ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 30/12/2009

צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל ייבוא טובין) (הוראת שעה) (תיקון), התש"ע-2009צו מס ערך מוסף (שיעור המס על מלכ"רים ומוסדות כספיים) (הוראת שעה) (תיקון), התש"ע-2009

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הכספים

30.12.2009


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ד בטבת התש"ע (30 בדצמבר 2009), שעה 11:30
סדר היום
צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין) (הוראת שעה) (תיקון), התש"ע-2009

צו מס ערך מוסף (שיעור המס על מלכ"רים ומוסדות כספיים) (הוראת שעה), (תיקון), התש"ע-2009
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

חיים אורון

זאב אלקין

אורי אריאל

שי חרמש

אמנון כהן

פניה קירשנבאום
מוזמנים
יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, משרד האוצר

עו"ד מיכל הנר דויטש, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

ארז גילהר
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

צו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין) (הוראת שעה) (תיקון), התש"ע-2009

צו מס ערך מוסף (שיעור המס על מלכ"רים ומוסדות כספיים) (הוראת שעה), (תיקון),

התש"ע-2009
היו"ר משה גפני
ברשות מנהל רשות המסים, מונחת בפנינו בקשת שר האוצר לדיון בצו מס ערך מוסף (שיעור המס על עסקה ועל יבוא טובין) (הוראת שעה), התש"ע-2009 וצו מס ערך מוסף (שיעור המס על מלכ"רים ומוסדות כספיים) (הוראת שעה), (תיקון), התש"ע-2009.


מר נסרדישי, בבקשה.
יהודה נסרדישי
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת. כידוע לכם בחוק ההסדרים עלה המע"מ מ-15.5 אחוזים ל-16.5 אחוזים בתחולה מה-1 ביולי 2009. התקבלה החלטה של שר האוצר שמה-1 בינואר 2010 יופחת שיעור המס ל-16 אחוזים. זאת אומרת, אנחנו מתקנים את הוראת השעה.
אמנון כהן
יש הכנסות יתר במדינה?
יהודה נסרדישי
אני אסביר. הוראת השעה הייתה שהמע"מ יחזור ל-15.5 אחוזים רק ב-1 בינואר 2011. אנחנו מציעים להוריד את המע"מ בחצי אחוז ב-1 בינואר 2011. כל שנת 2010 זה יהיה 16 אחוזים וב-2011 יפוג תוקף הוראת השעה והמע"מ יחזור להיות 15.5 אחוזים.
היו"ר משה גפני
זה גם על מלכ"רים.
יהודה נסרדישי
מלכ"רים, אדוני היושב ראש, לא העלינו.
היו"ר משה גפני
אם כן, למה הצו עכשיו הוא על מלכ"רים?
יהודה נסרדישי
אתה יודע שאין מורידים בקודש.
היו"ר משה גפני
נכון. ביקשנו ולא העליתם.
יהודה נסרדישי
לא העלינו. זה כולל את המוסדות הכספיים – הבנקים, חברות ביטוח – ולכן זה כלול כאן.
שי חרמש
כמה זה שווה?
חיים אורון
כמה כסף?
יהודה נסרדישי
הכסף הזה, כולל המוסדות הכספיים, מיליארד ו-860 מיליון שקלים.
שי חרמש
ב-2010.
יהודה נסרדישי
ב-2010. חצי אחוז.
היו"ר משה גפני
לפני יומיים התקיים כאן דיון והתברר שבמסים העקיפים אנחנו נמצאים ב-37 אחוזים לעומת מדינות ה-OECD שהממוצע שלהן של המסים העקיפים הוא 21 אחוזים. זאת אומרת, בזה שאנחנו מפחיתים עכשיו חצי אחוז, אנחנו עושים פעולה מאוד חשובה אבל עדיין רחוקה מאוד ממה שקורה במדינות העולם וממה שקורה בממוצע של ה-OECD. אני מאוד בעד זה. אני מברך אתכם על זה. אני גם מבין שמצד אחד הדיון כאן בוועדה, שהיה גם אתך אדוני מנהל רשות המסים, גם עם המנכ"ל של משרד האוצר וגם עם הממונה על הכנסות המדינה גברת פרידה ישראלי, בעצם שיקף כאן מצב שהוא א-נומלי ומבחינתנו הוא מצב שהוא בלתי מתקבל על הדעת בעליל, שמפחיתים מס הכנסה אבל ממשיכים להעלות את המסים העקיפים. זאת דרך נכונה.


לפי הצפי להכנסות המדינה יש אפשרות להוריד באחוז שלם. זאת אומרת, להקדים. לא יקרה שום דבר אם תבואו בעוד חודש אחרי בדיקה ותבקשו הפחתה או הקדמה ל-1 בינואר 2010 לפברואר 2010. זה יהיה דבר חשוב. אני בכל מקרה בעד האישור הזה, אבל לפני שאנחנו נכנסים לדיון וחברים ביקשו להעלות כל מיני נושאים, אני מבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה שתאמר לנו מה אנחנו נדרשים לעשות כדי שזה יקרה ב-1 בינואר שחל כבר ביום שישי הקרוב.
ענת מימון
אני אסביר את הפרוצדורה. לפי חוק מס ערך מוסף, אני קודם כל אתחיל עם מס של מוסד כספי, המס יוטל על ידי החלטה של שר האוצר באישור מליאת הכנסת. כלומר, זה לא אמור להיות מובא לוועדת הכספים, אבל בגלל שזה בדרך כלל מגיע יחד עם מס ערך מוסף, השתרש כאן נוהג שזה מגיע גם להתייעצות לוועדת הכספים והיא ממליצה בדרך של הצעת החלטה למליאה לאשר את זה. לכן גם לגבי המוסד הכספי נקיים התייעצות כאן בוועדה ונמליץ למליאה, והיום נניח את זה במליאה לאישורה.


לגבי מס ערך מוסף. החוק קובע שזה יוטל על ידי שר האוצר בצו לאחר התייעצות עם ועדת הכספים וסעיף 3 קובע שכאשר יש העלאה, יחולו ההוראות של חוק מסי מכס ובלו כאשר זה יונח שבועיים המליאה והמליאה תצטרך בתוך השבועיים האלה לאשר. כיוון שאנחנו עכשיו מפחיתים ולא מעלים את המע"מ, לא יחול חוק מסי מכס ובלו אבל מה שכן, חוק יסוד: משק המדינה קובע שכל מס או תשלום לאוצר המדינה צריך להיות או באישור של המליאה או באישור של ועדה שהוסמכה לכך. כיוון שכאן יש רק התייעצות כרגע, אנחנו גם נעלה את הצו של הפחתת המע"מ לאישור המליאה כאשר לא צריך את הטווח של השבועיים אלא האישור גם יכול להיעשות היום.


לכן בשני הצווים יש התייעצות בוועדה והם יונחו היום במליאה לאישורה.
אמנון כהן
יכולים להתנגד?
ענת מימון
זה בהתייעצות. הוועדה לא מאשרת אלא היא יכולה לומר את עמדתה.
אמנון כהן
ואם עמדתה שלילית?
ענת מימון
שר האוצר יכול להחליט אם הוא מקבל את העמדה או לא.
מיכל הנר דויטש
זה חייב להתפרסם מחר ברשומות.
אמנון כהן
למה לא הבאתם את זה לפני שבוע אלא רק היום?
זאב אלקין
תוכלו להעלות את זה מחר?
ענת מימון
היום.
זאב אלקין
אדוני היושב ראש, אני הולך לבקש ממזכיר הכנסת להודיע שצריך להחליט.
שי חרמש
לפני 48 שעות ישבנו כאן עם המנכ"ל והוא קיבל שפע של ברכות ובעיקר המלצות. שתי ההמלצות שהיו נדמה לי בקונצנזוס היו להקל במס העקיף ולעצור את הגרף היורד במס הישיר. אני חושב שזאת הייתה רוח הדברים כאן בסך הכל לפני 48 שעות. אין לי ברירה במציאות הזאת קודם כל לברך על הנעשה כי חצי מלאכה גם היא מלאכה. כלומר, עצם העובדה שמשהו אחד תוקן, תבוא ברכה על ראשכם ואני בעד. אני חושב שבמציאות זאת כרגע, כאשר ב-2010 צפוי גירעון של 40 מיליארד שקלים והמצב הכלכלי כנראה מאפשר כרגע כל מיני הקלות, אני אומר שבואו במהלך זה נרוויח שני דברים. יהודה נסרדישי, זה לא אישי כלפיך אבל לך אל שולחיך כי הרי ההוראה ניתנה על ידי שר האוצר ובואו נעשה מצווה לערב שבת לקראת סוף השנה, מצווה מלאה. בואו נוריד את המע"מ בחצי אחוז, ואם אפשר באחוז, אני גם מברך, כי זה צעד קטן במסע ארוך שעוד לא נגמר, אבל בהזדמנות זו צפוי גירעון ביום ראשון הבא של 40 מיליארד שקלים בתקציב המדינה ולכן בואו נחליט כרגע שהמתווה הירוד במס ההכנסה הישיר ובמס החברות, שאיננו חיוני כרגע, הכלכלה מתעוררת, דוחות כספיים יותר טובים וכולנו רואים מה קורה, אלה שצריכים לשלם את המס והשנה מרוויחים יותר, ואלה שלא צריכים לשלם את המס, זה ממילא לא נוגע להם. בואו נעשה מהלך כולל ותעצרו את המתווה היורד במס החברות ובמס הכנסה ישיר ששניהם ביחד שווים כרגע הגדלת הכנסה ב-2 ורבע-2 וחצי מיליארד שקלים ובוא נקטין את הגירעון הצפוי מ-40 מיליארד ל-37.5 מיליארד שקלים ונשחרר 100 מיליון שקלים הוצאות ריבית אותם תיקחו לרשויות המקומיות ולמה שאתם רוצים.
היו"ר משה גפני
תודה. דברי חכמה.
פניה קירשנבאום
מתייעצים אתנו, אבל לא שומעים בקולנו. אני רואה את זה – גם בהודעה לתקשורת וגם בדיון החפוז הזה – כאיזשהו מחטף. כאשר העלו את המע"מ אנחנו דנו על זה כאן חודשים ורבנו על המע"מ של הירקות והפירות ובזבזנו כל כך הרבה זמן. לשם מה בזבזנו כל כך הרבה זמן? כל מה שנעשה כאן היה לריק.


הרשויות המקומיות, ואתה יודע זאת, קורסות. אני באה מישיבת ועדת הפנים ושם נאמר שכל הרשויות חורגות בארנונה והגישו צווים להעלות ארנונה מעבר למה שמאושר במשרד הפנים כי הן לא שורדות את המשבר. מענקי איזון מקצצים וכאן מורידים חצי אחוז מע"מ אחרי שכבר עשינו עליו מלחמה, אחרי שכבר התרגלנו. זה לא מעניין את כוח הרכישה של האנשים וזה לא ישנה שום דבר. לאן הולך הכסף שעכשיו מקצצים? אולי אפשר היה לעשות עם זה דברים חיוניים במדינת ישראל? אולי אפשר היה להקים מתקני התפלה ולא להחיל את הרפורמה על המים? אנחנו עושים את בהינף די אחד.


אני רוצה להקל על האנשים, אני רוצה שהמס יהיה יותר נמוך, אני רוצה שהמע"מ יהיה יותר נמוך, אבל אני כאן נציגת ציבור שצריכה לראות את כל המפה של כל המדינה, את כל הוצאות המדינה של כל האזרחים ולא איזשהו חצי אחוז שזה לא יאמר כלום לאף אחד.


איך אנחנו יכולים לעשות את המהפכים האלה? זה מראה על אי יציבות. היום אנחנו מקבלים איזושהי החלטה ממחר היא כבר חלה על כל העסקים שלא ערוכים לזה. אתה מגיע לסופרמרקטים, לחנויות, למפעלים וביום אחד הם צריכים לשנות את כל המחשבים שלהם, ואם זה לא ישתנה, הם צפויים לתביעות ייצוגיות. איך נעשה הכל בזריזות כזאת? בחצי שעה? ביום אחד? בלי איזשהו תכנון?
חיים אורון
לפני יומיים אני הבנתי בביטחון שמנכ"ל האוצר לא מאמין למה שהוא אומר, כאשר התחיל לדבר על הצורך לשמור על המתווה. כשאין לך נימוקים טובים לעניין, אתה אומר שיש מדיניות ואי אפשר לעשות זיג-זג. השתכנעתי ממנו. אני מדבר עליו כי הוא רחוק אבל אותו הדבר הייתי אומר גם על יהודה נסרדישי, אבל לא נעים לי כי הוא יאמר שהוא טועה.
היו"ר משה גפני
יהודה נסרדישי לא אמר את זה.
חיים אורון
דיברו אתנו על המתווה, על הצורך לקיים יציבות. אמרתי שיש להם נימוק. זה היה לפני 48 שעות. אני לא מעלה על הדעת, יהודה, שלא ידעת ביום שני את מה שהולך להיות היום.
היו"ר משה גפני
אתה לא חייב להגיב.
חיים אורון
תן לי את ההנאה היחידה שעוד נשארה לי. אני לא מעלה על הדעת. אני בטוח שהתייעצו אתך ובשיקול דעת כולל הגעתם למסקנה שצריך להוריד את המע"מ בחצי אחוז. אני לא רוצה לחזור על אלף הנאומים שלי בהם התייחסתי למסים העקיפים, ואני שמח שהרב גפני גילה את זה עכשיו.
היו"ר משה גפני
לא, כל הזמן. עכשיו יש נייר של האוצר.
חיים אורון
הנייר של האוצר קיים כבר שנים.
היו"ר משה גפני
לא משנה, אבל ביום שני זה היה בולט.
חיים אורון
היה בולט מאוד. אני לא רוצה לחזור על הדברים.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתך, רק חבל לי שאני לא באופוזיציה כי היה לי נאום יפה עכשיו.
חיים אורון
עכשיו אני רוצה להיות פחות נחמד. זה פשוט דמי לא יחרץ. היות וביום שישי מורידים 2 ורבע-2 וחצי, לא ברור הסכום בדיוק, אולי זה גם יהיה 3 מיליון שקלים, במס הכנסה ובמס חברות, זה זעק לשמים הדבר הזה, ולכן אמרו שיזרקו גם עצם ויורידו גם את חצי אחוז המע"מ. אני אומר לך שלשר האוצר, או שאין לו מושג או שלא מעניין אותו שהוא מכניס את תקציב 2011 לקטסטרופה כי כאשר הוא מוריד את כל המסים הללו, ב-2011 הוא יצטרך להתחיל את הדיון בקיצוצים של עשרות מיליארדים כי אחרת הוא יחזור לגירעון של 5-6 מיליארד שקלים. זה 40 מיליארד שמדבר עליהם כל הזמן שי חרמש והם בעצם בסוף מתגלגלים או למס או להוצאה או לגירעון. אין מקור שלישי. מה בדיוק הולך כאן?


אני רוצה לומר ליהודה נסרדישי, באמת, בכל החברות. הפחתות של חצי אחוז, בהרבה מאוד מוצרים לא מתגלגלות לצרכן. על פי ניסיון ההפחתה הקודם, זה מה שקרה. ליצמן היה מדבר על זה כל הזמן שהוא הלך למכולת וראה שהמחירים האלה שלנו כל כך איכפת לא ירדו אלא נשארו אותו הדבר. הייתה טענה שפחות מאחוז זה לא טוב. חצאי אחוזים, זה נחמד. חצי אחוז על מכונית זה כסף, על בית זה כסף, בסכומים הגדולים – כן.
פניה קירשנבאום
אבל על מחיר לחם וחלב זה לא משפיע.
חיים אורון
חצי אחוז ממיליון שקלים זה כסף. אין ויכוח. אבל במספרים הקטנים שבסופרמרקט, אני לא בטוח שבמהלך השבת, מוצאי שבת בערב, לא בבוקר, הם ירוצו וישנו את כל המדבקות ויפחיתו את חצי האחוז הזה.


אני בעד זה, אבל שוב, זה הכל חנטריש. לכן אדוני היושב ראש, זה נראה כמו כל הממשלה.


איך אני מדבר במליאה? יש דיון או רק הודעה?
ענת מימון
הודעה והצבעה.
חיים אורון
ואז יש זכות דיבור?
היו"ר משה גפני
נבדוק את זה למעלה.
פניה קירשנבאום
שוב אני שואלת. כמה עולים כל מתקני התפלת המים?
היו"ר משה גפני
אבל אמנון כהן לא דיבר.
אמנון כהן
מר נסרדישי, אני הייתי רוצה לדעת איך התקבלה ההחלטה במשך היום-יומיים האחרונים.
פניה קירשנבאום
היא לא התקבלה ביום-יומיים.
אמנון כהן
דיברתם על הנושאים הללו. אני שואל איזה ניתוחים נעשו ואיך התקבלה ההחלטה.


אדוני היושב ראש, אני אומר לך – ואני מתחבר לחלק מהדברים שאמרו חבריי – שזה לא יבוא לידי ביטוי לגבי אוכלוסיות חלשות אותן אנחנו אמורים לייצג.


ב-1 בחודש עולים תעריפי המים ושר האוצר רוצה המלצה מוועדת הכספים. אנחנו אומרים לו שבמקום שיוריד את המע"מ בחצי אחוז, שיוריד את תעריפי המים. הנה המלצת ועדת הכספים. אנחנו חושבים שההחלטה שלו יותר נכונה שלנו? אנחנו ציבורית חושבים שזה יותר קשה לציבור ואנחנו רוצים להביא המלצה שלא להעלות את תעריפי המים ב-1 בחודש. זאת ההמלצה שלנו אותה נמליץ בפני שר האוצר.


אני מבקש להצביע על ההמלצה שלי.
חיים אורון
תשובה והצבעה בתאריך אחר. אני נשאר רק כדי לשמוע מתי והיכן התקבלה ההחלטה.
היו"ר משה גפני
ההצעה שלך היא הצעה מצוינת, אני תומך בה, אני גם אדבר עם שר האוצר על זה – זה יגיע למליאה בצהרים – ואולי הוא ישנה את עמדתו. הרי אנחנו לא חייבים להצביע כאן בכלל. זאת התייעצות ולא אנחנו מחליטים האם מורידים חצי אחוז מע"מ.
חיים אורון
אבל לקואליציה יש משקל מאוד רציני.
היו"ר משה גפני
נכון. הכל נכון. אנחנו הולכים עם מתווה, וזה ממש לא הגון לעשות את זה, שאנחנו רוצים שלא תהיה הפחתה או שלא תהיה בצורה הזאת הפחתה של המסים הישירים. אנחנו מעדיפים תמיד הפחתה במסים העקיפים כאשר המצב הוא הפוך לגמרי. אתה, חבר האופוזיציה, חבר הכנסת חיים אורון, ביקשת בשבוע שעבר דיון דחוף לפני שמגיע ה-1 באוקטובר על הנושא הזה וקיימנו דיון מאוד רציני בעקבות הבקשה שלך. ישב שר האוצר, יצא מהקבינט, באמצע הדיון בוועדת הכספים והוא אמר שלפני שאנחנו יוצאים עם העניין הזה, הוא השתכנע שצריך להוריד מע"מ אבל הוא לא יכול להוריד – אני אומר לך מה שהוא אמר לי – עכשיו אחוז שלם כי לאחוז שלם יש משמעות ישירה גם לגבי המוצרים הבסיסיים, ולכן הוא אומר שצריך לבחון שלא הולכים כאן למצב שיכול להיות שאחרי כן נתחרט עליו. המגמה שהצטיירה כאן בוועדה ביום שני היא שיש באמת העלאה בהכנסות המדינה.


אני אומר לך שזה בעקבות הדיון בוועדת הכספים. שר האוצר, מנכ"ל משרד האוצר וגם מנהל רשות המסים, אחרי שמנכ"ל משרד האוצר אמר שהם הולכים במתווה והם לא רוצים לשנות, עם כל הכבוד, אנחנו לא מריונטות. גם לנו יש מה לומר. אמרנו לא. אני לא אחזור על הנאום שלך. אמרנו שאנחנו אומרים מתווה, מתווה, אבל – אני זוכר את המלים שלי – מה שהיה ב-1 בינואר 2009, אז הוכן התקציב, הוא איננו נכון לסוף דצמבר 2009. הוא פשוט לא נכון. לכן את העניין הזה צריך לשנות.


אני מברך את שר האוצר על העניין.


אני אומר לכם שאנחנו לא צריכים להצביע אלא מספיקה התייעצות. אני הולך לדבר עם שר האוצר אחרי ישיבת הוועדה ואני הולך לבקש ממנו. אני לא מביא את ההפחתה של החצי אחוז במע"מ ובתנאי שאתה אומר לי מיד ואני אבקש אישור לכנס את הוועדה, להפחית, במקום במע"מ, שאני רוצה את ההפחתה הזאת בכל מחיר, אבל הבעיה עכשיו על העלאת תעריפי המים, שווה עשרת מונים יותר. בהכירי את המערכת בתקופה הזאת שאני כאן, יהיה מאוד קשה לקבל החלטה כזאת בגלל שיש רפרנטים באוצר שאינם קשורים לרשות המסים שיאמרו שתעריפי המים זה משהו אחר לגמרי ועל זה צריך לקיים דיון יותר ארוך.


לכן אני אומר לחברת הכנסת פניה קירשנבאום שההפחתה במע"מ לא תעלה ולא תוריד, לא לגבי הנושא של הפחתה בתעריפי המים ולא לגבי הרשויות המקומיות. שם יש דיונים מסוג אחר. להערכתי גם יהיה את הכסף אם אכן יגיעו למסקנה שצריך להגדיל את מענקי האיזון וצריך להפחית את תעריפי המים. זה לא קשור לזה, אבל אני אומר שלפני שזה יגיע למליאה, אני מקבל את ההצעה שלך.
אמנון כהן
יש לנו עוד חודש לעבוד. ההורדות יהיו בסוף החודש.
היו"ר משה גפני
נכון שלעת הזאת עדיף מהפחתה של חצי אחוז במע"מ, הפחתה בתעריפי המים אבל בהכירי את המערכת אנחנו יכולים להישאר קירחים מכאן ומכאן. בסופו של דבר יש השלכה להפחתה של חצי אחוז במע"מ על תהליך ארוך שהתהליך הזה צריך להתחיל בעקבות הדיון של חיים אורון. שהדברים יהיו רשומים בפרוטוקול.
חיים אורון
תגיד במליאה.
היו"ר משה גפני
אני אומר במליאה.
פניה קירשנבאום
יש לי שאלה. מה אנחנו נעשה שבחודש מרץ יבוא האוצר וידרוש קיצוץ פלט בכל המשרדים כי חסר לו כסף?
היו"ר משה גפני
אצלנו הדתיים אומרים שיעשה הטבת חלום.
שי חרמש
הרב גפני, אני מודיע שאני בהלם. כרגע מודיעים לי ממשרד ראש הממשלה שאחרי שהורידו מיליארד ו-800 מיליון כאן, הורידו את ההטבות של שדרות במס. הורידו את ההטבות של שדרות במס.
פניה קירשנבאום
לא נותנים הנחות מס.
היו"ר משה גפני
רבותיי, מנהל רשות המסים.
יהודה נסרדישי
לא הורידו כלום.
שי חרמש
הורידו את הטבות המס של שדרות בחצי.
היו"ר משה גפני
מנהל רשות המסים, יש שתי שאלות שעלו בדיון. שאלה אחת היא האם אתה יודע מתי ואיך התקבלה ההחלטה, שזה אותי פחות מטריד אבל מטריד חברים אחרים. יש שאלה נוספת ואני מציע שתענה עליה קודם. יש בקשה של חברות הסלולר, יש כל מיני חברות שאומרים שאם יפחיתו את המע"מ – ואני מקווה שיפחיתו את המע"מ באופן מיידי – יהיה קשה להן להיערך. אני מבקש שקודם תענה על השאלה הזאת.
פניה קירשנבאום
עוד שאלה אחת קצרה. זה באמת נכון שמקצצים מהנחת מס בשדרות?
היו"ר משה גפני
לא. אין שאלה כזאת. זה לא הדיון.
יהודה נסרדישי
זה לא על השולחן.
היו"ר משה גפני
היה כתוב בעיתון. בסדר.
יהודה נסרדישי
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, יש לפנינו היום, יש מחר, יש יום שישי. זה בעיה של כיול מחשבים. כיול מחשב, אתה עושה שאילתה אחת ואתה מתקן את המחשב. אני מקווה ואני בטוח שהעסקים ייערכו לכך.
ארז גילהר
יש פרסומים בכל נקודות השיווק של חברות הסלולר על גבי חוברות שהדפיסו, על גבי שלטים. הם מבקשים שתהיה הצהרה שלוקח כמה ימים עד אשר זה בא לידי ביטוי בכל הנקודות.
חיים אורון
עוד לא הוגשה כל תביעה ייצוגית בגין השבוע הראשון.
יהודה נסרדישי
אני מקווה ואני באמת מאמין בזה שהעסקים ייערכו לכך.
היו"ר משה גפני
אמרו לי לגבי הנושא הזה שצריך איזשהו פרק זמן. אלה לא רק המחשבים.
יהודה נסרדישי
במע"מ אנחנו נתקלים בבעיה נוספת. אם זה לא ה-1 בינואר, זה עשוי להידחות ל-1 במרץ ואני אומר לכם למה. זאת לא פוליטיקה אלא חוות דעת מקצועית שלי. יש לנו עוסקים שמדווחים חד חודשי, כל חודש, ויש חודשיים. ממה נפשכם. אם עכשיו אנחנו לא עושים את זה מה-1 בינואר, התוצאה שזה יהיה ב-1 במרץ.
אמנון כהן
סופרמרקט גדול צריך לעדכן את כל המחירים של המוצרים שלו.
מיכל הנר דויטש
אם הוא בוחר לעדכן את המוצרים שלו.
אמנון כהן
אם לא, הוא חשוף לתביעה. אם יש דברים מסובסדים?
מיכל הנר דויטש
זה לא קשור.
יהודה נסרדישי
הדילמה היא בין 1 בינואר ל-1 במרץ ואני אומר לכם שזה יהיה הפסד לא של העוסקים אלא נטו הפסד של הלקוחות.


אני עובר לשאלתו של חבר הכנסת אורון, מתי התקבלה ההחלטה ומה ההחלטה שהתקבלה. יומם ולילה מתקיימים דיונים והחלטות במשרד האוצר. אני חושב שזה לא מהעניין לומר לך באיזו שעה התקבלה ההחלטה או באיזה יום היא התקבלה. תרשה לי לומר לך את זה.


אני אומר דבר נוסף. היינו כאן ביום שני ושמענו את הנושא הזה והתקיים כאן דיאלוג ארוך מאוד למה מפחיתים את המס הישיר. אני חוזר לפרוטוקול ואני אומר מקצועית שהמתווה של הפחתת המסים הישירים ב-2010 הוא מתווה שנקבע לפני חמש שנים. עדיין זה קפוטה-מצא. לכן אם שיעור מס החברות מתייצב על 25 אחוזים ועל היחיד 45 אחוזים, זה נקבע לפני חמש שנים.


אני חושב שמשרד האוצר ומערכת מס במדינת ישראל צריכה להיות אמינה, אמיתית, לפני חמש שנים אנשים השקיעו כספים, אנשים עשו את התחשיבים שלהם וזה לא יעלה על הדעת שהיום, ב-2010, אנחנו נפר ונשנה את מתווה המס.
חיים אורון
למה זה לא חל על מע"מ?
יהודה נסרדישי
הרי אני הייתי כאן בחוק ההסדרים כאשר העלינו ל-16.5 אחוזים. היה עלינו עליהום.
חיים אורון
אני בעד הורדה.
יהודה נסרדישי
אני אומר לך באופן מקצועי. אני הרי לא פוליטיקאי. אני רוצה לומר לך שאנחנו מגיעים למסקנה שב-31 בדצמבר 2009 המצב הוא פחות גרוע ממה שחשבנו ואנחנו יכולים להרשות לעצמנו להוציא את הסכום הזה.
היו"ר משה גפני
אני מציע להוריד את זה באחוז ולבדוק בהמשך את הדברים.
יהודה נסרדישי
אולי אתה מכניס את משרד האוצר לרמות סיכון כי אין ודאות לגבי מה יהיה בעתיד, ב-2010.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי עכשיו אלא לבדוק בעוד חודש-חודשיים.
יהודה נסרדישי
ב-2009 ראינו נתונים מעודדים ובא שר האוצר ואמר שהוא עכשיו מקדים חצי אחוז מהאחוז שהוא צריך להוריד ב-1 בינואר 2011.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי בעד ? אני לא חייב להצביע על זה.
ענת מימון
זאת התייעצות.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על אישור הצו הזה, שקיימנו את חובת ההתייעצות.


מי בעד האישור של הצווים?
פניה קירשנבאום
אני רוצה התחייבות שלא יהיה קיצוץ פלט.
היו"ר משה גפני
יש התחייבות שלי שאם יגיע לכאן קיצוץ פלט, אני אומר להם הטבת חלום.

ה צ ב ע ה
חיים אורון
אין לך רוב. לא התקבל.
היו"ר משה גפני
אני מבקש רביזיה. אנחנו מצביעים על הרביזיה.

ה צ ב ע ה

הרביזיה התקבלה


אנחנו מצביעים על אישור הצווים.

ה צ ב ע ה

הצווים אושרו

שני הצווים אושרו.
ענת מימון
מוצע לאשר.
מיכל הנר דויטש
שניהם עולים למליאה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים