פרוטוקול

 
PAGE
1
ועדת הכספים

4.10.2006


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב ראשון
פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב תשרי התשס"ז (4 באוקטובר 2006) שעה 10:00
סדר היום
1. סטטוס טיפול בפיצויים בגין המלחמה בצפון – סיור.

2. תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי

גמלאות בעבודה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ו-2006.

3. שינויים בתקציב לשנת 2006.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב ליצמן – היו"ר

חיים אורון

אבישי ברוורמן

אבשלום וילן

יצחק וקנין

שלי יחימוביץ

אמנון כהן

סופה לנדבר

סטס מסיזניקוב

אורית נוקד

ראובן ריבלין
מוזמנים
גקי מצא – יו"ר רשות המיסים

זאב פורת – סמנכ"ל גבייה, רשות המיסים

דורית נובק – ר' מנהלת מהל"ב "תמ"ת

שאול מרידור – רכז תעסוקה וקליטה, אגף התקציבים, משרד האוצר

ראובן חביב – משרד רוה"מ

חיזקי ישראל

דוד קשני – יו"ר עמותת "קול בשכונות"
יועצת משפטית
אפרת קוצ'ינסקי
יועצת כלכלית
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס


1. סטטוס טיפול בפיצויים בגין המלחמה בצפון – סיור.

2. תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי

גמלאות בעבודה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ו-2006.

3. שינויים בתקציב לשנת 2006

סטטוס טיפול בפיצויים בגין המלחמה בצפון – סיור
היו"ר יעקב ליצמן
שוב בוקר טוב לכולם. אני רוצה להודות לג'קי ולזאב על הסיור המאלף שערכו לנו ברשות המיסים. מכאן אנחנו רואים שאפשר לעשות דברים בדרך הנכונה. אני מציע שג'קי יזמין גם את הממשלה לכאן לראות שלא כל דבר צריך לעשות עקום, אפשר לעשות גם ישר. אני רוצה להודות לרשות המיסים, אתן לג'קי לסכם כיצד הוא רואה את הדברים. יש דבר נוסף שאנחנו צריכים לטפל בו והוא הנושא של ההלוואות עם האשראי, כל הדברים האלו עם הבנקים, רבותי, זה טעון טיפול יסודי מאוד. אבל את זה נשאיר לישיבה הראשונה או השנייה אחרי החג. כולם שמעו שעובדים כאן בחול המועד, זה אומנם רק חול המועד, זה לא חג אבל יש הלכה שמדובר בדבר האבד - - -
יצחק וקנין
דבר האבד, דבר שחלילה וחס ילך לאיבוד - - -
היו"ר יעקב ליצמן
כשעובדים בשבת, חברת הכנסת שלי יחימוביץ, אני חייב להגיד לך שכשיטה אני נגד שעות נוספות. למה? כי במקום השעות הנוספות אפשר לתת עבודה לעוד אנשים, יש אבטלה. אז לי יש בכלל השקפה אחרת בנושא הזה. אני למשל מתנגד בתוקף, חוץ מזה שאני לא רוצה שיעבדו בגלל השבת, אבל לכך שעובדי שבת מקבלים פי 3 שכר, בסכום הזה אפשר להעסיק בחול 3 אנשים.
שלי יחימוביץ
יש תיאוריות שלמה על כך ששוק העבודה היום לא מספק עבודה ל-100% מהאנשים וצריך להשלים עם זה שחלק מהאנשים לא עובדים ולמצוא להם מנגנונים אחרים. יש על זה ספרות מקצועית.
אבישי ברוורמן
אני חושב שאני מדבר בשם כולם. הכרתי אישית חלק מרשויות המס בארה"ב ואני חושב שהעבודה של ג'קי ופיני וכל החברים פה היא יוצאת מהכלל. בתקופה הזאת שיש לנו ביקורות על הממשלה ועל האוצר, חשוב להדגיש זאת. יש פה עוד סיפור אחד ששאלתי את ג'קי על פני זמן - יכולת הגבייה. ההערכה שהוא בנה על פני זמן, וזה שיחה יותר פנימית בתוך האוצר, שאולי חלק מהציבור לא יאהב אותו אבל אני חושב שהוא חשוב, זה שעל כוח האדם שנמצא כאן, שאלתי את ג'קי שאם הוא משווה אותו למשל למדינה בסדר גודל של סקנדינביה. כאן מספר העובדים נמוך, תאמת את זה עניינית, תוספת עובדים תאפשר כמות גבייה הרבה יותר רצינית. מכיוון שיש לנו בעיה עם צד ההוצאות אני חושב שגם את הדבר הזה צריך לקחת בחשבון בהקצאת המקורות בתוך הממשלה.
ג'קי מצא
אנחנו מודדים על פני שנים את תוספת המס לשעת עבודה לעובד. דהיינו, יש את הגבייה המעין אוטומטית שזה דיווחי המע"מ, דיווחי מקדמות. יש אחוז מסוים מהדוחות שאנחנו קוראים לנישום ובודקים אותו פיזית. ואז אנחנו סופרים מה תוספת המס שנעשתה כתוצאה מהבדיקה. יש לנו סדר גודל של מפקחים במס הכנסה ומבקרים במע"מ - סדר גודל של 900 איש ואנחנו מחייבים בשנה 6 וחצי מיליארד שקלים וגובים - - -
זאב פורת
אנחנו גובים במע"מ 52% ממס הכנסה - - -
ג'קי מצא
במילים אחרות, אלף איש, 900 איש - עושים 3 וחצי מיליארד שקלים. זה התוספת הישירה שאתם מבינים שאם לא היו אותם אלף איש שבודקים, כולם היו מבינים שהם לא נבדקים ואז גם המיסים האוטומטיים לא היו משולמים. אם נספור רק את הכסף הישיר שלהם, 1000 איש או 900 עושים כ-3 וחצי או 4 מיליארד שקלים.
שלי יחימוביץ
ג'קי, אתם יכולים להשאיל את המודל הזה לבדיקה של פקחים במשרד התמ"ת שאוכפים את חוקי העבודה? כמה אנשים סך הכל כך וכך פקח, כמה אכיפת חוקי עבודה הוא יביא? כמה אנשים הוא יעלה מעבר לסף שכר המינימום בשנה? אפשר להחיל את המודל הזה?
אמנון כהן
כמה קנסות ישלמו המעבידים?
ג'קי מצא
פה זה מיידי, את מדברת על העלאת שכר שתהיה כתוצאה ישירה. אפשר למדוד את זה. ניתן לבצע מדידה ישירה, לראות כמה כל מפקח גרם להעלאת שכר מסוים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני שוב מודה לג'קי - - -
ג'קי מצא
שמחנו, הנהלת רשות המיסים שנמצאת כאן לארח אתכם. אני לא יודע מה המודל הקבוע שלכם כשאתם נמצאים בתל אביב אבל חדר הישיבות הזה תמיד יעמוד לרשותכם ככל שיידרש.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה שבעזרת השם במושב הבא נעשה ישיבה כל יום חמישי במקום אחר, בעיר אחרת.
אבישי ברוורמן
נבוא גם לבאר שבע.
היו"ר יעקב ליצמן
נבוא לכל מקום ברחבי הארץ, בלי נדר.
חיים אורון
גם דרומה מקריית גת.
היו"ר יעקב ליצמן
כמובן אם אהיה יו"ר הוועדה.
יצחק וקנין
המינוי הזמני שלך הוא הכי קבוע שיש.
אבישי ברוורמן
עדיף החדר כאן מהחדר בגני התערוכה - --
היו"ר יעקב ליצמן
אני לא בעד חברה שעובדת בשבת. אני כבר לא בא לגני התערוכה כי שם עובדים בשבת ושוב תודה ג'קי וחג שמח. מילות סיכום לזאב פורת.
זאב פורת
ג'קי דיבר בצורה כללית על הפיצויים. אני רוצה להסביר בקצרה את הפעילות לגבי הפיצוי האוטומטי שהחלטנו להפעיל לגבי חודש אוגוסט. בעיקרון בתחום של 4 הממונים שאזור ההגבלה מצוי באזורם, אנחנו מאבחנים 86,000 עוסקים, מתוכם רק 80,000 באזור ההגבלה. קרי, בית שאן לדוגמא היא מחוץ לאזור ההגבלה למרות שהיא שייכת לפקיד שומה או לממונה מע"מ טבריה. מתוך ה-80,000 האלה הנחנו שלגבי 65,000 נוכל לבצע פעילות אוטומטית כך שניאלץ להתמקד ידנית רק עד 15,000 עוסקים. כפי ששמענו מג'קי, 25,000, מתוכם מחזורם גדול מהמחזור באוגוסט 2005 ולפיכך הם הוחרגו אוטומטית מכיוון שאנחנו לא יכולים לפצות אותם. לצערי 10,000 לא הגישו עד היום הזה את הדוחות וכתוצאה מכך הם לא יכולים לקבל את הפיצוי הזה. אנחנו יכולים לבצע כבר היום תשלום לכ-35 וחצי אלף עוסקים. החלטנו להמתין עד ה-10 לחודש, קרי, יום שלישי, כדי שבכל זאת אולי נצליח לעדכן קבוצה נוספת ואז לבצע את המהלך.

אנחנו רוצים לבצע חד פעמי אוטומטי. כלומר מרגע שעשינו מהלך אחד אנחנו הולכים אך ורק למהלך הידני שעם ביצועו נבדוק האם שילמנו אוטומטית. במידה ושילמנו והתביעה הידנית הודפת את התשלום האוטומטי ששילמנו, ישולמו לו ההפרשים. פיתחנו במערך הטכנולוגי שאילתה שבוחנת האם האיש זכאי בכלל לפיצוי האוטומטי, לאיזה סכום. קבענו כאן את המקדם הנורמטיבי על פי קבוצות המחזור שקבעתם בוועדת הכספים, עד 750,000 – 75%, עד מיליון וחצי – 65%, 10 מיליון – 55% וכיוצא באלה. ציינו כאן את מקדם ימי הפסקת הפעילות – מספר ימי הלוחמה באוגוסט חלקי סך כל ימי הלוחמה וקביעה של 8 אזורי הגבלה. מופיעים כאן הכתובת של העסק, סוג העסק, חשבון הבנק, העסקאות באוגוסט 2005, העסקאות באוגוסט 2006. האדם מקבל הביתה ממש דף מפורט לפרטי פרטים כדי שיבין בצורה מוחלטת, בעברית פשוטה, מה הפעולה שעשינו כדי שהוא יוכל לשקול האם כדאי לו לבוא ולהגיש תביעת שכר. הוא יוכל לבדוק במדויק מה עשינו, בעברית הפשוטה ביותר עם מלוא הנתונים. כאן יש לכם דוגמא לעסק אחד.
ראובן ריבלין
מתי זה נשלח?
זאב פורת
ביום העברת הכסף במקום להפקיד משובר ניכוי מס במקור ממערכת דוחות של החשכ"ל, אמרתי לחבר'ה: אל תדפיסו, חבל לכם. אני אעביר לאיש במסגרת בית הדפוס, נציין שזה מהווה במקום ניכוי מס במקור הודעה, וזה הטופס. אנחנו שולחים את זה יום לאחר העברת הכסף. תתעלמו מהשם שרשום על הטופס שלפניכם כי פחות חשוב כרגע שם העוסק, זו דוגמא, אבל תראו איך בנוי הטופס. אתם רואים את כל הפרטים הרלוונטיים: במה הוא עוסק, המחזורים שלו. במידה ויש חסימה כתוצאה מענף כלכלי - קבלן בניין לא יכול לקבל אוטומטית, תחנת דלק לא יכולה לקבל אוטומטית. איחוד עוסקים, קיבוצים לדוגמא, מרביתם איחודי עוסקים, הם מהווים קובץ של מספר חברות. מכיוון שלמע"מ הם מדווחים במחזור מאוחד ואין לנו דיווח על כל יחיד מיחידי השותפות הזו – אמרנו שאוטומטית אי אפשר לבצע וצריך הצהרת רואה חשבון לגבי המחזורים הקונקרטיים. המחשב מוזן וחושף אוטומטית את כל החריגים האלה ומציין למה, מה החריגות שעצרה אותו ומה צורת הבדיקה שאנחנו אמורים לבצע.

הוועד הארצי הסכים כמחווה של רצון טוב שמפקחי מע"מ יישבו כאן בקטע של המחזורים כי להם יש עדיפות על אנשי מס הכנסה בקטע הזה. הוועד הסכים שמבקרי מע"מ, למרות שמדובר במס רכוש וזה לא שייך למע"מ, הם אלה שיבצעו את הביקורת בתחום המחזורים ומפקחי מס הכנסה יבצעו את הביקורת בתחום השכר. זה הסיפור בגדול. המהלך האוטומטי הוא 650 מיליון שקל. אנחנו צופים שנגיע לסדר גודל של כמיליארד וחצי שקלים בגין חודש אוגוסט כי הסכומים הגדולים למעשה הם איחודי עוסקים והחברות היותר גדולות. כאן, ב-650 מיליון יש לנו בסך הכל 47 עוסקים שאמורים לקבל מיליון שקל ומעלה. כלומר, מתוך ה 35,000 רק 47 מקבלים מעל מיליון שקל. מרביתם יקבלו את הסכומים הגדולים בתביעות הידניות.
היו"ר יעקב ליצמן
המפעלים הגדולים הגישו כבר תביעות?
זאב פורת
הגישו נכון להיום 6000 תביעות בגין חודש אוגוסט. למרות שרק יצאנו 6000 כבר הוגשו.
היו"ר יעקב ליצמן
והרשתות הגדולות?
זאב פורת
אני לא יודע להגיד לך. 6000 הגישו כבר בגין אוגוסט. מי מה ולמה – לא יודע. אלה הנתונים.
היו"ר יעקב ליצמן
אני מודה לזאב. האם יש למישהו הערות?
סטס מסז'ניקוב
6000 כבר הגישו, ואמרת 35,000 - - -
זאב פורת
אני מבצע אוטומטי. לא אמרתי שזה לא חופף. יכול להיות שאדם הגיש והוא מקבל בין כה וכה.
שלי יחימוביץ
שאלתי את ג'קי וקיבלתי תשובה שהיא טובה מכדי להיות אמיתית. שאלתי לגבי אדם שהיה במילואים, הוא תושב הצפון, יש לו עסק בלי עובדים והוא מקבל פיצוי בגין ימי מילואים מהביטוח הלאומי. הוא מקבל 100 אחוז. הוא לא יכול להגיש בגין מחזור שזה עשוי לפצות אותו ביותר. אמר ג'קי שהוא מקבל גם את המאה אחוז וגם את המחזור, שזה יפה.
זאב פורת
יש לי כאן עיוותים שאני הולך לשלם 60 מיליון שקלים כשאני יודע שלאנשים האלה לא מגיע הכסף. מה זה לא מגיע? יש במע"מ מושג שנקרא: חשבונית תקציבית. כלומר ברגע שהוא רוכש נכס, במקום שהמוכר יוציא לו חשבונית והוא יתקזז עליה – אנחנו מאפשרים לו להוציא חשבונית במקום המוכר. מצד אחד הוא מדווח על העסקה, מצד שני מקזז וזה אפס. במחזור העסקאות זה מופיע. כלומר אם במקרה באוגוסט הוא קנה נכס, מחזור העסקאות שלו התהפך למיליונים, באוגוסט 2006 אין – הלכתי ונתתי לו עכשיו מיליון. אני נותן לכולם מתוך סיבה פשוטה – באוגוסט 2006 הוא מכר והוא לא יקבל פיצוי למרות שהוא מכר מכירה הונית. אז יש ויש, אנחנו לא יכולים לאבחן. למשל הוא היה במילואים, לא מעניין אותי.
שלי יחימוביץ
בקיצור, מילואימניק ממרכז הארץ שעשה מילואים מקבל את המאה אחוז, מילואימניק מהצפון שהוא בעל עסק מקבל גם את המאה אחוז וגם את הפיצוי.
זאב פורת
אני בוחן אותו כרגע על פי מחזור.
היו"ר יעקב ליצמן
תודה לכם, תמסרו תודה לכל עובדי רשות המיסים בשמנו, שנה טובה. אנחנו עוברים לסעיף הבא.

תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה) (שילוב מקבלי

גמלאות בעבודה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשס"ו-2006
היו"ר יעקב ליצמן
הסעיף הבא, תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004, תיקוני חקיקה, שילוב מקבלי גמלאות בעבודה, הוראת שעה, תיקון מס' 3 התשס"ו – 2006. מכתב של סגן רוה"מ שר התמ"ת אלי ישי. אני מכיר אותו, מוקיר אותו, מעריך אותו ולשאלתך חיים אורון, אני מקווה שבקרוב הוא יהיה באופוזיציה. בבקשה גברתי.
דורית נובק
עדכון קצר בענייני תוכנית מהל"ב. תוכנית מהל"ב סיימה ביולי 2006 את שנתה הראשונה. אחרי החג נפרסם דוח מפורט שמציג נתונים מפורטים שעיקרם ירידה דרמטית במספר המשתתפים. התחלנו ב-18,000 משתתפים ואנחנו עומדים היום על כ-12,000 משתתפים. אנחנו מדברים על למעלה מ-10,000 השמות, למעלה מ-8000 איש עובדים. כמעט 10,000 השמות ו-8000 איש עובדים כי יש אנשים שהושמו יותר מפעם אחת במהלך השנה הזאת. מרבית האנשים הושמו פעם אחת או פעמיים. חלקם גם יותר פעמים. אנחנו מדברים על תיקונים שנכנסו בתוכנית מיומה הראשון ואנחנו מדברים על ועדת תמיר שהתכנסה והגישה את עבודתה לשר לפני שבועיים והמליצה על תיקונים והקלות והתאמות נוספות שתכליתן הוא לדייק את הטיפול באוכלוסיית מקבלי הבטחת הכנסה המשתתפים בתוכנית. חלק מהנגזרות של ההמלצות תפגשו כאן במהלך השבועות הבאים.
שלי יחימוביץ
הדף הזה זו אחת מההמלצות האלה?
דורית נובק
לא. זה לא שייך להמלצות האלה. זה עוד לפני שתרגמנו את המלצות ועדת תמיר לתקנות ולתהליכי עבודה.
חיים אורון
אפשר לקבל את הדוח?
דורית נובק
בוודאי. אני אעביר אותו היום לוועדה ותוכלו להפיץ אותו לכולם. עיקרי הדברים בדוח זה באמת התוויה של מסלולים מיוחדים לאוכלוסיות מוגדרות כמו אוכלוסיית מבוגרים, אוכלוסייה שזמן רב הייתה בהבטחת הכנסה. כמו אוכלוסייה שיש לה בעיות פסיכו סוציאליות מורכבות שאינן מגיעות עד כדי קצבת - - -
היו"ר יעקב ליצמן
איפה נמצא המרכז בירושלים?
דורית נובק
ברחוב מבוא המתמיד 4, במרכז העיר מאחורי קפה הלל, ליד הפתיליה.
היו"ר יעקב ליצמן
לא סתם שאלתי, אנחנו רוצים לבוא לביקור.
דורית נובק
בהחלט, כמו שהבטחתם. אנחנו מנסים לתאם את הביקור ואחרי החגים הוועדה מוזמנת לביקור. מרגע ששר התמ"ת אלי ישי קיבל את ההמלצות ויחד איתן הכריז 2 הכרזות: האחת, מדברת על הרחבה של אזורי הפעילות באזורי הפעילות הקיימים.
שלי יחימוביץ
מתי הוא הכריז?
סופה לנדבר
179 מיליון - - -
דורית נובק
השר הכריז 2 הכרזות כשהוא הודיע שהוא מקבל את המלצות ועדת תמיר ויפעל ליישומן המיידי. האחת הייתה הרחבת אזורי הפעילות ותחום האזורים שאושר על ידי ועדת האזורים, לא פתיחת אזור נוסף. הייתה ועדת אזורים שהגדירה 4 אזורים וההחלטה הייתה ליישם את התוכנית בשלבים. ההרחבה שהשר הכריז עליה היא הכרזה במסגרת האזור שאושר עם פתיחת התוכנית. ההכרזה השנייה הייתה על הוספת שנה נוספת שממצה את החוק. החוק הוא ל-3 שנים כידוע לכולכם וההכרזה הזו ממצה את החוק. במילים אחרות: אנחנו נערכים היום קודם כל ליישום של המלצות הדוח ועם ישומן יד ביד הולכת עם זה הרחבה של אזורי ההפעלה ותוספת שנה שלישית, גם על פי המלצת הוועדה הציבורית שבראשה עומד פרופ' מנחם יערי וגם על פי חוות דעת רבות אחרות שקיבל השר, על מנת לאפשר לממשלה לקבל החלטה מושכלת אחרי תקופת ההתנסות – ראוי להאריך בשנה נוספת ולמצות את תקופת החוק כפי שחוקק ל-3 שנים.
סופה לנדבר
מה זה הרחבה?
דורית נובק
בתוך האזורים שאושרו על ידי ועדת האזורים, לא מוסיפים אזורים חדשים. בתוך האזורים שאושרו. אשקלון – כל אשקלון, נצרת – כל נצרת. אגב זה אושר במקור, זה לא חידוש מסעיר.
חיים אורון
אם כבר דיברת על נושא הרחבת האזורים והגברת הקריטריונים, בעצם יהיה פה מצב שמצד אחד כאילו אחוז יותר קטן באוכלוסיה ייכנס לתוכנית - - -
דורית נובק
לא מדויק. כולם נכנסים לתוכנית רק יהיו מסלולים מקלים, יהיו מסלולים מותאמים. אין שינוי בקריטריונים.
חיים אורון
ה-16 אלף, איך יספרו?
דורית נובק
הם בפנים, כמובן.
היו"ר יעקב ליצמן
כל הנושא של ויסקונסין צריך לדעתי דיון רציני בוועדה עם השר. זו הזדמנות טובה עם הדוח של תמיר לעשות דיון על זה. חשבתי שנעשה את זה בסיור, אם השר יהיה שם נעשה את זה שם.
חיים אורון
היות ואני חושב שאני היחיד פה שהיה בהולדתו של החוק ואני אומר בפעם המיליון שהצבעתי נגד. אבל סיור זה סיפור אחד. הוועדה צריכה ישיבה ארוכה שבה יופיע השר, בה יופיע תמיר ובה יופיעו שניים שלושה נציגי ארגונים שמאוד מעורבים בנושא לאורך כל השנה האחרונה.
היו"ר יעקב ליצמן
במה זה סותר את מה שאמרתי?
חיים אורון
שבתוך סיור כל זה לא יהיה. אני בעד סיור, אבל יש סיור ויש ישיבה בכנסת.
היו"ר יעקב ליצמן
אחרי הסיור אנחנו נשב עם השר, עם תמיר, עם הארגונים. מה זה סותר?
שלי יחימוביץ
סיור זה קמפיין יחסי ציבור.
אמנון כהן
מה אתה מציע אדוני?
ראובן ריבלין
בסיור כל מדריך מראה מה שהוא רוצה.
סופה לנדבר
אולי נעשה את הסיור בצפון.
היו"ר יעקב ליצמן
לא, אנחנו נעשה סיור עם השר שם בירושלים.
ראובן ריבלין
בסיור מראים לך מה שרוצים להראות. ג'ומס צודק.
חיים אורון
לפי דעתי צריך יותר זמן לדיון, החוק מאוד מסובך, יש עמדות מאוד קוטביות, גם של אנשי מקצוע ואני חושב שצריך להקדיש לזה 4 שעות מסודרות בחדר מסודר.
אבישי ברוורמן
אני מסכים עם ג'ומס שצריך הצגה של בעד ונגד כי זהו אחד הנושאים שהוא קונטרוורסלי.
דורית נובק
באשר לעניין לשמו התכנסנו. אנחנו מבקשים להתקין תקנה שמאפשרת למשתתפי התוכנית - - -
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לברר עוד שאלה שקראתי בעיתונות. האם זה נכון שאלו שמנהלים את מהל"ב רוצים להתפטר?
דורית נובק
התשובה היא לא.
היו"ר יעקב ליצמן
כתוב בעיתון שרוה"מ עומד להעביר את התקציב כמות שהוא, אז כתוב.
סופה לנדבר
אבל למה אנחנו הולכים להגדיל את התקציב לויסקונסין?
היו"ר יעקב ליצמן
סופה, זה יהיה בדיון, לא עכשיו.
סטס מסז'ניקוב
בעיתון היה כתוב שרוה"מ לוקח אחריות.
שלי יחימוביץ
גם אני רוצה להקריא משהו מהעיתון. זה ראיון בגלובס עם קובי הבר. "מספר חברי כנסת מתלוננים שאתה יותר חזק מהם. לדוגמא, חברת הכנסת יחימוביץ מהעבודה טוענת שאתה קובע אפילו יותר מהשרים. האם זה נכון? סימן שאלה. הבר: מה אתה רוצה ממני? אם אתה רוצה שאגיד שזה נכון, אז אני מאשר." בבקשה.
חיים אורון
קובי לא אשם בכלום, הוא אמר את האמת, גם זה לא בסדר?
היו"ר יעקב ליצמן
קובי הבר לא אשם אבל כאן הוא לא הכי חזק. בוועדת הכספים כל חבר כנסת מהקואליציה הוא הכי חזק. בעזרת השם כפי שאני בטוח שש"ס לא תיתן את קולה להפיל את הקצבאות, והגמלאים לא ירימו יד להפיל את קצבאות הזקנה ומפלגת העבודה לא תיתן יד להפיל את שכר המינימום ואת החיילים המשוחררים, לכן תחפשו לכם מקורות אחרים.
ראובן ריבלין
הם לא יכולים לסרב בנושא הקצבאות, הם זה הממשלה.
שלי יחימוביץ
ההחלטה שלנו גורפת. זה שכר מינימום וזה ילדים וזה חיילים משוחררים.
היו"ר יעקב ליצמן
בכדי להיות הוגן, על שכר מינימום אמרו לי חלק מהאנשים כאן מהאופוזיציה, לא התחייבו לי על 3 הדברים האחרים אז אני מבין שאין לי בעיה.
ראובן ריבלין
אנחנו מהאופוזיציה מוכנים להצביע באופן גורף נגד התקציב. אני לא מתחייב בשם כל האופוזיציה כי יש כל מיני אנשים שיש להם דעות שונות.
אמנון כהן
שמתחלפות בהתאם לנסיבות.
שלי יחימוביץ
יפה שאתה קורא לזה דעות, מאוד אלגנטי רובי.
סמדר אלחנני
אם לא תעביר את חוק ההסדרים ימלכדו גם את אחד פסיק שבע - - -
חיים אורון
אין אפשרות, או שהכל עובר. אני אגיד לך מה יורידו, הם ישנו את הקצבאות, את האחד שבע יעבירו ואת ה-33 יעבירו, אחרת אין תקציב.
סמדר אלחנני
נכון.
היו"ר יעקב ליצמן
התקציב עובר כי אף אחד לא רוצה בחירות. חוק ההסדרים - תלוי. קצבאות ילדים וזקנה לא יעברו, נקודה.
שלי יחימוביץ
מה עם הסעיפים, חיילים משוחררים - - -
חיים אורון
שלי, חיילים משוחררים לא עובר.
אבישי ברוורמן
בקיצור, הכל צפוי והרשות שלנו לא נתונה.
היו"ר יעקב ליצמן
שאול מרידור, אמרתי בדיון קודם ואני חוזר ואומר, אתה לא שומע, קובי הבר צודק אבל מחוץ לחדר הזה.
דורית נובק
התקנה שאנחנו מבקשים להעביר הפעם נוגעת למתן 3 ימי חופשה ברצף למשתתפי התוכנית בנוסף ל-2 ימי החופשה שהם יכולים לקחת על פי בחירתם.
סמדר אלחנני
אדבר רק על עובדי מדינה. הנושאים שבתוכנית ויסקונסין אפשר לדמות אותם לעובדי מדינה. עובד מדינה יש לו שני ימי מחלה בחודש על פי הצהרה פלוס לפחות 11 ימי חופשה. זאת אומרת, הוא יכול לקחת שבועיים חופשה.
שאול מרידור
בשנה.
סמדר אלחנני
בשירות המדינה הוא צובר 30 ימי מחלה לשנה. זה 2 וחצי ימי עבודה לחודש הוא יכול לקחת ימי מחלה. יש היום תמריץ לא לקחת אותם אבל הוא יכול לקחת אותם כחופשה. אנחנו מכירים את התופעה הזאת מכל עובד מדינה 2 בחודש פלוס ימי חופשה שהוא חייב לקחת ברצף של לפחות, נדמה לי, 10 ימים.
שאול מרידור
חברים, אבל הוא לא עובד. הוא מקבל מהמדינה כסף והוא לא עובד. ההשוואה לא נכונה. הלוואי שהיה עובד.
חיים אורון
הפעם אני מסכים עם מר מרידור. עברת גברתי מפאזה לפאזה. אם זה משתתף בתוכנית שמחויב ב-20 שעות בשבוע, שאר השעות לכאורה הוא בהיעדרות. הוא לא חייב ב-40 שעות בשבוע.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד תקנות המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004, תיקוני חקיקה שילוב מקבלי גמלאות בעבודה, הוראת שעה, תיקון מספר 3, התשס"ו – 2006?
סופה לנדבר
אנחנו רוצים להבין.
ראובן ריבלין
לפני שאנחנו מצביעים אני רוצה להבין דבר אחד, מה עמדת משרד האוצר לגבי התקנות?
היו"ר יעקב ליצמן
בעד.
ראובן ריבלין
שמעתי בבוקר נימה שלא הייתה קודם.
שאול מרידור
במסגרת הדיון עם משרד התמ"ת הגענו להסכמות, חלק מההסכמות זה גם בעניין הזה, חופשה שנתית למשתתפים. יש גם אישור רשמי של השר שמאשר את התקנות האלה. חלק הן הסכמות כלליות שמדברות על מה שדורית דיברה - - -
היו"ר יעקב ליצמן
רובי, יש מכתב מצורף.
שאול מרידור
יש הסכמות כלליות שמדברות על שינויים בתוכנית שעשתה ועדת תמיר שאני הייתי חלק מהחברים בה שקבעו הרחבה של התכנית בתוך האזורים הקיימים והארכה לשנה שלישית שקבועה כבר בחוק. יחד עם זה, אני כבר אומר לכם, אנחנו מתכוננים להרחבה ארצית ביחד עם שר התמ"ת ומשרדו כדי להפיק את הלקחים ולהבין מה מה נעשה אחרי השנה השלישית. על כל זה ביחד אנחנו נמצאים בדיון שוטף. חלק מזה זה הדבר הזה.
ראובן ריבלין
אני רוצה להבין דבר אחד, אם הגעתם להסכמה שבכל זאת תינתן חופשה שנתית היות ולא מזכירים ימי מחלה. אני מסכים איתך שהוא לא עובד, אבל אם דינו כדין עובד, מדוע אתם לא מסכימים לימי מחלה על אותו הגיון? אם דינו כדין עובד, למה לא מחלה?
שאול מרידור
היו מספר סיבות שאנשי משרד התמ"ת העלו את עניין החופשה השנתית. אחת מהן נגעה לעובדה שחלק מהדתות בחלק מהחגים שאינם מוכרים כמועדים רשמיים של מדינת ישראל יש איסורים, לדוגמא חול המועד, לדוגמא אצל הערבים יש רמאדן, עיד אל פיטר וכו'. יש חגים ומועדים שאינם מוכרים ואם אדם ירצה להיעדר מסבות מצפוניות שקשורות לאמונה, אין לו אפשרות בעצם לעשות את זה במידה והוא ניצל את היומיים בחודש שמותרים לו בגלל סיבות מוצדקות.
סופה לנדבר
למי נותנים את ההטבות האלה? לאלו שמשתתפים בתוכנית או לאלו שעובדים במשרד - - -
דורית נובק
לאלו שמשתתפים בתוכנית.
סופה לנדבר
זה כמו החייאה לגוף מת, כל ההטבות האלה.
דורית נובק
את מציעה לא לתת? יהיה אחר כך דיון גדול, שורשי בנושא.
שלי יחימוביץ
סופה אומרת שזה חלקי - - -
היו"ר יעקב ליצמן
כפי שאמרתי, הגיע הזמן לדיון רציני בנושא תוכנית ויסקונסין. אבל הדחיפות היא שזה נוגע כבר לחג הזה, לחול המועד.
דורית נובק
אם לא נחיל את זה עכשיו, אנשים לא יוכלו בסוכות לצאת לחופשה.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד התקנות האלה שהקראתי קודם, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע? אושר פה אחד. תודה רבה.
שינויים בתקציב לשנת 2006
היו"ר יעקב ליצמן
חברי הכנסת, באתי להביא את השינוי בתקציב. אני רוצה להסביר ולראות אם יש הסכמה להעלות את זה. מדובר על תקצוב 12 מיליון שקל למימון החברה להשבת נכסים של נספי השואה שהוקמה לאחרונה על פי חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) התשס"ו – 2006. 2. הפשרת הרזרבה להתייקרויות בשכר. 3. תגבור תקצוב האמרכלות של משרד המשפטים ב- 4,700 אלף ₪.
ראובן ריבלין
ניצולי השואה, לקחת את זה מהם?
היו"ר יעקב ליצמן
הפוך, להעביר את זה לעמותה הזאת. אני מציע להעביר את הדף לחברי הכנסת. אם יש הסכמה על הקטע הזה, אני אוסיף את זה לסדר היום. בבקשה סמדר.
סמדר אלחנני
אני רוצה לדבר לא בתפקידי כיועצת כלכלית של ועדת הכספים אלא בתוקף זה שהייתי חברה 4 שנים בוועדה המייעצת לוועדת החקירה להשבת הרכוש של הנספים בשואה. זו הייתה ועדת חקירה פרלמנטרית שעבדה במשך 2 קדנציות. מי שקבוע בה הייתה הוועדה המייעצת שאני הייתי בה חברה ופעילה. במשך 4 שנים לא החזירו לאף אחד כסף. רוב הכסף הוא באפוטרופוס הכללי. בעקבות זה חוקקו חוק שמקים את החברה הזאת שמזה עדיין אין כסף ליורשים.
ראובן ריבלין
את מדברת לא לעניין.
סמדר אלחנני
אם יש כסף של חשבונות בנקים שלא נמצאו לו יורשים ועשויים להיות לו יורשים, הוא נמצא באפוטרופוס הכללי ואין שום מניעה שהאפוטרופוס הכללי יחזיר את הכסף ליורשים כמו שהוא עושה לכל רכוש שאין לו יורשים.
ראובן ריבלין
אני המום שסמדר ליוותה את הפעולה של קולט אביטל ביחד עם אברהם רביץ וקליינר במשך כל כך הרבה שנים והיא ולא מבינה מה קרה.
סמדר אלחנני
אני מבינה טוב מאוד. חבר הכנסת ריבלין, אתה לא יכול להגיד לי שאני לא מבינה מה היה פה. עם כל הכבוד אתה לא יכול להגיד לי את זה. תחזור בך.
ראובן ריבלין
אני מתנצל על כך שאמרתי את הדברים נכוחה, אני חוזר בי ואומר את דברי שוב. הבנקים התחייבו לתת 50 מיליון שקל ואנחנו לא הסכמנו. אמרנו: נלך לפי הקריטריונים. שרי האוצר, גם נתניהו וגם אולמרט לאחר מכן התחייבו לתת 150 מיליון שקלים. יש 2 נוסחאות, נוסחה אחת מגיעה כדי 900 מיליון כמעט מיליארד. יש נוסחה אחת שמגיעה עד כדי 150 מיליון שהדברים האלה מכסים. כתוצאה מכל הדברים, רצו להקים את העמותה, אני הייתי בין אלה שחשבו שצריך לתת את זה לאפוטרופוס הכללי, דעתי לא נתקבלה אבל היום מקימים את העמותה. לצערי הרב בעמותה הזאת בין התפקידים שלה זה גם הנצחה 10% - 3% בשנה ראשונה, 6% בשנה שנייה – דבר שהתנגדתי לו. זה מסחר. חשבתי שאת כל הכסף צריכים לתת לאנשים שחיים איתנו ושהם קורבנות השואה ולדור הזה שהולך וכלה אנחנו חייבים לדאוג. עם 150 מיליון אנחנו עושים זאת. לצורך כך הקמנו את העמותה הזאת. העמותה הזאת תפקידה לעשות את כל הדברים עליהם מדברת סמדר שעד היום לא נעשו. זו הייתה הצעה של טומי לפיד בזמנו, להקים את העמותה הזאת. לי היו ספקות.
היו"ר יעקב ליצמן
מה אתה מציע?
ראובן ריבלין
אני מציע להעביר להם מייד את זה על מנת שיתחילו לפעול ובאמת להתחיל לשלם לאותם אנשים מוכי גורל וזו הייתה ההתחייבות.
היו"ר יעקב ליצמן
אני רוצה לשמוע את כל חברי הכנסת, כולם בעד להכניס את הנושא לסדר היום?
חיים אורון
יש לי הרגשה שרובי לא צדק. לא מדובר פה בפיצויים לניצולי השואה.
היו"ר יעקב ליצמן
סליחה, פרוצדורלית, אני רוצה להכניס לסדר היום, להכניס? בסדר. אם כך בהסכמת החברים כאן אני מכניס באופן רשמי את הנושא הזה לסדר היום - העברות תקציביות. אנחנו מדברים על תביעה מספר 308, 309.
חיים אורון
מדובר על תביעות של יורשים לנכסים, זו אותה ועדה של קולט אביטל. היה פה ויכוח גדול במסגרת אחד החוקים בחוק ההסדרים, בין ההצעה להקים חברה ובין להשאיר את הכל אצל האפוטרופוס. בסופו של דבר התקבלה החלטה לעשות חברה, החוק עבר, כי מי שתמך בזה עמדתו הייתה שיכול להיות שבאפוטרופוס יש אינטרס סמוי להשאיר את הכסף אצלו משום שגם פה כתוב שמי שלא התגלה לו יורשים - הכסף הולך בחזרה למדינה. לכן אמרנו: בוא נפריד את העניין ולפחות ייווצר גורם שהאינטרס הגדול שלו יהיה לייצג את היורשים ולא את המדינה. לכן זה יהיה לא רציני לבוא עכשיו ולהגיד: אנחנו לא מאשרים את זה. סמדר התנגדה, זה בסדר גמור, אבל יש חוק, עם כל הכבוד.
סמדר אלחנני
אני רק באה לתת רקע לדברים. אחת המטרות של החברה בכספים שייווצרו ללא יורשים היא להנציח ולסייע. קראתי היטב את החוק. הרי כסף לא יוחזר ליורשים. מ-4 שנים שישבתי שם ועברתי על כל החשבונות של בעלי - - -
ראובן ריבלין
את רוצה לבטל את החלטת כל הוועדה בגלל שאת חשבת בוועדה בניגוד לדעתה, אני קיבלתי חלק מעמדתך אבל את באה ואומרת היום: כל הכנסת תלך לעזאזל רק בגלל שלא תאמו את דעתך.
סמדר אלחנני
כסף לא יוחזר ליורשים כי אין יורשים. אבל המטרה הראשונה של החברה זה לסייע לנפגעים, לאלה שעוד חיים עימנו. עכשיו, מה יהיה? יגידו, חכו שיקבלו את הכסף ואז יסייעו ליורשים. היורשים הולכים למות. למה לחכות לחברה? זה תפקיד של המדינה.
ראובן ריבלין
בעקבות הדברים שנאמרו פה על ידי סמדר לוועדה, אני רוצה לומר לפרוטוקול שלא יישמעו הדברים בלי שתהיה להם תגובה. ידוע לנו שרבים מהכספים שיאותרו לא יימצאו להם יורשים. לכן באנו וקבענו שאותם כספים יינתנו לאנשים שהם קורבנות השואה וחיים עימנו עדיין. כל הכספים יהיו מיועדים קודם כל לקורבנות.
היו"ר יעקב ליצמן
מי בעד 308, 309 ירים את ידו, מי נגד, מי נמנע? אושר. תודה רבה, חג שמח ושנה טובה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים