ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/02/2010

הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 14), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת החוקה, חוק ומשפט

3.2.10


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול מס' 155

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, י"ט שבט התש"ע (3 בפברואר 2010), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים)(תיקון מס' 14), התשס"ח-2008 – הכנה לקריאה שנייה ושלישית – דיון (אם יסתיים הדיון תתקיים הצבעה)
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
דפנה ביינוול, פרקליט, ראש תחום עיכובי הליכים, משרד המשפטים

עו"ד יפעת רווה, משרד המשפטים

סנ"צ מאיר ברקוביץ, רמ"ד מיד"פ, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק תרצה נחושתן, יועמ"ש מיד"פ באח"מ, המשרד לביטחון פנים

רפי עציון, ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רונית צור, מפקחת ארצית חקירות ילדים וחקירות מיוחדות, משרד הרווחה

עו"ד דלית מוריה חביב, יועצת משפטית בלשכה המשפטית, משרד הרווחה

ישי שרון, סנגור חיצוני, סנגוריה ציבורית

רויטל דויטש, מתמחה, סנגוריה ציבורית

עו"ד לימור סולומון, נציגה, לשכת עורכי הדין

עו"ד נועה ברודסקי-לוי, מנהלת תחום נפגעי עברה, המועצה לשלום הילד

עו"ד רותי אלדר, מרכז נגה, הקריה האקדמית קריית אונו

עו"ד מורן פרוינד, לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט

יעקב בן-יששכר, מנכ"ל התנועה למען עתיד ילדינו
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים)(תיקון מס' 14), התשס"ח-2008 – הכנה לקריאה שנייה ושלישית – דיון (אם יסתיים הדיון תתקיים הצבעה)
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אנחנו ממשיכים את הדיון בהצעת חוק דיני הראיות (הגנת ילדים)(תיקון מס' 14), ואם נתקדם כמו שצריך, יש סיכוי שעד 10:30 נגמור אותו, אם לא תהיו נוקשים מדי.


בבקשה.
יפעת רווה
לאור מה שהיה בדיון הקודם, הבאתי את זה בפני רחל גוטליב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כי היה המכתב, ועלו בעיות, ועשינו אתה שיקול מחדש. דיברנו עם כל השותפים לדבר הזה, והיתה לנו התלבטות אמיתית, אבל בהנחה שבכל זאת מדובר בהצעה שכן עברה כמה ועדות, וניסינו לראות, אם אנחנו שקטים, עם זה שזה יעבור למשטרה. הגענו למסקנה שאם מדובר יהיה בכל המקרים בחוקרי נוער שיעברו את ההכשרה המתאימה, ובנתון שיש להם יותר ניסיון ויותר אוריינטציה של חקירת חשודים, אין מה לעשות, מאשר בשירות המבחן, שהניסיון שלהם הוא יותר בחקירה של נפגעים, שזה נתון שאי אפשר לשנות, ולכן אנחנו בכל זאת מציעים להישאר עם ההצעה הממשלתית. ראיתי רק עכשיו את ההצעה- -
סיגל קוגוט
שלחתי לכם בצהריים אתמול.
יפעת רווה
לא הייתי במשרד.
היו"ר דוד רותם
ההצעה שאנחנו מציעים, יש בה שני אלמנטים. אני חושב שאת סעיפים 2, 3, 4 צריך איכשהו לנסח מחדש אולי, אבל יש בה שני אלמנטים. יש בה אלמנט אחד, שאני רוצה להיות רגוע בו, שזה לא דבר שהופך להיות אוטומטי, אלא ייעשה בזה שימוש רק למקרים שצריך להביא את הילד להודאה, כשלא מקבלים את ההודאה. כי ראינו בטבלאות שלכם שגם אצל חוקרי הילדים 50 אחוז מהילדים מודים בכל מקרה. אז באותם מקרים שחוקר הילדים יראה שיש צורך לקבל הודאה כדי להמשיך בטיפול, הוא יעביר את זה לחקירת משטרה.

אני מאמין שחוקר ילדים חוקר את הנער הזה שהוא חשוד, ואומר לו: אני רואה שקשה לי, אני אעביר את המשך החקירה שלך למשטרה. זה גם יכול לגרום לכך שהילד באותה דקה יגיד: טוב, אז אני אספר לך, ואז שוב עשה את זה חוקר הילדים, וקיבלנו את ההודאה.
יפעת רווה
דווקא במקרה כזה לא ייטען שזה הודאה שלא- -
דפנה ביינוול
זה מרצון חופשי?
היו"ר דוד רותם
אל תשכחו שאנחנו מדברים בילדים שאני לא מחפש עכשיו את החומר להרשעה. אני רוצה את שיתוף הפעולה שלו בחקירה כדי לטפל בו. זה לא מרצון חופשי, אבל חוקר הילדים יידע איך עושים את זה יותר טוב מאשר – מצד שני, צריך לשים את המגבלה, שזה לא יהפוך להיות אוטומט, כי חוקרי הילדים, יש עליהם עומס עצום, כי הם גם חוקרים פה וגם חוקרים שם, ואני לא רוצה שזה יהפוך - הוא נכנס, דיבר אתו שתי דקות, ואמר לו: יאללה, משטרה. אבל הניסוח הזה או הרעיון פה הוא טוב, לדעתי.
יפעת רווה
אנחנו ניסינו לחשוב, ראינו את זה רק לפני הדיון, וזה לא מספיק זמן כדי ללבן את זה, בכל זאת ניסינו לחשוב, שיכול להיות שהדרך הנכונה זה איזשהם קריטריונים, אבל ממה שהבנתי מחבריי, שברגע שמתחילים לחקור, זה כבר בעייתי להעביר למישהו אחר.
היו"ר דוד רותם
למה זה בעייתי?
דפנה ביינוול
לדעתי, ברגע שהתחילה החקירה לגופם של דברים, אולי כדאי היה, וחבל שלא עשינו את זה קודם, שתקבלו ותראו - זה שטאנץ קבוע של החקירה. במשך דקות ארוכות מאוד לא נכנסים בכלל לגופם של דברים. היא שואלת אותו כל מיני דברים, יש לי ויכוחים על זה, אבל זה המצב. כל עוד זה זה, והיא כבר חשה אם הוא לא רוצה לדבר אתה, והיא לא הגיעה לגופם של דברים, אין שום בעיה עם ההצעה שלכם.
היו"ר דוד רותם
תראי את סעיף 2, 3.
דפנה ביינוול
הסתכלתי. מרגע שהתחלה לחקור לגופם של דברים, כך היה בחוק המוגבלויות – זיהום החקירה – כלומר הילד כבר ענה, או הוא יודע מה רוצים לשמוע ממנו, וכשהוא מגיע למשטרה, אי אפשר לומר שזו חקירה ראשונה שאפשר להסתמך עליה אחר כך.
היו"ר דוד רותם
בואו נלך אחורה. כשאנחנו מביאים ילד כזה שחשוד בביצוע עברה, האם מטרת החקירה האמיתית זה לקבל הודאה או כדי לפתוח דרך לטיפול?
דפנה ביינוול
מטרת החקירה היא להגיע לחקר האמת, ואחרי זה לפתוח דרך לטיפול. אבל אולי הוא לא עשה את זה.
היו"ר דוד רותם
מה שאת אומרת עכשיו זה מה שמדיר שינה מעיניי, כי אם הוא מגיע לשוטר, והחקירה היא בחקירה משטרתית, אז אני לא בטוח שאנחנו מגיעים לחקר האמת. כשהיינו ילדים קטנים, אם לא היינו גומרים לאכול, היו אומרים לנו: נביא שוטר.
דפנה ביינוול
תסתכל על ברקו, שהיה חוקר נוער.
היו"ר דוד רותם
ברקו הוא לא דומה לשום דבר. כמה ברקואים יש? זיהום החקירה פחות מפריע לי, כי זה לא הדבר החשוב לי במשחק הזה.
דפנה ביינוול
גם זה.
היו"ר דוד רותם
נכון, אבל זה בעדיפות שנייה או שלישית. קודם כל חשוב לי, שהילד יגיד את האמת, שאפשר יהיה להתחיל לטפל בו, כי אם הוא לא מקבל על עצמו את האחריות, קשה לטפל בו, ואז זה פחות מעניין אותנו, כי בסופו של דבר אנחנו מדברים על ילד בן 12, שגם אם יורשע בבית משפט, הוא יקבל טיפול, אז אני רוצה להגיע לטיפול- -
דפנה ביינוול
אם זה ילד שזו עברה שלישית או רביעית שלו, הוא ילך למעון נעול.
היו"ר דוד רותם
באותם 50 אחוז מקרים שחוקר ילדים חקר אותו והוא הודה, אין לי בעיה. ב-50 אחוז הנוספים הדבר הוא פשוט: יבוא חוקר הילדים וינסה לראות, מה הוא יכול לעשות. אם הוא רואה שהוא לא מצליח, והוא לא צריך לחקור אותו במשך שלושה ימים – הוא רואה שהילד איננו משתף אתו פעולה, או הוא רואה שזה מזיק לחקירה ולטיפול, הוא אומר: אני מעביר את החקירה הלאה, ואני רוצה שהחוקר ימצא שזה לא פוגע בילד ועוזר לטיפול בו, כי החשש שלי הוא מזה שאני לוקח ילד בן 12 – אני הייתי השבוע במרכז להגנת ילדים. אני ראיתי את המאמץ שמשקיעים בנושא של הטיפול. אני אומר: אם שם יושבת חוקרת ילדים, והיא גם חוקרת את החשוד- -
מאיר ברקוביץ
לא נחקרים שם החשודים האלה.
היו"ר דוד רותם
אם היה לי תקציב מספיק גדול, ואני הייתי שר האוצר, שר הרווחה ויושב ראש ועדת הכספים, והייתי יכול לקחת את הכסף ולהגיד: עכשיו אני בונה בדיוק אותו דבר ממול על חשודים, היינו מצילים המון ילדים.


חבר'ה, אני כבר עברתי את הגיל. אותי לא יחקרו בשיטה הזאת. אני באמת דואג לילדים. זה לא שאני מחפש לריב אתכם, וזה לא שאני מחפש להרוויח משהו. יש חוקים שבהם יש לי אינטרס כזה או אחר.
מאיר ברקוביץ
אנחנו באותו מקום. אף אחד לא חשב להרוויח שום דבר. מדובר פה, מה הדרך הנכונה לחקור אותם. אני חושב שהפתרון שפה הוא ברמה העקרונית פתרון יפה, וצריך לחשוב על איך הולכים אתו, אבל צריך לעשות בו איזונים אחרים. אתה אומר: תזדהם החקירה. מבחינתנו, אם מראש אני יודע שזאת חקירה שהיא מזוהמת, ואין לה ערך, ותוצאת החקירה היא שהגענו לזה שאנחנו לא יכולים לעשות עם זה שום דבר- -
היו"ר דוד רותם
מה זה "מזהם את החקירה"?
מאיר ברקוביץ
אם בסופו של דבר יגידו לי שכל השאלות ששאלתי אותו, הוא כבר נשאל אותן על ידי חוקר ילדים, הוא כבר מודע בכלל למה השאלות ומה העמדה שהוא הלך להגיד, ואז הוא מגיע אליי, ואני ממחזר את אותו חומר, הרי באותו נושא אנחנו עוסקים כל הזמן - בחובת הדיווח פקיד הסעד חייב לדווח עם המלצה, והוא עושה בדיקה ראשונית, וכל הזמן אנחנו עובדים סביב הציר הזה, שמצד אחד אנחנו אומרים: אני לא יכול להגיד לפקיד הסעד: אל תעשה בדיקה, כי אני רוצה שהוא ימליץ המלצה, אז הוא חייב לבדוק משהו. מצד שני, אנחנו צריכים להגיע בינינו להבנות ברמה של נהלים, איך הוא שואל שאלות שלא יזהמו את החקירה.
היו"ר דוד רותם
נניח שחוקר הילדים חקר ולא הצליח, ואז זה עבר אליך, וזיהמו את החקירה. לאן אתה הולך הלאה? מה יקרה עם הזיהום? במה אתה חושש מהזיהום?
מאיר ברקוביץ
השאלה היא הערך הראייתי. אני יכול לשאול אותו את השאלות. נניח שאני הצלחתי להוציא ממנו משהו שלא אמר בחקירות הילדים. בבית המשפט הדבר הזה יקועקע די בקלות – הסנגור יגיד: היא שתלה לו את המחשבה, על מה הדברים, אתה הפעלת עליו לחץ, איימו עליו שיעבירו אותו.
היו"ר דוד רותם
אם כשהוא ישר מגיע אליך, אז לא הפעלת עליו לחץ.
מאיר ברקוביץ
לא. צריך לחשוב פה בתוך מתכונת הזו, צריך לחשוב, מה אנחנו רוצים שיעשה חוקר הילדים לפני שהוא מעביר את הדבר הזה כדי לאפשר גם לחקירה משטרתית להיות כמו שהיא צריכה להיות, ומצד שני, לעשות את מה שאני מבין שאתה מציע – אתה רוצה שבררת המחדל תהיה חוקר הילדים, כדי שאם אין צורך בחקירת משטרה, לא נגיע אליה. מהצד השני, אני רוצה שכשזה יגיע לחקירת משטרה, שזה יאפשר יל לעשות עבודה נקייה.

באיזון הזה צריך לחשוב, אם אנחנו מנסחים את זה כמו שכתוב פה – "לאחר שחקר את הילד" זה יותר מדי רחב.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה שזה יהיה שילוח אוטומטי, לכן אני צריך את ה"חקר את הילד". אם אכתוב "לאחר ששוחח עם הילד", אז נכנס חוקר הילדים, שואל אותו: מה שלומך? בוקר טוב, מה העניינים? ומעביר למשטרה. אני לא רוצה מסלול אוטומטי. אני חושש שזה יהיה כך, כי לפי מה שאני הבנתי, אין מספיק חוקרי ילדים.
מאיר ברקוביץ
אבל זה משתרבב לפה בגלל הנושא של חקירת נפגעים. אין לנו בעיה אף פעם של חקירת ילדים של חשודים, מהסיבה שבעברה הזו אני יכול לעצור אותו. זה לא שאשחרר אותו והוא ילך לדבר עם השכונה. אז חוקר הילדים יגיע, והרבה פעמים יגיע לתחנה. כסף לא חסכנו, וזו לא היתה המטרה. חוקר הילדים צריך לבוא, ואחר כך אני אולי גם צריך לעשות עבודה. אז אני לא מאמין שחוקר הילדים, בגלל שזה יהיה נוח לו, הוא כבר בא, וחוקר אותו, ואז הוא יגיד: אני אעשה משהו קל ערך וילך. אבל אני גם לא רוצה שיקרה המצב ההפוך, שהוא יגיד: אני כבר בא, אז אנסה עוד ועוד, ואשאל עוד ועוד שאלות, ואז יגיד: לא הצלחנו, אז נעביר אותו לחקירת משטרה.
סיגל קוגוט
מה אתה רצית שיהיה?
מאיר ברקוביץ
הכיוון של דפנה, שלחוקרי הילדים יש דרך במבנה של השאלות של השלב הראשוני של החקירה, שמבררים אם הוא מבין מה הוא מדבר אתם, אם אפשר לסמוך – אתה יכול לקלוט מה מידת שיתוף הפעולה, כמה הוא מוכן לדבר על הדברים. צריך להיות מין שלב כזה, ואני לא בטוח שצריך להגדיר אותו פה ברחל בתך הקטנה בחוק. יכול להיות שזה עניין, להגדיר אותו בנהלים משותפים, אבל פה צריך לאפשר את הדבר הזה. אני לא רוצה שהוא ירגיש, שעד שהוא לא שאל את כל השאלות, הוא לא יכול לקבל את ההחלטה. צריך להיות שלב שהוא צריך לדעת: אני עוצר בגלל שיש לי חשש שאולי אני הולך להעביר אותו לחקירת משטרה, אז יש דברים שאני לא רוצה להיכנס אליהם.
היו"ר דוד רותם
זה מה שכתוב בסעיף (3).
מאיר ברקוביץ
הפתיח הוא הבעיה.
דפנה ביינוול
הנושא של חוק חקירה והעדה של אנשים עם מוגבלויות, לא תמיד יש, ולא תמיד גם החוקר עמד על כך, ואז חוקרי המשטרה חוקרים, ואז הם מצלצלים ואומרים: בא הסנגור ואמר, הביא תעודות שהוא מפגר, אז מה אני אעשה עכשיו? אז היא אומרת לי: כבר חקרו אותו שניים או שלושה חוקרים משטרתיים. אני אומרת לה: לא אכפת לי שתעבירי אותו לחוקר מיוחד, אבל אין לזה שום ערך היום, לחקירה של חוקר מיוחד, כי החקירה זוהמה לגמרי כבר.
סיגל קוגוט
אולי מה שמאפיין אנשים עם פיגור שכלי, לפחות ממה שאני זוכרת כשחוקקו את החוק, שכשהסיפור מסופר להם, זה לא בדיוק מאפיין גם ילד.
דפנה ביינוול
לא, אני רק מדברת על זיהום החקירה כרגע.
סיגל קוגוט
את לא תגידי את זה במקרה ההוא, כי גם אם שואלים אותו שאלה פה, ואחר כך גם שם בשיטה קצת אחרת- -
דפנה ביינוול
לא. בזמנו גם הרציתי הרבה למשטרה, לפני שהחוק נכנס לתוקף, כדי שהם יתחילו כבר לחקור ברוח דברי החוק. זה היה כמה שנים לפני שהחוק נכנס לתוקף, וגם הגענו להישגים לא רעים לגמרי, שאחד הדברים היה לא לזהם את החקירה, לא לתת הדרכה, כי זה הדבר הכי בעייתי עם מפגרים – יש נטייה להדריך אותם בחקירה. זה פוסל, יש לי פסקי דין בלי סוף שהשופטים אומרים: אנחנו נורא מצטערים, לבנו עם הנפגע הזה, אבל כל החקירה זוהמה, והם אומרים את זה לא אחת ולא שתיים.

אנחנו לא רוצים עכשיו שבמקרה הזה - יכול להיות שצריך למצוא פתרון ביניים, אבל לא הייתי מזלזלת בזיהום החקירה, ולא הייתי אומרת: אם כבר הבאנו, ומדובר באדם שהוא עובר העברה ולא הנפגע, לא הייתי רוצה שכל החקירה – לא רק טיפול, יש עוד דברים שצריך לעשות אתו. לכן ברגע שזיהמנו את החקירה - יש מקרים, למשל, שרק אחרי שאדם מורשע או לא נקבע שהוא ביצע את העברה – לגבי נוער, הם לא מורשעים הרי – אז אפשר להמשיך בכך וכך דברים. פה יכול להיות שעל ידי הזיהום הזה אנחנו נקלקל לגמרי את כל ההמשך. לכן הזיהום, לא הייתי מזלזלת בו.
היו"ר דוד רותם
אם, נניח, החקירה תיעשה על ידי משטרה, אבל תמיד בנוכחות חוקר ילדים?
יפעת רווה
ואז מה יהיה תפקיד חוקר הילדים?
סיגל קוגוט
כמו בבית משפט. בבית משפט גם יש לו תפקיד.
מאיר ברקוביץ
כשאנחנו הולכים למתכונת שהחקירה מתבצעת על ידי חוקר נוער, אבל בנוכחות חוקר ילדים, אין לנו בעיה.
ישי שרון
לנו יש בעיה.
סיגל קוגוט
זה יכביד עליהם הרבה יותר, כי הם יצטרכו להתאים את עצמם למועדים של המשטרה.
מאיר ברקוביץ
בחקירת חשודים גם עכשיו הם מתאימים את עצמם, כי זה חשוד. אין פה גמישות. זאת לא הבעיה. כמו פעולות החקירה שאני צריך לעשות בהיוועצות או בנוכחות חוקר ילדים או בהמלצתו, זה גם מעכב אותי. אם אני צריך, אני צריך. אני לא יכול להתחיל את החקירה, אם הוא לא נמצא.
סיגל קוגוט
אבל להם זה יותר קשה.
ישי שרון
זה מציב אותם במצב מאוד בעייתי, שהם צריכים לבוא ולעצור מול הילד לפעמים, זה גם עוד יותר מכרסם בסמכותיות של חוקר הנוער. מבחינה מעשית, קשה לי לראות איך זה יתבצע.
היו"ר דוד רותם
מבחינה מעשית זה יהיה נורא פשוט: יהיה להם שם כפתור, ויידלק אור אדום, והחוקר יבין.
רונית צור
זה בעייתי מכל מיני היבטים שצריך לשקול אותם. זה קצת הופך אותם לאיזשהו עורך דין שנמצא בחקירה ושומר על זכויות הילד.


אני רוצה להתייחס לכמה דברים שנאמרו כאן. קודם כל, עם כל המצב הקשה שהחקירות נמצאות בהיבט של התקנים, כשחוקר ילדים מגיע לחקירה וגם לחקירת חשוד, הוא משקיע את כל כולו בחקירה. זה יותר תור המתנה, אבל כשהוא מגיע, הוא עושה את זה במקצועיות.


לגבי ההצעה שהונחה כאן, זה נכון, שהבעייתיות הזאת, שיש בני נוער שעברו על החוק בכל מיני תחומים אחרים, ונחקרו כבר במשטרה, מגיעים אלינו לחקירות ילדים, מזלזלים, לא משתפים פעולה. במקרים האלה מרגישים חוקרי הילדים די חסרי אונים מול הנכונות וחוסר שיתוף הפעולה, ויכול להיות שאת האוכלוסייה הזו צריך לזהות אותה, יכול להיות שצריך הליך נוסף ואפשרות כן לאמץ את ההצעה שמונחת פה.


יש לזכור שהתחלה של חקירת חשוד מתחילה באזהרת חשוד, ומבחינת הזיהום, מציבים בפניו בפני מה הוא חשוד, ואז הולכים לשלב של שיתוף הפעולה – מנסים ליצור אתו קשר, לשתף אתו פעולה, ואז חוזרים לעניין של החקירה ויורדים לתוך החקירה. אז מבחינת ההתחלה, יש חשש לזיהום. בתחילת החקירה הוא כבר מוזהר, והוא יודע, ויש לו הזכות להיוועצות עם עורך דין ויש לו האפשרות לנוכחות של ההורים שלו בחקירה. הבעיה היא באוכלוסייה – זו אוכלוסייה לא הומוגנית של 12 עד 14. יש הילדים המאוד רכים, אבל יש גם הילדים שמבצעים עברות מאוד קשות, ועברות שחוזרות על עצמן, ואם לא הולכים על להעביר את החקירות של החשודים למשטרה, אז צריך לנסות להגדיר בדיוק מתי - אני חושבת שאפשר לעשות את זה – ולחשוב מתי להעבירם למשטרה.
היו"ר דוד רותם
אם כך, למה זה מזהם?
רונית צור
הוא יודע שהוא חשוד.
סיגל קוגוט
לשיטתך, בלי קשר לנוסח, מתי את היית רוצה להעביר?
רונית צור
עוד לפני שנכנסים לתוכני החקירה. מזהירים אותו, יוצרים שלב של שיתוף פעולה על פי הנהלים שלנו, וכשרואים שהוא לא משתף פעולה, שהוא מזלזל, שיש כאן בעיתיות מעבר, ואנחנו רוצים שהוא כן יגיע לשיתוף פעולה, אז אפשר לשקול להעביר למשטרה.
היו"ר דוד רותם
זה בסדר, ואז חוקר הילדים נשאר בחדר, כי הוא כבר נמצא שם.
רונית צור
על פי הנהלים שלנו, החקירות לא מתבצעות בתחנת המשטרה, רק במקרים יוצאים מן הכלל.
היו"ר דוד רותם
אז נעשה כמו במרכז להגנה, שבחדר אחד יושב גם שוטר.
ישי שרון
לגבי ההצעה, אנחנו מבינים את הרציונל הבסיסי שלה. עיקר החשש שלנו נובע מיישומו בפועל. אנחנו חוששים שזה יהווה מין צינור להעברה דה פקטו של חקירות רבות לידי המשטרה, וגם בהמשך הדרך להתנערות מאחריות על הילדים החשודים, במיוחד נוכח הדברים שנשמעו בדיון הקודם, שאפילו הדברים שהשמיעו נציגי משרד הרווחה, שאותם נימוקים מקצועיים שהם העלו בתחילת הדרך, יכול להיות שיש מקום לבחון אותם מחדש מבחינה אמפירית ומבחינה עניינית לאור הערותיה של עו"ד קרפ, אבל הטעם המרכזי מבחינתם הוא הבעיה התקציבית והמצוקה של כוח האדם.


אני רוצה להזכיר, שעדיין עומדת בפנינו אופציה נוספת שיכולה לפתור את הבעיה, זה קודם כל לקחת פסק זמן של שנה-שנתיים ולמצות את ההליך של העמקת ההכשרה חוקרי הילדים, שמדברים ששמענו בדיונים קודמים, זה מהלך שלא בוצע עד היום- -
היו"ר דוד רותם
מה יקרה בעוד שלושה חודשים – יגיע ילד כזה, מי יחקור אותו?
ישי שרון
נשאיר את המצב הקיים. במהלך השנה-שנתיים האלה אפשר להעמיק הכשרות. יהיה אפשר גם לגבות את הקשיים המקצועיים שהם העלו מבחינה עניינית ומבחינה אמפירית, למפות את הקשיים, לזהות את המקרים החריגים שמצדיקים את ההעברה, וכך נוכל גם להגדיר בצורה מיטבית יותר, אם נמצא שיש קושי כזה, את המקרים שמצדיקים העברה.
היו"ר דוד רותם
השיטה של בוא נדחה בשנתיים ובוא נקים ועדה שתבדוק את זה - זה אנחנו מכירים כבר. זה לא עומד על הפרק, כי יש לנו פה חוק, ואנחנו צריכים לטפל בו. אפשר לעדן אותו, להחמיר אותו, אבל צריך לטפל בו. לומר: בואו נדחה- -
ישי שרון
זה מהלך משולב. אנחנו דוחים, אבל אנחנו עושים מהלך משולב גם של העמקת הכשרה- -
היו"ר דוד רותם
אם יש בעיה תקציבית, לא תהיה העמקה.
ישי שרון
אני חושב שהדיונים האלה יכולים להוות הזדמנות למינוף פתרון הבעיה התקציבית, במיוחד שבעת האחרונה כל הנושא הזה של טיפול ושיקום עברייני מין נמצא על שולחן הממשלה ונמצא על שולחן הכנסת. יש לכך מודעות גם בציבור וגם בקרב מקבלי ההחלטות. אני חושב שנוצרה פה הזדמנות לפתור את הבעיה מבחינה מערכתית.
היו"ר דוד רותם
הם אומרים, שאם אתה רוצה שיהיה טיפול בילד, אתה צריך לחקור אותו במשטרה כדי להביא למצב שאפשר יהיה, כשנגיע לבית המשפט, כשיקבעו שהוא עבר את העברה, שהילד יקבל על עצמו אחריות, ורק אז אפשר לטפל בו, ואם יהיו עוד מאה חוקרי ילדים, הם לא יביאו לתוצאה הזו, ואז אני לא מטפל בילד.
ישי שרון
קודם כל, אם באמת נעמיק את ההכשרות, ויש ידע מקצועי וניסיון שמצטבר בעניין הזה, יש גם תשתית מקצועית שלדברי משרד הרווחה הוכחה כיעילה הן בפן הטיפולי והן בפן החקירתי- -
רותי אלדר
לא.
ישי שרון
לעניין הזה אני מסתמך על המסמך שהם הגישו בעניין בעלי מוגבלויות. זה אותו פרוטוקול שהותאם לבעלי מוגבלויות, ונמצא יעיל- -
מאיר ברקוביץ
אבל זה שני דברים שונים.
ישי שרון
אין ספק, זה מהלך שלא בוצע עד היום. מכיוון שהמהלך הזה לא נוסה אפילו, אני לא מבין איך אפשר לפסול על הסף אפשרות שהעמקת ההכשרה תוביל לשיפור דרכי החקירה. אני חושב שההנחה הסבירה, שאם ההכשרה תועמק, דווקא דרכי החקירה ישופרו.

בנוסף, גם באותם מקרים שבהם אין שיתוף פעולה, יכול להיות שאנחנו צריכים לחשוב על מנגנונים מחוץ לפריזמה המשפטית של טיפול שלא במסגרת המשפטית, של הפניה לגורמי רווחה כשיש חשד, אבל לא הוכחה אשמה ואין די ראיות.
רותי אלדר
השלב הראשון שבו אנחנו נמצאים הוא שיש נער שהוא חשוד - לפני שאנחנו מניחים שהוא בעצמו נפגע העברה. את העניין הזה צריך לברר. מה שמשרד הרווחה אומר, שאת זה הם לא יכולים לברר. כלומר המשטרה יכולה לעשות את זה בצורה יותר טובה עם חוקרי נוער.
היו"ר דוד רותם
אין פה ויכוח ביניכם. רותי רק מסתכלת על קורבנות העברה, היא שוכחת לפעמים שבחקירה כזאת גם יכול להיות שיהיה עוד קורבן עברה. צריך גם להסתכל על קורבנות העברה.
לימור סולומון
אני לא פוחדת מזיהום חקירה, כי אני לא מבינה מה הטענה, שהילד ייחקר פעמיים. בני נוער נחקרים פעם אחר פעם במשטרה. יש לא מעט תיקים שאנחנו מקבלים חומר חקירה, וקטין נחקר פעמיים ושלוש על ידי חוקרים שונים במשטרה. אז אנחנו טוענים שהיה שם זיהום? לא היה שם זיהום. להפך, בסוף הוציאו ממנו הודאה, ומשתמשים בה, מתעלמים מההודאות הקודמות.

החשש שלי, שחוקר ילדים שיזהה מצב בעייתי ויעביר את הילד לחקירת משטרה, בעצם מה אנחנו מבקשים מהשוטר – תפעיל "כוח", לא מכות, למרות שגם זה קורה לפעמים- -
היו"ר דוד רותם
לא, לא, לא.
לימור סולומון
אני מדברת אתכם מניסיון בשטח. אני סנגורית של נוער הרבה מאוד שנים.
היו"ר דוד רותם
כמה שנים?
לימור סולומון
12 שנים.
היו"ר דוד רותם
אני 35 שנה בניסיון, ואני מודיע לך: שוטרים לא מרביצים.
לימור סולומון
זה בטוח, אבל אני מדברת על לחץ מסוגים אחרים, וילדים בני 12 עד 14 נתונים ללחץ בקלי קלות. גם אם נעביר לחוקר נוער ונגיד שהכול יהיה מתועד, שיטות העבודה של המשטרה שונות. אי אפשר יהיה לחנך אותם. חוקר ילדים יודע שמרגע שילד נכנס לחדר, הכול מתועד. אין דברים שקורים מחוץ לחדר. במשטרה זה לא נכון. יש תחקור ארוך מאוד שמתבצע לפני שהילד מוסר את העדות הכתובה או המתועדת. לא יכול להיות שילד שלא שיתף פעולה, פתאום אנחנו מוצאים חקירה שמהרגע הראשון הוא פתאום שופך את הסיפור. ואנחנו שואלים בחקירות נגדיות את השוטרים: איך יכול להיות שפתאום הוא שפך את הסיפור? ספר לנו מה קרה מחוץ לחדר, או לפני שלחצת על ההקלטה. הדברים האלה מתבצעים וימשיכו להתבצע ביתר שאת לגבי ילדים שעברו, ושהחוקר כאן יודע שיש כאן ילד בעייתי.


לכן אנחנו מצטרפים לעמדה של הסנגוריה שאנחנו לא רואים שום סיבה שחוקרי ילדים לא יעברו הכשרה של חקירות – שישלחו כמה חוקרי ילדים, שיעברו קורס חקירות ויעשו שילוב בין שתי השיטות. זה יפתור את הבעיה מכל הכיוונים.
היו"ר דוד רותם
כמה עולים בשנה עוד X תקנים של חוקרי ילדים? כי יכול להיות שלשכת עורכי הדין תסכים לממן...
דפנה ביינוול
שירות המבחן, יש להם קציני מבחן, שהם עושים את תסקירי המבחן של נאשמים, ויש להם קציני מבחן שעושים את תסקירי הנפגע, וזה לא אותם קציני מבחן. ושאלתי את עצמי, למה?
היו"ר דוד רותם
State of mind.
דפנה ביינוול
בדיוק. נגיד שיעברו קורסים וכל זה. יכול להיות, אם היינו יכולים, והיה לנו המון כסף, והיינו בתוך האלה של חקירת ילדים, אגיד לכם מה הייתי רוצה שיהיו לי: חוקרי ילדים נפגעים, שזה התפקיד שלהם, חוקרי מוגבלים, שרק זה התפקיד שלהם, וחוקרי חשודים, שהם משם. ואז הם יעברו קורס והכול, הכול בסדר. אני רואה את החקירות שלהם.
סיגל קוגוט
תגידי את זה גם על משטרה, שאותו שוטר לא יכול לחקור עד וחשוד? תחלקי את כל חוקרי המשטרה בכל העברות- -
היו"ר דוד רותם
לא.
דפנה ביינוול
לא.
היו"ר דוד רותם
ודאי שכן. אוי ואבוי אם זה היה לא.
מאיר ברקוביץ
ה- State of mind לא נובע רק מהכשרות. הוא נובע מהיקף העיסוק שלך והניסיון. אני מזכיר לכם, שיש בין 250 ל-300 חקירות כאלה בשנה. נניח שתכשירי עכשיו חוקרי ילדים, נניח שעושים מין מחלקה כזאת. בסוף בניסיון המצטבר שלו - זה מסתכם בשני תקנים. גם אם הוא יוכשר שנתיים, זאת לא העבודה שלו. שוטר – הוא כל הזמן חוקר עברות של חשודים, באותם גילאים בעברות אחרות, באותן עברות בגילאים אחרים.
סיגל קוגוט
אבל הוא חוקר גם נאשמים וגם חשודים וגם עדים וגם קורבנות.
מאיר ברקוביץ
את כל הדברים האלה, יש לי הרבה דברים להגיד, גם על מה שלימור אמרה. אמרנו את זה פה הרבה פעמים, זה לא העניין פה.

אני רוצה להציע משהו אופרטיבי ביחס להצעה הזאת. מה שנראה לי, שאם הפתיח של ההצעה הזאת לא היה "לאחר שחקר את הילד" אלא "לאחר שהועבר אליו ילד לחקירה" או "התחיל" או משהו כזה, ולא נשאיר את זה פתוח – אנחנו במסגרת הנהלים המשותפים בינינו נשב יחד עם חוקרי הילדים, נחשוב מה השלבים שנכון אז להסיק את המסקנה הזאת, כדי שהם יוכלו להגיד בלב שלם שזה לא הולך לפגוע בו לא לצורך, שאנחנו נוכל להגיד בלב שלם שאנחנו הולכים לעשות חקירה מסודרת. אני מאמין שאנחנו בעבודה מקצועית יכולים לגבש משהו כזה, שהוא מסודר ומנחה את כולם איך לעבוד, ולא כל חוקר ילדים יחליט מה שנראה לו ולא כל חוקר משטרה יחליט איך שנראה לו.
היו"ר דוד רותם
אין לי בעיה עם זה, בתנאי אחד - אני רוצה להכניס את זה לחוק. אני לא רוצה נהלים פנימיים. אני צריך להצביע בעד החוק הזה, ואני רוצה לדעת שאני ישן בלילות. ואני סומך על ההנחיות שלכם, אני רק אומר: כשזה הנחיות פנימיות, עד שיעשו אותן, ועד שפה ועד ששם, ומי יודע מה יהיה בינתיים? אין לי בעיה- -
יפעת רווה
אולי כדאי שלא נקבל את ההחלטה עכשיו.
מאיר ברקוביץ
כן חשוב לי שנתכנס פה לאיזושהי הסכמה אתכם, אתנו, שפחות או יותר זה במתכונת הזאת.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה להכריח אתכם לקבל עכשיו החלטות, כי יכול להיות שתלכו הביתה ותחליטו לשנות את דעתכם.


קחו את הסעיף הזה כמתווה, תבואו אתם עם רעיונות, איך לתקן ולשנות אותו, ואז נדון בזה.
לימור סולומון
אם אנחנו הולכים לפי ההצעה שהוצעה כאן, אני חוששת שייווצר מצב שברגע שהקטין יצטרך לעבור מחוקר ילדים לחוקר משטרה, הוא ייעצר - על מנת שלא יהיה שיבוש של החקירה הוא ייעצר לפחות ל-24 שעות, עד שיסתגר המעבר הזה.
היו"ר דוד רותם
הוא עוצר אותו בכל מקרה.
לימור סולומון
לא. ילדים בני 12.5 לא נעצרים- -
סיגל קוגוט
איזה מין עילת מעצר?
לימור סולומון
שיבוש הליך חקירה. זאת עילה קלאסית. היא תמיד תתקיים כשצריך להעביר מחוקר לחוקר.
היו"ר דוד רותם
כשהייתי סנגור, תמיד הייתי בטוח שהמשטרה גם מרביצה וגם מסובבת את הידיים מאחורי הגב וגם לא נותנת לישון, את כל הדברים הנוראים. היום אני יותר זקן, אני יותר רגוע. אני לא מאמין שיחפשו לעשות את הדברים האלה כדי לעצור את הילד.
לימור סולומון
זה יבוא באופן טבעי.
היו"ר דוד רותם
למה? הם נהנים לעצור ילדים?
מאיר ברקוביץ
מי שהיתה העילה לעצור אותו, חקירת הילדים תתבצע כשהוא במעצר. לא רואה מצב שרק בגלל שהוא נחקר על ידי חקירת ילדים, זה עצמו ייצור את עילת השיבוש?
לימור סולומון
אם החקירה מפסיקה באמצע, זה יוצר עילה של- -
מאיר ברקוביץ
אבל אני יכול לבוא מייד להמשיך את החקירה.
לימור סולומון
אם אתה יכול לבוא מייד, זה טוב. השאלה אם בפועל תוכלו לבוא מייד.
יפעת רווה
אנחנו נחשוב על זה ונחזור אליכם.
סיגל קוגוט
אני מבינה שכאן יש עניין של מה הדגש – האם הדגש הוא שקודם חוקר הילדים צריך לנסות למצות את החקירה, או שהדגש הוא שכל עוד חוקר הילדים מתרשם שלא ייגרם נזק לילד, יש מין הנחה מובנית. זה שני הדגשים שונים.
מאיר ברקוביץ
מבחינתי, שני הדברים חייבים להיות. נכון שיש ביניהם איזשהו מתח, לכן אני אומר שבסוג הדברים האלה אתה חייב להשאיר איזשהו מקום שבו מופעל שיקול דעת.
היו"ר דוד רותם
השאלה רק איפה אני רוצה את שיקול הדעת.
סיגל קוגוט
יש לכם פה כל מיני הוראות, שאני לא בטוחה שצריך אותן, על העברות פינג פונג ושימושים, באותו סעיף 4. סעיף 2 נשאר על עומדו, שתמיד הילד שמעיד צריך את רשות חוקר הילדים. בסעיף 4 אתם כתבתם פה כל מיני הוראות, שאם פתאום מסתבר שהוא כן עד אז השוטר שוב יעביר אותו חזרה – כל הפינג פונגים האלה, שיהיה משהו קצת יותר בפשטות, ובמובן הזה השאלה שלי היא כזו, זו גם שאלה לסנגוריה - נניח שמעבירים ילד לחקירת משטרה, לפי כל התבחינים שנקבע פה, והמשטרה חוקרת אותו. לפי מה שאתם כותבים פה, אם בסוף מסתבר שהוא עד, אי אפשר להשתמש בהודאה שלו, כי הוא צריך לחזור חזרה לחוקר הילדים, שיחקור אותו שוב. אני לא מבינה למה לטרטר מישהו. אם במילא מתעדים הכול, וכל חובת התיעוד חלה, וכבר התבצעה חקירה, מה היה הרציונל לקבוע - -
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים שכאשר הוא נפגע, הוא ייחקר על ידי חוקר ילדים, כי אתם רוצים לדבר אתו ברכות- -
יפעת רווה
לא רק בגלל זה. בחוק הגנת ילדים חוקר הילדים יכול להעיד במקום הילד.
סיגל קוגוט
אבל אם כבר תועד במשטרה, ההודאה טובה, אני צריכה לכתוב בחוק שהוא חייב להיחקר מחדש?
יפעת רווה
השאלה, מה יקרה בבית המשפט?
סיגל קוגוט
נגיש את מה שהיה במשטרה.
רונית צור
יעיד במקומו - ולחוקר אין הסמכות הזאת.
סיגל קוגוט
אבל למה הילד צריך לעבור כמו פינג פונג מרשות לרשות?
ישי שרון
הכוונה היא שאם אותם תנאים שאנחנו דורשים מחוקר ילדים לבחון, אם בסוף מתברר שאחד התנאים האלה כן מתקיימים, אז ההצדקה המקורית להעביר את החקירה לחוקר נוער נופלת, אותם רציונלים של גרימת- -
היו"ר דוד רותם
נאמר שחקר חוקר נוער או שוטר חקר את הילד. הוא מגלה שהוא לא נאשם, אלא הוא עד. יגיד: עצור- -
ישי שרון
הדוגמה היותר טובה היא נפגע.
היו"ר דוד רותם
נפגע. הולך ומחזיר אותו עכשיו לחוקר, והילד יעבור עוד חקירה. וזה טובתו של הילד. אתם באמת ככה מתכוונים?
דפנה ביינוול
לא.
ישי שרון
עדיף שהחקירה תמשיך על ידי חוקר נוער שלא מוכשר לחקור?
היו"ר דוד רותם
הוא גמר לחקור אותו.
ישי שרון
אז השאלה בכלל לא רלוונטית.
היו"ר דוד רותם
היא כן רלוונטית. הוא סיים לחקור אותו, והגיע למסקנה שהילד הזה הוא נפגע ולא נאשם. מה אתם רוצים שהוא יעשה אתו עכשיו? מי מעיד בבית המשפט?
דפנה ביינוול
חוקר הילדים.
יפעת רווה
יש פה שני מצבים; אחד, שבתחילת החקירה או במהלך החקירה הוא רואה את זה, ואז את המשך החקירה הוא מעביר לחוקר הילדים. יש מקרה שהוא מוצא את זה רק בתום החקירה, מה שאומר סעיף ג, שחוקר הילדים יעיין בתיעוד החקירה, הוא ייפגש עם הילד, ואז הוא יחליט אם להרשות את העדות.
היו"ר דוד רותם
ואם לא, הוא יחקור אותו מחדש.
יפעת רווה
כי הוא יצטרך להעיד.
היו"ר דוד רותם
אולי ניצור מנגנון שלא צריך להחזיר אותו לעוד חקירה? אתם מטרטרים את הילד.
מאיר ברקוביץ
פעם ההחלטה, אם הוא יוכל להעיד או לא, חוקר הילדים היה נותן אותה מייד בתום החקירה. עם הזמן התברר שעד שמגיע זמן ההעדה יכולה לעבור עוד שנה, ויכול להיות שמה שאז הוא חשב הוא לא נכון, ולכן צריך לשקול זאת שוב.

גם היום יכול להיות מצב שלפני שהוא ייתן את ההחלטה שלו, הוא ירצה כן לפגוש את הילד שוב.
היו"ר דוד רותם
בסדר, והגיע למסקנה שהילד לא יכול להעיד. נאמר שחודש לפני המשפט הוא נפגש עם הילד, ילד שנחקר על ידי שוטר. חוקר הילדים אומר: אני לא מרשה לו להעיד בבית משפט, אז הוא צריך לחקור אותו מחדש, אחרת הוא לא יוכל להעיד. למה אני צריך את זה? צריך לחפש איזשהו מנגנון אחר.
לימור סולומון
רונית, כמה בני 12 עד 14 אתם מעידים במקומם?
רונית צור
רוב המקרים. ככל שהגיל עולה, אחוז ההתרה עולה, אבל עדיין רוב הילדים, חוקר הילדים מעיד במקומם.
סיגל קוגוט
היום כשיש תיעוד בווידאו, האם העדות היא לא בעיקר ההתרשמות שלו ממנו? מה העדות במקום?
רונית צור
חוקר הילדים ניצב על דוכן העדים, וחוקרים אותו ימים וימים, גם אם הוא התיר את עדות הילד.
היו"ר דוד רותם
על מה חוקרים אותו? קחו את הווידאו, תסתכלו בזה ותעזבו אותי במנוחה.
רונית צור
אנחנו גם אומרים, אבל זה לא המצב בבתי המשפט. הסנגור לא מוותר לחוקר הילדים.
היו"ר דוד רותם
רבותיי הסנגורים, העדות מתועדת בווידאו. בא חוקר הילדים, מה יש לחקור אותו בחקירה נגדית?
ישי שרון
בדרך כלל יש לחוקר הילדים רשמים לגבי מהימנות הילד. חוקרים אותו על ההתרשמות האישית שלו.
היו"ר דוד רותם
אבל זה מתועד.
מאיר ברקוביץ
זה רק רמז קל למה יעשה - כשיחקור אותו גם הוא וגם הוא, מה יעשה הסנגור.
ישי שרון
אני חשבתי שהתייחסת למצב שהתברר שהוא נפגע בתחילת החקירה או במהלכה, לא לגבי סיום החקירה.
יפעת רווה
זה אמור להיות מקרה נדיר.
יעקב בן-יששכר
לעניין של חקירות ילדים, הדבר שהוצג על ידי גב' רונית צור אינו מדויק – הילדים שאמורים להיחקר.
רונית צור
איזו רונית צור אתה מדבר?
היו"ר דוד רותם
שמה?
יעקב בן-יששכר
יש רונית צור שאחראית על חקירת ילדים. ברור לי שהיתה פקידת סעד לסדרי דין.
היו"ר דוד רותם
ילדים נאשמים או חשודים?
יעקב בן-יששכר
גם ילדים שנאשמים וגם ילדים שנחקרים על ידי חוקרי ילדים, יש פה בעיה, ושמתי לב שאדוני עלה על נקודה מהותית – רוב הילדים, לא נותנים להם להעיד בבית משפט ולהיחקר בבית המשפט בטענה של טובת הילד, הדבר אינו נכון. לדעתי, גם הסנגור שמייצג מטעם המדינה הרבה פעמים פוגע בכל זכות, גם אם זה הורים שמתלוננים, או שמתלוננים נגד ההורים, והילד הזה לעולם, ב-99.9, לא מגיע לבית המשפט. פה צריך בוועדה לקחת את חקירות הווידאו, שזה לפי חוק, ואדוני אפילו יראה שהרבה פעמים חוקר הילדים מוביל את הילד לאיפה שהוא רוצה, בהתאם להנחיות פקידות הסעד, ויש לנו עשרות תלונות- -
היו"ר דוד רותם
אז מה המסקנה שלך?
יעקב בן-יששכר
אם צריך לחקור ילד, הוא צריך לקבל את ההגנה הראויה, כולל זה שאם הוא צריך להיחקר, הוא ייחקר, כי ברוב הפעמים חוקר הילדים- -
היו"ר דוד רותם
מה צריך לעשות?
יעקב בן-יששכר
אני חושב שילדים חייבים, מתוקף החוק, אפילו בבית המשפט לענייני משפחה, מביאים ילדים לבית המשפט, והשופט מתרשם. נכון שילדים מאוד קטנים, יש בעיה בחקירות ילדים לחקור אותם כמו שחוקרים כל אדם בהליך פלילי לצורך העניין, אבל צריך להיות מנגנון. חוקרי הילדים או מי מטעם משרד הרווחה לא יכול להיות הפה של אותו קטין בשום תחום, כי מתברר שיש להם אג'נדה מאוד ברורה.
היו"ר דוד רותם
אני דואג לעתיד ילדיי, כנראה, אחרת ממה שאתם דואגים לעתיד ילדיכם.
יעקב בן-יששכר
יכול להיות, אבל צריך לבדוק באמת מה נעשה בחקירות הילדים. אדוני יראה שיש פה דברים מאוד לא נכונים, בניגוד לתיעודים שיש לנו בתנועה ובעמותה, שהדברים הם בין מזרח למערב, וכך אני חושב.
היו"ר דוד רותם
תן לי דוגמה.
יעקב בן-יששכר
למשל, ילדים שהוצאו מביתם- -
היו"ר דוד רותם
לא. אני לא רוצה ללכת לשם. תן לי דוגמה שילד שעשו בו מעשים מגונים או ילד שעשה מעשים מגונים, את המרחק בין מזרח למערב.
יעקב בן-יששכר
יש לי דוגמה שילד אחרי מלחמות הובא לחקירת ילדים. שם הוא טען טענות מסוימות. חוקרת הילדים סירבה להביא אותו לבית המשפט - המעשה בוצע על ידי בן משפחה - כדי שזה לא יפגע בילד עצמו, במקום לדאוג לילד, במקום להעמיד לדין את הפוגע, ואז אפילו מסרבים להמציא את חקירת הילדים, איך נעשתה, מתי נעשתה.
היו"ר דוד רותם
מה בין מזרח למערב פה?
יעקב בן-יששכר
אני אסביר. הילד מתלונן עכשיו על פגיעה מינית. הוא אמור להיחקר, לפי חוק, עד גיל 14 על ידי חוקר ילדים. בפועל לא תמיד נחקר הילד, ואם הוא נחקר, יש התוויה של פקידת הסעד לחוק הנוער, לאן תלך החקירה. הילד אומר: אמא שלי פגעה בי מינית או אבא שלי או השכן פגע בי מינית, ופקידת הסעד מחליטה לטייח את הדבר הזה- -
היו"ר דוד רותם
אתה יכול להביא לי מקרה אחד כזה, שפקידת הסעד החליטה לטייח מקרה?
יעקב בן-יששכר
אעביר לידי אדוני בצורה מסודרת אפילו תמונות מזעזעות של קטין, שהיום בן 5, למעלה משנתיים- -
מאיר ברקוביץ
מהאתר שלך.
יעקב בן-יששכר
יותר מכך, משטרת רחובות- -
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין, אתה אמרת שיש הבדל של מזרח ומערב בין החקירה לבין מה שהילד אומר. אמרת שתביא לי דוגמאות. אז אתה מביא ילדים שכן דנו בהם. תראה לי מקרה אחד, שהילד אמר שחור- -
יעקב בן-יששכר
אני מעדיף להעביר את זה לוועדה בצורה חסויה, שאדוני יראה, ושזה לא ייראה, כמו שיש פה איש משטרה, שאומר שזה מפורסם באתר וכל מיני דברים אחרים.
היו"ר דוד רותם
בסדר גמור.
רונית צור
חשוב לי להבהיר שכל חקירות הילדים מתועדות בווידאו, כך שאי אפשר לעשות שום שינוי, וחוקרי הילדים לא מגיעים לבית דין למשפחה אלא רק בהליך הפלילי.
יעקב בן-יששכר
נכון, אבל ברוב הפעמים מבקשים את חקירות הילדים, אם נעשו חקירות ילדים, וברוב הפעמים אתם מסרבים להמציא את חקירות הילדים, כלומר את תיעוד הווידאו.
רונית צור
אסור לי.
היו"ר דוד רותם
למי אתה רוצה שייתנו את התיעוד הזה?
יעקב בן-יששכר
כשיש טענה מסוימת של התעללות בילד, חוקר הילדים צריך להפנות את זה לפחות לבית המשפט כדי שהדבר הזה ייבדק, וברוב המקרים הם מסרבים להמציא את זה.
היו"ר דוד רותם
למי?
יעקב בן-יששכר
למשל, אם יש סנגור שאמור להגן על שלומו של הילד, או להגן מפני טענה, שאמרו לילד- -
היו"ר דוד רותם
בן כמה הילד הזה?
יעקב בן-יששכר
הילד הזה בן 5. יש עוד ילדים.
היו"ר דוד רותם
מי פגע בו?
יעקב בן-יששכר
לפי החשד, דוד.
היו"ר דוד רותם
מי מממן את העורך דין במקרה הספציפי שאתה מדבר עליו?
יעקב בן-יששכר
האבא שהתלונן - מממן את זה הסיוע המשפטי.
היו"ר דוד רותם
אז למה הוא צריך לראות את הווידאו?
יעקב בן-יששכר
כי הטענות הן טענות חמורות, ומשרד הרווחה- -
היו"ר דוד רותם
אני שואל, למה צריך העורך דין של האבא את התיעוד החזותי?
יעקב בן-יששכר
כי מה שנכתב במסקנות של- -
היו"ר דוד רותם
מה זה מעניין את האבא? האבא הוא המתלונן. בית המשפט צריך לראות את זה וזה הכול.
יעקב בן-יששכר
אבל לא מפנים את זה גם לבית המשפט. האבא רוצה להגן על הילד.
היו"ר דוד רותם
מפני מי?
יעקב בן-יששכר
הילד מוחזר למקום העברה.
היו"ר דוד רותם
החליטו להגיש כתב אישום?
יעקב בן-יששכר
החליטו שזה פוגע- -
היו"ר דוד רותם
כלומר אין ראיות.
יעקב בן-יששכר
יש ראיות.
היו"ר דוד רותם
הגישו ערר, ומה קרה אתו?
יעקב בן-יששכר
אומרים שכרגע בודקים את זה. זה הגיע אפילו לשר לביטחון פנים. היתה פגישה עם עוזר השר. הדבר הזה כרגע נבדק.
היו"ר דוד רותם
לשר לביטחון פנים אין סמכות לבדוק את זה.
יעקב בן-יששכר
פנינו לשר לביטחון פנים כי המשטרה מסרבת. הם מפנים אותנו למשרד הרווחה, ומשרד הרווחה מפנה אותנו למשטרה. אעביר את זה באופן דיסקרטי לאדוני.
יפעת רווה
כמו שאמרתי, הכוונה היתה שזה מקרים נדירים. כמובן, אם יש פתרון אחר, אנחנו מוכנים לשמוע.
סיגל קוגוט
הנושא של התיעוד – בגלל שאתם לא רוצים לפגוע בתיעוד שיש בחוק הגנת ילדים, אתם מעבירים לחוק הנוער הוראה של התיעוד. למה להגביל, בין 12 ל-14? נניח ששמים הוראה בחוק הנוער על תיעוד, של חקירת חשודים בין גיל 12 ל-14. למה זה צריך להיות רק על העברות של התוספת של חוק הגנת ילדים? האם אתם לא מתעדים גם כך חקירות של ילדים?
מאיר ברקוביץ
מתעדים אותם לפי חוק חקירת חשודים, לפי העברה.
סיגל קוגוט
דברי ההסבר שכתבתם – אני מדברת על התיעוד.
מאיר ברקוביץ
אפשר לדבר על הצעת חוק אחרת, שתדבר על- -
יפעת רווה
לא רצינו לפגעו במה שהיה. אמרנו: יש תיעוד היום, וזה היה אחד מאמצעי ההגנה שכן נרגיש נוח יותר לעשות את ההעברה הזו.
סיגל קוגוט
אתם כתבתם כך בדברי ההסבר: "אמנם כיום... נועד לאפשר את הגשתו לבית המשפט, אך ככלל יש מטרות נוספות לתיעוד החקירה, לרבות אמצעי לצמצום חשש של לחץ יתר על החשוד וכדומה. לכן מוצע להותיר על כנה" וגו' – אז למה זה לא רלוונטי בכלל בחקירת ילדים- -
מאיר ברקוביץ
אפשר לדון על זה. לא נראה לי שזה רלוונטי לפה.
יפעת רווה
כיוון שאני כתבתי את דברי ההסבר, אני רוצה להבהיר, למה היתה הכוונה; במצב אידיאלי אנחנו נתעד את הכול. אנחנו לא במצב אידיאלי. לא רצינו לפגוע במה שיש. אמרנו: לא נבטל את התיעוד הזה שקיים כיום. נכון שהוא בעיקרו משמש להגשה. לא נבטל אותו, אבל אנחנו לא יכולים אגב זה לעשות מצב שהוא מעבר לחוק הזה.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אתם תחזרו אלינו עם תשובות בעניין הזה, ובישיבה הבאה נוכל לגמור את החוק.
יפעת רווה
אם יש עוד בעיות, אשמח לקבל מבעוד מועד, כדי שנוכל לדון בינינו.
סיגל קוגוט
אני שלחתי אתמול ליפעת, כי חשבתי שהיא מפיצה את זה אוטומטית לכולם. בסוף היא לא היתה, אז אף אחד לא קיבל את המייל שלי. אני אשלח אוטומטית.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים