ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/11/2009

המשבר הכספי של הרשויות המקומיות שעברו פירוק בהתאם לחוק

פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת
הכספים

02.11.2009


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני

פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ט"ו בחשון תש"ע, 2 בנובמבר 2009, שעה 12:25
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): המשבר הכספי של הרשויות המקומיות שעברו פירוק בהתאם לחוק, של חבר הכנסת מגלי והבה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

חיים אורון

מגלי והבה

ציון פיניאן

מירי רגב
מוזמנים
יהונתן בר סינמנטוב – רפרנט פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

ואליד נסראדין – יועץ סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, איוב קרא

גידי פרידמן – תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

סיון להבי – תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

יוסף ברון – ממונה מחוז צפון, משרד הפנים

אריה מצליח – מרכז השלטון המקומי

כרמל נאסר אלדין – ראש מועצת דליית אל כרמל

ואג'י כיוף – ראש המועצה עוספייה

איהב כיוף – עוזר ראש המועצה המקומית עוספייה

מוחמד מנעא – ראש מועצת מג'ד אל כרום

עלי מנעא – חבר מועצת מג'ד אל כרום

נסר סנעאללה – ראש מועצת דיר אל אסד

סמי בר לב – ראש המועצה המקומית קצרין

ניסים מלכה – ראש עיריית קריית שמונה

שמעון סוויסה – ראש מועצת חצור הגלילית

חנן טהר – חצור הגלילית

עבאס תיתי – מועצה מקומית שאגור

מוסטפה חסרמי – חבר מועצת בענה

יוסף אסדי – יועץ ראש המועצה דיר אל אסד

איבון עמיר – מזכירת אגף, חצור הגלילית

חדוה קראטי – מנהלת רווחה, חצור הגלילית

אליעזר סלומינסקי – ממלא מקום ראש מועצת חצור
יועצת משפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
הילה לוי
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
המשבר הכספי של הרשויות המקומיות
שעברו פירוק בהתאם לחוק, של חבר הכנסת מגלי והבה
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אנחנו עוסקים בדיון מהיר בנושא: המשבר הכספי של הרשויות המקומיות שעברו פירוק בהתאם לחוק, של חבר הכנסת וסגן שר החוץ לשעבר, מגלי והבה. בבקשה, אדוני.
מגלי והבה
אני מודה לך, אדוני היושב ראש. לפני חודש וחצי סיימו ראשי הרשויות שנמצאים כאן מערכת בחירות לאחר פירוק הרשויות. נמצאים כאן ראש מועצת מג'ד אל כרום, ראש מועצת דיר אל אסד, ראש מועצת עוספייה, ראש מועצת בענה וראש מועצת דליית אל כרמל. נמצאים כאן גם ראשי רשויות קריית שמונה וחצור הגלילית, אבל הדיון שנקבע להיום, נוגע לחמש הרשויות שציינתי בהתחלה.


יזמנו את הדיון הזה על מנת להראות את העובדות ברשויות האלה. אני מקווה שאחרי שוועדת הכספים תשמע אותנו ואת כולם, תקבל החלטה חשובה בנושא. מדובר בראשי רשויות חדשים לגמרי, שלא היו קודם, ואנחנו מציינים את מצבן של הרשויות האלה. בדליית אל כרמל, למשל, ראש המועצה מצא חובות בסך 50 מיליון שקלים. מועצת עוספייה מצאה חובות בסך 67 מיליון שקלים כתוצאה מהפירוק. במועצה המקומית מג'ד אל כרום מדובר על חובות של 93 מיליון שקלים, בדיר אל אסד 45 מיליון שקלים ובבענה חובות בסך 26 מיליון. זאת אומרת, שעוד לפני שראשי הרשויות דרכו על מדרגות המועצה, הם מצאו את עצמם מול חובות בסך 280 מיליון שקלים, שהם קיבלו בירושה כתוצאה מהאיחוד. אחרי שהוחלט על חוק הפירוק בחלקן היו ועדות קרואות, שבהן האחריות על הרשויות האלה היא של משרד הפנים.


רוב הרשויות האלה במצב סוציו-אקונומי נמוך ביותר. גם יושב ראש הוועדה וגם אני הזדהינו והיינו אחת מהעדות המקופחות בכנסת הזאת. לאורך התקופה סבלנו מחוסר תקציבים ומאי שיוויון מוחלט. אני יכול לומר שגם חצור הגלילית וגם קריית שמונה מצטרפות למקופחות בתקציבים ובמענקי האיזון.


ביקרתי בכל הרשויות האלה וראיתי שבכל נושא שראש המועצה רוצה לגעת בו הוא מוצא את עצמו בפני שוקת שבורה. מדובר במשכורות לעובדים, בחובות לספקים, בנושאי מלוות, איסוף אשפה, חשמל ושירותים יום-יומיים שראש מועצה אמור לספק לרשות שלו.


ראיתי ראשי מועצה שבאו עם רצון להציל את היישובים שלהם ולתת את השירות שכל בוחר מצפה לקבל מהנבחרים שלו, אבל חלק מראשי הרשויות יושבים בתנאים לא תנאים כי פירקו את המועצות. במועצת עוספייה אפילו אולם כמעט ואין ובדיר אל אסד חשבתי שאני מבקר במדינה בעולם השלישי. המועצה יושבת במקום שכור ואולי רק בשנות החמישים המדינה נתנה תנאים כאלה לרשויות שלה.


לא באנו לדבר על המבנים אלא על מצוקה אמיתית. קיבלנו דוח של מענקי האיזון שמשרד הפנים מחלק לרשויות המקומיות. הסעיף של מענקי האיזון לחמש הרשויות האלה היה ריק, אבל לא איבדנו תקווה. בא שר הפנים לכך וכשהתווכחנו אתו על תקציב מענקי האיזון הוא אמר: השארתי 60 מיליון שקלים מהתקציב הכללי שמיועדים לאותן רשויות שפירקנו.


אני רוצה להזכיר לך, אדוני, שכאשר חוקקנו את חוק הפירוק דיברנו על הרצון שלנו שיהיה מענק הסתגלות לאותן רשויות, אבל גם זה לא קיים ולא נמצא. הבאנו את זה לדיון בוועדת הכספים היום כדי שנוכל לתת איזושהי ישועה לרשויות האלה כי אף ראש רשות לא יכול לחזור לרשות שלו ולהגיד: הייתי בדיון בוועדת הכספים ואפילו אין לי תשובה בשבילכם לגבי 60 מיליון השקלים האלה. משרדי האוצר והפנים צריכים למצוא פתרון לגבי חלוקת המענק כדי לתת לראשי הרשויות האלה אור בתחילת המנהרה, לא בקצה המנהרה, על מנת שיוכלו לקדם את הרשויות שלהם ולהחזיר אותן לשגרה.


אני רוצה לציין שרוב הרשויות שביקרתי בהן התחילו בתכנית הבראה קשה ביותר. בדיר אל אסד, למשל, הורידו 50% מכל המשרות בלי לשאול את ראש המועצה ואמרו לו: מהנדס מועצה – חצי משרה, מזכיר – חצי משרה. הורידו להם חצי מכל המשרות בכפייה.
ציון פיניאן
חלה עלייה בגביית הארנונה?
מגלי והבה
בוודאי. אני רוצה לומר כמה מילים לפרוטוקול לגבי גביית הארנונה. גם מועצה שתגיע ל-100% גביית ארנונה לא תכסה את הצרכים של המועצה. אין לנו איזורי תעשיה, אין מבני ממשלה שמשלמים ארנונה ואין תיירות. עקבתי אחרי מועצה שלא נמצאת בפירוק, ג'וליס, שבה הגיעו לשיעור גבייה של 75% עוד לפני סוף השנה, 7.5 מיליון שקלים, אבל זה לא פתר להם שום בעיה. בואו לא נתייחס רק לנושא הגבייה כמשימה. המשימה שלנו פה צריכה להיות כיצד אנחנו נותנים מענק או כסף שהוקצה לרשויות האלה. הוועדה צריכה לקבל החלטה כדי שכל ראש רשות יוכל לחזור עם תקציב התחלתי, שאתו הוא יכול לצעוד קדימה במבוך הבעיות שקיימות.


אני מבקש לאפשר לראשי הרשויות לבטא את הכאב שלהם כי אני דיברתי באופן כללי. אני מקווה שנשמע את התשובות של משרדי הפנים והאוצר. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה. מי נמצא כאן ממשרד הפנים? אנחנו עוסקים כאן בדיון מהיר וזה לא יהיה דיון ארוך. חבר הכנסת מגלי והבה העלה, ובצדק, את המצוקה של הרשויות ואנחנו מייד מקיימים את הדיון, אבל אני רוצה להתמקד בדברים. אני לא הולך לפתוח דיון על מדיניות ממשלת ישראל וביקור קלינטון. במשרד הפנים השאירו כסף לרשויות הללו, איפה הוא? אני מבקש תשובה לשאלה.
ציון פיניאן
אני מבקש להוסיף עוד שאלה – איפה עומדים הקיזוזים במענקי האיזון לרשויות במגזר?
מוחמד מנעא
כבר תשעה חודשים אין משכורות ובעוד שבועיים חג הקורבן.
היו"ר משה גפני
אם אין כסף, לא משלמים משכורות ואין בעניין הזה שום פטנט. אני מבקש מאגף תקציבים להתייחס.
סיון להבי
אכן, ברשימה שהועברה לוועדת הכספים, הרשויות שפוזרו לא היו ברשימה. נערכה הקצאה מתוקנת לחמש הרשויות והיא גבוהה מההקצאה שהיתה לשתי הרשויות המאוחדות. לכן, לקח זמן עד שנאספו כל הנתונים מהרשויות וההקצאה הועברה לרשויות.
היו"ר משה גפני
ההקצאה כבר הועברה? יש פה ראש מועצה שקיבל אישור או קיבל איזשהו מענק?
סיון להבי
בוא נעשה סדר.
היו"ר משה גפני
אני בעד סדר, אבל אתה אומר שהועברו. אתה בטוח שלרשויות האלה?
סיון להבי
ההקצאה הוכנה והועברה.
היו"ר משה גפני
הם ראשי רשויות והם מבינים איך מנהלים רשות ואתה משרד הפנים ואתה יודע איך מתנהלת המדינה. אתה צריך להסביר לי כי אני לא מבין איך אתה מקצה כסף לרשויות האלה וראשי הרשויות לא יודעים? רק עובדת הנקיון שם יודעת וראש הרשות לא יודעת?
סיון להבי
אני אתעלם מההערה הצינית, כבודו.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה שאני אשאל ברצינות, לא בציניות. אני יכול להגיד שמשרד הפנים לא שווה כלום. עדיף לך שאני אדבר בציניות.
סיון להבי
נוסחת גדיש, שעל פיה מחולק מענק האיזון, כוללת בתוכה פרמטרים רבים. המשרד שלנו היה צריך זמן כדי לקבל את כל הנתונים הרשויות, לדוגמה: עומס המלוות של הרשות, סך האזרחים מתחת לגיל 18, סך האזרחים מעל גיל 65, סך החובות לפנסיה וכו'. מרגע שהועברו כל הנתונים למשרד הוקצאו הכספים מחדש. האם הכספים הועברו בפועל לרשויות? ייתכן ויש עיכוב. זה יכול להיות עיכוב טכני מבחינת סידור חשבון הבנק של רשות וכו' או מבחינת העברת מענק חד פעמי, שעדיין לא הובהר עם משרד האוצר. מבחינת ההקצאה, הרשויות יכולות לקבל את ההקצאה שלהן. מבחינת מעבר בפועל – זה עניין שיתוקן בטווח הקצר. האם הרשויות האלה זקוקות לתכניות הבראה? התשובה היא חיובית.
היו"ר משה גפני
מתי הן אמורות לקבל את זה?
סיון להבי
אני מעריך שהן יקבלו את הקצאת מענק האיזון תוך עשרה ימים.
היו"ר משה גפני
אפשר לזרז את זה? הם לא משלמים משכורות.
מוחמד מנעא
וגם בהתחשב בחג שיש לנו בעוד שבועיים.
מירי רגב
אנחנו צריכים לכבד את החגים של כולנו והשאלה היא האם אפשר להקדים את זה ולפחות לשלם משכורות לפני החג.
סיון להבי
אני אעלה את זה במשרד ואני מאמין שאם לא יהיו בעיות טכניות, זה אפשרי.
כרמל נאסר אלדין
הקצאת מענק האיזון היא פונקציה פר חודש, קרי: היה ולמועצה המקומית דליית אל כרמל זה מה שיוקצה פר חודש, וזה נזיד עדשים בחובות הענקיים שקיימים.
היו"ר משה גפני
אני מדבר ברצינות – מכיוון שהרשויות הללו לא אשמות במה שקרה...
יוסף ברון
זה לא מדויק.
היו"ר משה גפני
מי אדוני?
יוסף ברון
אני ממונה על מחוז הצפון במשרד הפנים. אנחנו לא רק צינור להעברת כספים. אני לא מחפש אשמים אלא שהתושבים יקבלו שירותים כמו שמקבלים שירותים בכל היישובים במדינת ישראל. אומר בכנות שאני מדבר רק על הרשויות מג'ד אל כרום, בענה ודיר אל אסד, שהיו בעבר עיריית אל שאגור. עיריית כרמל שייכת למחוז חיפה.


הרשויות האלה אוחדו בשנת 2004 לעיריית אל שאגור והאיחוד הזה היה מין שם בלבד, אבל בפועל לא נעשה שום איחוד. הרשויות מונות כ-30 אלף תושבים ולמעשה הם המשיכו לשבת באותם מבנים, הפקידים – מדובר על כ-400 עובדים שמקבלים משכורות – נשארו ללא קיצוצים ופיטורין והמשיכו לפעול. כוונת האיחוד היא לייעל את המערכות, אבל בפועל לא היתה שום התייעלות וכל הפקידים שהיו בשלוש הרשויות הקודמות נשארו.
היו"ר משה גפני
אם כך, נכשלתם.
יוסף ברון
זה לא אנחנו. בהתחלה ניהלו אותם ראשי הרשויות ולאחר מכן היה ראש רשות ממונה, שהיה מתושבי הכפר.
היו"ר משה גפני
אני הצבעתי נגד האיחוד כי חשבתי שהאיחוד לא יעשה טוב.
יוסף ברון
במאמר מוסגר אני בדעתך.
היו"ר משה גפני
אמרתי בכנסת שלא ייצא מזה שום דבר וטובה לא תצמח מזה, אבל הממשלה ההיא עמדה על כך שהאיחוד יקרה. עכשיו אתה אומר שהאיחוד לא היה שווה כלום. שמתם ממונה
שלכם, איש משרד הפנים שלא הצליח. הוא לא התייעל, נשארו במבנים וכו', וגם על זה אני סולח. מה אתם רוצים עכשיו מהעובדים המסכנים שכבר תשעה חודשים אין להם משכורת? הרי הם לא שותפים למדיניות, לא של ההצלחות שלכם ולא לכשלונות שלכם? למה אתה נכנס לדבריי כשאני מבקש ממשרד הפנים שהיות ולאנשים אין משכורת כבר הרבה חודשים, במקום עשרה ימים שזה יהיה חמישה ימים? מה רע בזה? אתה רוצה להוריד את זה לשלושה ימים? אין אפשרות.
יוסף ברון
אני מבקש להשיב בקצרה. הואיל ואנחנו מכירים את ההיסטוריה וגם אתה מכיר אותה, אומר כך: כדי שהכסף שאנחנו נזרים לא יהיה רק הזרמה בעלמא, הייתי רוצה לקשור את זה לתכנית הבראה כדי שלא נזרים כספים, אבל החובות יישארו חובות, מקבלי השכר יישארו אותם מקבלי שכר וכו'.
היו"ר משה גפני
אני מקבל את דעתך ואני מבקש לא להעביר כסף. כמה זמן אורך להכין תכנית הבראה בחמש הרשויות האלה?
יוסף ברון
נשאל את ראשי הרשויות תוך כמה זמן הם יכולים להגיש תכנית הבראה? אני חושב שהיה להם מספיק זמן מאז שהם נכנסו לתפקיד להגיש תכנית הבראה. אם הם יגישו תכנית הבראה מחר בבוקר, תוך שלושה ימים אפשר יהיה להגיש את הכספים.
כרמל נאסר אלדין
הגשנו.
יוסף ברון
אם התכנית עברה את הבדיקה של אגף התקציבים שלנו, הכסף יוזרם.
מגלי והבה
מה ההתניות האלה? תתעוררו כבר, תפסיקו להתעלל ברשויות.
היו"ר משה גפני
אדוני, הממונה על המחוז, אני מודה לך.
כרמל נאסר אלדין
מבנה ארגוני שנכפה עלינו הסכמנו לו וזה חלק מתכנית ההבראה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש מראשי הרשויות להתייחס בקצרה בבקשה.
כרמל נאסר אלדין
תסלחו לי על הביטוי, אבל אני חושב שיש רעות ורשעות בכל הדיון הזה. תושבי כל היישובים האלה הם תושבי מדינת ישראל. חוק הפירוק נחקק בכנסת ישראל וחברי הכנסת הם שחוקקו אותו. האוכלוסיה הזאת זכאית לשירות קוהרנטי וטבעי כמו כל אדם במדינת ישראל. היו ועדות ממונות, שמשרד הפנים הציב אותן ונכשל כשלון חרוץ. אני כראש רשות עומד בפני
שוקת שבורה. לא צריך להתנות התניות. אני מבקש את הדרייב, את ההתנעה בקטע הראשון. אני יודע לגבות מהאוכלוסיה שלי, אני יודע לעשות תכנית הבראה, אני יודע מה זה אבני בוחן, אבל אני גם יודע שתכניות הבראה בהיסטוריה של המגזר הערבי בכלל ושל המגזר הדרוזי בפרט, כשלו בגלל שאנשי משרד האוצר ומשרד הפנים כפו על ראשי הרשויות תכניות הבראה שלא רלוונטיות לאוכלוסיה.

מר מגלי והבה טען טענה נכונה – מבחינה עקרונית אנחנו גרעוניים גם אם נגבה 100%. מה לעשות, המצב הסוציו-אקונומי שלנו נמוך ואין אצלנו מפעלים או אזורי תעשיה. כדי שהאוכלוסיה הזאת, חלילה וחס, לא תלך לאלימות או למצב קשה וכדי שהעובדים שלנו אכן יקבלו את המשכורות שלהם בזמן, מן הדין שהיום יוזרמו כספים נורמליים. לא מדובר על מענק איזון אחד של 900 אלף שקלים או 700 אלף שקלים. מדובר על כמה מענקי איזון, שיוכלו לאושש את הקופה שלנו ולהביא אותנו למצב נורמלי כדי שנוכל להניע את העניינים שלנו בצורה נכונה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש עוד ראש רשות שרוצה לדבר?
מוחמד מנעא
קודם כל, אני מודה לוועדה ובמיוחד למר מגלי והבה. אני פונה אליכם להציל את ילדי מג'ד אל כרום ואת תושבי מג'ד אל כרום וכן את תושבי כל הרשויות המקומיות. אנחנו בסכנת מוות. הביוב זורם בכל הכפר, האשפה לא נאספת, מקורות רוצה לסגור לנו את המים כל שני וחמישי. במשך 15 שנה לא היתה הידרדרות בכספים. שלושים שנה הייתי במועצה, 15 שנה כמזכיר ו-16 שנה כראש מועצה ולא היה גרעון. ב-15 השנים האחרונות, מ-93' ועד היום, הממשלה הזרימה כסף בלי סוף לרשויות. לאן נעלם הכסף הזה? אני מאשים את הממשלה ואת משרד הפנים. יש שחיתות, אבל מה הם עשו? איפה הכסף שהזרימו לראשי הרשויות הקודמים? היה לנו ממונה מטעם משרד הפנים במשך תשעה חודשים ובכל התקופה הזאת לא קיבלנו משכורות. כשהיו ראשי מועצות מושחתים קיבלנו משכורות, אבל כשהיו אנשי משרד הפנים לא קיבלנו משכורות. אני רוצה לבקש מכם לבדוק את זה עד הסוף.


בנוסף לזה, החודש גבינו מיליון ורבע שקלים בכוחות עצמנו. אני רוצה שתבדקו כמה גבו ראשי המועצות שהיו. אני אומר שנעשה כל מה שתבקשו מאתנו כדי להציל את התושבים והילדים של חמשת הכפרים, במיוחד במג'ד אל כרום. על מנת לעשות סדר אנחנו מוכנים לעשות הכל. הממשלה נרדמה בשמירה ואנחנו סובלים. אני מבקש את עזרתכם.
מ"מ היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. ראש מועצת עוספייה, בבקשה.
ואג'י כיוף
אני רוצה להודות לחבר הכנסת מגלי והבה על הדיון המהיר. אני רוצה לפנות לחברי הכנסת שנוכחים בדיון הזה ולכל הפקידים שקובעים ולומר לכם שאתם לא יודעים כמה אתם בונים חברה מתוסכלת. אתם לא יודעים שתקרת הזכוכית של תושבי עוספייה היא רק לאסוף את הזבל ושיהיו מים בברזים. הם לא מחפשים תיאטרון ולא תרבות ולא חינוך. זאת תקרת הזכוכית ומישהו עוד טוען שהוא רוצה ישראליזציה? מישהו חושב על הביטויים האלה?


באתי להיות שרת, לא נכבד. תשכחו מתקופת הנכבדים, אבל שרת לא צריך מטאטא? הוא לא צריך דלי? הוא לא צריך מטלית? עכשיו מדברים על תכנית הבראה? הרי היה מפרק של משרד הפנים במשך שנה, מה הוא עשה? הוא נתן לחוב הזה לגדול. שמשרד הפנים יגיד שאת ה-60 מיליון שקלים מחלקים לכל הרשויות על חשבון תכנית ההבראה.

אני רוצה להגיד לכם שילדים בבתי הספר היסודיים בעוספייה הוכרחו להביא אתם נייר טואלט. אני אומר את זה בכנסת ישראל, אני אומר את זה בוועדת הכספים ואני פונה אליכם. עשיתי הרבה תפקידים בחיים, אבל באתי להציל את החברה שלי. תושב של נווה שאנן רוצה תיאטרון, רוצה תרבות, אבל תושב עוספייה רוצה נקיון, טיפול בביוב, אשפה, תאורה בכביש. הוא רוצה כביש.


תאמינו לי שבהרבה שכונות בעולם העני אין שכונות כמו שיש בכפרים האלה. לכן אני פונה ליושב ראש הישיבה ואני אומר שאפשר לנצח את כל המהלך הזה אם יהיו כוונות טובות. אפשר להזרים עכשיו כסף ולעשות את זה על חשבון תכניות ההבראה. כל ראש רשות שמתחשבן על תכנית ההבראה הוא יתחשבן גם על הכסף הזה.
מ"מ היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה.
חנן טהר
שמעתי את חבר הכנסת מגלי והבה, שאמר דברים מאד נכונים וחשובים. כידוע, חצור הגלילית נמצאת במרכז הגליל וכמו שכתוב בתנ"ך היא אם הממלכות.
דוברת
חנן, תדבר לעניין. זה דיון מהיר. תגיד את מה שצריך לעניין. אין לנו משכורת ואין לנו איך לכלכל את המשפחות שלנו.
מ"מ היו"ר ציון פיניאן
סליחה, אני מבקש לדבר רק ברשות. את חצור אני מכיר טוב טוב, יותר טוב מטבריה.
חנן טהר
אנחנו הרבה מעבר לשוקת השבורה. אנחנו נמצאים בתוך סרחון של ביוב שעולה מהיישוב, דבר שפוגע גם בחינוך של ילדינו ובעבודה שלנו. חצור היא אחרי הגדלת הארנונה באחוזים לא מבוטלים וכל שנה היא נדרשת על ידי משרד הפנים לעשות תכנית הבראה ואין לזה סוף. בחצור יש חשב מלווה כבר חמש שנים, חצור בגרעונות ולדעתי הוא כשל בתפקידו כי הוא לא הצליח לאזן ולייצב את חצור ולהביא את חצור למה שהיא היתה לפני שהוא הגיע. אכן, היינו בדרך המלך, אבל הוא סרח והוא חטא בתפקיד שלו ולא הצליח.


לנו אין משכורות כבר שלושה חודשים. אנחנו מדברים על הצרכים הבסיסיים שלנו שמגיעים לנו בזכות על זה שעבדנו. אמר ראש המועצה לפניי שצריך מטאטא ואכן, כעובד סוציאלי אני מנקה את המזרקים של הנרקומנים שעשו את הבדיקה אצלנו כי זה חלק מהעבודה. באנו לכאן כדי לבקש לתקן את התקציב של חצור ולקבל את המשכורות של העובדים.
מ"מ היו"ר ציון פיניאן
תודה. עבאס תיתי, בבקשה.
עבאס תיתי
קודם כל אני מודה למגלי והבה, שאפשר לנו את הבמה על מנת להציג את מה שכואב לנו. כולנו באותה סירה מבחינת אי תשלום שכר והמצב הירוד ביותר בכפרים האלה. גשמי הברכה באו אלינו בצפון, אבל היינו צריכים כוחות הצלה על מנת להוציא את הילדים שלנו מרוב שלוליות. מה שקרה מדאיג וחמור מאד במדינה מתוקנת בשנת 2010 ולא ייתכן שנחיה במצב כזה. הכפר שלי הוא הקטן מבין שלושת הכפרים וכשעשו את האיחוד הארור הזה, נכנסתי עם אפס גרעונות. היום
מעמיסים עליי עוד 13 מיליון שקל ובתקופת האיחוד לא היה לי שום פרויקט או שום דבר שיכולתי להתגאות בו, אלא רק אסונות שנפלו על הכפר בענה לאחר תכנית ההבראה, שבה חתכנו בבשר החי בתקופת הוועדה הקרואה.


מה אתם רוצים מאתנו? אנחנו ראשי מועצות שהגיעו אחרי ועדות קרואות. אם הוועדות הקרואות לא יכלו לממש ולעשות את המוטל עליהן מבחינת תכניות ההבראה, מה אתם מבקשים ממני היום? אני מוכן לכל דבר. למרות שכפו עלינו לעשות תכנית הבראה, קיבלנו את זה, אבל ללא רוח גבית היכן שצריך, אנחנו לא יכולים להתקיים. תודה רבה.
חיים אורון
אדוני היושב ראש, מי פה נציג האוצר ומשרד הפנים?
ציון פיניאן
נציג משרד הפנים נמצא פה. חברת הכנסת מירי רגב, בבקשה.
מירי רגב
תודה לך, אדוני היושב ראש. כל מה שקורה במצב העיריות הוא קטסטרופה. אנחנו חייבים להביא לדיון את הפנים ואת האוצר כדי להפסיק את ההתעללות בעובדים ולטפל במצב. כל מה שקורה היום גם עם חצור הגלילית,שהיא בית שאן מספר שתיים, חייב להיפתר באופן מיידי. אני מבקשת להעלות את זה גם היום לשר האוצר במסגרת ישיבת הסיעה וגם פה, בוועדת הכספים, לדאוג לדיון בכל מה שקורה עם הרשויות בכלל ועם הפריפריה.


לגבי הרשויות הדרוזיות. הדרוזים הם קשר דם שלנו לא רק עם החיילים המתים אלא גם ביום-יום. צריך להתייחס לרשויות הדרוזיות עם יותר כבוד ובצורה יותר רצינית. צריך שתהיה החלטה מיידית של ועדת הכספים שמעבירים כסף מיידית לחג הקורבן. ההמלצה של ועדת הכספים צריכה להעביר כסף לחג הקורבן ובלי שום קשר לזה לקיים דיון רציני בוועדת הכספים בסוגיית המועצות הדרוזיות בהשתתפות היושב ראש והגורמים הרלוונטיים.
ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת חיים אורון, בבקשה.
חיים אורון
אני לא יודע מי מראשי הרשויות שבא לפה בא לבקש כבוד. לדעתי הם באו לבקש כסף ואני מציע שאת הכבוד ניתן אחרי שניתן את הכסף. אני אומר בעברית מאד פשוטה, שכאשר קיצצו את מענקי האיזון, כל מי שקיצץ ידע שאלה ייפלו ראשונים. והם נופלים ראשונים. היו פה כבר מאה דיונים. תנו למועצות את השכר, תנו למועצות את השכר ואל תפגעו באנשים שלא אחראים לוועדה קרואה והם לא ישבו בראשות המועצה קודם והם לא מנהלים עכשיו ויכוח. הם עבדו – הם פינו אשפה, הם היו שרתים בבית הספר, הם היו עובדים סוציאליים וצריך לתת להם שכר לפני חג הקורבן, באמצע חג הקורבן, אחרי חג הקורבן, עכשיו.

ראשית צריך להגיד שלכל מועצה נותנים את סכום הכסף, שיאפשר לה לתת משכורות. עכשיו ההסתדרות כבר גם לא בתמונה ופעם היו שביתות בכל הארץ. לא יכול להיות שאנשים לא מקבלים שכר שישה חודשים, שבעה חודשים או חודש אחד. קודם כל תסדירו את זה, תעבירו את הכסף הזה ועל השאר תבואו לכאן. הייתי כבר במאתיים דיונים כאלה, יסבירו לנו על הבראה ועל עוד דברים. אין מספיק מענקי איזון ולכן הרשויות האלה – תראו מי יושב פה, עוד פעם חצור הגלילית בפעם המאה, עוד פעם עוספייה – יושבות כאן. קודם כל שייתנו שכר.
ציון פיניאן
תודה רבה לחבר הכנסת חיים אורון. נציג ההסתדרות נמצא פה?
אלי יריב
שמעתי בקשב רב את דבריו של הממונה על מחוז הצפון. אנחנו מתנגדים לקשור את תכניות ההבראה עם תשלום השכר. קודם כל שישלמו את השכר ואחר כך יעשו תכניות הבראה. תכנית הבראה לא עושים ביומיים-שלושה וזה אורך זמן, לפעמים חודשים. קודם כל שישלמו את השכר ואחר כך ידברו על תכניות הבראה ולא להתלות אחד בשני.
אליעזר סלומינסקי
סליחה שאני מתפרץ, אבל משרד הפנים מטפל בתכניות הבראה בצורה כושלת ביותר. מביאים לו תכניות והוא לא מתייחס אליהן. צריך לעשות חקירה במשרד הפנים איך הם מנהלים את תכניות ההבראה.
ציון פיניאן
תודה. ראש מועצת דיר אל אסד, בבקשה.
נסר סנעאללה
אני מצטרף לתודות לחברנו, מר מגלי והבה, על היוזמה והזירוז של הדיון הזה, לחברי הוועדה ולכל חברי הכנסת שנוכחים כאן. אני מצטרף לכל מה שנאמר פה על ידי חבריי, ראשי הרשויות, אבל אני רוצה להדגיש דבר אחד: ביום שנבחרנו לתפקיד ועוד לפני שנכנסנו לתפקיד היתה שביתה של שלוש הרשויות במשך חודשיים. עוד לפני שהתחלנו במילוי תפקידנו היינו במשא ומתן ובהבטחות לוועדי העובדים ולעובדים והצלחנו להחזיר אותם לעבודה, למרות שהם לא קיבלו שקל אחד רק על מנת לא לפגוע באנשים ולהמשיך לתת את השירותים. אחרי השבתה של חודשיים, כל העובדים בשלוש הרשויות חזרו בלי לקבל שכר. לפני כחודשיים היה חג הרמאדן והעובדים שלנו היו ללא שכר. בעוד שבועיים יש לנו את חג הקורבן ואנחנו לא צופים לפי הדיון הזה שיהיה שכר.

בדף שחילקתי צירפתי את האיום של ארגון המורים, שעומד להשבית את מערכת החינוך אצלי בכפר עוד השבוע. כבר ארבעה חודשים לא קיבלו שכר במערכת החינוך. עובדי המועצה לא קיבלו שכר במשך תשעה חודשים ובחינוך ארבעה חודשים. על פי חוק הפירוק, היה מה שנקרא בחוק מענק הסתגלות, שלא קשור לתכנית הבראה או לכל תשלום אחר. את המענק הזה ראינו בחוק אבל עד היום לא ראינו ממנו שקל אחד. מענקי האיזון – גם אם נלך לפי הספרים בשלוש הרשויות לא נשאר מענק איזון אפילו לשנה הזאת. מה עשה ראש הרשות הממונה בשנה האחרונה? כשלחצנו יותר מדי הם הקדימו את תשלום מענק האיזון בחודשים אוקטובר-נובמבר ושילמו שתי משכורות לעובדים שלנו. היום יש לנו מנה אחת ממענק האיזון של כ-1.5 מיליון שקל לשלוש הרשויות יחד.

דיר אל אסד הוא כפר המונה 11 אלף תושבים וכל הצפי שלנו מגבייה על פי הרישומים יגיע ל-6 מיליון אם נגבה 100%, בלי הנחות. כאשר אנחנו באשכול 2, לפי המצב הסוציו-אקונומי, 50% זכאים להנחות ואם נגבה 100% יהיו לנו 3-4 מיליון שקל. מה אפשר לעשות עם סכום כזה? הגבייה היא לא הנושא, המדיניות מוטעית אצלנו. לכן אנחנו צריכים עכשיו חמצן כדי להחזיר את העובדים לעבודה שיהיה להם כסף למשפחה בעוד שבועיים ולא לחכות עד ערב החג. צריך להתחיל להתארגן מהיום לחג ולכן אנחנו מבקשים לתת לנו כסף לשלם משכורות לעובדים ולתת לנו משהו כדי שנוכל להתקיים כרשות, לשלם עבור פינוי האשפה, עבור המים ועבור כל השירותים האלה כדי שלא ינותקו לפני החג.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש מועצת חצור הגלילית, בבקשה.
שמעון סוויסה
אני ראש מועצה חדש ונמצאים פה עובדי המועצה, שכבר חודשיים לא קיבלו משכורת. אנחנו יישוב שגובה 89% ארנונה, יישוב שעבר לפני ארבע שנים תכנית הבראה קשה מאד והיום אנחנו עומדים בשנת 2009 עם פחות 10 מיליון שקל מענק איזון, דבר שגורם לנו לשיתוק טוטלי של כל המערכות המוניציפליות.


אני שואל את ועדת הכספים כיצד יכול יישוב שחי בפריפריה ואין לו שטחים עתירי הכנסות, אין לו בסיסים צבאיים ולא משרדי ממשלה, להביא כסף לחיות? אני רוצה לתאר את מה שקורה בחצור – אין גנן, אין עובדי נקיון, גני הילדים סגורים. אני שואל: על מה?
היו"ר משה גפני
תודה. אדוני, ראש המועצה, מר סוויסה, הדיון הזה איננו דיון על חצור אלא על מה שהעלה חבר הכנסת מגלי והבה, אבל היות ודיברנו כמה פעמים ואני מכיר את המצוקה, אני אבקש לקיים דיון דחוף בעניין חצור הגלילית וקריית שמונה. אי אפשר לנהל כך את היישובים, העובדים לא צריכים לסבול.
חיים אורון
יש עוד עשרה יישובים כמו חצור הגלילית.
היו"ר משה גפני
ביקשתי דיון על הפריפריה.
חיים אורון
עזוב אותי מהפריפריה, גם אני בפריפריה. אני מודה שהסבלנות שלי נגמרת. יש קבוצה של רשויות מקומיות – יהודיות, ערביות ודרוזיות – שלא מסוגלת במצב הקיים לקיים את החודש. אנחנו מכירים את הרשימה, יודעים מי הן, יודעים מה הבעיה שלהן. תקיים דיון על חצור, תקפוץ נצרת עילית, תקיים דיון על עוספייה ותקפוץ דליה.
היו"ר משה גפני
ג'ומס, אתה חבר ותיק בוועדה ואתה יודע מה שמתרחש. דיברתי עם ראש הממשלה על המצוקה של מענקי האיזון, דיברתי עם שר האוצר כמה פעמים על העניין הזה, דיברתי עם שר הפנים ועם מנכ"ל משרד הפנים.
חיים אורון
הייתי פעמיים בכותל היום וזה עוזר אותו דבר.
היו"ר משה גפני
לדעתי, מכל השיחות שלי הכי חשוב שהיית בכותל.
חיים אורון
זה עוזר אותו דבר.
היו"ר משה גפני
יועץ השר, רצית להגיד משהו?
ואליד נסראדין
לא, אני מסתפק במה שנאמר כבר.
היו"ר משה גפני
תודה. אנחנו חייבים לסכם את הדיון הזה, אבל לא נזניח את חצור או את קריית שמונה. חבר הכנסת חיים אורון צודק, יש פה מדיניות לא מובנת, לא ברורה, עם קיצוץ קשה. הרשויות העשירות יותר אינן זקוקות למענקי איזון והן מסתדרות בלעדיהם, אבל הפגיעה במענקי האיזון היא פגיעה רק ברשויות החלשות. אני מקווה שאין בנושא של חצור הגלילית שיקולים נוספים אלא רק שיקולים ענייניים, אבל גם את זה נצטרך לבדוק. ציון פיניאן, בבקשה.
ציון פיניאן
נמצאים פה חמישה ראשי רשויות מהמגזר וידידינו מחצור ומקריית שמונה, כולם ראשי רשויות חדשים. הם קיבלו נדוניה שאי אפשר לחיות אתה. מה עושה משרד הפנים? בעוד חצי שנה או שנה יביאו ועדה קרואה. יאמרו להם: נכשלתם, קיבלתם נדוניה של מינוס 20 מיליון שקל או מינוס 50 מיליו שקל ונכשלתם. כפי שאמרו פה, גם 150% גביית ארנונה לא תספיק. לכן, תתכוננו לוועדה קרואה כאשר ראשי המועצות של הוועדה הקרואה ידועים מראש. תתכוננו לזה. אי אפשר להמשיך וככה מכשילים את הנבחרים.

אני שומע פה שאמרו להם שאם הם יגישו תכניות הבראה הם יקבלו. הם הגישו תכניות הבראה ועכשיו אומרים להם: לא, קודם נבדוק אותן. תכניות ההבראה ייכשלו כי אתם לא עומדים בתנאים ועכשיו תחכו עוד חודשיים-שלושה, עוד שנה או שנתיים. הם מעוניינים בוועדות קרואות ותתכוננו לזה. לכן אני אומר שיש חג, תזרימו להם כסף לחודשיים-שלושה כדי שיהיה להם ממה לחיות. תזרימו להם את הכסף כדי שיהיה להם ממה לגמור את החודש. אני מבקש לא לאטום אוזניים ולא לעצום עיניים. אני אומר גם לאוצר וגם למשרד הפנים, שאת כל התרגילים שלכם אני מכיר עשרים שנה. אנחנו מכירים את זה טוב מאד, יש לנו דוקטורט בנושא הזה. תזרימו כסף, תנו לאנשים לחיות ולנהל עיר.
מירי רגב
למה אי אפשר לקבל החלטה והמלצה שלך להפריד בין השכר לבין המענקים? קודם כל ניתן להם שכר.
היו"ר משה גפני
מה שאת אומרת נכון, אבל הוא לא בר ביצוע.
מירי רגב
למה?
היו"ר משה גפני
מכיוון שלא את שר הפנים ולא אני שר הפנים. משרד הפנים מתנהל כפי שהוא מתנהל. אנחנו צריכים לדרוש עכשיו לא לחכות עשרה ימים אלא לשלם את הכסף תוך חמישה ימים ולקיים דיון מקיף בעניין הזה. אין לנו יכולת אחרת. אנחנו יכולים להשלות אותם ולהגיד: אני הולך עכשיו לחדר וכותב צ'ק למשכורות, אבל לא יהיה לזה כיסוי מכיוון שאין לי את הסכום הזה בחשבון הבנק שלי. אם הייתי שר הפנים הייתי צריך לתת תשובה. היה פה שר הפנים, חבר הכנסת ציון פיניאן, והוא אמר – כך זה מופיע בפרוטוקול – שאם כתוצאה מהקיצוצים במענקי האיזון הרשויות ייקלעו למצוקה, הוא לא מקים ועדה קרואה. כך הוא אמר. הוא אמר שלא יכול להיות שהאשמה היא בממשלה, לא בראשי הרשויות וכתוצאה מכך יהיו ועדות קרואות.
דובר
אני צריך להביא מחר אוכל לילדים, איזו תשובה אני נותן להם?
היו"ר משה גפני
אני מבקש לסכם כדלהלן: יש דיון מהיר של חבר הכנסת מגלי והבה שאותו אני חייב לסכם ואנחנו חייבים להניח את הסיכום גם על שולחן הכנסת. לגבי חצור הגלילית, אמרתי לראש המועצה שאני אמור לדבר עם שר הפנים, עם מנכ"ל משרד הפנים וגם עם משרד האוצר כדי לפתור מיידית את הבעיה. אני אעשה שתדלנות. אם זה לא יעזור, נתחיל לחשוף שיניים. אנחנו לא נוכל לעמוד מנגד, אנחנו לא רשות מבצעת. אנחנו רשות מפקחת ותפקידנו לפקח על עבודת משרד הפנים. אנחנו איננו שבעי רצון, אם לנקוט בלשון המעטה, מהתפקוד בכל הקשור לרשויות האלה. במקרה של חצור הגלילית או קריית שמונה, זאת קטסטרופה. כשאנשים לא מקבלים את השכר שלהם ולא מקבלים אוכל לילדים, המשמעות של העניין היא שאנחנו מדינה נכשלת ואין על זה ויכוח. אנחנו נעשה את מה שאנחנו יכולים ואני לא רוצה להכניס אתכם לאשליות. אנחנו נפעיל את כל כוחנו על מנת שהבעיה הזאת תיפתר, לפחות זמנית, כדי להגיע לדיון ענייני.


לגבי הדיון המהיר שביקש חבר הכנסת מגלי והבה – ועדת הכספים קיבלה את הדברים. מדובר בראשי רשויות חדשים, שנעשה שם פירוק. כתוצאה מדיונים שהתקיימו עד לרגע זה לא קיבלו מענק לחלוטין ומשמעות העניין היא סגירת היישובים. אנחנו מבקשים/דורשים או גם דורשים וגם מבקשים, תלוי לאיזה פקיד נותנים את זה במשרד הפנים...
חיים אורון
אנחנו תובעים.
היו"ר משה גפני
אנחנו תובעים, דורשים ומבקשים. אחר כך אני אגיד לך לאיזה פקיד להגיד תובעים, לאיזה פקיד להגיד דורשים ולאיזה פקיד להגיד מבקשים. אנחנו מבקשים שהמענקים יועברו לרשויות באופן מיידי ותוך חמישה ימים. הרשויות הדרוזיות נמצאות לפני חג הקורבן, אבל מעבר לעניין הזה הם לא קיבלו משכורות חודשים ארוכים. תשעה חודשים לא קיבלו משכורות. עם כל הכבוד לממונה על המחוז, שאני מאד מעריך את עבודתו, אני לא מרשה יותר רשות דיבור ודיון מהיר צריך לארוך זמן קצר.


ועדת הכספים תובעת, דורשת ומבקשת להעביר את הכסף באופן מיידי. אנחנו נקיים דיון על העניין הזה או בוועדת המשנה או במליאת הוועדה. אנחנו לא יכולים להשלים עם המציאות הזאת. אנחנו נניח את מסקנות הוועדה על שולחן המליאה ואני מבקש ממנהל הוועדה לעקוב שאכן הכסף עובר לרשויות הללו בתוך חמישה ימים. אם הוא לא יעבור תוך חמישה ימים מאיזושהי סיבה של עצלנות או רשלנות או ללא סיבה מוצדקת, אני לא אגיד מה אני אעשה, אבל אני אעשה משהו. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:20

קוד המקור של הנתונים