ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/01/2010

חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 15), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת הכספים

26.1.2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שני









פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"א בשבט התש"ע (26 בינואר 2010), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק הבנקאות (רישוי)(תיקון מס' 15, התשס"ט-2009
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר



שלי יחימוביץ



חאמד עמר



ציון פיניאן
מוזמנים
ענת פייער
- מנהלת מחלקת שוק ההון, משרד האוצר



דודו זקן
- פיקוח על הבנקים, בנק ישראל



אורנה ואגו
- המחלקה המשפטית, בנק ישראל



אייל דותן
- איגוד הבנקים



טל נדב

- יועץ משפטי, איגוד הבנקים
מנהל הוועדה
טמיר כהן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
קצרנית פרלמנטרית
רויטל יפרח
הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 15), התשס"ט-2009
היו"ר משה גפני
אני פותח את הישיבה. על סדר היום: הצעת חוק הבנקאות (רישוי)(תיקון מס' 15), התש"ע-2010. אני מציע שנתחיל להקריא ונראה סעיף סעיף מה אנחנו אומרים עליו.
שגית אפיק
מקריאה: "הצעת חוק הבנקאות (רישוי)(תיקון סעיף 15), התש"ע-2010. תיקון סעיף 23א. בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 23 א(א), במקום המילים "בכללים שיקבע הנגיד לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת ובאישור שר האוצר" יבוא "בהוראות לענין מדידה והלימות הון שיתן המפקח בהתאם לסמכותו מכוח סעיף 5(ג1) לפקודה". סעיף 23א היום קובע שסך כל אמצעי השליטה שתאגיד בנקאי מחזיק ושמותר לו להחזיק לפי החוק בתאגיד ריאלי, לא יעלה על שיעורים מהון התאגיד הבנקאי כפי שיוגדר לענין זה בכללים שיקבע הנגיד לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת ובאישור שר האוצר. היום החוק מדבר על עד 15% מההון בתאגידים ריאלים כל שהם, עד 5% נוספים מההון ובלבד שלא יחזיק בתאגיד אחד יותר וכולי. עכשיו מבקשים להמיר את הכללים שיקבע הנגיד, לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת ובאישור שר האוצר, בהוראות שייתן המפקח בהתאם לסמכותו מכוח סעיף 5(ג1) לפקודה. למה אתם מבקשים את השינוי הזה? את הכללים שקיימים היום אתם מבקשים לבטל? מה הנימוק לבקשה הזאת?
אורנה ואגו
בשעתו, העתיקו או שאבו את מה שנקבע בהוראות המפקח על הבנקים לענין הלימות הון. לא נעשה הרבה שימוש בכללים אבל בוודאי הם לא שונו מאז ולעומת זאת, הוראות המפקח על הבנקים לענין הלימות הון שונו מאז מספר פעמים. חשבנו שזה ממילא הסטנדרט שצריך לקחת בחשבון לצורך הסעיף הזה. אז במקום שיהיו שתי חקיקות, שכל אחת תעקוב אחר השנייה, ביקשנו להפנות לחקיקה שכבר מסמיכה את המפקח באישור הנגיד או באישור - -
היו"ר משה גפני
זה לא מופיע בהצעה המקורית שלכם. אז איך זה התעורר פתאום?
דודו זקן
זה התעורר בפיקוח על הבנקים כיוון שיש שתי מערכות: מערכת אחת שהיא - -
היו"ר משה גפני
את זה הבנתי, היא הסבירה. אני שואל איך זה התעורר? הרי הגשתם הצעת חוק.
דודו זקן
תוך כדי החקיקה זה התעורר מהאגף על הפיקוח על הבנקים.
היו"ר משה גפני
יש בעיה עם ההצעה שלהם? הלאה.
שגית אפיק
ההוראות האלה זה יהיה הוראות נוהל תקין שיהיו מפורסמות.
דודו זקן
לא רק מפורסמות. גם ההון ידווח בדוח הכספי לציבור. היום ההון הזה לא מדווח, אין דיווח עליו.
שגית אפיק
אז צריך לקבוע שאולי הכללים עד היום יבוטלו. יכול להיות שצריך להוסיף נוסח. צריך לבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
יש מישהו שמתנגד? לא. הלאה.
שגית אפיק
"תיקון סעיף 24א. 2. בסעיף 24א לחוק (1) בסעיף קטן (א), במקום "לפי פרק זה, באמצעי שליטה של תאגיד" יבוא "לפי פרק זה ולפי פרק ג'2, יותר מ-1% מסוג מסוים של אמצעי השליטה, בתאגיד", במקום הקטע החל במילים "בסעיף 23א" עד המילה "הופעל" יבוא "בסעיף 23א עולה על 2000 מיליון שקלים חדשים, הפועל" ובמקום הסיפה החל במילים "בכל אחד מהם עולה" יבוא "בכל אחד מהם עולה על 20 מיליון שקלים חדשים; לעניין הגדרה זו – (1) "פועל בעקיפין – מחזיק ב-5% או יותר מסוג מסוים של אמצעי השליטה בתאגיד; - -
שלי יחימוביץ
כבר קוראים ומצביעים?
היו"ר משה גפני
קוראים. אני ביקשתי לקרוא סעיף סעיף ונדון על כל סעיף. זה לא חוק גדול.
שגית אפיק
"(2) יראו תאגיד שהוא מבטח כפועל בענף הביטוח בלבד, אף אם הוא פועל בענפי משק נוספים."
שלי יחימוביץ
שגית, איפה את?
שגית אפיק
אני בסעיף 2(1)(2).
היו"ר משה גפני
סעיף 1 התווסף על פי בקשתם של אגף הפיקוח בבנק ישראל. זה לא היה בהצעת החוק המקורית. אין פה התנגדות לזה. אנחנו עכשיו בסעיף 2.
שגית אפיק
סעיף 1 מדבר על החלפה של כללים שהיום קובע הנגיד לגבי סך כל אמצעי השליטה שמותר לתאגיד בנקאי להחזיק וזה יעבור להוראות המפקח. הם אומרים שזה קיים כבר היום, ונכון יותר מבחינתם.
שלי יחימוביץ
היום זה קיים אבל אני מבינה שהצעת החוק באה לשנות את זה.
שגית אפיק
סעיף 1 זה סעיף אחר, הוא לא היה בהצעת החוק. זה סעיף שהם מבקשים אותו כרגע.
שלי יחימוביץ
כדי להתמודד עם רוח החוק שלא מוצאת חן בעיניהם.
שגית אפיק
לא, זה ענין אחר. בסעיף 2 זו ההוראה המהותית.
היו"ר משה גפני
לא שמעתי, מה שאלת?
שלי יחימוביץ
החוק לא לרוחו של בנק ישראל ושגית אומרת שזה לא הסעיף הרלוונטי.
שגית אפיק
הסעיף המהותי זה עכשיו, סעיף (2), שמטפל בסעיף 24א. "(2) יראו תאגיד שהוא מבטח כפועל בענף הביטוח בלבד, אף אם הוא פועל בענפי משק נוספים." (2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(א1) תאגיד בנקאי רשאי להחזיק, ככל שהדבר מותר לו לפי פרק זה ולפי פרק ג'2, יותר מ-1% מסוג מסוים של אמצעי השליטה, במבטח אחד בלבד שהונו העצמי על פי תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח)(הון עצמי מינימאלי הנדרש ממבטח), התשנ"ח-1998, עולה על 2000 מיליון שקלים חדשים." (3) במקום סעיף קטן (ב) יבוא: "(ב) הנגיד רשאי, באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, בצו, לשנות את התוספת השניה ולעדכן את הסכומים האמורים בסעיף זה."
אם תסתכלו בטבלה שהנחנו לכם, שמשווה בין נוסח סעיף 24א כיום לבין ההסדר המוצע בהצעת החוק, יהיה קל יותר להסביר את זה. היום תאגיד בנקאי יכול להחזיק באמצעי שליטה של תאגיד אחזקה ריאלי של 1% בלבד. זה נקבע ברפורמת בכר. ההסדר שמוצע בהצעת החוק, שהוא יוכל להחזיק ביותר מ-1% מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד אחזקה ריאלי. המשמעות של זה, שתאגיד בנקאי היום יכול להחזיק בתאגיד אחד בלבד, ואחרי שהצעת החוק תאושר, אם היא תאושר, התאגיד הבנקאי יהיה רשאי להחזיק בשיעור של פחות מ-1% מסוג מסוים של אמצעי שליטה בכמה תאגידי אחזקה.
שלי יחימוביץ
בפחות מ-1%?
שגית אפיק
כן. זה התיקון הראשון. עד היום המגבלה היתה מספרית, אפשר להחזיק ב-1 ועכשיו המגבלה שונה, היא מגבלה של שיעורים שעשויה לאפשר עד 1% להחזיק בכמה תאגידים.
שלי יחימוביץ
וקודם ה בתאגיד אחד היתה בכמה אחוז?
שגית אפיק
עד 20%.
שלי יחימוביץ
אני רוצה להבין: במקום 20 בתאגיד אחד אנחנו הופכים את זה לכמה תאגידים באחוז?
שגית אפיק
נסביר את ההגדרה של תאגיד אחזקה ריאלי - -
היו"ר משה גפני
אנחנו לא ממהרים לשום מקום, אתם תוכלו להתייחס. תעזבי רגע את מה שכתוב. תגידי מה הנקודות שבהן היה קודם, מה הצעת החוק באה לשנות. תסבירי את זה בעברית לעם.
שגית אפיק
תאגיד בנקאי קודם יכול היה להחזיק באמצעי שליטה של תאגיד אחזקה ריאלי 1, בשיעור של עד 20%, כשההון שלו עלה על 2 מיליארד שקלים חדשים זה נשאר בהצעת החוק, זה יהיה אותו דבר. עד היום, בהגדרה של תאגיד ריאלי, שהבנק יכול היה להחזיק אותו, הוא יכול היה לפעול במישרין ובעקיפין ביותר מ-3 ענפי משק שמוגדרים בתוספת. התוספת לחוק מדברת על משהו כמו 25 ענפים. יש ביניהם חקלאות, יהלומים - -
שלי יחימוביץ
שמתוכם הוא היה יכול להחזיק ב-1.
שגית אפיק
כן. שווי סך השקעותיו בכל אחד מהענפים עולה על 12.5 - -
שלי יחימוביץ
ומה עם תאגיד פיננסי?
שגית אפיק
למה הכוונה תאגיד פיננסי?
שלי יחימוביץ
פיננסי, לא ריאלי. מגדל למשל.
שגית אפיק
זאת חברת ביטוח וזה אחד התחומים.
היו"ר משה גפני
את זה מוסיפים.
שגית אפיק
בהצעת החוק עכשיו מבקשים לקבוע שתאגיד ביטוח יחשב כתאגיד שפועל בענף הביטוח בלבד.זאת אומרת, לא יראו אותו יותר כמי שפועל בכמה ענפי משק.
שלי יחימוביץ
זה נראה לך סביר שמגדל פועלת בענף הביטוח בלבד? הרי היא משקיעה מוסדית, היא נותנת אשראי. היא בשום פנים ואופן לא מפעל שמייצר משהו.
שגית אפיק
זה יהיה לגבי כל חברה - -
היו"ר משה גפני
שגית, זה לא את. התשובה של בנק ישראל.
דודו זקן
היא חברה מבטחת. אנחנו רואים אותה שהיא פועלת בענפי משק אחרים אבל היא פועלת בדיוק כמו שבנק נותן אשראי, אנחנו לא רואים אותו כתאגיד ריאלי והשאלה שלך, אנחנו חושבים שהיא נכונה על ההפרדה בין משהו שהוא פיננסי למשהו שהוא ריאלי. לכן אנחנו חושבים שצריך להפריד את זה אבל במקביל יצרנו מגבלה שתאגיד בנקאי לא יחזיק ביותר ממבטח אחד שהונו 2 מיליארד שקלים.
שלי יחימוביץ
כמה אחוז זה? בא נשאל ישירות: בנק לאומי יכול להמשיך להחזיק ב-20% ממגדל?
דודו זקן
לא. 10% כיוון שיש חוקים אחרים שמסדירים את זה בין באופן ישיר ובין אם באופן עקיף.
שלי יחימוביץ
הוא יכול ב-10% להחזיק?
דודו זקן
רק ב-10%. יושבים פה נציגי אגף שוק ההון ויש תקנות גם של הממונה על ענף שוק ההון וגם בחקיקת בכר. הם הטילו מגבלות על אחזקה של תאגיד בנקאי במבטח ובמי שמחזיק במבטח.
ענת פייער
זאת אומרת, המגבלה באה מכוח חוק הסדרת הייעוץ הפנסיוני. על מנת שהייעוץ הפנסיוני יהיה אובייקטיבי אז קבעו מגבלות לאחזקה של בנק במבטח.
שלי יחימוביץ
והמגבלה הזאת משביעה את רצונכם?
ענת פייער
כן, בוודאי. זאת אומרת, אם בנק חפץ לקבל רישיון של ייעוץ פנסיוני, ובוודאי הבנקים הגדולים מקבלים רישיונות של ייעוץ פנסיוני, הם מוגבלים בשיעור ההחזקות שלהם.
שלי יחימוביץ
אבל כאן אנחנו לא מדברים על משהו שקשור לייעוץ פנסיוני. בבסיס ההחלטה של ברודט היתה לצמצם את הריכוזיות במשק ולהגביר תחרות. אז אם אתם ממשיכים לאפשר לבנק להחזיק ב-10% של תאגיד פיננסי, אתם פוגעים בתחרות הזאת. ברגע כזה הבנק הוא גם נושה והוא גם שותף. יש כאן גם ניגוד אינטרסים וגם אינהרנטית הוא יעדיף לתת הלוואה בבטוחות נמוכות למגדל, ואני בכוונה נוקבת בשמות, ולא לחברת ביטוח אחרת.
דודו זקן
ולמבטח מותר להחזיק בתאגיד בנקאי, ולמי שמחזיק במבטח מותר להחזיק? אני מתנצל שאני עונה בשאלה אבל מה שאתם מדברים זו הסדרה הרבה יותר עמוקה וחקיקה הרבה יותר עמוקה, שאולי צריכה להיעשות. היא לא פותרת את אותן בעיות, שיכולות להיות, כפוטנציאל, לבעיות שאת הצפת, בין אם הן קיימות ובין אם לאו. התיקון לחוק שאנחנו מציעים מציף איזו שהיא בעיה. ממילא בא המחוקק והגביל את ההחזקות של מבטח. אגב, לא רק בייעוץ הפנסיוני. תאגיד בנקאי לא יכול להחזיק בתאגיד שמחזיק בחברה מנהלת. זו חקיקת בכר.
שלי יחימוביץ
אני לא מבינה, אתם זה בנק ישראל? כלומר, אתם הבאתם את החוק ולא האוצר?
דודו זקן
אנחנו, בהסכמה עם האוצר.
שלי יחימוביץ
של מי היוזמה לעשות את התיקון הזה?
דודו זקן
של בנק ישראל.
היו"ר משה גפני
ברור שזו היוזמה של בנק ישראל כי אם זו היתה היוזמה של האוצר, כנראה שהיה סעיף אחר על סדר היום.
שלי יחימוביץ
אפשר ששגית תביע את דעתה? אני נזעקתי לפה בגלל מה ששגית כתבה.
היו"ר משה גפני
שלי, את רוצה לעשות לי טובה ולהגיד לי מה עמדתך ומה הבעיה? אני השתכנעתי שכבר אין בעיה, אני העליתי את זה לדיון ודחיתי את זה.
שלי יחימוביץ
אומר במישור העקרוני: בשעתו, ועדת ברודט התכנסה לדון בפעם הראשונה בסוגיה של הריכוזיות, שהיום היא בעיה מאוד משמעותית. אם אנחנו מותירים על כנו ניצב שבו לבנק מותר להחזיק גם בתאגיד ריאלי וגם בתאגיד פיננסי בשיעורים מסוימים, אני שומעת 10%, חשבתי שזה יהיה על 20%, אנחנו יוצרים פה גם ניגודי אינטרסים, ואנחנו בעצם מגבירים את הריכוזיות. אני חושבת שברגע שבנק מחזיק בתאגיד פיננסי, אגב, הרי המטרה היתה להגביל את האחזקה של בנק בקונגלומרט. אז ברגע שאנחנו מאפשרים לבנק להחזיק בקונגלומרט או בתאגיד פיננסי, אנחנו מגבירים את הריכוזיות במשק במקום להתמודד אתה, ואנחנו גם פוגעים בתחרותיות באופן הזה. כבר אמרתי ואני אגיד שוב שאם בנק לאומי מחזיק ב-10% במגדל, שהיא גם תאגיד פיננסי - -
היו"ר משה גפני
אבל הוא מחזיק גם היום...
שלי יחימוביץ
בסדר, אז זה מצב לא תקין.
היו"ר משה גפני
אבל גם לפי החוק הקיים, בנק לאומי יכול להחזיק במגדל, רק הוא לא יכול לקחת ענפים נוספים, נכון?
שגית אפיק
- - -
שלי יחימוביץ
אז מה המשמעות של החוק? במה היא משנה את הסיטואציה?
היו"ר משה גפני
שהוא יוכל להחזיק בעוד ענפים.
שגית אפיק
הענין הוא שזה נכון שגם אנחנו חששנו מהענין של ריכוזיות יתר, ולכן גם כתבנו את מה שכתבתנו. אבל הענין הוא שלפי מה שהם מסבירים כאן, ודיברנו עם אגף הפיקוח לפני הישיבה, הם הסבירו לנו החשש הזה בעיניהם כבר לא מתקיים מבחינה עובדתית, גם אם הצעת החוק תעבור כי המגבלות שהוטלו לאורך השנים מאז רפורמת בכר עשו את שלהן והשוק התמתן מבחינת ריכוזיות - -
שלי יחימוביץ
תגידי, היום בנק לאומי, ותקנו אותי אם אני טועה, מחזיק גם בפז וגם בחברה לישראל וגם במגדל, נכון?
דודו זקן
הוא חייב למכור אחת מהן. הוא יכול להחזיק קונגלומרט אחד. הסעיף הזה בחוק לא מסדיר את היחסים בין מבטח לתאגיד בנקאי. הוא מסדיר את היחסים בין תאגיד בנקאי לקונגלומרט. במקרה, לצורך הענין או שלא במקרה, מגדל החזקות עונה להגדרה של קונגלומרט. זה לא אומר שמחר אם לא נעשה את זה, בנק לאומי לא יוכל להחזיק בפניקס או בכלל, לשם הדוגמה, אם הן לא עונות להגדרה של קונגלומרט. אנחנו עושים פה את הדברים יותר ישירים ופחות עקיפים. הוא לא יוכל. אם ההצעה הזאת לא עוברת, בנק לאומי יהיה חייב למכור 2 מבין ה-3 שציינת. אם ההצעה הזאת עוברת, הוא יהיה חייב למכור 1 מבין ה-2, שהם החברה לישראל ופז.
שלי יחימוביץ
אם היא עוברת, הוא יהיה חייב למכור 2?
היו"ר משה גפני
אם היא לא עוברת, הוא חייב למכור 2 מתוך ה-3, ואם זה עובר – הוא חייב למכור 1.
שלי יחימוביץ
למה שנסכים לזה? הרי אנחנו נלחמים פה בשיניים ובציפורניים נגד הריכוזיות. למה שאנחנו עכשיו נקל על הבנק?
היו"ר משה גפני
השאלה אם את סומכת על המדיניות של בנק ישראל.
שלי יחימוביץ
אני סומכת על בנק ישראל ואני מאד מעריכה את נגיד בנק ישראל, ואני אומרת את זה בכנות. אני אהיה זהירה בלשוני: אני חושבת שבנק ישראל היום נמצא בסיטואציה, כי היוזמה לחקיקה הזאת, ככל שאני יודעת, נולדה באוצר ולא בבנק ישראל. היא נולדה אצל ירום אריאב בשעתו. אני חושבת שבנק ישראל מוכן להתפשר פה ושם כי חשוב לו לעמוד על דברים אחרים, שהם עקרוניים לו. אני חושבת שאנחנו, כמחוקקים, יש לנו מה לומר. למה שאנחנו ניצור מצב שיקל על בנק לאומי להחזיק בקונגלומרטים? היום המצב אומר שהוא צריך למכור 2. אנחנו יוצרים מצב לקולא שבו אנחנו אומרים לו: אתה יודע מה? עזוב 2, תמכור רק 1. למה? הרי יש לנו פה מאבק תמידי. אנחנו כל הזמן אומרים שהרגולטור חלש מדי, אנחנו כל הזמן אומרים שאין לנו אפשרות לשלוט על ההפקרות בשוק ההון, והנה כאן - -
טל נדב
אני מאיגוד הבנקים. אני רוצה לציין שהצעת החוק לא נוגעת דווקא לבנק לאומי. במקרה כרגע בנק לאומי הוא בסיטואציה הזאת ויש גם בנקים אחרים - -
שגית אפיק
עובדתית היא תחול על עוד מישהו כרגע?
טל נדב
עקרונית היא תחול על כל מי שייכנס במסגרת החוק.
שגית אפיק
עובדתית, היום?
טל נדב
עובדתית, כרגע, זו סיטואציה של בנק לאומי אבל יש גם בנקים אחרים שמחזיקים בחברות ביטוח. אני חושב שצריכים לזכור שכל נושא הריכוזיות וניגוד העניינים, הוועדה האת והכנסת טיפלו בו ארוכות וממושכות גם באמצעות ועדת ברודט וגם באמצעות ועדת בכר, ונוצרה שורה ארוכה של פתרונות שמזערו את ניגודי העניינים, מזערו את הריכוזיות כך שהבעיה היא אחרת לגמרי מאשר היתה, אם היתה, ככל שהיתה לפני 10 שנים. כשבנק רוצה להחזיק בחברת ביטוח, הוא צריך לעבור הרבה אישורים ומדורים, וציטטו את זה כאן. הדבר הנכון הוא שבאמת חברת ביטוח היא לא קונגלומרט, להבדיל מחברות שהזכירו כמו החברה לישראל וכולי, שמשקיעות בענפי משק באופן אמיתי כדי להשפיע ולטפל בהם. חברת ביטוח היא באמת לא קונגלומרט. היא מפזרת את ההשקעות של כספי המבוטחים, כספים של כולנו, כדי לשמור עליהם, כדי למזער סיכונים. היא מפזרת אותם בהרבה ענפי משק, היא לא קונגלומרט. כך שזה לא נכון להסתכל על קונגלומרט כמו שמסתכלים על גופים אחרים. מכאן, בעצם, יוצא התיקון לחוק, בלי קשר לניגודי עניינים.
שלי יחימוביץ
מגדל זה קונגלומרט או לא?
דודו זקן
מגדל החזקות, לפי ההגדרות היום בחוק, נחשבת כקונגלומרט לפי מה שדיווח לנו בנק לאומי.
טל נדב
אבל זה בגלל שהיא מפזרת את כספי המבוטחים - -
שלי יחימוביץ
זה בגלל שהיא נחשבת קונגלומרט.
טל נדב
הרי זו בעצם מהות התיקון, מזה מתחיל כל הענין. בגלל ההגדרה שבחוק היום יוצא שחברת ביטוח כמו מגדל נחשבת קונגלומרט. אמיתית, מהותית, היא לא קונגלומרט. היא לא החברה לישראל, היא לא פז, היא לא קונגלומרט. בנק ישראל או האוצר יכול לפרש את החוק גם בלי תיקון אולי, אבל בנק ישראל, ובצדק, רוצה שהדבר יהיה מוסדר באופן ברור, באישור הכנסת כמובן, והוא הלך על תיקון חוק.
שגית אפיק
אי אפשר לפרש את החוק.
טל נדב
אי אפשר לפרש אבל מפה מתחיל כל התיקון, חברת ביטוח היא לא קונגלומרט. עם כל המגבלות, יכולת ההשפעה של תאגיד בנקאי על חברת ביטוח היא יחסית קטנה כי היא באחזקה של 5% או עד 10% בתאגיד על, זו השפעה שאין לה משמעות גדולה לעומת דברים אחרים. לכן מפה מתחיל התיקון, מהמשמעות האמיתית שלו, זה לא קונגלומרט. רוצים לטפל באחזקות של בנקים וביטוח, זה סיפור אחר לגמרי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תאמרו לי, מבנק ישראל, לבנק יש ענין שהחוק הזה יעבור? אתם מאוד מעוניינים בזה?
דודו זקן
כן, בוודאי, אחרת לא היינו מביאים. יש פה שני נושאים: נושא אחד על כל התיקונים השוטפים שיש פה. הנושא השני הוא הנושא של הקשרים בין מבטח לתאגיד בנקאי. אנחנו לא סבורים שמבטח הוא תאגיד, עם כל התיקונים שעשו בחקיקת בכר, שאפשר לקרוא לו תאגיד ריאלי, תאגיד אחזקה ריאלי.
שלי יחימוביץ
אתה אומר שמגדל זה לא תאגיד ריאלי? אני מסכימה אתך. מגדל היא תאגיד פיננסי.
דודו זקן
נכון. לכן אנחנו סבורים שהחקיקה וההגבלות של תאגיד בנקאי ותאגיד פיננסי אחר, נקרא לו מבטח, צריכות להיות במקום אחר ולא בסעיף של תאגיד אחזקה ריאלי. הן נמצאות גם במקום אחר, הם נמצאו בחקיקת בכר ואני יכול להגיד לך בדיוק את הסעיפים בחוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות ברפורמת בכר - -
שלי יחימוביץ
יש חוק אחר שיחייב היום את בנק לאומי למכור?
דודו זקן
לא למכור. בואו נבדיל בין אם יש חוק שמסדיר את האחזקות האלה ישירות ובין אם חוק שמחייב למכור. אנחנו אומרים בדיוק את המצב. אם לא יעבור התיקון הזה, הוא יהיה חייב למכור. השאלה היא האם החוק הזה הוא החוק שצריך להסדיר את היחסים בין מבטח לבין תאגיד בנקאי?
שלי יחימוביץ
אבל אתם לא מביאים לי חוק אחר שיסדיר.
דודו זקן
אנחנו אומרים שהוא קיים עד 10%. אם 10% נראה משהו שהוא גבוה מדי ובעל השפעה, אז צריך לבוא ולתקן את חקיקת בכר ולא דרך תאגיד אחזקה ריאלי - -
שלי יחימוביץ
או לחילופין, עד שמתקנים את ועדת בכר, לא להעביר את החוק הזה. אנחנו יוצרים כאן פרצה וזה לא לענין.
היו"ר משה גפני
השאלה אם 10% זה באמת - -
שלי יחימוביץ
יש לך ספק?
היו"ר משה גפני
אבל זה חקיקת בכר.
שלי יחימוביץ
בסדר, אבל הוא אומר שצריך להסדיר את חקיקת בכר כדי לסתום את הפרצה מהכיוון השני.
היו"ר משה גפני
לא, אם מחליטים. אני לא בטוח שהם בכלל חושבים להסדיר את הדבר הזה.
דודו זקן
לא מתכוונים.
שלי יחימוביץ
אז אם כך, אנחנו פותחים כאן פתח חדש, מיותר, לא מתאים לרוח הדברים היום, למאבקים שאנחנו מנהלים היום ולמצב בשוק.
דודו זקן
לא כל המבטחים עונים היום להגדרה של תאגיד אחזקה ריאלי.
שלי יחימוביץ
אין לי ספק שהחוק הזה הוא חוק בנק לאומי. הרי בסופו של דבר החוק הזה משפיע כרגע רק על בנק לאומי.
אייל דותן
אני מאיגוד הבנקים. לשאלתך, רציתי להגיד את השורה התחתונה ואחרי זה אפשר גם לפרט ולהראות את סעיפי החוק הרלוונטיים. היינו בדיון הזה כבר בוועדת בכר, וגם היועצת המשפטית של הוועדה יודעת שהנושא הזה עלה באותה ועדה, לענין הסעיף הזה, ולתקן גם את סעיף 24א במסגרת אותה חקיקה. מאחר והחקיקה כבר הסדירה את כל הנושא של אחזקות של בנקים, התוצאה היא שהיום בנק יכול להחזיק עד 5% במבטח, ועד 10% בתאגיד ששולט במבטח. יש את האבחנה הזאת. זאת התוצאה וזה מה שמותר לבנק להחזיק. גם בחברת אחזקות ששולטת במבטח, מותר להחזיק מעל 5% עד 10%. גם במקרה הזה צריך לקבל היתר מהמפקח על הביטוח. במסגרת ועדת בכר השוו את המצב כמו לבנקים ואחזקה של מעל 5% מחיבת קבלת היתר אחזקה מהמפקח על הביטוח ולכן, גם בחברת אחזקות במבטח... במבטח מותר רק עד 5%. בחברה ששולטת במבטח מותר עד 10% אבל אם אתה רוצה לעלות בין 5% ל-10%, אתה צריך לקבל היתר מהמפקח על הביטוח. זאת אומרת שאתה צריך לעבור עוד מסנן. זו המגבלה בלי שום קשר לסעיף 24א. זו המגבלה שחלה על הבנקים כתוצאה מרפורמת בכר ומכל החיקוקים שבאו בעקבותיה.

לכן, התוצאה היא שהיום לא רק בנק לאומי מחזיק במבטח אלא גם בנק הפועלים מחזיק בכלל - -
שלי יחימוביץ
נכון שבשעתו זה היה בנק הפועלים עם כור וכלל אבל היום אנחנו מדברים על בנק אחד בלבד.
אייל דותן
נכון. מה שאני אומר זה שסעיף 24א בא לטפל בקונגלומרטים. כל הנושא של אחזקה במבטחים זה נושא שכבר הוסדר בחקיקה אחרת ועכשיו גם אגיד איפה: סעיף 27ה רבתי, שמטפל בזה שתאגיד בנקאי, אסור לו להחזיק בכלל בקופות גמל ובקרנות, ואסור לו להחזיק יותר מ-10% בחברה ששולטת - -
שלי יחימוביץ
אני מכירה את זה, זה גם עלה פה, בוועדה.
אייל דותן
אני אומר את החקיקה שבעקבותיה התוצאה היא התוצאה שאמרתי בתחילת דבריי. הדבר השני זה חוק של ייעוץ פנסיוני, ששם קבוע בצורה מפורשת שמותר להחזיק עד 5% במבטח ועד 10% בתאגיד ששולט במבטח. ואני שוב מחזיר אותנו לחוק הפיקוח על הביטוח שאומר, שגם אחזקה במבטח וגם אחזקה במי ששולט במבטח מעל 5% מצריכה קבלת היתר. ולקבל היתר מהפיקוח על הביטוח, אני בטוח שאם בנק ירצה להחזיק ביותר מ-5% בחברת ביטוח אחת, יפנו למפקח על הביטוח ואני בטוח שהוא ישקול את כל השיקולים הרלוונטיים.
שלי יחימוביץ
אז כרגע האחזקה של לאומי במגדל, שהיא 10%, צריכה לעבור אישור - -
אייל דותן
זה לא במגדל ביטוח אלא במגדל אחזקות ביטוח.
היו"ר משה גפני
חשבתם על פתרונות אחרים או שזה הפתרון היחיד?
דודו זקן
היו הרבה דיונים עם האוצר - -
שלי יחימוביץ
צריך להצביע נגד החוק. זה לא חוק שאנחנו צריכים לאשר אותו.
דודו זקן
- - ועלו איזה שהם דברים אבל לא היה משהו שאני יכול להצביע עליו עכשיו כעל דרך אלטרנטיבית.
ענת פייער
עשינו דיונים משותפים, הרעיון שהוא זה הפתרון המיטבי ביותר בתנאים האלה.
היו"ר משה גפני
עוד דבר אחד: יש בסעיף האחרון, בפסקה 3 "(ב) הנגיד רשאי, באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, בצו, לשנות את התוספת השניה ולעדכן את הסכומים האמורים בסעיף זה." על סמך מה יביאו שינויים בענין הזה?
דודו זקן
למשל, שינויים בריכוזיות - -
היו"ר משה גפני
למה שלא נכתוב את זה בחקיקה?
דודו זקן
לשנות זה גם להקטין.
היו"ר משה גפני
למה שלא נכתוב איזו שהיא מסגרת כי ככה זה נותן פתח גדול. אפשר באישור ועדת הכספים אבל...
דודו זקן
למשל, התפרצות אינפלציונית. אנחנו חשבנו שאם יש אישור של שר אוצר ואישור ועדת הכספים, אנחנו בטוחים שהשינוי יבוא מנומק.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב ראש, אני מודה שלא התכוננתי ועכשיו קראתי את הדברים ששגית כתבה - -
היו"ר משה גפני
זה כבר דיון שני.
שלי יחימוביץ
אני יודעת. הדיון השני נפל על הצעת חוק שלי וגם הדיון הזה אבל באתי במהירות - -
היו"ר משה גפני
עושה רושם שכל מה שלא נביא נופל על הצעת חוק שלך.
שלי יחימוביץ
כן, זה קורה. אכן הכנסת הזאת היא כנסת פורייה.
היו"ר משה גפני
אנחנו צריכים לעבוד...
שלי יחימוביץ
תראה, אני פשוט קראתי מה ששגית כתבה וזה הדליק אצלי נורה אדומה. הרי מה אנחנו עושים אם אנחנו מאשרים את החוק הזה? אנחנו יוצרים מצב שבו אנחנו מאפשרים לבנק לאומי להחזיק 3 קונגלומרטים.
טל נדב
לא. אחד הוא לא קונגלומרט.
שלי יחימוביץ
סליחה, אמרו לי מבנק ישראל ששלושתם קונגלומרטים.
ציון פיניאן
אבל אם לא זה 2 מ-2.
היו"ר משה גפני
הם משנים את החוק באופן כזה שהם בעצם מוציאים את הביטוח - -
דודו זקן
הם מגבילים אחזקה של ביטוח באחד.
היו"ר משה גפני
לפי דעתי זה לא דרמטי.
שלי יחימוביץ
אני דווקא חושבת שזה לא סתם הסעיף הזה. זה סעיף מרכזי במיוחד באטמוספרה הנוכחית. אז בעצם אנחנו נותנים לבנק ישראל להחזיק ב-3 קונגלומרטים - -
קריאות
לא נכון, ב-2.
שלי יחימוביץ
סליחה, ב-2 במקום ב-1, ואנחנו מאפשרים לו בעצם כפל אינטרסים: מצד אחד הוא נושה, ומצד שני הוא בעלים או יש לו חלק בבעלות. ואז אנחנו יוצרים מן "גילוי עריות" כזה, זיקה משפחתית כזאת, כאילו שבנק לאומי הוא מן דודה של מגדל ואו של פז או של החברה לישראל. הענין הוא שמגדל זה מיני-בנק. בעצם יש בנק שמחזיק במיני-בנק. יש כאן שרשור שהוא לא בריא בעיניי. במקום לעזור לפיתוח התחרות במשק, אנחנו יוצרים כאן זיקה משפחתית בין בנק לבין מיני-בנק ואנחנו מקלים על דבר שבו אנחנו אמורים בימים הטרופים האלה להקשות ולא להקל.
היו"ר משה גפני
הנושא מאוד ברור. חברת הכנסת יחימוביץ, אנחנו צריכים להחליט. אני לא רואה את זה בחומרה כמו שאת רואה אבל את יותר חרדית ממני.
שלי יחימוביץ
בתחומים מסוימים....
היו"ר משה גפני
נכון. אני באמת לא יודע להגיד לך. מה שאת אומרת הגיוני לחלוטין. זה בכל זאת נעשה במידה מידתית, הרי היא לא פורצת פה גבולות.
שלי יחימוביץ
אבל למה? זה שבסוף הגיעו לפשרה - -
היו"ר משה גפני
לפנינו עומדת ההחלטה האם אנחנו נעתרים לבקשה של בנק ישראל, שבמקרה הנוכחי אנחנו עוזרים לבנק לאומי בנושא של מגדל. זאת הבקשה של בנק ישראל, שהם אמונים עלינו. אנחנו צריכים להכריע בענין הזה האם אנחנו נותנים להם את הקרדיט בענין וממשיכים לעקוב אחרי זה או שאומרים להם: לא, אנחנו החלטנו שלא.
שלי יחימוביץ
אני הייתי רוצה שיהיה על זה דיון נוסף ולהזמין עוד אנשים שיאירו לנו צדדים אחרים בענין הזה. אני חושבת שזה לא נכון לקבל כזאת החלטה בימים האלה. היא בניגוד גמור לדברים שאנחנו אמורים לעשות.
היו"ר משה גפני
כן, אבל למה עוד דיון? אם זה היה דיון ראשון, את צודקת.
שלי יחימוביץ
אני יכולה לשמוע את העמדה של ייעוץ המשפטי?
שגית אפיק
זו שאלה של מדיניות ובגלל זה המסמך שלנו בעיקר הראה את השאלות. בישיבה הקודמת העלינו את החשש מפני חקיקה ספציפית. בישיבה הקודמת היתה גם נציגה ממשרד המשפטים שלא נמצאת כאן עכשיו.
שלי יחימוביץ
היו חברי כנסת נוספים?
שגית אפיק
היו. ג'ומס היה.
היו"ר משה גפני
כן, ג'ומס היה. מה היתה העמדה שלו?
שגית אפיק
הוא לא הביע דעה. לא זכור לי.
קריאה
תמך...
שלי יחימוביץ
לוביסטים לא אמורים להשתתף בדיון, למרות שאני מאוד מכבדת את הלוביסטית הספציפית הזאת.
ציון פיניאן
אני בעד.
חאמד עמר
אני בעד.
שלי יחימוביץ
תסבירו לי למה אתם בעד?
חאמד עמר
אני לא חושב שאני עומד בחקירה לפניך. אני מצביע עם הקואליציה וקיבלתי הסבר מחבר הכנסת פיניאן על מה מדובר.
היו"ר משה גפני
אתם צופים שאם החוק הזה יאושר, שיהיו בנקים נוספים שיקנו חברות ביטוח נוספות?
דודו זקן
הם כבר מחזיקים בחברות ביטוח. בנק הפועלים מחזיק, רק שהם לא קונגלומרטים. אם הם ירצו, הם יחזיקו כפוף למגבלות עד 5%, ואם הם ירצו יותר, הם ילכו לממונה על אגף שוק ההון לקבל היתר.
היו"ר משה גפני
תצביעי נגד, מה אני אעשה. לא עולה לי בבריאות הענין הזה אבל אני לא יכול לקיים עוד דיון. מה יהיה בעוד דיון? הקואליציה תגייס?

רבותי, אני רוצה להגיד לכם שחברת הכנסת שלי יחימוביץ צודקת. אני חושב שהנושא שהיא מעלה נכון אבל אם בנק ישראל מבקש את זה, אני אעלה את זה להכרעה ומה שיוכרע יוכרע.

הצעת חוק הבנקאות (רישוי) (תיקון מס' 15), התש"ע-2010. מי שבעד הצעת החוק ירים את ידו.

הצבעה

בעד – 2

נגד – 1

אין נמנעים

הצעת החוק אושרה. תודה רבה.

(הישיבה ננעלה בשעה 12:20)

קוד המקור של הנתונים