ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 30/08/2005

חוק העונשין (תיקון מס' 90), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הצעת חוק העונשין (תיקון - איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר)

5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
30.8.2005
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 584
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
שהתקיימה ביום שלישי, כ"ה באב התשס"ה - 30 באוגוסט 2005 - בשעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון - איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר), התשס"ד-2004, של חבר הכנסת יוסי שריד (פ/2231) - הכנה לקריאה ראשונה - דיון והצבעה
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
רוני בר-און
ראובן ריבלין
יוסי שריד
יולי תמיר
מוזמנים
לבנת משיח, משרד המשפטים
עו"ד יהושע למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, משרד המשפטים
דלית דרור, משרד המשפטים
אליעד וינשל, משרד המשפטים
רביד דקל, משרד המשפטים
יואל הדר, יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק אילנה חן, יועמ"ש אמ"ן, המשרד לביטחון פנים
יועצת משפטית
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדס דויטש


הצעת חוק העונשין (תיקון - איסור שידול חבר כנסת או שר תמורת דבר), התשס"ד-2004, של חבר הכנסת יוסי שריד (פ/2231) - הכנה לקריאה ראשונה - דיון והצבעה
היו”ר מיכאל איתן
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הצעת החוק שאנו דנים בה מטפלת בסוגיה שקשורה בחלק מחיינו המפלגתיים והפוליטיים שאולי סטו למחוזות שלא היינו רוצים להיות בהם, שבהם דרך ההשפעה הפוליטית אנשים מקבלים העדפות וטובות הנאה שאולי לא היו ראויים להם, או היו ראויים להם, אך הדרך שבה קיבלו את אותן טובות הנאה היתה דרך של הקדמה, זירוז וכו'.

אנו רוצים לקיים דיון בנושא פעילות של אדם שיש לו השפעה על בחירת מועמדים. נדבר מיהו אותו אדם שיש לו השפעה מיוחדת על בחירה של נבחרי ציבור, הוא פועל למען בחירה של אותו נבחר ציבור, או יכול לפעול ולהבטיח לו: אם תעשה כך וכך, אבחר בך ואפעיל השפעתי כדי שתיבחר, מדובר באדם שיש לו השפעה מעבר לבחירתו האישית, אם כי לעתים מדובר באדם עצמו, אם מדובר בוועדה של כמה אנשים ויש אדם אחד שהוא בגוף בוחר זה, זה יכול לחול גם עליו, כי יש לו השפעה ניכרת על בחירתו של נבחר הציבור. תכף נגדיר מהי "השפעה ניכרת". מצבים שיש השפעה ניכרת או משמעותית על בחירתו של נבחר ציבור, מטבע הדברים בתחום הפוליטי זה בהחלט לגיטימי שהאדם שיש לו השפעה על בחירת נבחר הציבור יבוא אליו ויאמר לו: אני מבקש שתפעל למען מטרה ציבורית זו, אלה הם החיים הפוליטיים. לא לגיטימי שאותו אדם שהפעיל השפעתו כדי לבחור נבחר ציבור ייקח ממישהו תשלום ויאמר לו: לי יש השפעה על נבחר הציבור, אם אתה רוצה לקבל דבר מה מנבחר הציבור, אני אדבר אתו, אעשה פעולה כזו או אחרת, אך אתה צריך לשלם לי. כשאותו אדם שאנו רוצים בפעילותו, אותו פעיל פוליטי שצובר כוח פוליטי, שאנו מעונינים שרבים כמותו יפעלו למען הציבור, ברגע שאותו אדם מבקש תשלום, אנו רואים בכך ערבוב תחומים מסוכן שצריך ליצור חומה מפרידה בין הפעילות הפוליטית לקידום מטרות ציבוריות לבין פעילות שנועדה להעשיר מי שמשחק במשחק הפוליטי, לכאורה תפקיד של שליחי ציבור, ומעשית הם עושים לביתם, פועלים תוך הפרת אמונים כלפי מי ששמו אותם בתפקידים האלה, בעצם פועלים למען עצמם.

צריך לשים חומות, החוק יגדיר מי זה האנשים, ואם הם אכן יקבלו תשלום, ויחצו את הקווים ויימצאו ראיות לכך, הם יועמדו לדין וצפויים לעונש כבד מאוד.

הצעת החוק עברה כבר שלוש ישיבות כאן בוועדה במסגרת הכנתה לקריאה ראשונה. אם נאשר אותה כאן היום, היא תובא לקריאה ראשונה במליאה, תחזור להשלמות כאן בוועדה, ואני מקווה שהיא תובא במהרה לאישור המליאה ותתרום לטיהור מסוים לנושא חלקי לאווירת החיים הציבוריים שלנו שלא זוכה בתקופה האחרונה למוניטין חיובי במיוחד.

התלבטנו מאוד באשר לנוסח. התחומים וההגדרות צריכים להילקח בזהירות רבה. אנו לא רוצים לפגוע בפעילות פוליטית או לפגוע בפעילות של אנשים שהם בעלי עסקים שהם עוסקים גם בייצוג לקוחות. המקצוע המוכר במדינת ישראל, חוקי לכל דבר ועניין, זה מקצוע השתדלנות הפוליטית, מטבע הדברים אנשים כאלה מתפרנסים מפעילות כזאת, וכשיעבור חוק זה הם לא יוכלו לעשות את שני הדברים - גם להיות בעלי השפעה על בחירת אנשים וגם לעסוק בשתדלנות פוליטית. הם יצטרכו לבחור, והגבלה זו אינה הגבלה שאנו צריכים להטיל ללא מחשבה, כי בשני המקרים אנו מגבילים התנהגות בני אדם שאינה רק חשובה אלא בסיסית שיש להגן עליה - מצד אחד חופש העיסוק שמוגן על-ידי חוק יסוד במדינה וקודם לכן גם כן כערך חשוב ובסיסי, ומצד שני החופש להיות מעורב בחיים פוליטיים ולפעול בכל מסגרת פוליטית שגם חופש זה, זכות זו היא זכות יסוד בסיסית ברמת עיקרון-על של כל מערכת דמוקרטית. אנו רוצים באמצעות חוק להגביל את הדברים, ואני משוכנע שחבר הכנסת יוסי שריד, אנוכי וחברי כנסת נוספים, לבנו אינו גס לא בחופש העיסוק ולא בזכות של כל אדם להיות מעורב בחיים פוליטיים, ובכל אופן כאשר אנו רואים שההתנגשות של שני הדברים האלה מובילה למצבים בלתי-אפשריים, אני חושב שיש לנו הצדקה ואנו נוקטים בצעד שהוא אינו עולה על הנדרש והוא הולם את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית כשאנו מגבילים את אזרחי מדינת ישראל בעיסוקים או בפעילות פוליטית, כשיש התנגשות קשה של ניגודי אינטרסים ופגיעה בחיים הציבוריים כאשר אנשים פועלים כפעילים מפלגתיים וכלוביסטים שמתפרנסים מיכולת השפעתם על נבחר הציבור.

יש רמה קצת פחותה של מעורבות, אך גם היא קיימת ויש לתת עליה את הדעת, מדובר בעיקר בשני עיסוקים שמטבעם הם עיסוקים שבהם אנשים מייצגים, והם בהיקפים הרבה יותר גדולים מלוביסטים - עריכת דין, ראיית חשבון, אולי גם יועצי מס. כאן ההתלבטות היא הרבה יותר קשה, ראשית משום ההיקפים; מדובר באלפי אנשים. שנית, משום החשיבות שאנו רואים בהשתתפות של שני בעלי המקצועות הללו בחיים הציבוריים. איננו רוצים שעורכי דין, רואי חשבון, אנשים שרכשו השכלה במקצועות שקשורים מאוד לחיים הפוליטיים, הפרלמנטריים, יהיו מחוברים לפוליטיקה, כל אחד על-פי השקפת עולמו, והם בהחלט מסוגלים להשביח את החיים הפוליטיים.

מצד שני, מדוע דינם יהיה שונה כשהם פועלים בקרב נבחרי ציבור ומקבלים שכר עבור הפעולה הזו? האם באמת האזרח, כאשר הוא ירצה לקבל שירותים של עורכי דין או של רואי חשבון, לא יוטה ולא יביא בחשבון שאולי, אם הוא יפנה לעורך דין פלוני או לרואה חשבון אלמוני, שהם מקורבים לשר הנוגע בדבר ודווקא הם ייצגו את עניינו, האם התוצאות לא יהיו יותר טובות מבחינתו? יש בהחלט מקום להניח שמחשבות כאלה יתעוררו, וחייבים לברר נקודה זו.

אני מבקש שחבר הכנסת יוסי שריד יתייחס לנקודות אלה, אחר כך אקרא את החוק ונראה אם הוא מוכן להבאתו למליאה לקריאה ראשונה.
יוסי שריד
תודה, אדוני היושב-ראש. ראשית, אני רוצה להודות לך על כך שאתה שוקד על קיומו של חוק זה. כפי שאמרת, הוקדשו לו שלוש ישיבות לפחות. אני מתנצל שאולי לא אוכל להיות בכל הישיבה הזו, כי מתקיימת ישיבה אחרת כעת בוועדת חוץ וביטחון, שגם בה אני צריך להיות נוכח.

ראיתי את הנוסח החדש, כפי שהוכן בעצה אחת אתך ועם היועצים המשפטיים, והוא מקובל עליי. כפי שקורה בדרך כלל להצעות חוק שונות, החוק הזה לא מנסה לתפוס מרובה כדי שלא יתקיים בו הכלל של תפסת מרובה לא תפסת. אבל משהו אנו תופסים.

החוק הזה אינו מנותק מהמציאות. היו דברים מעולם, היו דוגמאות בפועל של אנשים שהם חברים בגופים בוחרים ועשו שימוש לרעה בהשפעתם וביכולתם לגייס קולות למען מועמד כזה או אחר, בחלק מהמקרים הדברים התפרסמו, בחלק לא. אספר לך סיפור בדוק, למשל, כדי שנבין על מה אנו מדברים; לפני כמה ימים קבוצת אזרחים בעלי אינטרס משותף חשבה שעליה להיפגש בדחיפות עם אחד השרים, ומה עושים בשביל זה? מגייסים חברי מרכז. בהרבה מקומות מתקיימת מדיניות הדלת הנעולה וכאשר מידפקים עליה לא רק אזרחים אלא גם חברי מרכז, הדלת נפתחת ביתר קלות. זה קיים ודאי בהרבה משרדים. אז חבר המרכז אמר שהוא ברצון יסדר פגישה זו, רק שזה יעלה כסף למבקשים, כי החברות שלו במרכז עלתה לו לא מעט. מה שאני מספר הוא מדויק. הוא נקב בסכום, ולכן הוא מתכוון במרוצת הזמן להחזיר לעצמו את ההוצאות. זה מעשה שהיה לפני כמה ימים, אני מכיר את הסיפור הזה מאנשים נאמנים עלי. על זה אנו מדברים.

יש, כמובן, קשיים גם בגרסה הנוכחית, למשל, מי שיש לו השפעה ניכרת על הצבעתם של יותר מ-20 בני אדם בעלי זכות בחירה. איך נספור את זה? מי יספור את זה? ואם יהיו 19 בני אדם זה בסדר? יש פה קביעה שרירותית, ואני לא יודע איך מגיעים למסקנה זו, שמגיעים ל-20 בני אדם לפחות. זה נראה לי פתרון מעט ילדותי. 19 זה בסדר? אם תקפיד על 19, אנו אומרים שזה בסדר.
היו”ר מיכאל איתן
הרשימה שאתה קורא ממנה פריט אחד היא רשימה שנועדה לתאר את הכלל. נותנים הנחיה. אדם בעל השפעה ניכרת על בחירת מועמדים, לרבות בשל היותו אחד מאלה, כלומר כאשר יצטרך התובע להחליט אם להגיש כתב אישום, הוא לא יידע להגיד מהו אדם בעל השפעה, אז ניסינו לתת לו דוגמאות. זו לא רשימה כוללת וממצה. יכול להיות שגם אם הוא לא אחד מאלה, הנסיבות אומרות שיש לו השפעה.

למשל, הוא רק מצביע, אך הוא בגוף של שבעה אנשים שצריכים להחליט. אין ספק שהוא בעל השפעה על בחירתו. אבל אם הוא רק מצביע והוא בגוף של 200,000 איש, אז הוא לא. איך אלמד מהרשימה? כי כתוב כאן: מספיק שהוא חבר הנהלה וכו'.
יוסי שריד
אין לי ספקות לגבי כוונתך, אני גם שמח שהצעת החוק הזו היא בטיפול הוועדה שאתה עומד בראשותה, ואתה איש הגון. גם לאחר הערת ההבהרה שלך אני חושב שקביעה מסוג זה היא קצת ילדותית. מה עד 20? למה דווקא 20? צריך למצוא לזה חלופה, לדעתי. הרי התלבטנו, איך קובעים מיהו בעל השפעה. אני חושב שזה לא נכון.

לעניין השתדלנות הפוליטית, שזה מקצוע לגיטימי, אם כי צריך להכניס גם בו שינויים, אך זה לא קשור להצעת החוק הזו. קראתי לפני כמה ימים באחד העיתונים האמריקאיים על מצב השתדלנים בארצות הברית, וחשכו עיניהם, כי זה קיבל ממדים מפלצתיים. למרות ששם זה לכאורה מסודר כי אנשים צריכים להירשם, ההשקעות של החברות, עכשיו יש עניין שקשור בפרוצדורות לאישור תרופות. תרופות זה אוצר בלום, מדובר במיליארדים רבים, אז החברות הנוגעות בדבר מגייסות במאות-מיליונים של דולרים שתדלנים, הם פושטים על הגבעה והם הפכו להיות הכוח הכי משפיע היום עוד יותר מאשר בעבר. אז גם במקום שזה מסודר, זה לא כל-כך מסודר, לא כל שכן במקום שזה לא מסודר, כמו אצלנו, אך לפחות לפי הצעת החוק הזו, אם אתה שתדלן, זה בסדר, אך אתה לא יכול להיות גם זה וגם חבר בגוף בוחר.

העלית נקודה חשובה, לדעתי, ואני מציע לחשוב עליה שוב - האם לא נכון להחיל אותם הכללים לגבי עורכי דין ורואי חשבון? מה יעשה במקרה שיזהו מין טובת הנאה כפי שהיא מנוסחת בהצעת החוק, ומדובר בעורך דין או רואה חשבון, והוא יגיד: עשיתי את זה מתוקף תפקידי?
היו”ר מיכאל איתן
הוא לא יכול.
יוסי שריד
אז נחה דעתי.

אלה הערותיי בשלב זה, אשמח שיימצא פתרון לעניין ה-20.
היו”ר מיכאל איתן
יש את זה גם ב-(ג).
יוסי שריד
זה יותר סביר. התרומה היא דבר שאפשר לשים עליו יד. על 19 או 21 - אתה לא יכול לשים על זה יד. זה לא ניתן לזיהוי. כאן זה דבר יותר מוגדר. 4,000 - מדברים על אנשים שתורמים בקנה מידה אחר, למרבה הצער. זה לא דין אחד. אני חושב שזה סביר.
תמי סלע
אולי יש להגדיל את המספר 20. מבחינת קשיי ההוכחה, זה לא קל, אך כן יכולים להיות מצבים שאנשים יעידו שעבדו בשבילו.
יוסי שריד
איך תדע שהוא הפוקד?
היו”ר מיכאל איתן
הוא נוהג לפרסם את שירותיו. שליחים מטעמו באים עם חבילות בשעה הייעודה, למען יראו וייראו. הוא צריך שיידעו שהוא פקד. אנשים מתגאים בזה. נשאיר את זה לקריאה שנייה ושלישית.
אליעד וינשל
יש מרכזים של מאות, של אלפים ושל מאות-אלפים. אנו מדברים פה על מספר של 20.
תמי סלע
ממספר מסוים של אנשים, זה כבר מוכיח משהו.
היו”ר מיכאל איתן
התלבטתי איך לעשות את זה. אם אקבע לפי אחוזים, לא אצא מזה. זה רק אינדיקטור. אם אשאל את עצמי, כמה בני אדם יש שמוכנים לפקוד 20 איש, זה לא פעולה קלה. זה לצלצל לאנשים, לקבוע אתם פגישות, להסביר להם, לרוץ למפלגה, מי שמוכן להשקיע את כל זה 20 פעם, זה מעיד שהוא אדם שמעורב מאוד בחיים הפוליטיים.
יוסי שריד
יש מרכזי מפלגות שהגוף הבוחר, 160, מה אז?
היו”ר מיכאל איתן
אם יש לו השפעה על אלה שבוחרים, הוא לא בחוק שלנו. הוא יוכל להיכנס אם תשכנע את הפרקליט או השופט שבעובדה שהיתה לו השפעה על השרה וידע את זה נבחר הציבור, ונבחר הציבור פעל לטובתו וקיבל שכר, והוא הלך לנבחר הציבור, אז העובדות, הנטל של הוכחת הביטוי, אדם בעל השפעה, הוכחת אותו.
אליעד וינשל
סעיף (א) מדבר גם על מי שפקד וגם על מי שיש לו השפעה ניכרת על בעלי זכות הצבעה. לכאורה זה לא אותו דבר. בנפקדים יש אוכלוסייה מאוד גדולה, אך זה מספרים סבירים. לעומת זאת, אם יש השפעה ניכרת על בעלי זכות הצבעה, לדוגמה במרכזי מפלגות עם 150 או 300, זה שונה. השאלה, אם אנו רוצים למנות את האפשרות כמספר של בעלי השפעה ניכרת על בעלי זכות בחירה.
היו”ר מיכאל איתן
נכון, זה לא טוב. מי שיש לו השפעה ניכרת על 10 בעלי זכות בחירה במרכז של מפלגה של 160 הוא בעל ערך פי כמה וכמה מאחד שפקד 20 איש.
אליעד וינשל
ברור שברגע שיש דוגמה זו, יהיה קשה להוכיח את ההשפעה הניכרת. לכן אפשר לתת כדוגמה רק את הפקידה של יותר מ-20.
היו”ר מיכאל איתן
כן, צריך להשאיר את זה לשיקול דעת של הנסיבות.
יוסי שריד
התקנות האלה, לדעתי, יותר גדולות בגופים קטנים, שם זה יכול להיות הרסני.
דלית דרור
ואת הסכומים לא צריך להתאים?
יוסי שריד
זה עניין של סבירות. אני תמיד מתלונן שעד היום לא הציעו לי שוחד...

תרומה של פחות מ-5,000 ₪ נראית לי סבירה.
היו”ר מיכאל איתן
לגבי אדם שתרם יש לנו, ויש לנו מי שהוציא כספים לקידום בחירתו של מועמד. אדם כזה הוא בעצם תרם לו.
יהושע למברגר
לתרומה יש מעמד של זיקה לאדם.
היו”ר מיכאל איתן
זה נכון ולא נכון. כשאני שולח צ'ק למפלגה, אני תורם למפלגה. כששלחתי אותו למחלקת הפרסום של אחד העיתונים והם כתבו מודעה: הצביעו למפלגה, תרמתי למפלגה.
יהושע למברגר
יש זיקה ארגונית. גם אם אין זיקה ארגונית- -
יוסי שריד
מבקר המדינה, כשהוא רואה שמתפרסמת מודעה שיש בה כדי להועיל למועמד או למפלגה, הוא רואה בה כאילו נתפרסמה מטעמו.
יהושע למברגר
אם אין זיקה ארגונית, הוא לא יכלול את זה- -
יוסי שריד
פעם היה מקרה שפרסמו מודעה לקראת הפגנה. לנו לא היה קשר לזה, אך מבקר המדינה אמר שצריך לראות בה כאילו באה לשרת תנועה כמו שלנו.
יהושע למברגר
הכללים במשפט המנהלי, לא בהכרח שיחולו גם על הליך פלילי. החידוד הזה הוא נכון.
היו”ר מיכאל איתן
השופט גולדברג בתפקידו כמבקר המדינה בעת שנתן את דוח הביקורת שלו על מערכת הבחירות שבה נבחר אהוד ברק כתב את המבחנים של זיקה ארגונית והתוכן. הוא אמר שככל שהקריאה היא יותר מפורשת לתמוך במפלגה, נתחיל בגופים כללים; שלום עכשיו יכולים לומר: אנו מבקשים לתמוך במפלגות שתומכות בשלום וכו', זה תוכן כללי, הוא אומר: אם במצב זה אין זיקה ארגונית, לא מראים, למשל, שאגף ההסברה בתנועת העבודה אמר להם: תוציאו מודעות כאלה, אז אני אגיד שזה מטבע פעולתם של הגופים האלה, לעומת זאת אם אותם גופים גם ללא זיקה ארגונית יגידו: אנו קוראים להצביע עבור אהוד ברק ועבור מפלגת העבודה, הוא יגיד: זה תעמולה למפלגת העבודה, וגם אם אין זיקה ארגונית, אני רואה בזה תרומה לטובת המפלגה במישור המינהלי, והוא יכול להטיל עליהם את הקנסות.

אנו כרגע דנים במישור הפלילי, ואנו צריכים להיות יותר חדים.

בעיניי, מאחר שאני רוצה לעסוק בימים הקרובים, מחר יש לנו ישיבה בוועדת החוקה בהקשר להסדרת הנושאים לקראת הבחירות הקרובות, אני לא שקט ממה שאני קורא בעיתונים בדבר פעילות אנשים שונים שבריש גלי מודיעים שהולכים לעבור על החוק, ואין פוצה פה. מדובר בפוליטיקה, שוויון, התנהגות שאף אחד לא יודע מתי היא הופכת לפלילית, ואחר כך ישלחו ללמברגר, בעוד שנה כשיהיו תוצאות, והוא יצטרך להחליט את מי להעמיד לדין. היום המצב הוא לא ברור, ואז יגידו שהוא מחליט לפי גישה פוליטית, כי כולם עוברים. אנשים לא מתביישים. האם לא קראת שאנשים נוסעים לחו"ל כדי לגייס תרומות?

למצער, לא הוגשו עד היום כתבי אישום בגין חוק המפלגות, אך כבר עושים את זה, אז בואו נעשה סדר, נדע איפה אנו עומדים. בשבילי, אני פוחד מאי-בהירות. פה סעיפים (ב) ו-(ג), כאילו יש הבחנה בין אדם שתרם במישרין למי שהוציא כספים לקידום בחירת מועמד. הוצאת כספים לקידום בחירת מועמד או מפלגה היא תרומה למפלגה. בכל מקום שכתוב "תרומה", ברור שזה כולל לא רק כסף, אלא שווה כסף; לא רק במישרין, אלא גם בעקיפין.
יהושע למברגר
אז תגדיר "תרומה".
היו”ר מיכאל איתן
בחוק המפלגות כתוב שתרומה זה במישרין ובעקיפין.
יוסי שריד
למה לכתוב 5,000 או 3,000 כשזה מוגדר כבר?
היו”ר מיכאל איתן
שם הגבלת את הסכום. כאן הסכום הוא אינדיקטור, למי יש השפעה. אתה אומר: גם אם מותר לתרום 10,000 ₪, אדם שתרם 5,000 ₪ הופך לבעל השפעה, כלומר מותר לו לתרום, אך אסור לו אחר כך בזכות זה שהוא תרם, לגבות כסף עבור שירותיו.
יוסי שריד
למה שהתרומה כפי שהיא קבועה בחוק לא תיחשב לתרומה לגיטימית?
היו”ר מיכאל איתן
היא לגיטימית. לגיטימי גם להחתים אנשים. אך אדם שהחתים 20 איש, אני אומר: הוא בעל השפעה. אדם שמוציא צ'ק של 5,000 ₪ לטובת מועמד, אני אומר: אתה בעל השפעה, אל תעסוק בלוביסטים.
אליעד וינשל
נראה שאפשר לעשות סכום נמוך יותר מהמקסימום. כרגע הסעיף מוגבל רק למי שתרם בבחירות פנימיות לפי חוק המפלגות. כידוע, אנו מוטרדים מהעובדה שחוק המפלגות לא מגביל את התרומות על בחירות שאינן פנימיות במפלגה, כלומר בחירות בתוך מרכזי מפלגות. אם התיקון יקודם במקביל, זה ייפתר. השאלה למה פה אנו מגבילים רק לבחירות פנימיות.
היו”ר מיכאל איתן
נצטרך לתקן את זה, כי אנו מדברים על בעל השפעה, אז לא משנה איפה הבחירות.

כאשר אדם אוסף כסף, הוא בעצם מקבל מתנה, והוא עובר על חוק קבלת מתנות על-ידי עובד ציבור. אלא שאנו אומרים שאם הוא מגייס את הכסף על-פי חוק המפלגות, יש בכך כדי לפטור אותו מהחבות החלה עליו מקבלת מתנה. אני שואל; האם בעובדה שיש בחירות שלא כלולות פה, שהחוק לא חל עליהן, אין משום החלת הדין של קבלת מתנה על-ידי עובד ציבור?
אליעד וינשל
אני מציע שניתן תשובה לשאלה זו בדיון מחר.
היו”ר מיכאל איתן
הקונסטרוקציה של החוק אינה שלמה ויש להסדירה. אנו אומרים: אנשים אלה מקבלים מתנות, כי אם מישהו מקבל כסף כדי שהוא יוכל לקדם עצמו בבחירות, זה כאילו יכול להיחשב כמתנה לעובד ציבור.
דלית דרור
ההגדרה שם היא הרבה יותר מצומצמת.
אליעד וינשל
שאלות אלה הן יותר רלוונטיות לדיון מחר, ואנו רוצים להיות מדויקים יותר בתשובות אליהן.
היו”ר מיכאל איתן
מחר נברר סוגיות אלה, כאן אנו נמצאים בנקודה שיש לומר, האם אנו בפעילות שוטפת או בפעילות של גיוס כספים למטרות בחירה, האם אנו מגייסים כספים לפעילות שוטפת ציבורית, לפעילות שוטפת שהיא חיזוק המעמד האישי שלך בלי קשר לבחירות, האם יש נקודת זמן מסוימת שבה אנו רוצים להחיל הגבלות, מה ההגבלות, אם קיימות, גם בתחילת התקופה מכוח חוק איסור קבלת מתנות על-ידי עובד ציבור, אם זה קיים בכלל?
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ראיתי את הדיון בטלוויזיה, ואני מבקש להוסיף פן אחד; אני חושב שהוועדה צריכה לתת בהצעה של חבר הכנסת שריד את הדעת על עניין לוביסטים. אני האדם שהוקנתה לו על-ידי הכנסת הסמכות לקבוע מיהו לוביסט. אין לי אמות מידה לשם כך. לכן אדם יכול לקום בבוקר ולומר: אני לוביסט. השאלה, אם אני מאפשר לו להיכנס לכנסת, היא החלטה מינהלית שעומדת בפני ביקורת ציבורית שיכולה להיות גם שיפוטית. נוצר מצב שכל אדם יכול להיות לוביסט וגם אנשים שיש להם השפעה פוליטית על חברי כנסת יכולים להיות לוביסטים, ושאלתי – האם חוק זה אינו מכוון גם למצב שבו בא לוביסט ואומר לחבר כנסת מסוים: אתה תצביע בעד עמלות הבנקים בין שאתה בעד או נגד, שכן אם לא תצביע בוועדה מסוימת עבור נושא שאני לוביסט שלו, לא תיבחר על-ידי לכנסת. האם עניין זה לא שייך לחוק של חבר הכנסת שריד?
יוסי שריד
היא מן העניין, אך בישיבה הקודמת חשבנו שאם נרצה להסדיר במסגרת חוק זה גם את עניין הלוביסטים, יכול להיות שיתקיים בנו הכלל של תפסת מרובה לא תפסת.

יחד עם זה, לפי חוק זה, מי שהוא לוביסט לא יכול להיות בעת ובעונה אחת חבר מרכז.
אליעד וינשל
לוביסט בשכר.
היו”ר מיכאל איתן
הוא לא יכול להיות בעל השפעה - אדם שתרם כספים- -
יוסי שריד
אך בדברי הפתיחה של היושב-ראש ושלי, שנינו תמימי דעים אתך, כשאמרנו שעניין הלוביסטים צריך לקבל סידורו. יש הצעות שמונחות על שולחן הכנסת, למיטב ידיעתי, שבאות לסדר את עניין השתדלנות. זה לא נכון שיושב-ראש הכנסת צריך להכריע, הוא לא יכול.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
פה היתה הערה שאומרת שמדובר בשכר. הערה זו הגיונית ברמה האקדמית, משום שכמובן, אדם שמאמין שהוא בחר חבר כנסת על הליכה בדרך מסוימת, למשל שטוב ליהודים שנחזור לקווי 67', ואחר אמר משהו אחר, ואדם משפיע על חבר כנסת להצביע כך או אחרת כי הוא נתן לו מנדט לייצגו בכנסת במהלך מדיני בדרך כזו או אחרת, אני לא מתכוון לדרך כזו של השפעה. לכן נכנס פה עניין התמורה.

בעניינים גשמיים, אדם יכול גם לא לקבל תרומה ישירה, או עקיפה, או להכריז על תרומה. פה יושבים שלושה חברי כנסת, שאם היו אומרים להם: אם לא תעשה כך וכך לא נצביע אליכם, נגיד: יהיה לנו לכבוד שלא תצביע עבורנו.

נדמה לי שקבוצת לחץ כלכלית שמופיעה בפני הכנסת, למשל, כרגע יושבת ועדת הכספים, והשאלה מה תהיה העמלה לגבי כל ענף שהבנקים ייתנו שירותים, במקום שהם יוכלו לנהל בעצמם את הקרנות, והנושאים האלה, גופים כלכליים יכולים לשכור שירותים של אנשים שאינם לוביסטים בהגדרה כדי שייפגשו עם חברי כנסת וישכנעו אותם בצדקת הבנקים, למשל, לא שאני אומר שהבנקים לא צודקים.

הדברים האלה מלאי תקוות, אך אנו יוצאים אל היער, ויש שם זאבים.
היו”ר מיכאל איתן
נקודת הדגש של החוק זה מתייחסת יותר לחיים הציבוריים ופחות לעניין הייצוג. הדגש פה אומר: אדם, אתה פעיל במפלגה, תעסוק בשתדלנות, תפעל לקדם נושאים ציבוריים, תפעיל השפעה על חברי כנסת, אך לא בשכר. הדגש של הלוביסטים הוא בכיוון אחר, אנו צריכים לדאוג לא שפעילים אלה יהיו בסדר, שנבחרי הציבור שלנו יהיו בסדר, ומי שרוצה לשחד אותם - זה כמעט כמו שוחד - יש לטפל בזה בנפרד.

בנושא הלוביסטים, הלוביזם התפתח בשנים האחרונות. אני רואה בלוביזם דבר חיובי ומסוכן. הלוביזם העלה את רמת הידע של חברי הכנסת, אני הרבה פעמים לומד מהלוביסטים, ואפילו לומד מהם ממה להיזהר. זה עדיף מאשר לא אהיה מודע.
יוסי שריד
כשפונה אליי לוביסט, אני אומר: אני לא נפגש עם לוביסטים. לוביסט הוא שליח של בעל דבר. שיבוא בעל הדבר, למה אני צריך לפרנס לוביסט? הרי הוא יודע מה שהוא יודע רק מבעל הדבר.
היו”ר מיכאל איתן
אז אנו נכנסים לסוגיות קשות של עורכי דין ורואי חשבון, אתה לא רוצה שהם לא יהיו בפוליטיקה. צריך לטפל בזה.
יוסי שריד
היו זמנים שאזרחים היו פונים לחברי כנסת לקבל סיוע, ולאחר מכן היו מקבלים חשבון מטעם עורך הדין, שהוא חבר הכנסת.
היו”ר מיכאל איתן
זה אסור היום. היו גם חברי כנסת שהיו, למשל, יועצים כלכליים, או יועצים ארגוניים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
היום ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, יש לה צוות יועצים, יש מחלקת המחקר של הכנסת שיכולה להפרות את חברי הכנסת.
יוסי שריד
אני נעזר בהם.
היו”ר מיכאל איתן
גם אני. תודה רבה.

אקרא את החוק. קורא סעיף 1(1) וסעיף 295 לחוק העונשין.

בסעיף 295, כאשר אני משלם כסף לעובד ציבור כדי שייתן לי שירות שמגיע לי כדין, אני עובר עברת שוחד, גם אם איני מבקש ממנו דבר שאינו כדין. אני מציע לו שוחד. כאשר מישהו אומר: תן לי נסיעה לחו"ל, ואדאג שעובד הציבור ייתן לך בזמן את השירות, אין לי בעיה. אם אני אומר לו: תן לי נסיעה לחו"ל, אך אני אדאג שעובד הציבור ייתן לך שירות שלא מגיע לך, או בתנאים של העדפה, אז אני מתווך לשוחד ועובר עברה.

במקרה שלנו אנו בחלופה הראשונה שעליה דיברתי, כי אם מדובר בכך שאדם מסוים קיבל כסף, וזה לא משנה אם הוא בתחום הפוליטי או לא, ותמורת הכסף שהוא קיבל הוא גורם לעובד ציבור לבצע פעולת משוא פנים, אותו אדם אשם בתיווך לשוחד. לכן החוק שלנו לא מוסיף דבר בעניינים האלה, כי גם כשמדובר באדם שיש לו השפעה פוליטית ופעל בצורה זו, העברה ישנה.

במה אנו מחדשים; כאשר אני פונה לעובד ציבור שנותן לי שירות שמגיע לי על-פי דין, אך רק בגלל העובדה ששילמתי לו, אני מואשם בעברת שוחד, בהקשר לאותו מצב, כאשר אני מבקש ממישהו כסף כדי לשכנע עובד ציבור לבצע פעולה שמותרת לו על-פי דין, כשאני קיבלתי כסף זה, אם הייתי בעל השפעה פוליטית, אני מבצע עברה. אם לא הייתי בעל השפעה פוליטית, אני לא מבצע עברה.

זה גם מדובר כאשר אותו עובד ציבור, רק כשהוא נבחר ציבור. אם אני, שאני בעל השפעה פוליטית, ופעלתי מול אדם שממילא אין לי השפעה על בחירתו, עובד ציבור אחר, מותר לי לומר: שלמו לי כסף, אייצג אתכם בפני עובד ציבור ואפעל שייתן לכם את השירות שמגיע לכם. פעילות זו אינה אסורה על-פי החוק. מותר לייצג אנשים בפני עובדי ציבור ולגבות עבור זה תשלום. החוק שלנו מתייחס למצבים שבהם אדם גרם או סייע או בעל השפעה בבחירתו של אדם, והוא מפעיל אותו.

לכן אנו מוסיפים את העברה במקום זה, שהוא קרוב לתיווך בשוחד.

קורא סעיף 1(2). נוריד "בעל השפעה מיוחדת", נשאיר "בעל השפעה ניכרת".
תמי סלע
נוריד "פנימיות" ב"בחירות פנימיות".
היו”ר מיכאל איתן
בסדר.
אליעד וינשל
הערה לשונית: ב-(2)(ב1)(3) עדיף: "מי שתרם".
היו”ר מיכאל איתן
בסדר.
תמי סלע
בהתאם להערות שהושמעו, אפשר להכניס הגדרה של "תרומה" בהתאם למה שיש בחוק המפלגות, אולי לומר: מי שתרם או גייס תרומות לרבות הוצאת כספים לקידום בחירתו של מועמד, ונבדוק לקראת שנייה ושלישית, האם יש דברים שנשארים מחוץ.
היו”ר מיכאל איתן
נכתוב: אדם שתרם או גייס תרומות לבחירתו של מועמד במפלגה או בסיעה, ויהיה כתוב: בשווי של יותר מ-5,000 ₪, תרומה לסעיף זה כמשמעותה בחוק המפלגות, סעיף 28א.
תמי סלע
נבדוק לקראת קריאה שנייה ושלישית את היחס בין מקרים של הוצאת כספים לסוגיהם לבין תרומה, כדי שלא יישארו דברים בחוץ. (ג) יורד.
היו”ר מיכאל איתן
נמתין, כי אני לא נוהג להצביע לבד, זה נראה לי לא תקין.

רוני, יש הצעת חוק של חבר הכנסת יוסי שריד, אקרא לך אותך במהירות, והיא עוברת לקריאה ראשונה, כך שגם אם יש בה פגמים, ניתן יהיה לתקן את זה לאחר קריאה ראשונה במליאה.

הצעת החוק הזו מדברת על מצב שאדם פעיל בזירה הפוליטית ומפעיל השפעתו כדי שייבחרו מועמדים מסוימים, כשהם נבחרים או כשיש לו פוטנציאל להביא לבחירתם בעתיד, והוא פועל כדי לשכנעם לעשות כל מיני דברים, וזה לגיטימי, הוא לא יוכל לעשות זאת תמורת שכר. כלומר אם אתה רוצה להשתמש במעמד שרכשת לעצמך בזירה הפוליטית כבעל השפעה ולמכור את שירותיך בכסף, זו תהיה עברה פלילית.
רוני בר-און
זה אומר שאם העוזר שלי הוא חבר מרכז, הוא הופך לבעל השפעה מיוחדת גם על בחירת ראש ממשלה, שר, סגן שר וחבר כנסת ודאי, אני לא אוכל להעסיק אותו בשכר כדי שיעזור לי להיבחר?
היו”ר מיכאל איתן
זה לא שייך.
רוני בר-און
העוזר שלך מקבל שכר, הוא חבר מרכז. העוזר הפוליטי שלך.
היו”ר מיכאל איתן
הוא מקבל שכר מהכנסת.
יהושע למברגר
גם עובד ציבור מקבל כסף.
רוני בר-און
תקרא את החוק.
היו”ר מיכאל איתן
מה חוץ מהעוזר?
רוני בר-און
להערכתי, אמרתי את הפתרון לעניין זה בדיון קודם. אם מה שמוגדר פה זה עברה של סוג של שוחד, צריך להכניס את זה לסעיף השוחד בחוק הפלילי על-ידי הגדרה של אלה שכפופים לעברות שוחד.
היו”ר מיכאל איתן
נחזור לעניין העוזר.
רוני בר-און
אם עברה של מי שיש לו השפעה והוא מקבל כסף שלמונים, שוחד או טובת הנאה- -
היו”ר מיכאל איתן
לא. נגיד שהוא מחליט שזה המקצוע שלו. הוא אומר: אני מסדר פגישות אצל שרים.
רוני בר-און
ההגדרה היא מאוד רחבה. הייתי תוקף את זה לגמרי אחרת. אני לא יכול להצביע על זה גם אם זה רק בסיס לקריאה שנייה ושלישית. אם הנורמה שמחולל החוק הזה מבקש להסדיר בספר החוקים הישראלי היא איסור להתעשר ממשהו שאדם זכאי לקבל בלי לשלם בשבילו, נגיד פגישה עם שר או חבר כנסת, ועומד מישהו בדרך ואומר: כרטיס הכניסה עולה כסף – אתה רוצה לאסור את הנורמה הזו- -
היו”ר מיכאל איתן
הבחנתי: כשיש מצב שאני משלם לפקיד ציבור תמורת שירות שהוא צריך לתת לי כדין, אני משחד אותו. כאשר אני משלם למישהו כדי שיפעיל עובד ציבור שייתן לי דבר שלא מגיע לי כדין, אני מתווך לדבר שוחד.
רוני בר-און
זה פעולה שאסור לשלם בשבילה.
היו”ר מיכאל איתן
מצב שלישי: מבצע הפעולה שהיא פעולה כדין ושמותר לי לתווך בעניינה, אנו מבקשים למנוע דבר אחד: במצב שאדם עושה את הפעולה החוקית, אם הוא ספציפית מול אותו נבחר ציבור בעל השפעה על בחירתו, אסור לו לעשותה בשכר. זה הדבר היחיד שאנו עושים עכשיו.

כלומר אני, חבר מרכז הליכוד, מותר לי להיות מתווך או מייצג אזרחים, לוביסט, לגבי כל דבר. אסור לי להיות לוביסט לגבי מי שתלוי בבחירתי. אסור לי לנצל מעמדי כחבר בגוף בוחר כדי להיות לוביסט בשכר. זה שחיתות קשה מאוד. אני בטוח שאתה גם לא רוצה שאנשים יפקדו אנשים, יגידו שהולכים לתקן את ענייני המדינה, שרוצים לייצג את הציבור, אחר כך הם נבחרים להיות חברי מרכז, הם הונו גם את מי ששלחו אותם כדי לסדר פגישות אצל שרים. מותר לסדר פגישות.
רוני בר-און
תמורת שכר? בעיניי, זה אסור. אני לא מסכים אתך. אני סבור שמוסרית, אך לא רק מוסרית, בממשל, כשאזרח זכאי לפגישה עם הגורם הממשלתי, השיפוטי או המחוקק, לא יכול להיות שמישהו בדרך יקבל כסף.
היו”ר מיכאל איתן
אתה אומר דבר שיוציא ממעגל התעסוקה מאות אנשים.
רוני בר-און
אתה מגלגל אותי אחורה שלוש שנים, לפני שהייתי חבר כנסת, ואומר לי: עורך דין רוני בר-און, כשהיית חבר מרכז הליכוד, לא היית יכול לקבל תיק נגד משרד ממשלתי שבראשו עומד שר משרי הליכוד, כדי להשיג תוצר.
היו”ר מיכאל איתן
תודה שהאמירה שלך שאסור לייצג, לא היתה נכונה.
רוני בר-און
האמירה שלי היא נכונה, וכשאתה מלביש אותה בפרשנות זו, היא נשמעת לא נכונה. אם הוא מקבל כסף כדי ליזום פגישה כדי לקרב- -
היו”ר מיכאל איתן
אדם שמקבל כסף- -
רוני בר-און
אני רואה גורם שרוצה לפגוש שר או חבר כנסת ולא מסוגלת לקבל את הפגישה.
היו”ר מיכאל איתן
אני רוצה שנסכים על כך שלכל אדם במדינת ישראל מותר לפתוח שלט: מיכאל איתן מסדר פגישות עם שרים, מייצג אזרחים בפני נבחרי ועובדי ציבור, בעל כישורים מיוחדים לשטוח טענותיך בפני המוסדות. זה עברה על החוק? מותר שיהיה לי עסק כזה, לגבות עבור זה תשלום, אין עם זה בעיה כל זמן שאני לא מבקש דבר בניגוד לדין ולחוק. אסור לי לשלם כסף למי שאבוא אליו כדי שייתן לי דבר על-פי חוק.
רוני בר-און
אם אזרח זכאי לפגישה עם שר, אם בא מיכאל איתן, אומר: אביא לך את הפגישה תמורת 100 דולר או 100,000 דולר, זה אסור.
היו"ר מיכאל איתן
למה?
אליעד וינשל
אזרח לא זכאי לפגישה עם שר.
רוני בר-און
אני חושב שכן.
היו”ר מיכאל איתן
אם יש ייצוג בפני נבחרי ציבור ועובדי ציבור, מותר לי לעמוד בתור בכל משרד ממשלתי ולגבות עבור זה תשלום ולסדר- -
רוני בר-און
זה לא נכון. מותר לעמוד במקום מישהו בתורים?
היו”ר מיכאל איתן
בהחלט.
יהושע למברגר
אם אני אומר לו: תן לי את הכסף כדי שאשיג לך אפליה – אז זו עברה פלילית.
רוני בר-און
מה המומחיות של אותו אדם?
יהושע למברגר
יש לו זמן.
היו”ר מיכאל איתן
יש לו שירות שליחים. לא רק שאני מסדר, אני גם משפיע. אני כותב שלט: אני יכול להביא את ענייניך בהגינות בפני משרדי הממשלה, ואני גובה מיליון ₪ עבור שעה. מותר לי.
רוני בר-און
הוויכוח הזה הוא לא לדקה לפני הצבעה. אם אתה מוכרח להצביע על זה היום, אני מתנגד לזה. אני לא יכול להצביע עבור זה גם לקריאה ראשונה.
היו”ר מיכאל איתן
לגבי העוזר הפרלמנטרי, צריך לבדוק את זה לפני שמצביעים.

מאחר שמדובר בקריאה טרומית ומעבירים את זה לקריאה ראשונה, אני בעד שבקריאה הראשונה נחשוב שוב על השאלה, האם צריך להבהיר בסוגיות של עוזרים פרלמנטריים.
יולי תמיר
אם הוא קיבל כסף במסגרת תפקידו, זאת לא עברה. אם הוא קיבל כסף נוסף, זאת עברה.
היו”ר מיכאל איתן
מי בעד העברת החוק לקריאה ראשונה? פה אחד.

תודה רבה, הישיבה נעולה.



הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים