ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/03/2010

חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (מס' 17), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הכספים

2.3.2010


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול
מישיבה משותפת של

ועדת הכספים וועדת הפנים
יום שלישי, ט"ז באדר התש"ע (2.3.2010), שעה 10:20
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (פטור מארנונה לבתי כנסת), התשס"ט-2009 של חבר הכנסת נסים זאב, (פ/662)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל אדטו

אורי אורבך

זאב בילסקי

ניצן הורוביץ

יצחק וקנין

נסים זאב

שי חרמש

אחמד טיבי

אלכס מילר

מרינה סולודקין

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום
מוזמנים
עו"ד איתיאל מלאכי


- לשכה משפטית, משרד הפנים

יהונתן בר סימנטוב


- רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

אשרה רודב



- רפרנטית ממשלה ומנהל, משרד האוצר

הראל גולדברג



- רפרנט, משרד המשפטים

דארין דניאל יעקוב


- עוזרת משפטית, משרד המשפטים

עו"ד תומר כרמי



- משרד המשפטים

רון מוסקוביץ



- מנכ"ל מרכז השלטון המקומי

נעמה עמית

- מנהלת יחידת פטורים באגף חיובי ארנונה, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
יפה קרינצה

הצעת חוק לתיקון פקודת העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (פטור מארנונה לבתי כנסת), התשס"ט-2009, של חבר הכנסת נסים זאב
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני פותח את הישבה בנושא הצעת לתיקון פקודת העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (פטור מארנונה לבתי כנסת). קיימנו דיון בישיבה הקודמת וביקשתי מהיועצת המשפטית של הוועדה, לאור הדברים שנאמרו כאן, כאשר אנחנו מדברים על הצעת חוק שבאה אך ורק לפרש את החוק לאחר שהתגלו בכמה רשויות מקומיות פרשנויות של יועצים משפטיים, שאינן נכונות ואינן בכוונת המחוקק. החברים כאן העלו כמה הסתייגויות וכמה דברים שעלולים להיות מנוצלים על-ידי הצעת החוק הזו, כמו הנושא של פעילות שאיננה פעילות של בית הכנסת אלא פעילות של אולם שמחות, פעילות של כוונת רווח או דברים מהסוג הזה.

כפי שנאמר בדיון הקודם, הגדרה של בית כנסת זה גם אם נערכים בו שיעורי תורה וגם אם נעשית בו פעילות של הכנה לבר מצווה, שזה חלק מהפעילות של בית הכנסת.

ביקשתי מהיועצת המשפטית של הוועדה שתנסח את ההצעה הזאת כפי שנאמר בוועדה, באופן הכי מצמצם, באופן שבו נדבר אך ורק על הכוונה של פירוש המילה "בית הכנסת" על כל הנלווה לו. אני מבקש מהיועצת המשפטית לקרוא את מה שניסחה.
שי חרמש
זה רק בית כנסת או כל מוסד דת?
משה גפני
רק בית כנסת.
שי חרמש
לא מסגד, לא כנסייה.
נסים זאב
זה כולל מסגדים.
משה גפני
כן, ודאי.
שגית אפיק
מה שנאמר בישיבה הקודמת זה שזה מתעורר כרגע רק לגבי בית כנסת. אין בעיה להחיל אותו דבר, במידה שמשרד הפנים יסכים, גם במסגדים.
נסים זאב
במסגדים זה קיים.
פניה קירשנבאום
והצעת החוק לא תפצה עיריות?
משה גפני
על מה?
פניה קירשנבאום
על זה שהם לא גובים ארנונה.
משה גפני
החוק הקיים לא מאפשר להם לגבות.
ציון פיניאן
לא גובים על בית כנסת ארנונה.
פניה קירשנבאום
אז על מה צריך להעביר חוק?
שגית אפיק
אסביר. היום סעיף 5ג(ה) קובע שלא תוטל ארנונה כללית על בית כנסת, כנסייה, מסגד או בית תפילה אחר, והכול לגבי השטח המשמש לצורכי תפילה ואשר אין בו פעילות עסקית. הצעת החוק לא משנה את הפסקה הזאת והיא נשארת על כנה. תתווסף, לפי הצעת החוק, הגדרה לבית כנסת. אם משרד הפנים יסבור שאותה הגדרה צריכה לחול גם לגבי מסגד או בית תפילה אחר, אפשר להחיל את זה גם לגביהם.

כרגע ההגדרה שהגענו אליה בתיאום עם משרד המשפטים היא:"בסופה יבוא "בפסקה זו, "בית כנסת" – בניין או חלק מבניין שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה - - - "
משה גפני
תקראי את כל החוק, בבקשה.
שגית אפיק
כל החוק יהיה כך: "לא תוטל ארנונה כללית או אגרה על שטח, נכס, המשמש לאחד מאלה: בית כנסת, כנסייה, מסגד או בית תפילה אחר, והכול לגבי השטח המשמש לצורכי תפילה ואשר אין בו פעילות עסקית. בפסקה זו, "בית כנסת" - - - "
היו"ר משה גפני
מה זה "אין בו פעילות עסקית"? למשל, אולם שמחות או שנעשית בו פעילות לכוונת רווח?
שגית אפיק
כן. פעילות עסקית זה בהגדרה רחבה, כל דבר שנעשה לצורכי רווח ולא לצרכים שתיכף נציין אותם, כי אני חושבת שהם מצומצמים יחסית.

"תתווסף הגדרה של בית כנסת, לרבות מבנה או חלק ממבנה, שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה והשימושים הנוספים בו, ככל שישנם, אינם אלא ללימוד תורה או לתרבות תורנית. "
היו"ר משה גפני
זה מה שאנחנו מוסיפים עכשיו.
נסים זאב
או תרבות יהודית, כפי שביקשו פה החברים.
פניה קירשנבאום
מה זה תרבות יהודית? הופעה של - - -
משה גפני
הכנה לבר מצווה. אני אגיד לך מה עושים בבית הכנסת - - -
פניה קירשנבאום
"תרבות יהודית" זה לא בדיוק זה. הכנה לבר מצווה זה לימוד, לא תרבות. תרבות זה שיביאו איזה להקה יהודית שתופיע, וזו תרבות יהודית.
רחל אדטו
הרב גפני, אתן לך דוגמה.
היו"ר משה גפני
רגע. אנחנו לוקחים את מה שקיים בבית הכנסת, מה שהיה עד היום, לפני שחבר הכנסת נסים זאב הציע את הצעת החוק, זה שבתי הכנסת היו פטורים מארנונה. המחוקק קבע שבית כנסת, כנסייה, מסגד, בית תפילה אחר – מה שמוגדרים בחוק, פטורים. לאחרונה התגלתה בעיה. יש יועצים משפטיים, שכנראה אינם יודעים מה זה בית כנסת. בבית כנסת עושים כמה דברים: קודם כול מתפללים, אומרים שם שיעורי תורה מפעם לפעם, מכינים לבר מצווה, יש פעילות לנשים בבית הכנסת - - -
פניה קירשנבאום
על תלמוד תורה גובים כסף?
היו"ר משה גפני
לא. כבר קבענו שאם גובים שקל, שהוא לא לצורך בית הכנסת, זה פעילות עסקית. אנחנו מדברים על מה שבית הכנסת עושה. אמרתי בישיבה הקודמת שמבחינתי כל הצעה – ישבתי עם חלק מחברי הוועדה - שיציעו מקובלת עליי, אבל שתגדיר את עניין של בית כנסת, אם בית הכנסת זה מקום שעושים בו שיעורי תורה, עושים תרבות תורנית או תרבות יהודית. אם יש הגדרה אחרת, אני מוכן לשמוע הגדרה אחרת. בבקשה, חברת הכנסת אדטו.
רחל אדטו
אני רוצה שתבהיר לי. בבית כנסת שאני הולכת אליו ביישוב שלי, לפחות פעמיים בחודש יש בכל היישוב כרזות; פעם אמנון יצחק בא, פעם יש איזו להקה לנשים, ופעם יש דבר כזה או אחר. דמי כניסה לאירוע כזה הם 30 שקלים – רציתי להביא לך אחת הכרזות לראות.
היו"ר משה גפני
הוא לא יהיה פטור מארנונה. זו פעילות עסקית.
שגית אפיק
אז זה יפסול את כל בית הכנסת? הנוסח מדבר על מצב - - -
רחל אדטו
אני רוצה להשלים. מי ניזוק הדבר הזה? המועצה, שממילא נמצאת על כרעי תרנגולת מבחינה תקציבית, ניזוקה מזה. בית הכנסת נמצא באזור הישיבה, וחד-משמעית המועצה ניזוקה מזה. זה על חשבונה של המועצה, כי בדרך הזאת אתה גוזל מהמועצה דמי ארנונה.
היו"ר משה גפני
מה המצב היום, לפי החוק הקיים?
נסים זאב
גם היום לא גובים.
פניה קירשנבאום
אז בשביל מה להביא חוק אם לא גובים?
משה גפני
חברת כנסת אדטו, מה את מציעה?
רחל אדטו
אני חושבת שההרחבה שניתנת כאן רחבה מדי.
היו"ר משה גפני
מה את מציעה? יש בעיה, הרי על פי החוק מבית כנסת לא גובים ארנונה, כמו מסגד, כמו כנסייה. מה את מציעה לעשות? יש בעיה עם כמה יועצים משפטיים.
שגית אפיק
הדוגמה שנתת נכנסת גם היום בנוסח הסעיף, כי נוסח הסעיף היום אומר: "אשר אין בו פעילות עסקית". אני רק מניחה שאם מתקיימת פעילות מהסוג שהזכרת פעם ב- וזו לא הפעילות העיקרית של בית הכנסת, אני מניחה שגם היום בית הכנסת הזה מקבל פטור מארנונה וזה לא קשור בהצעת החוק הזאת.
פניה קירשנבאום
אז למה צריך להתעסק בחוק ולהביא את זה לדיון אם זה קיים וזה קיים?
ניצן הורוביץ
מה הבעיה עם היועצים המשפטיים?
רחל אדטו
אפילו הלכתי פעם לשמוע את אמנון יצחק.
היו"ר משה גפני
אבל מה הנושא של אמנון יצחק עכשיו? אמנון יצחק על פי רוב מופיע במתנ"סים או בתי תרבות, לא בבתי כנסת. זה ממש לא רלוונטי.
רון מוסקוביץ
אם ההתעקשות היא לעשות תרבות תורנית, שמזה אנחנו חוששים, שזה יהווה פתח להפוך לאולמות שמחה, מופעים ועצרות בתשלום, אולי אפשר לכתוב: תרבות תורנית, ובלבד שלא ייגבה כסף מהמשתתפים. למה לא להוסיף את המשפט הזה?
היו"ר משה גפני
תרבות תורנית שהיא ללא תשלום.
נסים זאב
אפשר להוסיף את זה, אין בעיה.
משה גפני
אין בעיה, אני מקבל את ההצעה שלך. אתה סומך על היועצת המשפטית שתנסח את זה? זה הכנה לקריאה ראשונה, אם הנוסח בסוף לא ימצא חן בעיני השלטון המקומי נשנה אותו לקראת הקריאה השניה והשלישית. זאת הכוונה שלי, אין לי כוונה אחרת.
אלכס מילר
המעונות לסטודנטים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להוסיף גם נושא בתי-ספר שדה של החברה להגנת הטבע ואת בתי העלמין, שמשום מה יצאו מהחוק.
שי חרמש
בתי עלמין חייבים בארנונה?
היו"ר משה גפני
כן. העלו חברי הכנסת אלכס מילר ופניה קירשנבאום את הנושא של מעונות הסטודנטים. אני לא מוסיף עכשיו אף אחד. אבקש מהיועצת המשפטית להכליל בדברי ההסבר את הנושאים הללו, שנדון עליהם לקראת הקריאה השניה והשלישית. חברי הכנסת מילר וקירשנבאום, אם אתם רוצים לכלול את מעונות הסטודנטים אז נכלול אותם גם בדברי ההסבר. זה לא המקום, המקום הוא בוועדה משותפת של ועדת הכספים וועדת החינוך, שדנה בהצעת חוק של חברת הכנסת שלי יחימוביץ להחיל פטור מארנונה על פנימיות, על בתי-ספר, בתי-ספר מקצועיים וכדומה. זה המקום, אבל אם אתם רוצים זה ייכנס כאן, בדברי ההסבר.
אלכס מילר
החוק ההוא סגור כבר.
משה גפני
הוא לא סגור, הוא עדיין נדון. אני רואה אותו בסדר היום של ועדת משותפת של ועדת הכספים וועדת החינוך. אני לא חושב שכאן זה המקום, אני חושב ששם היה צריך להתמודד עם זה. אבל אני מבקש להוסיף את שלושת הדברים האלה. בדברי ההסבר.
רון מוסקוביץ
אדוני, סגרנו סדק ופתחת לנו סכר. שיהיה ברור אנחנו מתנגדים קטגורית לעניין הזה מכל וכל. אגב, גם שר האוצר אמר שהוא מתנגד. זו פגיעה בבסיס הארנונה שלנו.
היו"ר משה גפני
מר מוסקוביץ, אני מדבר עכשיו על חקיקה. החקיקה הזאת מדברת רק על מה שדיברנו. זהו ההכנה לקריאה הראשונה. ביקשתי להכניס את זה בדברי ההסבר, נדון על העניין הזה, תשתתפו בדיון, שר האוצר ישלח את נציגו.
אורי אריאל
זה כולל את הפנימיות של הישיבות?
היו"ר משה גפני
לא. ככל הנראה, הממשלה תודיע כשנבוא לקריאה השניה והשלישית, שאם אנחנו מרחיבים את זה על בתי עלמין, בתי-ספר שדה ומעונות הסטודנטים, שזה תקציבי והקואליציה תתנגד. לכן נצטרך לשקול איך אנחנו דנים בעניין הזה. הצעתי לחברי ישראל ביתנו, שאכפת להם ממעונות הסטודנטים – לפי דעתי, אין אחד בין חברי הוועדה שלא אכפת לו ממעונות הסטודנטים, רק הוא לא הולך עם ראש בקיר - - -
רון מוסקוביץ
גם לנו, שייתנו מלגות.
היו"ר משה גפני
לא, אתם לא צד בעניין. אתם צריכים לתת שירותים מוניציפאליים, ואתם מקופחים ומופלים לרעה על-ידי משרד האוצר במענקי האיזון. זה נכון, אין דיון לגבי העניין הזה. הצעת החוק הזאת עוסקת אך ורק בדבר שאתם היום נוהגים בו. צריך את הפרשנות הזאת, ולכן אני מביא את הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה.
שי חרמש
אם שום גורם עסקי לא נכנס פנימה, אז מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות?
היו"ר משה גפני
הפרשנות. כלומדים שיעור תורה בבית הכנסת, האם הפירוש הוא שזה הופך להיות משהו אחר ולא בית כנסת?
שי חרמש
מישהו פעם לקח - - -
משה גפני
כן, זה מה שאמר פה נציג משרד המשפטים וזה מה שיודעים כולם. לא אתחיל את הדיון הזה.
שי חרמש
תן הבהרה.
שגית אפיק
היום החוק קובע שהשטח צריך לשמש לצורכי תפילה. מכיוון שהיו פרשנויות שונות לגבי בית כנסת, שגם מתקיימים בו שיעורי תורה, נשאלה השאלה האם גם הם פטורים מארנונה לנוכח האמירה בחוק של: שטח המשמש לצורכי תפילה. באה הצעת החוק ומבהירה שמספיק שהייעוד העיקרי הוא קיום תפילה, ובלבד שהשימושים האחרים הם לימוד תורה ותרבות תורנית. נשארים בגדר הרישא, שקובעת שאין מדובר בפעילות עסקית.
שי חרמש
זאת אומרת, שלא גובים כסף. יש מצב כזה שגובים ארנונה מבית כנסת כי מלמדים בו שיעורי תורה?
רון מוסקוביץ
אמר חבר הכנסת הרב נסים זאב שיש מקרים כאלה, וחזקה עליו שהוא הביא מקרים חריגים, אבל עדיין קיימים.
היו"ר משה גפני
הראל גולדברג ממשרד המשפטים, אני מבקש תשובה לשאלה של חבר הכנסת שי חרמש.
הראל גולדברג
לגבי השאלה של גביית כספים - - -
משה גפני
לא, לא שמעת מה שאלו אותך. שאל חבר הכנסת חרמש האם יש היום בעיה שנוצרה, שיש רשויות מקומיות שרוצות לגבות ארנונה כתוצאה מזה שיש שיעורי תורה בבתי הכנסת?
שי חרמש
ללא תשלום.
הראל גולדברג
מבדיקה פורמלית שמשרד הפנים עשה הוא העלה שאין בעיה כזאת. מבדיקה לא פורמלית שעשיתי גיליתי שיש בעיה כזאת. אני חושב שהמצע העובדתי לא כל כך חשוב לצורך העניין מפני שכל מה שאנחנו עושים זה הבהרה פרשנית בתוך החוק. במקום שנצטרך להתמודד מול כל רשות מקומית, עם חוות דעת והיועץ המשפטי של הרשות המקומית, והמדינה אומרת אחרת – אנחנו נותנים את זה בתוך החוק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
שגית אפיק
יש הסכמת ממשלה.
יהונתן בר סימנטוב
חשוב להדגיש שהנוסח שוועדת השרים אישרה לא כולל את התוספות שכרגע מבקשים להכניס בדברי ההסבר.
היו"ר משה גפני
הבנו, אמרתי את זה בשמך. אני אומר בשם משרד האוצר שלהכנה לקריאה שניה ושלישית, כשנביא את כל הדברים שאמרתי שייכנסו בדברי ההסבר, האוצר והממשלה יטענו שהצעת החוק היא תקציבית ונצטרך לדון בעניין הזה. כן, חברת הכנסת רונית תירוש.
רונית תירוש
אני רוצה להעיר לסדר, כי אמרת בזמנו שינסחו נוסח ויתאמו את זה אתנו.
יצחק וקנין
הם ניסחו, קראו אותו.
רונית תירוש
אני לא צריכה לבוא לישיבה וללמוד את זה. הרי סיכמנו שאם זה יהיה מקובל עליי, כמי - - -
משה גפני
אמרתי לך את הנוסח.
רונית תירוש
לא אמרתם את זה לפני הישיבה, וזה לא בסדר. אני אומרת את זה כהערה לסדר. אמרתי לכם שאני, בתוך קדימה, אכפת לי מפעילות בבתי כנסת ואני בעד, אבל אני לא רוצה שינצלו את משאבי העירייה או המדינה על מנת לעשות עסקים. אמרתם שתביאו נוסח, לא הבאתם את זה לפני. עכשיו מביאים, צריכים לדון על זה.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת רונית תירוש, דיברתי אתך בשבוע שעבר.
רונית תירוש
אתה טועה. ממש לא.
נסים זאב
גם אני דיברתי אתך.
משה גפני
אבל אתה לא רלוונטי, אני רלוונטי. עשיתי כמיטב יכולתי לדבר עם מי שאני יכול ואני חושב שדיברתי גם אתך, אבל אולי אני טועה.
רונית תירוש
זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אבל דיברתי אתך על העיקרון.
רונית תירוש
את זה אמרת בישיבה. אמרת: העיקרון יהיה כזה, נציע נוסח, תדונו בזה בקדימה ותבואו - - -
היו"ר משה גפני
אבל הגעתי אלייך במליאה. יכול להיות שלא? אני מתנצל.
רחל אדטו
בין שני הנוסחים פה יש הבדל: "בתנאי שלא יגבה שום תשלום" זה שונה מאשר הנוסח שמוצע פה, "שלא יהיה לצורכי רווח". אלה שני דברים שונים.
שי חרמש
חייבת להיות אמירה שלא ייגבה תשלום, אז אין בעיה.
רונית תירוש
אתה יכול לחזור על הנוסח?
היו"ר משה גפני
אני מדבר רק הנושא של פרשנות מה זה בית כנסת. בית כנסת, כפי שאנחנו יודעים, ברוב בתי הכנסת נערכים שיעורי תורה ופעילות של תרבות יהודית או תרבות תורנית, כמובן שזה לא יהיה לצורך עסקי. ביקש מר מוסקוביץ שינוסח שלא ייגבה בו תשלום או שלא יהיה למטרות רווח.
רונית תירוש
יש הבדל. אז תגיד "שלא ייגבה תשלום" – נצביע בעד.
היו"ר משה גפני
הנושא הזה ייכתב, שלא ייגבה תשלום. בהכנה לקריאה שניה ושלישית נצטרך למצוא נוסח, שהוא גם משפטי.
איתיאל מלאכי
אני רוצה להבהיר. על פי המצב החוקי כיום, בתי כנסת שיש בהם פעם בחודש או חודשיים או כל כמה זמן איזושהי פעילות שגובים עבורה כסף זה לא נחשב פעילות עסקית. גם בגופים אחרים, שגובים תמורה, אנחנו לא אומרים שזו פעילות עסקית עד שיש היקף מסוים של פעילות עסקית. זה המצב החוקי היום, שיהיה ברור, שלא יעשו משהו יותר קשה ממה שקיים היום.
משה גפני
אז מה אתה מציע?
איתיאל מלאכי
המונחים שקיימים היום יישארו – פעילות עסקית או כוונת רווח - אבל בית כנסת גובה תמורה עבור שיעור או הרצאה שמתקיימת פעם ב-, זה לא נחשב פעילות עסקית ולכן לא צריכה להיות בעיה עם זה.
שגית אפיק
אין עם זה בעיה.
נסים זאב
אין עם זה בעיה.
איתיאל מלאכי
נאמר פה שיש בעיה עם זה, אז אני רק מבקש להבהיר שהמצב כיום, שבית כנסת שמתקיימים בו שיעורי תורה פעם ב- - אני לא יודע להגיד כמה זמן - - -
היו"ר משה גפני
מה זה גביית תשלום?
איתיאל מלאכי
תיארו פה מצב שגובים תשלום של 30 שקלים, אז אני אומר שזה לא נחשב שלבית הכנסת יש פעילות עסקית. בודקים את פעילות בית הכנסת, פרומיל מההכנסות - - - לא שגובים תשלום.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת תירוש, לפני שהגעת הצעתי שיהיה ניסוח שהוא סביר. הרי אי-אפשר להיכנס כמו פיל בחנות חרסינה. יהיה ניסוח משפטי שיכסה את הדבר, שאם אכן נעשית שם פעילות שגובים עליה כסף, הוא לא יקבל פטור מארנונה. אבל אם נעשה דבר סביר, שגם את עושה אותו, שהיא איננה פעילות עסקית - - -
רונית תירוש
אם לקראת פורים עושים חינגה עד דלא ידע וגובים קצת כסף כדי לקנות את המצרכים לאותו יום – לא על זה מדובר. אבל בשוטף, אין מצב של נתינת שיעורי תורה תמורת תשלום.
היו"ר משה גפני
ביקשתי שהיועצת המשפטית תנסח את זה לקריאה הראשונה ברוח הדברים שאת אומרת. אני סומך עליה, אני חושב שהיא הבינה את רוח הדברים, היא שמעה אותם והיא תנסח. אם יהיה צורך נשנה לקריאה השניה והשלישית.

הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (פטור מארנונה לבתי כנסת), התש"ע-2010, הכנה לקריאה ראשונה, של חבר הכנסת נסים זאב, לפי הנוסח שדובר. אנחנו מסמיכים את היועצת המשפטית להכין את הנוסח לקריאה הראשונה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – 8

נגד – אין

נמנעים - 1

הצעת החוק אושר לקריאה ראשונה.
היו"ר משה גפני
אין מתנגדים, נמנע אחד – חבר הכנסת טיבי. דרך אגב, זה חל גם על כנסיות ועל מסגדרים. הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.

משרד האוצר, יש עלות תקציבית?
שגית אפיק
אין טענה לעלות תקציבית. צריך לפרסם.
יהונתן בר סימנטוב
אם לא מכניסים את דברי ההסבר, את כל הדברים שכרגע - - -
משה גפני
דברי ההסבר לא רלוונטיים אליך.
יהונתן בר סימנטוב
לדעתנו יש חשיבות גם לדברי ההסבר, יש לנו ניסיון עם סגני הערים.
שגית אפיק
בלי דברי ההסבר.
יהונתן בר סימנטוב
בלי דברי ההסבר - - -
איתיאל מלאכי
בלי התוספות האלה אין עלות נוספת, כי זה המצב שקיים היום.
משה גפני
תודה רבה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים