ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/09/2005

חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 49), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת החוקה, חוק ומשפט

19.0905

הכנסת השש-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 597

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

מיום שני, ט"ו באלול, התשס"ה (19 בספטמבר, 2005) בשעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - הטלת עונש מאסר על נאשם בלתי מיוצג),

התשס"ה-2005

(פ/3388) הכנה לקריאה ראשונה - דיון והצבעה
נכחו
חברי הוועדה: יצחק לוי – היו"ר

זהבה גלאון

אתי לבני
מוזמנים
משרד המשפטים: רחל גוטליב

עו"ד דפנה ביינוולד

רועית עמרן

מאיר בינג – משרד האוצר
המשרד לביטחון פנים
רוית דאדו

עו"ד נעמה בר אור

רפ"ק אילן סולומון
סנגוריה ציבורית
עו"ד ענבל רובינשטיין

ד"ר יואב ספיר

עו"ד עמי קובו
האגודה לזכויות האזרח
דניאלה במברגר – אנוש

עו"ד לילה מרגלית

יעל גויסקי – לשכת עורכי הדין
יועצת משפטית
אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
לאה קיקיון

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - הטלת עונש מאסר על נאשם בלתי מיוצג),

התשס"ה-2005

(פ/3388) הכנה לקריאה ראשונה - דיון והצבעה
היו”ר יצחק לוי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - הטלת עונש מאסר על נאשם בלתי מיוצג), התשס"ה-2005 . אנחנו מעונינים לקדם את הצעת החוק של חברת הכנסת אתי לבני ושלי, שבעצם הועלתה פה בעקבות תקנות שהוועדה עסקה בהן, בנושא ייצוג, ואז דיברו על כך שבעצם, הדבר יותר חשוב מחקיקה. אני אציג את החוק, או שהסנגוריה הציבורית תציג אותו?
עמי קובו
אנחנו חושבים שזה דיון מאד חשוב בוועדת חוקה. מדובר בהצעת חוק שאמורה להביא לתיקון של תקלה מאד גדולה במשפט הישראלי, מצב שהוא באמת בלתי נסבל, שבו מאות נאשמים כל שנה נשלחים למאסר בפועל כאשר הם בלתי מיוצגים. זאת, כאשר ברור לכל המערכת: לפרקליטות, לסנגוריה, למשטרה – ברור לכולם שזה מצב לא תקין, זה פוטנציאל מאד גדול לעיוותי דין, מצב שבו הראיות לא נבדקות כמו שצריך, הטענות של הנאשם לא נשמעות - -
היו”ר יצחק לוי
איך זה קורה היום? מה, אנחנו לא מעמידים להם סניגוריה?
עמי קובו
היום, המצב הוא שאנשים בעבירות קלות, לא זכאים לקבל סניגור. הם לא זכאים, לפי חוק הסנגוריה הציבורית, בכל עבירה שהיא מתחת ל- 5 שנות מאסר, הנאשם בכלל לא זכאי לסניגור ציבורי, אלא אם כן החליט בית המשפט, מטוב ליבו, למנות סניגור. יש שופטים שממנים יותר, יש שופטים שממנים פחות - והתוצאה היא שהכל תלוי שופט ותלוי בית משפט. התקלה היא הרבה יותר רחבה. היא לא מתייחסת רק למאסרים בפועל. התקנה היא בכלל לגבי נאשמים בלתי מיוצגים במערכת המשפט הישראלית, אבל בתוך כל התקלה הזו, הגרעין הכי קשה זה הסיטואציה שבה שוללים את חירותו של אדם ושולחים אותו למאסר בפועל. לכן ההצעה הזו היא בהחלט צעד חשוב, ומבחינת הסנגוריה הציבורית – גם צעד מאד דרמטי, לתיקון התקלה הזו.

הצד הזה, באופן פרטני, יגיד מספר דברים. ראשית, הוא יגיד בסעיף הראשון שלו, בהצעה שמשרד המשפטים הציג - -
היו”ר יצחק לוי
לפי כן - אני רוצה להבין: כמעט כל עבירה יש בסופה אפשרות לעונש מאסר. כלומר, שבעצם- התיקון הזה אומר שכמעט כל נאשם יקבל - - בסופו של דבר, גם בחוק הפלילי – עבירות קלות יש בהן בשורה התחתונה אפשרות למאסר.
עמי קובו
ולכן צריך להבחין: יש את ההצעה המקורית של חברי הכנסת, שמדברת על חובת ייצוג בכל עבירה שדינה מאסר. אנחנו בדקנו את העלות התקציבית של ההצעה הזאת, המקורית, והגענו למסקנה שהיא תהיה גדולה מאד, בשלב הזה. לעת הזו אין לנו יכולת תקציבית לעמוד בהצעה הזו, ולכן, בתוך משרד המשפטים, ויחד עם הסנגוריה הציבורית והפרקליטות - -
היו”ר יצחק לוי
לפני שאתה מפרט את ההצעה - מה קיים היום בתקנות?
עמי קובו
מה שקיים היום בתקנות זה רק החובה של התובע להודיע לבית המשפט שהוא מתכוון לבקש מאסר בפועל. הא ותו לא. בית המשפט לא חייב למנות. בית המשפט ישקול לפי שיקול דעתו, והוא יכול להחליט שבכל זאת הוא לא ממנה.
אתי לבני
כמה השופטים ממנים באמת? כמה זה תלוי במצב כלכלי?
עמי קובו
ראשית, היום השופט לא חייב לבדוק את זה לפי המצב הכלכלי, והפערים בין השופטים הם מאד גדולים. היום יש שופטים שממנים באחוזים גבוהים, באופן יחסי, בגלל האוריינטציה של אותו שופט, ויש כאלה שבאופן עקבי כמעט לא ממנים. במחקר שעשינו הגענו למסקנה על פי מאות מקרים בשנה. בדקנו את זה ב- 2004, ומדובר במאות אנשים שנשלחו למאסרים בפועל והם לא היו מיוצגים. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2004 כבר היו קיימות, ובכל זאת נשלחו הרבה מאד אנשים למאסרים בפועל. את התקלה החמורה הזו אנחנו רוצים לתקן, בשלב הזה.
אתי לבני
בתי המשפט לא נכנסים בכלל לשאלה הכלכלית?
עמי קובו
הם רשאים להיכנס, הם רשאים לבדוק. הם לא חייבים לעשות את הזה. הסעיף שמקנה לבית המשפט סמכות – הוא לא מחייב אותו לעשות את זה. זה היום נתון לשיקול דעת בית המשפט. גם בהצעה שאנחנו הבאנו זה לא אמור להיות פרי מצב כלכלי. האמירה היא – שליחת אדם למאסר בפועל היא פסולה, נקודה, בלי קשר למצבו הכלכלי. גם אם הוא מרוויח, רחמנא ליצלן, מעט יותר מההגדרה בתקנות – של 4,000 שקל בחודש למשפחה, עדיין צריך למנות לו סניגור, לא כי הוא רוצה בסניגור, אלא כי אנחנו, כמערכת משפטית, חושבים שזה לא תקין.
ענבל רובינשטיין
המציאות מלמדת שאנשים שהפרוטה מצויה בכיסם באים עם סניגור. אנחנו גם מדברים על תיקים בבית משפט השלום, כאשר אדם סביר – לא בהכרח עשיר, יכול לממן לעצמו סניגור. אנשים שמגיעים בלי סניגורים הם אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם ייצוג. זו המציאות שאנו פוגשים.
אתי לבני
או שהם לא רוצים, ואז זה גם בא לידי ביטוי - -
ענבל רובינשטיין
זה סיפור אחר.
עמי קובו
אם הוא לא רוצה, אנחנו מכבדים את האוטונומיה של הפרט. רצונו של אדם – כבודו.
היו”ר יצחק לוי
אפילו בעבירת רצח, כך אני מבין. התפרסמה עכשיו פסיקה של רובינשטיין.
עמי קובו
עבירות של מעל 10 שנים זו סוגיה יותר מורכבת כבר, אבל בעבירות הקלות אנחנו בהחלט חושבים שצריך לכבד את רצונו של האדם - -
היו”ר יצחק לוי
מה שקיים היום בחוק זה שעל עבירות מ-5 שנים ומעלה יש חובה.
עמי קובו
מ-10 שנות מאסר ומעלה. בעבירות של למעלה מ- 5 שנים זו זכות - -
קריאה
שבודקים את היכולת.
עמי קובו
יש עתירה של האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ לבטל את הרף הבעייתי הזה של ה- 5 שנים. האגודה נלחמת על זה כבר מספר שנים בבית המשפט העליון
לילה מרגלית
יש לנו עתירה שבעצם אמרנו שהסייג שנמצא בצד הסנגוריה הציבורית, שקובע שרק נאשם שמואשם בעבירה שדינה 5 שנות מאסר ומעלה זכאי לסניגור – הוא סייג בלתי חוקתי, שבעצם מאפשר שליחת אנשים למאסר ללא ייצוג, שזו פגיעה חמורה בחירותו של אדם, ללא הליך הוגן. גם אנחנו בהחלט חושבים שהצעת החוק הזו היא צעד קדימה מאד משמעותי.
היו”ר יצחק לוי
הצעת החוק הזו באה לתקן את עילת הבג"ץ שלכם?
לילה מרגלית
זה לא ממש בצורה מוחלטת. היה עדיף אילו כל נאשם שידו אינה משגת היה זכאי לסניגור, בין אם הוא נשלח למאסר בפועל, ובין אם רק נלקח ממנו שמו הטוב, פרנסתו ועוד כמה דברים, אבל בהחלט - המצב שבו אפשר לשלוח אדם למאסר ללא ייצוג הוא מצב חמור במיוחד שראוי לתקן אותו, ואנחנו בהחלט תומכים בשתי ידיים בהצעת החוק הראויה והחשובה הזו.
היו”ר יצחק לוי
אני רוצה להבין: ההצעה הזו מייתרת את הבג"ץ שלכם?
יואב ספיר
לא בדיוק. הבג"ץ מדבר על הזכאות לייצוג, ואילו הצעת החוק תוקפת את זה מכיוון אחר. אני מתייחס עכשיו לא להצעת החוק המקורית אלא ל - - . היא מדברת על זה ששופט, בלי קשר לזכאות לייצוג, לא יכול לשלוח אדם למאסר בפועל אם הוא לא היה מיוצג. זה בעצם תוקף את הבעיה ממקום אחר.
ענבל רובינשטיין
הוא לוקח רק את המקרים החמורים ביותר מתוך כלל התמונה הרחבה שהם עתרו נגדה. הוא לוקח רק את המקרים החמורים ביותר ופותר את הבעיה של המקרים החמורים ביותר.
דפנה ביינוולד
לא, לא החמורים. זה יכול להיות מקרה קל מאד - -
קריאה
החמורים ביותר כבר פתורים.
קריאות
- -
לילה מרגלית
ניתן פסק דין לא מזמן שבית המשפט בעצם ביקש מהפרקליטות להתייחס בנושא של מאסר בפועל במיוחד. כלומר, בית המשפט ביטא את גישתו שהיום הדבר הכי חשוב לטפל בו, כרגע, זו הבעיה של מאסר בפועל ללא ייצוג.
זהבה גלאון
אין לכם צורך בי. כולכם מסכימים. אני יוצאת מהישיבה והצבעתי נרשמה: אני תומכת.
היו”ר יצחק לוי
אנחנו נעבור על הנוסח, ונצביע מאוחר יותר.
אתי לבני
זה נוסח שגובש בהסכמה בין הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים, וכל מי ש - - . יש לכם מה לומר?
היו”ר יצחק לוי
נעבור על הנוסח, נראה אם יש הערות שאפשר לתקן עכשיו, לקראת קריאה ראשונה. אני מבין שזה נוסח שגובש עם משרד המשפטים.
אפרת רוזן
משרד המשפטים גיבש את זה, וקיבלנו את זה מהם.


אני קוראת: "הוספת סעיף 15 א לחוק סדר הדין הפלילי. בחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), התשמ"ד-1982, אחרי סעיף 15 יבוא: "איסור הטלת עונש מאסר בפועל על נאשם בלתי מיוצג.

(א) בית המשפט לא יטיל עונש של מאסר בפועל על נאשם בלתי מיוצג אלא אם כן הנאשם הודיע שאיננו מעוניין להיות מיוצג; לעניין סעיף זה: "מאסר" – למעט מאסר במקום קנס".

לנו אין הערות לסעיף הזה.
אילן סולומון
יש לנו הערה קטנה, אולי בסוגיה קצת היפותטית. אני גם לא יודע אם יש מצב כזה היום, שבו הסנגוריה הציבורית מבקשת להשתחרר מייצוג של נאשם מסיבות כאלה ואחרות. מה קורה במקרה שנאשם לא מודיע שהוא לא רוצה להיות מיוצג, אבל יש בעיה בייצוג שלו והסנגוריה הציבורית מבקשת להשתחרר מהייצוג?
עמי קובו
נעמיד לו סנגור אחר, אין דבר כזה.
דפנה ביינוולד
הסנגוריה הציבורית לא מתנערת מייצוג.
היו”ר יצחק לוי
היה מקרה כזה?
עמי קובו
לא.
אילן סולומון
אני זוכר מקרה כזה מעברי הרחוק, מסוף שנות ה- 90.
אתי לבני
אז אפשר לפנות לבית משפט, לבקש להשתחרר, אם יש עומס שאי אפשר לעמוד בו, אולי - -
אילן סולומון
אם יש מקרה היפותטי שבו יכול להיות שהסנגוריה הציבורית תבקש להשתחרר מייצוגו של נאשם, המקרה הזה חייב למצוא את פתרונו בחוק.
ענבל רובינשטיין
לדעתי יש פתרון לזה בסעיף 17 לחוק סדר הדין הפלילי – מחמת שנאשם לא משתף פעולה.
קריאה
- -
ענבל רובינשטיין
אבל זה המקרה ההיפותטי. הרי מה המקרה שבו הסנגוריה תבקש להשתחרר מייצוג? – א הנאשם לא משתף אתה פעולה. זה יכול ללבוש כל מיני צורות ביטוי, או שהוא יכול סתם להצהיר שהוא לא מעוניין להיות מיוצג, או לדבר עם הסנגור שלו, לקלל אותו, להכשיל כל דבר שהסנגור עושה. זה היפותטי אמנם , אבל זה יכול לקרות. סעיף 17 נותן פתרון למצב הזה ואומר שבית משפט לא יחזור וימנה אם האיש לא משתף פעולה.
אילן סולומון
אז צריך להכפיף את הוראת סעיף זה.
אפרת רוזן
לא צריך להכפיף כי זה באותו חוק, וזה לא גורע מזה.
קריאות
- - -
אפרת רוזן
בכל מקרה בית המשפט לא יוכל להטיל מאסר בפועל.
רחל גוטליב
אני חושבת שצריך להכפיף את זה בסעיף 17.
אפרת רוזן
אין צורך להכפיף, זה כפוף.
רחל גוטליב
סליחה, אבל אם האמירה בסעיף קטן (א) היא מאד קטגורית – "..לא יטיל עונש מאסר אלא אם כן הודיע..." – הסיטואציה של סעיף 17 היא לא שהוא לא מודיע, אלא שהוא לא משתף פעולה, זה משהו אחר. בית המשפט מפסיק את הייצוג, ואז, לכאורה, זו סיטואציה שיש בה סתירה, אז אני מציעה לקבל החלטה ברמה העקרונית. יכול להיות שנכניס את זה אחר כך לתוך הניסוח של סעיף קטן (א) בכפוף להחלטת בית משפט.
אפרת רוזן
נבדוק את זה.
היו”ר יצחק לוי
אני רוצה לסכם את הנקודה: זה מובן מאליו, אנחנו נסדר את הנוסח. אם יש עכשיו הסכמה – בסדר, ואם לא – בקריאה השניה והשלישית. מובן מאיליו ש-15 ו-17 לא סותרים, הם משלימים. אם זה מספיק, זה יישאר כך. אם צריך – נסדר משהו בנוסח.
יואב ספיר
אפשר לומר: "..אלא אם כן הנאשם הודיע שאינו מעוניין להיות מיוצג, או.." - -
היו”ר יצחק לוי
אני מציע שלא נדון בזה כרגע.
קריאות
- - -
אפרת רו\זן
נדון בזה בקריאה שניה ושלישית. רשמתי לפניי.
לילה מרגלית
עוד נקודה שאנחנו חושבים שכדאי להבהיר בנוסח - שחשוב שבית המשפט יסביר לנאשם לפני שהוא מחליט לנהל משפט ללא ייצוג, כאשר הנאשם אינו מעוניין להיות מיוצג – את חשיבות הייצוג בהליך הפלילי, את המשמעות של הייצוג. שלא יהיה מצב שאדם מקבל החלטה לא להיות מיוצג בהליך הפלילי מבלי שהוסברה לו המשמעות של ההחלטה הזו על ידי שופט. יש לא מעט נאשמים שאומרים בהתחלה: אני חף מפשע, בשביל מה אני צריך סניגור? – כי הם לא מספיק בקיאים בהליכי הפרוצדורה ובראיות וכו' בבית המשפט, כדי לדעת שסניגור זה כלי מאד חשוב להוצאת האמת לאור.
ענבל רובינשטיין
זו גם הפסיקה שניתנה בשבוע שעבר. שהשופטת בייניש קיבלה את דעתנו להשתחרר.
רחל גוטליב
השאלה היא האם צריך לכתוב את זה בחוק או לא, כי זה נראה לי מובן, זה באמת נאמר בפסק הדין - -
דפנה ביינוולד
במקרים אחרים יש – שבית המשפט מחויב להסביר למישהו.
ענבל רובינשטיין
יצא בשבוע שעבר פסק דין. אנחנו כבר נאבקים על הנושא הזה הרבה שנים, אבל סוף סוף - - היא מילאה אחר בקשתנו להשתחרר מייצוג במקרים שבהם הנאשם לא משתף אתנו פעולה, כאשר יש חובת ייצוג. זה היה תיק הריגה של נהג האוטובוס שבו נהרגו 17 איש בטיול פנויים –פנויות. דעת הרוב שהתקבלה היא של השופטת בייניש, שקיבלה את בקשתנו להשתחרר. היא אפילו אבחנה את זה בפסיקה קודמת שאמרה שאם הוא לא היה מיוצג, לכן – נבטל את פסק הדין ונחזיר לערכאה הקודמת. היא אמרה שאף אחד לא הסביר לו, אף אחד לא עמד על זה שהוא צריך סניגור. פה ניסו להסביר לו עשרות פעמים והוא לא התרצה.
היו”ר יצחק לוי
השאלה היא האם יש מקום להכניס את זה בחוק, לחייב בחוק את ההסבר הזה, שיסבירו לו.
ענבל רובינשטיין
גם בסעיף 15 שמדבר על מינויי חובה בתיקים של 10 שנים ומעלה –
קריאה
זה לא כתוב.
ענבל רובינשטיין
אבל זה כך יתפרש מכוח הפסיקה, אני לא בטוחה שחייבים את ה- -
אתי לבני
אם יש לנו עכשיו את פסק הדין הזה - -
דפנה ביינוולד
השופטים גם עושים את זה בפועל כל הזמן. מי שמופיע – יודע.
יואב ספיר
מה יהיה עם מצב שנאשם - - הרשעה, שהוא לא מעוניין להיות מיוצג? אולי בכל זאת שיהיה סעיף קטן - -
ענבל רובינשטיין
הרי יש לנו סעיף מאד דומה במעצר עד תום ההליכים. הרי פחות או יותר זו הטכניקה של מעצר עד תום ההליכים. גם שם הוא יכול להודיע שהוא מוותר על הייצוג. שופטים לא רואים כחזון נפרץ - - 99% מהנאשמים - -
דפנה ביינוולד
אני כבר לא מדברת על העליון. השופט שמגר היה מכריח – כאשר אדם היה מיוצג בבית משפט מחוזי, וזה היה עוד לפני הסנגוריה הציבורית – הסנגור אמר שהנאשם לא שכר את שירותיו לבית המשפט העליון, והנשיא שמגר אמר לו: אתה תופיע. הוא קיבל הזמנה ושמגר חייב את כל הסניגורים להופיע גם בעליון. היום זה קל, אבל אז הוא חייב, כי הוא אמר - -
עמי קובו
היום הרשמים ממנים אותנו.
היו”ר יצחק לוי
אז אין צורך בהוספה.
קריאה
השופטים עושים את זה.
אפרת רוזן
אני קוראת את סעיף קטן (ב):

"(ב) סבר תובע כי יבקש מבית המשפט להטיל על נאשם שאינו מיוצג עונש מאסר בפועל אם יורשע יודיע על כך התובע לבית המשפט בתחילת המשפט, כדי שבית המשפט יוכל לבחון אם נתקיימו התנאים למינוי סניגור לפי סעיף זה; סבר התובע כאמור לאחר תחילת המשפט, יודיע על כך לבית המשפט בהזדמנות הראשונה".
היו”ר יצחק לוי
הסעיף הזה בא למעט את הסעיף הראשון?
אפרת רוזן
לא. הסעיף הראשון קובע את הכלל.
היו”ר יצחק לוי
אנחנו פה באים לסייג את הכלל ולומר שצריך פה הודעה של התובע.
ענבל רובינשטיין
אחרת - איך השופט יידע שהאיש בסכנת מאסר בפועל?
דפנה ביינוולד
העבירה זה לא אומר כלום.
היו”ר יצחק לוי
צריך להבין – יש עבירה שהיא עבירה של מאסר.
דפנה ביינוולד
כל העבירות, כמעט.
היו”ר יצחק לוי
מה שכתוב כאן - מסעיף (א) אפשר היה להבין שמספיק מכתב האישום, שיש עבירה. טואז בא סעיף (ב) ומסביר לנו שסעיף (א) יחול רק בדרך של הודעת התובע.
רחל גוטליב
לא. סעיף קטן (א) כשלעצמו – לא אומר את מה שאמרת. הוא אומר: לא יוטל עונש מאסר בפועל. זאת אומרת, לא לפי הגדרת העבירה אלא לפי מה שבית המשפט בוחר לעשות. זאת אומרת: מלכתחילה, החובה של בית המשפט היא חובה שמתייחסת להפעלת המאסר בפועל, לא בהתאם להגדרת העבירה. במובן הזה, סעיף קטן (ב) לא מצמצם. (א) כבר מצמצם.
היו”ר יצחק לוי
(ב) מצמצם, ו - - . אנחנו דנים כרגע במספר אפשרויות. אפשרות אחת היא לבצע את סעיף (א), ושהתובע יודיע. אפשרות שניה היא שהשופט בעצמו - -. אנחנו אומרים שה לא אוטומטי שאנחנו ממנים סניגור על כל עבירה, אלא אנחנו כרגע מפרטים את המצבים שבהם נמנה סניגור. ב
אפרת רוזן
אני לא חושבת שזה המצבים שבהם ימונה סניגור. כלומר - בכל מקרה בית המשפט לא יוכל להטיל עונש מאסר בפועל על נאשם, אפילו אם התובע לא יסביר לו את זה, והוא לא חשב על זה לפני כן - -
היו”ר יצחק לוי
אז השופט יטיל - -
אפרת רוזן
אבל אסור יהיה לו להטיל - -
היו”ר יצחק לוי
אולי נצמצם את החובה, ונפרט את התהליך. זה מצמצם את ההבנה שההטלה וכתב האישום זה לא דבר אחד.
עמי קובו
אולי צריך להסביר את זה במילים יותר פשוטות, במובן הזה שסעיף (א) קובע את העיקרון: אנחנו אוסרים על בית המשפט להטיל עונשי מאסר בפועל על נאשמים לא מיוצגים.
היו”ר יצחק לוי
יש הערות לסעיף (ב)?
רחל גוטליב
כן. אנחנו סברנו ש "...סבר תובע כי יבקש .." – יש אפשרות שיבקש מבית המשפט, כי בשלב הזה הוא לא בהכרח כבר יודע, אבל הוא צריך לצפות, או יכול לצפות, בשלב הזה, הראשוני, של המשפט, שקיימת אפשרות שהוא יבקש. לכן ביקשנו כאן להוסיף את המילים: "יש אפשרות ש..".
היו”ר יצחק לוי
את רוצה להוסיף מילים.
רחל גוטליב
כן: "יש אפשרות שיבקש..".
אפרת רו\ן
בסדר גמור.
לילה מרגלית
זה תיקון מאד טוב. אנחנו חשבנו שכדאי להבהיר. הרי הכלל הוא שהתובע, כפי שנאמר, אמור כבר בתחילת המשפט להודיע אם יש אפשרות. אבל השאלה מה אותם מצבים, מתי לגיטימי בעצם שהתובע יחליט במהלך המשפט שהוא רוצה לבקש מאסר בפועל. אנחנו רוצים להגיד שזה לגיטימי רק כאשר נתגלו איזה שהן עובדות חדשות המצדיקות שינוי. שלא יהיה מצב שתובע לא יחשוב על זה בתחילת המשפט, ואז, באמצע המשפט הוא יחליט לבקש מאסר בפועל.
היו”ר יצחק לוי
אז הסניגור יתחיל את המשפט מההתחלה.
ענבל רובינשטיין
עוד שאלה: בשנים האחרונות, מאז שיש את הנחיית היועץ, שגם קיימת בתקנה, אנחנו עדים להרבה מאד מקרים שבהם המשפט מתנהל, הנאשם חוקר לבדו את החקירה הנגדית, מסכם לבדו – וכך זה גם נראה, ויש טענות פסלות. לעורך הדין יואב ספיר יש תיק בבית המשפט העליון שבו היו 10 סיבות למה השופטת היתה צריכה לפסול את עצמה, והנאשם לא היה מסוגל להעלות אותן. משפט קודם לכן היא היתה התובעת שלו, בעבירה דומה. זה לא שינה לה. אולי כדאי היה שהיא תפסול את עצמה. היא עמדה להפעיל מאסר על תנאי שהיא ביקשה להטיל אותו, במשפט הקודם. היא גם היתה חברתו של המתלונן, הם למדו יחד משפטים.
דפנה ביינוולד
עד שאני רואה את זה אני לא מאמינה.
ענבל רובינשטיין
הכל ידוע, אבל לא היה מי שיבקש מהשופטת לפסול את עצמה, כי הנאשם לא יודע שיש דבר כזה - -
אתי לבני
היא היתה צריכה לפסול את עצמה מכוח עצמה. למה היא לא עשתה את זה? למה לא הגישו נגדה תלונה?
יואב ספיר
מחכים שהתיק יתברר, קודם כל, בבית המשפט העליון.
ענבל רובינשטיין
בכל אופן – בתיק הזה הוא ניהל את כל העניין ויש לי עוד דוגמאות לכך. נאשמים מנהלים את התיק לבד, ואז, כשטוענים לעונש מתברר פתאום שיש מאסר על תנאי שצריך להפעיל אותו. פתאום יש התבטאויות שמראות שהסיפור חמור וצריך להטיל עונש מאסר בפועל. ואז נזכרים למנות סניגור. אנחנו שאלנו את התובע: איפה היית? למה לא אמרת? הרי התובע ידע בתחילת המשפט את כל הנסיבות, שאם הנאשם יורשע – יצטרכו להטיל מאסר בפועל.


אומרת לילה מרגלית, ואני מניחה שהרוב המכריע של התובעים עושים את עבודתם נאמנה, ולא מתרשלים, ובטח שלא בזדון, אבל משהו צריך להיקבע, כדי שהם ייזהרו. אז נכון שהתיקון שדפנה ביינוולד הציעה עוזר קצת, בעניין הזה. יש אפשרות, אז אולי הם ייזהרו יותר, אבל אני חושבת שבמשהו הם יצטרכו להראות - -
דפנה ביינוולד
מה שאמרת כרגע מאד שובה את הלב, אבל זה לא בהכרח המצב. יכול להיות מצב שהתובע מחזיק את הכל, והוא יודע. אני לא מדברת כרגע על מאסר על תנאי חב הפעלה. אני מדברת על מאסר על תנאי בר הפעלה. התובע יכול לשקול ולומר – בנסיבות מסוימות, אני אסכים להארכת מאסר על תנאי. למה הוא צריך כרגע לקום ולומר בבית המשפט שהוא ידרוש עונש של מאסר בפועל?
ענבל רובינשטיין
מה שאמרת עכשיו בדיוק מצדיק את התיקון שלילה מרגלית ביקשה.
דפנה בינוולד
זה לא רק זה. זו לא סיבה יחידה. היא נתנה דוגמה למאסר על תנאי. לא בכל מקרה יש. אני רואה הרבה מאד תיקי פרקליטות ותיקי משטרה שבהם מדסקסים מה תהיה העמדה העונשית של הפרקליטות. אני אומרת לכם - לא בכל מקרה יש עמדה עונשית שקבועה כבר לפני תחילת המשפט, ובצדק.
לילה מרגלית
אז אולי כדאי להפוך את הנטל, ולהגיד – שבית המשפט ימנה, בכל עבירה שדינה מאסר, אלא אם כן הודיע התובע שאין בכוונתו לבקש מאסר בפועל.
דפנה ביינוולד
לא.
היו”ר יצחק לוי
אנחנו מניחים ש- 99% מהתובעים הם אנשים הגונים וישרים. יכול להיות שנתקלנו באחוז לא הגון, ודבר שני – יכול להיות שבאמת, תוך כדי המשפט הוא שקל אחרת. המשפט התפתח בצורה כזו. השאלה היא האם אפשר במקרה כזה להגיד - מתחילים את המשפט מההתחלה.
עמי קובו
בוא נסתכל על (ד).
היו”ר יצחק לוי
- - -כי הסניגור יבקש לשמוע את העדים עוד פעם. לכן התובע ישקול אם לעשות את זה או לא.
ענבל רובינשטיין
אבל חשוב לדעת את המציאות – לדעתי יש עשרות, אם לא מאות תיקים בשנה, שבהם ממנים סניגורים לקראת הטיעון לעונש, אחרי שכבר התנהל המשפט, וההוכחות, כדבר שבשגרה.
קריאה
גם אחרי התקנה.
ענבל רובינשטיין
גם אחרי התקנה. יש הנחיית יועץ כבר כמה שנים, ובמחוז מרכז ומחוז תל אביב, שהייתי סניגורית מחוזית שם הרבה שנים, יש עשרות מקרים שממנים את הסניגורים, על פי הנחיית היועץ, רק לקראת הטיעון לעונש, אחרי ההרשעה. כדבר שבשגרה. ההנחיה שלנו היא, לכל הסניגורים שמתמנים - לבקש את שמיעת ההוכחות מחדש. בית המשפט מסרב.
דפנה ביינוולד
תנו לו לשקול את זה
ענבל רובינשטיין
אז אני הייתי מעדיפה, אם לא לחייב – שתתקבל ההצעה של לילה מרגלית.
דפנה ביינוולד
מה ההצעה?
לילה מרגלית
ההצעה שלי היא שייקבע בחוק שתהיה הצדקה שתובע יודיע רק לאחר תחילת המשפט, רק אם התגלו איזה שהן עובדות או נסיבות חדשות.
היו”ר יצחק לוי
אני מציע שנקרא את (ג) ו- (ד) ונדון על הכל יחד.
רחל גוטליב
יש לי רק הערה - לא נכון ולא ראוי לקחת את שיקול הדעת מהתובע, וזה מה שזה עושה.
היו”ר יצחק לוי
אני לא בעד הנוסחה שלילה מרגלית מציעה, אבל אני בעד זה שהמשפט יתחיל מההתחלה.
אתי לבני
זו גם בעיה, אם המשפט יתארך - -
היו”ר יצחק לוי
זה יחייב את התובע לשיקול דעת הרבה יותר מעמיק. יכול להיות שזה יקרה פעם או פעמיים, אבל התובע, מתחילת המשפט יחשוב היטב – או שיגיד שיש אפשרות.
יואב ספיר
זה ירפא את הפגם. אנחנו חושבים שזה פגם שהנאשם בעצמו חקר את העדים.
דפנה בייננוולד
יש לי עוד הערה על (ב), ושוחחתי על כך עם החברים, וגם עם היועצת המשפטית לוועדה. אנחנו מדברים על התיקים הקלים, כי בתיקים הכבדים ממנים סניגורים, אין שום בעיה.
ענבל רובינשטיין
למה תיקים קלים? אנחנו מדברים בתיקים הכבדים של בית משפט השלום. שופט בפתח תקווה שלח אדם ל-6 שנות מאסר.
דפנה ביינוולד
על זה אין ויכוח. אני רוצה להגיד מה מטריד אותי בתיקים הקלים. יש תיקים של גניבה מסופרמרקט, shop lifting. בכתב האישום נאמר שהנאשמת סחבה פריטים מהסופרמרקט. אני, כתובעת, מודיעה לבית המשפט שאני מתכוונת לבקש מאסר בפועל. מה אתה חושב שהשופט מבין מזה? הוא כבר מבין. יכולתי, באותה מידה, לקחת את גיליון ההרשעות - השופט כבר מבין שזו לא עבירה ראשונה, שוודאי יש לה מאסרים על תנאי להפעלה, הוא כבר מבין שיש לה גיליון הרשעות קודמות עם עוד מאה עבירות כאלה, כי אחרת - בעבירות הקלות, מה פתאום יקום תובע ויצהיר שהוא מתכוון לבקש מאסר בפועל, כשאנחנו יודעים שהעבירות האלה, בפעם הראשונה והשניה יכולות להיגמר ללא הרשעה, ובמקרה הגרוע – עם איזה קנס, או מאסר על תנאי. זאת אומרת, שהתובע הצהיר פה, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שלנאשם או לנאשמת יש עבר קודם. זה דבר שהוא אסור במשפט הפלילי. אני חושבת שצריך למצוא פתרון לזה. היו מקרים בעבר שכאילו בתום לב התחילו להסתכל בגיליון הקודם.
עמי קובו
התובע בא עם גיליון ארוך, ואז גוזר חלק באמצע ומגיש לשופט. השופט יודע שיש עוד עניינים.
דפנה בייוולד
זה הרבה יותר גרוע - הצהרה כזו בעבירות מסוימות - -
היו”ר יצחק לוי
מה את מציעה?
דפנה ביינוולד
היום קיים מצב של מנ"ת- מחלקה לניתוב תיקים. ובכלל, כל מיני תיקים שבהם לא השופט ששומע את התיק הוא זה ששומע בפעם הראשונה, אלא שופט מנ"ת. שם אפשר לתת לו את ההרשעות הקודמות, שם אפשר להסביר לו למה אני מבקשת מאסר בפועל.
ענבל רובינשטיין
קודם כל, צריכה להגיע לוועדת החוקה הצעת חוק ממשלתית, שעבדה עליה בזמנו ועדת מצא, של המנ"ת. זה יידון במסגרת הזו. נכון להיום יש שני מחוזות: בתי המשפט במחוז המרכז, בתי המשפט במחוז חיפה – שעובדים בשיטת מנ"ת. בבתי המשפט שעובדים בשיטת המנ"ת נושא מינוי הסניגור אכן מטופל על ידי שופט המנ"ת כעניין שבשגרה. זה גם ייכנס בחוק שיונח על שולחן ועדת החוקה. לגבי אחרים - אני חוששת שהאפשרות להביא את זה להרכב אחר, לשופט אחר, יגרום לסרבול שיגרום לכך שלא יהיו מינויים.
דפנה ביינוולד
למה לא שופט תורן?
ענבל רובינשטיין
כי זה עוד ישיבה של בית משפט, זה נורא מסרבל.


במשך שנים, עשרות אלפי סניגורים מתמנים על פי סעיף 18ב המפורסם, בדרך הזו, שהתובע קם ואומר: אדוני, אני חושב שזה מקרה שמתאים למינוי סניגור. מה השופט מבין מזה?- הוא מבין שאו שהנאשם הוא בעייתי, או שיש מאסרים על תנאי. כולם יודעים. זה שנים שתובעים משטרתיים קמים ואומרים: זה תיק למנות בו סניגור. אנחנו לא רואים שהצדק לא נעשה דווקא במקרים האלה שמתמנה סנגור. אם אני צריכה לבחור בין העוול שבניהול ישיבה אחת, שיחה אחת בין שופט לנאשם בלי סניגור, לעומת העוול שנגרם מזה שהשופט אולי יכול להבין - ואם מגיע לשופט אדם שהוא עצור עד תום ההליכים? מה השופט מבין? – השופט מבין שהאדם הוא עם עבר, ושיש לו בעיות, ובכל זאת הוא שופט אותו.
דפנה ביינוולד
אבל זה לא נכון - במקרים רבים תובע אומר : אני מבקש למנות סניגור כשהאיש לא בסדר, וזה לא בהכרח שיש לו עבר פלילי.
אילן סולומון
אבל בית המשפט - -
דפנה ביינוולד
לכם זה לא מפריע. לי זה מפריע.
אילן סולומון
זה גם - - וזה גם ידחה את התהליך - -
אפרת רוזן
אני חייבת לומר שאותנו הנושא הזה מאד הטריד – שיכול להיות שהשופט יראה עכשיו דברים שהוא לא אמור לראות. מצד שני חשבנו על מה אפשר להביא במקום זה - ולא מצאנו כרגע פתרון אחר, למרות שזה נשמע פתרון טוב, אבל אולי כרגע הוא לא ישים בכל המקומות. יכול להיות שצריך לשקול אם אפשר למצוא פתרון חלופי. אם אפשר למצוא פתרון חלופי – זה נראה לנו עדיף, אבל לא נראה לנו שווה לשנות את זה כרגע.
היו”ר יצחק לוי
יכול להיות שתובע יבקש למנות סניגור מסיבה אחרת, לא מסיבת מאסר?
דפנה ביינוולד
כן.
היו”ר יצחק לוי
נוסח הסעיף הוא שהתובע צריך להודיע שהוא יבקש מאסר. יכול להיות שהוא לא צריך להודיע שהוא יבקש מאסר. כלומר- סבר התובע כי בדרך למשפט היה לנאשם מאסר, יבקש - -. אני רוצה לרכך את זה בכך שזה לא שאני מחייב את התובע להגיד שמכיוון שאני מבקש להטיל מאסר, וכן הלאה - -
קריאה
יש לך אפשרות.
היו”ר יצחק לוי
אני אומר: בחוק הזה, לנסח את זה אחרת.
קריאות
- -
דפנה ביינוולד
יכול להיות - - בחוק הזה, ואני לא רוצה לבקש מאסר, ואני מבקשת מינוי סניגור.
עמי קובו
אבל אחרת השופט לא יודע שהוא מחויב. השופט צריך לדעת שהוא חייב.
קריאות
- - -
ענבל רובינשטיין
- -
אילן סולומון
בכל מקרה, גם אם כהצעה זו או אחרת – זה עדיין יהיה כתב אישום על עבירה שהיא אולי קלה, ועדיין -השופט יראה את הנאשם מגיע עם סניגור.
קריאות
- -
דפנה ביינוולד
מה שאתם אמרתם כאן, שאולי מעילה אחרת, את זה אנחנו עושים כל הזמן. אני, אפילו בתוך תיקי עיכוב הליכים אומרת לתובע – אני מבקשת שתמנה פה סניגור לנאשם. והוא לא - -
היו”ר יצחק לוי
אין לנו כרגע פתרון טוב, רבותיי -
עמי קובו
אולי הפתרון הוא לכתוב שבמחוז שבו יש שופט מנ"ת זה יילך לשופט מנ"ת?
היו”ר יצחק לוי
בכל מקרה, כנראה שבכל מקום שיש בו מנ"ת, העניין יתוקן.
דפנה ביינוולד
בסוף, בכל מחוז יהיה מנ"ת.
היו”ר יצחק לוי
ואז העניין יתוקן. לכן, מה שכתוב כאן בחוק זה מום עובר.
דפנה ביינוולד
איך נדע שזה יהיה בפני שופט מנ"ת? החוק לא אומר את זה.
קריאה
זה יבוא בחוק השני.
אתי לבני
מה את אומרת אם נכתוב כך: "סבר התובע כי יש סיכוי סביר כי יבקש..."?
קריאות
- - -
אתי לבני
נראה לי שזה נותן עוד משהו.
היו”ר יצחק לוי
אני אסכם מה שתיקנו בינתיים. תקראי.
אפרת רוזן
"סבר התובע כי קיימת אפשרות שיבקש מבית המשפט..." – רציתי גם להבהיר שכשאנחנו אומרים פה שבית המשפט יוכל לבחון אם התקיימו התנאים למינוי סניגור, התנאים שאנחנו מדברים עליהם הם האם באמת יוטל על בן אדם מאסר בפועל, או- האם האדם אינו רוצה ייצוג על ידי סניגור.
קריאה
המשפט הזה נראה מיותר.
היו”ר יצחק לוי
אני הייתי מוחק את זה .
אפרת רוזן
אז אנחנו נמחוק- - עד המילה "סבר".
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
בית משפט שלנו, בשיטת המשפט שלנו – אין לו כרגע ידיעה כזו. אם התובע אומר שהוא רוצה לבקש מאסר בפועל, בית המשפט לא יכול, בשלב הזה, לומר – אני בטוח שפה לא אשלח למאסר בפועל.
אפרת רוזן
אני ממשיכה בקריאה – (קוראת את סעיף (ג): "מצא בית המשפט כי קיימת אפשרות של הטלת עונש מאסר בפועל על נאשם, ימנה לנאשם סניגור, אלא אם כן הודיע הנאשם שאינו מעוניין להיות מיוצג". אני מציעה שנוסיף פה שני דברים. ראשית: "מצא בית המשפט – בין מיוזמתו, ובין על פי הודעת התובע..." שיהיה ברור שבית המשפט יכול להחליט את זה לבד.
היו”ר יצחק לוי
בסדר. אז מה התוספת, כדי לדייק?
אפרת רוזן
".. בין מיוזמתו ובין על פי הודעת התובע בסעיף קטן (ב) כי קיימת אפשרות של הטלת עונש מאסר בפועל על הנאשם..." וכאן אנחנו מציעים להוסיף: "אם יורשע". שיהיה ברור שבית המשפט לא מודיע את דעתו באמצע המשפט לגבי השאלה האם אדם יורשע, אלא רק - -
ענבל רובינשטיין
לא כדאי להוסיף את המילים "נאשם בלתי מיוצג"?
היו”ר יצחק לוי
אם הוא מיוצג – לא צריך את כל החוק הזה.
ענבל רובינשטיין
אבל בכל מקום כתוב: אם אין לו סניגור – ימנה לו סניגור.
אפרת רוזן
אפשר לכתוב ב- (א) קטן - -
היו”ר יצחק לוי
אבל אני לא מבין – אם הוא מיוצג, אז מה- - ? זה סתם מסבך את החוק.
ענבל רובינשטיין
בכל מקום שיש מינוי של הסנגוריה הציבורית, מודגשות המילים – "ואין לו סניגור".
היו”ר יצחק לוי
אבל לכן כתבנו את זה בסעיף 15א (א).
קריאה
זה מובן, אי אפשר לעשות מאסר בפועל בלי הרשעה.
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
אז נקרא שוב את (ג).
אפרת רוזן
"מצא בית משפט , בין מיוזמתו ובין לאחר הודעת תובע כאמור בסעיף קטן (ב), כי קיימת אפשרות של הטלת עונש מאסר בפועל על נאשם אם יורשע, ימנה לנאשם בלתי מיוצג..." – אנחנו נבדוק את זה – "...סניגור, אלא אם כן הודיע הנאשם שאיננו מעוניין להיות מיוצג".
היו”ר יצחק לוי
בכל שלב של המשפט הוא יכול להכריע, או שבית המשפט מחליט רק בהתחלה. השופט, בכל שלב?
קריאות
כן.
היו”ר יצחק לוי
אז הבעיה של ייצוג - -
קריאות
- - -
אפרת רוזן
אני חושבת שברוב המקרים, על סמך כתב האישום יהיה אפשר - -
יואב ספיר
לגבי אותם מקרים שהם לא -אני חושב שהצעת היושב ראש בדבר שמיעת הראיות מלכתחילה זו הצעה הגיונית.
קריאות
- - -"מנימוקים מיוחדים".
קריאות
למה?
קריאה
כי מדובר באותם מקרים שבהם מראש התובע לא סבר שיטיל מאסר בפועל, ורק אחרי - -
היו”ר יצחק לוי
נקרא את סעיף (ד) לפני שנערוך את הדיון הזה.
אפרת רוזן
אני קוראת את סעיף (ד): "(ד) מינה בית המשפט סנגור לנאשם על פי סעיף זה לאחר תחילת המשפט, יתן בית המשפט הוראות לעניין המשך ניהול המשפט וגביית הראיות, אם הוגשה לו בקשה לעניין זה על ידי סניגור, ככל שהדבר נידרש כדי למנוע פגיעה מהותית בהגנת הנאשם".


היו פה מספר דברים שהטרידו אותנו. קודם כל - חשבנו שחוק סדר הדין הפלילי שאותו אנחנו מתקנים, כבר נותן מענה למקרים האלה. יש הוראות שאומרות שיש לבית המשפט סמכות, מנימוקים שיירשמו, כלומר - לא צריך פגיעה מהותית בהגנת הנאשם – לבקש שתהיה חקירה נגדית שוב. הסמכות הזו קיימת, והיא קיימת גם לאחר הכרעת הדין. כלומר, אם עולה שצריך למנות סניגור לנאשם אחרי הקראת הדין, לפני גזר הדין, הסמכות הזו קיימת. לכן חשבנו שבכלל לא צריך את הסעיף.
ענבל רובינשטיין
יש עוד שיטה. זה לא רק בנושא של שמיעת ראיות. יש שופטים שקודם כל מחכים שהנאשם יודה. רק אחרי שהנאשם עשה את הבחירה והודה – ממנים לו סניגור. הנאשם הודה בלי להתייעץ עם עורך הדין, בלי לראות את חומר הראיות. על כל פנים: בלי להבין על מה הוא מודה. הרבה שופטים, הרבה בקשות שלנו לאפשר לנאשם לחזור בו מהודאה, אחרי שאנחנו קראנו את התיק, שמענו את גרסתו והתייעצנו - הרבה בקשות כאלה לא נענות על ידי בתי המשפט. למה? – כי לפעמים זה אפילו מחייב את השופט לפסול את עצמו להעביר את זה ל - - אחר, כי נאשם שבעצם כופר, כבר הודה בפניו. ושופטים נמנעים מהדבר הזה – להעביר תיק לשופט אחר. אני מצטערת שאני אומרת לכם אבל זה פשוט מה שקורה בבתי המשפט. זו בעיה מאד קשה שיש לנו. קודם הם מודים ואחר כך הם ממני סניגור.
היו”ר יצחק לוי
נניח שהוא הודה, ויש סניגור, ונניח שמתחילים את המשפט מההתחלה. הוא יכול לחזור בו מההודאה?
ענבל רובינשטיין
כן, כן. בית משפט יכול לא להרשות לחזור בו מההודאה.
דפנה ביינוולד
- - שיקול דעת לחלוטין, גם מהתובע, גם מבית המשפט. לא צריך ללכת לקיצוניות.
היו”ר יצחק לוי
אבל את שומעת שהנטיה של השופטים היא לא לחזור אחורה.
קריאה
אתה לא יכול לחייב אותם.
יואב ספיר
למה אתה לא יכול לחייב אותם? הרי היום אתה לא יכול לחייב אותם, אנחנו חיים במצב משפטי אחר. עכשיו יש פה חוק שמאמץ את העמדה העקרונית, שאדם לא יישלח למאסר אם הוא לא היה מיוצג. זה מצב משפטי חדש. אז במצב המשפטי החדש הזה, ההגיון מחייב שאם נשמעו ראיות, או אפילו אם הנאשם הודה, והוא לא היה מיוצג, עכשיו אנחנו לא יכולים לשלוח אותו למאסר.
קריאה
אחרת אנחנו מעמידים את החוק - -
אתי לבני
אני רוצה למצוא את האיזון בין לא לנהל את המשפט מחדש כשלא צריך, וכשצריך – כן. אז אולי להוסיף : "..ככל שהדבר נדרש כדי למנוע פגיעה מהותית", ובמידה והנאשם הודה -זה יהיה מקרה מיוחד כדי לחזור - -
קריאות
- -
אתי לבני
אני רוצה לחשוב איך לנסח את זה שזה יהיה כדבר שבשגרה,שבמידה והוא רוצה לחזור בו מההודאה – צריך לאפשר לו.
ענבל רובינשטיין
כן, אם זה לא זמן, ולא הגיעו עדים, ולא - -
אתי לבני
-- זה דבר שהוא באמת קריטי לנושא הזה.
יואב ספיר
גם הודאה, אבל יש לי עוד רעיון שיכול להיות ש - - לכל המקרים הבעייתיים, הרי לא רק הודאה. אם נחקרו שני עדי התביעה המרכזיים, העידו ונחקרו – ומי שראה פעם פרוטוקול של נאשם חוקר עד בחקירה נגדית יודע איזו פארסה זו, זה משהו שגם עורכי הדין לא כל כך יודעים תמיד לעשות, וודאי שנאשם לא יכול לעשות בעצמו. לא היתה הודאה, ואחרי עד התביעה העיקרי ממנים סניגור. האם זה מרפא את המצב?
אתי לבני
זו פגיעה מהותית
יואב ספיר
אני חושב שאפשר - - השאלה היא האם אנחנו רוצים להשאיר לבית המשפט את שיקול הדעת - -
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
כן, כן.
קריאה
זה יסרבל נורא.
לילה מרגלית
אז זה צריך להיות - "אלא מנימוקים מיוחדים שיירשמו".
יואב ספיר
יש אפשרות לתת לאותו סניגור שמונה להסתכל ולהגיד- אם לא קרה פה כלום, אם אנחנו
דפנה ביינוולד
גם היום זה נעשה. היום אתה לא מכריח את בית המשפט, למרות שהסניגור מבקש - -
יואב ספיר
יש היגיון לתת לפי בקשת הסניגור שמונה, לפי בקשת הנאשם – ואז הוא ראה שאם הנאשם מבקש עכשיו להישפט עם סניגור, אז בית המשפט יחזיר את זה אחורה. אם הוא לא מבקש - -

דפנה ביינוולד;


אז הוא ישקול את זה, אבל לא לחייב אותו - -
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
אתה לא יכול לכבול את שיקול הדעת - -
לילה מרגלית
באופן עקרוני, אם זה מתנהל כמו שצריך, יכולים להיות מקרים בודדים וספורים שבהם בהם ממנים סניגור בשלב מאוחר יותר, מאשר תחילת המשפט. אם זה לא מתנהל כראוי, אז יכולים להיות הרבה מקרים כאלה. אם זה מעט מקרים, אז מה הבעיה - - ?
היו”ר יצחק לוי
אבל את שומעת שקורים הרבה מקרים שממנים אחרי ההרשעה.
קריאה
אבל הצעת החוק הזו אמורה לתקן את המצב הזה. אם מיישמים את הסעיף הזה כמו שצריך, צריכים להיות מקרים בודדים שבהם הדבר הזה לא יתקיים, ואז צריכים, ככלל, כן להחזיר.
היו”ר יצחק לוי
- - - . כלומר, העניין הזה של מינוי לאחר הרשעה יכול להיות גם היום.
ענבל רובינשטיין
לדעתי אין יותר מ-10 מקרים בשנה בכל הארץ שאחרי ההרשעה שהתובע עוד לא יודע מה הוא יבקש לעונש.
דפנה ביינוולד
הוא קרא את פסק הדין ורואה שלמרות שבהתחלה הוא חשב שאולי לא, אחרי ההרשעה הוא רוצה - -
היו”ר יצחק לוי
יכול להיות שבהתחלה הוא חשב שהוא יזוכה, בכלל. הוא לא טרח בעניין, ופתאום השופט הרשיע.
קריאה
אם הוא חשב שהוא יזוכה, הוא לא היה צריך להגיש כתב אישום.
אפרת רוזן
סביר להניח שאם הוא הרשיע, אז בית המשפט בעצמו ימנה סניגור.
לילה מרגלית
רק רציתי להגיד שאם יהיה כלל, שמחייב, ככלל, להחזיר את המשפט לתחילתו – זה גם ישמש תמריץ לתובעים ולבית המשפט לפתור את זה בהתחלה.
דפנה ביינוולד
אבל באמת הוא לא יודע.
היו”ר יצחק לוי
יש כאלה שבאמת לא, ויש כאלה שלא באמת – לא.
קריאות
- - -
לילה מרגלית
אין שום סיברה שהתובע לא יידע שקיימת אפשרות שהוא יבקש, אם הוא יורשע, אלא אם כן הוא בא לא מוכן למשפט, או שמתגלים דברים חדשים במהלך המשפט. אין שום סיבה שהתובע לא יידע את זה.
יעל גויסקי
אני מצטרפת לעמדה של חברת הכנסת אתי לבני , זו עמדתי האישית, שבמידה שהנאשם הודה, או היתה פגיעה מהותית. אז, בנסיבות כאלה, שיורו על - - -.
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
היום בכל מקרה מבקשים לחזור אחורנית. אולי משהו לא הצליח.
רחל גוטליב
אני לא מציעה לצמצם את זה למקרים של הודאה. הלא למה התכוונו ב – "פגיעה מהותית בהגנת הנאשם"? אנחנו חייבים מצד אחד להשאיר שיקול דעת לתובע להודיע בתחילת המשפט או בהמשכו, ומצד שני אנחנו חייבים, כשמחוקקים חוק כזה, לתת אימון בבית המשפט, והעילה שכתבנו כאן: "פגיעה מהותית בהגנת הנאשם" – אני חושבת שזו עילה שנותנת שיקול דעת - -
לילה מרגלית
למה "פגיעה מהותית"? למה לא כל פגיעה? כל פגיעה צריכה - -
רחל גוטליב
נאשם שלא מיוצג, ברור שאם הוא היה מיוצג, מצבו היה טוב יותר. לכן, כל סיטואציה שבה הוא לא מיוצג – זו פגיעה. אנחנו חייבים לתת איזשהו מדרג, ולכן הצענו – פגיעה מהותית.
אפרת רוזן
אני חושבת שזה גם מצמצם וגם משנה את החוק הקיים, ואני לא חושבת שזה מוצדק. הצעת החוק הזו לא באה לשנות מהדין הקיים מבחינת שיקול הדעת של בית המשפט לבדוק ולחקור שוב חקירה נגדית, וכשאת דורשת פגיעה מהותית, כשהחוק היום רק דורש שכשיש צורך לכך, את מצמצמת את שיקול הדעת.
רחל גוטליב
לפני תחילת הדון הועלתה הטענה הזו. יש את סעיף 167 שלא מגביל את שיקול דעתו של בית המשפט. נותן לו אפשרות . כתוב: "אם ראה צורך בכך". זאת אומרת – שיקול דעת מאד רחב. מה שאנחנו משדרים פה זה מעין חיוב של בית המשפט: שים לב אם לא נגרמה פגיעה מהותית בהגנת הנאשם.
היו”ר יצחק לוי
אז תתקני את הסעיף ההוא, למה פה?
רחל גוטליב
אם אני אגע בסעיף ההוא – האלטרנטיבה היא למחוק את הסעיף. למחוק את סעיף (ד) ולהגיד שיש את סעיף 167. הזכרנו את זה קודם.
היו”ר יצחק לוי
אני רוצה לומר את דעתי: את ההחלטה נעשה בקריאה השניה והשלישית. אבל אני רוצה לומר מה נראה לי - נראה לי שאנחנו נעים כאן בין שני קווים - בין הקו של להשאיר שיקול דעת לבית המשפט , לבין הקו שלא להשאיר. בוודאי, שמבחינה הגיונית – כמה שניתן להשאיר שיקול דעת לבית המשפט – זה רצוי. המשפט מתנהל, ושופט קובע, וצריך שיקול דעת. השאלה היא האם אנחנו רוצים לחצות את הקו הזה במקרים מיוחדים. אני אומר שזה לא יכול להיות בכל מקרה, ואנחנו יודעים גם שזה לא יכול להיות בכל מקרה. אנחנו יודעים שזה ינוצל לא נכון אם נעשה את זה בכל מקרה. אבל יכול להיות שצריך להיות, במקרה או שניים, שנחייב. למשל, ממה שאני מלקט כאן, ממה שנאמר – במקרה של הודאה, במקרה של הרשעה. יכול להיות שבשני המקרים נצטרך לחייב. יכול להיות שסעיף (ד) כמו שכתוב פה, מספיק כמו סעיף 167. השאלה היא האם אנחנו רוצים בשני מקרים - או לאחר הודאה כמו שאמרה חברת הכנסת אתי לבני, או לאחר הרשעה – שאנחנו רוצים לא להרשיע ואחר כך לבקש סניגור, כי אז זה כמעט צחוק מהעניין. אני מעמיד אלטרנטיבה - -
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
אני מעמיד פה אלטרנטיבה שיהיו פה שני סעיפי (ד)- אחד שהוא סעיף 167, והשני – שאנחנו נצמצם שני מקרים מסוימים שבהם תהיה חובה לחזור על המשפט: 1. אם היתה הודאה - -
קריאה
חזרה מההודאה - -
קריאות
- -
היו”ר יצחק לוי
אני מדבר על חובה. אנחנו טוענים - שהודאה ללא הגנה אין לה ערך. זה מה שאנחנו אומרים כאן.
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
- - אלא אם הוא רוצה. אם הוא לא רוצה סניגור – אז ההודאה שלו היא הודאה. אבל היתה הודאה, ופתאום, או התובע או השופט אומרים שצריך למנות סניגור, אחרי ההודאה. זה לא שהודאה ללא הגנה אין לה ערך. אם הוא לא רוצה סניגור – אין ערך. אם התובע לא מבקש – לא צריך, אם השופט לא מבקש- לא צריך. סימן שלא רוצים להטיל מאסר. אנחנו מדברים פה רק על הטלת מאסר, ורק על מקרה שהיתה הודאה, ואחרי ההודאה, אחד משני האדונים הנכבדים – או השופט או התובע - מבקשים סניגור.
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
אני, כתובעת, לא הייתי מסתכנת כדי להתחיל את המשפט מההתחלה.
היו”ר יצחק לוי
תחשבו על זה- אני כרגע מציע להעלות את החוק לקריאה ראשונה, כך, עם התיקונים שקיבלנו, בלי לשנות את ההליך כרגע, וגם להשאיר אותו. אני לא רוצה למחוק אותו כי אני רוצה עוד לדון בו. אני רוצה שהנושא יהיה מול עינינו, לא כי אני חושב שצריך להיות הסעיף הזה. יכול להיות שלא צריך, יכול להיות שנגיע למסקנה אחרת. אני רק אומר פה: תחשבו. אני לא מחליט. אנחנו לא מחליטים עכשיו.
אתי לבני
מסכימה שנשאיר ככה ונביא עוד אופציה.
היו”ר יצחק לוי
יכול להיות שבינתיים גם תעלנה אופציות אחרות. אני חושב שיש שני מקרים שהם שונים משאר המקרים. זה שונה אם התובע אומר באמצע המשפט - - את ההרשעה. אם הוא שינה את דעתו, אם השופט רואה שזה התפתח בדרך מסוימת שלא חשבו שכך זה יפתח. אבל אם קרו שני מקרים שהם דברים מכריעים במשפט, שזו בעצם כבר הכרעה – המשפט כבר הוכרע: או שהוא הודה, או שיש הכרעה, זה נראה עכשיו קצת לעג לרש לבוא ולמנות סניגור. אז יכול להיות שהסניגור יעזור לו קצת להפחתה בעונש, אבל זה נראה קצת לעג לרש, אם כל המשפט התנהל בלי סניגור, ופתאום עכשיו רוצים סניגור.
קריאה
זה מה שקורה היום, וזו התחושה.
היו”ר יצחק לוי
אני אומר את זה כמחשבה, לא כהחלטה. אני מבקש ממשרד המשפטים לשקול את זה, וגם מהסנגוריה הציבורית. נעלה את זה שוב, אחרי קריאה שניה ושלישית, ואולי יהיו לכם גם רעיונות אחרים.
אתי לבני
יש הערה בנייר שלכם, שאת אומרת שבחופף זה לא חל. את רוצה להכניס את זה או לא?
קריאה
זה פחות חשוב כרגע.
ענבל רובינשטיין
מצאנו 580 איש, ומתוכם – 180 ומשהו, זה היו מאסרים בחופף שאין להם, בעצם – לדוגמה, מישהו העליב סוהר, והוא נמצא במילא במאסר, אז מגיע לו על העלבת עובד ציבור, ואומרים שיהיה לו חודש בחופף. לא בטוח שזה המקרה שחייבים למנות סניגור.
היו”ר יצחק לוי
אסיר עולם שלא חזר מחופשה בזמן, לדוגמה.
ענבל רובינשטיין
כן. אז יכול להיות שאפשר לא לחייב, לצמצם את חוסר הסמכות בסעיף (א) למקרים שבהם המאסר חופף.
אתי לבני
ההבדל הוא די משמעותי - -
ענבל רובינשטיין
הוא הבדל תקציבי בלבד. אני רציתי לחסוך כסף, זה הדבר היחידי.
אתי לבני
זה מאד משמעותי.
היו”ר יצחק לוי
אז את זה לא צריך לכתוב?
ענבל רובינשטיין
אני חושבת שכן.
אפרת רוזן
נכניס את זה לסעיף קטן (א).
רחל גוטליב
זה מצמצם. מה שמטריד אותי זה ששני הסייגים שאתה מציע, בעצם, קו המשמעות של זה בעצם, זו חזרה להצעת החוק המקורית, לפי דעתי, כי זה אומר שבכל המקרים שיש מאסר בחוק, התובע יגיד שיש אפשרות של הטלת מאסר - -
קריאות
לא נכון, מה פתאום?
דפנה ביינוולד
אני, כתובעת, אם אני לא יודעת עכשיו, באמת לא יודעת, אבל אני יודעת שיש אפשרות שאבקש מאסר בפועל, כי אם לא אומר את זה עכשיו, אני אנהל את המשפט - -
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
- - יכול להיות שהמשפט הוא 10 חודשים ויישמעו 100 עדים. אם ביקשת בעד ה-90, אני לא אומר לך לחזור. אני אומר: אם היתה הרשעה, אז תשקלי לפני ההרשעה.
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
אז אני אומרת מראש – לפני הודאה - -
קריאה
אבל למה שלא תגידי מראש? תגידי מראש - -
קריאות
- - -
דפנה ביינוולד
אני רוצה לומר- אני לא מסתכנת, יכול להיות שאני אבקש.
יואב ספיר
יש הרבה מאד מקרים של עבירה ראשונה של אדם שאת יודעת שלא יהיה מאסר בפועל. אתם אין לנו בעיה.
קריאות
אלו המקרים היחידים.
ענבל רובינשטיין
בואו נשים את הדברים על השולחן. כל אחד מאתנו היה רוצה שאם לא היתה מגבלה תקציבית, לכולם היו סניגורים. אנחנו פה בסך הכל עושים עבודה של למצוא מה הם התיקים הנכונים להפעיל בהם את החוק הזה, בגלל המגבלה התקציבית. כל הקונספציה של הנחיית היועץ, שכבר קיימת כמה שנים, ושל תקנה 4א לתקנות הסנגוריה הציבורית – בנויה על הסכמה של הפרקליטות. בזמנו, עדנה ארבל, בכבודה ובעצמה, ואליקים רובינשטיין, באו והצהירו- ככה עובדת התביעה. התביעה עובדת, בגדול, על כך שהיא יודעת מה העונש שהיא עומדת לבקש. אני לא אומרת שאין חריגות, ואין דברים שפתאום מתגלים, ואין פתאום הנחיות חדשות, ומכת מדינה. הכל בסדר, אפשר, אבל בגדול - תובע אמור לדעת מה הוא מבקש.


דבר שני – בימי הקראות, וזה מה שהולך ומתפתח בתיקים הרבים של מדור תביעות - כלל זה , אבן הבסיס להקראות, זה שהתובעים יודעים ומכינים מה העונש שהם מבקשים, תמיד, לפני הישיבה הראשונה. יותר מזה. אני הרבה יותר מודאגת מהודאות, וגם שופטים דואגים מהודאות,יותר מאשר מהוכחות, כי הם אומרים שההוכחות זה תחת עינינו המשגיחה. ההודאה נסגרת במסדרון, בין נאשם לא מיוצג לתובע, והשופט לא יודע מה קורה במסדרון. הוא רוצה שמישהו יבדוק בשבילו את ההודאה הזו. כל השופטים שהגיעו בפני ועדת מצא אמרו את זה. לכן, ההודאות הן בעיניי מאד בעייתיות - -
דפנה ביינולד
גם פרקליטות, לא רק תביעות.
נעמה בר אור
אם תתקבל ההצעה הזו –שתחייב חזרה על התהליך, אני חושבת שזה חייב לבוא יחד עם קביעה שבית המשפט רשאי להגיד איזה ראיות עדיין יוכלו להישאר בתוקפן כדי לא לחזור על כל התהליך.
היו”ר יצחק לוי
יהיו מקרים שזה יהיה עוול גדול, כלומר, שאין ערך לחוק. בוודאי ובוודאי – אני אומר שוב: מחשבה ראשונה, כל זמן שאין הרשעה, אז השופט ישקול מה להחזיר ומה לא. תובע אחראי לא יבקש סניגור אחרי ההרשעה. זה לא יהיה הגון, מבחינתו. אם הוא יעשה את זה – אז נכריח אותו לחזור על המשפט.
אפרת רוזן
אבל יש הבדל בין לקבוע בחוק נורמת התנהגות ראויה לתובעים לבין לכבול את שיקול הדעת של בית המשפט. זו הבעיה האמיתית. אני לא יודעת איך צריך לעשות את זה, אבל יש הבדל בין רצון לכוון התנהגות ובין - -
היו”ר יצחק לוי
רבותיי, נדבר על זה עוד. אולי הנחיות מספיקות. נחשוב.
אפרת רוזן
רק לגבי - - מה שיעלה לקריאה שניה ושלישית – האם אנחנו משאירים את הסיפה: "ככל שהדבר נדרשה"? או מורידים? בגלל שאף אחד לא יכול לצמצם את שיקול הדעת שכבר קיים היום, לבית המשפט. לכן, לפי דעתי, אפשר - -
היו”ר יצחק לוי
תקראי את סעיף 2 .
קריאות
- - -
אפרת רוזן
אפשר או להפנות לשני הסעיפים – 167 - -
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
אתם רוצים עכשיו לתקן את זה?
אפרת רוזן
אני בעד כבר לתקן את זה בקריאה השניה והשלישית - - שזה יהיה "כאמור בחוק זה" או להפנות ל- 167. זה ישתנה, בלאו הכי.

153 - זה הודאה אחרי הרשעה - - -אחרי הכרעת הדין.
ענבל רובינשטיין
אבל מה קורה אם זה אחרי הכרעת הדין? זה לא נותן תשובה.
קריאות
- - -
היו”ר יצחק לוי
אני רוצה לסכם את הדיון ולהצביע על החוק לקריאה ראשונה. מה השינויים?
רחל גוטליב
אז רק בקשה – אם מוחקים "ייתן" – שיהיה "רשאי לתת".
היו”ר יצחק לוי
אנחנו משאירים "ייתן" כרגע, ונדון בשניה לקראת שניה ושלישית. לפי הבנתי – "ייתן" זה "רשאי לתת". הוא יכול לתת הוראה לא לעשות כלום.
אפרת רוזן
- - -
היו”ר יצחק לוי
- - ייתן הוראות. אבל אם את רוצה את הנוסח הזה – אנחנו פתוחים לדון בו שוב, בקריאה שניה ושלישית.
אפרת רוזן
בסעיף קטן (א) החלטנו להוסיף, בהגדרה של "מאסר" חוץ ממאסר במקום קנס.

מאסר חופף.
היו”ר יצחק לוי
את זה אנחנו מוסיפים בסעיף (א) – למעט מאסר שכולו חופף.
דפנה ביינוולד
שאלו אותי קודם - כשדובר על מאסר ועבודות שירות, אתם מתייחסים אל זה כאל מאסר לכל דבר ועניין.
קריאה
כן.
אתי לבני
לי זה לא ברור. למה?
דפנה ביינוולד
זה עד 6 חודשים, ואז הוא הולך לעשות עבודות שירות. אבל יכול להיות, במקרים די בודדים, שבית משפט יחליט, מסיבה כזו או אחרת, שהוא לא מסוגל לבצע את המאסר והוא מחליט על מאסר בפועל.
היו”ר יצחק לוי
יש פה נציג של האוצר בישיבה הזו?
מאיר בינג
כן.
עמי קובו
בדרך כלל -
לילה מרגלית
גם אי אפשר לדעת מראש אם אדם – לעבודות שירות.
היו”ר יצחק לוי
הבנתנו כרגע היא שזה כולל. אם תהיה על זה הערה בקריאה שניה ושלישית – נדבר על זה.

אפרת רוזן;


בסעיף קטן (ב) אנחנו מוסיפים את המילים "קיימת אפשרות": "סבר התובע כי קיימת אפשרות שיבקש מבית המשפט להטיל על נאשם מאסר בפועל" ומחקנו את המילים מ "כדי שבית המשפט" ועד "סבר התובע".


ב- (ג) הוספנו, אחרי "מצא בית המשפט" – "בין ביוזמתו ובין לאחר הודעת תובע כאמור בסעיף קטן (ב)". הוספנו גם את המילים "אם יורשע" אחרי "על נאשם".
קריאה
נאשם שאינו מיוצג.
אפרת רוזן
אמרנו שנבדוק את זה.
היו”ר יצחק לוי
נשקול את זה.
אפרת רוזן
לגבי סעיף קטן (ד) – החלטנו להשאיר אותו. אנחנו מורידים את המילים "ככל שהדבר נדרש..." עד הסוף.
היו”ר יצחק לוי
משאירים אותו ללא המשפט האחרון.
אפרת רוזן
"סעיף 2- בחוק הסנגוריה הציבורית, אחרי סעיף 18 (א)(13) יבוא:

"(14) נאשם שבית המשפט החליט למנות לו סניגור לפי סעיף 15א לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב, התשמ"ב-1982". מדובר על חובת מינוי סניגור.
עמי קובו
זו הוראה טכנית, בעיקר.
אתי לבני
מה עם ההודאה? את לא מכניסה את זה?
היו”ר יצחק לוי
לא מכניסים את זה כרגע. נדבר על זה.
דפנה ביינוולד
אנחנו רוצים לחשוב.
מאיר בינג
גם הנהלת בתי המשפט לא נמצאים פה כרגע. צריך לשמוע את דעתם.
היו”ר יצחק לוי
אנחנו נזמין אותם בדיון לקראת קריאה שניה ושלישית.


אנחנו מצביעים על העברת החוק בקריאה ראשונה - מי בעד? תודה, אושר פה אחד.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25

קוד המקור של הנתונים