבת כאן גם היועצת המשפטית של הוועדה, גם יועצת החקיקה שלי עמליה, גם חברת הכנסת קריב, גם חברת הכנסת חנין זועבי ואנחנו נבוא ונשנה ונחוקק ונשמח שתתמכו בנו.
אורי מקלב
דרך אגב, זה עדיין לא מכפר על כך שזה היה צריך להגיע. הדברים של גפני, הם הסיפא של דבריו אבל הוא שאל איפה הייתם כאשר היה מדובר על שילוב נשים.
היו"ר עליזה לביא
אני מזכירה לך שאני בכנסת שנה וזה למעשה החוק החמישי שלי שייכנס לספר החוקים. ארבעה חוקים שכבר נמצאים.
אורי מקלב
זה הישג מאוד יפה.
היו"ר עליזה לביא
מי כמוך יודע שאנחנו עובדים בוועדה הזאת, ובכלל חברי הכנסת עובדים מאוד מאוד קשה. אתה יודע על הרבה מאוד עיכובים שיש בתוך הבית הזה, גם מתוקף העבודה הפרלמנטרית עצמה אבל גם מהתוקף הפוליטי. מי כמוך מכיר את סמטאות הכנסת הזאת ואת החסימות שקיימות, גם אנושיות. אנחנו עובדים קשה מאוד בכלל ובוועדה הזאת בפרט. השם שעוד לא הצלחת להפנים, שוויון מגדרי, שהוסף לשם הוועדה, דווקא בא כדי לדייק את עבודת הוועדה ואת המשימות הרבות שמוצבות בפניה נוכח השינויים החברתיים שמתקדמים אבל גם אלה שנעצרו ואנחנו כאן כדי לתקן. אני מסכימה אתך אדוני שגם עכשיו ששנינו באנו מחוק הגיור, ברגע שמעבירים חוק מסוים ומגלים זוויות נוספות שלא מכוסות או שהן תתוקנה בחקיקה או שהן תתוקנה בתקנות, מה גם שלצורך העניין יש את השרים. אנחנו כמובן רושמים את הכול. ההסתייגויות שלך ברוכות אבל אין בהן כדי לחסום חוק שרוצה להוביל מהפכה. הלוואי שלא היינו צריכים את החוק הזה, הלוואי, אבל מה לעשות שזאת המציאות במדינת ישראל 2014 ונדרשת חקיקה.
אורי מקלב
עדיין לא קיבלתי תשובה מדוע אנחנו מקופחים כאן.
היו"ר עליזה לביא
זה לא מקופחים. אני חושבת שבשלו התנאים.
אורי מקלב
כמה זמן עבר מאז התקבלה התוספת בשם הוועדה?
היו"ר עליזה לביא
אני מזכירה לך את מופע האימים שהיה לחבר הכנסת גפני על שם הוועדה. הוא היה במליאה. הוא משודר ב-יו טיוב וזוכה להרבה מאוד צפיות. אתה יכול להתבונן בו.
אורי מקלב
אני מבקש שאת כל הדברים האלה תוסיפי לזמן מכיוון שאת רוצה גם מופע כאן.
היו"ר עליזה לביא
יש לך שעה. אתה רוצה שאנחנו נשתוק?
אורי מקלב
אולי הרב גפני ירצה לבוא לכאן.
היו"ר עליזה לביא
אין בעיה. אם אתה רוצה, דבר עכשיו ואף אחד לא ידבר.
יפעת קריב
אנחנו נכנסים להליך מאוד גדול של הסדרת מעמדם של מועצת העיר. הצעת החוק הזאת לא מסדירה את מעמדם של חברי מועצת העיר. זה לא נמצא שם. זאת הצעת חוק שמדברת על שוויון מגדרי.
אורי מקלב
יש תכלית והתכלית עושה עוול ואם היא לא מגיעה למטרה, העוול הוא כפול. במהותו הוא דבר שאסור לעשות אותו. לתת תוספת למפלגה מסוימת, ולא משנה מה היא תעשה, אנחנו חושבים שזה דבר לא נכון.
יפעת קריב
לא גורעים אלא מוסיפים.
אורי מקלב
כפי שתראו בהמשך ההסתייגויות שלי, זה דבר לא נכון.

יש עוד קבוצות שנכנסות להגדרה של ייצוג הולם, הן לא שולבו כאן ואני חושב שצריך לשלב אותן, כל אחד בהגדרה שלו ואנחנו גם נגיע לזה. אני אומר בכותרת שיש עוד מגדרים שצריך לקחת, ודאי מתוך קבוצות מיעוט אלה שהחוק מגדיר אותן, קבוצות מיעוט שצריך לתת להן העדפות וגם הן שצריכות להיות משולבות בחוק הזה. אנחנו חושבים שהדרך בנושא הכסף גם עושה דבר ולא מגיעה לתכלית. מי יכול להגיד לי שיש אחת שמתמודדת ברשויות המקומיות שיודעת מה היקף מימון המפלגות, מה החלק של התוספת? זה בכלל לא בשיח. כל הנושא של מימון בחירות בכלל לא בשיח של מועמדים. ברוב המקרים זה אפילו לא קשור לכל המועמדים ואפילו לא לראש הרשימה אלא זה קשור לפעמים למנכ"ל המפלגה, למזכ"ל המפלגה, או לפעמים אם מדובר במתמודדים לראשות העיר, אם אלה מפלגות בהן יש מתמודד לראשות העיר, התהליך הוא קצת אחר ויש מימון כזה ומימון אחר. לכן לומר שזה התהליך, זה חוטא למטרה. דרבון להבאת נשים, בעל עסק שלא מעסיק נשים בגלל שיש להן אולי חופשת לידה, חופשת מחלה של הילדים ועוד דברים כאלה שגורמים לו לא לרצות להעסיק שנים ומעדיף להעסיק גברים, אנחנו רוצים לדרבן אותו כן להעסיק נשים שבא לידי ביטוי בהקלות מס ודברים כאלה כך שיהיה כדאי לו להעסיק נשים, אבל כאן אנחנו לא מגיעים בכלל למטרה הזאת.

אני מקווה שהסברתי את עצמי כראוי. כיוון שנכנסה חברת הכנסת חנין זועבי, אני גם אביא כמשל דבר שלא הסכמתם אתי עליו אבל אני לא בטוח שהובנתי נכון. הייתה הצעת חוק שדיברה על תוספת זכאות או קידום בזכאות לקבלת דירה או כניסה למכרזים או קבלת מימון במכרזים של משרד השיכון בקבלת דיור לזוגות צעירים או לחסרי דיור או למרחיבי דיור. הכנסת ביקשה בהצעת חוק ממשלתית או בהצעות חוק פרטיות לתת העדפה ליוצאי צבא. יוצאי שירות אזרחי שבאים עכשיו להתמודד במכרזים שהממשלה מוציאה.
ורד פאר סוויד
זה לא הדיון היום.
אורי מקלב
רק רגע. אני מתייחס לדבריה של חברת הכנסת זועבי. שם ביקשו לתת העדפה ואת באת וצעקת, ושמעתי אותך והקשבתי, ואמרת מה הקשר בין חסרי דיור למי ששירת בצבא. מי ששירת בצבא, צריך לתת לו העדפות, לתת לו מענקים, מענק שחרור, לתת לו משכורת יותר גדולה – אני לא יודע אם את מסכימה, כן או לא – אבל זה לא קשור כאשר באים לנושא מחוסרי הדיור ואין שום קשר בעניין הזה.

אף אחד לא בדק ומצא שהנושא של מימון הבחירות יפתור את הבעיה של שילוב נשים. הדברים שהזכרתי קודם הם הדברים שיכולים לגרום לשילובן.

ברשותכם, אני אעבור להסתייגויות עצמן. בהסתייגות הראשונה – היא לא כתוב כאן אלא היא הסתייגות נוספת - אני מבקש שקבלת התשלום יהיה רק לאחר שנה. שנה זה מינימום הזמן שאפשר לראות ששילוב הנשים לא היה רק מהשפה אל החוץ ורק כדי לקבל את המימון. במידה שאחרי פחות משנה הבאה בתור תהיה אישה, יש אפשרות שזה לא ייחשב פחות זמן. אני אומר ששנה היא התקופה המינימלית. מה קורה אחרי תשעה חודשים כאשר מתפטרת חברת מועצה? אם הבאה אחריה היא אישה, הרצף ימשיך.
ענת מימון
כלומר, במועד של שנה בודקים וככל שיש שליש נשים, הרשימה תהיה זכאית לאחר שנה.
אורי מקלב
נכון. אם לאחר פחות משנה מתפטרת חברת מועצה, יש להחזיר את התוספת. זאת הסתייגות אחרת, חדשה.
ענת מימון
לאחר יותר משנה.
אורי מקלב
לא. פחות משנה.
ענת מימון
התוספת ניתנת אחרי שנה.
אורי מקלב
נכון. אחרי שנה. בין שנה לחצי קדנציה, במידה שמתפטרת האישה, לא רק שלא יינתן הכסף אלא צריך להחזיר את המימון שניתן.
ענת מימון
אני רוצה להבין. אם בכל מקרה לאחר ההתפטרות עדיין יש עמידה בכלל של השליש, אתה עדיין רוצה שיחזירו?
אורי מקלב
לא.
ענת מימון
או אם בשל ההתפטרות?
אורי מקלב
אם בשל התפטרות לא עומדים ביעד של השליש. אם יש את השליש, אנחנו ממשיכים אותו. אני לא חושב שבגלל שהתפטרה אישה ונכנסה במקומה אישה אחרת, צריך להחזיר. אבל אם האישה יצאה, יוחזר הסכום.

ההסתייגות השנייה שלנו אומרת שכל הסכמי רוטציה לא יוכרו לצורך מימון עודף. כל הסכם רוטציה מכל סוג שהוא, רוטציה בין אישה לגבר במועצה. אני מייתר את הסכם הרוטציה של אישה עם אישה אחרת שזה מגיע לתכלית ואין לנו כל בעיה בעניין הזה.

הסתייגות נוספת אומרת ששר הפנים יוכל להכיר בהסכם רוטציה. שר הפנים יוכל לאשר הסכם רוטציה ובלבד שזה יהיה מינימום חצי קדנציה. הסכם רוטציה לא מוכר, פעם אחת. הסכם רוטציה מוכר, במידה ששר הפנים יאשר אותו, אבל אין באפשרות שר הפנים לאשר הסכם רוטציה אם זה נעשה בפרקי זמן של פחות מחצי קדנציה.
ענת מימון
זה לחילופין כמובן, כי אפשר שזה גם וגם. זה או שהסכם רוטציה לא בא בחשבון או שאתה אומר שהוא כן יוכל לבוא בחשבון באישור של שר הפנים.
אורי מקלב
זאת הסתייגות.
ענת מימון
לחילופין.
אורי מקלב
למה לחילופין? שר הפנים יכול לאשר הסכם רוטציה. זאת הסתייגות בפני עצמה.
ענת מימון
שתי הסתייגויות אלה לא יכולות לעבור בו בעת, כי אם הן יעברו בו בעת, החוק בעצם סותר את עצמו. הוא אומר גם הסכם רוטציה לא מובא בחשבון וגם הסכם רוטציה כן יכול להיות מובא בחשבון באישור שר הפנים. אלה הסתייגויות חלופיות. אתה צריך להחליט. אני כותבת אותן כחלופיות כי משפטית זאת הדרך הנכונה להציג אותן.
אורי מקלב
אני יכול בעניין הזה להוריד במשך הזמן.
ענת מימון
זה לא משנה. שוב, יש כלל שאתה אומר שזה לא יובא בחשבון וההסתייגות השנייה שלך אומרת לחילופין אתה רוצה שזה כן יובא בחשבון אם זה מינימום חצי קדנציה ובאישור שר הפנים.
אורי מקלב
אנחנו אומרים שבמידה שמישהו מתפטר לאחר למעלה משנה עד החצי קדנציה, יוחזר המימון העודף שניתן. זה במידה וזה היה לאורך כל התקופה אבל אם זה ייעשה בשנתיים הראשונות או עד מחצית הקדנציה, יוטל גם קנס.

באופן כללי, במידה ובבחירות הכלליות שנעשו, בבחירות הכלליות המוניציפאליות של הרשויות המקומיות שליש מהנבחרים יהיו נשים, החוק הזה יבוטל.
ענת מימון
שליש במבט ארצי?
אורי מקלב
כן. במבט ארצי. באופן כללי. במידה שהגענו לתכלית – התכלית היא שיהיה שילוב כך ששליש מהנבחרים יהיו נשים – התוספת הזאת בטלה. אני לא צריך להסביר כאן הרבה כי הזמן שלי ממש קצר ואני לא יודע להעריך כמה זמן אני צריך להסתייגויות ולכן קשה לי לתת לכל הסתייגות את ההסבר שלה בתקווה שזה דבר מובן. כל זה מנקודת הנחה שאנחנו רואים שתוספת המימון היא לא דבר טוב. אני רואה את זה כדבר גרוע מאוד אבל בוודאי צריך להגיע כאן למסקנה שההפליה לתת תוספת מימון לנבחרים בבחירות לרשימה מסוימת, הוא דבר שפוגע בדמוקרטיה ופוגע בשוויון ההתמודדות.

הסתייגות נוספת אומרת שלשר הפנים תהיה הסמכות לשנות את גובה מימון התוספת. תוספת המימון הזאת, המימון העודף הזה, לשר הפנים תהיה אפשרות וסמכות לשנות, להגדיל ולהקטין אותו לפי ראות עיניו, לפי ההתפתחות שיש בעקבות שינויים כאלה ואחרים. אנחנו יודעים שבחוקים זה לוקח זמן ואנחנו חושבים שהיה נכון שלשר הפנים תהיה הסמכות להעלות ולהוריד את הסכום.
היו"ר עליזה לביא
חנין, תחליפי אותי. אני חייבת לעלות לוועדת החוקה.

(היו"ר חנין זועבי)
דנה יפה
כאמירה כללית, לגבי כל ההצעות על סמכויות שר הפנים. אנחנו מדברים על נושא שהוא מימון בחירות וזה נושא שהוא מאוד מאוד עדין וככל שתהיה כאן איזושהי התכנסות לכיוון הסתייגות מסוימת, צריך יהיה לתת על כך את הדעת. ככל שההסתייגויות האלה יתגבשו לכדי משהו עם ייתכנות ממשית, צריך יהיה לתת על כך את הדעת האם סמכויות כאלה מתאימות שיהיו בידי שר הפנים בשים לב לנושא עליו מדברים.
אורי מקלב
זה כמעט אותו דבר. אלה כמה הסתייגויות, אבל מה שעומד מאחוריהן זה דבר אחד.
דנה יפה
אמרתי את זה כאמירה כללית.
אורי מקלב
יש לי עוד שתיים-שלוש הסתייגויות בנושא אחר אבל אני אתן הקדמה קצרצרה. כפי שידוע, הנושא של חצי קדנציה וחצי קדנציה, שילוב והסכמי רוטציה, לא אני המצאתי אותו אלא זה קיים כפי שאנשי משרד הפנים יודעים. זה קיים בנושא של סגני ראש העיר וסגני ראשי מועצות, שם יש הסכמי רוטציה שמונחים על השולחן. דרך אגב, זה גם סעיף שצריך להיות מונח, סעיף הרוטציות. כל סעיפי הרוטציה, אבל לגבי הסגנים ההסכמים צריכים להיות מונחים בעת הגשת הרשימות, אז צריך להודיע על כך. אי אפשר לעשות רוטציה פחות מחצי קדנציה. כל זה נעשה ברשויות לא מעטות. היו כל מיני הסכמים שבאו לתת לאנשים פנסיה, זכויות, כל מיני דברים ועשו כל מיני קומבינות וקומבינציות עם הרשימות לצורך דברים שהיו קשורים באופן ישיר או לא באופן ישיר. לכן אני חושב שראש סיעה שלכתחילה תשלב נשים רק כדי לקבל מימון, חוץ מהקנס שצריך להשית עליה כפי שאמרתי, צריך להיות גם היבט פלילי בעניין הזה. זה בעצם קבלת דבר במרמה, זה בא בניסיון להשיג מימון עודף וכמו שאמרתי, אני חושש מרשימות שישלבו נשים ואם הזמן לא יהיה שנה אלא פחות מפרק הזמן הזה, מרצון, לא ייאלצו, נשים שיש להן עניין במפלגה, שהן קרובות לאותה מפלגה, יתפטרו מהמועצה וייכנס הבא אחריהן ואז לא הרווחנו נשים ברשימה אלא הרוויחו מימון עודף. זה סעיף שיש לי חשש מאוד גדול שהוא יכול לחתור לכיוון הזה ובמקרה כזה יש לזה גם היבט פלילי. אז - ההסתייגות הנוספת - ייגרעו חמישים אחוזים מהמימון הכללי.
ענת מימון
גם יחזירו את ה-15 אחוזים ובנוסף יחזירו חמישים אחוזים מהמימון.
אורי מקלב
חמישים אחוזים מהמימון. אם יתברר שהייתה כוונה לשלב נשים רק לצורך קבלת המימון, אנחנו חושבים שצריך לתת כאן גורם מרתיע, לא בצורה הזאת של ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו, אלא צריך להיות גורם מרתיע בנושא הזה.

על כל 15 האחוזים האלה יחולו דיני חוק מימון הבחירות.
ענת מימון
זה ממילא חל היום בנוסח. כלומר, זה נכנס בפול הכללי של המימון ואין צורך להכניס זאת.
אורי מקלב
מבקר המדינה בביקורת שלו, על ה-15 אחוזים יש את הזכות, זה חל עליו גם בביקורת שלו וגם הזכות לקבוע. זה היה נושא שאנחנו העלינו בוועדה הקודמת.
ענת מימון
זה בנוסח. זה הוחלט בדיון הקודם. חברי הכנסת בחרו שזה יהיה כחלק מהמימון הכולל.
אורי מקלב
בסדר. עכשיו אני אומר כמה דברים בהבזקים, במיוחד שאני נקרא לוועדת החוקה בה אני חבר. 15 אחוזים תוספת יש להוציא - ומבקר המדינה צריך לגרום לכך – לצורך קידום מועמדות נשים. 15 אחוזי התוספת האלה צריכים להיות מיוחדים כדי לקדם במעמד הפרסומת, בתעמולה ובכל מה שיש סביב הדבר הזה. לא נותנים עוד 15 אחוזים תוספת מימון מפלגות כדי לקדם את ראש העיר או מישהו אחר ברשימה.
ענת מימון
אתה רוצה לצבוע את הכסף.
אורי מקלב
אני רוצה לצבוע את הכסף. הוא צריך להיות צבוע. ההסתייגות הנוספת אומרת שמבקר המדינה יערוך על כך ביקורת. אם ההסתייגות תקבל, גם על זה תחול ביקורת מבקר המדינה שהכסף היה צבוע ומיוחד.
היו"ר חנין זועבי
אתה רוצה לצבוע גם את ה-15 אחוזים ולהטיל אותם לסנקציות של מבקר המדינה על המימון הכללי.
אורי מקלב
כן. המימון הכללי הוא כבר בחוק.
ענת מימון
שהמבקר יבדוק שהכסף ישמש למה שהוא נצבע.
אורי מקלב
החוק קיים. זה החוק שלך.
היו"ר חנין זועבי
כן. זה קיים מהדיון הקודם.
אורי מקלב
את יכולה להגיש הסתייגות שאת לא מסכימה לזה. זה קיים כבר בחוק, כך שבעצם את מציעה את זה. שתדעי את גודל האחריות כי את הכנסת את זה.
היו"ר חנין זועבי
דיברנו על סתירה. או שאתה מייעד את זה ואז אתה גם נותן לו ספציפיות מאשר ביקורת מבקר המדינה. אם יש שחיתות או אי ניהול תקין של המימון הכללי, בגלל שהוא צבוע הביקורת של מבקר המדינה לא חלה עליו. עכשיו אתה אומר את שניהם. בסדר, תמשיך.
אורי מקלב
אני אומר את שניהם אבל זה כמעט דבר ועוד דבר. בחוק המקורי בכלל לא היה ברור שכל המימון נכנס לסמכות של מבקר המדינה.
היו"ר חנין זועבי
עכשיו הוא כן נכנס.
אורי מקלב
הוא נכנס אבל לא רק נכנס אלא הוא נכנס כך שהוא יכול גם לגרוע. אם הוא מחליט לגרוע ממפלגה שלא עמדה בחוק מימון הבחירות, יש לו זכות לא לתת את 15 האחוזים האחרונים. אנחנו אומרים שגם זה ייכנס. אדם יעשה חשבון שהוא קיבל 15 אחוזים, הדבר הזה לא חל ולכן הוא יפסיד חמישה אחוזים ולא יעמוד בחוק מימון המפלגות אבל ישתלם לו לעבוד על הדבר הזה. אנחנו מבקשים מהמדינה, לפני הבחירות האחרונות האלה, אם החוק יתקבל זה אמור לתת תוספת למפלגות, אני חושב שצריך לעשות מערכת של הסברה. זה מוטל על משרד הפנים והוא צריך לומר על מה מדובר כאן כדי שנשים ידעו למה רוצים לשלב אותן או לא רוצים לשלב אותן. שתהיה לכך מודעות. אני חושב שהכסף האמיתי צריך להיות, ה-15 אחוזים אלה – זאת הסתייגות שלי שצריכה להיות ממוקדת לא לתוך מימון מפלגות אלא שיעשה את זה משרד הפנים בשילוב הוועדה למעמד האישה כדי שתהיה פרסומת או סקר מדוע נשים לא משתלבות בעבודה מקומית. תאמיני לי שבלי שאני אראה את הסקר, הדבר האחרון שיצביעו עליו יהיה שזה קורה בגל שמימון המפלגות הוא נמוך או שמימון מפלגות יותר גדול זה הדבר שיביא את השילוב של נשים ברשימות.
ענת מימון
אגב, בהסתייגויות הקודמות שהגשת בשבוע שעבר ביקשת שיהיה מחקר שיבדוק את זה. זאת הכוונה? זה אותו הדבר.
אורי מקלב
אני חושב שנשים צריכות לקבל שכר. גם אם לא נותנים כל תגמול לכל חבר מועצה, נשים צריכות לקבל תגמול.

אני מבקש לתת החזר הוצאות לחברות מועצה. חברות מועצה זכאיות להחזר הוצאות שיהיו לצורך סידור הילדים או על כך שיש פעילות ברשות המקומית – הצבעות בוועדות, מועצת העיר, ועדות ערר, ועדות לתכנון בנייה - בשעות העבודה שלהן דבר שמונע מהן הפחתת שכרן. ההשתתפות בפעילות הזאת יכולה לחייב מועמדת להיות נוכחת בפעילות העירונית. אנחנו לא מדברים על פעילות שוטפת אלא על השתתפות בדברים שהרשות מחייבת. אני לא מדבר על שכר בגין פעילות אלא על החזר הוצאות שזה משהו אחר.
ברשותכם, אני אעבור להסתייגויות השוטפות אותן הגשתי. יש בחוק ניצול מגדרי להגדלת...
ענת מימון
לפי התקנון אי אפשר להגיש הסתייגות לשם של החוק שהוא תיקון לחוק קיים. כלומר, אנחנו מתקנים את חוק רשויות מקומיות (מימון מפלגות) ואי אפשר להגיש הסתייגות לשם החוק.
אורי מקלב
אפשר להוסיף על השם.
ענת מימון
אתה רוצה להוסיף לשם החוק הקיים? בסדר.
אורי מקלב
אני רוצה להוסיף לשם החוק הקיים. מכיוון שחברי חבר הכנסת גפני נכנס ואולי הוא ירצה לדבר. מה שהגשתי, הגשתי.
ענת מימון
הכול נכנס.
אורי מקלב
אני בכל אופן אסביר את ההסתייגות השנייה. דיברנו מה זה נקרא קבוצת מיעוט. קבוצת מיעוט כפי שמופיע בחוק היא קבוצת מיעוטים. המיעוט היחיד שלא נמצא, כפי שכנראה יודעת גם חברת הכנסת חנין זועבי, אלה החרדים. נמצאים אתיופים, נמצאים ערבים, נמצאות נשים, נמצאים בעלי מוגבלויות ואנחנו, החרדים, אפילו לא בעלי מוגבלויות. לא מצאו שום הגדרה בחוק מה זה נקרא חרדי. ברוך השם קרה נס פורים והצליחו לפני שבוע למצוא כאן הגדרה לחרדים, חוק השוויון בנטל מצא כבר הגדרה לחרדי. מהיום והלאה אפשר כבר להכניס שגם אם יהיה אחד מבני המיעוטים האלה, מבני קבוצות המיעוט האלה, הוא ישולב בתוכו.
הסתייגות שלא כתובה בנייר. אם הרשימה תקבל את המימון העודף מכוח שני שליש, דהיינו שיש לה יותר מאחד, זה יהיה חייב. הראשון, אישה, יש לה עדיפות בחוק הזה ואת זה קיבלנו, אבל השני, כדי לקבל, צריך להיות בן מיעוט אחר. זאת אומרת, לא תוכל לקבל פעמיים.
ענת מימון
כלומר, הייצוג צריך להיות, כדי לקבל את התוספת, של שניים מקבוצות המיעוט לפחות.
אורי מקלב
כן, אבל אני אומר שאם זה רק אחד, האישה היא הראשונה.
היו"ר חנין זועבי
כך אתה מבטל את החוק. אם הרשימה היא רשימה ערבית והראשון מבני המיעוטים היא אישה, השני מבני המיעוטים יהיה ערבי?
אורי מקלב
הוא ממילא.
היו"ר חנין זועבי
אתה מבטל את השליש של הנשים.
אורי מקלב
הוא ערבי, גם אם היא אישה.
היו"ר חנין זועבי
אם יש ברשימה ערבי, הראשון הוא אישה, השני מבין המיעוטים הוא ערבי גבר. גם הוא בן מיעוטים כי הוא ערבי.
אורי מקלב
אז אין בעיה.
ענת מימון
זה מה שהוא רוצה.
היו"ר חנין זועבי
אז אתה מבטל את השליש.
אורי מקלב
הוא מקבל גם עליו 15 אחוזים. כל אחד מקבל 15 אחוזים.
משה גפני
אם יש אישה בראש הרשימה, הם מקבלים את ה-15 אחוזים.
היו"ר חנין זועבי
אם הערבי הוא השני, גם מקבלים 15 אחוזים?
משה גפני
אפשר להעלות לשלושים אחוזים, אבל האוצר לא יסכים. אם אישה עומדת בראש, זה יותר חשוב מאשר מועמדת שלישית.
אורי מקלב
אם יש שישה מועמדים, אנחנו מבקשים שיהיו שניים.
משה גפני
זה שלושים אחוזים. האוצר לא יסכים לזה.
אורי מקלב
לא. לא שלושים אחוזים. קודם כל, למה לא? זאת הסתייגות שלי. אני מבקש עוד 15 אחוזים על בן מיעוטים. אמרתי שאני לא עושה במקום.
ענת מימון
אגב, בדיונים עלה העניין שרוב הסיעות שנבחרו הן רשימות שהן עד שלושה מועמדים. כלומר, כדי לעמוד בכלל אצל רוב הסיעות, מספיק שתהיה נבחרת אחת. אתה מדבר על סיעה שיש בה יותר מנבחר אחד, כלומר, שישה לדוגמה ואתה אומר שבן המיעוט הזה שאנחנו בודקים, אחת חייבת להיות אישה וכל נציג מעבר לזה יכול להיות מכל קבוצת מיעוט אחרת שיעמוד בכלל.
אורי מקלב
בעיריית בני ברק הם 17 חברים.
ענת מימון
ברור שיש רשימות שהן יותר.
אורי מקלב
רשימת יהדות התורה בעיר ירושלים מונה תשעה חברים. אנחנו מדברים על בן מיעוט ואנחנו כוללים גם את החרדים. אנחנו חושבים שמן הראוי לשלב את זה גם בעניין הזה.
יתר הדברים נמצאים בנייר שהגשתי.
משה גפני
ההסתייגויות שלך הן בשם כל סיעת יהדות התורה וסיעת ש"ס?
ענת מימון
כן. ש"ס, זאת לא כל הסיעה. יש לי חתימות רק של חלק מחברי הכנסת.
משה גפני
הם אמרו שהם כולם מצטרפים. אני אביא את החתימות שלהם.

תקן אותי אם אני חוזר על דברים שאמרת. אני מציע שבהצעת החוק בסעיף הראשון יהיה כתוב סיעה או רשימה שלפחות שליש מבין חברי המועצה מנויים בין אלה שאמורים להיות בהעדפה מתקנת בחוק.
ענת מימון
יש הסתייגות כזאת.
משה גפני
בהעדפה מתקנת?
ענת מימון
לפי חוק שירות המדינה (מינוים) פלוס חרדים.
משה גפני
לא, לא חרדים. העדפה מתקנת. אלה שיש להם העדפה מתקנת שהן נשים, דרוזים, צ'רקסים, ערבים, בדואים.
ענת מימון
לא, בדואים לא נמצאים.
משה גפני
לגבי הבדואים אני אעשה לבד.
פיני קבלו
תוסיף אולי גם את העובדים הזרים.
משה גפני
עוד לא דיברתי על העובדים הזרים. זה ברשימה. לגבי אלה שיש להם העדפה מתקנת שהם אתיופים ואנשים עם מוגבלות. זאת אומרת, אם יהיו שלושה חברים בבחירות לרשות מקומית והשלישי יהיה אדם מוגבל.
אורי מקלב
זאת הגדרת החוק.
משה גפני
במקרה כזה, גם הוא ייכלל בתוך התוספת של ה-15 אחוזים.

אני מציע שיהיה כתוב סיעה או רשימה וכולי ובהמשך יהיה כתוב אם הוא בן העדה הבדואית.
ענת מימון
בנוסף את הבדואים או רק את הבדואים?
משה גפני
הם לא נמצאים בחוק שירות המדינה ואני מבקש להוסיף אותם.
היו"ר חנין זועבי
הם לא מבקשים את זה.
משה גפני
אני מגיש הסתייגות שאם הבדואי במקום השלישי.
ענת מימון
ברשויות מקומיות.
משה גפני
כן. למה להפלות אותו לרעה?
היו"ר חנין זועבי
כך אתה מפלה אותו כי אתה סתם מוחק את הזהות שלו. הוא לא מגדיר את עצמו בדואי. יש לו לאומיות והוא מגדיר את עצמו ערבי. אל תתחיל לפצל את המעט.
משה גפני
הבדואים לא מגדירים כך את עצמם?
היו"ר חנין זועבי
לא.
משה גפני
בסדר. אני סומך על חנין זועבי ואם היא אומרת שזה משנה את הזהות שלהם, אני לא רוצה את זה.
אורי מקלב
אני אומר לך מהיכן מגיעה ההסתייגות הזאת של חבר הכנסת גפני.
היו"ר חנין זועבי
זה מהשיח הישראלי. הוא הביא את זה מהשיח הישראלי. המיינסטרים הישראלי.
אורי מקלב
הוא רואה את המגזר הבדואי משלב נשים ברשימות שלו.
היו"ר חנין זועבי
החוק הזה דוחף גם את הערבים בנגב ובכל מקום לשלב נשים.
משה גפני
אני מקבל את עמדתך. אני מכבד את הערבים. הלוואי וכולם כאן היו מכבדים את הערבים כמו שאני מכבד אותם, אבל נניח לזה. אל תסתכלי על כל אלה שעוזרים לך.
יפעת קריב
יש עדנה עכשיו בכנסת. כולם כאן מסייעים לה.
משה גפני
אתם באופן זמני. אני 25 שנים.
היו"ר חנין זועבי
אנחנו נגיד מי עוזר ומי לא עוזר לנו.
משה גפני
תגידו. אני לא אומר שום דבר.
היו"ר חנין זועבי
בנקודה הזאת אני מסכימה אתך.
משה גפני
מכיוון שאמרת שלגבי הבדואים זה אומר שלילת הזהות שלהם, אני מסיר את ההסתייגות הזאת ואני מגיש הסתייגות אחרת.

לאור השוויון בנטל ולאור הניסיון של שילוב חרדים בחברה הישראלית, אני מציע שגם אם יהיה חרדי במקום השלישי ברשימה, גם הוא יקבל תוספת של 15 אחוזים מכיוון שכל השיח הציבורי עכשיו הוא שיח כזה שצריך לשלב את החרדים בעבודה וצריך לשלב את החרדים בחברה וצריך לשלב את החרדים כל הזמן. אני בעד שילוב חרדים ולכן צריך לעודד את החרדים שיהיו גם כן בשיח הדמוקרטי של הבחירות לרשויות המקומיות למשל בבית שמש, שיתמודדו ויהיו משולבים בחברה הישראלית. לכן, אם יהיה חרדי ברשימה הזאת במקום השלישי, גם הוא יקבל תוספת של 15 אחוזים.

אני מבקש עוד הסתייגות. אני מציע שאם אישה תבוא ותאמר שהיא לא רוצה להיבחר תמורת כסף, עם כל הכבוד לחוק היא רוצה להיבחר בזכות הכישורים של עצמה, היא אישה שמתאימה לעניין, היא יותר טובה מאחרים שנמצאים ברשימה, היא בכלל לא צריכה להיות במקום השלישי אלא היא צריכה להיות במקום הראשון ולכן היא לא רוצה להיבחר כך שתמורתה יקבלו כסף – אני מניח שיהיו נשים רבות שיבקשו את הדבר הזה. הם יאמרו שהן רוצות להיות ברשימה תמורת זה שהן מוכשרות להיות ברשימה כי אחרת יגידו שהן נבחרו מכיוון שמשלמים עליהן כסף.
אורי מקלב
אתה הרי לא מתבלבל עקב קריאת ביניים באמצע דבריך ולכן אני רוצה לומר לך שהיטבת להגדיר את הדבר הזה.
היו"ר חנין זועבי
חברי הכנסת, בעוד חמש דקות אנחנו מצביעים. ב-11:30 יש הצבעה.
אורי מקלב
ניסיתי להסביר לחברים מדוע ההצעה הזאת לא רק לא דמוקרטית וגורמת להפליה והעדפה אלא באיזשהו מקום היא מבזה את ציבור הנשים. אמרתי את זה גם בדיון לקראת קריאה ראשונה. זה דבר שמבזה ואין דבר שמבזה יותר מהצעת החוק הזאת על אף שזאת לא הייתה הכוונה. בהסתייגות שלך אתה הסברת היטב באופן החיובי מה קורה אם אישה אומרת שהיא לא רוצה לקבל כסף אם מכניסים אותה לרשימה אלא היא רוצה להיות בזכות הכישורים שלה. המפלגה לא תקבל את זה.
ענת מימון
אתם מבקשים שאם הנשים ברשימה ויתרו על התוספת, לא תינתן התוספת.
אורי מקלב
הן צריכות לרצות את זה. הן צריכות לחתום שהן רוצות את זה. שהן רוצות שעבורן יקבלו יותר כסף.
ענת מימון
ובלבד שכל הנשים ברשימה חתמו על הסכמה לקבלת תוספת בעד היבחרן.
אורי מקלב
הן צריכות לחתום שהן מבקשות זאת.
משה גפני
בוודאי. תהיינה נשים שלא יסכימו להיבחר בשביל כסף. הרי מה שיצא זה שישבו במפלגות ויגידו שניקח את האישה הזאת אפילו שהיא לא מתאימה אבל היא תהיה במקום השלישי בגלל שהגזבר של המפלגה ילחץ והוא יגיד שהוא צריך אותה לא בגלל שהיא מוכשרת אלא הוא צריך אותה בגלל שמשלמים עליה כסף. לכן תהיינה נשים שתהיה להן הזכות להגיד שהן לא מסכימות בשום פנים ואופן אלא הן רוצות להיבחר בזכות עצמן. לכן, כמו שאומר חבר הכנסת מקלב, ההסתייגות שלי היא שאותה נציגה שאמורה להיות במקום השלישי בגלל שהגזבר לוחץ, צריך הסכמה שלה בכתב. שהיא תחתום, וכך יהיה כתוב, שהיא מוכנה להיות מועמדת ברשימה המקומית במקום השלישי והיא יודעת שתמורתה מקבלים כסף.
ענת מימון
והיא מסכימה לכך.
משה גפני
והיא מסכימה לכך.

לגבי ראש הרשימה. אני לא יודע מה סוכם קודם לגבי ההסתייגות של חבר הכנסת מקלב.
ענת מימון
ההצעה עוסקת במימון לרשימות ולא לראש הרשימה.

(היו"ר עליזה לביא)
משה גפני
הם שמו עלינו את המבול. כתוב בתורה. נראה לי שאתם מהר הולכים להעביר את כל החוקים. הרי שום דבר לא דחוף. אתם עושים זאת כי אתם בטוחים שאתם הולכים להתפרק כי אחרת למה אתם מביאים את הכול?
היו"ר עליזה לביא
דיברנו קודם על הסקרים של יתד נאמן.
משה גפני
זה משהו שאתם המצאתם. זה סקר של ערוץ הכנסת. 11 מנדטים. אתם יורדים בשמונה מנדטים.
היו"ר עליזה לביא
אל תאמין לסקרים. אתה לימדת אותי את זה.
משה גפני
בסדר. תעלו. תעלו.
היו"ר עליזה לביא
יש לך עוד כמה דקות להסתייגויות.
משה גפני
למיטב ידיעתי יכול להיות שמקדימים את הבחירות לכנסת. זאת אפשרות. אבל בחירות לרשויות לא מקדימים. מה אתם כל כך ממהרים?
היו"ר עליזה לביא
לפני חמש דקות אמרתי לך בוועדת החוקה שאתה יודע למי ניתנה הנבואה. אני יכולה לחזור על זה גם כאן. בוא נדבר על שבע הנביאות שהיו לעם ישראל. זה יותר מעניין. רוצה לדבר על שבע הנביאות שהיו לעם ישראל?
משה גפני
לא, אני לא רוצה. אני רוצה לדבר על דבר פרקטי. אני נמצא כאן כדי לדבר על דבר פרקטי. דברי תורה תגיד רות קלדרון.
היו"ר עליזה לביא
למה? אנחנו אוהבים לשמוע אותך. לא היית בישיבות הוועדה כל כך הרבה שנים.
משה גפני
אני באתי לכנסת, אני הידרדרתי לכאן. זה לא כמוך. בבחירות לרשויות יש חוק, הבחירות לרשויות הן עוד ארבע וחצי שנים, למה צריך ביום האחרון של הכנסת להריץ אותנו כמו מטוטלת? הרי החוק הזה הוא נגד שתי הסיעות החרדיות. החוק הזה הוא נגד שתי הסיעות החרדיות. זה בסדר, אני בעד לפגוע בהן.
היו"ר עליזה לביא
יש לך עוד כמה דקות. לכאורה הזמן אזל.
משה גפני
אני מבקש שהרשימות האלה שיקבלו 15 אחוזים יהיו רשימות שבראשן עומדת אישה ואומר למה. אני הבנתי את הטענה שהנשים הן 52 אחוזים מהאוכלוסייה. אני הבנתי את הטענה שהנשים הן לא פחות חכמות מאשר הגברים ואולי אפילו יותר. אני הבנתי את הטענה שכדי לעודד נשים צריך להוסיף להן 15 אחוזים בתקציב. את כל זה הבנתי.
יפעת קריב
הוא אמר ש-52 אחוזים הן נשים. גדלנו באחוז.
משה גפני
51 אחוזים. אני מתקן. האמת היא שאלה 51 אחוזים אבל אשתי אמרה לי בבוקר שאני אגיד 52 אחוזים.
היו"ר עליזה לביא
אולי כדי לפצות על כך שחברות כנסת חרדיות לא יכולות כרגע להיות כי אתם מפריעים להן.
משה גפני
מזל שהיא לא כאן. היא קיצונית ממש. אני כאן המתון. מכיוון שזאת המסקנה שאני מגיע אליה, שזה מה שאתן מתכוונות, לכן הכול קלאם פאדי. למה? מכיוון שמה זה לשים אישה במקום השלישי שעל זה את מוסיפה כסף? צחוק. שני גברים קדימה, שני גברים מאחור ואישה במקום השלישי.
ענת מימון
אבל הכלל שונה לשליש מהנבחרים.
משה גפני
נשאר אותו העיקרון. גם אם ישימו במקום העשרים?
ענת מימון
לא. זה צריך להיות שליש. אם יש עשרים נבחרים, צריכות להיבחר שליש.
משה גפני
זאת אומרת, צריכות להיבחר שליש. זה לא משנה, זה אותו עיקרון. זה לא רציני. לא קידמתם את הנשים אפילו לא במילימטר. עומדת אישה ברשימה, היא תעמוד במקום הרביעי והחמישי ברשימה של שישה. אלה שטויות. לא עשינו בזה שום דבר.
אני מציע שבמקום שליש, הסיעה שתקבל 15 אחוזים, אם אכן זה ישפיע על הצבת המועמדות כי הבנתי שעל זה המאבק, אני מציע שזה יהיה לא רק 15 אחוזים אלא עשרים אחוזים אבל רק אם אישה עומדת בראש.
ענת מימון
ולא משנה מה? אם זאת רשימה של עשרים נבחרים?
משה גפני
לא משנה. רשימה של גברים. אישה עומדת בראש. הדמות הייצוגית, המובילה והקובעת, זאת שמובילה את המפלגה הזאת, שמובילה את הדרך, תהיה אישה. אמרנו שזה 52 אחוזים נשים, אמרנו שצריך לקדם את העניין והשליש עליו אתם מדברים לא מקדם את העניין אלא אלה שטויות. ישימו נשים לקישוט כדי שהגזבר יקבל עוד כסף. אין לזה רלוונטיות בכלל. בקרב חברי המועצה, המשמעות של העניין תמיד היא מי שעומד בראש. מי שעומד בראש הוא גם מועמד לראשות העיר, מי שעומד בראש הוא מוביל את המפלגה וחברי המועצה זה טוב בשביל לדבר, לבוא לישיבת מועצה אחת לחודש ולומר משהו. אם אכן כנים כוונותיהן של מציעות הצעת החוק, יש גם גברים בין המציעים?
היו"ר עליזה לביא
כן. אתה רוצה שאני אחזור על שמות המציעים?
משה גפני
לא. אני חושב שאם באמת כנים כוונותיהם של מציעי החוק, צריך שבראש הרשימה תהיה אישה.

אני רוצה לדבר לגבי שם החוק. הצעת חוק הרשויות המקומיות, ביטול השוויון בבחירות בישראל, תיקון מס' 12. מה הבעיה?
ענת מימון
אני לא יכולה להוסיף לשם של הצעת חוק. אני אתקן את שם החוק. זה יהיה חוק מימון בחירות לרשויות המקומיות (מימון בחירות).
משה גפני
ביטול השוויון בבחירות בישראל. אין שוויון יותר.
ענת מימון
וזה יהיה השם של החוק.
משה גפני
זה יהיה שם החוק. מבטלים את השוויון. למה מבטלים את השוויון? מכיוון שעד היום אנשים היו מציגים מועמדות , מי שהיה יותר טוב היה נבחר, מי שהיה פחות טוב לא היה נבחר, אבל כאן מכניסים אלמנט חדש שמתחיל להזכיר כבר את הבחירות בקרים.
היו"ר עליזה לביא
הגענו כבר לקרים? נתתי לך חמש דקות נוספות.
משה גפני
בסדר. אני מוריד את קרים.
היו"ר עליזה לביא
נגמר לך הזמן.
משה גפני
אני מוריד את קרים.
היו"ר עליזה לביא
אזל הזמן. נתתי לך עוד חמש דקות כמחווה ומתוך רצון טוב מאחר ויש שיתוף פעולה בינינו אבל נגמר הזמן. אני אתן לך עוד שלוש דקות אבל אדוני, הזמן שנגמר.
משה גפני
בסדר. אם כן, להוריד את קרים אבל להשאיר את אי השוויון ואני לא מביא דוגמאות כי היושבת ראש לא מסכימה.

אני חושב שאם באמת אנחנו רוצים לשלב בחברה את כולם, צריך שיכניסו גם את העובדים הזרים. לא, אני מוריד את העובדים הזרים כי יש לי משהו אחר.
יפעת קריב
בוא נתמקד במגדר הנשים.
משה גפני
ודאי. אני כל הזמן מתמקד בזה.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו נעשה קצת מקצה שיפורים בהתמקדות, אבל בסדר.

עד שאתה תתמקד, אני אתן לפיני קבלו שרוצה לומר כמה מלים.
פיני קבלו
מזה באמת חששנו.
היו"ר עליזה לביא
מי זה אנחנו?
פיני קבלו
אני סמנכ"ל בשלטון המקומי.
היו"ר עליזה לביא
מה היה החשש?
פיני קבלו
שזה יהווה פתח לתביעות נוספות של גופים אחרים ולכן השלטון המקומי הביע את התנגדותו.
יפעת קריב
מי הביע את התנגדותו לחוק הזה?
משה גפני
השלטון המקומי.
יפעת קריב
אם אני לא טועה, ישבתי אישית עם יושב ראש מרכז השלטון המקומי שהיה בעד החוק.
פיני קבלו
אני לא יודע. היה כאן עורך דין כפיר, היועץ המשפטי שלנו.
יפעת קריב
שהתנגד להטלת קנס על הרשויות המקומיות.
היו"ר עליזה לביא
למה הוא לא כאן? למה הוא לא בא היום?
משה גפני
תנו לו להתייחס.
פיני קבלו
אנחנו רגילים בכנסת לכל דבר שכאשר פותחים דלת, נכנסים נושאים אחרים ובסופו של דבר ראש העיר יקבל איזו רשימה מוגמרת של גופים. בימים אלה אנחנו מגבשים עם שר הפנים והשלטון המקומי חוק עיריות בו התחלנו והוא גם ייתן מעמד ייצוגי. אם זה היה עולה בהסתייגויות או בהצעת החוק הראשונית בוועדת השרים אני מניח שזה היה נדחה על ידי האוצר ועל ידי משרד הפנים, זה שאתם רוצים לגבש כאן שכר לחבר מועצה, דבר שאנחנו בעדו אבל שנקבל את השיפוי ממשרד הפנים על מנת לשלם אותו.
היו"ר עליזה לביא
לא דיברנו על זה.
פיני קבלו
זה מופיע בהסתייגויות. צריך לחשוב אולי להביא את החוק הזה בחוק העיריות, ששר הפנים יביא את זה באותו ספר חוקי העיריה בו כבר התחלנו והייתה כאן חקיקה מתקדמת.
היו"ר עליזה לביא
כלומר, אין לך התנגדות מהותית אלא רק המיקום של החוק. זה מה שמטריד אותך?
פיני קבלו
זה לא מטריד אותי. אנחנו בעד שיהיה ייצוג נשים אבל אנחנו חוששים. אני יודע למשל שבמפלגות מתוקנות קובעים את זה בתקנות שלהן ומפלגת העבודה למשל נותנת שלושים-ארבעים אחוזים לייצוג שנים ודואגת שזה יקרה ברשימות וכך זה קיים בכל המסגרות שלנו. לכן יש מפלגות שבאמת הכניסו את זה בתקנונים הפנימיים שלהן והן מאלצות את המועמדים שלהן לקבל את זה. החשש שלנו הוא שברגע שאתה פותח את זה יבואו דרישות של גופים אחרים, של גמלאים, של צעירים ועוד אחרים ובסופו של דבר ראש העיר ייבחר כאשר יצטרך מראש לשריין לעצמו רשימה מסודרת שהוא יקבל אותה. שלא אובן לא נכון כי אנחנו לא נגד ייצוג נשים אלא אנחנו בעד ייצוג נשים ואנחנו דואגים שיהיה ייצוג נשים אבל כמובן שאנחנו רוצים את זה בסידור הפנימי שקיים בתוך העיריות, בדמוקרטיה שקיימת בעיריות ובמפלגות. אתם מביאים את זה להצעת חוק ואנחנו מתריעים שזה יהווה פתח עתידי וראינו את זה כאן גם בהסתייגויות כאשר יש כאן דרישות של קבוצות חלשות אחרות בחברה שצריך לשריין להן מקום, דבר ממנו חששנו. תודה.
משה גפני
אני מגיש הסתייגות האומרת שהחוק הזה מותנה בהסכמת השלטון המקומי.
יפעת קריב
יושב ראש השלטון המקומי הסכים לנוסח הזה ולא הסכים לנוסח הקודם. הוא יצא נגד הנוסח הקודם.
משה גפני
ההסתייגות שלי אומרת שהחוק הזה מותנה בהסכמת מרכז השלטון המקומי.
פיני קבלו
לי כרגע אין אישור לכך שאנחנו בעד החוק.
היו"ר עליזה לביא
אדוני, תסכם כי אנחנו רוצים לעבור להצבעה.
משה גפני
אני מבקש שהחוק הזה יחול, אם הוא אכן מתקבל, ב-2022, בבחירות הבאות לרשויות המקומיות.
ענת מימון
ב-2018 הבחירות הבאות.
משה גפני
אם כן, ב-2023. אני רוצה שהחוק הזה יחול ב-2023. אגב, לא הצגנו שכבה חלשה באוכלוסייה. אנחנו הצגנו את החרדים שמהווים שכבה מאוד חזקה. יכול להיות שיש אחרים שהם חלשים אבל אנחנו לא חלשים. אני לא אוהב שאומרים את זה עלינו.
היו"ר עליזה לביא
שאלו אותי למה אני לא עוצרת, אבל אמרתי שלחבר הכנסת גפני מגיעות עוד ארבע דקות, מתוך הערכה למחשבות שלך.
יפעת קריב
את השר שלום אני שולחת אליך אחר כך על כך שלא הגעתי לוועידת הנגב.
משה גפני
אתם צריכים להתנצל בפני על כך שהבאתם עלי היום את המבול.
היו"ר עליזה לביא
התקשרת אלי ואמרת לי שאתה רוצה להתפלל. אתה יודע שתפילה בשבילי זה משהו חשוב.
משה גפני
אני מבקש הסתייגות לגבי כל קבוצה באוכלוסייה.

אין לי זכות בחירה כאן, נכון?
היו"ר עליזה לביא
לא זכות בחירה אלא זכות הצבעה. נכון.
משה גפני
לחברת הכנסת חנין זועבי יש זכות הצבעה?
היו"ר עליזה לביא
ודאי. היא חברת ועדה. היא גם ניהלה את הישיבה.
משה גפני
כל קבוצה באוכלוסייה שלדעת הממונה על הבחירות איננה מיוצגת דיה ברשויות המקומיות, תהיה זכאית לתוספת של 15 אחוזים במידה והיא ברשימה בהתאם להחלטות שנקבעו בחוק הזה. אז היא תקבל את התוספת הזאת. זה יכול להיות עובד זר. לא רציתי להשיב את פניך ריקם, פיני.
היו"ר עליזה לביא
אבל לא בדואי.
משה גפני
לא. בדואי לא.

גברתי היושבת ראש, יש לי עוד הרבה הסתייגויות אבל אני מכבד את החלטתך ולכן אני לא מביא הסתייגויות נוספות. אני רק מבקש שכל ההסתייגויות יהיו על שם כל חברי סיעת יהדות התורה וכל חברי ש"ס. אני אביא את החתימות. אני אדאג לחתימות של כולם. אגב, אני מתכוון לנמק כל הסתייגות במליאה. שלא תהיה אי הבנה בעניין הזה.
היו"ר עליזה לביא
אני יודעת ששריינו גם את יום חמישי. אמרו לנו לא לקבוע שום דבר.
משה גפני
אפשר גם ביום שישי.
היו"ר עליזה לביא
לי אין בעיה.
אורי מקלב
בוועדת חוקה היה שבעה נגד שישה.
היו"ר עליזה לביא
הבית היהודי הצביע נגדך.
משה גפני
עכשיו ירד לך מצב הרוח.
היו"ר עליזה לביא
לא ירד. הנחתי חוק חדש. אתה חושב שלא למדתי ממך לעבוד בכל החזיתות, עשרה כדורים באוויר? באתי לשנות.
משה גפני
אני הצעתי הסתייגות שכל קבוצה באוכלוסייה שהממונה על הבחירות יגיד שבאמת היא מקופחת ומופלית לרעה ברשויות המקומיות, תהיה זכאית לתוספת של ה-15 אחוזים. אמרתי שזאת הסתייגות של כל סיעת יהדות התורה ושל כל סיעת ש"ס.
היו"ר עליזה לביא
תודה. בקשה אחרונה.
אורי מקלב
בקשה אחרונה, זה נשמע נורא.
היו"ר עליזה לביא
חס וחלילה.
אורי מקלב
נשמע מה גפני רוצה כבקשה אחרונה.
משה גפני
זאת לא בקשה אחרונה. יש לי עוד הרבה בקשות.
אורי מקלב
קודם, כשלא היית כאן, היא דיברה על חוקים שאנחנו מאתגרים אותה וגם נותנים לה רעיונות.
משה גפני
אני יודע למה הם עושים את החוקים האלה.
היו"ר עליזה לביא
חברים, אני סוגרת.
משה גפני
יש לי בקשה אליך, אל תביאי את זה למליאה השבוע. תביאי את זה בתחילת מושב הקיץ. הבחירות לרשויות המקומיות יהיו בעוד ארבע וחצי שנים. זה נראה לא טוב. נראה. אני לא אומר שזה כך, אבל זה נראה. אמרתי לך שיושבת ראש ועדה היא יותר מהאפיפיור, כך לימדו אותי עת באתי לכנסת, אבל זה נראה לא טוב כי לא ממהרים לשום מקום. זה להביא בתוך סדר יום עמוס כשיש את הנושא של ועדת הפנים, כל הנושא של תכנון ובנייה ויש דברים כבדים שנמצאים עכשיו במליאת הכנסת כדי לנקות את השולחן ואנחנו מדברים על שבוע שהוא יומיים. בגלל שושן פורים אין לנו גם את יום שני. אני מציע לך ואני לא מציע את זה סתם. אחת משתיים, או שיקרה משהו בפגרה ואז יכול להיות שהקואליציה תשתנה ונוכל לעצור את החוק הזה. יכול להיות.
היו"ר עליזה לביא
תודה. הבנתי. הדברים נרשמו. אני אשקול אותם. תודה.
ענת מימון
אנחנו עוברים להצבעה. נצביע קודם כל ההסתייגויות ואז נצביע על נוסח הצעת החוק. חשוב לי להעיר לדברים שנאמרו בהתחלה. אני כן הייתי בישיבה הקודמת והקביעה להגיש הסתייגויות עד מועד מסוים, אחרי שמסתיים הדיון בהצעה, היא סמכות שנתונה ליושב ראש הוועדה לפי תקנון הכנסת. כלומר, אתם יכולים עד היום להגיש את ההסתייגויות כדי שלהצבעות נגיע כבר עם כל ההסתייגויות רשומות. זה לא משנה כי ההסתייגויות כבר הוגשו היום.
משה גפני
יש עוד הסתייגויות שוויתרנו עליהן.
אורי מקלב
כיועצת משפטית מאוד מוערכת וכיועצת משפטים שבעבר הייתה בוועדת הכספים, מי כמוך יודעת הליכים. האם היה תקדים כזה שדיון שנקבע לשעה, שהתחיל באיחור של עשרים דקות שהפכו לארבעים דקות, בסופו של דבר הדיון התחיל ב-8:50 עד 9:30, ואני באתי ואמרתי שיש לי עוד הסתייגויות לומר.
ענת מימון
לכן ניתנה לכם עכשיו שעה וחצי שזה באמת מעל ומעבר להגיש הסתייגויות.
היו"ר עליזה לביא
לא רק זה אלא למענכם קבעתי את הישיבה ל-10:30 כי יכולתי להיות כאן ב-8:30. אני מזכירה לך שזה נעשה על פי בקשה של חבר הכנסת גפני ושלך. פניתם לאיל ינון.
אורי מקלב
לא פנינו בגלל זה.
משה גפני
אני פניתי לענת ולא לאיל ינון.
אורי מקלב
אני פניתי.
היו"ר עליזה לביא
יש כאן חוק שעבר ועדת שרים, עבר תהליך חקיקה מסודר, הקדשנו לו זמן ושעות. ענת, בבקשה, הסתייגויות.
אורי מקלב
מה שעבר בוועדת שרים לעומת הקריאה הראשונה, זה שינוי מהפכני.
ענת מימון
תמיד זה כך.
אורי מקלב
זה בכלל נושא חדש. החוק הזה הוא נושא חדש.
משה גפני
נכון. זה נושא חדש.
היו"ר עליזה לביא
הוצאת כאן את כל הכלים שלמדת אי פעם.
משה גפני
לא למדתי בשום מקום. זה נושא חדש.
ענת מימון
מה נושא חדש?
משה גפני
כל החוק הזה. היה מדובר על מי שעומדת במקום השלישי.
אורי מקלב
היה מדובר על קנס וכאן מדובר על תוספת.
משה גפני
זה נושא חדש.
אורי מקלב
יש לזה משמעות גדולה מאוד.
ענת מימון
נושא חדש זה בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית. הקנס לא היה בקריאה הראשונה.
משה גפני
נושא חדש. אני לא צריך אפילו לנמק מה נושא חדש. אלה התקנות.
ענת מימון
זה נכון. אני יודעת.
משה גפני
נושא חדש. רצית שאני לא אשתמש בכלים האלה? אורי לא ישתמש בהם? מה רצית?
אורי מקלב
היא למדה את זה אתי ביחד בוועדת חוקה.
משה גפני
אני לא צריך לנמק.
ענת מימון
אני יודעת שאתה לא צריך לנמק.
משה גפני
אם את רוצה, אני אנמק במשך חצי שעה.
אורי מקלב
ליהדות התורה אין כאן נציגות.
משה גפני
כן. זה רע מאוד.
אורי מקלב
בתחילת הדברים שלי הסברתי שזה לא אני שמגיש את ההסתייגויות בשמי אלא מצאו מישהו שיבוא לכאן ב-8:30 בבוקר.
משה גפני
אתם רוצים לשנות את התקנון? אי אפשר.
היו"ר עליזה לביא
אני לומדת את התקנון.
ענת מימון
אנחנו נעשה הצבעה מותנית.
משה גפני
לא. אין דבר כזה. אני מצטער מאוד. לא היה דבר כזה. נושא חדש, צריך ללכת לוועדת הכנסת.
היו"ר עליזה לביא
אנחנו נבדוק. נחזור לכאן בשעה 12:45.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:15.>

קוד המקור של הנתונים