ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/11/2009

תקנות ההוצאה לפועל (הוראת שעה), התשס"ט-2009

פרוטוקול

 
ועדת החוקה חוק ומשפט

53
2.11.2009

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שני
פרוטוקול מס' 91

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שני, ט"ו בחשוון התש"ע (2 בנובמבר 2009), שעה 09:00
סדר היום
תקנות ההוצאה לפועל (הוראת שעה), התשס"ט-2009 - אישור התקנות - הצבעה
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר

מיכאל בן-ארי

אברהם מיכאלי
מוזמנים
דוד מדיוני, מנהל רשות האכיפה והגבייה

אריה כהן, סמנכ"ל אכיפה וגבייה, רשות האכיפה והגבייה

עו"ד ענת הר-אבן, יועמ"ש, רשות האכיפה והגבייה

עו"ד ענת ליברמן, סגנית היועמ"ש, רשות האכיפה והגבייה

שלמה כהן, מנהל תחום המסלול המקוצר, רשות האכיפה והגבייה

עו"ד ליאור שפירא, לשכת עורכי הדין

עו"ד דניאל וקס, איגוד הבנקים
יועצת משפטית
עו"ד סיגל קוגוט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון

תקנות ההוצאה לפועל (הוראת שעה), התשס"ט-2009
- אישור התקנות - הצבעה
היו"ר דוד רותם
תקנות ההוצאה לפועל (הוראת שעה), התשס"ט-2009. קיבלתי פנייה משר המשפטים שמבקש לאשר את התקנות האלה, ואנחנו היום, או נאשר או לא נאשר.
ענת ליברמן
אנחנו מקווים שתאשרו.
היו"ר דוד רותם
אנחנו נאשר בתיקונים המחויבים.
דוד מדיוני
אני מבקש להכיר לך את שלמה כהן, מנהל המסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
אתה בחוזה מיוחד או שאתה קבוע?
שלמה כהן
אני קבוע.
ליאור שפירא
הוא שואל משום שזו הוראת שעה.
שלמה כהן
אני קבוע, וגם המסלול יישאר קבוע, אני מבטיח לך.
היו"ר דוד רותם
קודם כול, אתה יודע שמוקלטים פה. אחר כך אנחנו מוציאים את הפרוטוקול ואומרים: הבטחת. יש נושאים שבהם אני לא מקבל הבטחות. בבקשה.
ענת ליברמן
פרק א' לחוק ההוצאה לפועל מסדיר הוצאה לפועל במסלול מקוצר, הוא נקבע כהוראת שעה למשך שנתיים, תחילתה ב-1 באוגוסט 2009, וסופה ב-1 באוגוסט 2001, ומטרתן של התקנות המוצעות כאן היא להסדיר את הוראות הביצוע של הפרק הזה בחוק.


התקנה הראשונה המוצעת היא תיקון בתקנה 14. תקנה 14 לתקנות ההוצאה לפועל עניינה הגשת בקשה על ידי זוכה לנקיטת הליכים כנגד חייב לפני מתן אזהרה, ולפני שחלף המועד שקבוע באזהרה. זו תקנה שכבר קיימת. מטרת התקנה היא מניעת הברחה של נכסים על ידי חייב, כשהוא יכול לנצל את פרק הזמן עד המצאת האזהרה, או עד חלוף המועד שקבוע בה, ולהבריח נכסים. במקרה כזה הזוכה יכול לבוא ולבקש לנקוט הליכים נגד החייב גם לפני שהומצאה האזהרה. מאחר שבמסלול המקוצר הלשכה נכנסת בנעלי הזוכה, מצאנו לנכון לציין בתקנה באופן מפורש שאותה זכות תוקנה לעובד המסלול המקוצר.


האמת היא, שבתקנה הזאת הנוסח שלנו היה שהזכות הזאת תהיה לעובד הלשכה ולא לזוכה, כי לא רצינו שתהיה כפילות. הייעוץ המשפטי לוועדה ביקש שהזכות הזאת תישאר גם בידי הזוכה. אנחנו חושבים שהזכות צריכה להיות רק לעובד הלשכה, כדי למנוע כפילויות, שלא ייווצר מצב שמחד הבקשה תוגש על ידי הזוכה והלשכה לא תהיה מעודכנת, זה עלול ליצור בלבול.
היו"ר דוד רותם
אתם צודקים. למה זה לא צריך להיות אוטומטי? המסלול המהיר אמור להיות טייס אוטומטי. הגשתי בקשה, ומרגע זה ואילך הכול רץ, לא צריך בקשות מיוחדות.


אני כבר רואה לנגד עיני שלא הגישו בקשה, עובד הלשכה לא הגיש בקשה. הרווחתי את הרכוש, ואחרי שבועיים יש תביעת נזיקין נגד המדינה על רשלנות. מה עכשיו?
ענת ליברמן
בהקשר הזה, כל מה שאנחנו יכולים להגיד שהיינו מאוד רוצים שהדברים יתנהלו כך, בלי צורך בבקשות.
היו"ר דוד רותם
למה שזה לא יהיה טייס אוטומטי.
ענת ליברמן
היות והחוק הוא כזה, שאתה לא יכול לנקוט בהליכים כנגד חייב אלא לאחר שהומצאה לו אזהרה וחלף המועד שקבוע בו, וחריג לכך הוא האפשרות להגיש בקשה שתאושר על ידי רשם, שתחרוג מהכלל הזה ותאפשר נקיטת הליכים גם לפני. נראה לי שזאת תהיה העדפה גלויה של המדינה במקרה הזה, לאפשר לה לעשות את הדברים האלה בלי החלטת רשם, בלי הגשת בקשה.
היו"ר דוד רותם
לא בלי. בטופס של בקשה למסלול מהיר תהיה גם בקשה של עיקול ברישום.
ענת ליברמן
עיקולים לפני אזהרה.
ליאור שפירא
אין עיקול ברישום.
אריה כהן
עיקול צד ג', עיקול ברישום.
ליאור שפירא
רק עיקול צד ג', לא עיקול ברישום.
ענת ליברמן
כן, עיקול כספים.
היו"ר דוד רותם
התוצאה תהיה יצירת מסלול נוסף לתביעות נגד המדינה, ואני לא קונה את זה.
ענת הר אבן
יש חובת יידוע על הזוכה אם יש אינפורמציה שהמסלול צריך לנקוט בה, ואנחנו מצפים מהזוכה שיודיע.
היו"ר דוד רותם
הזוכה לא יעשה כלום. אל תשכחו, רבותי, את הרציו שעומד מאחורי המסלול המהיר: אין עורכי דין. הם יהיו בסוף, אתם תתחננו שהם ייכנסו.
ענת הר אבן
בתביעות לסכום קצוב יש עורכי-דין.
היו"ר דוד רותם
אתם תתחננו שהם ייכנסו למסלול המהיר.
דוד מדיוני
למה?
היו"ר דוד רותם
ככה. הם לפחות יודעים מה הם עושים, כשהמסלול יעבוד על טייס אוטומטי, תראו לאיזה צרות אתם נכנסים. בטעות הפקיד לא ביקש, הוא היה חולה באותו יום.
ענת ליברמן
הבעיה היא, זה קצת נוגד את האינטרסים שלנו להגיד את זה, אבל אני חייבת להגיד את זה. זה דומה למצב שבו כל זוכה שפותח תיק בהוצאה לפועל, יחד עם הגשת הבקשה גם יבקש לנקוט הליכים לפני המצאת אזהרה, ואז אנחנו מאיינים את המטרה של האזהרה. יש לאזהרה תפקיד מסוים, אחרת היינו מבטלים את האזהרה, וניתן היה לנקוט הליכים ברגע שאתה פותח תיק בהוצאה לפועל. הכלל הוא שמחכים לאזהרה.
סיגל קוגוט
כל ההליך הזה הוא רק על נכסים שקל מאוד להבריח - כספים ורכב. אם את מייחדת את הסמכות רק לעובד ההוצאה לפועל, השאלה, לאיזה שיקול דעת את מצפה. נניח, הנוסח היה בנוסח שלך, לאיזה שיקול דעת את מצפה ואיזו אינפורמציה את מצפה שתהיה לו כדי לנקוט בדבר הזה? אמרתם: אם במקרה נודע לו שמישהו מתכוון להבריח נכס, אבל זה מקרה נדיר. איך ייוודע לו פתאום?
ענת ליברמן
אתה אמור למלא שאלון. כשאתה מגיש את בקשת הביצוע למסלול המקוצר אתה אמור למלא שאלון, ומדובר בשאלון מפורט דיו כדי לציין בו כמה שיותר נכסים שידוע לזוכה שיש לחייב. במידה שמתוך השאלון עולה מצב שיש לחייב נכסים, מובן שעובדי המסלול המקוצר יפעלו לנקיטת הליכים כנגד הנכסים האלה גם לפני מתן אזהרה.
סיגל קוגוט
14(א) מחייבת תצהיר והנמקה מצד הזוכה. החשש להשתמש בזה לרעה הוא קטן. מה החשש שלכם שהזוכה יעשה? הוא חייב להצהיר והוא חייב לנמק.
ענת ליברמן
את אומרת דבר שונה ממה שאומר היושב-ראש.
סיגל קוגוט
היושב-ראש חושב שתמיד יש סכנה להברחת נכסים כאלה, שהם כספים ורכב, ולכן צריך משהו יותר אוטומטי.
ענת ליברמן
ההצעה של היושב-ראש, כמובן, עדיפה מבחינתנו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני רוצה להבהיר לכם משהו. כשאתם אומרים "עדיפה מבחינתנו", אני לא מבין את הכוונה שלכם. מה טוב לציבור? - זה הדבר שאתם צריכים לדבר עליו. עזבו אותנו, אנחנו לא שווים כלום, אנחנו לא חשובים.
ענת ליברמן
השאלה, אם מה שטוב לציבור יכול לעמוד בקנה אחד עם הוראות החוק. מה שאדוני מציע, אני חושבת שיש אתו בעיה מבחינת ההרמוניה שלו עם מה שקבוע בחוק. אם אדוני מסכים שהגשת הבקשה תיעשה כדבר שבשגרה, נסמן בשאלון, וברגע שזוכה מבקש שתוגש בקשה כזאת, באופן אוטומטי תוגש בקשה כזאת.
היו"ר דוד רותם
אין לי בעיה, אני רק מזהיר אתכם למקרה שפעם אחת לא תוגש בקשה והאיש יבריח את כספו. יש עכשיו תביעה של עורך-הדין עדיאל חשין, אחיו של מישה חשין, נגד הנהלת בתי המשפט ומדינת ישראל על פסק דין שהשופטת שידלובסקי אור שכחה לתת אחרי עשר שנים. הוא הגיש את התביעה, כי בינתיים הנתבע פשט את הרגל, והוא הגיש את התביעה נגד המדינה, והמדינה תשלם לו כסף. אני מודיע לכם שזה מה שיקרה לכם פה. מספיק שהאיש לא שם לב בהוצאה לפועל, הוא היה חולה, היה בחופשה, ובינתיים הוברחו הנכסים, ובצ'יק, תביעה נגד מדינת ישראל על רשלנות. אתם רוצים לקחת את זה עליכם – אהלן וסהלן.
סיגל קוגוט
למעשה מה שהיושב-ראש מציע, שבטופס שיש, בסוף נוסיף סעיף, האם מבקשים בקשת טרם מתן אזהרה, ובתקנה הזאת נכתוב שבמסלול המקוצר זה יהיה באמצעות העובד. כלומר, הבקשה של הזוכה, אבל היא תיעשה באמצעות הלשכה.
דוד מדיוני
בסדר גמור.
ענת ליברמן
בסדר גמור. הבקשה תוגש באמצעות העובד לפי בקשת הזוכה.
היו"ר דוד רותם
נכון.
סיגל קוגוט
בטופס, אם יש שמונה פריטים, יהיה לי עוד פריט על הדבר הזה. נתקן את הטופס.
היו"ר דוד רותם
אנחנו רק עושים צרות...


לשכת עורכי-הדין, עמדתכם.
ליאור שפירא
הערה ראשונה. שמעתי כמה פעמים את האמירה, ואני רוצה להעיר עליה לסדר-היום. משרד המשפטים לא נכנס לנעליו של הזוכה, הוא מייצג את הזוכה. נראה בתקנות שכנראה משרד המשפטים חושב שאתם נכנסים לנעלי הזוכה, אבל זה לא המקרה. הערה שנייה, לא ברור לי איך ייעשו אותן בקשות, איך אותו פקיד ינמק את הבקשות, ועכשיו הוועדה מאפשרת לו לעשות את זה.
סיגל קוגוט
הוא אמר משהו אחר.
היו"ר דוד רותם
הזוכה ימלא בבקשה שלו לפתיחת התיק, אם הוא מבקש עיקול כזה, הוא יצטרך גם לכתוב למה. ובמקום שיש לו עורך-דין שמגיש את הבקשה, פקיד ההוצאה לפועל יגיש בשמו את הבקשה, הרשם יבדוק, כן טוב, לא טוב, ויחליט אם הוא נותן או לא נותן. לצורך הבקשה הזאת אני נותן לפקיד ההוצאה לפועל לייצג את החייב.
ליאור שפירא
הבנתי את עמדתו של היושב-ראש, ולכן שאלתי היא כזאת. נניח לרגע שאדוני חייב בתיק ההוצאה לפועל, ואני, בתור הזוכה, אומר שיש לך שכירות במגדל שלום, ואני אמלא את זה בטופס. אותו פקיד עכשיו ייגש אל ראש ההוצאה לפועל, יבקש את השכירות של דוד רותם ממגדל שלום? מי ינהל את התיק? מי יבדוק את הבקשה? מי יבדוק את העניין הזה.
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי מה שאמרת.
ליאור שפירא
אם אתה רוצה להגיש בקשת טרם היא כפופה לאישור של ראש ההוצאה לפועל, מישהו צריך ללכת לראש ההוצאה לפועל. יש להניח שגם יזמינו את הצד השני. וצריך ניהול – האם יש הכספים שמגיעים לחבר הכנסת דוד רותם מכולבו שלום? איך מעקלים את הדברים האלה? מי ינהל את הדיון הזה אם זה תהליך אוטומטי?
אריה כהן
איזה דיון? על מה? זה עיקול.
ענת הר אבן
בשאלון תתווסף שורה נוספת שבה הזוכה יציין: אני מבקש שיינקטו תהליכים לפני מתן אזהרה, והוא יפרט את הסיבות. ברגע שהוא ימלא את הסעיף שהוצע כרגע להוסיף לשאלון, הבקשה תוגש באמצעות עובד הלשכה.
ליאור שפירא
לראש ההוצאה לפועל?
היו"ר דוד רותם
כן.
ליאור שפירא
ראש ההוצאה לפועל אמור לקיים איזה דיון בעניין הזה?
ענת הר אבן
כמו שהוא דן בכל בקשה להליכים לפני מתן אזהרה לפי תקנה 14. מעולם בקשות לעיקולים לפני מתן אזהרה לא נדונו במעמד הצדדים.
היו"ר דוד רותם
איך זה עובד היום? אני פותח תיק הוצאה לפועל- - -
ליאור שפירא
היום בפועל, ברוב הלשכות, ראשי ההוצאה לפועל לא מאפשרים עיקולים טרם מתן אזהרה.
היו"ר דוד רותם
באותם מקרים שמאפשרים.
ליאור שפירא
זה נדיר, אז מתקיים דיון. זה נדיר שבנדיר.
היו"ר דוד רותם
מתקיים דיון במעמד שני הצדדים?
ליאור שפירא
זה נדיר שבנדיר שהיום רשמים נותנים במעמד צד אחד.
היו"ר דוד רותם
אם זה נדיר, זה יהיה נדיר גם במקרה הזה. זאת אומרת, אני לא משנה את המצב. השאלה היא רק, האם באותם מקרים שכן נותנים, האם מקיימים דיון.
ליאור שפירא
זה תלוי בראש ההוצאה לפועל. מאחר שיש מדיניות מסוימת, ולא ראש הוצאה לפועל אחד קובע- - -
אריה כהן
סליחה, לסבר את האוזן. בשנת העבודה 2008 הגשנו 353,000 עיקולי צד ג' בטרם מתן אזהרה, 61,000 עיכובי יציאה מן הארץ, תפיסות רכב – 2,100 ועיקולי מיטלטלין – 1,400.
היו"ר דוד רותם
מה זה תפיסות רכב?
אריה כהן
עיקול רכב. ב-353,000 עיקולי צד ג' הרשמים לא מקיימים על זה דיון, מעולם לא עשו דיונים. הדבר הזה הוא החלטה. הוא לוקח את הבקשה, לא מתקיימים דיונים. זה לא טענת פרעתי ולא התנגדות.
ענת הר אבן
בכל הבקשות של עיקולים לפני מתן אזהרה שהגשתי- - -
ליאור שפירא
אם אתם מצהירים שראש ההוצאה לפועל הוא חותמת גומי, זה בסדר.
אריה כהן
הוא לא חותמת גומי, סליחה.
ליאור שפירא
אם יש דיון, והוא לא- - -
ענת הר אבן
אין חובה לדיון במעמד הצדדים.
היו"ר דוד רותם
מה כתוב היום בתקנה? "ביקש הזוכה שהליך יינקט לפני מתן האזהרה לחייב, או לפני שעברה התקופה שנקבעה באזהרה, ינמק בקשתו ויצרף לבקשה תצהיר לשם אימות העובדות הכלולות בבקשה."
ענת ליברמן
יש החלטות שניתנות על סמך- - -
דוד מדיוני
גם בתיקים של ליאור שפירא אין דיונים.
ליאור שפירא
אני לא מבקש. אני לא מתנגד. נראה איך זה ילך. ניתן להם את כל האופציות, נראה איך זה ילך. היושב-ראש שכנע אותי בעבר.
היו"ר דוד רותם
למדת.
ליאור שפירא
לאט, אבל לומד. סורין גנות לא לחש לי, הוא לא כאן.
היו"ר דוד רותם
דניאל וקס, מה אתה אומר?
דניאל וקס
אני לא רוצה לפתוח את השיחה לפני שנגיע לתקנה 101י' מכיוון שיש שאלה לגבי הנושא של סמכויות. האם מאצילים את כל הסמכויות לפקידים, באיזו רמה, האם עורכי דין? כשאנחנו מעבירים סמכויות לפקיד, הוא ייצג את הזוכה. האם הוא ייצג את הזוכה גם בהתנגדויות, גם בחקירות יכולת? לא כתוב כאן מאומה.
היו"ר דוד רותם
חס ושלום. אני אומנם בעד זה שלשכת עורכי-הדין תהיה וולונטרית, אבל אני לא הולך להסמיך בינתיים פקידים.
דניאל וקס
נדון בזה יותר מאוחר.
היו"ר דוד רותם
איך תיקנו את התקנה הזאת?
סיגל קוגוט
נכתוב שהבקשה תוגש באמצעות עובד, ובטופס- - -
היו"ר דוד רותם
לא. הבקשה תוגש על ידי- - -
סיגל קוגוט
על ידי הזוכה באמצעות העובד, ובטופס נוסיף שורה של מילוי הבקשה. אנחנו צריכים לנסח את זה.
ענת ליברמן
תקנה 101א' מועתקת כמעט במלואה מסעיף 20ב(א) לחוק. סעיף 20ב(א) לחוק קובע מה הן אותן בקשות שניתן להגיש לביצוע במסלול המקוצר, מה הן אותן בקשות כמו מזונות, משכון
למשכנתה שלא ניתן להגיש במסלול המקוצר, ולגבי הבקשות שניתן להגיש במסלול המקוצר – חיובים כספיים או חיובים שהם כמו פסק דין, לגביהם נקבע סכום המקסימום של 10,000 שקלים.


החידוש היחיד בתקנה הזאת היא, שקבענו שמדובר בחוב הפסוק. החוב הפסוק זה החוב הפסוק כהגדרתו בחוק ההוצאה לפועל. מדובר בקרן החוב, הפרשי הצמדה וריבית והוצאות שהחייב חויב בהן במסגרת פסק דין - כל אלה מרכיבים את החוב כאשר אדם בא ומבקש להגיש בקשה לביצוע במסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
שלוש שאלות יש לי. האחת, מה ההיגיון לקחת סעיף בחוק, ואפילו עשיתם copy-paste, כי אם תשימי לב, בסיפה, כתוב "(בחוק זה – חיוב הניתן לביצוע- - -), התכוונתם בתקנות אלה." למה אני צריך לחזור על סעיף שמופיע בחוק בתקנות? מחר בבוקר יבוא מישהו ויציע לתקן את התקנות, ומכיוון שאני כבר לא אשב פה, מי שישב פה לא יזכור שזה סעיף שזהה למה שכתוב בחוק, ויתקן את התקנות, ואז תהיה סתירה בין התקנות לבין החוק.
ענת ליברמן
אם אדוני מתנגד לניסוח, אפשר לשנות את הניסוח. בכל זאת יש כאן איזה חידוש, וזה משהו שאלמלא כתבנו את התקנה הזאת, היה נתון לפרשנות. כאשר אנחנו קוראים את החוק לא ברור לנו האם 10,000 השקלים מתייחסים לקרן החוב, לחוב כולל הפרשי הצמדה ורבית, לחוב כולל הפרשי הצמדה ורבית ושכר טרחת עורך-דין ואגרות. עולה פה איזו שאלה.
היו"ר דוד רותם
מה כתוב בחוק?
ענת ליברמן
בחוק כתוב "חיוב כספי או כל חוב אחר שאינו עולה על 10,000 שקלים חדשים". לא כתוב מה 10,000 השקלים האלה מהווים, האם את קרן החוב. לכן מצאנו לנכון.
היו"ר דוד רותם
מה זה "קרן החוב"?
ענת ליברמן
נניח, יש לי שטר של 100 שקלים, אני יכולה להגיד שרק אם השטר משוך על 10,000 שקלים אני יכולה. מצד שני, אם מדובר בשטר מלפני ארבע שנים, יתווספו אליו הפרשי הצמדה, רבית וכן הלאה. והשאלה, אם אני צריכה שמה שמשוך על השטר יהיה 10,000 שקלים או מה שמשוך בתוספת הפרשי הצמדה ורבית.
היו"ר דוד רותם
החוב הפסוק צריך להיות 10,000 שקלים, כולל רבית והצמדה.
ענת ליברמן
זה מה שביקשנו להבהיר פה, שהחוב הפסוק הוא זה שצריך להיות 10,000 שקלים.
ליאור שפירא
כמו שתיקנו בפקודת המאסר. אני מסכים בהחלט עם ההערה שלך.
ענת הר אבן
החוק חסר בנקודה הזאת.
ענת ליברמן
אפשר לשנות את נוסח התקנה כך שנגיד שסכום החוב לעניין 20ב לחוק מדבר על החוב הפסוק.
סיגל קוגוט
כל הטכניקה שלכם בכל התקנות האלה היתה להעתיק את הסעיפים של החוק עם שינויים. אפשר היה להגיד: לעניין סעיף זה וזה לחוק. מדובר בחוב פסוק ביום הגשת הבקשה, כלומר, 10,000 שקלים זה חוב פסוק, וזה ביום הגשת הבקשה.
ענת ליברמן
אין לנו גם התנגדות שזה ינוסח כך. הסיבה שנהגנו כפי שנהגנו, אל"ף, התקנות כולן, היות ואנחנו עובדים טלאי על טלאי, בנויות כך, ולא רצינו ליצור חוסר הרמונה בעניין הזה. מעבר לזה, רצינו שכשאתה צולל אל תוך התקנות יהיה לך מבט כולל עם משהו מאוד ברור, מה אפשר להגיש, מה אי אפשר להגיש, מה הסכום וכן הלאה. זה עניין של ראייה, אבל אין לנו שום התנגדות שהתקנה הזאת תצומצם באופן כזה שרק החידוש יובא בה לידי ביטוי, העניין שמדובר פה רק בחוב פסוק.
ענת הר אבן
אז זה מקשה על הקריאה של התקנה כמו שענת ליברמן אומרת, כי כשאתה קורא את התקנה וצריך ללכת לסעיף בחוק, לשתול את הפרשנות שיש בתקנה במינוח שיש בחוק, זה יוצר קושי גדול להבין מה התקנה רוצה ממך. כשכתבנו את התקנה רצינו שכשיקראו אותה יבינו מה רוצים.
סיגל קוגוט
גם אנחנו הערנו את ההערה של היושב-ראש, אבל זה באמת הולך אצלכם לאורך כל התקנות האלה. לפי זה צריך לתקן את כל התקנות.
היו"ר דוד רותם
כשאני קורא את התקנה הזאת, קרן החוב, פירושו של דבר סכום הקרן. לא הצמדה, לא רבית, לא הוצאות, לא שכר טרחה. פירושו של דבר, שאם הגשתי תביעה על 10,000 שקלים וזכיתי בה, קיבלתי שם תוספת של רבית, הצמדה וכל הדברים האלה, אני אבקש לפתוח במסלול המהיר, כי אני אגיד שקרן החוב היא 10,000 שקלים.
ענת ליברמן
אדוני, זו היתה המטרה שלנו מלכתחילה, ובסופו של דבר הוסכם שזה יהיה החוב הפסוק. אם אתה שם לב, העניין של קרן החוב מחוק.
היו"ר דוד רותם
אתם כתבתם "קרן החוב".
סיגל קוגוט
מישהו יכול לחכות שש שנים. צריך שתהיה ודאות מסוימת ביום הגשת הבקשה.
ליאור שפירא
ההערה של משרד המשפטים נכונה, ככה גם בפקודות המאסר, כי אמרנו שהחוב הפסוק נכון להיום. זה בדיוק מה שהם מגדירים עכשיו, ויש אחידות במה שהם אומרים.
סיגל קוגוט
זה לא הנוסח המקורי של התקנה.
ענת ליברמן
הסכמנו.
היו"ר דוד רותם
יתוקן.
ענת ליברמן
תקנה 101ב. סעיף 20 ב(ב) לחוק וסעיף 20ב(ג) לחוק קובעים באילו מקרים לא ניתן לבצע חיוב במסגרת המסלול המקוצר, או באילו מקרים, אם כבר פתחו את התיק במסלול המקוצר, לא ניתן להמשיך ולבצע במסלול המקוצר. המקרים הם אם ניתן נגד החייב צו איחוד תיקים, או שהחייב טען טענת פרעתי או שהוא הוכרז כחייב מוגבל באמצעים - במקרים כאלה, כפי שאמרתי, לא ניתן מראש לפתוח את התיק, ואם הוא כבר נפתח, ברירת המחדל היא שהתיק עובר למסלול הרגיל, אלא אם כן הזוכה הודיע שהוא מבקש לגנוז את התיק.


יש מקרים שבהם החוב מתנהל כנגד מספר חייבים. וביקשנו להבהיר, שכאשר כנגד אחד מהחייבים נוצר חוסר אפשרות לניהול התיק במסלול המקוצר מהסיבות המפורטות בחוק, אזי כל התיק כולו יועבר למסלול הרגיל, כדי למנוע מצב שבו באותו חוב, כנגד חלק מהחייבים יתנהל הליך במסלול המקוצר וכנגד חייבים אחרים יתנהל הליך במסלול הרגיל. אנחנו חושבים שזה פוגע בשוויוניות כנגד החייבים, כאשר כנגד חלק מהחייבים ניתן לנקוט הליכי מאסר או הבאה וכן הלאה, במסגרת המסלול הרגיל, וכנגד חלק מהחייבים אי אפשר יהיה לנקוט במסגרת המסלול המקוצר. זה גם עלול ליצור מצב שבו זוכים לא יפעלו כנגד החייבים במסלול הרגיל מתוך הנחה שהמדינה או לשכת ההוצאה לפועל פועלת נגד החייבים שנשארו במסלול המקוצר. אנחנו חושבים שזה יוצר אי שוויוניות שאפילו נראית לא טוב, ולכן, במקרה שלא ניתן לנהל את התיק כנגד כולם במסגרת המסלול המקוצר, משום שאחד מהחייבים, מתקיים בו אחד מהתנאים הקבועים בסעיף 20ב לחוק - במקרה כזה כל התיק כולו יעבור למסלול הרגיל, אלא אם כן הזוכה הודיע שברצונו לגנוז את התיק, כפי שקבוע בחוק עצמו.
היו"ר דוד רותם
אני מסתכל על סעיף 20ב. 20ב(ב) אומר "על אף האמור בסעיף קטן (א), לא ניתן לבצע חיוב במסלול מקוצר אם ניתן לגבי החייב צו איחוד תיקים בהתאם לפרק ז'3". זה המקרה היחיד שאני לא יכול לפתוח תיק במסלול המהיר. סעיף 20ב(ג) אומר "הוגשה בקשת ביצוע לפי פרק זה והחייב טען טענת פרעתי- - - או שניתן לגביו צו איחוד תיקים- - - תימסר הודעה לזוכה שלפיה התיק יועבר לביצוע במסלול רגיל" והוא רשאי בתוך 30 יום להסכים וכן הלאה. אתם באים עכשיו ואומרים: לא ייפתח תיק. סליחה, החוק אמר שייפתח תיק, רק אמר שאתם צריכים להודיע בתוך 30 יום, ואז הברירה בידי, אבל אני רשאי לפתוח תיק. קודם כול, אני רוצה לפתוח תיק, כשתודיעו לי, אני אגיד שאני מבקש למחוק את החייב הזה, גם זו זכותי, ואי אפשר בתקנות לשנות מה שכתוב בחוק. יש הבדל בין סעיף 20ב(ב) לבין סעיף 20ב(ג). זה הבדל מאוד מהותי.
ענת ליברמן
אפשר לפצל את תקנה 101ב לשניים ולהשאיר אותו ניסוח, כך שלגבי איחוד תיקים אי אפשר יהיה לקבל, ולגבי שתי הטענות האחרות- - -
היו"ר דוד רותם
אז לא צריך.
ענת ליברמן
הטענה שלנו, שתקנת פרעתי עולה אחרי.
היו"ר דוד רותם
סליחה, לא צריך.
ענת ליברמן
כי חייב גם מתפרש כחייבים.
סיגל קוגוט
להפך, הוא סותר את התקנה שלכם, הוא אומר שהחוק מסדיר מתי אי אפשר לנקוט בהליך, ועכשיו הוספתם עוד עילה. שאם נגד אחד, גם האחרים יסגרו את ההליך הזה, שזו עילה נוספת שלא קיימת בחוק.
ענת ליברמן
אנחנו יכולים לפצל.
היו"ר דוד רותם
היא לא קיימת בחוק. פעמיים אתם בורחים מלשון החוק. פעם אחת כאשר אתם אומרים שגם בסעיף 20ב(ג) אני לא אוכל לפתוח את התיק- - -
ענת ליברמן
נפצל את הסעיף.
היו"ר דוד רותם
שנית, סעיף 20ב(ב) וסעיף 20ב(ג) מדברים על החייב, לא על אחד מן החייבים. אי אפשר לומר שאני איענש בגלל העובדה שיש מישהו אחר בתיק.
ענת ליברמן
התיק כולו מועבר, אדוני.
היו"ר דוד רותם
אני לא מסכים שתעבירו לי את התיק. נגד החייב הזה תעבירו את התיק, נגד יתר החייבים תנהלו את התיק.
ענת ליברמן
לא כתוב שיועבר התיק כנגד אותו חייב למסלול הרגיל.
ליאור שפירא
זה מה שהיה ב-101ט שמחקתם.
ענת ליברמן
אמרתי שנפצל את התקנה.
היו"ר דוד רותם
תראי מה כתוב ב-20ב(ב), "על אף האמור בסעיף קטן (א), לא ניתן לבצע חיוב במסלול מקוצר עם נתן לגבי החייב- - -".
ענת ליברמן
זה מה שאני אומרת, אדוני. נפצל את התקנה הזאת ונאמר שמצד אחד אם נגד החייב או אחד מהחייבים ניתן צו איחוד, לא ניתן לפתוח את התיק, ואז- - -
היו"ר דוד רותם
זה לא מה שכתוב בחוק. החוק מדבר נגד החייב. זה או החייב או החייבים. זה צריך להיות כולם, לא אחד. החוק לא אמר שאם יש חייב אחד מתוך חמישה אי אפשר לפתוח את כל התיק.
ענת ליברמן
אתה יכול לפתוח רק נגד החייבים שהם לא בהסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
הוא אומר, נגד החייב הזה לא תוכל לפתוח. בסעיף 20ב(ג) אותו דבר. אתם מביאים לכך מה שהם לא רוצים, אבל אני אתן לכם.המשמעות היא שיהיה תיק אחד במסלול המהיר, והשני תעבירו למסלול הרגיל.
אריה כהן
יש פה כמה בעיות. בעיה ראשונה, קודם כול, שאנחנו מעלים שני תיקים עם שתי אגרות. על חוב אחד אנחנו מנהלים שני תיקים. אדם בתיק הגיש התנגדות, ולכן אם הגישו התנגדות בתיק ההוא, אני לא יכול להמשיך, כי יכול להיות שההתנגדות תתקבל, אין לי בכלל עילה להמשיך כנגד החייב הזה.
היו"ר דוד רותם
אני לא מוטרד בכלל. אני מבקש שתבדקו לי בבתי המשפט כמה זמן לוקח לשמוע התנגדות.
אריה כהן
הרבה מאוד זמן.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל, ואחרי שמונה חודשים ממילא התיק שלי נסגר, כך שאפשר ישר לשלוח אותי.
ענת ליברמן
ביקשנו- - -
היו"ר דוד רותם
ביקשתם? יכול להיות שביקשתם, אבל אתם מבינים את הבעייתיות, כי זה לא מה שהחוק אומר.


חבר'ה, אני מוכן לתקן את החוק, אבל אי אפשר בדרך של תקנות לתקן את החוק.
ענת הר אבן
על זה הייעוץ המשפטי כבר הסכים.
היו"ר דוד רותם
היועצת המשפטית, אולי היא תסכים?
ענת הר אבן
על זה כבר דיברנו עם הייעוץ המשפטי, ונתנו פתרון דרך הסמכות שקבועה בסעיף 20י' לחוק, והסמכות של שר המשפטים- - -
היו"ר דוד רותם
זה תגמרו. אולי תגמרו עם היועצת המשפטית, לא אתי.
אריה כהן
האפשרות היא שהזוכה מבקש במהלך פתיחת התיק, הוא אומר: רבותי, יש לי פה שני תיקים, לחייבים האחרים יש איחוד תיקים, אני לא רוצה לפתוח נגדם, אני פותח אך ורק נגד האחד הזה, והוא לא פותח נגד האחרים. אם הוא בא ומגיש לי בקשה כנגד אחד מהחייבים, מבחינתי- - -
היו"ר דוד רותם
מצוין. אז הוא עובר לדלפק השני ופותח נגד האחרים.
אריה כהן
לא.
היו"ר דוד רותם
אל תגיד לי "לא". אני לא מבין.
ענת ליברמן
הוא יכול, אבל בפרקטיקה הוא לא יעשה את זה, כי הוא לא ישלם אגרות כפולות.
היו"ר דוד רותם
זה רק תלוי בגובה החוב ומיהם החייבים האחרים.
ענת ליברמן
הוא לא יפתח שני תיקים, זה לא כדאי לו.
אריה כהן
בעיקרון, הוא יכול. יש גם תקנה 28א', שהתקנה מתייחסת גם לזה שאנחנו באים ולא רוצים שיפתחו בגלל הנושא של שכר טרחה ולהעמיס עוד כל מיני הוצאות נוספות על החייב. אין לנו מטרה כזאת.
ליאור שפירא
שכר טרחה זה לא להעמיס.
ענת ליברמן
תלוי למי.
אריה כהן
לא רק שכר טרחה, כל ההוצאות הנלוות, ושיפעלו פה בכמה הליכים ובשני מישורים. גם בתיק ההוא יבצעו הליכים - גם אני אעשה תפיסת רכב, גם הוא יעשה תפיסת רכב. יעמיסו את החוב הזה, והמטרה שלנו שהחוב יהיה כמה שיותר ריאלי וכמה שיותר מצומצם. בשיטתך, אין שום בעיה אם הוא רוצה לבוא ולפתוח תיק אצלנו כנגד החייב הזה בלבד. ירצה אחר כך לפתוח תיקים אחרים ולשלם שוב אגרה ולפעול שם, אנחנו חושבים שזה לא נכון, זה גם לא מידתי כלפי החייב, אנחנו לא חושבים שצריך להעמיס עליו הוצאות מיותרות ואת כל הדברים מסביב לזה.
היו"ר דוד רותם
קודם כול, לא ביקשתי מהחייב להפוך להיות מוגבל באמצעים. זה שאני מעמיס עליו זה שיקול שלי. דבר נוסף, אני לא מבין למה הוא צריך לשלם אגרה נוספת? הרי אמרנו שכאשר מעבירים תיק מהמסלול המהיר למסלול הרגיל אין תוספת אגרה.
אריה כהן
אלה שני תיקים שונים. פה מדובר על כך שלקחתי תיק אחד וכרגע את התיק הזה העברתי.
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, הגשתי תיק נגד שמונה חייבים, אף אחד מהם לא מוגבל באמצעים, הם כולם נהדרים, עברו חודשיים, הם קיבלו את ההתראה, כולם מגישים טענת פרעתי, זה הולך לבית-משפט.
אריה כהן
- - -
היו"ר דוד רותם
עזוב רגע, אין תקנות.
אריה כהן
פרעתי זה אצלנו, טענת פרעתי זה בהוצאה לפועל, ההתנגדות הולכת לבית משפט.
היו"ר דוד רותם
הוא מגיש התנגדות, הולך לבית משפט. עוברים ממילא כבר שמונה חודשים.
ליאור שפירא
היית צריך להגיד שרק שבעה עשו את זה, אחד לא הגיש התנגדות. עכשיו תמשיך את הדוגמה.
אריה כהן
לא משנה, עוברים שמונה חודשים.
היו"ר דוד רותם
הוא צודק. שבעה הגישו, אחד לא הגיש. לבית המשפט לקח יותר משמונה חודשים לפסוק. מה קורה עם התיק?
אריה כהן
התיק עדיין מבחינת ההתנגדות, ברגע שפסק בית המשפט והוא חוזר חזרה למסלול- - -
היו"ר דוד רותם
תשכח מזה. איך זה יכול להיות? אני מסכים שכך זה צריך להיות, אבל זה לא יכול להיות, כי החוק אומר אחרת.
ליאור שפירא
הם ביקשו בתקנות- - -
היו"ר דוד רותם
עזוב לרגע את התקנות.
ענת ליברמן
החוק בקשר להתנגדות לא אומר. להפך, הרציונל הוא כזה שצריך להקפיא, מתוך ידיעה שהתנגדות לא לוקחת יומיים לדיון.
היו"ר דוד רותם
אני לא מדבר עכשיו על הסעיף הזה, אל תרוצו לשם. אני מדבר על כך ששבעה יצאו מהמשחק, כי הם תקועים בבית משפט. מה קורה עם האחד? האם אתה ממשיך לנהל את התיק או שהוא מוקפא?
אריה כהן
אני ממשיך לנהל את התיק.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
ענת ליברמן
זה בדיוק מה שביקשנו שלא.
אריה כהן
הוא מדבר על ההתנגדות.
ענת ליברמן
הוא דיבר על פרעתי.
אריה כהן
הוא דיבר על התנגדות, לא על פרעתי. טענת פרעתי יוצאת.
ענת ליברמן
אם זה התנגדות, זה צריך להיות כמו- - -
היו"ר דוד רותם
לא ביקשתם את זה אפילו בתקנות שלכם.
ליאור שפירא
עכשיו הם ביקשו.
ענת ליברמן
ביקשנו שבהתנגדות יעוכבו ההליכים, ויש היגיון בזה שמדובר במספר- - -
היו"ר דוד רותם
כנגד מי שמתנגד.
ליאור שפירא
האחד תמיד נשאר בודד.
אריה כהן
למען הסר ספק. כשאנחנו מדברים על התנגדות, התנגדות היא התנגדות לכל המהות של החוק. ולכן, מכיוון שיש פה התנגדות לכל מהות החוק, מכאן ההתנגדות הזאת גם צריכה להיות למעשה עד שאין גמר דיון בנושא הזה- - -
היו"ר דוד רותם
מה פתאום? נגיד שהתקבלה התנגדות של כל השבעה, אני לא התנגדתי. מה קרה? פסק הדין שלהם חל גם עלי? תשכחו מזה. מה פתאום? לא התנגדת, אדוני, תואיל לשלם. האחרים צדקו, אתה הפסדת, תשלם. ולכן לא צריך להקפיא את התיק נגדי, צריך להמשיך לנהל אותו. ואין פה עניין שזה לא שוויוני. רבותי היקרים, מי שחייב כסף, צריך לשלם. אם אני מוגבל באמצעים והחמישה האחרים לא, אין סיבה שהנושה "יאכל אותה".
ליאור שפירא
אגב, התקנה שמשרד המשפטים מפנה אליה היא 101ו'.


מה יקרה במצב שהשבעה יגידו התנגדות, יעברו תשעה חודשים, מה קרה לאותו אחד שהמשיכו את ההליכים, לא הצליחו לעשות גבייה במשך שמונה חודשים? ספציפית, נגדו התיק נסגר?
היו"ר דוד רותם
בוודאי.
סיגל קוגוט
נגדו כן יגבו.
היו"ר דוד רותם
צודק ליאור שפירא. שבעה הגישו התנגדות ועברו תשעה חודשים, בינתיים המשכתם לפעול נגד האחד, לא הצלחתם לגבות שום דבר. עברו שמונה חודשים, התיק נגדו נסגר או שהוא נשאר חי??
ענת הר אבן
הוא הולך להליך הרגיל.
היו"ר דוד רותם
גילינו סוד, אפשר לפצל תיקים. עלא כיפאק, זה מה שאני רוצה. גילינו סוד. תודה רבה.
ליאור שפירא
אופרטיבית, נראה לי שיש לכם בעיה. אם תשמעו את הצעתי, ברגע שיש התנגדות כל התיק עובר למסלול הרגיל.
ענת ליברמן
זה לא קבוע בחוק.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה את זה, זה לא כתוב בחוק.
ענת ליברמן
יכול להיות שזה מחזק את התחושה שכאשר סיטואציה מסוימת חלה על אחד מהחייבים, צריך להחיל אותה על כולם, גם במקרה של התנגדות.
היו"ר דוד רותם
אני מודה בחוב, לא התנגדתי.
ליאור שפירא
בינתיים אותו אחד שאתם לא פועלים נגדו יבריח את הנכסים שלו.
ענת ליברמן
הוא יעבור למסלול הרגיל.
היו"ר דוד רותם
למה שזה יעבור? אתם תלמדו אותי לעשות דבר נורא פשוט. אני אקרא לנושה ואגיד לו: אדוני, לך תפתח שמונה תיקים במסלול המהיר, ארבעה ייתקעו לך כי הם יהיו מוגבלים וכן הלאה, ונגד ארבעה ימשיכו לנהל.
ליאור שפירא
אז ההוצאות והאגרות יגדלו, שלא לדבר על שכר טרחה, שאין.


אדוני אמר בתחילת הישיבה, אם יורשה לי, שהמסלול המקוצר זה עניין טכני שצריך לרוץ מהר. לדעתי, ברגע שמשהו קורה שהוא לא טכני, התיק צריך לצאת מהמסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
אני מסכים איתך, אבל תלוי נגד איזה חייבים.
ליאור שפירא
כל החייבים, כי הם לא קיבלו את כרטיס הכניסה כתוצאה מכך וכך.
היו"ר דוד רותם
השאלה, מי יהיו בעלי כרטיס הכניסה, האם החייב הוא בעל כרטיס הכניסה או הנושה הוא בעל כרטיס הכניסה. אני חושב שהנושה הוא בעל כרטיס הכניסה. ברגע שהנושה אומר: פסק דין פחות מ-10,000 שקלים, ואני לא רוצה עורך-דין ואני רוצה מהר, הוא קיבל את כרטיס הכניסה, הוא נכנס. הרי אין שום בעיה לפצל תיקים, הבעיה הגדולה היא בעיות טכניות שלהם.
ליאור שפירא
אין בעיה. תיאורטית, בשני תיקים יופיעו שבעת החייבים, הם יופיעו בתיק במסלול הרגיל והשבעה חייבים עדיין יופיעו בתיק במסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
במסלול המקוצר, תהיה ליד זה כוכבית שאי אפשר לפעול נגדם. אתה אומר לי שזו בעיה טכנית, אפשר לפתור את הבעיה הטכנית.
ליאור שפירא
גם היום, כשאין המסלול המקוצר, כשרוצים להוציא חייב אחד מהתיק, אין אפשרות לסגור את התיק כלפיו.
אריה כהן
מקפיאים אותו.
היו"ר דוד רותם
אתם מדברים אתי כאילו אנחנו חיים במאה הקודמת. אני עדיין אומנם זוכר תיקים בהוצאה לפועל וגם ברשם החברות, שזה היה מלא ניירת, אני לא יודע איך זה נראה בהוצאה לפועל היום- - -
אריה כהן
היום זה אלקטרוני.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין מה זה מחשבים, אני רואה מחשב, אני בורח. מה הבעיה? לא הבנתי. איש בא, הגעתי אתו להסדר, הוא שילם את חלקו, אני רוצה לסגור נגדו את התיק.
ליאור שפירא
אי אפשר.
היו"ר דוד רותם
אי אפשר?
ליאור שפירא
אי אפשר.
היו"ר דוד רותם
מה זה אי אפשר?
ליאור שפירא
אי אפשר היום בהוצאה לפועל לסגור את התיק נגד אחד החייבים.
דוד מדיוני
אפשר לבטל חייב.
היו"ר דוד רותם
ליאור שפירא, אני מתפלא עליכם שעוד לא הגשתם על זה בג"ץ.
ענת הר אבן
זה שאתה רואה את השם שלו במערכת, זה נכון.
ליאור שפירא
זו לא המצאה שלי, זו המצאה שלכם. ההליכים נגדו בוטלו, והוא בעיכוב הליכים, אבל התיק נגדו לא נסגר. יותר מזה, כשיש בעלי תפקיד שרוצים להוציא, לפי סעיף 5 לחוק ההוצאה לפועל, אישור שאין נגדם תיקים מההוצאה לפועל, כשאדם מסדיר את התיק אם הוא היה עם עוד חייב, אתם עושים לו בעיות לקבל את האישור שאין לו תיקים להוצאה לפועל. אגב, זה נכון לגבי שוטרים, זה נכון לגבי כל בעל תפקיד כזה. זה כרגע איך שהמנגנון פועל. אני מניח שבתוכנה החדשה שתפתחו תפתרו את הבעיה זאת, אבל יש כרגע בעיה.
אריה כהן
קודם כול א ני אחזור למקרה שאתו התחלנו. צודק כבוד היושב-ראש.
היו"ר דוד רותם
מי? אתה מבין, אני ממנה שופטים, אני עוד לא שופט.
אריה כהן
אמרתי "כבוד היושב-ראש", לא אמרתי שופט.
היו"ר דוד רותם
עזוב אותי עם הכבוד, אין כבוד.
אריה כהן
אם נסתכל על המספרים, נראה כמה מקרים יש לנו, ראשית, שהגישו התנגדויות, ושנית, שבתוך התיקים האלה יש שבעה חייבים שהגישו התנגדויות, ושמתוכם רק אחד לא הגיש. אנחנו מדברים על מספר זניח יחסית לעכשיו, ואנחנו נצטרך, גם אם יש לנו בעיה טכנית, לפתור את הנושא הזה.


במקרה שהעלה ליאור שפירא, במקרה שיש חייב, אפשר לבטל חייב, וברגע שמוציאים, הוא לא מופיע ברשימת התיקים, והחייב הזה מוקפא ומבוטל. יש המציאות הזאת, כל זאת בהנחה שראש ההוצאה לפועל אישר לבטל את החייב, וזה ניתן. מה שכן, נשארים פרטים שלו, מכיוון שאלה היו פרטים, אבל אין שום דבר כנגדו, התיק מבחינתו סגור.
ליאור שפירא
ברגע שאולי המוסדות הבנקאיים יפעלו במסלול המקוצר, תגלה שיש הרבה התנגדויות על חייב אחד או שניים, ועל זה יעיד עורך-הדין דני וקס. זה דבר ראשון. דבר שני, גם כשאתה רוצה להיות ערב לצו עיכוב יציאה מהארץ, מכניסים אותך בתור חייב בתיק ההוצאה לפועל, אז החייב חזר כבר, גם אז הפרטים שלך עדיין נמצאים בתיק ולא מוכנים להוציא אותך.
אריה כהן
אתה צריך לבוא, לבדוק ולבטל.
ליאור שפירא
גם אחרי שבדקת, אתה לא יכול להוציא את השם.
דוד מדיוני
אני מתנגד לכל השיטה של הדלת המסתובבת. אם זה היה תלוי בי, אני בכלל לא חושב שצריך לתת אישור לחייבים להביא ערבים במקומם, והם ילכו לחגוג בחוץ-לארץ, והזוכה נשאר בלי כסף. אבל אני מחויב להחלטות של רשמים.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין, אתם רוצים לבנות עולם אידיאלי?
דוד מדיוני
כן.
ליאור שפירא
לנסות.
דוד מדיוני
כן. אל תאלצו אותנו בכל דיון להגיד לכם שוב שקיבלנו מערכת מאוד בעייתית. מערכת המחשוב מאוד ישנה, אנחנו פועלים עכשיו- - -
אברהם מיכאלי
בשבוע הבא יש דיון בוועדת המדע, נדון במערכת שלכם.
דוד מדיוני
עכשיו אנחנו מקימים מערכת חדשה, זה ייקח זמן. יש דברים שאנחנו לא מסוגלים לעשות.
היו"ר דוד רותם
על מה יש דיון בוועדת המדע?
אברהם מיכאלי
על מערכת מרכב"ה.
היו"ר דוד רותם
אם תלכו בשבוע הבא לוועדת המדע, אני מבטיח לכם שבתוך שבע דקות אתם יוצאים משם עם חוק, ובתוך שלושה חודשים המערכת מוחלפת, וגם יהיו שני מאגרים, וגם הביומטרי ישימו שם...
ענת הר אבן
זה דיון שקשור אלינו?
אברהם מיכאלי
הדיון קשור לכל המערכות הממשלתיות.
סיגל קוגוט
מאחר שזו העמדה. האם אתם צריכים את התקנה? כרגע אין בה חידוש.
ענת ליברמן
אין בה חידוש.
סיגל קוגוט
נמחק אותה.
ענת הר אבן
מחקנו אותה.
דוד מדיוני
לא הבנתי.
סיגל קוגוט
מחקו את התקנה, קרי, אפשר להמשיך במסלול המקוצר נגד חייב אחד אף אם חלקם הגישו התנגדות או טענת פרעתי. נגד החייב שלא הגיש ניתן להמשיך את ההליכים במסלול המקוצר.
ליאור שפירא
מה קורה אחרי שמונה חודשים?
סיגל קוגוט
תיכף נגיע לתקנה מהם שמונת החודשים. כרגע, לפי החוק, אחרי שמונה חודשים, אם הוא משלם, הוא יכול להמשיך לשלם, ואם הוא לא משלם, זה עובר למסלול- - -
היו"ר דוד רותם
באותה הזדמנות אתם גם מוחקים את 101ט'. זו אותה הערה.
ענת ליברמן
כן, זה אותו רעיון.
דניאל וקס
אדוני, אם מוחקים את הכול, התשובה שניתנה על ידי היועצת המשפטית, לצערי, לא תהיה ברורה.
סיגל קוגוט
למה?
היו"ר דוד רותם
למה?
דניאל וקס
נשאל למה זה מעניין אותי. אם בנקים יצטרפו להליך הזה של מסלול מקוצר, יש לנו חשבונות משותפים. חשבונות משותפים יש למספר חייבים, אחד מהחייבים הוא כבר חייב מוגבל באמצעים, ואז עולה השאלה אם אני יכול או לא יכול לפתוח תיק נגד החייב שהוא חייב רגיל. התשובה ניתנה - כן, אני יכול לפעול נגדו- - -
היו"ר דוד רותם
לפי החוק.
ענת ליברמן
כן, אתה יכול.
ענת הר אבן
או שתפתח תיק אחר או שתמתין שהתיק יצא למסלול המקוצר ותבקש לצרף אותו, וזה מה שקורה הרבה פעמים.
דניאל וקס
החוק מתייחס לחייב. חייב זה מי שניתן נגדו פסק דין.
היו"ר דוד רותם
חייב זה מי שחייב בתיק וניתן נגדו צו כזה או אחר. אם לא ניתן נגדו צו כזה או אחר, הוא לא החייב שעליו מדבר החוק, ולכן אתה יכול להמשיך נגד האחרים. החוק מאוד ברור בנושא. לדעתי, החוק ברור מאוד בעניין הזה. כשנגיע ל-ט', אם אתה רוצה לחזור על זה, נחזור על מה שאמרת עכשיו. אם אתה רוצה להגיד משהו אחר, אם אתה לא משוכנע במה שאני אומר, תגיד לי.
דניאל וקס
אני סבור שהתקנות באות להבהיר, כדי שנדע כיצד להתנהג. אם יש מקרה של מספר חייבים, אחד מהם מוגבל באמצעים. האם אני אפעל רק נגד חייב אחד או לא. שוב, דעתי האישית, אנחנו מדברים על טייס אוטומטי. למה לסבך? במקרה הזה לא לפתוח בכלל הליך נגד החייב.
אברהם מיכאלי
החוק לא מונע ממך.
היו"ר דוד רותם
אני לא יכול, החוק לא מאפשר את זה. שים לב, 20ב(ב) מדבר רק לגבי איחוד תיקים, וסעיף ג' אומר שאתה יכול לפתוח נגדו תיק.
דניאל וקס
הבנתי.
היו"ר דוד רותם
101ג'.
ענת ליברמן
תקנה 101ג' מסדירה את דרכי הגשת בקשה לביצוע במסלול המקוצר. התקנה קובעת שזוכה שמבקש לבצע את החיוב במסגרת המסלול המקוצר צריך לציין זאת בבקשת הביצוע. בקשת הביצוע זהה למעשה לכל בקשת ביצוע אחרת שמוגשת בגין אותו חוק במסלול הרגיל. לבקשת הביצוע יש לצרף שאלון לפי טופס 21א שבתוספת הראשונה. השאלון כולל מספר דברים, כמו מידע שהזוכה יודע אודות החייב. עכשיו נכניס בו גם את העניין של בקשה לנקוט הליכים לפני מתן אזהרה, מה שדיברנו קודם. עוד מעט נראה דברים נוספים כמו בקשה שהזוכה מבקש לנקוט הליכים גם לפני קבלת מידע לפי סעיף 7ב לחוק.


תקנת משנה (ב) "זוכה המבקש כי ינקטו הליכים כאמור בסעיף 20ה(א) לחוק בטרם קבלת מידע על החייב, יציין זאת בשאלון. זה הדבר הנוסף שהזכרתי. בעיקרון לפי החוק הליכי עיקולים: עיקול רכב ועיקול כספים שאותם ניתן לבצע במסגרת הליך המסלול המקוצר, ניתן לנקוט בהם רק אחרי שהתקבל מידע לפי סעיף 7ב לחוק. חריג לכך קבוע בסעיף 20ה(ג) לחוק, שאומר שניתן לנקוט בהליכים גם לפני קבלת מידע, אם הזוכה ביקש זאת. את העניין הזה הכנסנו בשאלון, את האפשרות לזוכה לבקש שיינקטו הליכים גם לפני קבלת מידע.
ליאור שפירא
גם בתור נוהל של ראשי ההוצאה לפועל, כשאתה עושה עיקולים טרם מתן אזהרה מבקשים התחייבות צד ג' או התחייבות של מישהו על הנזק שאתה עושה אם אתה מטעה את בית המשפט בעניין הזה. אני לא רואה איך העניין הזה יקרה.
ענת הר אבן
בבתי המשפט.
היו"ר דוד רותם
זה יקרה אותו דבר.
ליאור שפירא
שכנעת אותי מההתחלה. בהתחלה חזרתי בי גם מההערה הזאת.
היו"ר דוד רותם
אל הרשם יבוא אותו פקיד של ההוצאה לפועל. פה לא צריך שזה יהיה באמצעות פקיד של ההוצאה לפועל?
ענת ליברמן
כן. זה באמצעות פקיד של ההוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
צריך לכתוב את זה.
ליאור שפירא
בסעיף י' הם שמו סעיף סל.
ענת הר אבן
זה עולה מסעיף 20ה(ב) לחוק.
היו"ר דוד רותם
אני מדבר על המצב לפני - יינקטו הליכים בטרם קבלת מידע. סעיף קטן (ב) מדבר על כך שנתקבל מידע. תקנה זו מדברת לפני שנתקבל מידע.
ענת ליברמן
מי שמבקש את זה במסגרת השאלון, הזוכה המבקש, כך זה גם קבוע בחוק. מי שמבצע בסופו של דבר את ההליך הזה זה אותו עובד לשכה.
סיגל קוגוט
הוא אומר שזה צריך להיות דומה לתקנה הראשונה.
היו"ר דוד רותם
הזוכה באמצעות.
ענת ליברמן
אני אציין זאת בשאלון: והבקשה תוגש באמצעות עובד לשכת ההוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
ליאור שפירא, הרי הרשם מפעיל שיקול דעת בכל מקרה. אם הוא ירצה ערבות, הוא יגיד להם: רבותי, אני נותן את הצו בכפוף להמצאת ערבות. יפנו אליו והוא יביא ערבות.
ליאור שפירא
שוכנעתי.
אברהם מיכאלי
השאלה, למה לחשוב שהרשם ינהג בהליכים כאלה בצורה אחרת. לא כתבו את זה בחוק במפורש?
היו"ר דוד רותם
ודאי שהוא ינהג באותה צורה, כי הוא צריך להפעיל שיקול דעת שיפוטי.
ליאור שפירא
יש ימין ויש שמאל, שניהם נמצאים באותו בניין, אז יכול להיות שהוא ינהג אחרת, אבל נראה.
היו"ר דוד רותם
במה הוא ינהג אחרת? לא הבנתי. ליאור שפירא, אתה מבין מה המשמעות שהרשם נתן צו כזה ואחר כך נגרם נזק נוראי, ופעם אחת תוגש תביעה נגד המדינה, זה הכול? חבר'ה, תבינו דבר אחד, משרד המשפטים דואג לאינטרס הציבורי. האינטרס הציבורי זה הנושה, החייב והמדינה. גם המדינה היא חלק מהציבור.
ליאור שפירא
אני מבין, אבל במסגרת ההליך המקוצר יהיה רשם שיוקצה אך ורק להליך המקוצר, זה לא יהיה כל הרשמים שאנחנו פוגשים יום-יום.
היו"ר דוד רותם
עוד יותר טוב.
ליאור שפירא
אותו אחד שהוא חדר על יד חדר- - -
ענת ליברמן
הוא לא חדר ליד חדר. פיזית, הם רחוקים.
ליאור שפירא
בסוף המסדרון.
ענת ליברמן
לא, הם בבניין אחר.
היו"ר דוד רותם
לא חשוב. נגיד שהם חדר ליד חדר. אז מה?
ענת ליברמן
מאוד חשוב העניין הזה, הם לא יושבים ביחד.
אברהם מיכאלי
אם הם יושבים ביחד הראש לא אותו ראש משפטי? לא הבנתי.
ענת ליברמן
כשיש סמכות פיזית, זה באמת עלול ליצור איזה ניגוד אינטרסים כשאתה שותה באותה פינת קפה.
היו"ר דוד רותם
תעזבו את זה. חבר'ה, בחייכם. אתם מדברים על אדם שממלא תפקיד מעין שיפוטי. אתה לא סומך עליהם?
דוד מדיוני
תאמינו לי שהרשם מקשה, חבל על הזמן.
ענת ליברמן
תקנה 101ד' מקבילה למעשה לסעיף 20ג לחוק. כפי שבחוק נכתב שהוראות החוק יחולו, למעט פרקים מסוימים שלא רלבנטיים למסלול המקוצר, כך גם קבענו בתקנות. תקנות ההוצאה לפועל חלות גם על המסלול המקוצר, למעט אותם פרקים ואותן תקנות שהן לא רלבנטיות, כמו, לדוגמה, התקנות שעוסקות בהגבלות, התקנות שעוסקות בצווי הבאה, כינוס נכסים, סעדים והליכים וכן הלאה, שהם לא רלבנטיים למסלול המקוצר, ולפיכך החרגנו אותם כך שהם לא חלים במסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
את ראית את ההערה של סיבק בעניין הזה? הוא אומר שלדעתו כתבתם הפוך.
ענת ליברמן
אני לא מסכימה אתו, משום שהתקנות שהוחרגו נמצאות בלוואי, כלומר, הסעיף הוא "הוראות תקנות אלה, יחולו על הליכים לפי פרק זה, בשינויים המחויבים", כך שמה שנמצא באמצע, בלשון הוא נקרא לוואי, בו הוחרגו הדברים, אבל הדברים האלה גם עברו נוסח חוק, ואני לא נסחית.


תקנה 101ה' - מנין התקופה לענין סעיף 20ו לחוק. סעיף 20ו לחוק קובע שבתום שמונת החודשים, באופן עקרוני מסתיימת התקופה הקצובה לגביית החוב במסגרת המסלול המקוצר, ולאחר מועד זה התיק עובר למסלול הרגיל. בתקנה 101ה' ניסינו להבהיר ממתי מתחילה התקופה של מניין שמונת החודשים, ואמרנו שפתיחת התיק זה יום תשלום האגרה. כך שאם תשלום האגרה מתעכב בעשרה ימים, או מה שלא יהיה, מניין שמונת החודשים מתחיל מהמועד הזה של תשלום האגרה.


תקנת משנה (ב) מדברת על מקרה שבו הזוכה פטור מתשלום אגרה, ובמקרה זה אין תשלום אגרה, ולכן במקרה זה פתיחת התיק הוא המועד שממנו מתחילה הספירה ולא יום תשלום האגרה, כי לא משלמים אגרה.
ליאור שפירא
שניהם צריכים להיות (ב), גם כך אין הבדל ביניהם, שניהם צריכים להתחיל את מניין הימים מיום הגשת הבקשה לביצוע.
היו"ר דוד רותם
זה מה שכתוב בחוק. כתוב: "חלפו שמונה חודשים מיום פתיחת התיק". מה זה פתיחת תיק? רבותי, קבוע בתקנות שפתיחת תיק זה כולל את תשלום האגרה.
ענת ליברמן
ברגע שמשולמת האגרה, אני מסכימה.
היו"ר דוד רותם
לכן לא צריך לכתוב את זה פעם שנייה. זה מיותר. זה יוצר מצב כאילו אפשר לפתוח תיק בלי תשלום אגרה, ואין דבר כזה.
ענת ליברמן
אדוני, העניין הזה שפתיחת התיק מותנית בתשלום אגרה, זה קבוע בתקנות האגרות של ההוצאה לפועל. היות ומדובר באותה רמה של דבר חקיקה, של תקנות, אני חושבת שכדאי לציין זאת במפורש גם כאן, כדי שלא ישתמע כאילו ניתן לפתוח את התיק.
ליאור שפירא
מי לא משלם אגרה?
אריה כהן
מוסדות ומדינה.
ליאור שפירא
ההוצאה לפועל לא.
דוד מדיוני
אגרה דחויה.
אריה כהן
זו אגרה דחויה.
ליאור שפירא
למה לא להחיל את שניהם מיום הגשת הבקשה לביצוע, בדיוק כמו בתקנת משנה קטן (ב)?
אברהם מיכאלי
לאיזו קבוצה אתם מתכוונים בסעיף קטן (א)? מי פותח תיק ולא משלם אגרה?
ענת ליברמן
הכלל הוא תקנת משנה (א). הכלל הוא שכולם צריכים לשלם אגרה ופתיחת התיק מותנית בתשלום אגרה. זה קבוע בתקנות אחרות, ומצאנו לנכון להבהיר גם פה, שמעבר לפתיחה המהותית של התיק, שהתיק לא ייפתח בלי תשלום אגרה, גם הספירה מתחילה ממועד תשלום האגרה. כלומר, לא רק לעניין הפתיחה של התיק, גם לעניין הספירה של המועדים, זה היום הקובע. ולכן חשוב לציין זאת גם פה במפורש.
אברהם מיכאלי
באיזה מקרה פותחים תיק ולא משלמים אגרה? כשמגישים בקשה לפטור?
אריה כהן
יש עורכי-דין שמגישים תיקים ברשימה- - -
היו"ר דוד רותם
במסלול המקוצר.
אריה כהן
גם במסלול המקוצר יש כאלה שפותחים אצלנו תיקים ברשימה. מה שאנחנו עושים, קודם כול אנחנו בודקים שהתיקים האלה עומדים בקריטריונים, לא לוקחים ישר את האגרה, ולפעמים האגרה יכולה להילקח אחרי עשרה ימים, אחרי 20 יום, אחרי שבודקים את כל התיקים שעומדים בקריטריונים, ויש לפעמים שעורך-דין אומר לנו: אל תיקחו את האגרה, אם הוא חייב מוגבל באמצעים, תודיעו לי, אני לא רוצה לפתוח את התיק.
היו"ר דוד רותם
מתי אתה פותח את התיק?
אריה כהן
אני לוקח את בקשת הביצוע והתיק הוא תיק זמני. פתיחת התיק נעשית ברגע תשלום האגרה.
אברהם מיכאלי
הפתיחה הראשונה היא לא פתיחת תיק. הפתיחה השנייה היא פתיחת התיק.
אריה כהן
הפתיחה הראשונה זו הקלדה. שאלתם מתי יש מקרים שלא משלמים אגרה, ואמרתי לך שיש אגרה שמשלמים יותר מאוחר.
ענת ליברמן
אנחנו חושבים שיש מקום לציין את זה במפורש. שוב, משום שתקנות האגרות מדברות על הפתיחה המהותית של התיק, ופה אנחנו מדברים על מניין הימים.
היו"ר דוד רותם
תראי את החוק. החוק אומר "חלפו שמונה חדשים מיום פתיחת התיק".
ענת ליברמן
אתה מפנה לתקנות האגרות.
היו"ר דוד רותם
אני לא מפנה לשום תקנות, אני שואל מה זה פתיחת תיק. אין פתיחת תיק זמנית ואין פתיחת תיק לבדיקה. זה שאריה כהן עושה כל מיני פעולות בהתנדבות ובודק בשביל אנשים את התיק, ואומרים לו: אל תפתח, תן לי קודם לבדוק. אין דבר כזה. החוק אומר: אדוני, אתה צריך לבדוק א', ב' ו-ג', לשלם אגרה, ואז פותחים לך תיק, נקודה.
ליאור שפירא
אריה כהן פספס. גם בפתיחה הזמנית תאריך הפתיחה זה יום ההגשה. ראיה לכך, אפילו כשאתם מגישים צ'קים, החותמת שאתם שמים על גבי הצ'ק זה תאריך ההגשה ולא התאריך ששילמת.
היו"ר דוד רותם
מתי תאריך פתיחת התיק?
ליאור שפירא
ברגע שהגשתי את התיק למזכירות ההוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
גם אם לא שילמת אגרה?
ליאור שפירא
אם לא שילמתי, התיק נסגר, אבל אם שילמתי את האגרה הזמנית, מה שקורה, מה שאריה כהן- - -
היו"ר דוד רותם
עכשיו אני מתחיל לשמוע על אגרות זמניות. מה זה אגרה זמנית?
ליאור שפירא
אני אסביר. יש אפשרות לפתוח תיקים בתקשורת. מה קורה כשפותחים תיקים בתקשורת? מעבירים את כל הקבצים במדיה, אז התיק נפתח, הוא אפילו מקבל מספר תיק- - -
אריה כהן
הוא לא נפתח, הוא מוקלד. זה לא מדויק.
ליאור שפירא
תן לי לסיים.


הוא מקבל מספר תיק הוצאה לפועל, ואז מביאים אותי פיזית היום ללשכה עם המספרים שהוא קיבל, ואז הפקידים בודקים האם הצ'ק תקין, האם זה תיקון 24, בהנחה שכן, הם מוציאים שובר לתשלום האגרה, ואז משלמים את האגרה. אבל אחרי שמשלמים את האגרה, כפי שאריה כהן ציין, זה יכול להיות עשרה ימים אחרי או חמישה ימים אחרי. תאריך הפתיחה זה התאריך שבו ניתן המספר, ביום שבו הוא הוקלד. אם בחרת שלא לשלם את האגרה מסיבה כלשהי, התיק פשוט נסגר כאילו לא היה.
היו"ר דוד רותם
בתוך כמה זמן אני צריך לשלם את הכסף?
ליאור שפירא
זה משתנה, כמה ימים.
היו"ר דוד רותם
מה זה כמה ימים?
אריה כהן
עד 30 יום.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת, שחודש הולך לאיבוד.
ליאור שפירא
זה תלוי בלחץ של פקידי ההוצאה לפועל, שמאוד עמוסים. צריך לעשות אחידות, ואחידות היא יום הגשת הביצוע. זה נכון תמיד, גם כשיש אגרה דחויה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, המועד יהיה יום התשלום בכל מקרה, או יום מתן הפטור. אין דבר כזה שבחלק זה יהיה יום הגשת הבקשה ובחלק יום התשלום. יום התשלום או יום הפטור.
ענת ליברמן
אין דיון בפטור. כשאתה אומר "יום מתן הפטור" אתה מתכוון לתקנת משנה (ב)? בהוצאה לפועל אין דיון במתן פטור, זה פטור נגרר מבתי המשפט. אם היית פטור מתקנות בתי המשפט (אגרות), או שאתה גוף פטור – מדינה וכן הלאה - או שניתן לך פטור, אז אתה מגיע להוצאה לפועל ואתה פותח את התיק בפטור. זה לא פטור, זה דחיית אגרה. הפתיחה היא בפטור, אין דיון בפטור.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה שהסעיף הזה ינוסח באופן כזה שמועד פתיחת התיק לעניין חוב יהיה מועד תשלום האגרה, או המועד שנועד לתשלום האגרה, ימלא פטור- - -
סיגל קוגוט
ננסח את זה. ננסח את זה בסעיף אחד.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה שני סעיפים, כאילו יש הבדל בין הדברים, חד-וחלק.


אנשי ההוצאה לפועל, אני מוכרח להגיד לכם שאתם כל הזמן מייללים שיש לכם עומס, אתם פה ואתם שם, ואני שומע שחודש אתם משחקים עם תיקים.
אריה כהן
ממש לא.
היו"ר דוד רותם
חברים יקרים, מה שאומר ליאור שפירא, שהוא בא אליכם ואומר שתבדקו לי את התיק, ואחר כך תגידו לי כך ותגידו לי כך, אחר כך אתם נותנים לי אגרה, אז אני אומר שאני לא רוצה לשלם אותה, ורק חודש אחר כך התיק נפתח.
אריה כהן
אנחנו- - -
ליאור שפירא
תן לי להיות השגריר שלך הפעם. ממש לא, אדוני. להפך, השירות פה פי כמה וכמה יותר טוב, כי ברגע שאנחנו משדרים את זה במדיה, חסכנו את הזמן של ההקלדות, חסכנו את הזמן של הטעויות, חסכנו הכול. כשמגישים כמויות גדולות כאלה, חסכנו כל כך הרבה זמן. אם היינו מגישים את הכמויות האלה ידנית, לא היינו מחכים חודש, היינו מחכים הרבה יותר. אנחנו קיצרנו הליכים.
היו"ר דוד רותם
מה פתאום. אדוני יקר, כשאני בא לבית המשפט ואני רוצה להגיש תביעה בתיק אחד או ב-100 תיקים, זה בכלל לא משנה, אומרים לי: אדוני, הנה לך חשבון אגרה, לך תשלם, תביא קבלה, נפתח לך תיק.
ליאור שפירא
בתיקון 24 לדוגמה, ובצ'קים, חייבים בדיקה. אתה לא יכול לפתוח את התיק בלי בדיקה. יש רק פקיד אחד, הם לא הגדילו תקנים מכאן להונולולו, מה שאני מניח שדוד מדיוני היה רוצה.
היו"ר דוד רותם
אין לי בעיה, הכול ייבדק, אבל אתה לא תפתח את התיק עד שלא תשלם את האגרה, לא חמישה ימים, לא שבעה ימים ולא 30 יום.
ליאור שפירא
אני לא יכול לעשות שום פעולה עד שלא שולמה האגרה בתיק.
היו"ר דוד רותם
הוא לא פותח תיק, לא מקליד לך אותו, לא עושה כלום.
ליאור שפירא
אני לא מקליד אותו, מי שמקליד זה המדיה, אני חוסך את זמן ההקלטה.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. זה מגיע כמדיה, שיעברו על המסך, הכול בסדר.
ליאור שפירא
הם רוצים לראות את הנייר, הם רוצים לראות את השטר.
היו"ר דוד רותם
אתה אומר: תביאו את הניירות.
ליאור שפירא
אדוני, גם זה ייאמר לזכותם, שיש עכשיו ועדה שאנחנו בלשכת עורכי הדין שותפים לה, לעניין תוכנת המחשוב החדשה, ובהחלט הכוונה שהכול יוגש במדיה, לרבות המסמכים, לרבות השטרות, כדי שההליך הזה לא יידחה. להפך, כאן הכוונה היא טובה.
ענת הר אבן
מוסכם על כולם שיום פתיחת התיק זה יום תשלום האגרה.
ליאור שפירא
עלי זה לא מוסכם, אבל קטונתי.
היו"ר דוד רותם
מה אתה רוצה?
ליאור שפירא
יום הגשת הבקשה זה יום פתיחת התיק.
היו"ר דוד רותם
אתה קודם מגיש במדיה ואחר כך אתה צריך להביא את הניירות. זה יום המדיה או יום הניירות?
ליאור שפירא
היום שהגשתי את המדיה.
היו"ר דוד רותם
למה המדיה ולא הניירות?
ליאור שפירא
כך זה פועל בפועל.
ענת הר אבן
הוא רוצה לקצר לנו את הזמן של המסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
חבר'ה, לא זה הסיפור. אם ליאור שפירא היה רוצה לקצר לכם את הזמן, הוא יודע לעשות את זה יותר טוב, תאמינו לי.
ענת הר אבן
זאת המטרה מאחורי ההתנגדות שלו.
היו"ר דוד רותם
השאלה אחרת. הוא מעביר לכם במדיה, אתם נותנים לו מספר תיק ואז הוא מביא את הניירות?
אריה כהן
כן, הוא צריך לצרף את הניירות למספר התיק.
היו"ר דוד רותם
כמה זמן עובר בין שהוא מעביר לכם את המדיה לבין שהוא מעביר לכם את- - -
ליאור שפירא
יומיים-שלושה.
אריה כהן
תלוי בכמויות ותלוי מתי הוא מביא לי את הניירות.
היו"ר דוד רותם
אחד כמו ליאור שפירא שמעביר לכם- - -
אריה כהן
ליאור שפירא מסודר, אבל הוא מביא ארגזים.
היו"ר דוד רותם
הוא מעביר לך 5,000 תיקים במדיה ב-1 בינואר, אז ב-1 בינואר יש לך כבר 5,000 תיקים במערכת.
אריה כהן
הם עדיין לא נחשבים במערכת.
היו"ר דוד רותם
תעשו לי טובה. תסבירו לי לאט כדי שאני אבין מהר. אני מבין שיש תיק 101, 201, 301. מה זה תיק שאין לו מספר?
ליאור שפירא
זה אותו מספר.
היו"ר דוד רותם
הוא לא מביא את הניירות עם התיק הזה.
אריה כהן
אני לא יכול לאשר.
ליאור שפירא
אז התיק נמחק.
אריה כהן
התיק נמחק.
אריה כהן
מישהו אחר יקבל את המספר הזה?
ליאור שפירא
לא, הוא יצא מהמערכת לעולם. "שרפתי" את המספר.
היו"ר דוד רותם
כשאני בא להוצאה לפועל ורואה שיש 40,000 תיקים ממוספרים, זה לא אומר שיש 40,000 תיקים במערכת.
ליאור שפירא
מספרים זה פחות מעניין. תיקים פתוחים וסגורים זה מה שמעניין אותך לדעת, אני מניח. התיק הזה נראה כאילו הוא נמחק. להפך, יכול להיות שנראה שהוא נסגר, ובכלל הם עשו עבודה מאוד מהירה.
אריה כהן
הוא לא נראה כנסגר, הוא לא נחשב כתיק.
ענת הר אבן
אפשר לדמות את זה לתור בבית מרקחת. אתה לוקח מספר 3, ואחר כך מגיע מספר 3 ואתה לא עומד שם, אז התור שלך מתבטל. זה אותו דבר עם הפתיחה מרחוק. זה לא נחשב פתיחה ממש.
ליאור שפירא
אם נמשיך באותה דוגמה, אם באתי עם מספר 3, רק שכחתי להביא את המרשם, אני עומד מחכה, אחר כך מביא את המרשם ומחכה.
ענת הר אבן
אחר כך הוא צריך לקחת תור חדש, גם פה יהיה מספר חדש.
ענת ליברמן
תקנה 101ו' עוסקת בהגשת התנגדות. כידוע ניתן להגיש במסגרת המסלול המקוצר גם שטרות וגם תובענות על סכום קצוב, כאשר גם בשטרות וגם בתובענות על סכום קצוב ניתן להגיש התנגדות. במסגרת תקנה 101ו' אמרנו שבמידה והוגשה התנגדות התיק מעוכב עד להכרעה בהתנגדות. יש היגיון מאחורי התקנה הזאת, מכיוון שאם לא היינו קובעים כך, דרך המילוט מהמסלול המקוצר היתה על ידי הגשת התנגדות, ואם כך היינו רוצים שיהיה, היינו קובעים את זה כבר בחוק, ולא קבענו את זה בחוק. יש שם טענות אחרות כמו פרעתי, כמו חייב מוגבל, כמו צו איחוד, שהן מוציאות את התיק מהמסלול המקוצר, והתנגדות היא לא אחת מהן. לכן, אם לא נקבע כך, למעשה בדלת האחורית יצא שגם הגשת התנגדות מוציאה את התיק ממסלול מקוצר, כיוון שבדרך כלל התנגדות אורכת יותר משמונה חודשים.
היו"ר דוד רותם
תסבירי לי איך אני מסתדר עם מה שכתוב בחוק.
ענת ליברמן
אני לא חושבת שזה סותר את החוק.
היו"ר דוד רותם
"ביצוע חיוב במסלול המקוצר יסתיים בהתקיים אחד מאלה: (1) חלפו שמונה ימים מיום פתיחת התיק", נקודה. אילו הייתי רוצה, כשחוקקתי את החוק, לעשות מה שאת אומרת, הייתי צריך לכתוב שם: ואולם אם הוגשה התנגדות יעוכב הזמן וכן הלאה. כשהחוק כל כך ברור, הוא אומר שמיום פתיחת התיק שמונה חודשים, נקודה. עכשיו אני בא ומכניס יד ואומר: רגע, יש מקרים שזה לא שמונה חודשים.
ענת ליברמן
זה במסגרת הוראות הביצוע ששר המשפטים יכול, באישור ועדת החוקה, להוסיף. אין שום רציונל אם לא נקבע את מה שקבענו במסגרת תקנה 101ו', כי מה שיוצא שכל הגשת התנגדות תוציא את התיק ממסלול מקוצר, ולא לזה כיוונו, גם לא כתבנו את זה בחוק. אני חושבת שבמסגרת הפרשנות שניתן לתת, ובמסגרת הוראות הביצוע שהשר מוסמך להתקין ולקבוע כפי שקבעו לו סמכות, דרך אגב, מעבר לסמכות הכללית שקבועה בחוק ההוצאה לפועל, יש סמכות נקודתית בפרק הזה בסעיף 20י. אני חושבת שניתן לעשות את זה, אני חושבת שיש גם הסכמה עם הייעוץ המשפטי של הוועדה בהקשר הזה.
היו"ר דוד רותם
אני מאוד שמח שיש לכם הסכמה עם הייעוץ המשפטי, אז סיגל קוגוט תצביע על החוק.


השאלה שלי כזאת, האם השר מוסמך לקבוע, לפי דעתכם, מכוח הסמכות שיש לו בסעיף 20י, שזה לא 10,000 שקלים, אלא 15,000 שקלים?
ענת ליברמן
לא, כי זה קבוע בחוק. זו לא הוראת ביצוע.
היו"ר דוד רותם
האם הוא מוסמך לקבוע בהוראת ביצוע שזה לא שמונה חודשים, אלא 12 חודשים?
ענת ליברמן
לא.
היו"ר דוד רותם
האם הוא מוסמך לקבוע שאם החייב נסע לחוץ-לארץ למשך ארבע חודשים, התיק ייסגר אחרי 12 חודשים, או שכל תקופת שהותו של החייב בחוץ-לארץ לא תבוא במניין?
ליאור שפירא
או לדוגמה חייב הוכרז חייב מוגבל באמצעים, אחר כך ההכרזה בוטלה, הוא יחזור למסלול המקוצר?
ענת ליברמן
לא, משום שהדברים האלה נקבעו באופן מפורש בחוק, ולכן לא יכולה להיות קביעה כזאת שהיא סותרת. לעומת זאת, אני לא חושבת שהתקנה הזאת סותרת משהו קבוע, היא יותר מפרשת משהו שקבוע, וכל פרשנות אחרת, לדעתי, לא תסתדר עם לשון החוק, כי איינו את המסלול המקוצר. הדרך להימנע מניהול של תיקי שטרות ותובענות במסלול המקוצר תהיה להגיש התנגדות. אנחנו לא מעוניינים שחייבים יגישו התנגדויות סרק, אחרת אנחנו פשוט פותחים להם את הדלת להטריד את המערכת, להטריד את בתי המשפט.
ליאור שפירא
זה נכון בכל הליך בהוצאה לפועל. כדי לעצור את העיקולים, תגישי התנגדות.
ענת ליברמן
פה אנחנו ממש מבקשים את זה, אנחנו ממש דורשים את זה. אנחנו אומרים לך: הדרך שלך לצאת ממסלול מקוצר זה- - -
ליאור שפירא
יעיד עורך-הדין וקס מטעם הבנקים, שכאשר אתה רוצה למנוע עיקולים של הבנקים ולהרוויח זמן, תגיש התנגדות, אפילו אם יש לך עיניים כחולות, רק תגיש.
ענת הר אבן
הסעיף הזה עבר גם את מחלקת ייעוץ וחקיקה של משרד המשפטים, שאישרו שהשר מוסמך להתקין את התקנה הזאת.
סיגל קוגוט
אנחנו חשבנו שהשר מוסמך לקבוע שהתיק ייסגר ואחר כך ייפתח שוב. לזה הוא מוסמך. הוא יכול להגיע לאותה תוצאה של התקנה הזאת בשיטה אחרת--
היו"ר דוד רותם
מי אישר בייעוץ וחקיקה?
ענת הר אבן
דנה נויפלד.
סיגל קוגוט
--השר יכול לבוא ולהגיד עכשיו: הוגשה התנגדות - ייסגר התיק, ההתנגדות נדחתה - ייפתח התיק בלי אגרה ואזהרה, ואז הם יגיעו לאותה גברת בשינוי אדרת.
היו"ר דוד רותם
לא.
סיגל קוגוט
כן, פלוס זה שזה באמת פוגע באזרח. היושב-ראש צודק שיש כאן איזה אתגר פרשני, אבל חשבנו שאפשר לעמוד בו.
ליאור שפירא
זה לא המצב, כי אז יהיו לך תיקים שפתוחים במסלול מקוצר שמעל שמונה חודשים, וזאת לא היתה כוונת המחוקק.
ענת הר אבן
המחוקק אפשר, בסעיף 20ו(א), כשרשם רואה שיש נכסים שניתנים למימוש ועברו שמונה חודשים, שהביצוע יסתיים במועד מאוחר יותר, זאת אומרת, המחוקק לא קבע מיטת סדום שמונה חודשים, וזהו.
היו"ר דוד רותם
קבע, קבע. לכן הוא גם אמר שלרשם במקרים מסוימים תהיה סמכות. זה בדיוק מה שהמחוקק אמר. הוא לא התכוון לומר ששר המשפטים, כשיש התנגדות, יאריך את המועד או משהו כזה.


יותר מזה, אני מוטרד, כי תקראו את סעיף 20י(א) ואת סעיף 20י(ב).
אברהם מיכאלי
בחוק או בתקנות?
היו"ר דוד רותם
לחוק. כתוב שהשר "רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע פרק זה". ביצוע.
ענת הר אבן
"לרבות לעניין העברת תיק ממסלול מקוצר למסלול רגיל". זה ממש מתכוון למקרה הזה.
היו"ר דוד רותם
לא, זה לא להאריך את המועד. בסעיף קטן (ב) כתבו ש"מנהל מערכת ההוצאה לפועל יקבע כללים בדבר הדרכים והמועדים". כשרצינו לדבר על מועדים, ידענו להכניס את המילה "מועדים". הפרשנות שלכם נראית לי נכונה מבחינת התוצאה, אבל היא לא נכונה, אני חושש, מבחינת הדרך. אני מנסה למצוא איך אני יכול לתת את הסמכות הזאת לשר, אבל זה לא נראה לי מהסעיף הזה.


בתקנה 101ו', בסוף, כתוב "הודעה על הגשת התנגדות תישלח לזוכה". האם יש לו אז אפשרות לבוא ולומר: רבותי, אני לא רוצה מסלול מהיר, תעבירו את זה למסלול הרגיל?
ענת ליברמן
תמיד יש לו אפשרות.
ליאור שפירא
התנגדות, זה הופך למסלול רגיל.
אריה כהן
התנגדות לא.
ליאור שפירא
אני יכול לקחת עורך-דין, יש שכר טרחה, יש הכול? מי ינהל את זה?
אריה כהן
הוא יכול לנהל לבד.
ליאור שפירא
הוא יכול לקחת עורך-דין שינהל לו את ההתנגדות?
ענת ליברמן
בכל שלב שהוא, לזוכה יש אפשרות לבקש להעביר את התיק למסלול רגיל.
אברהם מיכאלי
מבחינת אגרות, מבחינת כל מה שהוא שילם, אפשר- - -
ענת ליברמן
זה קבוע בתקנות האגרות. אתה עובר למסלול הרגיל, אתה לא משלם תוספת אגרה, רק אם אתה נוקט הליכים נוספים.
היו"ר דוד רותם
המסלול המהיר יותר יקר או יותר זול בסוף?
ענת ליברמן
בסופו של דבר קבענו הגדרה פיקס, שהיא כוללת גם הליכים לקבלת מידע וגם לעיקולים, אז היא קצת יותר יקרה כאילו מאגרת הפתיחה בהליך רגיל, אבל היות והיא משקללת בתוכה גם נקיטת הליכים, יוצא שהיא מאוד זולה.
סיגל קוגוט
מה הממוצע של דיון בהתנגדויות בבית המשפט?
דוד מדיוני
בפעם האחרונה העברתי למשה גל בקשה על כל הרשימה. לא היו הרבה מאוד תיקים, בערך 4,000 ישנים, והם עשו מבצע וחיסלו הכול בצ'יק-צ'ק.
ענת הר אבן
זה תלוי גם בבית המשפט. בפריפריות זה שניים-שלושה, בבתי המשפט העמוסים זה לוקח גם שמונה-תשעה חודשים.
דוד מדיוני
בעיקרון זה לוקח לא מעט אם אנחנו לא לוחצים, אף על פי שבתי המשפט העבירו את כל העומס שלהם אלינו. כל התובענות, תיקון 24, עכשיו אצלנו. אלה בדיוק התיקים שהם היו אמורים לטפל בהם שם.
ענת הר אבן
הדיון בהתנגדות הוא בבתי המשפט.
ענת ליברמן
גם אין לנו שום שליטה בבקשה להתנגדות, שזה בבית המשפט, אין לנו דרך לקצר את הזמן.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה לאשר את התקנה הזאת, אני צריך קצת ללמוד אותה. זה שדנה נויפלד אישרה וסיגל קוגוט אישרה, זה בסדר גמור, אבל- - -
סיגל קוגוט
אני יודעת שזו פרשנות לא שגרתית, אבל היא אפשרית, כי אפשר להגיע לאותה תוצאה בדרך אחרת.
היו"ר דוד רותם
הלכתי ללמוד משפטים כדי שגם אני אדע להסביר לעצמי את הדברים האלה.
סיגל קוגוט
ננסה למצוא עוד רעיון.
ענת ליברמן
תקנה 101ז' עוסקת בפריסת חוב לתשלומים, ובתקנה הזאת אפשרנו לרשם ההוצאה לפועל לדון בבקשה לפריסת תשלומים ולקביעת שיעור נמוך מזה שקבוע בטבלת המנהל. במקרה הזה שוב באנו לענות על הקושי שאין לנו פה זוכה. כאשר יש זוכה וחייב, הם יכולים להגיע ביניהם להסדרים שונים, הם יכולים להגיע להסדר תשלומים נמוך יותר ממה שקבוע בטבלת המנהל. כשבמקרה הזה אין לנו זוכה פעיל, ולכן היה חשוב לנו שתהיה הסמכות הזאת למישהו, הסמכות הזאת נתונה לרשם. חשוב גם לציין שטבלת המנהל עוסקת בסכומים הרבה יותר גבוהים, ולכן התשלומים שם הם לא כל כך רלבנטיים למסלול המקוצר. במסלול המקוצר בסך הכול מדובר בחובות של מקסימום 10,000 שקלים, ולכן לא הגיוני שהתשלומים יהיו גבוהים. אפשר לפרוס את זה לתשלומים קצת יותר קטנים ועדיין לעמוד בסד הזמנים. מטעמים פרקטיים לחלוטין אפשרנו לרשם ההוצאה לפועל לדון בבקשה כזאת ולהחליט בה.
ליאור שפירא
אפשר להעיר, אדוני?
ענת ליברמן
תמיד.
ליאור שפירא
טוב שכך.
היו"ר דוד רותם
זה אומר שתיק במסלול המהיר, לראש ההוצאה לפועל יש אפשרות להחזיק אותו חי למשך 400 שנה.
ליאור שפירא
זו דוגמה אחת, כי התשלומים מאריכים את סיום המסלול המקוצר. זה אל"ף. בי"ת, אולי לא הייתי כל כך מתנגד לכך, אף על פי שיש טעם לפגם שמאריכים, אבל נגיע עוד מעט לתקנה י', כשאנחנו מאצילים את כל הסמכויות גם לפקיד.
היו"ר דוד רותם
נגיע לזה.


לאיור שפירא, למה זה מפריע לך? תסביר לנו. אין לי פה זוכה, יש לי פה חייב שמוכן לשלם את החוב- - -
ליאור שפירא
כשנגיע ל-י' נדבר על זה.
היו"ר דוד רותם
אני שואל על זה. יש לך איזו בעיה עם זה?
ליאור שפירא
לא. אין לי בעיה, כי אני מניח שאדוני יקבל את עמדתי ב-י'.
היו"ר דוד רותם
אנחנו מקבלים את תקנה 101ז', אבל יש כוכבית. כך כתבנו את כל החוקה לישראל, עם כוכביות. בינתיים, מה שקרה, שהשמש שקעה, ורק הכוכבים נשארו לנו.
ליאור שפירא
עכשיו הגענו ל-י'.
היו"ר דוד רותם
הגענו לתקנה 101ח' שאני לא מבין אותה בכלל. מה הסנקציה אם לא עשיתי את זה?
ענת ליברמן
אין סנקציה.
היו"ר דוד רותם
מה עשיתם פה? מה כתבתם פה? השמש זורחת בבוקר ושוקעת בלילה.
ענת הר אבן
קבענו נורמה, היה חשוב מאוד לקבע את הנורמה הזאת.
היו"ר דוד רותם
חייבים לי כסף, אני יודע שהאיש הזה מחזיק מתחת לבלטות מיליון דולר.
ענת ליברמן
תודיע לנו.
היו"ר דוד רותם
את חושבת שאם לא תכתבי בתקנה ותקבעי נורמה, אני לא אודיע לכם? אני אבוא אליכם בריצה, אני אדפוק אצל דוד מדיוני בשש בבוקר בבית, ואני אגיד לו: הנה המיליון דולר שלי, תביא אותם.
ענת ליברמן
הפרקטיקה, לצערי, מלמדת שלא.
דוד מדיוני
גם עורכי הדין לא תמיד יודעים מה הם עושים, סליחה שאני אומר את זה.
היו"ר דוד רותם
עורכי-הדין תמיד יודעים מה הם עושים, והם גם עושים את זה בכוונה.
דוד מדיוני
מכל מקום, הכוונה היא לסייע עוד יותר לעצמך. אם יש מידע, תודיע לנו. זה לא צריך להפריע לך.
היו"ר דוד רותם
זה לא מפריע לי, רק מפריע לי שב"דינים" ידפיסו את התקנה הזאת, זה עוד עמוד, ועוד שני יערות יורדים בשביל הנייר.
ענת הר אבן
האגרה של הרשומות התייקרה.
היו"ר דוד רותם
מה שהורג אותי אלה העצים שמורידים בגלל זה. רבותי היקרים, אני לא מבין. זו עצה טובה.
ענת הר אבן
זה ממש ברמה של קביעת נורמה. המידע שיש לזוכה בפתיחת התיק הוא מוסר בשאלון. בא לפניו מידע חדש, שיודיע מיד, שלא יחכה שבוע-שבועיים ואז יבוא אלינו בטענות למה לא גבינו את החוב. הרי לחייב יש נכס פה, נכס שם, איך לא ידעתם? אתה יודע, תודיע לנו.
היו"ר דוד רותם
האם אנחנו הולכים לתקן גם את תקנות בריאות העם ולהכניס שם תקנה שאחרי אכילת פירות וירקות לא שותים מים, כי זה גורם לקלקול קיבה, ובחורף לא יוצאים בלי סוודר?
דוד מדיוני
נשים בשאלון, שיפנה את תשומת הלב.
סיגל קוגוט
בשאלון כתוב "כל מידע שתוכל להמציא על החייב, כתובתו או נכסיו- - -".
היו"ר דוד רותם
אין לי בעיה שזה יהיה בתקנה, אני רק אומר: ממתי כותבים עצות טובות בתקנות? פעם ראשונה שאני שומע את זה.
סיגל קוגוט
זה כתוב ברישה של השאלון, כתוב שכל מידע שתוכל להמציא יסייע לגביית החוב מהר ככל האפשר.
ליאור שפירא
חשוב שזה יישאר, וגם סנקציה של עונש מאסר לזוכה אם הוא לא מודיע...
היו"ר דוד רותם
אני מציע אחרת, שאם הוא היה מיוצג בתיק העיקרי על ידי עורך-דין, הסנקציה היא נגד העורך-דין…
ענת ליברמן
בתוספת הוצאות...
היו"ר דוד רותם
שלא יהיה לך שום ספק, ברגע שיש עורך-דין, יש הוצאות...


101ט' הפלנו.
ענת ליברמן
הוא גם נמחק. תקנה 101 י. "רשם ההוצאה לפועל רשאי לאצול סמכויות לפי תקנות 101א עד 101ט לגורם כאמור בסעיף 4א לחוק". שוב, זו חזרה על מה שכתוב בחוק. גם בחוק נכתב באופן מפורש, שרשם ההוצאה לפועל רשאי להאציל סמכויות שניתנו לו לעובד בלשכה. זה קבוע בסעיף 20ה(ד) לחוק. זו חזרה.
היו"ר דוד רותם
סעיף 4 אומר שתבואו אלי כדי שאני אאשר לכם את הצו. אין לי שום בעיה שתעבירו את כל הסמכויות של ההוצאה לפועל, אבל שתעקפו אותי? עד כאן. אתם מציעים דרך לעקוף. השר צריך לבוא אלי כדי שאני אאשר לו את הצו הזה.
ענת ליברמן
סעיף 4א הוא של השר, באישור ועדת החוקה.
היו"ר דוד רותם
עכשיו ראש ההוצאה לפועל יעשה את זה בלי שום דבר, הוא לא צריך אישור שלי. השר צריך אישור שלי, וראש ההוצאה לפועל עושה את זה בלי אישור שלי.
סיגל קוגוט
זה על בקשות מסוימות.
ליאור שפירא
אם יורשה לי, אדוני, עוד שורה קטנה ששכחו לקרוא לאדוני, הוא יכול רק מה שכתוב בפרק זה. לא מוזכר העניין של פריסת תשלומים בפרק זה, לא מוזכרת ההפחתה של הפרשי ההצמדה והרבית. להביא את זה לסעיף 20ה(ד) ולהגיד שזה תופס הכול, זה כל כך רחוק מהמציאות.
היו"ר דוד רותם
מה? מה?
ליאור שפירא
אם אדוני יקרא- - -
היו"ר דוד רותם
מי זה "אדוני", דרך אגב. כשאתה אומר כל הזמן "אדוני", אל מי אתה מדבר, אלי?
ליאור שפירא
כן, זה עניין של- - -
היו"ר דוד רותם
כבודו.
ליאור שפירא
20ה(ד) לחוק. "רשם ההוצאה לפועל רשאי להאציל סמכויות שניתנו לו לפי פרק זה" בפרק זה אין פריסת תשלומים גדולה יותר, אין הפחתת רבית והפרשי הצמדה. האמת היא, אין שום דבר מ-א' עד ב'.
ענת ליברמן
מי דיבר פה על הפרשי הצמדה? לא התעסקנו פה בהפרשי הצמדה.
ליאור שפירא
בטח שכן.
ענת ליברמן
עכשיו עברנו את התקנות, לא היה שום דבר על הפחתת הפרשי הצמדה.
ליאור שפירא
אולי לא הייתי מרוכז.
דניאל וקס
בשאלון הוספתם אפשרות.
ליאור שפירא
בשאלון, נכון. זה נכנס בשאלון.
ענת ליברמן
זו אפשרות של הזוכה. הזכות הזאת קיימת גם בכל תיק רגיל.
ליאור שפירא
זו לא זכות שניתנת לפקיד.
ענת ליברמן
הזוכה מוותר מראש.
היו"ר דוד רותם
קודם כול, תגבילו את מי שאפשר להעביר לו את הסמכויות. יש סגן וצריך להיות ממלא מקום ועובד מערכת.
ענת ליברמן
זה "כאמור בסעיף 4א".
סיגל קוגוט
הוא אומר שצריך לבדוק את כל הפעולות בתקנות ואת בעלי התפקידים, לא שכל בעלי התפקידים יוכלו לעשות את כל הפעולות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אתם אומרים "לגורם כאמור בסעיף 4א". בסעיף 4א יש כל הדברים האלה, אבל כשהשר רוצה לעשות את זה, נבדוק אם זה מקובל עלינו או לא, לפי הדברים שהוא מעביר ולמי הוא מעביר. ראש ההוצאה לפועל לא צריך אף אחד, הוא לא צריך לא אישור השר, לא אישור שלי, לא אישור של מחלקת ייעוץ וחקיקה. הוא סתם מחליט, יאללה, מחליט בדבר טכני.
ליאור שפירא
מפעיל שיקול דעת שיפוטי, ומחליט.
היו"ר דוד רותם
אין עליו ערעור בנושא הזה, זו הבעיה. בנושא הזה הוא לא מפעיל שיקול דעת שיפוטי, הוא מפעיל שיקול דעת מינהלי.
ליאור שפירא
יש ערעור.
ענת ליברמן
יש זכות ערעור על כל החלטה של רשם הוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
רבותי, זה לא נוגע לתיק. הוא מקבלהחלטה עקרונית שעכשיו מי שיפעיל את הסמכויות יהיה פקיד זה וזה. אין מי שיכול לערער, אין החלטה, זו החלטה מינהלית, וצריך מישהו שילך אתו- - -
ענת ליברמן
זה לא בתוך תיק.
היו"ר דוד רותם
אני אשב, אני אראה אילו סמכויות כן, אילו סמכויות לא. הטלת עיקולים לפני ביצוע התראה לדוגמה- - -
ענת הר אבן
זו לא סמכות במסגרת הפרק הזה.
היו"ר דוד רותם
זה במסגרת הפרק הזה. הכנסנו את זה היום.
ענת ליברמן
לא, זו הבקשה. עדיין, מי שצריך לעשות את זה, זה הרשם.
סיגל קוגוט
נעשה טבלה לישיבה הבאה. ממילא אנחנו צריכים לדון בתקנה של השמונה חודשים עוד פעם.
ענת ליברמן
בהקשר הזה זו החלטה של רשם להפעיל את תקנה 14, זה לא משהו שאפשר להאציל, זה לא קשור בפרק הזה.
סיגל קוגוט
נכין לישיבה הבאה את הטבלה.
היו"ר דוד רותם
אתם אומרים סמכויות לפי תקנות 101א' עד 101 ט'.
ליאור שפירא
הכול, כל מה שקראנו היום.
ענת ליברמן
עיקולים לפני מתן אזהרה, אדוני, זה בתקנה 14, זה לא בפרק הזה. זה לא משהו שאפשר לאצול לפי הפרק הזה. אולי אפשר לאצול אותו לפי 4א, אבל אז זה טעון אישור ועדת חוקה.
ליאור שפירא
פריסת תשלומים, זה הפרק הזה. מה שאמרנו שראש ההוצאה לפועל ישקול ויחליט, קיבל את זה עכשיו פקיד.
דוד מדיוני
נו, אז?
ליאור שפירא
זה לא מקובל.
ענת ליברמן
גם אם מקבל את זה פקיד, זה חייב להיות בהתאם לכללים שנקבעו.
ענת הר אבן
כללים שיפורסמו ברשומות.
ליאור שפירא
בואו נעשה עוד דברים שפקידים יכולים לעשות.
דוד מדיוני
חשוב להזכיר שבמסלול הרגיל אתם מאוד מעוניינים שכמה שיותר דברים יועברו לפקידים--
ליאור שפירא
נכון, אבל לא מאפשרים לנו.
דוד מדיוני
--למה פה זה פתאום מפריע? דבר שני, הלכתי לכמה ביקורים במשרדים שלכם וראיתי פקידות שיושבות מאחורי מסך, מתקשרות לחייבים, פורסות להם תשלומים. הכול בסדר, אבל כשעובד מדינה מפוקח זה פתאום אסון טבע.
היו"ר דוד רותם
שום דבר הוא לא אסון טבע, יש רק הבדל אחד, זו המדינה וזו האחריות שלי. במשרד שלי אני אחראי כלפי הקליינטים שלי. אם הפקידה הזאת תעשה פשלה, לשכת עורכי-הדין תעמיד אותי לדין משמעתי פעם אחת - כשיהיו לה בתי דין משמעתיים, כי יש עדיין בעיה עם המינויים שם - אחר כך יפעילו את ביטוח האחריות המקצועית שלי וכל מיני דברים. לי מותר לעשות במשרד מה שאני רוצה. אני במשרד מקבל החלטות גם בלי שיקול דעת ובלי פיקוח, ואף אחד לא יכול להגיד לי כלום, המדינה זה משהו אחר. אני רוצה שתבין דבר אחד, אילו היה לי פה טייס אוטומטי, זה היה הכי טוב בעולם. אני רוצה פה טייס אוטומטי - הגשתי בקשה, מאותו רגע זה רץ. לא רוצה שאף אחד יתערב שם, שאף אחד יקבל החלטה, הכול יהיה אוטומטי. זה מה שצריך להיות בהליך הזה. ב-90% מהתיקים, אחרי שמונה חודשים חלק גדול מהכסף צריך להיות בכיס של הנושים.
ענת ליברמן
אנחנו מסכימים, אדוני, זו גם הסיבה שאנחנו מעוניינים בכך שלא כל דבר יצטרך החלטת רשם לגופה. זה גם הרציונל בחוק שאפשר לנו לעשות את זה.
היו"ר דוד רותם
אם תקבעו לי מסלול או דרך של שישה מסלולים, ואחר כך תגידו לי שאתם רוצים גם את המסלול השביעי, אני אתן לך. אבל היום אני רואה שאין לי גם שישה מסלולים, אני נמצא על מסלול צר אחד, וממנו אני חושש.
ליאור שפירא
גם אנחנו היינו שמחים לעשות את הטייס האוטומטי.
היו"ר דוד רותם
מי?
ליאור שפירא
אנחנו. מגישים בקשה לביצוע, עיקולים. מצוין.
דוד מדיוני
מותר לכם להיכנס למסלול המקוצר.
ליאור שפירא
עם פתיחת התיק לעשות עיכוב יציאה מהארץ.
ענת הר אבן
יש צו הליכים, הליכים שיינקטו על ידי הלשכה לבקשת זוכה בלבד. קיים צו כזה, לפי סעיף 8א.
דוד מדיוני
מכל מקום, אנחנו נודה על אישור.
היו"ר דוד רותם
כבר שמעתי, אני הרי לא מאשר היום, כי יש לי עוד כמה דברים לבדוק. חוץ מזה, אני גם צריך לגמור את הישיבה עכשיו, כי יש לי בעוד עשר דקות ישיבה אחרת. בינתיים אני גם צריך לחשוב על תקנה משנה (3), תיקון תקנה 123, עיקול ללא בקשת זוכה, למה צריך אותה. הטילו עיקול, אז אם לא ביקשתי- - -
ענת הר אבן
הזוכה.
היו"ר דוד רותם
למה שאני אבקש דבר כזה? מה ההיגיון? אני לא מבין. אני רוצה את הכסף שלי או שאני רוצה לשחק?
ענת ליברמן
תקנה 123 לא קשורה למסלול המקוצר.
היו"ר דוד רותם
היא בכלל לא מובנת לי.
ענת ליברמן
היא תקנה קיימת.
סיגל קוגוט
הוא מדבר על "לא תישלח הודעה לזוכה".
ענת ליברמן
תקנה 123(א) קובעת שאם הוטל עיקול שלא לפי בקשת הזוכה, צריך ליידע את הזוכה.
היו"ר דוד רותם
למה?
ענת ליברמן
זה מה שקבוע בתקנה?
היו"ר דוד רותם
למה אתם לא מבטלים את התקנה הזאת?
ענת הר אבן
אם רשם רואה פעולה כלשהי שהוא צריך לעשות, כמו, למשל- - -
ענת ליברמן
לא, הוא לא רוצה שיודיעו לזוכה בכל מקרה. אדוני רוצה שלא יודיעו לזוכה?
היו"ר דוד רותם
בשביל מה צריך להודיע לזוכה? אני לא מבין. אתם הולכים לגבות לי כסף, לא ביקשתי עיקול. מצאתם כסף, עיקלתם. אני מטומטם? אני אגיד לכם: תבטלו את העיקול, אני לא רוצה את הכסף? חבר'ה, בחייכם.
ליאור שפירא
אני רוצה לדעת שהם מטפלים, אז אני רוצה לקבל הודעות מה הם עושים. מה לא בסדר בזה?
ענת ליברמן
לא, אתה מדבר על משהו אחר. היושב-ראש אומר, שגם במסלול הרגיל, אם הוטל עיקול שלא לפי בקשת הזוכה, לא צריך להודיע לזוכה.
סיגל קוגוט
הוא אומר הפוך, הוא אומר שלא צריך בכלל את התקנה.
ענת ליברמן
אנחנו באמצע.
היו"ר דוד רותם
אתה בכלל חושב שלא צריך לעקל ללא בקשת נושה.
ליאור שפירא
אני אומר להודיע. במסלול המקוצר להודיע, שנדע שהם עושים משהו. הם גם כאן בהמשך 124.
היו"ר דוד רותם
למה במסלול הרגיל, כשלא ביקשת עיקול, אתה הזוכה, לא ביקשת עיקול- - -
ליאור שפירא
אתם לא עושים?
ענת הר אבן
יש סמכות לרשם לעקל.
היו"ר דוד רותם
הרשם הטיל עיקול.
ליאור שפירא
באגדות זה קורה.
ענת ליברמן
אנחנו יכולים ליזום תיקון לתקנה 123(א).
היו"ר דוד רותם
תיזמו.
ענת ליברמן
זה תיקון שלא מצריך את ועדת החוקה.
סיגל קוגוט
צריך בכלל לתקן את 108 לחוק בתי המשפט, יש שם יותר מדי תקנות שלא צריכים את אישור ועדת החוקה.
היו"ר דוד רותם
צריך לקבוע בכלל שוועדת החוקה, חוק ומשפט לא מאשרת תקנות, הכול שילך לשר...

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

PAGE
53

קוד המקור של הנתונים