ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 17/11/2009

פניות ציבור לגבי סגירתה של מכללת אלבאום. ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב-19/5/2009 וב- 13/7/2009.

פרוטוקול

 
PAGE
12
הוועדה לפניות הציבור

17.11.2009

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני








פרוטוקול מס' 30

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ל' חשוון תש"ע (17 בנובמבר 2009), שעה 11:00
סדר היום
פניות הציבר לגבי סגירתה של מכללת אלבאום

ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב-19.5.2009 וב-13.7.2009
נוכחים
חברי הוועדה: אורי מקלב - היו"ר
מוזמנים
אדיב שרעבי- מפקח על חוק חיילים משוחררים, משרד החינוך

נחמיה כהן – חשב הקרן להכוונת חיילים משוחררים, משרד הביטחון

רו"ח סיגלית פלצנר רבי – רו"ח לנושא חיילים משוחררים, משרד הביטחון

עו"ד גל כהן – יועץ משפטי לקרן, משרד הביטחון

חסיה מן אל – אגף כספים, משרד הביטחון

עו"ד יצחק קמחי – הממונה על הגנת הצרכן, משרד התמ"ת

עליזה צפניה – הכשרה מקצועית, משרד התמ"ת

עו"ד עודדה פרץ – סגן המפקח על הבנקים, בנק ישראל

עו"ד אינה צוקרמן – המועצה הישראלית לצרכנות

סיון ליפקין – המועצה הישראלית לצרכנות

מירי דגן – פונה, הורה לחיילת
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

פניות הציבר לגבי סגירתה של מכללת אלבאום

ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב-19.5.2009 וב-13.7.2009
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב לכולם. אנחנו חוזרים ונפגשים. כמעט לא צריך לעשות סבב שמות בגלל שאנחנו מכירים את האנשים אבל בכל אופן נעשה את זה בשביל הפרוטוקול, ואחרי זה נגיד מספר משפטי פתיחה ונתחיל מיד בישיבה.
סבב שמות
שלומית מנהלת הוועדה, עודדה פרץ – פיקוח על הבנקים, אדיב שרעבי- נציג משרד החינוך, המפקח הארצי על חוק חיילים משוחררים, פסיכומטרי וכו', עליזה צפניה – אחראית על נושא הפיקדונות במשרד התמ"ת, יצחק קמחי – הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, חסיה מן אל – גזברות של משרד הביטחון, סיגל פלצנר – רואת חשבון בקרן, נחמיה כהן – חשב הקרן, גל כהן – לשכה משפטית, משרד הביטחון, אינה צוקרמן – המועצה הישראלית לצרכנות, סיון ליפקין – המועצה הישראלית לצרכנות .
היו"ר אורי מקלב
אני אספר לכם סוד. יש הרבה נושאים שעולים על שולחן הוועדה לפניות הציבור. אנחנו לעיתים בוחרים לחזור ולדון באותו נושא על אף שדוחקים בנו לדון בדברים אחרים כי אנחנו רואים את תפקידנו לא רק להעלות נושאים אלא גם להמשיך לעקוב אחריהם. זו הישיבה השלישית כבר בנושא מכללת אלבאום. הלחץ הוא גדול אבל אנחנו רואים בעקביות ובהמשכיות את התכלית של הדיונים שלנו. אנחנו מסתכלים משני היבטים, גם על העבר וגם פנינו לעתיד. דנו בשתי סוגיות. הנושא הראשון איך אנחנו משיבים לאלה שקיבלו כספים מהקרן עבור עמותת אלבאום או ישירות למכללה והבנקים לא עמדו בהתחייבותם. כדי לתת הלוואה למכללת אלבאום היו צריכים לעמוד בכמה תנאים. כפי שידוע אנחנו שלחנו מכתב ויש לפנינו מכתב שאנחנו נקריא אותו. בסופו של דבר זה אומר שהבנקים לא שיתפו פעולה עד שלב מסוים. ב-19.8 היתה פניה של הקרן להשבת הכספים ואחרי זה פנו לסגנית המפקחת על הבנקים ב-1.10, כדי לחייב את הבנקים להיענות ולהתייחס לבקשה להשבת הכספים לאלה שנפגעו מכך. אנחנו חושבים שזה חשוב מאוד לקבוע סטנדרט ודפוסי פעולה איך הבנק צריך לעבוד מול המכללות. זה נושא אחד. והנושא השני, לאחר מכתב גם של שר החינוך וגם של שר התמ"ת אלינו לוועדה שהם כולם תומכים בשיתוף פעולה. הם מבקשים לקבוע נוהל מקצועי לנושא רישום מכללות ואופן הפיקוח עליהן. נתחיל בחלק הראשון שזה הנושא של הבנקים בהשבת הכספים. עורך דין פרץ, אני רוצה שתתייחסי לשני נושאים, מול הבנקים אם יש התקדמות בנושא וקביעת סטנדרטים.
עודדה פרץ
משרד הביטחון פנה לשני בנקים בעניין הזה, לבנק הפועלים ולבנק לאומי ושתי תלונות ספציפיות. בסך הכול לנו ידוע על שני מקרים. אם אתם יודעים על עוד מקרים אז תגידו לנו.
עליזה צפניה
שניים שנתנו להם תמורת אישור לא תקף ועל זה הם היו צריכים להחזיר את הכסף. שניים. כן.
עודדה פרץ
יש שני מקרים. מירי דגן וגבי מלאך.
היו"ר אורי מקלב
ושאר המקרים למה זה כן היה בסדר?
עודדה פרץ
כי זה ניתן בהתאם לאישור. זה שמכללה אחר כך נפלה זה לא קשור לבנק. הבנק נתן בהתאם לאישור. הבעיה היא לא במישור של הבנק. בשני המקרים נתנו את הכסף אחרי האישור. במקרה הראשון שהוא בבנק הפועלים של מירי דגן היא באה יומיים לפני שהסתיים תוקף האישור. היה חסר לא איזשהו מסמך ואז היא באה יומיים אחרי, כשכבר פג תוקף האישור ונתנו לה את הכסף. הבנק החזיר את הכסף לפיקדון. העניין הזה הסתיים.
היו"ר אורי מקלב
באיזה סכום היה מדובר?
עודדה פרץ
משהו כמו 14 אלף. החזירו עם הצמדה. גבי מלאך לא פנה אלינו. שמענו על זה רק באמצעות של פניה של משרד הביטחון. דרך אגב אצלם יש את הסוגיה שהבנק לא היה בסדר ולא ענו למשרד הביטחון. בעניין הזה זה נפל בין הכיסאות. היתה טעות והם התנצלו. לא מדובר על 4 חודשים. מדובר על הזמן שעבר בין שמשרד הביטחון פנה לבנק לבין הזמן שהבנק פנה אלינו. חודש ו-10 ימים. ואז ברגע שאנחנו פנינו ואמרנו שהיתה פה איזו בעיה הם טיפולו בזה מיידית. בבנק הפועלים דווקא הם אמרו שכן חזרו אליכם. שם זה לא נפל בין הכיסאות. שורה תחתונה שהכסף עבר. בעניין השני של בנק לאומי אז גם החזירו את הכסף. שם זה נפל בין הכיסאות. היתה איזו עורכת דין שטיפלה בזה ועזבה.
היו"ר אורי מקלב
ושמה באיזה סכום היה מדובר?
נחמיה כהן
11 אלף.
עודדה פרץ
אם יש עוד חיילים שנפגעו מהדבר הזה אז תפנו אותם אלינו. גם לי לא ידוע.
עליזה צפניה
אין עוד חיילים. היו שם שני חיילים משוחררים.
היו"ר אורי מקלב
מתי פג התוקף?
עליזה צפניה
בסוף 2008. הם דחו ל-2009 ונתנו להם את הכסף. זו היתה הטעות של הבנקים. הם מקבלים הנחיות לתוקף האישור. זה מאוד חשוב. תוקף האישור של מכללת אלבאום. נתנו להם קורס סיוע בעזרת בעלי חיים, הקורס הקטן.
היו"ר אורי מקלב
היה מקום להקל. תחילתו של התהליך היתה כשהם נתנו את המענק. לא היה השלמת מסמך. בהתחלה זה עוד היה. אני רואה את התערבות שלכם כנחוצה.
עליזה צפניה
בשלה שהם נתנו את הכסף זה היה המועד הרלוונטי.
היו"ר אורי מקלב
האם יצא איזשהו חוזר?
עליזה צפניה
לא. לא. אני אמרתי גם בפעם הראשונה. אני לא חושבת שצריך לצאת פה איזשהו חוזר כי הבנקים יש להם את הנהלים שלהם, שבנוהל כתוב שהם יתנו את הכסף רק כשהם יסתכלו על התאריך. אני עובדת ציבור 19 שנה. מעולם לא היתה אפילו פניה אחת. פה יש שתי טעויות אנוש. שתיים בסך הכול. מתי אנחנו מוציאים חוזר? כשיש איזו תופעה כללית. אין פה שום תופעה כללית. יש פה שתי טעויות אנוש בשני בנקים שנתנו את הכסף לא לפי האישור. הם החזירו את הכסף. אין שום טריגר להוצאת חוזר. זה לא עניין של הבנקים. לדעתי בכלל אם אפשר היה להוציא את הבנקים מהלופ הזה. הבנק הוא מתווך שהוא מיותר. זה רק מקור לטעויות. הכסף צריך לעבור ממשרד הביטחון או מהתמ"ת, ממי שנותן את הכסף ישירות בלי שהחייל בכלל יהיה באמצע.
היו"ר אורי מקלב
אבל את יודעת שכל קרנות ההשתלמות זה עובר דרך הבנקים.
עודדה פרץ
זה חייב לעבור. מהבנק ישירות לחשבון בית הספר ללא תיווך החייל. הפיקדון הוא בבנק. ההצעה היא שהכסף שנמצא בבנק יינתן ישירות לחשבון בית הספר.
היו"ר אורי מקלב
מה היתרון בזה?
עודדה פרץ
כספי הפיקדון נמצאים בבנק וההצעה שלנו וישבנו השבוע גם עם חיים ניר ממשרד הביטחון והוא גם כן יפעל בנושא שהכסף יעבור ישירות מהבנק לחשבון בית הספר. חשבון בית הספר יהיה בבנק, הבנק יעביר ללא תיווך החייל יעביר את הכסף לחשבון בית הספר. אז לא יהיו מאכערים באמצע.
עליזה צפניה
זה יפתור בעיות. כי אז לא יהיה מצב שהחייל בא עם אישור שהוא לא תקף ומציג אותו לבנק. ואז הבנק נופל בפח. זה מה שקרה.
עודדה פרץ
כך הכול יהיה מקודד.
עליזה צפניה
וכאן לא יהיה מצב שמשרד הביטחון יעביר הוראה להעביר למכללה כשהאישור לא תקף.
היו"ר אורי מקלב
במקום להעביר את זה ליד הוא היה מעביר את זה לחשבון.
עליזה צפניה
לא תהיה דרישה כזאת כאשר התאריך פג. מי נותן את ההוראה?
עודדה פרץ
משרד הביטחון ומשרד התמ"ת. אנחנו עובדים מול בתי הספר.
עליזה צפניה
מי שנותן את ההוראה לא היה נותן את ההוראה אחרי המועד. כאן מה שקרה שהחייל בא עם אישור שהוא לא בתוקף והוא מקווה שהבנק לא ישים לב שזה לא בתוקף. יש לחייל איזה אינטרס שהוא יעביר לו את הכסף. הוא לא יודע שהמכללה תיפול. הוא רוצה שיעבירו לו את הכסף למכללה. לעומת זאת משרד הביטחון ומשרד התמ"ת, מי שמעביר את הכסף ידאג לתת הוראה לבנק רק כאשר האישור בתוקף, ואם לא אז תהיה בעיה של הגורם הממשלתי שנתן את ההוראה.
אינה צוקרמן
אם החייל יבוא ויגיש את הבקשה עצמה למשרד התמ"ת.
עליזה צפניה
החייל המשוחרר ניגש לבנק עם צילום האישור שלנו וצילום קבלה של בית הספר כך שהבנק ידע על איזה סכום מדובר. ואז הוא מעביר את החשבון מהבנק לחשבון בית הספר. זה מה שאנחנו רוצים לעשות. ולא דרך החייל המשוחרר.
נחמיה כהן
למה זה עובר דרך החייל המשוחרר? הכסף עובר בהמחאה?
עליזה צפניה
המחאה בנקאית לפקודת בית הספר. אבל יש הרבה מאכערים בדרך מסתבר. הכתבה האחרונה שהיתה בידיעות זה על הרבה מאכערים שעשו כל מיני פוילשטיקים עם הכספים האלה. לכן את הבעיה הזאת זה יפתור. ואני לא חושבת שזה בשמיים. אפשר לעשות את זה.
נחמיה כהן
הכדור אצלכם.
עליזה צפניה
אצלנו ואצלכם. אני דיברתי עם חיים ניר על הנושא הזה. צריך לתת הנחיות לבנקים.
נחמיה כהן
לא. זה מתחיל מקהילה.
עליזה צפניה
נכון. אנחנו התחלנו.
נחמיה כהן
אתם צריכים להעביר לנו.
עליזה צפניה
כן. כן. אנחנו עשינו, אנחנו ישבנו. אנחנו מקדדים את הכול. הכול יהיה ממוחשב.
היו"ר אורי מקלב
לסיום הפרק הזה מירי את רוצה להגיד משהו?
מירי דגן
כן בהחלט. אני רוצה להודות קודם כל לכל מי שהיתה לו נגיעה לקידום הנושא שלי שזה אתם ולעודדה, תודה רבה. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא היתה תקלה. אז הבת שלי לא היתה זוכה לזה. ודבר שני אני מפנה את השאלות שלי למשרד הביטחון, איך להגן על הבת שלי פעם נוספת כדי שהיא לא תיפול ככה. מה אתם עושים למען החיילים המשוחררים כדי שזה לא יקרה להם בפעם השנייה? אני לא יודעת למי הכדור עובר. אני מפנה את זה פה לכולם.
היו"ר אורי מקלב
זה החלק השני של הישיבה. הבת שלך התחילה ללמוד משהו אחר או המשיכה?
מירי דגן
לא. היא לא התחילה ללמוד שום דבר עד שבפועל היא לא תקבל את הפיקדון. מה לעשות?
נחמיה כהן
היא לא אמורה לקבל כסף אליה הביתה.
מירי דגן
לא. לא. אנחנו יודעים בדיוק את ההליך בבנק. הפיקדון לזכותה. אני רוצה לדעת איך היא יכולה להירשם ולעבור בשלום?
עליזה צפניה
קודם כל להסתכל על האישור, שהיא לא תלך עם אישור שהוא לא תקף. זה מה שהיא עשתה בפעם שעברה. דבר שני בבית הספר לבקש את האישורים. אתם אומרים שאתם מוכרים על ידי משרד החינוך, אני רוצה לראות אישור. האישור ממשרד התמ"ת לא תקף. יש אישור של משרדים. אנחנו נותנים תעודות, גם משרד החינוך מסתכל על תוקף האישור. היו שם אישורים והיא הלכה עם אישור לא תקף.
מירי דגן
היא רשומה באחד מבתי הספר המומלצים של משרד הביטחון. לשמה אנחנו נכנסנו.
נחמיה כהן
משרד הביטחון לא ממליץ על בתי ספר.
מירי דגן
לא. כלומר יש לכם מוסדות מסוימים שהם מוכרים וזה מה שאנחנו עשינו.
עליזה צפניה
אין שום רשימה כזאת. אני בכוונה לא מפרסמת שום רשימה כזאת כי כל יום אנחנו מוציאים אישורים וכל יום מבטלים אישורים. זה לא תקף.
היו"ר אורי מקלב
מחר חייל רוצה להתחיל ללמוד.
עליזה צפניה
נכנס לאתר של משרד התמ"ת או של משרד החינוך. האתר מעודכן יום יום. ברגע שאני מוציאה אישור היום הוא מעודכן בלילה. ברגע שמבטלים אישור הוא מתבטל בלילה. הוא מעודכן יום יום אחרת לא הייתי מפיצה את זה כי זה יכול יותר להטעות מאשר להועיל. הקורסים שנמצאים באתר שלנו מעודכנים. קורסים במכללות. יש שם טבלה, שם המוסד, קורסים, כתובת. דרך משרד התמ"ת. להיכנס לגוגל במשרד התמ"ת, חיילים משוחררים, כספים על חשבון הפיקדון. אתר מאוד מסודר. הוא מעודכן יום יום.
היו"ר אורי מקלב
מה בקשר לאלבאום?
עליזה צפניה
לא תמצא את אלבאום שם.
היו"ר אורי מקלב
היום כבר לא אבל בסוף 2008 היו מוצאים את אלבאום?
עליזה צפניה
אתה תמצא את אלבאום בקורס סיוע בעזרת בעלי חיים.
מירי דגן
זה מה שהבת שלי למדה.
עליזה צפניה
בתוקף של כמה? חצי שנה. אז שהיא תשים לב לדברים האלה. זה מה שאני מבקשת שישימו לב לכל הדברים.
היו"ר אורי מקלב
אבל אם היו נכנסים לאתר לא היו רואים את הקורס הזה.
עליזה צפניה
לא. לא היו רואים את הקורס. נגמר הקורס הוא איננו. פשוט זה אתר מאוד מעודכן. צריך לומר לחיילים המשוחררים לבדוק את הדברים. אנחנו עושים הכול אבל חיילים צריכים לקרוא את האישור.
היו"ר אורי מקלב
אדיב מה אצלכם?
אדיב שרעבי
קודם כל לפני שאני אומר מה שאצלנו. אצלנו זה בערך דומה. אני הפניתי אליך יהודי שהוא אמר לי שהוא מתפלל איתך. זאת היתה דוגמה פנטסטית להראות איך מכללות שמקבלות איזשהו חתיכה... אשתו מורה ורצתה ללמוד שם ברמת גן, טיפול ברפואה, אני לא יודע בדיוק מה. ואז אמרתי לו אנחנו בדיון עם אורי מקלב. הוא אמר לי, הו, אני מתפלל איתו. אמרתי לו, טוב תיגש אליו ותראה לו דוגמה.
היו"ר אורי מקלב
הוא ניגש אלי בשבת. אמרתי לו תיגש אלי ביום חול. מה אתה פונה אלי עכשיו?
אדיב שרעבי
המוסד הזה קיבל אישור לקורס לגמולי השתלמות. קורס אחד. הוא כבר לא התבייש לפרסם באישור משרד החינוך והתרבות. כל הקורסים. גניבת דעת שאין כדוגמתה. וזה כנראה הדיון הבא שלנו שאיתו אנחנו נלך.
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול כבר להתייחס אל זה.
אדיב שרעבי
הבאתי איתי את חוק המל"ג כדי שניעזר בו.
היו"ר אורי מקלב
זה אישור לקורס אחד, הוא כבר מתהדר שיש לו אישור לכל הקורסים.
אדיב שרעבי
הוא יכול היה לכתוב גמול השתלמות. עובדי הכנסת יש לו איזה קורס שהם צריכים להוסיף גמול השתלמות אז הם עושים מזה קורס במנהיגות כדי שעובדי הכנסת יקבלו את הניקוד או את הזכאות, את השעות. כדי לקבל את האישור הזה אז יש במשרד החינוך מה שנקרא יחידה לגמולי השתלמות והיא מאשרת לו את הקורס אם הוא עומד בקריטריונים. ומכאן ואילך יש לו את האישור על הקורס הזה. אבל באישור הזה כתוב משרד החינוך והתרבות. ועכשיו עם זה מכשירים את כל הקורסים.
היו"ר אורי מקלב
ברגע שאדם נכנס לאתר של משרד החינוך והתרבות והוא רוצה לראות מה יש במכללה הזאת ברמת גן, הוא יראה שלקורס הזה בלבד יש אישור? אנחנו מדברים על כמה היבטים. אנחנו מדברים על אזרחים, על חיילים משוחררים. אנשים במכללת אלבאום למשל היו מעורבים רגשית.
יצחק קמחי
אתה נוגע ממש בקצה הקרחון. בדיוק אותם אנשים שהוסמכו על ידי מי שלא הוסמך אקדמית הולכים ומטפלים באחרים עם לקויות למידה. כך הציבור נפגע. הציבור לא יודע. אלבאום זה היה רק קצה הקרחון.
אדיב שרעבי
ברשותך, אני אומר לפחות שכל גוף שרוצה להיקרא באיזשהו שם שיעבור את חוק הפיקוח. יש חוק חקוק שמחייב למשל את בתי הספר האקסטרניים שמכינים לבגרות לעבור מסלול מסוים.
שלומית אבינח
אתם אומרים שחינוך זה משרד החינוך וכל השאר זה תמ"ת.
אדיב שרעבי
שלומית, אני לא מפריד בכלל, לא משרד הבריאות, לא משרד התיירות, לא משרד החינוך, לא משרד התמ"ת. אני מדבר באופן כללי. חוק הפיקוח תשכ"ט שנחקק פה בבית הזה צריך לחול על כל המוסדות במדינה שצריכים לעבור מסלול מסוים עד לקבלת רישיון זמני. כל המוסדות שמכשירים לבגרות מי שרוצה לקבל את האישור לחוק חיילים משוחררים חייב להציג את הרישיון הזמני שהמשרד המוסמך הנפיק לו. לפחות זה לפני שנלך למשהו גדול כמו החוק למועצה להשכלה גבוהה. לא נותנים לאף גורם במדינה את האישור לחוק חיילים משוחררים.
עליזה צפניה
לא תאשר לו כמה שנים?
אדיב שרעבי
סליחה, לך תביא רישיון שאתה בר סמכא. יש מנגנון.
עליזה צפניה
מכללת אלבאום נתנה לנו להבין שיש פה בעיה רצינית. שני חיילים משוחררים זאת לא היתה הבעיה. מדובר על 400 תלמידים שבעצם זרקו את כספם. עד שלא יהיה כמו שאדיב אמר חוק הכשרה מקצועית וזה מה שהשר כתב לך. השר שלנו הרים את הכפפה והוא כבר הקים ועדה. הוא גם ביקש מסטף ורטהיימר. זה היה כתוב בעיתון שהוא יהיה יושב ראש הועדה. הוא רוצה ללכת לחוק הכשרה מקצועית ורק זה יעשה סדר. כי מי פונה אלינו בעצם? מי שחייב לפנות אלינו זה רק בית ספר שרוצה את הפיקוח שלנו או שרוצה את מימוש הפיקדון. כל בית ספר יכול לפתוח מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה. אין אף משרד שיכול למנוע. אין חוק שיכול למנוע אותו. חוק הכשרה מקצועית יכלול את כל המכללות בהכשרה מקצועית שהיום זה פרוץ. אני לא כוללת את משרד החינוך. משרד החינוך מעוגן על ידי חוק המל"ג.
אדיב שרעבי
מה שקשור לחינוך חוק המל"ג מכסה או חוק הפיקוח תשכ"ט.
היו"ר אורי מקלב
מה אתה עושה עם אחד שמתהדר בנוצות שלא שלו? הוא קיבל אישור על קורס אחד והוא מציג את זה כאילו כל הקורסים שלו מאושרים.
אדיב שרעבי
אני ניסיתי להגיש תלונה במשטרה למרחב הירקון בעבר. אין אכיפה.
היו"ר אורי מקלב
אם כך זה לא מסודר. יש חוק הפיקוח וזה לא מספיק. אני אקריא לכם את המכתב של גדעון סער וגם את המכתב של שר התמ"ת. כותב כאן פואד שהוא באמת איחד את הגורמים המקצועיים במשרדו להתחיל בהכנת הצעת חקיקה שתסדיר את ההכשרה המקצועית במדינת ישראל. והוא אומר הוא שמח לשמוע על התמיכה שלנו ביוזמה החשובה הזו. הוא אומר שזה ימנע הונאות רבות ויבטיח רמה נאותה של הכשרה מקצועית. הוא אומר, נפעל לכך שאדם לא יפתח בית ספר להכשרה מקצועית ללא היתר ממשרד התמ"ת. הפיקוח הוא לא פחות חשוב. בסופו של דבר הוא אומר, המלצות הוועדה לפניות הציבור בדבר הצורך לגבש את הכללים בשיתוף עם משרד החינוך מקובלת עלי לחלוטין. תתקיים פגישת עבודה בין גורמי המשרדים.


אנחנו רוצים לשרטט קווים מנחים. אנחנו נעקוב בפרקי זמן קצובים.
עליזה צפניה
אני פשוט מעודכנת במה שהשר כתב. פה הוא הרים את הכפפה וזה בא מפה בעצם. הוא באמת מתחיל עם הנושא של חוק הכשרה מקצועית.
שלומית
אבל חקיקה תיקח שנים בכנסת.
עליזה צפניה
אין מה לעשות. אם אין חוק שיגביל בית ספר אי אפשר יהיה למנוע בעדו. הם התחילו עכשיו להקים ועדה והשר רואה את זה כדבר מאוד חשוב. מה שעשינו עם משרד הביטחון ומשרד החינוך אנחנו מקדדים את האישורים. כלומר שלא מספיק שאותו חייל משוחרר יבוא לבנק ויציג. אלא זה בא בקוד. הבנק רואה. אנחנו פשוט נדבר בשפה משותפת. הוא יראה דרך הבנק את כל הפרטים.
היו"ר אורי מקלב
זה ימנע זיופים.
עליזה צפניה
זה כדי למנוע זיופים בעיקר. זה מתקדם. אנחנו מקווים שבחודשים הבאים נבוא עם תוצאות. עוד דבר שעשינו, דיברנו עם משרד הביטחון על זה, זה לתת את הכסף בשיעורים. כלומר להכריח את הבנקים, במכרז החדש שמוציאים לבנקים התנאי שבנק יזכה זה שהוא יהיה מוכן לתת את זה בשיעורים בשלושה תשלומים. אני רושמת על האישור גם את עלות הקורס, ותאריך פתיחה וסיום של הקורס. הבנק יידע שאם מדובר על 20 אלף שקל הוא ייתן את זה בשלושה שיעורים סמוך לפתיחת הקורס. לכן חשוב לרשום את התאריך. אנחנו מצידנו נעבוד רק עם בתי ספר שמוכנים לזה. מי שלא מוכן שלא יפתח את הקורסים שלנו. זה יהיה התנאי. הדבר הזה גם יעזור למנוע פשיטות רגל. כי מה קורה היום? חצי שנה לפני הזמן לוקחים את כל הכסף, עוד לא פותחים את הקורסים, בית ספר פושט את הרגל, כל כספו של החייל הולך לטמיון. לנו יש קורסים עד שנה. ברגע שבית ספר פושט את הרגל החייל המשוחרר יפסיד רבע מכספו, שליש מכספו ולא את כל הכסף חצי שנה מראש. וגם זה סמוך לפתיחת הקורס.
נחמיה כהן
ישנן כמה בעיות בהצעה הזאת. קודם כל בעיה במקרו זה שחיילים משוחררים שבאים לבית הספר בית הספר מציע להם הצעה שאם אתה משלם את הכול אתה זכאי לקבל איזושהי הנחה. צריך לבדוק מבחינה משפטית אם המצב הזה שאנחנו גורעים את ההנחות מחיילים משוחררים ניתן או לא ניתן. כדאי שתהיה התייחסות משפטית. עכשיו לגבי ההצעה המעשית. מה שקורה אנחנו מטילים פה על הבנקים, כשאני בא היום לבנק לשלם תשלומים הבנק לא מתחיל לעשות לי חישובים אם זה רבע או זה שליש, או זה 10%. הוא רואה שבא תשלום על הסכום זה מה שהוא משלם. פה אנחנו מטילים על הבנקים להתחיל לעשות חישובים. במוסד מוכר יש 4000, האם מה שאתה מחזיק ביד זה שליש או לא שליש? להתחיל לחשב את הדברים. אם אנחנו רוצים למנוע הונאות זה לא ימנע. מה שיקרה, מי שרוצה להונות אותך הוא יביא לתלמיד שלושה אישורים והתלמיד יבוא כל יום לבנק וימשוך את השליש הזה מהפיקדון. כך שזה לא ימנע שום מעשה הונאה משום שמי שרוצה להונות ימשיך להונות. אין בבנקים אפשרות לדעת מה קיבלת אתמול. לדעתי מה שצריך לעשות שמשרד החינוך או משרד התמ"ת יקבע בתקנות אמצעים שהוא יאכוף אותם על אותם בתי ספר שלא מתנהגים כיאות. אם משרד התמ"ת רוצה אז שיכתוב בתנאי שלו לאישור מוסד מוכר, על בית הספר לא לתת יותר מ-30% שובר. אני יכול להגיד בדיעבד על אותם בתי ספר שנתנו שובר תשלום יותר משליש ואתם תעשו עם זה לפי מה שתקבעו בתקנות, אם זה קנסות או אם זה ביטול של אישור מוסד מוכר.
אדיב שרעבי
מה שאתה אומר שיהיו סנקציות וזה מקובל. אני מסכים איתך.
נחמיה כהן
ההצעה לבוא לבנק ולגלגל את זה על הבנק ולהגיד תתחיל לעשות לי חישובים זה לא ילך.
עליזה צפניה
בית הספר והבנק, שניהם ביחד. אני רוצה להוסיף, אנחנו מחשבנו את כל המערכת. אנחנו גם מתחילים עם בדיקות איתנות פיננסית בחוק הכשרה מקצועית. הכול נעשה בתיאום המשרדים. זה מה שהתחייבנו בפעם שעברה וזה נעשה.
יצחק קמחי
ראשית יש מקום ולברך גם את היוזמה של עליזה וגם את השר בוודאי. ישנה דרך לבוא ולמצוא פתרון. אולי זה לא יהיה הפתרון האולטימטיבי ויהיה צורך בהרבה ישיבות עבודה ותיאומים עם הקרן ועם הבנקים ומה הבנקים יכולים או לא יכולים לעשות, או איפה נמצא מאגר המידע ואיך מגיעים ואיך ממחשבים אבל עדיין אנחנו בדרך כלשהי לבוא ולעשות סדר בבלגן הזה. זה משהו חיובי. עכשיו צריך לקבוע תוכניות עבודה. הדרך היא להקטין את הנזק של הצרכן. לפחות להקטין את הנזק שלו במקרה של מה שקרה עם מכללת אלבאום של פשיטת רגל. לשמחתי זה לא משהו שקורה כל יום שני וחמישי אבל זה משהו שעלול לקרות. אז אם אפשר להתכונן לזה מה טוב. אני בישיבה הקודמת העליתי תחום אחר. הוא לא בר סיכוי רב. זה כל הנושא הזה של שינוי סדרי העדיפות של נושים במקרה של חברות בפירוק. אבל זה משהו שהוא כבד יותר. זה לא משהו שהוא אקטואלי שאני יכול להגיד שהוא מיד ירוץ. לא לבנות על זה. זו גם כן איזושהי דרך. אני בתפקידי מתקומם על כך שהצרכן הוא האחרון בשרשרת הנושים. קודם באים המאובטחים ובסוף לא נשאר כלום. תודה למועצה לצרכנות. זו עבודה יפה שלהם.
אדיב שרעבי
בתחילת הדרך הוצאתי נוהל, אני לא יודע אם הוא תקני או לא תקני ובו הוריתי לבתי הספר המכינים לבגרות שאין לקחת מראש את כל התשלום תמורת הנחות וההצעה היתה שאת הקורסים הראשונים תקנו במחיר המלא ובסוף את ההנחה. לאכוף את הנוהל הזה לא היה לי כוח ולא היה לי שום חוק מאחורי. עכשיו אם הדבר הזה ירוץ בצורת חקיקה עם קנסות אז יקרה משהו. היום רוב בתי הספר יודעים אין לקחת כסף בגין כל יחידות הבגרות.
היו"ר אורי מקלב
בוודאי שאנחנו צריכים לחשוב על מימד ההתרעה וההתראה.
נחמיה כהן
צריך להוסיף רק את המיסוי. מעבר למשרד החינוך ומשרד התמ"ת, משרד הבריאות, משרד התיירות, משרד לביטחון פנים צריכים להיות מרושתים. מה שייקבע עם משרד החינוך והתמ"ת זה מה שיושת על כולם.


אני רק רוצה להביא לתשומת ליבכם שחיילים משוחררים לפני השחרור אנחנו מכנסים אותם ומסבירים להם את כל מה שקשור לחוק פיקדון חיילים משוחררים וכל הזכויות שלהם בביטוח הלאומי. הם מקבלים חוברות. אנחנו שולחים הביתה לחייל המשוחרר את כל הזכויות שלו. חוץ מהחוברות יש לנו 4 לשכות מרכזיות בערים מרכזיות ועוד 50 מרכזים בעיריות שבהן יושב נציג העירייה ומקבל חיילים משוחררים לתת להם מענה לשאלות.
אינה צוקרמן
חקיקה והסדרה הם מאוד חשובים. קודם כל זה יביא למודעות הציבור לבדוק את הדברים האלה. העניין הזה של מכללת אלבאום זה דבר נוראי שקרה. יש הרבה תלונות על מכללות אחרות. יש שאלות פתוחות כמו לדוגמה, מתי אפשר לסיים קורס? מתי אפשר לבטל? אנשים מתחילים ורוצים לבטל תוך יום אחד. צריך להוסיף את זה לקורסים המקצועיים. אפשר להחיל סגנון של חוק פסיכומטרי על העניין הזה.
אדיב שרעבי
הצעתי את זה ליושב ראש ועדת החינוך של הכנסת. תעבירו אלינו את התלונות כדי שנבדוק בתחום החינוך. אנכי נותרתי לבדי במערכה.
עליזה צפניה
יש הצעה של השר לאמץ את חוק הפסיכומטרי, את תחנות היציאה. ברגע שאנחנו יודעים אנחנו מטפלים. היו כמה תביעות.
מירי דגן
אני רוצה להשלים את דבריו של נציג משרד הביטחון. יש פורומים באינטרנט שנוגעים לחיילים משוחררים. יש המונים כאלה. אני ראיתי שמה המונים שלא הצליחו ללמוד בגלל שהם איבדו את הפיקדון. הם לא מאמינים שמשרד הביטחון יכול לעזור להם. הם איבדו את הפיקדון בכל מיני מכללות, בתי ספר וקורסים. אני נדהמתי מהכמויות.
גל כהן
יש כנסי משתחררים פעם בארבעה חודשים. יש אחרי זה את הלשכות להכוונת חיילים משוחררים שזה עד 5 שנים אחרי השחרור חייל מוזמן להתייעץ. יושבות שם חיילות ופקידות ואנשים מקצועיים שנותנים הכוונה בבחירת מקצוע ובבחירת מסלול לימודים. יש גם את המרכזים בשיתוף עם עיריות שגם לשם החיילים מוזמנים להגיע ולקבל מידע.
היו"ר אורי מקלב
משרד הביטחון לא מודע. אם קיימת תופעה של מכללות שנסגרות או לא מקיימות קורסים כפי שהבטיחו, או מפסיקים באמצע. המשתמשים לא מרוצים מהרמה. אנחנו נעשה על זה דיון. אני מודה למשרד הביטחון, למשרד החינוך, למשרד התמ"ת, לבנק ישראל, למועצה לצרכנות. כמובן לפונים. ישנה תחילת של פעילות. אנחנו רוצים לקדם את זה. אנחנו נעשה את החלק שלנו עם לוחות זמנים. בהמשך נעזור בחקיקה. אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים